"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Tsjah, aan de andere kant had Israel dit uiteraard gewoon verwacht nadat ze zelf eerst een bombardement in Iran hebben uitgevoerd. Israel op zich is geen grootmacht en zit sowieso in een moeilijke geopolitieke situatie. Hoop vooral dat ze hun hand niet overspelen in dit conflict.Semyon schreef op zondag 14 april 2024 @ 01:30:
[...]
Denk dat je te logisch nadenkt. Er komt een emotionele reactie als je raketten afvuurt. Niemand in Israel gaat zeggen "dit is irritant" maar doet ons verder niks.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Behalve alle conflicten die meerdere tientallen jaren of zelfs eeuwen voort bleven duren dan ?randomice schreef op zondag 14 april 2024 @ 01:30:
[...]
Ergens is dat dan ook weer vervelend. Vroeger voerde je goed oorlog met een buurland(en) en dan was het na een tijd wel over en leerde men ervan of men sprak verdragen af. Tegenwoordig : schieten van raketjes en dat kan eeuwig door etteren. ..
Wikipedia: List of conflicts by duration
''The Israeli government to Al-Arabiya: We neither confirm nor deny that Iran informed us of the nature and timing of its response''
Toch wat inslagen op bases (als de beelden legit zijn)
https://x.com/squatsons/status/1779293302053040222
[ Voor 22% gewijzigd door Mr.Joker op 14-04-2024 01:41 ]
Tsja de regio.Jerie schreef op zondag 14 april 2024 @ 01:34:
[...]
Het is in het belang van de regio om de schade te beperken. Het is trouwens ook in het belang van de regio om de tegenreactie hierop niet hard te laten zijn. Afkeurend in woorden, dat wel. Want bij een harde actieve tegenreactie krijg je over en weer sterke reacties waardoor je een oplaaiend conflict krijgt. (NB: het belang van Bibi ligt anders...)
Uiteindelijk gaat Iran hier aan het korte eind trekken.
Uiteindelijk is het allemaal weer een verhaal van Soennieten vs Sjiieten.
https://historianet.nl/ma...en-sjiieten-en-soennieten
En dan kijk je naar het kaartje en is Sjietisch Iran toch redelijk alleen in de regio op dus wat kleine bondgenoten als Hezbollah, Sadr (Irak) en de Houtis na.
Meteen ook de reden waarom Hezbollah en Hamas in Israël weliswaar een gezamenlijke vijand hebben maar zeker ook geen bondgenoten zijn.
Gigantische lijst, ook conflicten die nog ongoing zijn. Vergeet ook niet dat bepaalde conflicten hier niet tussen staan omdat de oorlog formeel is beëindigd maar er geen overeenstemming is over uitkomst. Koerilen bijvoorbeeld zie ik er niet bij staan.Skybullet schreef op zondag 14 april 2024 @ 01:36:
[...]
Behalve alle conflicten die meerdere tientallen jaren of zelfs eeuwen voort bleven duren dan ?
Wikipedia: List of conflicts by duration
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Israel heeft niet eerst een bombardement in Iran uitgevoerd maar een Iraanse ambassade in Damascus, Syrië aangevallen. Dit is Syrisch grondgebied. Al zijn diplomaten wel onschendbaar.Blokker_1999 schreef op zondag 14 april 2024 @ 01:35:
[...]
Tsjah, aan de andere kant had Israel dit uiteraard gewoon verwacht nadat ze zelf eerst een bombardement in Iran hebben uitgevoerd. Israel op zich is geen grootmacht en zit sowieso in een moeilijke geopolitieke situatie. Hoop vooral dat ze hun hand niet overspelen in dit conflict.
Ja of het te verwachten was is een andere discussie... Ik probeer slechts te schetsen dat dit goede escalatiemogenlijkheden heeft. Of dat verwacht of onverwacht is is misschien niet eens zo relevant (meer).Blokker_1999 schreef op zondag 14 april 2024 @ 01:35:
[...]
Tsjah, aan de andere kant had Israel dit uiteraard gewoon verwacht nadat ze zelf eerst een bombardement in Iran hebben uitgevoerd. Israel op zich is geen grootmacht en zit sowieso in een moeilijke geopolitieke situatie. Hoop vooral dat ze hun hand niet overspelen in dit conflict.
''Some Israeli Sources are reporting that Nevatim Airbase in the Negev Desert of Southern Israel has been Struck by at least 7 Medium-Range Ballistic Missiles launched by Iran.''
Stelt niet veel voor momenteel.
De eerste keer dat Iran het grondgebied van Israël direct aanvalt sinds .. ? Een aanval uitgevoerd met honderden drones, kruis en mogelijk ook ballistische raketten. Iran die alle naburige landen dreigt met aanvallen als ze tussenbeide gaan komen. Meerder landen: Jordanië, Saoedi Arabië, us, uk die inmiddels actief betrokken zijn bij het deels verstoren danwel neerhalen van deze drones/raketten. Inmiddels Hezbollah en Jemen die ook met drones of met mlrs systemen aan het vuren zijn richting Israël. En een Israël die belooft meedogenloos terug te slaan.MaStar schreef op zondag 14 april 2024 @ 02:01:
Paar drones en raketjes over en weer....
