Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Talsma
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-04-2024
Hey allen

Geen idee of ik hier goed zit maar vraag het toch

Ik heb vanaf zaterdag een NES nu heb ik alleen een 4k tv thuis en lees over verschillende plekken dat de nitendo NES en 4k niet lekker samen gaan.

Nu is mijn vraag wat beetje fatsoenlijke tv's zijn die wel lekker werken met de NES en ook beetje fatsoenlijk beeld hebben. Zoek liefst iets 2e hands (wellicht later over stappen op nieuw)

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:33

BM

Moderator Spielerij
Ik zou zeggen een ouderwetse crt tv/monitor.

Ik verplaats je topic even naar een stuk waar ze je wellicht beter hiermee kunnen helpen.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik neem aan dat je een originele 8bit NES hebt.

Tweedehands 50Hz CRT is idd de beste optie. Met een moderne TV kun je tegen problemen met beeld aan lopen. Niet zozeer qua kwaliteit (al kan dat ook, je stuurt een signaal met hele lage resolutie naar een scherm met hele hoge resolutie), maar met name door de diverse beeldbewerking en die een moderne TV doet. Mario synchroon laten springen als je op de knop drukt is een uitdaging, dus alle bewerkingen zoveel mogelijk uit zetten.

Voor Duck Hunt heb je sowieso een 50Hz CRT nodig.

Maar sluit dat ding eerst maar eens aan, alle beeldbewerking uit, en dan verder kijken / vragen lijke me. Aan hypotheses hebben we vrij weinig ;)
(En vertel even om welke TV het exact gaat, ook handig ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 18-04-2024 22:01 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ook ik kan een beeldbuis zeer aanraden, beeldbuizen zijn gewoon geniaal goed in het weergeven van handgepixelde grafica, daar kunnen moderne monitoren slecht tegenop.

Een 50Hz-televisie uit de jaren '90 is mijn inziens de beste keus: Deze televisies hebben vaak buizen met relatief hoge resolutie, ze hebben composiet, S-Video en SCART. Oudere televisies hebben vaak lagere resoluties en minder aansluitingen, nieuwere televisies doen vaak aan digitale beeldverwerking die contraproductief kan werken.

Mocht het nodig zijn een moderne monitor/televisie te gebruiken, dan zijn enkele opties:
  • Een SCART-naar-HDMI-converter van AliExpress is een goedkope en redelijk bruikbare optie. De beeldkwaliteit is redelijk, wel zijn deze converters niet specifiek ontworpen op spelcomputers en interpreteren alles bijvoorbeeld als 576i i.p.v. 288p.
  • Extron maakt professionele videoconverters. De Extron 1500-serie heeft een analoge televisiedecoder van Philips die famillie is van de decoder in de geroemde Commodore 1084-monitor. Je ziet de gelijkenissen met de beeldbuis en het plaatje is mooier en authentieker dan die van een Chinese converter. Een Extron in1502 is vaak goedkoop op de kop te tikken.
  • Verreweg de beste optie is de Retrotink2X. Deze converter is specifiek op spelcomputers gemaakt en getuned op de exacte signalen die veel computers uitsturen. Zowel wat betreft de kwaliteit van het plaatje als de vertragingstijd is is hij ongeëvenaard. In de juiste mode op goede televisies kun je er zelfs Duck Hunt mee spelen (wat normaal alleen op een beeldbuis lukt).

[ Voor 12% gewijzigd door dmantione op 19-04-2024 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah, die retrotink kende ik nog niet :)

Maar note @dmantione Hij heeft een gewone NES. DIe doet composiet out en 1 kanaal audio. Dan heb je dus alsnog een scart blokje nodig :)

Overigens werkt het prima om op de audio uitgang van de NES een splitter van 1x tulp naar 2x tulp contra te zetten, krijg je tweekanaals audio uit je NES :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hi,

In dit topic; Goeie oude (retro) consoles deel 13

Kun je er wellicht meer over terug zoeken. *heads-up: Direct een vraag hierover stellen. krijg je in eerste instantie de uber-tweakers reactie; Hier is al meerdere malen een vraag over gesteld. Heb je zelf al gezocht ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-10 12:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

de Retrotink2X en Retroscaler2X hanteren een techniek die "Line Doubling" genoemd wordt. Als je op AliExpress op "Line Doubler" zoekt, dan vind je een hele reeks aan betaalbare alternatieven.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Pagina: 1