Opbouw vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-01 13:37
Beste Klussers,

Ik zoek advies over 2 zaken: 1) de opbouw van onze vloer en 2) de keuze tussen plak of click pvc.

Allereerst de situatie:

We verbouwen onze jaren 30 woning geheel en zijn bijna bij onze benedenverdieping aangekomen. Wij hebben momenteel de volgende vloeren:

- voorkamer is onderkelderd en heeft 8cm beton liggen op stalen balken van 12cm
- achterkamer heeft een kruipruimte en hier ligt een houten vloer op houten balken.
- keuken heeft een niet geïsoleerde betonvloer

De bedoeling is dat we de voorkamer niet aanpassen en de andere vloeren volledig slopen en vervangen door een geïsoleerde betonvloer. Mijn gedachte over de opbouw was het volgende:
- zand
- folie
- constructievloer 15cm
- isolatie
- vloerverwarming met noppen
- dekvloer 60mm
- (egalisatielaag?)
- pvc vloer

Graag jullie feedback op deze opbouw.
De vloerverwarming in de voorkamer zal dan worden ingefreesd. Is een dikte van 8cm hiervoor genoeg? Levert het verschil in plaatsingsmethode van de vloerverwarming problemen op?

Omdat we straks dan 2 verschillende vloerdelen krijgen werd door de vloerenzaak clickpvc aangeraden. Zelf had ik het idee om over deze vloeren een egalisatielaag aan te brengen en vervolgens pvc te lijmen. Iemand hier ervaring mee?

Alle andere input is ook welkom.

Alvast bedankt😁

Beste antwoord (via LuukWillems97 op 24-04-2024 17:54)

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:30
De verschillende vloeren gaan verschillend werken, dat los je niet op met een egalisatie laag. Zie ook: Krimpscheur aanbouw onder plak pvc zichtbaar

Of je in de 8cm kunt/wil frezen is afhankelijk van of dit een onderdeel van de constructie is. Hoe is de opbouw precies vanuit de kelder gezien? Is het enkel die betonplaat van 8cm die op stalen balken ligt, dan zal het waarschijnlijk onderdeel van de constructie zijn.

Opbouw van de vloer is prima, sommige doen de isolatie onder de constructievloer. Er is daar niet echt een goed of fout in. Meer massa binnen je geïsoleerde schil betekent een stabielere binnentemperatuur maar een trager reagerend systeem. Wij hebben de constructievloer bovenop de isolatie (12cm pir) en vervolgens op de constructievloer nog eens 2cm XPS isolatie geplaatst waarom de vloerverwarming met dekvloer ligt.

Een vochtexpert die bij ons is geweest vertelde dat er bij het vervangen van houten vloeren door een betonvloer op zand soms problemen kunnen ontstaan door optrekkend vocht in de muren. De ventilatie van de ruimte onder de vloer valt namelijk weg. Die man was echter gebaat bij het verkopen van vochtwerende oplossingen en ik had dit nog nooit eerder gehoord dus ik weet niet hoe vaak dit daadwerkelijk voorkomt.

Verder een offtopic tip; ventilatie in het algemeen wordt nog wel eens vergeten bij renovatieprojecten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Een uitzetvoeg tussen de 2 verschillende vloeren (als die elkaar raken), daar mag je niet op besparen. Kan je afwerken met een duur Schlüter profiel, een streep silicone, ...
Proficiat met de juiste opbouw trouwens, de isolatie hoort tussenin idd.

En ik weet niet of je van plan bent om de vloerverwarming zelf te leggen, maar ik heb de mijne zelf getackered in de isolatieplaat, ging vlot en eenvoudig (in de stukken waar veel parallel loopt hang je latten met elke 5 cm een opening, dan gaat het supersnel). Weekendje werk met 2 om 80m² netjes te plaatsen. Een folie op de isolatie met raster 10x10cm is wel erg handig om uit te meten. Noppenplaten, tsja, die hebben het grote voordeel dat de noppenplaatfabrikant er geld aan verdient; ik betwijfel of de tijdswinst de kost compenseert.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 18-04-2024 15:09 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:04
Wij hebben net hetzelfde laten doen. Hele balken vloer benedenverdieping eruit laten halen en deze laten opbouwen.
Zand - Folie - Isolatie - beton met netten - vloerverwarming (met netten, geen noppen) - vezelversterkte cementdekvloer (6cm) - egalisatie - plak PVC

Volgens de PVC vloerenleverancier is gelijmd PVC beter voor vloerverwaming

Is de vloer in de voorkamer goed geïsoleerd vanuit de kelderruimte? (of laat je dit nog doen?)
Anders ga je de kelder meeverwarmen met de vloerverwarming denk ik