Stelt niet veel voor momenteel.
Nee je hebt gelijk, beetje lafjes allemaal
Ja maar ze raken nog geen deuk in een pakje boter. Israël heeft het ook over zichzelf afgeroepen. Weinig mensen hebben meer sympathie voor het land.Skybullet schreef op zondag 14 april 2024 @ 02:15:
[...]
De eerste keer dat Iran het grondgebied van Israël direct aanvalt sinds .. ? Een aanval uitgevoerd met honderden drones, kruis en mogelijk ook ballistische raketten. Iran die alle naburige landen dreigt met aanvallen als ze tussenbeide gaan komen. Meerder landen: Jordanië, Saoedi Arabië, us, uk die inmiddels actief betrokken zijn bij het deels verstoren danwel neerhalen van deze drones/raketten. Inmiddels Hezbollah en Jemen die ook met drones of met mlrs systemen aan het vuren zijn richting Israël. En een Israël die belooft meedogenloos terug te slaan.
Nee je hebt gelijk, beetje lafjes allemaal
Politiek gezien is het wel een spannende tijd, eens.
Wat is de reden dat de VS zich ermee bemoeit eigenlijk?
Er zijn al onbevestigde bronnen van meerdere inslagen door raketten op onder andere een luchtmacht basis in de woestijn van zuid Israël.MaStar schreef op zondag 14 april 2024 @ 02:17:
[...]
Ja maar ze raken nog geen deuk in een pakje boter. Israël heeft het ook over zichzelf afgeroepen. Weinig mensen hebben meer sympathie voor het land.
Politiek gezien is het wel een spannende tijd, eens.
Wat is de reden dat de VS zich ermee bemoeit eigenlijk?
En op je laatste vraag ga ik niet eens reageren. Ik denk dat je nog wat na te lezen hebt als je de link tussen Israël en de US niet hebt.
Ik ben op de hoogte van het bondgenootschap tussen Israël en VS. Alleen kan je je afvragen of je daar als Westers land nog achter wilt staan na de wreedheid waarop Israël de Palestijnse bevolking afslacht. Israël heeft tal van oorlogsmisdaden begaan. Onhumanitair regime met Netanyahu.Skybullet schreef op zondag 14 april 2024 @ 02:20:
[...]
Er zijn al onbevestigde bronnen van meerdere inslagen door raketten op onder andere een luchtmacht basis in de woestijn van zuid Israël.
En op je laatste vraag ga ik niet eens reageren. Ik denk dat je nog wat na te lezen hebt als je de link tussen Israël en de US niet hebt.
Met zo'n agressor land zou ik geen bondgenootschap willen. En dus ook niet verdedigen.
[ Voor 4% gewijzigd door MaStar op 14-04-2024 02:43 ]
Ja, een aantal inslagen met een droneraketten in een woestijn van Zuid Israël. Dat is wat ik hierboven bedoelSkybullet schreef op zondag 14 april 2024 @ 02:20:
[...]
Er zijn al onbevestigde bronnen van meerdere inslagen door raketten op onder andere een luchtmacht basis in de woestijn van zuid Israël.
Het is niet momenteel meer dan een plaagstootje.
[ Voor 17% gewijzigd door MaStar op 14-04-2024 02:44 ]
Beide kanten zijn schuldig, of zie je de aanval van 7 oktober niet als een oorlogsmisdaad? Volledig onschuldige burgers doden in hun eigen huis of op een festival.MaStar schreef op zondag 14 april 2024 @ 02:34:
[...]
Ik ben op de hoogte van het bondgenootschap tussen Israël en VS. Alleen kan je je afvragen of je daar als Westers land nog achter wilt staan na de wreedheid waarop Israël de Palestijnse bevolking afslacht. Israël heeft tal van oorlogsmisdaden begaan. Onhumanitair regime met Netanyahu.
Met zo'n agressor land zou ik geen bondgenootschap willen. En dus ook niet verdedigen.
Op dat moment stond wel de Palestijnse bevolking feest te vieren op straten of naakte gedode vrouwen als een trofee door de straten te trekken.
Elk verhaal heeft twee kanten en dit escaleert alleen maar. Beide kanten zijn nu zo ondergedompeld door agressie, dat beide partijen niet meer vatbaar zijn voor reden.
Dit is gewoon simpele menselijke psychologie. Als je agressie met agressie bestrijd, escaleert het alleen maar. Israël is precies in de val van Hamas gelopen, want die wilde dit precies zo hebben. Zodat zij nu de vinger kunnen wijzen hoe slecht Israël is, en het lukt Hamas ook nog eens.
Helaas is Israël hier in getrapt, puur doordat ze helemaal zijn ondergedompeld door haat en agressie.
Dat Rusland hier profijt van heeft, dat klopt. Putin krijgt nu minder aandacht, wat gunstig voor hem is.
Iran daarin tegen trekt juist meer aandacht. Iran heeft ook een vingertje in de pap in de Syrische burgeroorlog, Oekraïne oorlog en iedereen die tegen Israël of het westen is. Ik ben er ook van overtuigd dat Hamas hulp heeft gekregen bij de aanvallen op 7 oktober van Iran. Helaas is dit niet zo makkelijk te bewijzen, maar ik heb ook die vermoeden. Sterker nog, ik ben er ook van overtuigd dat Iran ook een vingertje in de pap heeft bij de oorlog in Oekraïne.
