Nieuwe auto kopen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:31
Allen,

Sinds mei 2021 eigenaar van een Seat Ibiza ST TSI 1.2 uit 2012 voor 7200 euro. Rijdt zuinig en prima. Mag alleen wel wat ruimer en stiller. We rijden zo'n 22.000 km per jaar. Wegenbelasting 100 euro per kwartaal. Gezin bestaat uit 2 volwassenen en een peuter.

Volgens de ANWB autokosten berekening kost deze mij 510 euro per maand.

Inmiddels 3 beurten gehad:

1. Klein, die was enkele honderden euro's geloof ik.
2. Groot, die was zo'n 700 euro.
3. Klein, die was helaas 1100 euro. O.a. nieuwe banden. Bij deze laatste beurt is ook het euvel van het schuddende/trillende stuur verholpen d.m.v. nieuwe remschijven. Helaas echter is dat de afgelopen tijd weer opnieuw begonnen. Tijd om terug te gaan naar de garage dus.

Naast de onderhoudskosten en de benzineprijs zou ik het liefst dus ook een auto willen die wat ruimer en stiller is. Het is geen halszaak, maar zou wel wat prettiger zijn.

Ik zit daarom na te denken om deze in te ruilen (volgens ANWB 4400-5200 euro inruilwaarde) en een andere occasion te kopen. Dat is eigenlijk vraag 1: is dat slim of ben ik dan een dief van mijn eigen portemonnee?

Iets anders wat meespeelt is dat wij rond de 2500-3000 kWh overschot hebben (met het oog op een elektrische auto in de toekomst). Zolang de salderingsregeling er is en we voorlopig nog geen wegenbelasting betalen voor elektrisch, is dat natuurlijk wel interessant.

De benzinekosten die we dan jaarlijks uitsparen zijn zo'n 2600 euro, we rijden iets van 1 op 17 (benzineprijs van 2 euro genomen) bij 22k kilometers.

Budget zou zo'n 20.000 euro zijn.

Een interessante elektrische auto is wellicht de Kia Niro EV. Er zijn alleen weinig exampleren voor minder dan 20k te koop. Daarbij vraag ik me af of ik er qua ruimte heel erg op vooruit zou gaan. Verder schijnen er veel Tesla model 3's dit jaar op de markt te komen vanwege aflopende leasecontracten. Alleen daarbij hetzelfde euvel; is dat qua ruimte wel een upgrade..

Indien we geen elektrische auto zouden nemen, dan heb ik wel wat positieve verhalen gelezen over de ruimte van een Skoda Octavia combi. Ik zie vanaf 2017 exemplaren voor <15.000 euro staan.

Ik zit dus met best wel wat vraagtekens. Hebben jullie goede ideeën die mij de juiste richting op kunnen sturen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:58
Trilling bij remmen is heel vaak oneffenheid/roest op de naaf die ze vaak gewoon weigeren om even schoon te slijpen. Kunnen ook ophanging rubbers zijn, hoeveel km gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:40
Wat ruimte betreft, een M3 is een stuk ruimer dan een Kia Niro of een Seat Ibiza ST.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:40

Tomatoman

Fulltime prutser

Atomius schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:10:

Een interessante elektrische auto is wellicht de Kia Niro EV. Er zijn alleen weinig exampleren voor minder dan 20k te koop. Daarbij vraag ik me af of ik er qua ruimte heel erg op vooruit zou gaan. Verder schijnen er veel Tesla model 3's dit jaar op de markt te komen vanwege aflopende leasecontracten. Alleen daarbij hetzelfde euvel; is dat qua ruimte wel een upgrade..
Wat waren je eigen ervaringen met de ruimte in de Kia Niro en Model 3 toen je ze in levenden lijve bekeek?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
pennywiser schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:16:
Trilling bij remmen is heel vaak oneffenheid/roest op de naaf die ze vaak gewoon weigeren om even schoon te slijpen. Kunnen ook ophanging rubbers zijn, hoeveel km gelopen?
Bij aanschaf 88k, nu 150k.
Tomatoman schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:20:
[...]

