Krimpscheur aanbouw onder plak pvc zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ben benieuwd naar jullie mening/advies over het volgende.

Ongeveer 1,5 jaar geleden is een aanbouw gerealiseerd door een aannemer. De bestaande vloer was een anhydrietvloer. De aanbouw kreeg een zandcement deklaag.

Nadat de aannemer klaar was is een vloerenbedrijf aan de slag gegaan: zij smeerden de gleuven van de vloerverwarming dicht, egaliseerden en legden een plak pvc vloer. Ik kan me herinneren dat ze bij het dichtsmeren rekening hielden met de twee typen cement.

Nu valt al een tijdje op dat op de plek waar de overgang van de oude en nieuwe vloer loopt een heel lichte verhoging is ontstaan.

Dit is alleen zichtbaar in een specifiek lichtval. Het is ook voelbaar maar dan moet je het echt weten waar je moet voelen.

Deze foto is gemaakt met precies die goede lichtval:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMS7xRiu8knALy24uIzGwIHben4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A73mNddY92vHNYfTg5Jvwmz9.jpg?f=fotoalbum_large

Zowel de aannemer als de vloerenlegger noemen dit krimpscheuren. Je kan ze ook een klein beetje zien in plafond. De aannemer heeft vanaf begin gezet dat zo'n risico in muren stucwerk altijd bestaat. Dat wisten we dus.

Maar, de vloerenlegger heeft dit nooit benoemd als risico.

De aannemer zegt nu: ze hadden tijdens egaliseren een breed gaas er in moeten verwerken. De vloerenlegger zegt; had niks uitgemaakt en u had beter click pvc kunnen nemen. Alleen: dat is nooit gezegd/geadviseerd aan ons. Vanaf dag 1 wisten ze dat het zo'n vloer zou worden en ze smeerden 'm ook dicht en egaliseerden ook gewoon.

Nu is mijn vraag: wat vinden jullie?

Ik zie paar opties:

1. Zo laten.
2. Vloerenlegger laten herstellen door planken los te maken, vlakken en terugleggen, eventueel met planken die over waren.

Beide bedrijven adviseren optie 1. Omdat herstellen lelijk zal zijn.

Daarnaast de vraag of en zo ja wie verantwoordelijk is:
1. Aannemer heeft iets fout gedaan.
2. Vloerenlegger had gaas band moeten verwerken of nooit plak pvc moeten verkopen.
3. Geen schuldige, pure pech.

Ik zoek adviezen, dus alle tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54

paQ

Ik vraag me af of gaas je (veel) had geholpen.
PlakPVC is werkelijk onverbiddelijk (zoals je nu ziet) als het aankomt op zelfs kleine imperfecties in de ondergrond.
Herstellen zou wellicht kunnen, maar dan zou ik een ruime straal nemen rond de huidige scheur, en herstellen met iets dat je tot op 0mm kunt uitschuren. Het risico blijft: krijg je het weer net zo mooi terug erin. Is er eventueel verkleuring met nieuwe vloerdelen. En -als je geen extra hebt- wordt het verschil met ene nieuwe batch niet te groot?

(Yep, met click PVC zou dit niet zijn komen bovendrijven)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:24
Het is dus op de overgang tussen bestaande bouw en nieuwe aanbouw? Een goede aannemer/vloerenlegger adviseert daar een dillatatievoeg en wijst je op de risico's voor als je dit niet doet.

Als je herstellen al mooi krijgt is het maar de vraag of het goed blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 08:48
Pejdref schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:30:
Het is dus op de overgang tussen bestaande bouw en nieuwe aanbouw? Een goede aannemer/vloerenlegger adviseert daar een dillatatievoeg en wijst je op de risico's voor als je dit niet doet.

Als je herstellen al mooi krijgt is het maar de vraag of het goed blijft.
Hier had inderdaad gewoon gedilateerd moeten worden. Repareren heeft geen zin, na verloop van tijd komt het toch terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Nu online
Als er een dilatatievoeg is zou zitten, zou deze dan alsnog niet de egaline 'breken'?