De grootste agressor is Iran, die in vrijwel alle conflicten nu een vingertje in de pap heeft. Alleen ze doen dit niet op een directe manier, tot vandaag. Ik zie Iran dan ook als de gevaarlijkste land, niet Rusland, China of Noord-Korea maar Iran.
[ Voor 36% gewijzigd door Toonen1988 op 14-04-2024 03:35 ]
US ziet dit ook als provocatie en zal ook wel wat die kant op sturen. Isreal is een bondgenoot.
Iron dome doet wel goed zijn werk, en de crews zullen wel overuren draaien maar op den duur is de iron dome ook uitgeput?
Klopt, Jordanië heeft een goede relatie met het westen. Iran en Jordanië hebben de relatie proberen te verbeteren, maar dit zal het juist weer verergeren.Jorah_Newstone schreef op zondag 14 april 2024 @ 03:34:
Dit gaat nog veel verder escaleren ben ik bang, er hoeft maar een drone of raket verkeerd neer te vallen op Jordanie en zij gaan ook meedoen...
US ziet dit ook als provocatie en zal ook wel wat die kant op sturen. Isreal is een bondgenoot.
Iron dome doet wel goed zijn werk, en de crews zullen wel overuren draaien maar op den duur is de iron dome ook uitgeput?
Jordanië heeft al aangeven om alles uit de lucht te schieten wat in hun luchtruim komt van Iran. Ik vermoed dat er snel tegenaanvallen zullen gaan gebeuren op Iran grondgebied. De mensen in Iran zelf zijn ook tegen het regime. Dit zou ook nog wel eens een burgeroorlog in Iran kunnen ontketenen. Alleen heeft Iran een sterk en geavanceerde leger met veel manschappen die overal ter wereld kan toeslaan. Misschien zijn ze op sommige punten zelfs geavanceerder dan Rusland, kwa manschappen hebben ze wel minder dan Rusland. Maar dit zijn puur aannames wat ik doe, zo'n grote kenner ben ik niet. Maar wat ik wel weet is dat Iran overal een vingertje in de pap heeft.
De aanvallen lijken gedaan te zijn. Er zou één kind zwaar gewond zijn geraakt meldt nu.nl
[ Voor 27% gewijzigd door Toonen1988 op 14-04-2024 03:55 ]
Dat is het probleem. Het kan klaar zijn, maar Israël heeft daar geen behoefte aan. Israël zet de boel op z'n kop en Amerika gaat helpen vanwege een voor mij onbegrijpbare loyaliteit.Mog schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:44:
We kunnen naar bed. Gelukkig is deze aanval als een nachtkaars uitgegaan. Nu hopen dat Israël gewoon rustig blijft.
Hoe kan je GPS jammen? Het signal komt van satellite direct bovenaf? Of VS de satellites boven gebied uitzet?
Two Israeli officials say Iran launched 185 drones and 36 cruise missiles. Most of the launches were from Iran, though a small portion came from Iraq and Yemen. Iran also launched 110 surface-to-surface missiles.
President Biden said he will convene a meeting of the G7 leaders on Sunday to develop what he called “a united diplomatic response to Iran’s brazen attack.”
Hoezo zet Israël alles op zijn kop? Ben je nu al vergeten dat op 7 oktober een door Iran (in samenspraak met Rusland) geleid, bewapend, getraind en gefinancierd Hamas een haast ongekende terreur aanval heeft uitgevoerd?Hertog_Martin schreef op zondag 14 april 2024 @ 05:02:
[...]
Dat is het probleem. Het kan klaar zijn, maar Israël heeft daar geen behoefte aan. Israël zet de boel op z'n kop en Amerika gaat helpen vanwege een voor mij onbegrijpbare loyaliteit.
Iran is al decennia de aanstichter van gigantisch veel conflict en dood en verderf in die regio. En soms ook daarbuiten.
Die aanval op de ambassade, die generaal was 1 van de leiders van Hezbollah. Dat valt gewoon binnen het oorlogsrecht. Bovendien valt Iran al decennia ambassades aan. Dus daar kan Iran sowieso niet serieus naar wijzen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/WtrNLkLdi8ueBtS4P9LKtGTf.png?f=user_large)
NOS neemt al weer graag het narratief van Iran over.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Verwijderd
Je mag als jounalist tegenwoordig niet meer feitelijk berichten wat iemand zegt.Cobb schreef op zondag 14 april 2024 @ 06:59:
[Afbeelding]
NOS neemt al weer graag het narratief van Iran over.
Wat je ook van de inhoud mag vinden, de mededeling zelf is een nieuwswaardig feit. Heb je er nu werkelijk zo veel behoefte aan dat er ook nog eens bij verteld wordt hoe geloofwaardig het is?
Heb je het stukje ook gelezen en de foto gezien (peace teken)? Alles wordt klakkeloos overgenomen, zonder eenige duiding.
Bovendien gebruikt de NOS deze propaganda uitspraak als kop.
https://nos.nl/artikel/25...mits-israel-niet-vergeldt
[ Voor 24% gewijzigd door Cobb op 14-04-2024 07:21 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Inderdaad, “Ja maar hij begon!!!”, de vicieuze cirkel waar niemand uit (wil) komen:Kist schreef op zondag 14 april 2024 @ 06:35:
[...]