Wat waren je eigen ervaringen met de ruimte in de Kia Niro en Model 3 toen je ze in levenden lijve bekeek?
Moet ik nog doen. Zit nu vooral nog in de informatie-vergaar-fase-vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:52
Atomius schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:24:
Moet ik nog doen. Zit nu vooral nog in de informatie-vergaar-fase-vooraf.
Dat zou ik dan eerst maar doen. Een rondje auto’s kijken levert je meer info op dan hier wat vragen stellen. Wat de een groot of klein vindt, mooi of lelijk enzovoort is allemaal heel persoonlijk. Als je dat perse niet wilt doen, dan kan je de auto’s ook vergelijken op bijvoorbeeld autoweek. Daar vindt je alle specs.

[ Voor 27% gewijzigd door upje op 14-04-2024 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
upje schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:09:
[...]

Dat zou ik dan eerst maar doen. Een rondje auto’s kijken levert je meer info op dan hier wat vragen stellen. Wat de een groot of klein vindt, mooi of lelijk enzovoort is allemaal heel persoonlijk. Als je dat perse niet wilt doen, dan kan je de auto’s ook vergelijken op bijvoorbeeld autoweek. Daar vindt je alle specs.
Alleen, de vragen die ik stelde zijn veel breder dan “Tesla model 3 of Kia Niro EV?”, die gaan ook over benzine of elektrisch, doorrijden met de huidige bak of gaan voor iets anders, wat is slim in mijn situatie etc. M.a.w. op allerlei punten kan er advies gegeven worden zonder per se eerst proefritten af te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Gaan jullie op vakantie met de auto?
Wat zijn de gemiddelde ritten?
Hebben jullie ruimte om elektrisch te laden of parkeren jullie openbaar.

Daarnaast wordt de wegenbelasting voor elektrische autos per 2026 60%. ( dat is in iedergeval het nieuwe plan voor nu )
Dat is al bijna over 1.5 jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door corporalnl op 14-04-2024 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je heel "praktisch" kijkt, je weet wat je hebt, het is redelijk zuinig met 1 op 17, 430l bagageruimte, auto is iets meer dan 1.000 kg, dus goedkoop in MRB en het levert toch niets meer op, dus waarom niet oprijden/kost je niets meer als je nog een paar doorrijdt, als je een andere auto koopt, ga je weer afschrijven. Eventueel iets meer aan spenderen zodat je door kan want immers voor € 2.000-€ 4.000 heb je geen nieuwe auto staan. De onderdelen zijn in overvloed dus voorlopig kan je nog wel even door. Het is technisch allemaal VAG dus redelijk standaard, dat wil zeggen, nieuwe radio/upgrades is bv geen probleem. Dus wat je elektrisch "overhoudt", kan je bijna wegstrepen met je MRB/verzekering.
Qua banden zal je bij de Ibiza ook minder slijten dan bij een elektrische auto.
Qua lengte kom je ook overal makkelijk mee weg qua parkeren want de auto is maar 4,20 meter en ook qua breedte met 1,64 meter. De auto is ook best veilig dus persoonlijk zou ik de auto oprijden of althans nog een paar jaar aankijken.

[ Voor 5% gewijzigd door itsalex op 14-04-2024 16:48 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
corporalnl schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:34:
Gaan jullie op vakantie met de auto?
Wat zijn de gemiddelde ritten?
Hebben jullie ruimte om elektrisch te laden of parkeren jullie openbaar.

Daarnaast wordt de wegenbelasting voor elektrische autos per 2026 60%. ( dat is in iedergeval het nieuwe plan voor nu )
Dat is al bijna over 1.5 jaar.
Die wegenbelasting wist ik niet, dacht dat de 100% wegenbelastingvrij met de nieuwe plannen langer ging duren.

Ja we gaan in de zomer vaak op vakantie in Europa, autovakanties. Oostenrijk, Italië, Frankrijk.

2x per week 130 km, 3x50 km en in het weekend vaak ook nog wel uitjes.

