Oven knalt steeds aardlekschakelaar eruit na voorverwarmen

Pagina: 1
Acties:
  • 142.213 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-06 10:45

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
We hebben zo'n magnetronovencombigeval. Deze werkt meestal prima, alleen bij het gebruik van de oven gaat er soms iets mis. Dikwijls (zo'n 50% van de tijd) knalt vlak na het voorverwarmen van de oven de aardlekschakelaar eruit en zit het hele huis zonder stroom. De oven piept dus dat ie warm is, schakelt naar een andere verwarmingsstand (kun je horen) en daarna knalt alles er uit.

We schakelen de aardlek dan weer terug en laten de oven opnieuw voorverwarmen. Daarna gaat alles weer prima. Dus als de oven voor de tweede keer klaar is met voorverwarmen gebeurt het niet nog een keer.

Ik heb de oven opengemaakt en gekeken of er iets los zat o.i.d. en alles een beetje schoongemaakt. Ik kon er niks raars aan ontdekken. Wat ik nog wel kan proberen is de aardedraad los te maken, ik weet niet of dat misschien kan helpen.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-06 00:20

NeHoX

Gamer + PV

Oven al op een andere groep geprobeerd? misschien maakt hij sluiting op een bepaalde groep.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
wat voor sluiting?

andere groep kan ik wel doen maar dan is ie sowieso niet meer geaard

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-06 09:46
99% zeker dat het verwarmings element stuk is. Het oven gedeelte maakt aardsluiting.
Het goedkoopste is gewoon een nieuwe combi magnetron kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik vermoed eerder dat je ergens anders een lekstroom hebt. Aardlek heeft volgens mij in huizen een max van 16mA lekstroom. Als een combinatie van apparaten al een lekstroom van bijv. 12mA geeft, dan hoeft het schakelen alleen al genoeg te zijn om hem te laten klappen.

(Toevallig ook vaak stroomuitval tijdens onweer?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
Fairy schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 19:37:
Ik vermoed eerder dat je ergens anders een lekstroom hebt. Aardlek heeft volgens mij in huizen een max van 16mA lekstroom. Als een combinatie van apparaten al een lekstroom van bijv. 12mA geeft, dan hoeft het schakelen alleen al genoeg te zijn om hem te laten klappen.

(Toevallig ook vaak stroomuitval tijdens onweer?).
:N 30mA :Y (en 16 Ampère bij 230V ongeveer 3680Watt voor de boel klapt :Y .)

[ Voor 9% gewijzigd door DECOY88 op 27-07-2011 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
De oven staat in de keuken en het enige andere waar daar aan staat is de oplader van de elektrische tandenborstel, niet geaard overigens.

Ik kan zeker niet makkelijk meten of ik een lekstroom heb.

Oh ik zie net dat op dezelfde groep ook de HR-ketel en mijn kamer met computer, plasma-tv en modem enzo zit.

[ Voor 21% gewijzigd door Digital-DNA op 27-07-2011 19:45 ]

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:40
Digital-DNA schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 19:29:
Wat ik nog wel kan proberen is de aardedraad los te maken, ik weet niet of dat misschien kan helpen.
Levensgevaarlijk. Dit kan tot gevolg hebben dat de buitenkant van de oven onder spanning staat.
Daarnaast een aardlekschakelaar meet niks op de aarddraad dus het los halen heeft geen invloed op het uitschakelen van de aardlek.
Een aardlek werkt door het stroomverschil op de fase en nul te meten, verschil groter dan 30mA dan knalt hij eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-06 20:19

Part

Helemaal niets.....

Een niet geaarde groep moet je zeker niet gebruiken voor deze oven.
Wat je nog wel kan proberen is de stekker omdraaien zodat de fase komt waar eerst de nul zat en omgekeerd.
Je kan dan geluk hebben dat de lek net aan de kant van de nul komt en het lek geen probleem meer geeft.

En als de oven het doet laat hem dan een keer lang aanstaan op een hoge stand zodat eventueel vocht er uit kan dampen.

[ Voor 17% gewijzigd door Part op 27-07-2011 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:38
Ik ben het met Jessez eens, van nagenoeg alle gevallen van het probleem wat jij beschrijft en ik heb meegemaakt, ging het om het verwarmingselement wat een lek had naar massa (aarde). Vooral wanneer het zaakje warm is, gebeurt het vrij snel. Je kan het vaak meten door een multimeter te nemen en daar de hoogste weerstandsrange van nemen en meten tussen de 230V aansluiting en massa (stuk blank metaal van de behuizing). Zorg wel als je gaat meten dat je uiteraard de stekker eruit hebt. De meter moet oneindig aangeven als je tussen de stroomaansluiting meet en massa.
Wat ik nog wel kan proberen is de aardedraad los te maken, ik weet niet of dat misschien kan helpen.
Dat zal ik dus absoluut niet doen, deze is er niet voor niets. Als er 230V op de behuizing staat is niet alleen de inhoud van de combi-oven die snel gaar is :P

Een nieuw element hoeft niet altijd duur te zijn, ik zou gewoon is bij elektronica zaken vragen, die kunnen met jouw modelnummer van je combi wel de prijs van zo'n element opzoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Frank__B op 27-07-2011 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Als ik even tijd heb zal ik wel even met de multimeter uitproberen en kijken welk model ik precies heb. Een nieuw element kost tussen 35 en 80 euro geloof ik. Alvast bedankt voor de info!

