Vraag

• deefdeef
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 16:27
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBDjAWzJSU9e41OIxFGiFGgev8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZsiruHJjf5cH4qobMN0L3aOC.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dakvlak is ongeveer 6x4,5m
En ik heb nog een schuurtje dat gebruikt zou kunnen worden na wat dakverzwaring van 3x6m
Schaduw
Ons dak ligt volledig vrij en vangt geen schaduw aan de voorzijde. De achterzijde heeft een dakkapel en er staan pijpjes op van de cv-ketel en ontluchting
Jaarverbruik
Jaarverbuik ligt rond de 2900kwh per jaar. (gezin van 4, 2 volwassen en 2 kinderen van 4 en 15)
We wel willen op korte termijn 2 airco's aanschaffen (koelen en verwarmen) en willen overgaan van op gas koken naar een inductie-kooplaat, dus verbruik zal wat toe gaan nemen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Na lang zoeken blijk ik een 3-fase aansluiting te hebben.
3x230/400
0.25-5(100)A
Foto van de groepenkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGB0LBRT9N5CoicZbZRoVGayFwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVq39z010x9jfhBUceVS55if.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Budget is rond de €5000, max 5500
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het werk laten uitvoeren door een erkend bedrijf met certificering InstallQ Dit vanwege verzekering en mogelijk misschien ooit verplicht worden dat het aanleggen van zonnepanelen door erkende bedrijven gebeurt. . Dit zorgt misschien voor een wat hogere installatieprijs, maar dit neem ik dan voor lief.
Bijhouden van data
Ik vind het bijhouden van data erg leuk en zou graag per paneel kunnen zien wat ik opwek.
Verder zou het mooi zijn om te kunnen controleren of het opwekken voldoende is om het huidige verbruik te dekken. (Vandaar ook offertes met micro's van enphase en de Envoy-s meterd)
Maar mochten de kosten voor deze leuke dingen de spuigaten uit lopen dan is huidige opwekking ook voldoende.
Reeds verkregen offertes
Heb bij meerdere aanbieders offertes aangevraagd, hieronder de meest interessante, ook met in het achterhoofd dat ik graag een gecertificeerd bedrijf wil kiezen.

Aanbieder 1 (centraal):
- 10 panelen Monokristallijn Fullblack 430Wp Longi Solar
- GoodWe 3-fase GW04K-DT G2 sim (met databundel voor min. 5 jaar)
- €4134
Aanbieder 1 (micro):
- 10 panelen Monokristallijn Fullblack 430Wp Longi Solar
- Enphase IQ8+
- Envoy-S Standard
- €5464

Aanbieder 2:
- 10 panelen Trina Solar 440Wp Bifacial Dual Glass N-typei-Topcon
- 10 Enphase IQ8MC
- Envoy S standard / Envoy S meterd
- €4853 / 5237

Aanbieder 3 (micro)
- 10 panelen Winaico 430Wp Full Black glass/glass N-type Bifacial
- 2 Hoymiles micro HMS-1800-4 T
- 1 Hoymiles micro HMS-1000-2 T
- €5535
Aanbieder 3 (centraal
- 10 panelen Winaico 430Wp Full Black glass/glass N-type Bifacial
- Growatt MIN 4200TL-XH
- €5416

Aanbieder 4 (micro)
- 10 panelen Aiko N-type ABC glas/glas 440Wp
- Enpahse mciro IQ8-MC
- Envoy-S Meterd
- €5222
Aanbieder 4 (centraal)
- 10 panelen Aiko N-type ABC glas/glas 440Wp
- GoodWe GW4K-DT G2
- Goodwe Wifi-Lankit
- €3630
Regio
Ik woon in Uden in Noord-Brabant

Na wat adviesgesprekken komen we uit op 10 panelen op de voorzijde van het huis.

In de toekomst, als de prijzen wat gunstiger worden, wil ik misschien nog een thuisaccu installeren. En misschien extra panelen, misschien wel op het schuurtje zodat ik in de ochtend ook meer stroom kan opwekken.

Nu heb ik dus wat vragen naar aanleiding van al die gesprekken met adviseurs
en dan voornamelijk over de keuze tussen welke omvormer.

-Hoe zit dat met eventuele uitschakelen van de omvormer als het stroomnet ooit te"vol" is? Micro-omvormers lijken dan een voordeel te hebben, omdat er dan zoveel panelen worden uitgeschakeld totdat je opwekt wat je zelf weer verbruikt.

