Provider factureert extra dienst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schiavoni
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-04 21:35
Hallo,

Voor een domeinnaam en e-maildienst had ik een zakelijk abonnement afgesloten bij Savvii. De domeinnaam had een looptijd 31-05-2024. De e-maildienst had een looptijd tot 14-11-2024. Voor beide diensten is de betaling voldaan.

Op 15-03-2024 heb ik een e-mail ontvangen waarin ze aangeven dat hun e-maildienst gaat wijzigen naar Premium E-mail. Deze wijziging ging in per 15-04-2024 en kost € 15,99 per maand. Deze mail heb ik niet direct gelezen, maar pas nadat de wijziging was ingegaan.

Op 15-04-2024 ontving ik een mail dat de omzetting naar de nieuwe dienst inmiddels had plaatsgevonden en ontving ik een factuur. Deze factuur betreft een periode tot 14-11-2024. Op 15-04-2024 heb ik gemaild naar Savvii dat ik de premium dienst niet heb afgesloten en dat ik al betaald heb voor mijn 'oude' e-maildienst. Uiteindelijk heb ik nog enkele mailtjes gestuurd dat ik niet akkoord ga met de facturatie van deze nieuwe dienst en dat ik graag een creditnota wil ontvangen. Indien ik de openstaande factuur niet voldoe, dreigt de provider met het hanteren van de gebruikelijke procedures.

Inmiddels ben ik al overgestapt naar een andere provider. Echter staat er nu een onbetaalde factuur open voor de premium e-maildienst bij mijn oude provider. In hoeverre sta ik mijn recht om deze factuur niet te betalen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:35
Is het b2b of b2c? Als consument moet je in ieder geval een maand betalen, als het zakelijk is heb je denk ik pech en moet je betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:34
Je had al betaald voor een dienst die nadelig wordt aangepast. Dat betekend dat je als consument kosteloos mag opzeggen. Dit hoor je te doen zodra je op de hoogte bent van de wijziging en hier moet een redelijk termijn voor zijn.

Je stelt dat je pas bij de factuur op de hoogte was. Hoeveel tijd voor de factuur heb je de andere mail die je niet gezien had ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schiavoni
Bedankt voor de reacties. Ik zie dat ik vergeten ben te vermelden dat het gaat om een zakelijk abonnement. Ik bleek op 15-03-2024 een mail te hebben ontvangen waarin ze aankondigen de e-maildienst te gaan wijzigen.
Ik ga er echter niet vanuit dat mijn abonnement tussentijds wijzigt. Dit is dan ook de reden dat ik deze mail niet heb gelezen. Ik was al van plan om het abonnement op te gaan zeggen. Nadat er echter een aanpassing heeft plaatsgevonden van het abonnement, heb ik besloten om maar direct over te stappen naar een andere provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25
Uit de algemene voorwaarden van Savvii:
Artikel 29. Wijziging
29.1. Leverancier behoudt zich het recht voor de Diensten en deze Algemene Voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten Overeenkomsten met inachtneming van een termijn van één (1) maand na bekendmaking van de wijziging. Wijzigingen worden schriftelijk bekendgemaakt.
29.2. Als Klant een wijziging niet wenst te accepteren, kan Klant binnen veertien (14) dagen na de aankondiging schriftelijk bezwaar maken. Indien Leverancier besluit om de wijziging ondanks het bezwaar van Klant door te voeren, kan Klant de Overeenkomst schriftelijk opzeggen tegen en uiterlijk tot de datum waarop de wijziging inwerking treedt.
...dus het lijkt mij dat ze in hun recht staan. Als je nou consument was, zou het misschien anders zijn maar ik gok dat het bij B2B toegestaan is. Maar ik ben zeker geen jurist, wellicht dat iemand met verstand van zaken er anders over denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexAuto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-05 14:48

AlexAuto

Parttime Tweaker

Zelf geen Savvii klant, maar even ingedoken uit interesse.

Het gaat TS vooral om de manier waarop. Hij ontvangt een e-mail met een semi-promotioneel tintje ("Wijziging e-maildiensten: Savvii lanceert premium E-mail.") en onderneemt geen actie. Simpelweg omdat er al voor een vaste periode is betaald en condities dan ogenschijnlijk vastliggen. Wellicht is het voor de volledigheid goed dat TS de contract-gerelateerde handelingen uit dat bericht hier neerzet (geanonimiseerd natuurlijk).

In de kennisbank wordt genoemd: "omdat wij de oude dienst opschorten danwel aanpassen". Ik ben dan wel benieuwd of de inhoud van de nieuwe dienst wezenlijk anders is dan de huidige. Zo niet, dan is gewoon sprake van een verkapte prijsaanpassing of contractomzetting.

Factuur zou ik wel betalen, ook al maak je geen gebruik meer van de dienst. Het is om meer kosten en problemen te voorkomen. Zie het als leergeld... dat doet soms pijn als je niet alert/doortastend genoeg bent met dit soort berichten. (Ja, ervaring!)

Persoonlijk vind ik de manier waarop Savvii dit doet ook niet fair - je had op z'n minst frequenter over deze nadelige tussentijdse aanpassing geïnformeerd mogen worden. Voor doorlopende maandelijkse betalingen is het beeld eenvoudiger: volgende factuur is duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schiavoni
Bedankt voor de reacties. Ik heb bovenstaande gelezen en begrijp dat een zakelijk contract afwijkend is ten opzichte van een contract voor consumenten.