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:53
Exact het probleem wat ik ook heb met mijn Whirlpool.. Gebeurt nog erg weinig, heb nog geen zin/tijd gehad om een andere te halen / ding te fixen.

In de vakantie eens dat ding doormeten, want op zich werkt ie verder voortreffelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het klinkt gek, maar draai de stekker eens om. (Part suggereerde dat ook al)

Lang verhaal kort: er zit een netfiltertje in. Vaak wordt er maar éénpolig geschakeld, dus of de fase of de nul. Als nu net de verkeerde wordt geschakeld, en het filtertje is niet helemaal super, kan de lekstroom die er via dat filtertje wegvloeit net te groot zijn. Door de stekker om te draaien los je dit probleem op.

Of je hebt een aardsluiting; in dat geval gelden de bovenstaande tips.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realsoft
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06-2022

realsoft

Fucking Åmål

DECOY88 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 19:39:
[...]

:N 30mA :Y (en 16 Ampère bij 230V ongeveer 3680Watt voor de boel klapt :Y .)
ligt een beetje in het midden, volgens de nen1010 mag de maximale lekstroom in een installatie 15mA zijn en mag de aardlekschakelaar aanspreken bij meer als 50% van de nominale aanspreekwaarde. Dus in theorie zou de aanspreekwaarde tussen de 16 en 30mA kunnen liggen.

Misschien een beetje ver gezocht maar als je dus een aardlekschakelaar hebt die vroeg aanspreekt samen met de eventuele bestaande lekken in de overige groepen (ga er vanuit dat je geen aardlekautomaten hebt) achter de aardlekschakelaar, kan het zijn dat ie hem net over zijn aanspreekwaarde gaat.

[ Voor 45% gewijzigd door realsoft op 27-07-2011 23:49 ]

Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-06 10:44
Jessez schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 19:36:
99% zeker dat het verwarmings element stuk is. Het oven gedeelte maakt aardsluiting.
Het goedkoopste is gewoon een nieuwe combi magnetron kopen
Dat slaat eigenlijk ook nergens op. Die elementen kosten geen drol en heb je er met een uurtje schroeven wel in gemonteerd. Ik heb vorig jaar het element van mijn inbouw-combi oven vervangen en was voor 27 Euro incl. verzenden klaar. Daar krijg ik echt geen nieuwe voor. Zelfs tweedehands op marktplaats word dan al heel goed zoeken.

Aangezien het de oven is zou ik eerst beginnen met een nieuw element. Dat word namelijk warm en kan bij opwarmen sluiting maken. Als het de electronica was zou het mijns insziens elke keer optreden en niet alleen bij de eerste keer opwarmen.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 13:34
Ik heb dit ook een keer gehad en toen bleek de printplaat van de oven niet goed te zijn. Deze is toen onder garantie nog vervangen, ding zat in een nieuwe oven.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 22:54

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Even goed (laten) onderzoeken wat dit kan zijn.
Ik heb dit toevallig ook net met mijn vaatwasser gehad, dit bleek uiteindelijk een foutief gemonteerde stekker te zijn waarbij de kabel niet goed contact maakte met de stekker, ging vonken en dus de aarlekschakelaar liet klappen. Het geeft niet echt een veilig gevoel als je dan de zwartgeblakerde stekker gaat vervangen.

Probeer het eens te reproduceren, sluit hem eens met een goed verlengsnoer aan op een andere groep. In ieder geval niet telker maar simpelweg de aarlekschakelaar terug duwen, deze schakelt niet voor niets uit!

En koop een brandblusser..... ga ik ook doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Op jullie aanraden had ik de stekker andersom in het stopcontact gedaan. We hebben sindsdien de oven al zeker tien keer gebruikt en de aardlekschakelaar is er nooit meer uitgeknald.

Probleem lijkt gefixt :).

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:53
realsoft schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 23:35:
[...]

Misschien een beetje ver gezocht maar als je dus een aardlekschakelaar hebt die vroeg aanspreekt samen met de eventuele bestaande lekken in de overige groepen (ga er vanuit dat je geen aardlekautomaten hebt) achter de aardlekschakelaar, kan het zijn dat ie hem net over zijn aanspreekwaarde gaat.
Wij hebben dit probleem sinds een goeie maand ook met onze wasmachine.
Op een andere groep werkt ze wel normaal.

Die aardlekautomaten, zijn die gewoon uitwisselbaar met de gewone automaten die we nu hebben?
Ik kende het niet, maar da's eigenlijk wel een goed systeem, aparte beveiliging per groep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Laatst online: 16-06-2024
Fire69 schreef op zondag 04 september 2011 @ 19:26:
[...]

Wij hebben dit probleem sinds een goeie maand ook met onze wasmachine.
Op een andere groep werkt ze wel normaal.

