Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 13:26
Sinds een ruime week heb ik een PV installatie liggen (13.2 kW piekvermogen, Growatt 12 kW inverter).
Nu merk ik dat op zonnige dagen de omvormer uitvalt ivm te hoge netspanning. De metingen in het tool bevestigen dit. Maar nu zie ik dat ook als de omvormer uitstaat, ik af en toe spanning van >253V meet. Onbelast dus. Dat wil dus zeggen dat de spanning die bij mij binnenkomt al te hoog is. Een extra meting in de meterkast bevestigt dit. De netbeheerder (Enexis) voldoet dus niet aan de eis van max 253V. Is dit nu de 'normale' netcongestie of is dit een probleem dat Enexis op moet lossen, ze leveren immers niet binnen specificaties? Wat kan ik doen?

Toevoeging: Detail in dit verhaal wat ik nog niet had toegevoegd; onze straat is 2 jaar geleden compleet vernieuwd (nieuw asfalt etc). Er is toen besloten om NIET de electra te vervangen... Daarnaast heb ik voor het laten leggen bij Enexis geinformeerd of er problemen te verwachten zijn via een webform, resultaat was geen probleem bekend.

[ Voor 20% gewijzigd door Dr_Frickin_Evil op 14-04-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:57

Jan2023

KISS

Je kan in de buurt app vragen of je mede bewoners de panelen uit willen zet.
En weer eens meten.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Dr_Frickin_Evil Vermoedelijk ben je niet de enige in jouw buurt met de hoge netspanning.
En vermoedelijk ook niet pas sinds gisteren. Waarschijnlijk is de netbeheerder dus op de hoogte van de spanningsproblematiek -> even checken en anders de netbeheerder informeren.

P.S.: Eigenlijk had de solarteur dit ook moeten constateren.

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 14-04-2024 14:55 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:36
Bij ons schakelt een overbelaste fase in de hele wijk af boven 253 V. Dan heeft niemand in de wijk een tijdje spanning en gaan alle inverters uit. Wil je dat liever ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
Detail in dit verhaal wat ik nog niet had toegevoegd; onze straat is 2 jaar geleden compleet vernieuwd (nieuw asfalt etc). Er is toen besloten om NIET de electra te vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:33
Herkenbaar, bij ons heeft Stedin vorig jaar een power quality meting gedaan. 3 maanden met als resultaat we gaan binnen 2 jaar verzwaren.

Overigens kun je zelf wel wat doen, b.v. verbruikers aanzetten en de omvormer laten terugregelen vanaf 249V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@sbijlsma Niet de fase in de wijk wordt afgeschakeld (voor zover ik weet),
maar als de omvormer 253 V of hoger registreert moet hij (tjjdelijk) terug/afschakelen
totdat de spanning weer < 253 V is.

Just my 2 mV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
dunklefaser schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:54:
@Dr_Frickin_Evil Vermoedelijk ben je niet de enige in jouw buurt met de hoge netspanning.
En vermoedelijk ook niet pas sinds gisteren. Waarschijnlijk is de netbeheerder dus op de hoogte van de spanningsproblematiek -> even checken en anders de netbeheerder informeren.

P.S.: Eigenlijk had de solarteur dit ook moeten constateren.
Volgens het online tool was de netbeheerder nog niet op de hoogte van problemen in mijn wijk. Dit had ik vooraf gecheckt.
Maar is dit echt de verantwoordelijkheid van de installateur van de panelen?
sbijlsma schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:55:
Bij ons schakelt een overbelaste fase in de hele wijk af boven 253 V. Dan heeft niemand in de wijk een tijdje spanning en gaan alle inverters uit. Wil je dat liever ?
Rare reactie, dat stel ik toch helemaal niet voor?
Vaevictis_ schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:58:
Herkenbaar, bij ons heeft Stedin vorig jaar een power quality meting gedaan. 3 maanden met als resultaat we gaan binnen 2 jaar verzwaren.

Overigens kun je zelf wel wat doen, b.v. verbruikers aanzetten en de omvormer laten terugregelen vanaf 249V.
In dit geval is de spanning al te hoog zonder dat mijn omvormer aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dr_Frickin_Evil schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:06:
[...]

