Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-03 23:32

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Mijn vraag
Mijn zoon wordt binnenkort 16 en mag van opa en oma een sieraad of horloge uitzoeken. Eigenlijk iets wat ie de komende 10-15 jaar kan/zal gebruiken. Budget zal rond de 500 euro liggen, met een beetje marge ;) Nu dacht opa aan een 'gewoon non-smart' Casio G-Shock horloge, maar dan wel met solar mogelijkheid. Ik dacht direct aan een smartwatch uiteraard, dus ben aan het zoeken geslagen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ten eerste.. 10-15 jaar is heel normaal voor een 'non-smart' horloge. Ik weet niet of de huidige duurdere smartwatches dat ook gaan halen. Dus dat is nog wel dingetje misschien.

Ten tweede, mijn zoon sport sinds een tijdje (gestart met hardlopen en fitness in de sportschool). Misschien dat er in z'n volgende schoolopleiding ook relatief veel gesport gaat worden, maar dat is nog niet geheel zeker.

Ik weet nog niet wat z'n smaak is qua horloge. Ik vermoed wel dat het 'rugged' achtige of in ieder geval iets stoerdere variant moet zijn. Hij heeft daarentegen weer niet heel dikke polsen, dus het moet ook niet te lomp.

Ik ben dus maar eens gaan zoeken in de hogere prijsklasse van de smartwatches en kom daarbij eigenlijk vooral bij Garmin terecht.

In de solar varianten vind ik de enige interessante de Garmin Instinct 2 Solar, prijs zo'n 300 euro
Nadeel hiervan vind ik eigenlijk dat ie al in 2022 op de markt kwam.
Verder is het een monochroom scherm, maar dat is misschien wel weer een voordeel voor accugebruik
Heeft geen opslag voor muziek. Kan een nadeel zijn, maar of dat zo is weet ik nog niet.

In de niet-solar varianten zijn er volgens mij een paar opties, namelijk de Venu 3 (480 euro) of de Vivoactive 5 (250 euro).

Ik neig zelf naar de Instinct 2 Solar, maar zie ik in deze prijsklasse nog iets over het hoofd? Zouden dit modellen gaan die het over 10-15 jaar nog gewoon doen?

Beste antwoord (via hars73 op 17-04-2024 00:44)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

Als het om een soort memento moet zijn. Zou ik voor dat geld naar een non-smart horloge kijken en dan eventueel voor het sporten een goedkopere smartwatch.

Tech geven als draagbaar memento zou ik niet doen. Tech is al achterhaald voordat het om de pols zit.

Geef m dan een leuke diver van bv Citizen en dan hou je zelfs geld over voor n iwatch SE of goedkopere Garmin voor t sporten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:55
Lees dit topic terug, er zijn allerlei aanbiedingen rondom Garmin top horloges met bijvoorbeeld ING punten die het rond je budget kunnen brengen. Het grote sporthorloge met GPS topic.
Dan kun je mogelijk een Fenix 7X Solar pakken?
uitvoering: Garmin fēnix 7X Solar Grijs (Zwart)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:11
hars73 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:47:
Ten eerste.. 10-15 jaar is heel normaal voor een 'non-smart' horloge. Ik weet niet of de huidige duurdere smartwatches dat ook gaan halen. Dus dat is nog wel dingetje misschien.
De realiteit is helaas dat smartwatches zo lang niet meegaan. Een jaar of 5 red je nog wel, maar 10-15 kan je echt vergeten. De batterij slijt en de firmware wordt niet meer bijgewerkt na een paar jaar. Net als de companion app, waardoor het horloge simpelweg niet meer kan samenwerken met je telefoon na verloop van tijd.

[ Voor 19% gewijzigd door P1nGu1n op 16-04-2024 20:57 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:55
P1nGu1n schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:53:
[...]