-Systeem met micro-omvormers zou makkelijker uit te breiden zijn met extra panelen klopt dat?
-Micro-omvormers zouden makkelijker zijn als ik later een thuisaccu wil? Dacht ik dat een van de adviseurs zei tenminste.

-Opbrengst zou met micro's in theorie hoger kunnen zijn omdat elk paneel zijn eigen opbrengst heeft en niet beperkt wordt door het paneel met de minste opbrengt. Weegt dit op tegen de meerprijs van de mirco's.

-Hoe betrouwbaar zijn de micro-omvormers? Fabrieksgarantie van 25jaar is mooi, maar ik durf na verstrijken van de montagegarantie niet zelf het dak op.

Kunnen jullie mij helpen met de vragen en zijn de offertes een beetje "normale" prijzen.

Bij onduidelijkheden hoor ik dat graag, dan probeer ik het te verduidelijken. ALvast bedankt.

[mbr]Voor beste advies aanvullen volgens Tips bij openen vragentopic zonnepanelen[/mbr] Gedaan!

[ Voor 43% gewijzigd door deefdeef op 17-04-2024 14:48 . Reden: Mijn vraag netjes in het formaat geprobeerd te zetten en 1 nieuwe aanbieder toegevoegd ]

Alle reacties

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:42
Ten eerste, graag opening post aanpassen conform Tips bij openen vragentopic zonnepanelen dit maakt het voor ons stukke makkelijk om gedegen advies te geven.

Om zoveel mogelijk antwoord op je vragen te geven:

1: heel simpel als het stroomnet te vol is (Lees het voltage te hoog) schakelen de omvormers uit. bij micro omvormers schakelen ze 1 voor 1 uit en kan het zijn dat je net onder het TEVOL stuk zit en er een paar aan blijven. zou hier niet teveel op hopen. Mocht er een klein beetje technische kennis zijn. omvormers moeten uitschakelen bij 253V je kan het dus meten.

2: Ligt eraan welk systeem, APsystems is wat makkelijk uit te breiden dan Enphase, maar in principe zijn beide vrij gemakelijk uit te breiden door de koppelkabel uit te breiden of aparte string toe te voegen (Let wel op de waardes van de meterkast!!). bij een string omvormer hoeft het ook niet moeilijk te zijn is alleen afhankelijk van de situatie, soms kan je panelen gemakkelijk bijzetten op dezelfde omvormer, hiervoor is wel echt meer informatie nodig zoals ook aangegeven in topic bovenstaand.

3: volledig afhankelijk van de situatie, in de volksmond is een stringomvormer zo goed als het slechtste paneel, bij meerdere oriëntaties, meerdere aantal stukken dak of bij deel schaduw KAN een micro omvormer hoge opbrengst geven. hiervoor is meer informatie nodig om gedegen advies over uw situatie te geven.

4: Enphase claimt 0.05% uitval te hebben, dit is lastig te challengen, APsystems is wat minder bekend maar ook A-kwaliteit. je ziet of tweakers wel af en toe wat langskomen over APsystems, hier is op tweakers genoeg over beide merken te vinden, APsystems is flink goedkoper dan Enphase.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Ligt met 10 stuks het dak helemaal vol?

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wachtend op de ingevulde template:

Heb je al inzicht in het aantal volt op je aansluiting(en)? Met bijv. een P1 meter.

Als dat geen probleem is: een offerte voor minder de €1/kWp moet mogelijk zijn.
Aangezien het 1 dakdeel is zonder schaduw is een string omvormer aan te raden vanwege de kosten.

Om een goed advies te ontvangen hebben we eerst meer info nodig, gogo template.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:00

FreakNL

Well do ya punk?

Vol leggen op string. Ook als je nu met 10 je verbruik afdekt zou ik het alsnog vol leggen. Een eventuele “PV-boete” heb je toch al… En 10 of 12 panelen maakt in prijs ook weinig uit.

Niet met micro’s of optimizers aan de gang gaan. Dat is compleet onnodig in jouw casus. Niet alleen de kosten zijn hierin een factor maar ook gemak. Een centrale omvormer kun je zelf nog wel vervangen. Voor een micro of optimizer moet je dak op. Panelen zelf gaan niet stuk eigenlijk.

Aanbieder 1 komt in de buurt. Daar kan alsnog nog wel wat af overigens. Onderhandelen kan tegenwoordig weer. Voor 3750 moet dat mogelijk zijn.