Elektrisch laden zou kunnen op eigen oprit, moet er nog wel een laadpaal worden geïnstalleerd.
Als je heel "praktisch" kijkt, je weet wat je hebt, het is redelijk zuinig met 1 op 17, 430l bagageruimte, auto is iets meer dan 1.000 kg, dus goedkoop in MRB en het levert toch niets meer op, dus waarom niet oprijden/kost je niets meer als je nog een paar doorrijdt, als je een andere auto koopt, ga je weer afschrijven. Eventueel iets meer aan spenderen zodat je door kan want immers voor € 2.000-€ 4.000 heb je geen nieuwe auto staan. De onderdelen zijn in overvloed dus voorlopig kan je nog wel even door. Het is technisch allemaal VAG dus redelijk standaard, dat wil zeggen, nieuwe radio/upgrades is bv geen probleem. Dus wat je elektrisch "overhoudt", kan je bijna wegstrepen met je MRB/verzekering.
Qua banden zal je bij de Ibiza ook minder slijten dan bij een elektrische auto.
Qua lengte kom je ook overal makkelijk mee weg qua parkeren want de auto is maar 4,20 meter en ook qua breedte met 1,64 meter. De auto is ook best veilig dus persoonlijk zou ik de auto oprijden of althans nog een paar jaar aankijken.
Klinkt goed dit.

[ Voor 39% gewijzigd door Atomius op 14-04-2024 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-05 10:54
Je moet eerst zelf even prioriteren waarom je een nieuwe auto zou willen.
Als het gaat om de kosten dan moet je blijven rijden wat je nu rijdt. 1:17 is gewoon echt prima, grotere auto's zullen altijd meer verbruiken of je moet naar hybrides gaan kijken (welke zwaarder zijn dus meer MRB en duurder zijn in aanschaf). Een beetje Auris/Corolla rijdt dan 1:19 ofzo, nog geen schokkend verschil.
Daarnaast gaat er veel geld zitten in afschrijving, dus een iets zuinigere auto bespaart je idd een paar centen per kilometer maar de afschrijving poetst die winst meteen weer weg.

Als het je echt gaat om de ruimte (en het comfort/geluid) dan zou je zeker iets anders moeten kopen maar dan wel accepteren dat de prijs per kilometer hoger wordt dan je nu betaald (want hoger verbruik, meer MRB, hogere onderhoudskosten (meestal)).
De Skoda Octavia combi is de grootste C-segment stationwagon. De Kia Ceed SW doet er niet veel voor onder, andere C-segmenters zoals de ProCeed, Golf, Astra, Leon, Megane, 308, Auris/Corolla en i30 (allen als station) zijn allemaal iets kleiner maar nog steeds groot genoeg. Dit moet je vooral in de praktijk even gaan bekijken want keiharde cijfers die je online gaat vinden zeggen niet alles.

Zoals je zelf al terecht opmerkt is een Niro qua ruimte niet heel veel groter dan de Ibiza die je nu rijdt. Dan ga je dus een berg geld uitgeven om per kilometer iets goedkoper uit te zijn. Dan rij je comfortabeler en goedkoper maar is het misschien nog krap met vakanties.

Voor 20k kun je echt wel een knappe C-segment stationwagen kopen met niet teveel kilometers, max 4 jaar oud en redelijk wat luxe aan boord. Vind je betrouwbaarheid belangrijk dan zijn de Ceed, i30 en Auris/Corolla aanraders. Ietsiepietsie minder betrouwbaar maar nog steeds goed zijn de Astra, Leon, Octavia, Golf en Megane (wel als 1.3TCe). De 308 zou ik persoonlijk niet aanraden (online is er genoeg te vinden over de 1.6THP en 1.2PureTech motoren) maar de prijzen van de 308 zijn een stuk lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Model 3 is dan wel een stuk groter dan de Ibiza, de laadruimte is minder praktisch, omdat het een sedan is ipv hatchback. Je hebt nu een peuter. Misschien komt er nog een kindje bij. Dan zit je weer met een kinderwagen enzo, wat in een sedan toch wat lastiger past. Al krijg je het natuurlijk allemaal wel erin uiteindelijk.
Een c segment station is dan een wat veiligere keus. Je hebt nu een b segment auto en de stap naar c segment merk je dan wel. Auto is wat breder, waardoor je wat minder dicht op elkaar zit, meer beenruimte hebt (ook achter, merk je ook wel bijvoorbeeld als je een maxicosi plaatst; degene die ervoor zit hoeft niet helemaal naar voren). Bagageruimte is ook groter/breder. Welke c segmenter je kiest maakt qua ruimte niet enorm veel uit. Afmetingen binnen een segment zijn vaak vergelijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Een auto inwisselen kost je alleen aan aan/verkoopkosten zo 2000 euro.

