Foto's
/f/image/ZsiruHJjf5cH4qobMN0L3aOC.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dakvlak is ongeveer 6x4,5mEn ik heb nog een schuurtje dat gebruikt zou kunnen worden na wat dakverzwaring van 3x6m
Schaduw
Ons dak ligt volledig vrij en vangt geen schaduw aan de voorzijde. De achterzijde heeft een dakkapel en er staan pijpjes op van de cv-ketel en ontluchtingJaarverbruik
Jaarverbuik ligt rond de 2900kwh per jaar. (gezin van 4, 2 volwassen en 2 kinderen van 4 en 15)We wel willen op korte termijn 2 airco's aanschaffen (koelen en verwarmen) en willen overgaan van op gas koken naar een inductie-kooplaat, dus verbruik zal wat toe gaan nemen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Na lang zoeken blijk ik een 3-fase aansluiting te hebben.3x230/400
0.25-5(100)A
Foto van de groepenkast
:strip_exif()/f/image/MVq39z010x9jfhBUceVS55if.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget en doel
Budget is rond de €5000, max 5500Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het werk laten uitvoeren door een erkend bedrijf met certificering InstallQ Dit vanwege verzekering en mogelijk misschien ooit verplicht worden dat het aanleggen van zonnepanelen door erkende bedrijven gebeurt. . Dit zorgt misschien voor een wat hogere installatieprijs, maar dit neem ik dan voor lief.Bijhouden van data
Ik vind het bijhouden van data erg leuk en zou graag per paneel kunnen zien wat ik opwek.Verder zou het mooi zijn om te kunnen controleren of het opwekken voldoende is om het huidige verbruik te dekken. (Vandaar ook offertes met micro's van enphase en de Envoy-s meterd)
Maar mochten de kosten voor deze leuke dingen de spuigaten uit lopen dan is huidige opwekking ook voldoende.
Reeds verkregen offertes
Heb bij meerdere aanbieders offertes aangevraagd, hieronder de meest interessante, ook met in het achterhoofd dat ik graag een gecertificeerd bedrijf wil kiezen.Aanbieder 1 (centraal):
- 10 panelen Monokristallijn Fullblack 430Wp Longi Solar
- GoodWe 3-fase GW04K-DT G2 sim (met databundel voor min. 5 jaar)
- €4134
Aanbieder 1 (micro):
- 10 panelen Monokristallijn Fullblack 430Wp Longi Solar
- Enphase IQ8+
- Envoy-S Standard
- €5464
Aanbieder 2:
- 10 panelen Trina Solar 440Wp Bifacial Dual Glass N-typei-Topcon
- 10 Enphase IQ8MC
- Envoy S standard / Envoy S meterd
- €4853 / 5237
Aanbieder 3 (micro)
- 10 panelen Winaico 430Wp Full Black glass/glass N-type Bifacial
- 2 Hoymiles micro HMS-1800-4 T
- 1 Hoymiles micro HMS-1000-2 T
- €5535
Aanbieder 3 (centraal
- 10 panelen Winaico 430Wp Full Black glass/glass N-type Bifacial
- Growatt MIN 4200TL-XH
- €5416
Aanbieder 4 (micro)
- 10 panelen Aiko N-type ABC glas/glas 440Wp
- Enpahse mciro IQ8-MC
- Envoy-S Meterd
- €5222
Aanbieder 4 (centraal)
- 10 panelen Aiko N-type ABC glas/glas 440Wp
- GoodWe GW4K-DT G2
- Goodwe Wifi-Lankit
- €3630
Regio
Ik woon in Uden in Noord-BrabantNa wat adviesgesprekken komen we uit op 10 panelen op de voorzijde van het huis.
In de toekomst, als de prijzen wat gunstiger worden, wil ik misschien nog een thuisaccu installeren. En misschien extra panelen, misschien wel op het schuurtje zodat ik in de ochtend ook meer stroom kan opwekken.
Nu heb ik dus wat vragen naar aanleiding van al die gesprekken met adviseurs
en dan voornamelijk over de keuze tussen welke omvormer.
-Hoe zit dat met eventuele uitschakelen van de omvormer als het stroomnet ooit te"vol" is? Micro-omvormers lijken dan een voordeel te hebben, omdat er dan zoveel panelen worden uitgeschakeld totdat je opwekt wat je zelf weer verbruikt.
-Systeem met micro-omvormers zou makkelijker uit te breiden zijn met extra panelen klopt dat?
-Micro-omvormers zouden makkelijker zijn als ik later een thuisaccu wil? Dacht ik dat een van de adviseurs zei tenminste.
-Opbrengst zou met micro's in theorie hoger kunnen zijn omdat elk paneel zijn eigen opbrengst heeft en niet beperkt wordt door het paneel met de minste opbrengt. Weegt dit op tegen de meerprijs van de mirco's.
-Hoe betrouwbaar zijn de micro-omvormers? Fabrieksgarantie van 25jaar is mooi, maar ik durf na verstrijken van de montagegarantie niet zelf het dak op.
Kunnen jullie mij helpen met de vragen en zijn de offertes een beetje "normale" prijzen.
Bij onduidelijkheden hoor ik dat graag, dan probeer ik het te verduidelijken. ALvast bedankt.
[mbr]Voor beste advies aanvullen volgens Tips bij openen vragentopic zonnepanelen[/mbr] Gedaan!
[ Voor 43% gewijzigd door deefdeef op 17-04-2024 14:48 . Reden: Mijn vraag netjes in het formaat geprobeerd te zetten en 1 nieuwe aanbieder toegevoegd ]