Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Hmm dit begint wel interessant te worden zo. Wij hebben namelijk ook van de 2 jaars regeling gebruik gemaakt vanuit een 'normale' maar wel aparte rekening. Advies kwam van de hypotheekadviseur.

Nu is mijn ervaring met het bellen van de belastingdienst wisselend (n=2), 1x goed geholpen en 1x wist ik meer dan de andere kant van de lijn (werd wel netjes toegegeven).

[ Voor 5% gewijzigd door Pejdref op 18-04-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
Pejdref schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:55:
Hmm dit begint wel interessant te worden zo. Wij hebben namelijk ook van de 2 jaars regeling gebruik gemaakt vanuit een 'normale' maar wel aparte rekening. Advies kwam van de hypotheekadviseur.

Nu is mijn ervaring met het bellen van de belastingdienst wisselend (n=2), 1x goed geholpen en 1x wist ik meer dan de andere kant van de lijn (werd wel netjes toegegeven).
Ik vraag me af in hoeverre ik verantwoordelijk gehouden kan worden als de belastingdienst het zo vaag omschrijft en ik als particulier die informatie nergens anders kan vinden.

Ze zeggen dus nergens wat de definitie van een bouwdepot of verbouwingsdepot is, en of een vereiste een geblokkeerde regeling is.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Nu online
Ik heb nog wat gegraven tot in het wetboek aan toe. De 6 maanden en 2 jaars-termijnen staan echter niet in de wet maar zijn door het ministerie van financiën goedgekeurde beleidsstandpunten. Geen idee hoe de Nederlandse wetgeving werkt maar in dit geval zijn de 6 maanden en 2 jaars-termijnen omwille van praktische redenen ingevoerd.

Hier is de bekendmaking te vinden waarin dit besluit wordt goedgekeurd:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-8462.html
3.1. Oogmerkvereiste
Het oogmerkvereiste houdt in dat de belastingplichtige de geldlening moet zijn aangegaan voor verwerving, onderhoud of verbetering van de eigen woning. Bij financiering vooraf hoeft hij het geld niet rechtstreeks aan te wenden voor de eigen woning. Hij kan bijvoorbeeld ook de kosten voor de woning betalen van een andere rekening dan die waarop het met de lening verkregen geld is gestort. Voor zover de belastingplichtige de geldlening gebruikt voor andere doeleinden dan de eigen woning is alleen nog aan het oogmerkvereiste voldaan als eenzelfde bedrag nog liquide beschikbaar blijft.

Bij financiering achteraf kan ook aan het oogmerkvereiste zijn voldaan. De belastingplichtige moet dan op het tijdstip waarop hij de kosten uit andere middelen voldeed, het oogmerk hebben gehad om die kosten te financieren.

[...]

3.2. Verbouwing. Financiering vooraf of achteraf. Zesmaandsgoedkeuring

[...]

3.2.1. Verbouwingsdepot bij een lening vooraf. Depotgoedkeuring
De belastingplichtige kan gebruik maken van een rentedragende rekening die hij speciaal voor de verbouwing heeft geopend (verbouwingsdepot).

Goedkeuring

Om praktische redenen keur ik goed dat bij een verbouwingsdepot de betaalde en ontvangen rente na zes maanden tot gedurende twee jaren na het afsluiten van de lening als volgt worden behandeld. Na de eerste zes maanden is de rente niet meer volledig aftrekbaar. Op de aftrekbare rente komt in mindering de rente die wordt ontvangen op het depot. De betaalde rente drukt in zoverre niet. Uiteraard moet zijn voldaan aan de overige vereisten die voor de toepassing van de eigenwoningregeling gelden. Als binnen de termijn van twee jaren het verbouwingsdepot niet meer is bestemd voor de betalingen voor de eigen woning, eindigt de goedkeuring op dat tijdstip.

Een restant van de lening behoort na de verbouwingsperiode of na twee jaar tot box 3. De inspecteur corrigeert in deze gevallen een evenredig gedeelte van de kosten van geldleningen (zonodig via navordering).