Hoezo zet Israël alles op zijn kop? Ben je nu al vergeten dat op 7 oktober een door Iran (in samenspraak met Rusland) geleid, bewapend, getraind en gefinancierd Hamas een haast ongekende terreur aanval heeft uitgevoerd?
Israeli Minister of National Security, Itamar Ben-Gvir has stated that last night’s Defense against the Iranian Strike was “Impressive” but now there must be a “Crushing Attack” against Iran in Response.
— OSINTdefender (@sentdefender) 14 april 2024
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dat is een terugkomend probleem in dit conflict. Media mogen geen quotes meer plaatsen van ‘de slechteriken’ omdat een aantal mensen niet snapt dat een quote een quote is en geen statement van een journalist zelf. Dat een hoop media lui rapporteren werkt twee kanten op, maar wordt toch graag als partijdigheid geclassificeerd.Verwijderd schreef op zondag 14 april 2024 @ 07:11:
[...]
Je mag als jounalist tegenwoordig niet meer feitelijk berichten wat iemand zegt.
[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 14-04-2024 07:28 ]
Ben zeer benieuwd wat de reactie van de VS zal zijn. Sancties of meteen maar een paar bommen die kant op?
Als de US dit slim speelt en een paar drone factories kapot schiet dan kunnen er ook minder aan Rusland geleverd worden. Een win voor Oekraine.
Biden wil er alles aan doen om dit niet te escaleren. Het is de vraag of hem dat lukt.Jorah_Newstone schreef op zondag 14 april 2024 @ 07:34:
Ben zeer benieuwd wat de reactie van de VS zal zijn. Sancties of meteen maar een paar bommen die kant op?
Als de US dit slim speelt en een paar drone factories kapot schiet dan kunnen er ook minder aan Rusland geleverd worden. Een win voor Oekraine.
This is significant:
— Jim Sciutto (@jimsciutto) 14 april 2024
Biden made clear to Netanyahu that the US will not participate in any offensive operations against Iran, @mj_lee to me on the air just now.
In het NL Politiek topic wordt lovend gepraat over de Waalse media die extreem rechts doodzwijgen als een conrdon sanitaire. De plicht om nieuws te brengen wordt dan ondergeschikt aan het algemeen belang extremisten geen podium te geven. En het Iraanse regime is zo extreem als het maar kan, net zoals bij Rusland hebben hun publieke uitspraken geen enkele inhoud buiten het bespelen van de wereld opinie. "Het kan hierbij blijven" is een leugen, Iran blijft gewoon Israel aanvallen, zowel direct met het kapen van schepen van joden (ja, dat is waarom ze het doen) en indirect via de HHH's van Hamas, Hezbollah en de Houthis.fsfikke schreef op zondag 14 april 2024 @ 07:27:
[...]
Dat is een terugkomend probleem in dit conflict. Media mogen geen quotes meer plaatsen van ‘de slechteriken’ omdat een aantal mensen niet snapt dat een quote een quote is en geen statement van een journalist zelf. Dat een hoop media lui rapporteren werkt twee kanten op, maar wordt toch graag als partijdigheid geclassificeerd.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Okay, alsnog zal Israel de boel wel escaleren ben ik bang. Dat de US voor nu dan niet meedoet valt nog te zien.fsfikke schreef op zondag 14 april 2024 @ 07:40:
[...]
Biden wil er alles aan doen om dit niet te escaleren. Het is de vraag of hem dat lukt.
[Twitter]
De US en Iran zijn al niet goede vriendjes, dus diplomatiek zal er weinig te onderhandelen zijn.
Palestijnse bevolking is toch niet hetzelfde als Hamas? Of heb ik wat gemist?Toonen1988 schreef op zondag 14 april 2024 @ 03:21:
[...]
Op dat moment stond wel de Palestijnse bevolking feest te vieren op straten of naakte gedode vrouwen als een trofee door de straten te trekken.
Israël, en specifiek Netanyahu, wil op dit moment graag oorlog omdat de regering onder druk staat en er vele protesten zijn. Zolang er oorlog is kunnen ze dit allemaal negeren en verkiezingen uitstellen en dan hopelijk weer zieltjes winnen als ze als de grote winnaar eruit komen.
@MaStar @Hertog_Martin volgens mij is een belangrijke reden voor de loyaliteit het feit dat Amerika de staat gesticht heeft voor ze (het joodse volk) en daarbij de belofte heeft gedaan ze te zullen beschermen.
Misschien, maar dat weet ik niet zeker, speelt ook de enorme joodse gemeenschap in Amerika zelf een rol, waar je als president/regering een goede band mee wilt hebben met het oog op politieke steun.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Ik was inmiddels aan het googlen geslagen en vond dit artikel:DirtyBird schreef op zondag 14 april 2024 @ 07:47:
[...]
Palestijnse bevolking is toch niet hetzelfde als Hamas? Of heb ik wat gemist?