Volgens het online tool was de netbeheerder nog niet op de hoogte van problemen in mijn wijk. Dit had ik vooraf gecheckt.
Volgens mij heeft de solarteur die de omvormer "ophangt" wel een medeverantwoordelijkheid
- de consument is meestal niet technisch genoeg voor deze dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Jan2023 schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:52:
Je kan in de buurt app vragen of je mede bewoners de panelen uit willen zet.
En weer eens meten.
Kan ook als de zon onder is toch? Of rond 19:30 :?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26

Barrycade

Through the...

[...]

En hoe had hij het wel moeten weten, als er volgen Enexis geen probleem bekend is?

Hoop dat je ze oost-west hebt liggen dan pak je nog wat mee. Maar reken op situaties dat je vanaf 10 uur tot uurtje of 16 je zonnepanelen er uit liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

[...]

Rare reactie, dat stel ik toch helemaal niet voor?

[...]

Ja netcongestie is typische wijk aangelegenheid, je zou kunnen vragen in de wijk of iedereen rond middag uur of begin van de middag verbuikers (BEV, wasmachine, airco, WP) etc wil aanzetten. Het helpt ook om 3F apparatuur te kiezen of een thuisbatterij. Als ik mijn auto laad (1F) dan trek ik het voltage van L1 met 7V omlaag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Vaevictis_ schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:58:

Ik lees dat heel vaak. Verbruikers aanzetten. :? Mijn panelen doen vandaag tot nu toe max 4680W. Vertel mij eens even hoe ik zonder EV deze waardes opstook? Ja de wasmachine draait en straks de droger maar die slurpen dit echt niet op. Zelfs met koelen met de L/L (3 units) straks met warmer weer krijg ik dit niet weg. Druppel op de gloeiende plaat laten we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
MotorBeast schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:32:
[...]

Ik lees dat heel vaak. Verbruikers aanzetten. :? Mijn panelen doen vandaag tot nu toe max 4680W. Vertel mij eens even hoe ik zonder EV deze waardes opstook? Ja de wasmachine draait en straks de droger maar die slurpen dit echt niet op. Zelfs met koelen met de L/L (3 units) straks met warmer weer krijg ik dit niet weg. Druppel op de gloeiende plaat laten we maar zeggen.
Terugregelen vermogen omvormer. Maar verbruikers aanzetten en terugregelen vermogen moet je eigenlijk per wijk aanpakken want je kunt dit niet alleen oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:00
dunklefaser schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:14:
[...]

Volgens mij heeft de solarteur die de omvormer "ophangt" wel een medeverantwoordelijkheid
- de consument is meestal niet technisch genoeg voor deze dingen.
Wat wil je dat de installateur gaat doen dan? Zeggen je mag geen zonnepanelen? Of op een zonnige dag terug komen om te meten en het dan aan de klant melden?

Installateur kan hier niks aan doen..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Makrolon schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:49:
[...]

Wat wil je dat de installateur gaat doen dan? Zeggen je mag geen zonnepanelen? Of op een zonnige dag terug komen om te meten en het dan aan de klant melden?

De consument vriendelijk wijzen op eventuele spanningsproblemen/perikelen?
Tenslotte waren de hoge spanningen al voor en tijdens de installatie te meten,
tenminste concludeer ik dit uit het verhaal van de TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]
Ik lees dat heel vaak. Verbruikers aanzetten. :? Mijn panelen doen vandaag tot nu toe max 4680W. Vertel mij eens even hoe ik zonder EV deze waardes opstook?
Dat hoeft niet 1 op 1 te zijn. Een verbruiker van 1kW haalt de netspanning al iets naar beneden. Dat kán net genoeg zijn om onder de 253V te komen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:33
[...]

Niet alles hoeft aan, maar als iedereen in de wijk probeert wat meer dingen aan te zetten, dan is de kans op te hoge netspanning lager.

Het is jammer dat dit nodig is, helemaal als je ziet wat we betalen aan de heren netbeheerders (1 van de hoogste kosten in de wereld) maar helaas tot nu toe is het zoveel mogelijk proberen te aanpassen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

dunklefaser schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:00:
[...]
Tenslotte waren de hoge spanningen al voor en tijdens de installatie te meten,
Als die verkoper/installateur op een grauwe dag of in de avond was langsgekomen en had gemeten, had ie 230V ofzo gemeten. Dat is dus geen representatieve meting dan.
Je kan van een verkoper of installateur niet verwachten dat zij dit probleem voor jouw in kaart brengen. Het is hun verantwoordelijkheid niet. Maar een vermelding van de problematiek maken, is wel wenselijk.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:57

Jan2023

KISS

Rol-Co schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:19:
[...]