Verder kost een grotere auto gewoon meer geld, in verzekering, MRB, onderhoud en verbruik.

Als laatste, onderhoud heb je aan je huidige auto net gehad. Met nieuwe remmen, nieuwe banden. Als je andere auto koopt is dat altijd een risico. Voor je het weet heb je weer paar dure beurten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ik vind het allemaal hele goede input, bedankt.

Qua verbruik zit ik trouwens meer op 5 á 5,5L/100km (even nagekeken) dus dat komt neer op 1 op 18 of nog beter.

Klinkt wel als een onevenredig dure grap om deze in te ruilen voor een C, met alle risico's van dien erbij..

Het is ook vooral dat als vrouwlief rijdt en ik op de bijrijdersstoel zit, die inderdaad best ver naar voren moet als de kinderstoel gevuld is.

[ Voor 15% gewijzigd door Atomius op 15-04-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Private lease geen optie? Geen 20k uit je spaarrekening, geen onverwachts onderhoud etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:41
Je rijdt nou eenmaal 22k km per jaar en daar zal je hoe dan ook voor betalen. Als je goedkoper wil, dan zal je minder moeten gaan rijden. Veel goedkoper dan wat je nu hebt wordt het echt niet.
Anoniem: 36835 schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:10:
Private lease geen optie? Geen 20k uit je spaarrekening, geen onverwachts onderhoud etc.
Private lease met 22k km per jaar? Duur grapje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 21:29

Herman

FP ProMod
Als je een keer wilt verhuizen en je hebt een nieuwe hypothecaire geldlening nodig, dan kom je erachter dat private lease ook nadelen kent :X

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

FreakNL

Well do ya punk?

Niet geheel ontopic: Banden moet je over het algemeen niet bij een beurt laten vervangen, een bandenboer is meestal goedkoper.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 15-04-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Atomius schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:43:
Ik vind het allemaal hele goede input, bedankt.

Qua verbruik zit ik trouwens meer op 5 á 5,5L/100km (even nagekeken) dus dat komt neer op 1 op 18 of nog beter.

Klinkt wel als een onevenredig dure grap om deze in te ruilen voor een C, met alle risico's van dien erbij..

Het is ook vooral dat als vrouwlief rijdt en ik op de bijrijdersstoel zit, die inderdaad best ver naar voren moet als de kinderstoel gevuld is.
Straks zit kind op een zitverhoger en heb je weer veel meer ruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Herman schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:23:
[...]

Als je een keer wilt verhuizen en je hebt een nieuwe hypothecaire geldlening nodig, dan kom je erachter dat private lease ook nadelen kent :X
Standaard doodoener, waar iedereen zich inmiddels wel van bewust is. Er zijn ook mensen die gewoon een huis hebben en niet willen verhuizen binnen 4-6 jaar en op zoek zijn naar een auto abonnement voor mobiliteit
TheBrut3 schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:21:
Je rijdt nou eenmaal 22k km per jaar en daar zal je hoe dan ook voor betalen. Als je goedkoper wil, dan zal je minder moeten gaan rijden. Veel goedkoper dan wat je nu hebt wordt het echt niet.

[...]

Private lease met 22k km per jaar? Duur grapje.
Duur is relatief, ik weet niet wat zijn maandelijkse inkomsten zijn. :) Een auto kopen kost ook gewoon geld:

Verzekering
Afschrijving
MRB
Rente/rendement wat je mist omdat je 20k van jezelf investeerd.
Onderhoud + onverwachts onderhoud

Ik vroeg alleen of het een optie is voor TS :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

Zo te zien heb je de beurten uit laten voeren bij de SEAT dealer, ook iets wat niet beslist noodzakelijk is, merken-garages kunnen dit ook en een heel stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Iets anders wat meespeelt is dat wij rond de 2500-3000 kWh overschot hebben (met het oog op een elektrische auto in de toekomst). Zolang de salderingsregeling er is en we voorlopig nog geen wegenbelasting betalen voor elektrisch, is dat natuurlijk wel interessant.

De benzinekosten die we dan jaarlijks uitsparen zijn zo'n 2600 euro, we rijden iets van 1 op 17 (benzineprijs van 2 euro genomen) bij 22k kilometers.