Deze depotgoedkeuring geldt naast de zesmaandsgoedkeuring van onderdeel 3.2. Dat betekent dus dat gedurende de eerste zes maanden de betaalde rente voor de aftrek niet hoeft te worden gesaldeerd met de ontvangen depotrente.

Deze goedkeuring geldt alleen voor leningen die zijn aangegaan in verband met een verbouwing. Het beleid bij aankoop van nieuwbouwwoningen staat in onderdeel 3.5 van dit besluit.
Hier wordt dus ook enkel gesproken over een rekening die speciaal is geopend om de verbouwing mee te betalen (waarvoor een lening is aangegaan die uitsluitend voor de verbouwing wordt gebruikt). Er staat nergens iets over de vorm daarvan.

Verder nog interessant voor jou:
3.2.2. Financiering achteraf

[...]

Goedkeuring

Om bewijsrechtelijke problemen te voorkomen, keur ik om praktische redenen het volgende goed. Als de belastingplichtige de lening is aangegaan binnen zes maanden na de aanvang van de verbouwing wordt voor het bedrag van de in die zesmaandsperiode betaalde verbouwingskosten geacht te zijn voldaan aan het oogmerkvereiste.
Hierin is ook de financiering achteraf opgenomen die jij noemt in dit topic. Het komt erop neer dat je rekeningen tot 6 maanden erna mag financieren om in aanmerking te komen voor HRA. Of je dit van je bank uit het bouwdepot mag betalen ligt aan je bank natuurlijk.

Disclaimer; ik ben geen jurist of iets wat daar in de buurt komt. Deze conclusies zijn enkel getrokken vanuit mijn begrijpend lezen skills (met in het achterhoofd dat zowel jouw Rabobank als mijn hypotheekadviseur tot dezelfde conclusie zijn gekomen heb ik er wel vertrouwen in dat deze interpretatie klopt.)

[ Voor 3% gewijzigd door Pejdref op 18-04-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Pejdref schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:06:
Ik heb nog wat gegraven tot in het wetboek aan toe. De 6 maanden en 2 jaars-termijnen staan echter niet in de wet maar zijn door het ministerie van financiën goedgekeurde beleidsstandpunten. Geen idee hoe de Nederlandse wetgeving werkt maar in dit geval zijn de 6 maanden en 2 jaars-termijnen omwille van praktische redenen ingevoerd.

Hier is de bekendmaking te vinden waarin dit besluit wordt goedgekeurd:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-8462.html

[...]

Hier wordt dus ook enkel gesproken over een rekening die speciaal is geopend om de verbouwing mee te betalen (waarvoor een lening is aangegaan die uitsluitend voor de verbouwing wordt gebruikt). Er staat nergens iets over de vorm daarvan.

Verder nog interessant voor jou:

[...]

Hierin is ook de financiering achteraf opgenomen die jij noemt in dit topic. Het komt erop neer dat je rekeningen tot 6 maanden erna mag financieren om in aanmerking te komen voor HRA. Of je dit van je bank uit het bouwdepot mag betalen ligt aan je bank natuurlijk.

Disclaimer; ik ben geen jurist of iets wat daar in de buurt komt. Deze conclusies zijn enkel getrokken vanuit mijn begrijpend lezen skills (met in het achterhoofd dat zowel jouw Rabobank als mijn hypotheekadviseur tot dezelfde conclusie zijn gekomen heb ik er wel vertrouwen in dat deze interpretatie klopt.)
Maar hoe doe jij dan aangifte? Belastingdienst zegt dat een eigen rekening altijd box 3 is en een bouwdepot van de bank in box 1 valt. En die informatie wordt door de bank verstrekt aan de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Nu online
Dit jaar moet ik de aangifte nog doen maar de vorige keer konden we zelf invullen welke rekeningen het bouwdepot vormde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Pejdref schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:14:
Dit jaar moet ik de aangifte nog doen maar de vorige keer konden we zelf invullen welke rekeningen het bouwdepot vormde.
Tegen mij zeiden ze aan de telefoon net dat de belastingdienst het automatisch in box 3 stopt als het een rekening is op naam van diegene die aangifte doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik ga vanavond onderzoeken of ik niet bij de Rabobank weg kan. Alles oversluiten en weg daar. Dan kost het me maar een paar duizend euro. Principe kwestie geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Nu online
Phusebox schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:16:
[...]

