Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er is zojuist bekend geworden dat Iran tientallen shahed drones gelanceerd heeft richting Israel. De verwachting is dat deze drone-aanval gevolgd zal worden door kruis- en ballistische raketten. Dit omdat die shaheds er 5-7 uur over doen om Israel te bereiken. Kruisraketten < 2 uur en bij ballistische raketten gaat het om minuten. Afhankelijk van de reactie van Israel op deze aanval is er een gerede kans op escalatie.

Ik open dit topic om specifiek dit militaire conflict te bespreken.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:32

Agent47

I always close my contracts.

Hmm benieuwd of shit de fan gaat raken. Biden is al eerder terug gekeerd voor nood overleg

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:10

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Lijkt me aardig wat neer te halen want het is nogal aangekondigd. Probleem is misschien het gebied waarin je dit kan doen en de projectielen niet een uur boven je grondgebied vliegen. Ballistisch is andere koek.

Iran moest denk ik wel iets doen na de aanval begin deze maand in Damascus. Wel bijzonder dat het zo breed aangekondigd wordt, dat maakt een eventuele aanval (die dan kan worden afgeslagen) mogelijk meer een waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:46

Onbekend

...

Even een bijbehorend nieuwsartikel erbij:
https://www.nu.nl/midden-...kunnen-onderscheppen.html

Het was eerder vandaag al bekend dat dit binnen 48 uur zou gebeuren en Israël heeft luchtafweer klaar staan.
Jordanië heeft het luchtruim gesloten omdat dit tussen Israël en Iran ligt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Het zou inmiddels om honderden drones gaan volgens Israel.

En een filmpje uit Irak:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Qua tijdindicatie, NOS meldt:
Israëlische media melden dat de Iraanse drones Israël waarschijnlijk bereiken om 02.00 uur lokale tijd, dat is 01.00 uur Nederlandse tijd.
Nu kunnen we goed gaan zien wat het Iron Dome in zijn mars heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Razr op 13-04-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:21
Geen proxy dit keer? Ik had niet verwacht dat ze zelf aan zouden vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:42
+ drones vanuit Yemen (Houthi’s) onderweg

https://x.com/clashreport...&t=0HArPr2vqwEb-pUMdDqIpA

[ Voor 53% gewijzigd door VidaR-9 op 13-04-2024 22:50 ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:30
Apache4u schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:44:
Het zou inmiddels om honderden drones gaan volgens Israel.

[Embed]
Er staat (nu) 'dozens' ipv honderden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:56
VidaR-9 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:46:
+ drones vanuit Yemen (Houthi’s) onderweg
Bron hiervan?

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:30
https://www.flightradar24.com/airport/tlv/arrivals

Vluchten naar tel aviv zijn gecanceld, keren terug of landen op bijv Cyprus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:00
Als die drones onderweg zijn om de Iron Dome te ontregelen en daarna opgevolgd worden door kruisraketten is dat een heel vervelende situatie....Kan me namelijk niet voorstellen dat het bij drones blijft.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchOwnage op 13-04-2024 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
De liveblogs melden dat inmiddels de raketten ook zijn gelanceerd. Ik denk dat Israël zal verdedigen en incasseren, maar nog niet terug zal slaan daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DutchOwnage schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:52:
Als die drones onderweg zijn om de Iron Dome te ontregelen en daarna opgevolgd worden door kruisraketten is dat een heel vervelende situatie....Kan me namelijk niet voorstellen dat het bij drones blijft.
Waarom zou het Iron Dome ontregelen, gezien die tegen veel grotere raketzwermen wordt gebruikt, is er uberhaupt Iron Dome voor die richting, en lijkt mij dat ze iig de Shaheds gewoon door jachtvliegtuigen laten onderscheppen. Zodra ze de grens over zijn, of nog ervoor, ze neerhalen lijkt mij handiger dan te wachten tot ze binnen bereik van vaste anti-raket systemen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rejer
  • Laatst online: 01-06 19:27
TheBrut3 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:54:
De liveblogs melden dat inmiddels de raketten ook zijn gelanceerd. Ik denk dat Israël zal verdedigen en incasseren, maar nog niet terug zal slaan daarna.
Geef mij een reden waarom Israel niks zou doen? Zie het verleden? Wanneer bleven hun zitten na een aanval op Israel.