Een interessante elektrische auto is wellicht de Kia Niro EV. Er zijn alleen weinig exampleren voor minder dan 20k te koop.
Zo'n Niro heeft een 64kWh accu, dus je kunt met je overschot ongeveer 46 keer laden. Dat is goed voor circa (46*400km) 18400 km rijden. Dan zou je nog kunnen berekenen wat dat betekent voor je terugleververgoeding, en wat het "gratis" rijden je daadwerkelijk kost.

Een andere benzine-auto zal qua geld altijd een verlies worden. (Tenzij je ergens een superzuinige hybride op de kop tikt).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dan zou ik eerder kijken naar een semi-permanente (huur)constructie als die van Lynk&Co. Daar kun je tenminste elk moment vanaf. Al is dat de laatste maanden ook veel duurder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 04-05 21:29

Herman

FP ProMod
Anoniem: 36835 schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:38:
[...]

Standaard doodoener, waar iedereen zich inmiddels wel van bewust is. Er zijn ook mensen die gewoon een huis hebben en niet willen verhuizen binnen 4-6 jaar en op zoek zijn naar een auto abonnement voor mobiliteit

(...)
Lang niet iedereen is het zich hiervan bewust. Het is daarom zeker geen dooddoener.
Daarnaast is het voor veel mensen lastig om weer uit de private lease te gaan. Na het einde van het leasecontract, hebben mensen weer een auto nodig. Maar ze hebben geen auto om in te ruilen. Daarom moeten ze het hele aankoopbedrag op tafel leggen, dat ze vaak niet hebben liggen, dus gaan ze weer in de private lease.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Anoniem: 36835 schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:38:
[...]

[...]
TS shopt in het tweedehands segment en rijdt 22k per jaar. Dan is bezit per definitie veel goedkoper. Al is het alleen maar vanwege de inflatie.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 15-04-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:16
Allen,

Sinds mei 2021 eigenaar van een Seat Ibiza ST TSI 1.2 uit 2012 voor 7200 euro. Rijdt zuinig en prima. Mag alleen wel wat ruimer en stiller. We rijden zo'n 22.000 km per jaar. Wegenbelasting 100 euro per kwartaal. Gezin bestaat uit 2 volwassenen en een peuter.

Volgens de ANWB autokosten berekening kost deze mij 510 euro per maand.

Inmiddels 3 beurten gehad:

1. Klein, die was enkele honderden euro's geloof ik.
2. Groot, die was zo'n 700 euro.
3. Klein, die was helaas 1100 euro. O.a. nieuwe banden. Bij deze laatste beurt is ook het euvel van het schuddende/trillende stuur verholpen d.m.v. nieuwe remschijven. Helaas echter is dat de afgelopen tijd weer opnieuw begonnen. Tijd om terug te gaan naar de garage dus.

Naast de onderhoudskosten en de benzineprijs zou ik het liefst dus ook een auto willen die wat ruimer en stiller is. Het is geen halszaak, maar zou wel wat prettiger zijn.

Ik zit daarom na te denken om deze in te ruilen (volgens ANWB 4400-5200 euro inruilwaarde) en een andere occasion te kopen. Dat is eigenlijk vraag 1: is dat slim of ben ik dan een dief van mijn eigen portemonnee?

Indien we geen elektrische auto zouden nemen, dan heb ik wel wat positieve verhalen gelezen over de ruimte van een Skoda Octavia combi. Ik zie vanaf 2017 exemplaren voor <15.000 euro staan.

Ik zit dus met best wel wat vraagtekens. Hebben jullie goede ideeën die mij de juiste richting op kunnen sturen?
20K is wel laag, meeste gaan nu voor 23K.

Ik heb een e-Niro MY2019, je kunt de kofferbak uitbouwen daarmee krijg je ong. 150L extra ruimte. Daarnaast kun je voorin een bak plaatsen en dan heb je een frunk. Daarin heb ik de thuislader, EHBO spullen en gevaren driehoek etc. zitten. Scheelt weer ruimte.

Je kunt ook dakdragers of een box op een fietstrekhaak zetten daarmee heb je ruimte zat.

Let op er zijn uitvoeringen met 1F en 3F laden, kijk even in het e-Niro topic voor meer info.

Ik vind het nog steeds een hele fijne auto, ga hem ook verder prive "op" rijden.
Pagina: 1