Tegen mij zeiden ze aan de telefoon net dat de belastingdienst het automatisch in box 3 stopt als het een rekening is op naam van diegene die aangifte doet.
Die wordt inderdaad automatisch voor je ingevuld, maar niet alle voor invullingen zijn correct. Je kunt die rekening gewoon verwijderen uit je box 3 bezittingen en handmatig toevoegen als bouwdepot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Nu online
Phusebox schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:08:
Ik ga vanavond onderzoeken of ik niet bij de Rabobank weg kan. Alles oversluiten en weg daar. Dan kost het me maar een paar duizend euro. Principe kwestie geworden.
Persoonlijk zou het me de ellende en kosten niet waard zijn bij dit soort principe. Je hebt te maken met een grote organisatie en gaat niemand behalve jij gaat wakker liggen hiervan. Om vervolgens weer bij een bank uit te komen waar ook wel weer wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Pejdref schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:32:
[...]

Persoonlijk zou het me de ellende en kosten niet waard zijn bij dit soort principe. Je hebt te maken met een grote organisatie en gaat niemand behalve jij gaat wakker liggen hiervan. Om vervolgens weer bij een bank uit te komen waar ook wel weer wat is.
Helaas is mijn boete bij oversluiten iets van 10-15k dus zal wel niet rendabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01:07
Hier ook Rabobank en verbouwing gefinancierd vorig jaar.
Huis had bij voorbaat al een hogere waarde dan huidige uitstaande hypotheek + verbouwingssom.

Daarom werd het niet een officieel bouwdepot(Met bonnen controle van de bank) maar een opname uit overwaarde welke wij na de notaris gang gestort kregen op onze betaalrekening. Als we er een auto van hadden gekocht mocht dat van de bank ook..

Wij hebben 1 spaarrekening vrij gemaakt en hier het geld op gestort. Van daaruit hebben wij alle facturen betaald. Bonnen en facturen keurig ingescand en bewaart. Bij de aangifte keurig alles opgegeven.

Wij vielen op 31-12-2023 nog binnen de eerste 6 maanden termijn, dus alles rente aftrekbaar. In Januari is de rest van de verbouwlening opgegaan.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Mijn case is in ieder geval bij de Rabobank geëscaleerd naar het hoger management. Zal een week duren voordat ik weer iets hoor waarschijnlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
Update: de Rabobank gaat ons toch een bouwdepot verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 09:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Glashelder schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:20:
Ik zit momenteel midden in een verbouwing en als ik het opnieuw zou doen dan zou ik het zonder bouwdepot doen. Je moet exact specificeren waar je je geld aan uit gaat geven, alles wordt in potjes ingedeeld en het duurt lang voor er uitbetaald wordt. En als je wat wilt wijzigen kan je 10 dagen in de ijskast.

Nee, nooit meer een bouwdepot hier. Neem het geld op en parkeer het lekker bij Bunq. Wij zitten bij Vista en die vergoeden sowieso 1% minder dan de rente waartegen je geleend hebt (Vista valt onder de Rabo dus die zullen wel voorwaarden delen). Verschil is dan nihil en je hebt alle vrijheid.

Voor de hypotheekrenteaftrek moet je dan wel een goede administratie bijhouden.
Ik heb 2x een bouwdepot gehad en bij de Rabobank was het niet meer dan een 'spaarrekening' waar geld op stond. Dat kon ik zelf overboeken naar prive en vervolgens de aannemer van betalen.

Ik heb alles conform voorwaarden gedaan, maar er is nooit controle geweest.

Waarde aankoop + verbouwing was de helft van de taxatiewaarde.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 25-04-2024 20:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1 2 Laatste