[ Voor 9% gewijzigd door rejer op 13-04-2024 22:57 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik krijg hier een heel naar gevoel bij. Alsof dit het begin van alle ellende gaat zijn…

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Iran launches cruise missiles in addition to drones, Israeli media says

Iran launched cruise missiles at Israel, in addition to dozens of drones, according to Israeli media reports.

CNN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
rejer schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:57:
[...]

Geef mij een reden waarom Israel niks zou doen? Zie het verleden? Wanneer bleven hun zitten na een aanval op Israel.
Omdat ik ervan uitga dat het vooral een symbolische aanval is. En ze ook in Israel niet dom genoeg zijn om te denken dat ze iets te winnen hebben bij het starten van een oorlog met Iran. Als in, zou mij niet verbazen dat Israel de oorlog wint, maar wat winnen ze dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik ben echt een leek op dit gebied, maar wat zijn cruise missiles, kan je deze tegenhouden en kunnen die drones worden neergehaald?

Wat heeft Iran nog meer tot hun beschikking?

Vind het zo naar, een goede kennis heeft familie in Israël. Die wilde perse terug, want ze zijn daar geboren. Vraag mij er af hoe zij nu naar TV kijken, moet erg beangstigend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:02:
[...]

Omdat ik ervan uitga dat het vooral een symbolische aanval is. En ze ook in Israel niet dom genoeg zijn om te denken dat ze iets te winnen hebben bij het starten van een oorlog met Iran. Als in, zou mij niet verbazen dat Israel de oorlog wint, maar wat winnen ze dan precies?
Heeft Iran niet ooit aangeven Israël volledig van de kaart te willen vegen? Weet niet hoe ver ze staan met hun nucleaire wapens, maar dacht dat ze wel al van die koppen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Ik lees zojuist op Reddit dat die drones er zo'n negen uur over doen om Israël te bereiken, dus die zullen ze wel ruim op tijd neer kunnen halen. Raketten zouden echter een ander verhaal zijn, en afhankelijk van waar ze landen zouden ze ook tot een daadwerkelijke oorlog kunnen leiden (voor zover dit nog geen oorlog is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
De VS heeft ook al meerdere malen toegezegd Isreal te zullen ondersteunen bij het verdedigen. Er was ook al contact geweest tusen Iran en de VS de afgelopen dagen. Ik verwacht dat er wel treffers gaan zijn maar dat e.e.a. mogelijk wel is besproken wat er dan getroffen zal worden (of wat voor 'n soort doelen/locaties). Iedere partij snapt ook wel dat Iran 'iets' moet doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Razr op 13-04-2024 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 20:43
[...]

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Simpel. Iran wordt dit keer gesteund door China en Noord Korea.

https://www.cnbc.com/2024...ect-attack-on-israel.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Sissors schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:02:
[...]
Israëlische media hebben het over derde golf van drones die zojuist gelanceerd is. Dat lijkt me geen symbolische aanval meer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Ik hoop vooral dat er geen paniek aanvallen gedaan gaan worden door wie dan ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

LAD93 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:00:
Ik krijg hier een heel naar gevoel bij. Alsof dit het begin van alle ellende gaat zijn…
Heb ik ook. Vooral als Amerika zich er mee gaat bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
polli_ schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:07:
[...]
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Simpel. Iran wordt dit keer gesteund door China en Noord Korea.

https://www.cnbc.com/2024...ect-attack-on-israel.html
In je link staat helemaal niet dat Iran gesteund wordt door China? Enkel dat China invloed heeft daar. Ik zie China in geen enkele vorm actief deelnemen aan een conflict in de regio daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:07:
[...]

Israëlische media hebben het over derde golf van drones die zojuist gelanceerd is. Dat lijkt me geen symbolische aanval meer..
De Israelische luchtverdediging zou mij wel heel zwaar tegenvallen als die drones een probleem zijn. Ze kunnen hun gevechtsvliegtuigen ze al boven Jordanië laten neerhalen. Kruisraketten zijn lastiger, ballistische helemaal. Maar dan is de vraag wat hun doelwit is, en of Israelische regering op de hoogte is wat hun doelwit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
HollowGamer schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:04:
Ik ben echt een leek op dit gebied, maar wat zijn cruise missiles, kan je deze tegenhouden en kunnen die drones worden neergehaald?
Alles kan in principe worden neergehaald, maar het ene wapen gaat makkelijker dan het andere. Die drones zijn vrij langzaam en kunnen goed worden gestopt (Oekraïne haalt ze dagelijks vrijwel allemaal neer). Raketten zijn sneller en dus lastiger, maar hoe lastig is afhankelijk van het soort raket wat wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:47
Volgens het NOS liveblog zou Jordanië al drones en eventuele vliegtuigen neer gaan halen, als ze daartoe in staat zijn.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 14:06
Israel heeft wel andere koek staan dan Oekraine hoor qua luchtverdediging.
Wat bezielde Israel ook om die Iraanse ambassade aan te vallen ...