Israël, en specifiek Netanyahu, wil op dit moment graag oorlog omdat de regering onder druk staat en er vele protesten zijn. Zolang er oorlog is kunnen ze dit allemaal negeren en verkiezingen uitstellen en dan hopelijk weer zieltjes winnen als ze als de grote winnaar eruit komen.
@MaStar @Hertog_Martin volgens mij is een belangrijke reden voor de loyaliteit het feit dat Amerika de staat gesticht heeft voor ze (het joodse volk) en daarbij de belofte heeft gedaan ze te zullen beschermen.
Misschien, maar dat weet ik niet zeker, speelt ook de enorme joodse gemeenschap in Amerika zelf een rol, waar je als president/regering een goede band mee wilt hebben met het oog op politieke steun.
https://www.vox.com/world...support-ally-gaza-war-aid
The US supported the creation of a Jewish state after World War II, but in the initial decades of its existence, the bond wasn’t particularly remarkable. President John F. Kennedy made it more a point of emphasis, calling it a “special relationship,” predicated on a shared commitment to Israel’s right to exist in peace, in 1962, and the relationship only really began to flourish following the 1967 War.
“What’s key about the ’67 War was Israel defeated the Arabs hands down in six days with absolutely no American military assistance,” said Joel Beinin, a professor of Middle East history at Stanford University. “What that said to the United States was, ‘These guys are good. We are in a mess in Vietnam. Let’s be connected to them.’ And things developed gradually over time.”
Israël is hard op weg een schurkenstaat te worden die op dit moment weinig sympathie geniet vanwege de genocide in de Gazastrook, maar hopelijk is er nog een sprankje over van de baken van vrijheid en democratie die Israël was voordat Netanyahu de macht greep en blijft het hierbij.
[ Voor 7% gewijzigd door ph4ge op 14-04-2024 08:16 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Natuurlijk geen goed woord over voor de onmenselijke terreur van 7 oktober. Maar Israël lijkt het naast een antwoord (wat ze als doen in Gazastrook) tevens te gebruiken om via verdere escalatie voor een grotere agenda in de regio.Kist schreef op zondag 14 april 2024 @ 06:35:
[...]
Hoezo zet Israël alles op zijn kop? Ben je nu al vergeten dat op 7 oktober een door Iran (in samenspraak met Rusland) geleid, bewapend, getraind en gefinancierd Hamas een haast ongekende terreur aanval heeft uitgevoerd?
Iran is al decennia de aanstichter van gigantisch veel conflict en dood en verderf in die regio. En soms ook daarbuiten.
Die aanval op de ambassade, die generaal was 1 van de leiders van Hezbollah. Dat valt gewoon binnen het oorlogsrecht. Bovendien valt Iran al decennia ambassades aan. Dus daar kan Iran sowieso niet serieus naar wijzen.
Maar goed, dat geldt ook wel weer voor alle partijen daar.
Dus we gaan nog paar eeuwen door. Er is gewoon nul basis voor vrede daar.
Ze hebben gedreigd landen aan te vallen die Israël helpen bij een tegenaanval. Dat is iets anders dan helpen bij verdediging.Skybullet schreef op zondag 14 april 2024 @ 02:15:
[...]
Iran die alle naburige landen dreigt met aanvallen als ze tussenbeide gaan komen.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
De doden daar waren geen diplomaten, dat waren generaals etc van de Iraanse revolutionaire garde toch?Jerie schreef op zondag 14 april 2024 @ 01:45:
[...]
Israel heeft niet eerst een bombardement in Iran uitgevoerd maar een Iraanse ambassade in Damascus, Syrië aangevallen. Dit is Syrisch grondgebied. Al zijn diplomaten wel onschendbaar.
(Een internationaal erkende terroristische organisatie?)
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 14-04-2024 08:41 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Alsjeblieft geen omkering van de feiten: het begin van deze ellende is te vinden in deze Israelische aanval, een flinke schending van de internationale orde:LAD93 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:00:
Ik krijg hier een heel naar gevoel bij. Alsof dit het begin van alle ellende gaat zijn…
https://en.wikipedia.org/...anian_embassy_in_Damascus
allegedlyAmphiebietje schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:40:
[...]
Alsjeblieft geen omkering van de feiten: het begin van deze ellende is te vinden in deze Israelische aanval, een flinke schending van de internationale orde:
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Israel heeft eerder gedreigd kernwapens in te zetten tegen de hoofdstad van landen die Israelische burgers doden.hansvk schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:47:
[...]
Israël zal hard terugslaan richting het Iraanse leger.
Dus er is enige kans dat straks dit hele probleem weg is omdat de gehele regio radioactief is.

Pas dan even de wiki aan? Feiten zijn feiten toch?Amphiebietje schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:53:
[...]
Wie anders zou die ambassade dan hebben gebombardeerd? Wie anders heeft daartoe het motief? Afgezien van Iran zelf dan, maar dat lijkt mij toch wel sterk.
Heel plat gezegd: iedere partij in het Midden-Oosten heeft bloed aan zijn handen. Iran deugt niet, Israël deugt niet, Hamas deugt niet. Wat @fsfikke ook zegt:ph4ge schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:08:
Naar mijn mening moest Iran wel reageren op de aanval van Israël op de ambassade, want dat was een ongehoorde escalatie. Dat hebben ze gedaan op een manier die symbolisch indruk maakt (directe aanval), maar praktisch niet (amper schade en gewonden, veel minder dan de aanval van Israël). Dit geeft Israël de kans om niet verder te escaleren, de landen staan 'kiet'. Vergelding laat staan verdere escalatie is nergens voor nodig en Iran geeft ook aan dat ze dat niet zullen doen.