/edit
Of is dan de bedoeling dat in de topvloer een profiel verwerkt wordt, zoals dit:
https://www.vloerenvisie.nl/profielen/dilatatieprofiel/

[ Voor 46% gewijzigd door mikkelnl op 03-04-2024 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 08:48
mikkelnl schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:46:
Als er een dilatatievoeg is zou zitten, zou deze dan alsnog niet de egaline 'breken'?

/edit
Of is dan de bedoeling dat in de topvloer een profiel verwerkt wordt, zoals dit:
https://www.vloerenvisie.nl/profielen/dilatatieprofiel/
Een dilatatie is een "gehele doorsnijding van de constructie", dus ook de egaline.
Er moet dan normaal gesproken inderdaad een dilatatieprofiel gebruikt worden(of een gelijkwaardige flexibele rugvulling)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 09:38
Eigenlijk denk ik dat je nu het maximaal haalbare hebt. Een dilatatie is minder mooi dan doorlopend zoals nu. Dat je dan een miniem verschil ziet zou ik liever hebben dan een dilatatie. Blijkbaar zit er heel weinig beweging op de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Nu online
MeTooPV schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:27:
Eigenlijk denk ik dat je nu het maximaal haalbare hebt. Een dilatatie is minder mooi dan doorlopend zoals nu. Dat je dan een miniem verschil ziet zou ik liever hebben dan een dilatatie. Blijkbaar zit er heel weinig beweging op de aansluiting.
Denk dat je gelijk hebt, en betrokkenen zeggen hetzelfde. Neemt niet weg dat niemand me dit vooraf gemeld heeft en het een vrij dure vloer was.

En mijn OCD 'ziet' het meer dan gemiddeld hahaha.

Niemand dit op bezoek komt ziet het uit zichzelf. Gezinsleden moest ik het ook aanwijzen.

Theorie is dat het na de vier seizoenen is ontstaan en sinds vorige zomer stabiel. Dat is mijn hoop dan maar.

Maar goed, blijft een zure smaak geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:32
Wel een mooie vloer d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

mikkelnl schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:37:
[...]

Denk dat je gelijk hebt, en betrokkenen zeggen hetzelfde. Neemt niet weg dat niemand me dit vooraf gemeld heeft en het een vrij dure vloer was.

En mijn OCD 'ziet' het meer dan gemiddeld hahaha.

Niemand dit op bezoek komt ziet het uit zichzelf. Gezinsleden moest ik het ook aanwijzen.

Theorie is dat het na de vier seizoenen is ontstaan en sinds vorige zomer stabiel. Dat is mijn hoop dan maar.

Maar goed, blijft een zure smaak geven.
what has been seen cannot be unseen

Het kan stabiel blijven, kan ook niet zo zijn...
Een zwevende vloer is eigenlijk het enige dat je doorlopend kan leggen op zo'n naad. Of vloerbedekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

met een hobbeltje! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:34
Het voordeel van een dilitatievoeg, al had je er op dezelfde manier het plakPVC bovenop gelegd, is dat het een mooie rechte lijn is. Dat ziet er imho minder 'problematisch' uit als de huidige golvende lijn.
Helemaal netjes krijg je het enkel met een afwerkprofiel, maar dat blijf je zien. Bij tegels kan je de voeg zo uitmeten dat die exact boven de dilitatievoeg komt en dan silicoon je die ene voeg dicht in dezelfde kleur als het voegsel; als je het weet kan je dat ook zien, maar is toch nog netter dan een afwerkprofiel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:21
Het vervangen van pvc ‘planken’ kan prima, ook als het verlijmd is. Dat hebben zie hier ook gedaan na een lekkage en het gwn echt goed. Enkel wanneer je met je vingen over de voeg gaat voel je dat de nieuwe delen een fractie lager liggen, maar dat is totaal niet zichtbaar. Ik moet er wel bijzeggen dat er bij onze vloer’planken’ rondom een v-naad zit.

Ik weet niet of daarmee ook de krimpscheur blijvend onzichtbaar wordt

[ Voor 9% gewijzigd door SalexSun op 03-04-2024 11:49 ]

LG monobloc s 5kW U44

Pagina: 1