Ik ben er wel 100% zeker van dat Israel de USA/EU niet nodig heeft om Iran onder controle te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:00
Maarten_E schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:12:
Volgens het NOS liveblog zou Jordanië al drones en eventuele vliegtuigen neer gaan halen, als ze daartoe in staat zijn.
Een aantal drones zijn al neergehaald boven Syrië en Jordanië, aldus de BBC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 23:25
Ik volg het allemaal niet meer. Maar dit is aan reactie van Iran, omdat Israël hun consulaat in Syrië heeft aangevallen.
Waarom deed Israël dat eigenlijk? Ik snap dat die 2 landen elkaar niet mogen, maar waarom zoekt Israël een 2e target na Hamas?
Of was de aanval van Israël ook weer een reactie op iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Sissors schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:10:
[...]

De Israelische luchtverdediging zou mij wel heel zwaar tegenvallen als die drones een probleem zijn. Ze kunnen hun gevechtsvliegtuigen ze al boven Jordanië laten neerhalen. Kruisraketten zijn lastiger, ballistische helemaal. Maar dan is de vraag wat hun doelwit is, en of Israelische regering op de hoogte is wat hun doelwit is.
Echter heeft Iran al bevestigd dat ze ook kruisraketten gaan inzetten. De verwachting is dat het doel is om drones en raketten ongeveer tegelijkertijd te laten aankomen zodat het Iron Dome overbelast raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:47
VidaR-9 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:15:
[...]

Echter heeft Iran al bevestigd dat ze ook kruisraketten gaan inzetten. De verwachting is dat het doel is om drones en raketten ongeveer tegelijkertijd te laten aankomen zodat het Iron Dome overbelast raakt.
Ben benieuwd of Iran daarbij rekening heeft gehouden met tegenwerking van Jordaanse/Syrische zijde.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Wolfp4ck schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:13:
Ik ben er wel 100% zeker van dat Israel de USA/EU niet nodig heeft om Iran onder controle te houden.
Laat de VS dan maar lekker 'in hun hok' blijven. Ik zie echt niet in waarom die Israël zouden moeten helpen eerlijk gezegd. Lijkt me een recept voor ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Russel88 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:15:
Ik volg het allemaal niet meer. Maar dit is aan reactie van Iran, omdat Israël hun consulaat in Syrië heeft aangevallen.
Waarom deed Israël dat eigenlijk? Ik snap dat die 2 landen elkaar niet mogen, maar waarom zoekt Israël een 2e target na Hamas?
Verre van een expert hier, maar daar zaten bepaalde mensen tussen. Dacht dat ze uiteindelijk niet het hoofddoel hebben geraakt, die persoon was ergens anders, maar het was dus wat ik begreep een aantal op personen.

Het is heel makkelijk om te wijzen naar Israël, maar die hele regio daar is instabiel. Het is eigenlijk een wonder dat het nog relatief rustig is gebleven, als je ziet wat beide landen hebben aan wapens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
zeker met die reacties van Netanyahu ... laat die zichzelf maar eens uit de penarie helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:47
Timmert schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:17:
[...]

Laat de VS dan maar lekker 'in hun hok' blijven. Ik zie echt niet in waarom die Israël zouden moeten helpen eerlijk gezegd. Lijkt me een recept voor ellende.
De VS zal zeker mee helpen om drones en raketten te onderscheppen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
hansvk schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:19:
[...]

De VS zal zeker mee helpen om drones en raketten te onderscheppen.
zeker, maar offensieve taken, laat die maar over aan Israel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Wolfp4ck schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:19:
[...]

zeker, maar offensieve taken, laat die maar over aan Israel.
Offensief zal de VS niets doen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Timmert schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:17:
[...]

Het zijn allemaal proxy-oorlogen, maar ik heb zo'n gevoel dat dit iets groter gaat worden.