Israël is hard op weg een schurkenstaat te worden die op dit moment weinig sympathie geniet vanwege de genocide in de Gazastrook, maar hopelijk is er nog een sprankje over van de baken van vrijheid en democratie die Israël was voordat Netanyahu de macht greep en blijft het hierbij.
De enige oplossing is als partijen over hun eigen schaduw heen durven te stappen en aan vrede willen werken. Maar Hamas en Israël kunnen elkaars bloed drinken en Iran stookt graag de hele boel op. Dus dat gaat voorlopig niet gebeuren. En ik zou graag zien dat we ons als Europa hier flink afzijdig van houden tenzij het een vredesmacht is met relatief weinig risico.fsfikke schreef op zondag 14 april 2024 @ 07:22:
[...]
Inderdaad, “Ja maar hij begon!!!”, de vicieuze cirkel waar niemand uit (wil) komen:
[Twitter]
Alsjeblieft geen omkering van de feiten. Deze ellende is begonnen doordat Iraanse proxies een niets ontzienende terroristische aanval hebben uitgevoerd op 7 oktober vorig jaar om de toenadering tussen Israël en met name Saudi Arabië te ondermijnen en de VS en het westen af te leiden van de oorlog in Oekraïne.Amphiebietje schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:40:
[...]
Alsjeblieft geen omkering van de feiten: het begin van deze ellende is te vinden in deze Israelische aanval, een flinke schending van de internationale orde:
Also internationale orde? Je hebt het over de ambassade van een terroristen staat die zelf ook ambassades aanvalt. De generaal die opgeblazen is werkte namens de Republikeinse Garde(door sommige landen erkend als terroristische organisatie) voor Hezbollah(terroristische organisatie) om die strijd verder voort te zetten.
Laten we niet net doen alsof Israel een unprovoked aanval op een niet militair doel heeft uitgevoerd. Want dat is gewoon onzin.
Israel heeft veel variatie in hun arsenaal waaronder types met zeer bescheiden yield, ook zorgt de meest efficiente yield voor de minste fallout.Amphiebietje schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:48:
[...]
Israel heeft eerder gedreigd kernwapens in te zetten tegen de hoofdstad van landen die Israelische burgers doden.
Dus er is enige kans dat straks dit hele probleem weg is omdat de gehele regio radioactief is.
Voor zover ik me kan herinneren was rusland de enige met "fuck everyone in that general direction"-achtige kernwapens, al is nu de vraag of daar uberhaubt nog iets van werkt. De westerse doctrine is gericht op efficientie en bijkomende schade past daar helemaal niet bij.
Israel zou eventueel nog een aantal van russisch type yield kunnen hebben voor de 'Samson optie', maar no way dat die nu al tevoorschijn zouden komen. Sowieso is de inzet van nucleair nog lang niet in zicht.
Je spreekt van de hoge toren over feiten en quote een artikel die begint met allegedly.Amphiebietje schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:53:
[...]
Wie anders zou die ambassade dan hebben gebombardeerd? Wie anders heeft daartoe het motief? Afgezien van Iran zelf dan, maar dat lijkt mij toch wel sterk.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik vind wel dat Amazon dan te ver gaat met het promoten van de nieuwe Fallout serie.Amphiebietje schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:48:
Overigens wel weer frappant dat veel mensen in dit topic Israël als aanstichter lijken te zien, terwijl Iran verantwoordelijk is voor het trainen, bewapenen en mogelijk zelfs aansturen aansturen van hun vijanden. Misschien is de beste reactie wel om Iran met gelijke munt terug te betalen en de demonstranten in Iran te bewapenen.
Idd...Sissors schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:27:
Laten we wel wezen, deze ellende is lang daarvoor begonnen.
In het Midden-Oosten maken ze elkaar al enige honderden/duizenden jaren het leven zuur.
En vrijwel altijd draait het om geloof en pecunia.
Helaas zijn dit soort feiten kansloos tegen het beeld dat bestaat van 'de joodse lobby' die regeringen overal in de wereld naar hun pijpen laten dansen. Als je naar de Zesdaagse Oorlog kijkt was het allemaal Frans en Engels spul waar Israel mee won tegen een Egyptisch leger met Sovjet spul en een Jordaans leger met Amerikaanse wapens.Hertog_Martin schreef op zondag 14 april 2024 @ 07:55:
[...]
Ik was inmiddels aan het googlen geslagen en vond dit artikel:
https://www.vox.com/world...support-ally-gaza-war-aid
En waarom Frankrijk en Engeland achter Israel stonden was ook niet die schimmige joodse lobby maar een hekel aan Egypte dat onder Nasser in de naam van Arabisch nationalisme alles had gedaan om die landen kwaad op 'm te maken. Enerzijds het Suez kanaal nationaliseren en anderzijds de Algerijnse rebellen steunen.