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
ikmattie schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:18:
Wij hebben net hetzelfde laten doen. Hele balken vloer benedenverdieping eruit laten halen en deze laten opbouwen.
Zand - Folie - Isolatie - beton met netten - vloerverwarming (met netten, geen noppen) - vezelversterkte cementdekvloer (6cm) - egalisatie - plak PVC

Volgens de PVC vloerenleverancier is gelijmd PVC beter voor vloerverwaming

Is de vloer in de voorkamer goed geïsoleerd vanuit de kelderruimte? (of laat je dit nog doen?)
Anders ga je de kelder meeverwarmen met de vloerverwarming denk ik
Bedankt voor je antwoord!
Zijn er nog constructieve zaken waar jullie rekening mee hebben gehouden bij het verwijderen van de vloer?
En betreft ventilatie?

Verlijmde PVC is inderdaad beter maar werd in verband met het verschillend kunnen werken van de vloerdelen afgeraden. Bij vloerverwarming wordt een vloer met een r waarde van minder dan 0,15 aangeraden. Lijm heeft 0,01 en click heeft 0,033, dat verschil lijkt me nihil.

De kelder is helaas erg laag en kan dus bijna niet geïsoleerd worden, daarbij hangt daar onze ketel momenteel en wordt de kelder dus sowieso verwarmd. We overwegen toch nog pir tegen het plafond te lijmen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
De verschillende vloeren gaan verschillend werken, dat los je niet op met een egalisatie laag. Zie ook: Krimpscheur aanbouw onder plak pvc zichtbaar

Of je in de 8cm kunt/wil frezen is afhankelijk van of dit een onderdeel van de constructie is. Hoe is de opbouw precies vanuit de kelder gezien? Is het enkel die betonplaat van 8cm die op stalen balken ligt, dan zal het waarschijnlijk onderdeel van de constructie zijn.

Opbouw van de vloer is prima, sommige doen de isolatie onder de constructievloer. Er is daar niet echt een goed of fout in. Meer massa binnen je geïsoleerde schil betekent een stabielere binnentemperatuur maar een trager reagerend systeem. Wij hebben de constructievloer bovenop de isolatie (12cm pir) en vervolgens op de constructievloer nog eens 2cm XPS isolatie geplaatst waarom de vloerverwarming met dekvloer ligt.

Een vochtexpert die bij ons is geweest vertelde dat er bij het vervangen van houten vloeren door een betonvloer op zand soms problemen kunnen ontstaan door optrekkend vocht in de muren. De ventilatie van de ruimte onder de vloer valt namelijk weg. Die man was echter gebaat bij het verkopen van vochtwerende oplossingen en ik had dit nog nooit eerder gehoord dus ik weet niet hoe vaak dit daadwerkelijk voorkomt.

Verder een offtopic tip; ventilatie in het algemeen wordt nog wel eens vergeten bij renovatieprojecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
Pejdref schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:43:

Thanks voor het linkje! Dat is precies wat ik wil voorkomen, dus het wordt 100% een click vloer. Wel gek dat ik die zelf niet tussen m’n zoekresultaten had zitten 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3lEMMef_DAmWbQ2kZR6Rz2iAXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqrvs5ddAssY1zMlgy6ZKzEq.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de situatie van de keldervloer. Al is dit het stuk bij de trap, de balken van de vloer liggen in de andere richting. Het zijn balken van 55x120 met daartussen dus beton en hierboven op 8cm beton.

Ik twijfel inderdaad nog of de opbouw die jij hebt gebruikt slimmer is gezien wij (bijna) altijd de verwarming constant hebben staan. Dus dat is nog een puntje om over na te denken.

Ik heb zojuist nog even met een bouwkundig adviseur gebeld en die gaf ook aan om voorzorgsmaatregelen te nemen als er sprake is van optrekkend vocht. Gelukkig is onze kruipruimte kurkdroog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:00
Pejdref schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:43:

Ik vind de opbouw die jij hebt t slechtste van beide werelden.... Die 2cm isolatie is niet genoeg om de warmte in de dekvloer te houden, maar je lekt ook niet genoeg warmte om de constructievloer lekker op temperatuur te krijgen... Is gewoon een gevoel hoor.

Hier heb ik de dekvloer van de oudbouw op 16cm eps liggen, en de dekvloer van de uitbouw op 12cm omdat de constructievloer daarvan ook nog geïsoleerd is, en die laatste was met de warmtebeeldcamera echt zichtbaar kouder.