Voor de Amerikanen is Iran ook een doorn in het oog. Daarnaast vinden ze de invloed van China op deze landen ook niet goed. Dus ze willen laten zien dat ze er zijn en de overhand hebben.

Geen idee wat beter is momenteel. Doen alsof er niets is, lost het ook niet op, dus misschien moeten ze nu wel meedoen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ErikT738
@Wolfp4ck @Russel88 Iran geeft Hamas wapens, en mogelijk meer steun. Ze hebben bij vrijwel elk conflict in de regio een flinke vinger in de pap (ze bewapenen bijvoorbeeld ook de Houthis die de wereldhandel verstoren). Iran is al zo lang aan het stoken dat het me niet eens echt verbaast dat iemand een keer hapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:30
hansvk schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:20:
[...]

Offensief zal de VS niets doen.
Ik weet het niet. De VS en Iran leven al langer op gespannen voet. Daarnaast zijn er voldoende Arabische allies van de VS die liever van Iran af zijn. Zelfs het Iraanse volk wil graag van de Ayatollah af. Alles gecombineerd kan de VS hier een opportunity zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Israël, Palestina, Iran, hamas, allemaal totaal niet heilig. Er is al jaren ellende daar en het wordt alleen Maar erger. Ik snap niet dat mensen perse terug willen naar die landen, ongeacht geloof ( alle respect daar voor btw) maar is geloof meer waard dan je eigen leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
@ErikT738 er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal. Ik vermoed zeker niet dat Israel zijn handen kan wassen in onschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:10

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Laten we de focus in dit topic op deze gebeurtenis houden. Discussies over schuld en onschuld in deze zijn niet erg lang houdbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
A senior U.S. official told ABC News they now think there will be anywhere from 400 to 500 drones and missiles launched at Israel from Iraq, Syria, southern Lebanon and the Houthis but that the bulk will be launched form Iran.
https://abcnews.go.com/In...ed-109207939?id=108860743

[ Voor 85% gewijzigd door user109731 op 13-04-2024 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:49
Wolfp4ck schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:23:
@ErikT738 er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal. Ik vermoed zeker niet dat Israel zijn handen kan wassen in onschuld.
Da’s ook helemaal niet relevant hier; risico is dat de VS dit als kans ziet, evt gesteund door bijv. Saoudi-Arabië om Iran een flinke slag toe te brengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phreako
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:13

Omdat ze m.i. een reactie wilden uitlokken, om zo de steun van het westen/de Verenigde Staten te galvaniseren.

Afwachten maar hoe serieus deze aanval is.. Ik had niet verwacht dat ze een directe aanval zouden uitvoeren, dit is wel ernstig.. Alhoewel ik nog steeds wel denk dat het een symbolische aanval is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:46

Onbekend

...

Zoals ik het begrijp steunt Iran de aanvallen van Hamas en Hezbollah in Israël en helpen ze dus indirect mee met de gevechten in de Gazastrook.

Vervolgens heeft Israël daarom op 1 april Israël een luchtaanval uit op het Iraanse ambassadecomplex in Syrië uitgevoerd (niet eens in Iran zelf). En nu vindt Iran dat ze Israël nu ook direct mogen aanvallen, terwijl ze dat dus al eerder al indirect deden.

De oorsprong van de problemen in de Gazastrook ligt overigens al vele tientallen jaren geleden, dus het is niet zomaar vorig jaar ineens begonnen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 13:21
Ja dat klopt, dit is al heel lang aan de gang:
Wikipedia: Iran–Israel conflict during the Syrian civil war
Wikipedia: Iran–Israel proxy conflict

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
ErikT738 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:21:
@Wolfp4ck @Russel88 Iran geeft Hamas wapens, en mogelijk meer steun. Ze hebben bij vrijwel elk conflict in de regio een flinke vinger in de pap (ze bewapenen bijvoorbeeld ook de Houthis die de wereldhandel verstoren). Iran is al zo lang aan het stoken dat het me niet eens echt verbaast dat iemand een keer hapt.
Maar dit is niet echt de geschiedenis die herhaalt toch?

Ik bedoel in WWI/WWII kwam het echt van het land zelf, en wist je de partijen. Nu is het wel heel erg moeilijk, aangezien je veel groepen hebt, en allemaal zijn ze nog extremer dan de ander.