Kan ook als de zon onder is toch? Of rond 19:30 :?
Een beetje small talk in zo,n app is wel handig om het probleem actueel te houden.
De tijd van ongelimiteerd panelen op je dak leggen lijkt mij niet meer zo verstandig.

https://mailchi.mp/deduur...eekendeditie?e=0e22f66eff

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:49:
[...]

Het interesseert de installateur geen ruk....werk is werk...en klant wie of wat is dat ?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
Ik reken het de installateur niet aan. We hebben dit al een tijdje geleden afgesproken en dan had ie dit probleem natuurlijk niet kunnen meten. Enexis zegt geen probleem, daar vertrouwde ik op. Dat blijkt nu dus niet te kloppen.

Terug nu naar mijn eigenlijke vraag; de spanning die ik aangeleverd krijg voldoet niet aan de kwaliteitscriteria want deze is te hoog. Is dit 'normale' netcongestie? Wat kan of moet ik van Enexis verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Dr_Frickin_Evil schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:18:
Ik reken het de installateur niet aan. We hebben dit al een tijdje geleden afgesproken en dan had ie dit probleem natuurlijk niet kunnen meten. Enexis zegt geen probleem, daar vertrouwde ik op. Dat blijkt nu dus niet te kloppen.

Terug nu naar mijn eigenlijke vraag; de spanning die ik aangeleverd krijg voldoet niet aan de kwaliteitscriteria want deze is te hoog. Is dit 'normale' netcongestie? Wat kan of moet ik van Enexis verwachten?
Ja dit is netcongestie en verantwoordelijkheid van de netbeheerder.

Laat ze een powerquality onderzoek uitvoeren dat kun je aanvragen dan ligt de bal bij hun. Want 253V+ is gewoon niet goed voor de levensduur van apparatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Vaevictis_ op 14-04-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
TvanW schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:07:
[...]

Het interesseert de installateur geen ruk....werk is werk...en klant wie of wat is dat ?
Wat een gekke conclusies trek jij joh.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Dr_Frickin_Evil
De makkelijkste stap lijkt me een dubbelcheck van de meting van de omvormer met eventuele P1 gegevens uit je hoofdmeter of een losse handmeter. Een maand geleden was er bijvoorbeeld iemand met twee omvormers die een (onbelast) meningsverschil van 7 volt hadden.

Wanneer daar niets uit komt en je zoals hierboven beschreven Enexis laat onderzoeken, kunnen zij uiteindelijk gepaste maatregelen nemen. Het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat een buurman de omvormer op België heeft staan en jou daarmee van het net drukt. De netbeheerder kan dit (theoretisch) uit de digitale meter halen.
En in ieder geval krijgt de volgende die de online tool gebruikt dan wél een waarschuwing.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:51

Part

Helemaal niets.....

Maar wat meet je nu en met welk type meter?.
Je hebt aangegeven boven de 253 volt maar niet hoeveel.

Om een voorbeeld te geven: een Fluke 179 multimeter is 1% + 3 digits nauwkeurig in het 600 volt meetbereik.
Dat betekent dat je boven de 255,8 volt moet meten om er zeker van te zijn dat de spanning hoger is dan 253 volt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:09
Ja, het net in je omgeving zit vol.
Enexis zal op termijn hier iets aan doen. Je kunt dit melden.

Zelf kun je hier vrij weinig aan doen, sommige omvormers kunnen het vermogen knijpen, maar als de spanning zonder export al >253 zal hij niet meer starten. (cond. >60s <253v)

Zelf verbruikers aan zetten kan helpen. Wellicht is het interessant om de zero-export mogelijkheid te onderzoeken en te installeren, je wekt dan alleen op wat je zelf verbruikt. Dat kan vroegtijdig afschakelen voorkomen. Dat is wel ingrijpend bij growatt, je moet een extra (growatt) meter boven je hoofdschakelaar monteren en een RS-485 (cat5) kabel naar de omvormer brengen.

Andere optie is een dure thuisaccu installatie aan te schaffen waar je apart de panelen op kan aansluiten. Dan kun je die opladen. Zie daarvoor het youtubekanaal van Harold Halewijn voor een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:31:
[...]