Ik heb inmiddels enkele malen contact gehad met de provider. Zij blijven echter bij hun standpunt dat de factuur voor de nieuwe e-maildienst voldaan dient te worden.

Nu heb ik echter geconstateerd dat deze nieuwe dienst als extra dienst bij mijn bestaande diensten wordt gefactureerd. In de dienst Webhosting Shared S was een e-maildienst inbegrepen. Nu is er echter een extra dienst gefactureerd, genaamd Premium E-mail. Ik heb echter het volledige bedrag van Webhosting Shared S voldaan, dus daarmee ook betaald voor de oude e-maildienst. Volgens de provider is de oude e-maildienst vervangen door Premium E-mail.

Naar mijn mening is de bestaande overeenkomst tussentijds gewijzigd. Hierover is inderdaad gecommuniceerd op 15-03-2024 middels een e-mail. Ik was echter in de overtuiging dat ik tot 14-11-2024 (einde looptijd) gebruik kon maken van de e-maildienst, zonder een factuur met extra kosten te ontvangen. In mijn overtuiging is het onterecht dat de dienst voor Premium E-mail wordt gefactureerd, omdat mijn contract liep tot 14-11-2024 en voor deze diensten betaald was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefA
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-04 21:21
Wat zeggen hun algemene leveringsvoorwaarden hierover?

Als ik zelf zo snel even kijk lees ik daarin niets over het zomaar kunnen toevoegen van een extra dienst. Wel lees ik dat je na een prijsverhoging 3 maanden de tijd hebt om op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:07
Ik zou zelf een berekening maken, reeds betaald en gefactureerd. juridische tekst erbij..
Via promotie mail heeft u wijzigingen voorwaarden Etc.

Schikkingsvoorstel 50% en klaar ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Kijk of je kan bewijzen dat Webhosting Shared S inclusief je email dienst was (in je contract, mail, factuur of gebruik wayback machine (en bewaar dit) ), en hoe men de aanpassing van de dienstverlening heeft aangekondigd. Heeft men in de aankondiging aangegeven dat Webhosting Shared S ook is aangepast (naar exclusief mail dienst). Zo niet heb je mogelijk een kans, omdat jij voor die dienst betaalde (inclusief gratis email).

[ Voor 12% gewijzigd door jeanj op 21-04-2024 18:48 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

vanaalten schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:40:
Uit de algemene voorwaarden:

Artikel 29. Wijziging
29.1. Leverancier behoudt zich het recht voor de Diensten en deze Algemene Voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten Overeenkomsten met inachtneming van een termijn van één (1) maand na bekendmaking van de wijziging. Wijzigingen worden schriftelijk bekendgemaakt.
29.2. Als Klant een wijziging niet wenst te accepteren, kan Klant binnen veertien (14) dagen na de aankondiging schriftelijk bezwaar maken. Indien Leverancier besluit om de wijziging ondanks het bezwaar van Klant door te voeren, kan Klant de Overeenkomst schriftelijk opzeggen tegen en uiterlijk tot de datum waarop de wijziging inwerking treedt.

...dus het lijkt mij dat ze in hun recht staan. Als je nou consument was, zou het misschien anders zijn maar ik gok dat het bij B2B toegestaan is. Maar ik ben zeker geen jurist, wellicht dat iemand met verstand van zaken er anders over denkt.
In aanvulling hierop staat in de voorwaarden:
22.5. Voor prijswijziging die niet plaatsvinden in het kader van Artikel 22.3 gelden dezelfde voorwaarden en procedures als voor wijziging van de Diensten en van deze Algemene Voorwaarden.
(...)
31.5. Daar waar in de Overeenkomst wordt verwezen naar ”schriftelijk”, wordt ook verstaan e-mail (...)
Wijzigingen, prijswijzigingen inbegrepen, kunnen dus per e-mail worden bekendgemaakt, minimaal een maand vantevoren, en dan moet je binnen veertien dagen bezwaar maken. Contractueel is het dus in principe mogelijk wat er gebeurt.

Er zijn wel twee kanttekeningen te maken. De eerste is of de provider de wijziging goed heeft aangekondigd. Een e-mail met "Wijziging e-maildiensten" terwijl jij een hostingpakket afneemt is niet duidelijk. Je neemt dan het standpunt in dat de provider de kosten niet mag verhogen (zonder nieuwe aankondiging). De vraag is of dit standhoudt. Je gebruikt wel de e-maildiensten van de provider, dus had je de inhoud van de e-mail moeten lezen. Ik ga ervanuit dat uit de e-mail wel blijkt dat Webhosting Shared S is gewijzigd, zoals jeanj aanstipt.

De tweede is dat je mogelijk aanspraak kunt maken op de reflexwerking. Dat kan als jouw positie ten aanzien van de hosting grote gelijkenissen vertoont met een consument. In dit topic is dat uitgewerkt voor de Wet Van Dam (opzegtermijn van maximaal een maand). Je kunt ook denken aan vernietiging van het wijzigingsbeding omdat hij onredelijk bezwarend is (omdat als je op de uiterste datum bezwaar maakt, en dat wordt afgewezen, dat je nog hooguit twee weken hebt om te migreren).

Beschermheer van het consumentenrecht

Pagina: 1