Die aardlekautomaten, zijn die gewoon uitwisselbaar met de gewone automaten die we nu hebben?
Ik kende het niet, maar da's eigenlijk wel een goed systeem, aparte beveiliging per groep :)
De bestaande automaten kun je verwisselen voor aardlekautomaten. Er is 1 grote maar: zijn je bestaande automaten maar 1 module breed (19,2mm), dan zul je waarschijnlijk meer plaats moeten maken. Zijn je betaande automaten 2 modules breed, dan kun je ze probleemloos omwisselen. Ook kun je dan de betaande aardlekschakelaars verwijderen.
Je moet dan wel 1 hoofdschakelaar maken die alles in 1 keer uit kan schakelen!!
De voorschriften luiden: je moet met maximaal 2 handelingen een complete schakelkast spanningsloos kunnen maken! Dus als je meer dan 2 aardlekschakelaars/automaten hebt, MOET je een hoofdschakelaar ervoor zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Eén algemene hoofdschakelaar hebben we al, die is van de electriciteitsfirma zelf en zit nog voor de meter. Die is goed veronderstel ik?

Geen idee hoe breed die modules zijn, dat zal ik eens checken.
Thanx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 20:48

SA007

Moderator Tweaking
Note:
1 module is 17,5-18mm, 2 moduuls is 35,5-36mm.
Het kan verwarrend werken, want de afdekkapjes zijn vaak 0.5 moduuls, als je dat niet weet tel je verkeerd.

Overigens zijn er tegenwoordig ook enkelmoduuls aardlekautomaten, zijn vaak wel een flinke slag langer dan normale automaten en dat kan ook weer problemen geven.

Overigens, als je aardlekautomaten hebt, haal de aardlek erboven eruit, het is niet verplicht, maar anders is het bijna zeker dat de 'hoofd' aardlek er eerder uitklapt dan je aardlekautomaten. En dat is niet echt wat je probeert te bereiken door die dingen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Laatst online: 16-06-2024
Die hoofdschakelaar voor de meter is niet goed! Hij moet echt in je verdeelkast zitten. Dat zijn de voorschriften nu eenmaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Tja, dat is nou eenmaal de installatie van de energieleverancier, daar mogen wij niet aankomen.
Zullen wel andere voorschriften zijn in Belgie zeker? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 859177

Hallo, ik heb een vraag.

Ik heb een fornuis met oven aangeschaft, 2e hands. ze zeiden dat de oven nog goed werkte. dus thuis geinstaleerd en aan de stroom gezet. Als ik de oven aanzet op tempratuur dan slaat de aardlek er telkens uit.
Heb de oven op verschillende groepen geprobeerd en heb steeds hetzelfde probleem. Zit verder geen andere apperatuur op en toch slaat de aardlek er telkens uit.

Woon in een oude woning en in de meterkast zitten 2 aardlekschakkelaars, 1 voor de wasmachine en 1 voor de andere apperatuur, heb ze beide met het fornuis uitgeprobeerd. maar beide met hetzelfde resultaat.

Nu kan de oven natuurlijk niet goed zijn, maar kan de oven wel op een aardlek van 0,03A? of zou dit moeten worden verandert naar 0,05A

groet Nokko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 859177 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:43:
Hallo, ik heb een vraag.

Ik heb een fornuis met oven aangeschaft, 2e hands. ze zeiden dat de oven nog goed werkte. dus thuis geinstaleerd en aan de stroom gezet. Als ik de oven aanzet op tempratuur dan slaat de aardlek er telkens uit.
Heb de oven op verschillende groepen geprobeerd en heb steeds hetzelfde probleem. Zit verder geen andere apperatuur op en toch slaat de aardlek er telkens uit.

Woon in een oude woning en in de meterkast zitten 2 aardlekschakkelaars, 1 voor de wasmachine en 1 voor de andere apperatuur, heb ze beide met het fornuis uitgeprobeerd. maar beide met hetzelfde resultaat.

Nu kan de oven natuurlijk niet goed zijn, maar kan de oven wel op een aardlek van 0,03A? of zou dit moeten worden verandert naar 0,05A

groet Nokko
Een normale oven behoort op een 30mA aardlek gewoon te werken. Als dat niet het geval is deugt het ding niet. Een zwaardere aardlek installeren zou ik zeker niet doen. Er zijn maar een beperkt aantal gevallen waar een zwaardere aardlek zin heeft. 1 ervan in een transformatorloze solar inverter. Normale apparatuur met een stekker heeft GEEN zwaardere aardlek nodig.

Doe anders ook eens een meting van de huidige lekstroom zonder oven, of laat dat doen.

Bij mij is de aardlek zolang als mijn huis staat 1x afgeslagen. Dat was toen mijn vrouw een kop thee op een verlengstekker liet vallen. Gelukkig maar!

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 21-12-2016 21:40 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 20:48

SA007

Moderator Tweaking
Dit probleem heeft niks met de TS te maken.

Dat gezegd, een aardlek heeft een reden, waarschijnlijk is het verwarmingselements gaan geleiden naar aarde, meestal niet waard te repareren.

Ik gooi dit dicht omdat het niks met het originele probleem te maken heeft.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.