Wat een gekke conclusies trek jij joh.
Joh, misschien heb ik wel wat ervaring. :)

[ Voor 9% gewijzigd door TvanW op 14-04-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:36
dunklefaser schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:02:
@sbijlsma Niet de fase in de wijk wordt afgeschakeld (voor zover ik weet),
maar als de omvormer 253 V of hoger registreert moet hij (tjjdelijk) terug/afschakelen
totdat de spanning weer < 253 V is.

Just my 2 mV
Bij ons tript de wijkcentrale eerder dan de omvormers. Of er is een omvormer die defect of getweakt is en hoger gaat dan 253V. Enexis houdt het bij zonnepanelen overschot en eerlijk is eerlijk 50 van de 60 huizen hebben zonnepanelen het houdt ergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Vaevictis_ schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:41:
[...]

Terugregelen vermogen omvormer. Maar verbruikers aanzetten en terugregelen vermogen moet je eigenlijk per wijk aanpakken want je kunt dit niet alleen oplossen.
Vreemd is dat het niet overal voorkomt. Ik heb hier om mij heen de laatste jaren veel nieuwe zonnepanelen erbij zien komen. Hoogste waarde die ik vandaag zie op mijn omvormer is 238V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:29

Onbekend

...

Part schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:38:
[...]

Maar wat meet je nu en met welk type meter?.
Je hebt aangegeven boven de 253 volt maar niet hoeveel.

Om een voorbeeld te geven: een Fluke 179 multimeter is 1% + 3 digits nauwkeurig in het 600 volt meetbereik.
Dat betekent dat je boven de 255,8 volt moet meten om er zeker van te zijn dat de spanning hoger is dan 253 volt.
Dat is de maximaal mogelijke afwijking van de meter. In de praktijk is zo'n meter een stuk nauwkeuriger omdat je bijvoorbeeld niet bij een extreme temperatuur zit te meten en met een 600V-bereik ook niet helemaal aan het einde van het meetbereik zit.

Overigens heeft de omvormer zelf ook een meetafwijking. ;)
Eigenlijk zou je voor een multimeter een eikrapport moeten maken om te weten hoeveel afwijking de meter zelf werkelijk heeft.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:51:
[...]

Vreemd is dat het niet overal voorkomt. Ik heb hier om mij heen de laatste jaren veel nieuwe zonnepanelen erbij zien komen. Hoogste waarde die ik vandaag zie op mijn omvormer is 238V.
Wellicht is bij jou e.e.a. (al) op orde. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
TvanW schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:49:
[...]

Joh, misschien heb ik wel wat ervaring. :)
Dan kan je concluderen dat ze allemaal het zelfde denken inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
sbijlsma schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:49:
[...]

Bij ons tript de wijkcentrale eerder dan de omvormers. Of er is een omvormer die defect of getweakt is en hoger gaat dan 253V.
Dat hoort niet, ook niet als de spanning hoger gaat dan 253V.
Waarschijnlijk netprobleem.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52

FreakNL

Well do ya punk?

Vaevictis_ schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:24:
[...]

Ja dit is netcongestie en verantwoordelijkheid van de netbeheerder.

Laat ze een powerquality onderzoek uitvoeren dat kun je aanvragen dan ligt de bal bij hun. Want 253V+ is gewoon niet goed voor de levensduur van apparatuur.
Even puur ter interesse;
Hoe meet je dit als leek? Ik heb zelf op verschillende momenten een paar van mijn WCDs gemeten met een multimeter en altijd zit de waarde rond de 230v. Iig nooit boven de 233/234 gezien. Is dat dan mijn binnenkomende spanning? Of moet ik eerder in het traject meten? Ik heb een 1-fase aansluiting

Ik heb een Goodwe xs-3000 omvormer , daar kan ik het misschien ook wel op zien. Maar die zit ook al achter de meterkast natuurlijk. Maar daar kan ik wel geschiedenis van loggen btw…

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 14-04-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Jan2023 schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:05:
[...]

Een beetje small talk in zo,n app is wel handig om het probleem actueel te houden.
De tijd van ongelimiteerd panelen op je dak leggen lijkt mij niet meer zo verstandig.

https://mailchi.mp/deduur...eekendeditie?e=0e22f66eff
Heb je wel gelezen waar ik op reageer? Het ging om meten, vragen aan iedereen de buurt om ze uit te zetten is een stuk lastiger dan meten wanneer het donker is, als het dan nog aan de hoge kant is kan de netbeheerder het ook gewoon lager aanbieden.

Wat het met de hoeveelheid van leggen te maken heeft is dan de vraag. 8)7

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:29
[...]