Na de rampzalige nederlaag tegen dat kleine Israel moesten de Arabische leiders een verklaring geven en die was simpel, een vloot Amerikaanse vliegdekschepen had de aanval gedaan, niet de Israeli's. Je kan de kranten artikelen op Delpher opzoeken uit juni 1967. Dit soort vijandigheid heeft de Westerse landen richting Israel gedreven, het enige land in de regio dat enigzins rationeel acteert.

And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik denk dat het gevoelsmatig anders ligt dan ‘aanstichter’, namelijk Israel die zichzelf moreel ontzettend verlaagt door die massale hoeveelheden burgerdoden te veroorzaken. Daarom hebben ze (terecht) een slecht imago.ErikT738 schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:40:
[...]
Overigens wel weer frappant dat veel mensen in dit topic Israël als aanstichter lijken te zien, terwijl Iran verantwoordelijk is voor het trainen, bewapenen en mogelijk zelfs aansturen aansturen van hun vijanden. Misschien is de beste reactie wel om Iran met gelijke munt terug te betalen en de demonstranten in Iran te bewapenen.
Vergeet ook niet het eindeloze inpikken van Palestijns land om er nederzettingen te bouwen. Continue maar het vuur blijven voeden met een blokje spiritus. Op het moment dat het westerse schuldgevoel jegens Israel eindelijk weg is zal Israel niets meer dan een imperialistische schurkenstaat zijn. De omgeving is niet veel beter dan met al die terroristische groeperingen, maar Israel zal wel weer alleen staan.Saturnus schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:00:
[...]
Ik denk dat het gevoelsmatig anders ligt dan ‘aanstichter’, namelijk Israel die zichzelf moreel ontzettend verlaagt door die massale hoeveelheden burgerdoden te veroorzaken. Daarom hebben ze (terecht) een slecht imago.
Dit dus.
Duizenden jaren, zo zo, en dat alleen in het MO? Zelfs toen het Christendom, Islam en andere huidige geloven niet bestonden?ehtweak schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:50:
[...]
Idd...![]()
In het Midden-Oosten maken ze elkaar al enige honderden/duizenden jaren het leven zuur.
En vrijwel altijd draait het om geloof en pecunia.
Tijdens het Ottomaanse Rijk ging het anders redelijk goed.
[ Voor 8% gewijzigd door c-nan op 14-04-2024 10:18 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Israël en zijn bondgenoten hebben de “Iraanse aanval verijdeld”, dat heeft legerwoordvoerder Daniel Hagari zondagmorgen verklaard in een tv-toespraak. Hagari zei dat Iran 170 drones op Israël afstuurde, maar dat er geen enkele het Israëlische luchtruim binnenkwam. Ze werden allemaal nog buiten de landsgrenzen neergehaald. Ook de dertig Iraanse kruisraketten hebben het Israëlische luchtruim niet bereikt.
Daarnaast vuurde Iran ook 120 ballistische raketten af. Enkele van die raketten zijn wel op het Israëlische grondgebied terechtgekomen. De luchtmachtbasis in Nevatim liep daardoor lichte schade op. “Maar de basis is nog steeds in gebruik”, zo beklemtoont Hagari. “Iran dacht dat het in staat zou zijn om de basis lam te leggen en zo onze luchtcapaciteiten te beschadigen, maar dat is niet gelukt.”
De VS zouden meer dan 70 drones hebben neergehaald. Het Israëlische leger zegt dat er één gewonde is, veroorzaakt door het afweervuur.
Alleen het is allemaal niet zo simpel, wat ze allemaal flikken in die nederzettingen kan ook echt niet.
Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer
Israël maakt er in Gaza een puinhoop met hun operation cleansweep, miljoenen mensen ontheemd, onschuldigen die zonder pardon worden geëxecuteerd en als kers op de taart nog even een Iraanse generaal in het buitenland vermoord.
Alsof de spanning in die regio nog niet hoog genoeg was. Maar ja, met de onvoorwaardelijke steun van het westen kun je dit verwachten.
En, met die retoriek zijn aanslagen zoals in Oktober ook totaal niet onverwacht. Het lijkt er haast op alsof ze hun best doen om die shitshow in stand te houden.
Je kunt niet gewoon maar om je heen slaan en niet verwachten dat je een keer een klap terug krijgt. Beetje jammer dat ze nu Iran beschuldigen van escalatie terwijl ze zelf de deel van de oorzaak zijn.
Wanneer heeft “Israel” daarmee gedreigd? Heb je een bron?Amphiebietje schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:48:
[...]
Israel heeft eerder gedreigd kernwapens in te zetten tegen de hoofdstad van landen die Israelische burgers doden.
Het is namelijk nogal lastig om met kernwapens te dreigen en tegelijk niet toe te geven dat je kernwapens hebt. Officieel heeft Israel altijd geweigerd om toe te geven dat ze kernwapens hebben. Meestal is dat “dreigen” niet meer dan vage toespelingen of een opmerking van een minister die op eigen titel spreekt en niet namens het kabinet.
