Snorcooter start niet meer na per ongeluk E10 getankt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:45
Ik heb dus pas een tweedehands snorscooter gehaald en hij deed het nog helemaal goed.
Vandaag gereden naar het tankstation en per ongeluk E10 getankt. Probeerde te starten en hij wilde maar niet. Ik zag ook dat het accu-pijltje op en neer ging, alsof die aan het strijden was om de scooter aan te doen(lol).

Dus nu mijn vraag, is het op te lossen? Wat zal het eventueel kosten en is er een manier om het uit de tank te halen bijvoorbeeld(weet niet of dat helpt überhaupt)

Alvast bedankt

Beste antwoord (via Techkeizer op 15-04-2024 22:32)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 22:28

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Leeghalen dmv overhevelen… daarna even helemaal volgooien met reguliere brandstof om restant e10 maximaal te verdunnen. Eerste tankje rustig leegrijden :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Leeghalen dmv overhevelen… daarna even helemaal volgooien met reguliere brandstof om restant e10 maximaal te verdunnen. Eerste tankje rustig leegrijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
Michael Knight schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:16:
Dankjewel voor je advies!
Heb je een bepaald voorbeeld hoe ik dat overhevelen als leek zelf zou kunnen doen?
Ik hoop maar dat hij dan wel aangaat, want het is zo'n 50cc snorscootertje. :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03:58
Wel typisch dat een @Techkeizer niet weet hoe je moet overhevelen.😀
Kijk eens op https://nl.wikihow.com/Water-overhevelen
Dat werkt ook met benzine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Dat zou kunnen met zoiets: https://www.toolstation.n...3b-QRIEAQYASABEgKSRPD_BwE

Het voordeel van die oude techniek is dat het vaak wel een stootje kan hebben. Zo lang je geen stukken hebt gereden op e10, heb je grote kans dat je een mazzeltje hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
Jullie zijn geweldig, bedankt voor de tips!
Ik laat deze week weten of mijn scooter nog leeft!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 16:51
In principe zou je scooter wel gewoon moeten starten op E10, hij doet het alleen beter op E5. Probeer de kickstarter eens? Vonkt de bougie wel?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:34
Van e10 gaat ie echt niet meteen stuk en hij zou er ook prima op moeten. Laatst ook litertje e10 getankt met een 13 jaar oude scooter want er was niks anders in de buurt. Daarna thuis wel bijgevuld met 98. Heb je ook geprobeerd te kicken?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
Puch-Maxi schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:36:
In principe zou je scooter wel gewoon moeten starten op E10, hij doet het alleen beter op E5. Probeer de kickstarter eens? Vonkt de bougie wel?
Dat is het rare, hij deed het de hele dag gewoon. De kickstarter deed het nog minder goed dan de elektrische start.
Ik kreeg gelijk een motorlampje na het tanken en verder wilde hij maar niet aangaan.
Ik zeg je eerlijk, ik weet niet precies hoe ik dat moet checken. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:36
Moet er geen brommix in? Iets meer info over je snor is handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
sig69 schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:37:
Van e10 gaat ie echt niet meteen stuk en hij zou er ook prima op moeten. Laatst ook litertje e10 getankt met een 13 jaar oude scooter want er was niks anders in de buurt. Daarna thuis wel bijgevuld met 98. Heb je ook geprobeerd te kicken?
het kickstarten gaf nog minder effect helaas. Heel apart eerlijk gezegd.
TereZz schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:40:
Moet er geen brommix in? Iets meer info over je snor is handig.
Het is zo'n Chinese snorscooter Vespa look-a-like. 50cc BTC Riva

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-09 23:16
Zit gewoon een 4-takt motortje in wat op Euro 95 zou moeten lopen. Of op E5 dus. E-5 is benzine met 5 % bio-ethanol. E-10 is benzine met 10 % bio-ethanol.
Lijkt me sterk dat ie helemaal niet meer loopt alleen omdat er 5% meer bio-ethanol in zit.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
Yaksa schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:52:
Zit gewoon een 4-takt motortje in wat op Euro 95 zou moeten lopen. Of op E5 dus. E-5 is benzine met 5 % bio-ethanol. E-10 is benzine met 10 % bio-ethanol.
Lijkt me sterk dat ie helemaal niet meer loopt alleen omdat er 5% meer bio-ethanol in zit.
De hele dag gaat hij simpel aan en na het tanken wilt hij niet meer aan. Ik denk dat ik morgen nog 1x ga proberen en daarna gewoon de E10 eruit ga hevelen. Erna ga ik E5 erin doen en dan testen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-09 20:43

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Zo'n BTC Riva moet normaal gesproken prima op E10 lopen, zeker wanneer dit nét getankt is. De hoofdoorzaak ligt waarschijnlijk ergens anders. Hoeveel KM heb je 'm al in bezit, en heb je al vaker gemerkt dat hij lastig start of langzamer optrekt?