Voor elke watt die bij jou in de straat gebruikt wordt, kan er bij jou in de straat ook weer een watt extra door zonnepanelen geproduceerd worden, voordat de 253V bereikt wordt en er omvormers worden afgeschakeld.

Even wat (niet realistische) rekengetallen om het principe weer te geven:
De wijktrafo bijvoorbeeld 20kW verwerken @230V. Maar elke kW die in de straat gebruikt wordt terwijl de zonnepanelen lekker stroom produceren gaat niet door de wijktrafo.
Als er 10 huizen elk een gemiddelde verbruik hebben van 500W gaat de netspanning dus pas noemenswaardig oplopen wanneer de zonnepanelen in het wijkje meer dan 25kW opbrengen.

Gaat er op een zonnige dag iemand zijn EV laden met 11kW, dan kan er ineens 25+11 kW geleverd worden door de zonnepanelen zonder noemenswaardige invloed op de netspanning.
En gaat daarnaast ook nog iedereen in de straat wasjes draaien, stofzuigen en strijken op een zonnige dag waardoor het gemiddelde verbruik per woning 1000W wordt, dan kan er zonder problemen maarliefst 41kW geproduceerd worden door de zonnepanelen, ondanks dat de wijktrafo maar 20kW aan kan.

*rekenvoorbeeld is sterk versimpeld en houdt geen rekening met zaken als verdeling over de fasen, invloed van kabelweerstand in dergelijke.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dr_Frickin_Evil schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:56:
Detail in dit verhaal wat ik nog niet had toegevoegd; onze straat is 2 jaar geleden compleet vernieuwd (nieuw asfalt etc). Er is toen besloten om NIET de electra te vervangen...
Het is niet alleen het kabeltje in de straat ook de.wijk transformator en de 10kV kabel daar naar toe. Dan hebben we het over kilometers kabel en heel veel geld. Dat je op een zonnige dag het niet kwijt kan is niet zo'n probleem anders moet je betalen om te mogen leveren. Er zijn zat dagen over met wat minder zon opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
FreakNL schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:38:
[...]

Even puur ter interesse;
Hoe meet je dit als leek? Ik heb zelf op verschillende momenten een paar van mijn WCDs gemeten met een multimeter en altijd zit de waarde rond de 230v. Iig nooit boven de 233/234 gezien. Is dat dan mijn binnenkomende spanning? Of moet ik eerder in het traject meten? Ik heb een 1-fase aansluiting

Ik heb een Goodwe xs-3000 omvormer , daar kan ik het misschien ook wel op zien. Maar die zit ook al achter de meterkast natuurlijk. Maar daar kan ik wel geschiedenis van loggen btw…
Via de P1 poort en liefst ook bij buren dan heb je een mooi overzicht waar de meeste pijn zit. Ook de omvormer moet ergens de netspanning aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:02
Vaevictis_ schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:33:
[...]
Via de P1 poort en liefst ook bij buren dan heb je een mooi overzicht waar de meeste pijn zit. Ook de omvormer moet ergens de netspanning aangeven.
Hier is de spanning L1, L2 en L3 niet beschikbaar via de P1 poort binnen Home Assistant. Ik zie ze dus wel als entiteit, maar zonder waarde of zo. Kan ik daar iets mee doen? Geeft de smart meter dat dan niet door of zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNHt9HkE90Xfmovvv2bTi9GvHRs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1ebJuge8FWSmarz5X9SxERCO.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

ahbart schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:07:
[...]

Hier is de spanning L1, L2 en L3 niet beschikbaar via de P1 poort binnen Home Assistant. Ik zie ze dus wel als entiteit, maar zonder waarde of zo. Kan ik daar iets mee doen? Geeft de smart meter dat dan niet door of zo?
[Afbeelding]
Dan heb je waarschijnlijk net als ik een DSMR v4 meter. Een ouder type die dit niet rapporteert, dat is pas vanaf DSMR v5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
CyBeRSPiN schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:08:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk net als ik een DSMR v4 meter. Een ouder type die dit niet rapporteert, dat is pas vanaf DSMR v5.
Oke, Klopt. V4 inderdaad.
Als ik de spanning in een powerplug in een stopcontact meet, is dat dan een goed beeld van de spanning die van het net komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

ahbart schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:14:
[...]