Aanbieder 3 is knettergek.

De offertes met micro’s kun je negeren, die willen alleen (meer) verdienen.

[ Voor 87% gewijzigd door FreakNL op 16-04-2024 20:48 ]

• deefdeef
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik zal morgen mijn post proberen om te bouwen naar het template.

Met 10 panelen ligt het dak nog niet vol. Ze komen in de meeste offertes landscape te liggen en dan kan er waarschijnlijk nog een rij van 5 bij. En als dat niet past, passen er 12 in portrait zeker, want dat heeft een buurman ook.

Bij een centrale omvormer ben ik "bang" voor het geluid. Onze dochter slaapt op zolder direct naast de ruimte waar dat ding komt te hangen. Het is de ruimte waar de trap uitkomt en heeft dus een open verbinding naar de verdieping.

En wat ook is, ik ben gek op getallen en meten, dus die microomvormers, met eventueel een meterd envoy van Enphase, geven ook een leuk inzicht in opbrengst en verbruik. Dat is me iets meer geld Eventueel wel waard 😁

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou daar het geld en de nadelen echt niet voor over hebben maar ik snap de fascinatie.

Mijn omvormer (goodwe) hangt ook op zolder (trapgat) en die hoor ik eigenlijk alleen als hij aanspringt of tijdens werking als ik binnen 1 meter zit (zoemen). Mijn dochter gaat ook op zolder slapen maar er staat ook een server en nas te zoemen dus ze zal eraan moeten wennen :+

• deefdeef
@FreakNL wat zijn voor jouw, buiten de hogere prijs, nog meer nadelen van micro's.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat je het dak op moet als er 1 stuk gaat.

Dat is ook zo bij een kapot paneel overigens maar die gaan bijna niet stuk.

Ook is een thuis-accu (nu nog totaal oninteressant maar wie weet) lastiger.

Ik zou bij dezelfde helling en geen schaduw altijd kiezen voor string.

[ Voor 86% gewijzigd door FreakNL op 17-04-2024 09:23 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:52
Ik zou vragen om 15 panelen en dan geen 4000 maar een 5000/5500W (of maximaal 6000W) omvormer pakken.

Als je bang bent voor het geluid, dit is enkel als de omvormer overbeladen is echt aanwezig. De kans dat dit 's nachts gebeurd is nihil.

Als je dochter overdag middagdutje doet: zorg voor een deur en doe wat steenwol in het muurtje. Ik neem aan dat er een gipsplaten muurtje is? Als het reeds steen is hoor je hem niet.

• deefdeef
Ik heb mijn startpost netjes in het format gezet. Hopelijk is een en ander ietsje duidelijker.

Met mijn hoogtevrees zou ik bij vervangen van een defecte micro iemand moeten vragen, hopelijk de installateur zelf of een andere firma. Maar dat zou ik bij een centrale omvormer ook doen, want ik ga zelf niet klooien met elektriciteit.

Om het nog mooier te maken: Omdat onze oudste dochter op zolder slaapt staat de zolderoverloop redelijk vol en door afwezigheid van goede dakisolatie wordt het er in de zomer behoorlijk warm. Dus naast gebrek aan ruimte, is het klimaat op zolder misschien ook niet ideaal voor de centrale omvormer??

• deefdeef
99ruud99 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:25:
Ik zou vragen om 15 panelen en dan geen 4000 maar een 5000/5500W (of maximaal 6000W) omvormer pakken.

Als je bang bent voor het geluid, dit is enkel als de omvormer overbeladen is echt aanwezig. De kans dat dit 's nachts gebeurd is nihil.

Als je dochter overdag middagdutje doet: zorg voor een deur en doe wat steenwol in het muurtje. Ik neem aan dat er een gipsplaten muurtje is? Als het reeds steen is hoor je hem niet.
Gekke vraag misschien:
Maar waarom investeren in productie die ik niet gebruik? Zeker met hoe de energiemaatschappijen zich nu (gaan) gedragen zou dit een investering zijn die zich niet makkelijk of nauwelijks terugverdiend of misschien reden is voor een "boete" omdat ik teveel stroom ga leveren?

• 99ruud99
Voornamelijk zodat je in winter nog opwekt.
Je kan beter meer panelen hebben dan microomvormers.

