Ik heb nog wat gegraven tot in het wetboek aan toe. De 6 maanden en 2 jaars-termijnen staan echter niet in de wet maar zijn door het ministerie van financiën goedgekeurde beleidsstandpunten. Geen idee hoe de Nederlandse wetgeving werkt maar in dit geval zijn de 6 maanden en 2 jaars-termijnen omwille van praktische redenen ingevoerd.
Hier is de bekendmaking te vinden waarin dit besluit wordt goedgekeurd:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-8462.html3.1. Oogmerkvereiste
Het oogmerkvereiste houdt in dat de belastingplichtige de geldlening moet zijn aangegaan voor verwerving, onderhoud of verbetering van de eigen woning. Bij financiering vooraf hoeft hij het geld niet rechtstreeks aan te wenden voor de eigen woning. Hij kan bijvoorbeeld ook de kosten voor de woning betalen van een andere rekening dan die waarop het met de lening verkregen geld is gestort. Voor zover de belastingplichtige de geldlening gebruikt voor andere doeleinden dan de eigen woning is alleen nog aan het oogmerkvereiste voldaan als eenzelfde bedrag nog liquide beschikbaar blijft.
Bij financiering achteraf kan ook aan het oogmerkvereiste zijn voldaan. De belastingplichtige moet dan op het tijdstip waarop hij de kosten uit andere middelen voldeed, het oogmerk hebben gehad om die kosten te financieren.
[...]
3.2. Verbouwing. Financiering vooraf of achteraf. Zesmaandsgoedkeuring
[...]
3.2.1. Verbouwingsdepot bij een lening vooraf. Depotgoedkeuring
De belastingplichtige kan gebruik maken van een rentedragende rekening die hij speciaal voor de verbouwing heeft geopend (verbouwingsdepot).
Goedkeuring
Om praktische redenen keur ik goed dat bij een verbouwingsdepot de betaalde en ontvangen rente na zes maanden tot gedurende twee jaren na het afsluiten van de lening als volgt worden behandeld. Na de eerste zes maanden is de rente niet meer volledig aftrekbaar. Op de aftrekbare rente komt in mindering de rente die wordt ontvangen op het depot. De betaalde rente drukt in zoverre niet. Uiteraard moet zijn voldaan aan de overige vereisten die voor de toepassing van de eigenwoningregeling gelden. Als binnen de termijn van twee jaren het verbouwingsdepot niet meer is bestemd voor de betalingen voor de eigen woning, eindigt de goedkeuring op dat tijdstip.
Een restant van de lening behoort na de verbouwingsperiode of na twee jaar tot box 3. De inspecteur corrigeert in deze gevallen een evenredig gedeelte van de kosten van geldleningen (zonodig via navordering).
Deze depotgoedkeuring geldt naast de zesmaandsgoedkeuring van onderdeel 3.2. Dat betekent dus dat gedurende de eerste zes maanden de betaalde rente voor de aftrek niet hoeft te worden gesaldeerd met de ontvangen depotrente.
Deze goedkeuring geldt alleen voor leningen die zijn aangegaan in verband met een verbouwing. Het beleid bij aankoop van nieuwbouwwoningen staat in onderdeel 3.5 van dit besluit.
Hier wordt dus ook enkel gesproken over een rekening die speciaal is geopend om de verbouwing mee te betalen (waarvoor een lening is aangegaan die uitsluitend voor de verbouwing wordt gebruikt). Er staat nergens iets over de vorm daarvan.
Verder nog interessant voor jou:
3.2.2. Financiering achteraf
[...]
Goedkeuring
Om bewijsrechtelijke problemen te voorkomen, keur ik om praktische redenen het volgende goed. Als de belastingplichtige de lening is aangegaan binnen zes maanden na de aanvang van de verbouwing wordt voor het bedrag van de in die zesmaandsperiode betaalde verbouwingskosten geacht te zijn voldaan aan het oogmerkvereiste.
Hierin is ook de financiering achteraf opgenomen die jij noemt in dit topic. Het komt erop neer dat je rekeningen tot 6 maanden erna mag financieren om in aanmerking te komen voor HRA. Of je dit van je bank uit het bouwdepot mag betalen ligt aan je bank natuurlijk.
Disclaimer; ik ben geen jurist of iets wat daar in de buurt komt. Deze conclusies zijn enkel getrokken vanuit mijn begrijpend lezen skills (met in het achterhoofd dat zowel jouw Rabobank als mijn hypotheekadviseur tot dezelfde conclusie zijn gekomen heb ik er wel vertrouwen in dat deze interpretatie klopt.)
[
Voor 3% gewijzigd door
Pejdref op 18-04-2024 12:09
]