Als ik de spanning in een powerplug in een stopcontact meet, is dat dan een goed beeld van de spanning die van het net komt?
Heb je geen multimeter? Dan kun je daarmee checken of je plug qua waarde overeen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:44
ahbart schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:14:
[...]

Zolang t iets is wat vrij dicht bij de meter zit wellicht wel, je spanning kan wat hoger zijn bij je panelen als je omvormer wat verder weg zit.

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

[Afbeelding]
Alleen als je DSMR 5+ hebt dan krijg je ook de spanning per fase mee. Wat je kunt doen is b.v. een kWh meter installeren en die uitlezen. Ik heb een Eastron 3F kWh voor mijn WP zitten, die kan ik met modbus uitlezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Vaevictis_ op 15-04-2024 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33
13.2 kW piekvermogen, Growatt 12 kW inverter
Een 3fase of enkel fase omvormer?
Bij enkel fase dan had je nooit zoveel op 1 fase moeten laten aansluiten, hoe dik is de kabel tussen meterkast en omvormer.
Bij 3fase, in de shinephone app > datalogger > all parameters: Important data uitklappen om AC voltages te zien.
Dit zou bij alle 3 rond de 400v moeten zijn. Hier als voorbeeld: AC1 392v, AC2 410v, AC3 402v

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:09
Ivow85 schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:50:
[...]

Voor elke watt die bij jou in de straat gebruikt wordt, kan er bij jou in de straat ook weer een watt extra door zonnepanelen geproduceerd worden, voordat de 253V bereikt wordt en er omvormers worden afgeschakeld.

Even wat (niet realistische) rekengetallen om het principe weer te geven:
De wijktrafo bijvoorbeeld 20kW verwerken @230V. Maar elke kW die in de straat gebruikt wordt terwijl de zonnepanelen lekker stroom produceren gaat niet door de wijktrafo.
Als er 10 huizen elk een gemiddelde verbruik hebben van 500W gaat de netspanning dus pas noemenswaardig oplopen wanneer de zonnepanelen in het wijkje meer dan 25kW opbrengen.

Gaat er op een zonnige dag iemand zijn EV laden met 11kW, dan kan er ineens 25+11 kW geleverd worden door de zonnepanelen zonder noemenswaardige invloed op de netspanning.
En gaat daarnaast ook nog iedereen in de straat wasjes draaien, stofzuigen en strijken op een zonnige dag waardoor het gemiddelde verbruik per woning 1000W wordt, dan kan er zonder problemen maarliefst 41kW geproduceerd worden door de zonnepanelen, ondanks dat de wijktrafo maar 20kW aan kan.

*rekenvoorbeeld is sterk versimpeld en houdt geen rekening met zaken als verdeling over de fasen, invloed van kabelweerstand in dergelijke.
Dit is wel gedetaileerd leesvoer over de problematiek.
https://tvvl.nl/wp-conten...in-de-straat-TM4-2023.pdf

Daarin staat dat een woning gemiddeld 2 kW verbruik was. En nu wil TS graag 12 kW terugggeven.
Dat is de capaciteit voor 6 woning. Als 4 woningen in de straat dat doen is het op, bij wijze van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:21
Dr_Frickin_Evil schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:43:
Sinds een ruime week heb ik een PV installatie liggen (13.2 kW piekvermogen, Growatt 12 kW inverter).
Nu merk ik dat op zonnige dagen de omvormer uitvalt ivm te hoge netspanning. De metingen in het tool bevestigen dit. Maar nu zie ik dat ook als de omvormer uitstaat, ik af en toe spanning van >253V meet. Onbelast dus. Dat wil dus zeggen dat de spanning die bij mij binnenkomt al te hoog is. Een extra meting in de meterkast bevestigt dit. De netbeheerder (Enexis) voldoet dus niet aan de eis van max 253V. Is dit nu de 'normale' netcongestie of is dit een probleem dat Enexis op moet lossen, ze leveren immers niet binnen specificaties? Wat kan ik doen?
Je geeft aan dat je omvormer dit meet, wat heeft je meterkast meter exact aan (P1 uitlezen).