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11 14:21
deefdeef schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:37:
Bij een centrale omvormer ben ik "bang" voor het geluid. Onze dochter slaapt op zolder direct naast de ruimte waar dat ding komt te hangen. Het is de ruimte waar de trap uitkomt en heeft dus een open verbinding naar de verdieping.
Wij hebben een GoodWe 3000-XS hangen op zolder direct naast de slaapkamer maar ze hoort er niets van. Het zal misschien ook komen dat ze regelmatig het dak wat hoort kraken als het warm/koud wordt of de CV ketel die af en toe tikt dat het minder opvalt. Ik heb vaak mijn deur beneden open staan en sta dan in verbinding met dezelfde ruimte waar de omvormer hangt maar hoor het ding echt nooit.

Edit: ook hier heel warm zomers (vorig weekend al) door plat dak, maar airco is onderweg. Het is warm op de overloop, dat zal mogelijk de levensduur van de omvormer niet ten goede komen maar heb hier al eens creatieve ideeën voorbij zien komen om dat ding te koelen (cpu fans, aansluiten op de mv), maar ik geloof het wel.

[ Voor 18% gewijzigd door coazter op 17-04-2024 15:50 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:40
Via aanbieder 4 (centraal) het dak zo vol mogelijk laten leggen. Die partij is scherp (laagste €/Wp van je genoemde offertes, zie ook uitleg bij de sjabloon) en micro-omvormers/optimizers zijn overbodig als je geen schaduw hebt.
deefdeef schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:37:
[...]
En wat ook is, ik ben gek op getallen en meten
[...]
Maar is dat je +/- €1500 waard (prijsverschil optie #4 stringomvormer met goedkoopste oplossing met micro's). Zeker op een dakvlak zonder schaduw en waarbij ze in dezelfde richting/hellingshoek liggen zal er amper verschil zijn tussen de productie van de panelen, dus de grafiekjes zijn bij paneel 1 vrijwel gelijk zijn aan paneel nummer 10.
deefdeef schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:54:
[...]
Met mijn hoogtevrees zou ik bij vervangen van een defecte micro iemand moeten vragen, hopelijk de installateur zelf of een andere firma.
[...]
Het punt is dat zo'n micro-omvormer zelf onder de garantie valt, maar je vaak alsnog voorrijkosten/uurtarief moet betalen. Zo'n ding zit onder het paneel, dus is best een geworstel op het dak om die te vervangen. Bij een stringomvormer is het 3 stekkers (2x DC, 1x AC) losklikken en je wisselt de omvormer zo om.

Warmte is geen probleem, zo'n omvormer hangt bij een zonnefarm in Australië ook gewoon buiten met 45°C omgevingstemperatuur en bij duizenden andere huishoudens in NL ook gewoon op zolder.
Geluid is ook geen probleem, hij hangt bij mij op een open zolder en hij klikt (relais) een aantal keren en begint dan met opwekken. Mijn kind slaapt er een verdieping lager prima doorheen ;)

[ Voor 109% gewijzigd door ThinkPad op 17-04-2024 16:09 ]

• Chrisverst
[quote]ThinkPad schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:53:
Via aanbieder 4 (centraal) het dak zo vol mogelijk laten leggen. Die partij is scherp (laagste €/Wp van je genoemde offertes, zie ook uitleg bij de sjabloon) en micro-omvormers/optimizers zijn overbodig als je geen schaduw hebt.

Ik vindt aanbieder 4 nog redelijk aan de prijs, het zijn namelijk zeer goedkope materialen welke deze aanbieder gebruikt. Panelen van ongeveer 70 eu per stuk en een omvormer van 750 euro.

Verder eens met commentaren, micro's is hier niet nodig, goeie string omvormer is prima hier. Zelfs zou ik wel altijd een degelijk merk zonnepanelen pakken (Aiko en Winaico zijn dit niet) er is zoveel concurrentie op het moment dat er niet heel veel prijs verschil tussen zit.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb mijn startpost netjes in het format gezet. Hopelijk is een en ander ietsje duidelijker.

Met mijn hoogtevrees zou ik bij vervangen van een defecte micro iemand moeten vragen, hopelijk de installateur zelf of een andere firma. Maar dat zou ik bij een centrale omvormer ook doen, want ik ga zelf niet klooien met elektriciteit.

