Oven: aardlekautomaat eruit als thermostaat uitschakelt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:56
Hi allemaal,

De kleine oven van mijn inductiefornuis is defect denk ik. Heeft iemand een idee welk onderdeel het kan zijn?

Symptoom:
Zodra de thermostaat van de oven het verwarmingselement uitschakelt, tripped de aardlekautomaat (3P+N). Omdat het een aardlekautomaat is, heb ik geen idee of dat dan door een lekstroom naar aarde komt of kortsluiting.
Opnieuw de aardlekautomaat inschakelen met de oven uit, maar nog warm, lukt niet. Zodra de kleine oven weer afgekoeld is, gaat de oven weer aan maar herhaald het probleem zich bij het uitschakelen van het verwarmingselement als de oven op temperatuur is.

Type oven
Ik heb een SMEG c92ipx9. De kleine oven is degene met het probleem en heeft geen bijzondere functies. Enkel een (of twee?) verwarmingselement.

Zou het komen door een kapot verwarmingselement?

[ Voor 12% gewijzigd door MWDKing op 15-04-2024 19:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bij een defect element zou ik verwachten dat ze niet eens op temperatuur zal komen..

en het is nadeel dat die pas tript bij het afschakelen... anders kon je het nog mischien meten

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 14:07
Je geeft zelf aan dat als de oven warm is de automaat niet ingeschakeld kan worden. Dit lijkt op een probleem met het element.

Kan ook zijn dat de thermostaat uitschakelt als de kortsluiting in het element zich voordoet maar dan klapt de automaat er ook uit.

Zet de oven eens aan op alleen onderwarmte en warm op. Doe hetzelfde met de grill. Bij 1 van de twee zal die eruit klappen, dan weet je direct welk element stuk is.

ALs je een slimme meter hebt kun je ook nog controleren hoe groot het vermogen is bij het opwarmen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
nodri2000 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:26:
Je geeft zelf aan dat als de oven warm is de automaat niet ingeschakeld kan worden. Dit lijkt op een probleem met het element.

Kan ook zijn dat de thermostaat uitschakelt als de kortsluiting in het element zich voordoet maar dan klapt de automaat er ook uit.

Zet de oven eens aan op alleen onderwarmte en warm op. Doe hetzelfde met de grill. Bij 1 van de twee zal die eruit klappen, dan weet je direct welk element stuk is.

ALs je een slimme meter hebt kun je ook nog controleren hoe groot het vermogen is bij het opwarmen.
Thx! De secundaire (kleine) oven heeft geen mogelijkheid de elementen afzonderlijk in te schakelen; er is maar 1 draaiknop. Ik zal de elementen moeten nameten. Ze kosten ca. 50euro per stuk en heb de fabrikant gevraagd hoe ze te demonteren en na te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
SMSfreakie schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:49:
bij een defect element zou ik verwachten dat ze niet eens op temperatuur zal komen..

en het is nadeel dat die pas tript bij het afschakelen... anders kon je het nog mischien meten
Het is inderdaad wat vreemd, maar komt blijkbaar vaker voor; https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1466779. Alleen in de gelinkte casus was de stekker opdraaien de oplossing. Ik heb een CEE stekker (3fase) dus omdraaien is biet de oplossing. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 14:07
MWDKing schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 23:39:
[...]

Thx! De secundaire (kleine) oven heeft geen mogelijkheid de elementen afzonderlijk in te schakelen; er is maar 1 draaiknop. Ik zal de elementen moeten nameten. Ze kosten ca. 50euro per stuk en heb de fabrikant gevraagd hoe ze te demonteren en na te meten.
Hmm, ik neem aan dat dit hulpoven is, in de handleiding staat het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KL5XyL3kNsN6zkUbofo8QbaR-xQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JADUCJhWfdvI74tY5R7TvANS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7QsrZdu1SPPTCCrLybCrQXZ2e0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uq1TfnbLmLRPstOwyRH3Nb6S.jpg?f=user_large

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
nodri2000 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:43:
[...]

Hmm, ik neem aan dat dit hulpoven is, in de handleiding staat het volgende:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt helemaal gelijk. Dom van mij 8)7 . Ik ga het testen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DztP1e72wDM3ja55JUZ5-z-EyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfbhOCPyme2f5QBizQgmzaQq.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1