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
JZX81_Drift schreef op maandag 15 april 2024 @ 23:04:
Zo'n BTC Riva moet normaal gesproken prima op E10 lopen, zeker wanneer dit nét getankt is. De hoofdoorzaak ligt waarschijnlijk ergens anders. Hoeveel KM heb je 'm al in bezit, en heb je al vaker gemerkt dat hij lastig start of langzamer optrekt?
ik heb 'm net een week. Hij deed het elke keer perfect. Helemaal geen lastige start of langzame optrek. Alleen had de vorige eigenaar 'm wel lang in de schuur staan. Maar daar merkte ik alleen bij de eerste keer dat hij moeite had met opstarten. Maar dat leek me vrij ''normaal''

800km gereden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Klinkt mij in de oren dat de accu niet helemaal goed werkt. Maar goed, ik heb nooit scooter gereden, maar als je start en je tankmeter gaat op en neer dan is er iets mis met de 12V als dat er uberhaupt in zit. Maar die elektrische starter zal ergens stroom vandaan moeten krijgen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
zonoskar schreef op maandag 15 april 2024 @ 23:16:
Klinkt mij in de oren dat de accu niet helemaal goed werkt. Maar goed, ik heb nooit scooter gereden, maar als je start en je tankmeter gaat op en neer dan is er iets mis met de 12V als dat er uberhaupt in zit. Maar die elektrische starter zal ergens stroom vandaan moeten krijgen.
Accu was vandaag de hele dag op vol, maar deed net dus dat op en neer spelletje. Ik ga morgen voor de zekerheid naar de garage.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-09 23:16
Aangezien de scooter voor langere tijd stil heeft gestaan kan het best zijn dat de brandstof wat 'oud' is geworden. Komt bij dat je de tank waarschijnlijk bijna helemaal hebt leeggereden voordat je E10 erin hebt gedaan. Dan zou er, voor het tanken, met het laatste beetje brandstof wat vervuiling uit de tank richting de carburateur kunnen zijn gegaan met als resultaat dat de carburateur onvoldoende brandstof doorlaat om te kunnen starten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Yaksa schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:15:
Aangezien de scooter voor langere tijd stil heeft gestaan kan het best zijn dat de brandstof wat 'oud' is geworden. Komt bij dat je de tank waarschijnlijk bijna helemaal hebt leeggereden voordat je E10 erin hebt gedaan. Dan zou er, voor het tanken, met het laatste beetje brandstof wat vervuiling uit de tank richting de carburateur kunnen zijn gegaan met als resultaat dat de carburateur onvoldoende brandstof doorlaat om te kunnen starten.
Dit moet het haast wel zijn, alleen helpt andere brandstof erin dan niet veel. Gelukkig is het brandstofsysteem schoonmaken ook niet zo heel moeilijk bij dit soort simpele techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-09 16:05
Yaksa schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:52:
De hoeveelheid ethanol is een maximum, geen minimum. De A-merk benzines bevatten vaak geen ethanol. Dus tank het duurdere spul. Dan heb je geen problemen. Mijn namaak Honda loopt er prima op.
https://www.anwb.nl/exper...enzine-zonder-bio-ethanol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:34

PinusRigida

I put the p in pool.

JZX81_Drift schreef op maandag 15 april 2024 @ 23:04:
Idd, vanaf de topicstart trok ik al rare ogen want zelfs al is een blokje gevoelig aan het type benzine, het kan niet de oorzaak zijn dat hij meteen na het tanken niet meer start: er zit nl. nog wat restant van de vorige benzine in de leidingen dus op z'n minst zou starten moeten gaan... daarbij dan idd. het feit dat fabrikanten voor sommige blokjes wel een type benzine aanraden, afhankelijk van het blokje is dat soms terecht, qua afzettingen en regulier lopen... maar compleet niet meer starten en lopen lijkt me toch sterk een ander probleem te zijn.

...lijkt me idd. meer richting wat @Yaksa zegt te gaan; een verstopping. Overhevelen zal dus niet veel uitmaken als de verstopping niet weggehaald wordt.

Zelfs al tank je E10 i.p.v. E5 (en ja, men raadt het af voor motoren met carburator): in het slechtste geval zal je motorblokje wat minder soepel lopen en als je het regelmatig doet kan je op den duur wat meer afzettingen hebben en zelfs lekkages, maar het verklaart niet het plotse niet starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:47
Iets met dat de TS aangeeft dat ie een motorlampje heeft lijkt mij het te gaan om een injectie scooter..
van welk jaar is hij?
Zorg iig dat je accu goed is opgeladen.. killswitch aanwezig? Misschien die perongeluk omgezet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Techkeizer
Bedankt voor de reacties iedereen.

Ik had de E10 benzine eruit gehaald en daarna E5 erin gedaan. Elektrische start deed nog wel moeilijk, dus bij het kickstarten moest ik wel even een stuk of 20x trappen. Daarna ging hij wonderbaarlijk aan en ging het wijzertje van de accu ineens omhoog.

Zoals een aantal al aangaven, omdat hij lang stilstond, moest hij een grote oppepper krijgen om te starten. Hopelijk blijft hij het nu constant goed doen😉
Pagina: 1