Wat ik begrijp is dat het nu echt van Iran zelf komt, dus een land + proxy oorlog, aangezien er nog meerdere meedoen.

De US steunt Israël, en China/RU dan Iran? Ze doen niet mee, maar geven wel wapens en eventueel verdedigingswerken. Best gek allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
Wolfp4ck schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:23:
Niemand claimt dat Israël onschuldig is? Iran is echter letterlijk op diverse manieren bezig om allerlei conflicten te voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Tot op dit moment heeft Israël nog niet aangegeven dat zij het waren. Tevens de vraag in hoeverre het een ambassade/consulaat was, er gaan ook andere verhalen rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 20:43
VidaR-9 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:10:
[...]

In je link staat helemaal niet dat Iran gesteund wordt door China? Enkel dat China invloed heeft daar. Ik zie China in geen enkele vorm actief deelnemen aan een conflict in de regio daar.
Op papier niet.China staat er niet bekend om openlijk steun te verlenen, maar achter gesloten deuren gebeurd er veel. Zie conflict Rusland-Oekraine.

https://www.theguardian.c...ilitary-expansion-us-says

Ik verwacht veel steun van Noord-Korea, Rusland en China.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Net zoals net na 7 oktober heeft GeenStijl hier weer een hele goede liveblog bij;
https://www.geenstijl.nl/...-Israel-Reistijd-paar-uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Sissors schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:10:
[...]

In elk geval is het Israëlische regeringsvliegtuig een uur geleden al opgestegen, ik kan mij voorstellen dat Netanyahu al lang weg is.

Dus ja, wat is dan het doelwit?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Agent47 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:22:
Israël, Palestina, Iran, hamas, allemaal totaal niet heilig. Er is al jaren ellende daar en het wordt alleen Maar erger. Ik snap niet dat mensen perse terug willen naar die landen, ongeacht geloof ( alle respect daar voor btw) maar is geloof meer waard dan je eigen leven?
Het is je geboorteland, je bent daar opgegroeid en hoe ellendig ook, je wilt daar ook iets doen.

Mijn kennis legde uit dat ze terug gingen omdat hun vrienden en familie daar nog waren. Ze wilde die helpen en ook het land zelf.

Wij hebben het niet meegemaakt zelf, maar ik begrijp het wel. Na WWII wilde de meeste ook z.s.m. weer alles opbouwen en tijdens ook meehelpen (in welke vorm dan ook).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Agent47 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:08:
Ik hoop vooral dat er geen paniek aanvallen gedaan gaan worden door wie dan ook
Het probleem is vooral dat Israël dagen geleden al heeft aangegeven terug te zullen slaan als Iran een aanval uitvoert. Dit zou wel eens een lange oorlog kunnen worden, maar misschien is er nog een diplomatieke uitweg.

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 13-04-2024 23:33 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je gaat natuurlijk niet je hele kabinet in één vliegtuig stoppen. Dat zou idioot zijn. Vermoed dat een bunker een stuk veiliger dan een vliegtuig, hoe klein de kans ook is dat er iets met het vliegtuig gebeurd. Zal meer gewoon standaard zijn dat in zo'n situatie een gedeelte op veilige afstand is om in geval van een nucleaire aanval een second strike te kunnen doen. Wat uiteraard niet relevant gaat zijn, maar processen zijn er voor een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Sissors schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:32:
Je gaat natuurlijk niet je hele kabinet in één vliegtuig stoppen. Dat zou idioot zijn. Vermoed dat een bunker een stuk veiliger dan een vliegtuig, hoe klein de kans ook is dat er iets met het vliegtuig gebeurd. Zal meer gewoon standaard zijn dat in zo'n situatie een gedeelte op veilige afstand is om in geval van een nucleaire aanval een second strike te kunnen doen. Wat uiteraard niet relevant gaat zijn, maar processen zijn er voor een reden.
Dat vliegtuig is voorspelbaar, kwetsbaar, daar zitten die lui echt niet in. Het is een distraction.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Sources are reporting that both U.S. and British Aircraft are Airborne over Syria and Jordan assisting the Israeli Air Force with the Interception of Iranian One-Way “Suicide” Drones.

https://twitter.com/sentdefender/status/1779259682164441413

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolfp4ck
toch wel 500 drones die Iran nu niet aan Rusland gaat leveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Razr schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:34:
Sources are reporting that both U.S. and British Aircraft are Airborne over Syria and Jordan assisting the Israeli Air Force with the Interception of Iranian One-Way “Suicide” Drones.