Om het nog mooier te maken: Omdat onze oudste dochter op zolder slaapt staat de zolderoverloop redelijk vol en door afwezigheid van goede dakisolatie wordt het er in de zomer behoorlijk warm. Dus naast gebrek aan ruimte, is het klimaat op zolder misschien ook niet ideaal voor de centrale omvormer??
Je bent nu allemaal redenen aan het verzinnen om de extra (onnodige) investering van micro’s goed te praten. Ik sluit me aan bij de rest van de commentaren. Ook het commentaar hierboven omtrent het merk panelen. Je hoeft ook weer niet meteen naar AEG of REC te gaan maar er zit ook nog wat tussen zoals Jinko, DMEGC en Longi

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 17-04-2024 19:28 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

deefdeef schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:57:
[...]

Gekke vraag misschien:
Maar waarom investeren in productie die ik niet gebruik? Zeker met hoe de energiemaatschappijen zich nu (gaan) gedragen zou dit een investering zijn die zich niet makkelijk of nauwelijks terugverdiend of misschien reden is voor een "boete" omdat ik teveel stroom ga leveren?
Die boete heb je toch al.

Overigens zijn er maatschappijen die inderdaad met staffels werken (hoe meer teruglevering, hoe meer “boete”) maar ook genoeg die dat niet doen.

• deefdeef
FreakNL schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:19:
[...]

Je bent nu allemaal redenen aan het verzinnen om de extra (onnodige) investering van micro’s goed te praten.
Dat is nogal een baude uitspraak. Ik verzin niks en wil niks goed praten. Ik geef niet graag veel geld uit, tenzij ik weet dat het een goede investering is. Ik geef gewoon een situatie weer en probeer voorbereid te zijn op de toekomst door het juiste systeem te kiezen. Door alle verhalen en nieuwe info ben ik de weg kwijt en zoek hier hulp. En probeer zo goed mogelijk de ruimte of mogelijk gebrek daaraan voor de apparatuur te beschrijven.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Hang het ding in de kelder. :?
deefdeef schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:57:
[...]

Gekke vraag misschien:
Je hebt dan in de winter ook meer opbrengst als de stroom duur is. Dat overschot in de zomer kan je limiteren mocht het terugleveren niet meer rendabel zijn.

• deefdeef
@jadjong Niet iedereen heeft een kelder, wij ook niet.

Hoe kan je limiteren op zo'n stringsysteen?

• 99ruud99
Meerdere manieren: je omvormer niet al te groot kiezen en je omvormer softwarematig begrenzen. Je kan hem zelfs uitzetten op bepaalde tijden als je wilt.

• jadjong
  • Niet online
deefdeef schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:39:

Het was een suggestie, niets verplicht je om de omvormer strak onder het dak te hangen. Limieteren kan je doen door de omvormer met iets te sturen (modbus, ander protocol) of het ding doet het uit zichzelf met een extern metertje.

• Chrisverst
deefdeef schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:39:

In de app van het systeem kan je dat vaak limiteren, ik heb zelf Solaredge daar kan het mee.

Meeste omvormers zijn waterdicht, dan zou hij eventueel ook buiten kunnen hangen of op het dak. onderschat de warmte die van het ding af komt in de zomer niet.

• deefdeef
@99ruud99
Dat uitzetten is alleen interessant bij dynamische tarieven toch? Want anders klinkt het zonde van de panelen als ik op mooie dagen alles uitzet. Want bij een normaal contract betaal ik dan voor de stroom terwijl ik van die mooie glimmende dingen op het dak heb,

@jadjong dat sturen wat jij beschrijft is dat iets wat de leverancier standaard aanbied of is dat iets voor de echte tweaker?

• deefdeef
Stel dat ik kies voor een centrale omvormer met meer panelen.

Gaat mijn systeem dan ook eerder aan, omdat ik met meer panelen eerder aan de opstartspanning kom? En dat ik dus op minder zonnige dagen of in de winter eerder stroom op wel. De aanbieders geven dat aan bij microomvormers, dat deze eerder stroom lever in de ochtend of bewolkte dagen.

• 99ruud99
Klopt, ik dacht ik meld het even.
En energie gericht apparaten aansturen is een smarthome functie.

Stel je koopt homewizard p1 meter en sockets, dan heb je het 1 euro per maand abbo nodig, en gaat het automatisch.

Alternatief is echte tweaker spelen en het zelf opbouwen, prima te doen. Heb je apparatuur met wifi / stekkers met wifi nodig.

Vraag 2; ja, maar het is niet zo dat het uren eerder is. Veel systemen gaan al binnen half uur na zonsopgang aan. Natuurlijk hoe meer panelen hoe sneller het systeem aan gaat. (Als omvormer zelfde opstartspanning nodig heeft, koop je een ander model kan het zomaar hoger of lager zijn.)