Wat voor een kabel is er getrokken naar je omvormer en hoelang is deze kabel? 13kW is best een vermogen.
En welke omvormer zit er ook op aangesloten? Ik mag hopen een 3 fase omvormer met dit vermogen?
Toevoeging: Detail in dit verhaal wat ik nog niet had toegevoegd; onze straat is 2 jaar geleden compleet vernieuwd (nieuw asfalt etc). Er is toen besloten om NIET de electra te vervangen... Daarnaast heb ik voor het laten leggen bij Enexis geinformeerd of er problemen te verwachten zijn via een webform, resultaat was geen probleem bekend.
Dat staat er los van. 2 jaar geleden is best een tijdje geleden., daar zit een flinke voorbereiding achter. Kan gerust een 1 of 2 jaar zijn. En Electra is een ander bedrijven, die dan toevallig moet mee liften op deze werkzaamheden, waarbij je in eens ook een afhankelijkheid creert. Als Enexis uitloopt, betekend ook dat de straat langer openligt en de aannemer vertraging oploopt, waar hij misschien verantwoordelijk voor is.
Het maakt de straat vernieuwing ineens een stuk complexer.

[ Voor 3% gewijzigd door Rolfie op 15-04-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
Rolfie schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:52:
[...]

Je geeft aan dat je omvormer dit meet, wat heeft je meterkast meter exact aan (P1 uitlezen).

Wat voor een kabel is er getrokken naar je omvormer en hoelang is deze kabel? 13kW is best een vermogen.
En welke omvormer zit er ook op aangesloten? Ik mag hopen een 3 fase omvormer met dit vermogen?

[...]
Dat staat er los van. 2 jaar geleden is best een tijdje geleden., daar zit een flinke voorbereiding achter. Kan gerust een 1 of 2 jaar zijn. En Electra is een ander bedrijven, die dan toevallig moet mee liften op deze werkzaamheden, waarbij je in eens ook een afhankelijkheid creert. Als Enexis uitloopt, betekend ook dat de straat langer openligt en de aannemer vertraging oploopt, waar hij misschien verantwoordelijk voor is.
Het maakt de straat vernieuwing ineens een stuk complexer.
Het is (natuurlijk) een 3-fasen omvormer. 12 kW past uberhaupt niet op een groep. De kabel is vrij lang (~60m) maar wle zwaar (10mm2). Ik kan op mijn P1 meter geen spanning meten, alleen vermogen. Ik heb met een handheld metertje spanning gemeten.
Uiteindelijk is het vermogen van mijn omvormer niet het punt. Mijn punt is juist dat de spanning die ik meet met de omvormer uit soms al te hoog is. Hierboven werd het verzoek om een power quality check voorgesteld, ik denk dat ik dat eens ga proberen bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
Je heeft niet alle informatie, dus dan vragen we erom. Er zitten namelijk best belangrijke eigenschappen tussen de lengte van de kabel, de dikte en het vermogen. Aangezien de meeste informatie ontbreekt, dan vragen we er om, zodat wij je beter kunnen helpen.
Het is (natuurlijk) een 3-fasen omvormer. 12 kW past uberhaupt niet op een groep.
Afhankelijk van je groep natuurlijk.

Maar assumption of the mother of all fuckups
De kabel is vrij lang (~60m) maar wle zwaar (10mm2).
Is inderdaad lang, maar inderdaad ook flink dik. Geeft 4v spanning verval.
Ik kan op mijn P1 meter geen spanning meten, alleen vermogen.
Is dit op je P1 port, met een stukje software, of kijk jij op de display van je meter? Heb je eventueel je meter type?
Ik heb met een handheld metertje spanning gemeten.
Wat meestal erg onnauwkeurig is.
Uiteindelijk is het vermogen van mijn omvormer niet het punt. Mijn punt is juist dat de spanning die ik meet met de omvormer uit soms al te hoog is. Hierboven werd het verzoek om een power quality check voorgesteld, ik denk dat ik dat eens ga proberen bij Enexis.
Het is een totaal plaatje, kabel en lengte zijn ook van belang. Hoe hoger het vermogen, hoe langer de kabel en hoe dunner de kabel, hoe meer problemen.

Afhankelijk van je typemeter, zou ik toch echt met een P1 logger eerst meer informatie proberen te halen. Hoeveel volt krijg je exact binnen? Daarmee weet je het snelste meer. Kost ook niet een vermogen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
[...]

[Afbeelding]
Staan deze niet standaard uit? Ik heb ze volgens mij ook specifiek moeten aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Rolfie schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:20:
[...]
Staan deze niet standaard uit? Ik heb ze volgens mij ook specifiek moeten aanzetten.
Nee, het heeft er inderdaad mee te maken dat de meter DSMR versie 4 is. Helaas. Kaifa 304M uit mijn hoofd.
Pagina: 1