BOSE 301 kraken/vallen uit bij laag volume.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrianRayne
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-04-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een mooi setje 2e hands BOSE 301 speakers. Deze aangesloten op een 2e hands versterker van Harman Kardon. Prachtig geluid en erg tevreden, tot dat ik merkte dat bij lager volume de speakers kunnen kraken. Na wat rommelen aan de knoppen merkte ik dat bij het draaien het kraken verergerde, bijvoorbeeld door te wisselen tussen speaker output (A, B of A+B) en de treble/bass knoppen. Soms hoefde ik een knop maar met een vinger aan te raken en het gekraak begon.

Een twee weken geleden kocht ik een 'nieuwe' (wederom 2e hands) versterker, ditmaal van SONY. Nog steeds hetzelfde probleem. Aangesloten aan de versterker zijn een platenspeler en tulp naar 3.5 jack naar de televisie.

De oplossing voor nu: volume versterker hoog en volume tv laag. Dan heb ik vrijwel geen gekraak. Maar helaas werkt dat truukje niet met de platenspeler en klinkt het alleen zuiver op middel/hoog volume.

Ik ben alles behalve een expert, en na wat Google werk kwam ik enkel termen tegen die mij onbekend waren.
Kan natuurlijk naar iemand voor reparatie, maar dacht kan geen kwaad te kijken of het een simpele kwestie is die, met jullie hulp, zelf kan oplossen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:49
Klinkt als dubbele pech met krakende potmeters in de versterker(s). Niet ongewoon bij oudere apparatuur. Google even op 'krakende potmeter schoonmaken' oid. Veel voorkomende opties zijn luchtspray, contactspray of remmenreiniger (alcohol basis).
Of een moderne versterker :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrianRayne
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-04-2024
ShittyOldMan schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:40:
Klinkt als dubbele pech met krakende potmeters in de versterker(s). Niet ongewoon bij oudere apparatuur. Google even op 'krakende potmeter schoonmaken' oid. Veel voorkomende opties zijn luchtspray, contactspray of remmenreiniger (alcohol basis).
Of een moderne versterker :)
Bedankt voor je reactie!

Ik ga uitzoeken wat een potmeter is en hoe schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:49
Dat zijn de draaiknoppen, zoals de volumeknop. Deze kunnen vies worden van binnen waardoor de sleepcontacten geen goed contact meer maken en het dus kraakt als je ze beweegt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Klinkt inderdaad als een potmeter.

Maar check ook even de foamranden van de drivers. Berucht voor foamrot