*, laat ik het anders zeggen, afgelopen dagen waren er behoorlijke regenbuien. Op die momenten wek ik wel minder op, maar niet 0. De omvormers komen makkelijk boven de opstartspanning.

Echter, smorgens voor 7u is de zon nog onder (mijn dak staat meer richting west), dus heb ik nog geen energie. Microomvormers kunnen niet ineens zonlicht produceren, die hebben het ook nodig.

Rekensommetje:
Stel je hebt 15 panelen, 60V opstartspanning, is maar 4V per paneel.

Stel je hebt microomvormers, iq8 als voorbeeld, starten bij 22V per paneel.

Drie keer raden wat eerder start, een string van 15 panelen of een microomvormer.

[ Voor 62% gewijzigd door 99ruud99 op 17-04-2024 20:59 ]

• deefdeef
@Chrisverst
En het is in de zomer al zo warm op zolder, in de winter ook, door de cv ketel en de verwarmingsbuizen. Maar daar op zolder komt ook 1 van de airco's 😁

Buiten kan helaas niet denk ik, tenzij zo'n ding echt in de volle regen en zon kan. Of hij moet onder het afdak van de voordeur kunnen. Maar dan hangt ie zo in het openbaar

• jadjong
  • Niet online
deefdeef schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:46:
Stel dat ik kies voor een centrale omvormer met meer panelen.

Gaat mijn systeem dan ook eerder aan, omdat ik met meer panelen eerder aan de opstartspanning kom? En dat ik dus op minder zonnige dagen of in de winter eerder stroom op wel. De aanbieders geven dat aan bij microomvormers, dat deze eerder stroom lever in de ochtend of bewolkte dagen.
Er bestaat niet zoiets als opstartspanning in de zin van omvormers die in de winter eerder aan gaan. Elke omvormer heeft een bepaalde opstartspanning waar je aan moet voldoen met een minimum aantal panelen. Stel de het startvoltage 100V is en je hebt panelen van 35V dan moet je er drie koppelen voordat de omvormer blij is. Dat paneel produceert 35V in de zomer en 35V in de winter (+/-10%). Wat varieert is de stroom en dat regelt de omvormer zelf. Die probeert eerst 50W uit de panelen te halen, als dat lukt 100W en gaat zo door tot zijn eigen max vermogen.
Zodra de omvormer merkt dat de panelen niet meer kunnen leveren dan doet die weer een stapje terug en dit herhaalt zich elke seconde zolang de zon schijnt.

Het limiteren van de uitvoer zit zoals eerder gezegd soms in de omvormer zelf en soms kan je dat extern zelf in elkaar programmeren.

• 99ruud99
En qua warmte: rendement van 98%, dus 2% warmte.
Ongeveer 6000W (als je groot pakt), dus 120W warmte.
Dat is vergelijkbaar aan een pc die aan staat... Om nu te zeggen dat die je hele zolder opwarmt...

Een game pc stookt zelfs 400W, dus dat is nog 3x zoveel.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

deefdeef schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:51:
@Chrisverst
En het is in de zomer al zo warm op zolder, in de winter ook, door de cv ketel en de verwarmingsbuizen. Maar daar op zolder komt ook 1 van de airco's 😁

Buiten kan helaas niet denk ik, tenzij zo'n ding echt in de volle regen en zon kan. Of hij moet onder het afdak van de voordeur kunnen. Maar dan hangt ie zo in het openbaar
Dat is toch ook totaal niet praktisch met je kabels.

Hang dat ding gewoon in de buurt van de CV of MV.

Je krijgt ook airco dus warmte is ook niet echt een issue. Bij ons heeft het overigens erg geholpen dat we nu ramen tegen elkaar kunnen openzetten op zolder , vroeger had ik alleen een dakraam op het zuiden. Nu heb ik twee draaikiepramen op het zuiden en twee dakramen op het noorden. De zolder is veel beter koel te krijgen in de avond.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 17-04-2024 21:09 ]

• deefdeef
@99ruud99 Ooh, dacht dat het warmer zou worden. Maar dat valt inderdaad te verwaarlozen.

@FreakNL Dat probeerde ik op een onhandige manier te zeggen, dat extra beetje warmte koelen we weg met de airco. Het wordt ook extra warm, want de puber wil het raam niet open vanwege beestjes die naar binnen vliegen. Laat staan dat ze 2 ramen open gaat zetten.
Pagina: 1