@ts hou er rekening mee dat je altijd een voeg gaat krijgen waar je kelder plafond ophoud, dat kan je niet naadloos door leggen met plak pvc op je nieuwe vloer...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
LuukWillems97 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:31:
Beste Klussers,

Ik zoek advies over 2 zaken: 1) de opbouw van onze vloer en 2) de keuze tussen plak of click pvc.

Allereerst de situatie:

We verbouwen onze jaren 30 woning geheel en zijn bijna bij onze benedenverdieping aangekomen. Wij hebben momenteel de volgende vloeren:

- voorkamer is onderkelderd en heeft 8cm beton liggen op stalen balken van 12cm
- achterkamer heeft een kruipruimte en hier ligt een houten vloer op houten balken.
- keuken heeft een niet geïsoleerde betonvloer

De bedoeling is dat we de voorkamer niet aanpassen en de andere vloeren volledig slopen en vervangen door een geïsoleerde betonvloer. Mijn gedachte over de opbouw was het volgende:
- zand
- folie
- constructievloer 15cm
- isolatie
- vloerverwarming met noppen
- dekvloer 60mm
- (egalisatielaag?)
- pvc vloer

Graag jullie feedback op deze opbouw.
De vloerverwarming in de voorkamer zal dan worden ingefreesd. Is een dikte van 8cm hiervoor genoeg? Levert het verschil in plaatsingsmethode van de vloerverwarming problemen op?

Omdat we straks dan 2 verschillende vloerdelen krijgen werd door de vloerenzaak clickpvc aangeraden. Zelf had ik het idee om over deze vloeren een egalisatielaag aan te brengen en vervolgens pvc te lijmen. Iemand hier ervaring mee?

Alle andere input is ook welkom.

Alvast bedankt😁
Het problem is, je hebt 2 verschillende soorten vloeren, ze zijn 1 niet tegelijk gemaakt maar 2 ook niet het zelfde constructief,De ene is eenvrijdragende vloer en het andere een vloer op zand. in grote delen van nederland is dat vragen om ellende omdat ze zich anders gaan gedragen. voor plak pvc moet je ondergrond naast 100% vlak ook 100% stabiel zijn zodat er in de toekomst geen scheuren in komen en dat is het gewoon niet als je het zo gaat opbouwen.

Als je heel toevallig direct op het gele zand woond of de vloer op de zelfde fundering zet ( ofwel de vloer ook vrijdragend gaat maken) is de kans dat het goed gaat al iets groter, maar nog steeds niet groot genoeg om het te doen zonder dilatatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Makrolon schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:36:
[...]

Ik vind de opbouw die jij hebt t slechtste van beide werelden.... Die 2cm isolatie is niet genoeg om de warmte in de dekvloer te houden, maar je lekt ook niet genoeg warmte om de constructievloer lekker op temperatuur te krijgen... Is gewoon een gevoel hoor.

Hier heb ik de dekvloer van de oudbouw op 16cm eps liggen, en de dekvloer van de uitbouw op 12cm omdat de constructievloer daarvan ook nog geïsoleerd is, en die laatste was met de warmtebeeldcamera echt zichtbaar kouder.

@ts hou er rekening mee dat je altijd een voeg gaat krijgen waar je kelder plafond ophoud, dat kan je niet naadloos door leggen met plak pvc op je nieuwe vloer...
Het is een gebruikelijke opbouw, je kunt het ook zien als middenweg tussen de 2 opties. Niet de volle voordelen, ook niet de volle nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
Ik heb inmiddels wat beter onderzoek gedaan naar de vloer van de kelder. Ik heb op twee plekken een stuk laminaat weggepakt en ben daar de volgende opbouw tegen gekomen:

Beton - kleine balken - planken - laminaat.

De afstand van beton tot aan bovenkant planken was op deze plekken 7,5 en 6,5cm.

Iemand bekend met een dergelijke opbouw en kun je mij hier dan wellicht meer over vertellen?

Als ik dit zie zou ik zeggen dat hier een zandcementvloer overheen kan. Zou ik dan toch door de hele benedenverdieping een laag zandcement kunnen laten leggen?
Dan zou dus de constructievloer niet uit één deel bestaan, namelijk kelder in de voorkamer en de rest beton met isolatie erop. Vervolgens een dekvloer er bovenop. Of loop ik dan nog steeds een risico op eens scheur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Ja dat gaat nog steeds scheuren hoogstwaarschijnlijk. Normaal wordt er dan een schijnvoeg in de dekvloer voorzien tussen de verschillende delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
^idd, uitzetvoeg voorzien tussen de 2 verschillende ondergronden (en ook de andere regels: na elke 8 meter, bij elke vernauwing, vanuit binnenhoeken, ...).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1