De realiteit is helaas dat smartwatches zo lang niet meegaan. Een jaar of 5 red je nog wel, maar 10-15 kan je echt vergeten. De batterij slijt en de firmware wordt niet meer bijgewerkt na een paar jaar. Net als de companion app, waardoor het horloge simpelweg niet meer kan samenwerken met je telefoon na verloop van tijd.
Dat geldt misschien voor sommige modellen, zeker eerste generaties, maar bijvoorbeeld mijn vrouw heeft een Apple Watch 3 sinds 2017 en die doet het nog steeds goed, met als enige investeringen een extra bandje erbij en een nieuwe lader toen de oude vergeten was tijdens vakantie.
En in het sporthorloge topic zie je ook meer vervangen vanwege nieuwe features dan dat de oude het niet meer doet bij de duurdere modellen.
Maar of de 15 jaar gehaald wordt weet ik ook niet, zo lang bestaan de smartwatches niet eens als volwassen product.
Echter, tenzij iemand een horloge fan is zie ik ouderwetse horloges ook al gauw in een lade belanden. Dus het hangt echt van de persoon af of die er blij mee zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Waarom wil je een Solar? Garmins hebben een prima accuduur dus solar voegt wmb weinig toe, zeker gezien de modellen verouderd zijn. Ik heb zelf een Venu 2 Plus en ben daar erg tevreden mee. Houdt mooi het midden tussen een smartwatch en een sporthorloge. De Venu 3 kan ik dus wel aanraden.

Als je iets serieuzer bezig wil gaan met de trainingsinformatie zou je nog een Forerunner kunnen overwegen.

Je zult hoe dan ook iets meer je eigen afwegingen moeten gaan maken om tot een keuze te komen, want je geeft ons nu te weinig om naar een bepaald model te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
hars73 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:47:
Nu dacht opa aan een 'gewoon non-smart' Casio G-Shock horloge, maar dan wel met solar mogelijkheid. Ik dacht direct aan een smartwatch uiteraard
En waar denkt je zoon zelf aan; wil hij überhaupt wel een horloge of smart watch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
P1nGu1n schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:53:
[...]

Dit is rijkelijk overdreven. Met m'n eerste smartwatch heb ik 7 jaar gedaan, en die deed het na die tijd nog prima. Dat de batterij slijt en de software-ondersteuning een keer ophoudt, daar zal je zeker rekening mee moeten houden, maar ook als ze geen updates meer uitbrengen blijft 'ie nog wel wat jaartjes werken natuurlijk.

Dat geen enkele smartwatch de 10 jaar zal halen, zoals jij het nu doet laten klinken, is in ieder geval niet zo.

The devil is in the details.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

Als het om een soort memento moet zijn. Zou ik voor dat geld naar een non-smart horloge kijken en dan eventueel voor het sporten een goedkopere smartwatch.

Tech geven als draagbaar memento zou ik niet doen. Tech is al achterhaald voordat het om de pols zit.

Geef m dan een leuke diver van bv Citizen en dan hou je zelfs geld over voor n iwatch SE of goedkopere Garmin voor t sporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-03 23:32

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Barrycade schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 23:12:

Ik denk dat je hier de spijker wel op zn kop slaat... het moet inderdaad een cadeau zijn die langere tijd als een soort speciaal cadeau moet functioneren. Een goedkopere Garmin voor het sporten en een goed normaal horloge als het echte cadeau is misschien wel het beste alternatief.
Ik heb er vanavond ook nog eens over nagedacht en ik denk ook niet dat een smartwatch over 10 tot 15 jaar nog zal functioneren.

[ Voor 7% gewijzigd door hars73 op 17-04-2024 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon88
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 11:04
Ik ben het ook met Barrycade eens.
En inderdaad van Citizen, Casio of Seiko heb je prachtige horloges die jaren mee gaan.
Zelf heb ik van Citizen een Ecodrive en van Casio een Tough-Solar. Beide op lichtenergie. De batterij zou goed zijn voor ruim 30 jaar gebruik.
En heb een Seiko met beweging. Goed voor levenslang gebruik maar kan een keer onderhoud gebruiken.
Als je dan nog iets degelijks uitzoekt met Saffier glas blijft die nog jaren mooi ook.
Zelf ben ik fan van titanium band vanwegen het gewicht maar als je leer pakt kan je zo nu en dan eens een andere stijl eraan hangen.
Maar als je meer richting de sport wilt kijken is een G-Shock of Edifice een goede keuze (Persoonlijk vind ik ze te bulky omdat ik wat smallere polsen heb).
Er is zo veel te kiezen en te personaliseren dat het bijna onmogelijk is de perfecte horloge in 1 keer te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Gideon88 op 17-04-2024 13:58 ]

Pagina: 1