Waar lees jij precies dat ik zeg dat het Palestijnse bevolking hetzelfde is als Hamas? De Palestijnse bevolking vond het ook maar allemaal best wat erop 7 oktober gebeurde, en ging juichend de straten op. Ze geven Hamas ook onderdak en de meeste supporten gewoon deze aanvallen en de terroristische organisatie in het algemeen. Want ze zijn net zo boos als Hamas wegens de nederzettingen van Israël en zien ook liever vernietiging van de joden en/of Israël.DirtyBird schreef op zondag 14 april 2024 @ 07:47:
[...]
Palestijnse bevolking is toch niet hetzelfde als Hamas? Of heb ik wat gemist?
Natuurlijk niet allemaal (zeg dit maat even erbij voordat dit weer als een nieuwere argument wordt gebruikt) maar wel veel Palasrijnse mensen.
Apparte opmerking, sinds wat er is gebeurt op 7 oktober. Dus 7 oktober is meer een hoax? Niet gebeurt? Door Netanyahu georganiseerd om de verkiezingen uit te stellen?DirtyBird schreef op zondag 14 april 2024 @ 07:47:
[...]
Zolang er oorlog is kunnen ze dit allemaal negeren en verkiezingen uitstellen en dan hopelijk weer zieltjes winnen als ze als de grote winnaar eruit komen.
Dat hier misbruik van maakt geen idee, maat je praat alsof 7 oktober helemaal niet is gebeurt, wat ik wel vaker merk bij mensen die kritiek op Israël hebben.
Dat Netenyahu er nu mogelijk misbruik van maakt, zal best. Gewoon geluk bij een ongeluk dan voor hem, als dat waar zou zijn. En ik weet dan veel Israëlische bevolking hem ook niet meer graag heeft, maar ik vind het allemaal zo appart dat mensen gewoon vergeten of praten alsof 7 oktober nooit is gebeurt.
Ook ik heb kritiek op Israël maar ook flink wat kritiek op Hamas en de Palestijne bevolking. Een verhaal heeft twee kanten, maar in dit geval heeft Hamas het ook flink goed uitgelokt en wilde precies dit hebben, zodat ze nu het vingertje richting Israël kunnen wijzen aan de rest van de wereld. En het lijkt erop dat het goed werkt, ook bij mensen in het westen.
[ Voor 15% gewijzigd door Toonen1988 op 14-04-2024 10:44 ]
Uiteindelijk is Hamas als beesten tekeer gegaan op 7 oktober en vind het altijd stuitend als dan Israel reageert iedereen zielig doet voor de palestijnse bevolking (die wel allemaal staan te dansen op lijken van vermoorde joden e.t.c.) We weten ondertussen ook dat Iran vrolijk Hamas steunt en daarmee direct in conflict is met Israel, niet heel gek dat Iran dan ook geraakt word door Israel. Hopelijk lijd de drone aanval nu niet tot verdere escalatie maar ik vrees het ergste. Het zal mij niks verbazen als het escaleert in een oorlog waar het Israel + landen die Israel steunen tegen Gaza, Iran en de landen in die regio die elkaar steunen.
Trouwens ook goed om te weten dat in Iran mensen ook feest aan het vieren waren vanwege de aanval op Israel, ik zie gewoon niet in hoe je met zulke volkeren een oplossing kan vinden zonder bloedvergieten.
[ Voor 11% gewijzigd door Tripwire999 op 14-04-2024 10:44 ]
Mooi is dat, eerst mij betichten van implicaties halen uit wat je zegt, en het dan 2 regels verder zelf doen door te stellen dat ik de gebeurtenissen van 7 oktober wel zal ontkennen -want zo zijn mensen die kritiek hebben op Israël-.Toonen1988 schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:37:
[...]
Waar lees jij precies dat ik zeg dat het Palestijnse bevolking hetzelfde is als Hamas? De Palestijnse bevolking vond het ook maar allemaal best wat erop 7 oktober gebeurde, en ging juichend de straten op. Ze geven Hamas ook onderdak en de meeste supporten gewoon deze aanvallen en de terroristische organisatie in het algemeen. Want ze zijn met zo boos als Hamas wegens de nederzettingen van Israël.
[...]
Apparte opmerking, sinds wat er is gebeurt op 7 oktober. Dus 7 oktober is meer een hoax? Niet gebeurt? Door Netanyahu georganiseerd om de verkiezingen uit te stellen?
Dat hier misbruik van maakt geen idee, maat je praat alsof 7 oktober helemaal niet is gebeurt, wat ik wel vaker merk bij mensen die kritiek op Israël hebben.
Dat Netenyahu er nu mogelijk misbruik van maakt, zal best. Gewoon geluk bij een ongeluk dan voor hem, als dat waar zou zijn. En ik weet dan veel Israëlische bevolking hem ook niet meer graag heeft, maar ik vind het allemaal zo appart dat mensen gewoon vergeten of praten alsof 7 oktober nooit is gebeurt.
Ik ga weer terug mn hok in. Fijn weekend.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Dit topic is gesloten.
Dit is een actualiteiten topic, dus alles wat betreft de achtergrond en/of schuldvraag bij het conflict of de situatie in de oorlog tussen Hamas en Israel is hier offtopic. Dit is niet de plek om het Israel-Gaza topic over te doen, dat topic is gesloten. Dit topic is ook zero tolerance, wat betekent dat bij overtredingen eerder tot sancties overgegaan wordt.
Verder geen speculatie of paniek reacties over WW3.