https://twitter.com/sentdefender/status/1779259682164441413
Blijkbaar heeft Jordanië zijn luchtruim opengesteld, nochtans had Iran gewaarschuwd om dat niet te doen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Omdat je op die manier eeuwig door kunt gaan en altijd eindigd met oorlog. Iemand zal deescalerend moeten optreden om te voorkomen dat dit een oorlog wordt. Uiteindelijk is Israël zelf begonnen met het bombarderen van een consulaat van een ander land. Dat is een oorlogsdaad en daarop kun je een reactie verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:34:
[...]

Dat vliegtuig is voorspelbaar, kwetsbaar, daar zitten die lui echt niet in. Het is een distraction.
Wij hebben hier ook plannen mocht er een aanval plaatsvinden. Volgens mij ging een gedeelte naar bunker en zijn er allemaal plaatsvervangers voorals de rest het niet overleefd. Dat is naar buiten gekomen toen het ging over de beveiliging in het algemeen in NL.

Bah wat eng allemaal dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Brazos schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:35:
[...]

Omdat je op die manier eeuwig door kunt gaan en altijd eindigd met oorlog. Iemand zal deescalerend moeten optreden om te voorkomen dat dit een oorlog wordt. Uiteindelijk is Israël zelf begonnen met het bombarderen van een consulaat van een ander land. Dat is een oorlogsdaad en daarop kun je een reactie verwachten.
Israel is nooit de de-escalerende partij geweest. En dat zal het ook nooit zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenNietDoen op 13-04-2024 23:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:49
[...]

Tja, en Iran geeft actief steun aan Hamas en Hezbollah, en zo kan je terug blijven gaan;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 14:57
Nu nog even zien of Hezbollah hun timing juist heeft en de poppen zijn helemaal aan het dansen daar.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:27
XWB schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:35:
[...]

Blijkbaar heeft Jordanië zijn luchtruim opengesteld, nochtans had Iran gewaarschuwd om dat niet te doen.

[Twitter]
Dan moeten ze die krengen maar via Syrië laten vliegen, waarom zou je die drones door je luchtruim laten vliegen?

Ik ben overigens wel bang dat dit best wel eens een hele nare aanval kan zijn. Als je zag wat er vanuit Gaza gebeurde op 7 oktober en de middelen van Iran daar tegenover zet..

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

XWB schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:30:
[...]

In elk geval is het Israëlische regeringsvliegtuig een uur geleden al opgestegen, ik kan mij voorstellen dat Netanyahu al lang weg is.

[Twitter]

Dus ja, wat is dan het doelwit?
Voor de Iraanse binnenlandse PR is 1 dadelpalm uitschakelen al een "gevoelige klap voor de israelische economie"

Plus dat Shahed drones zo goedkoop zijn dat ze allemaal neerhalen ook gewoon debiel duur is, maarja, je moet wel, want hoewel het een soort vliegende grasmaaier is, doen ze enorm veel schade. Plus dat munitie ook gewoon opraakt, als Iran dit iedere nacht gaat doen heeft dat echt wel een impact op de wapensystemen van Israel. Dat is ook waarom Rusland ze graag inzet.
XWB schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:32:
[...]

Het probleem is vooral dat Israel dagen geleden al heeft aangegeven terug te zullen slaan als Iran een aanval uitvoert. Dit zou wel eens een lange oorlog kunnen worden, maar misschien is er nog een diplomatieke uitweg.
Israel en Iran zijn allebei erg irrationeel als het aankomt op deze dingen, het gaat om eer en soortgelijke dingen.

Aan de andere kant: Gezien iedereen vijand van iedereen is, kun je ook niet zwak lijken. Als Iran niet reageert, doet Saudi Arabie het straks ook. Maar als Israel hier niet op reageert, lijken ze ook weer zwak in de ogen van hun vijanden.

Al met al is het een flinke escalatie, ik verwacht niet direct dat deze drones iets zullen raken, misschien de kruisraketten wel, maar Israel zal inderdaad terugslaan, en Iran "moet" dan ook terugslaan. Soort potje squash dat met een beetje pech eindigt met een van de kaart geveegde hoofdstad :/

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Het zou mooi zijn als Israël na deze Iraanse reactie zijn conclusies trekt en het hierbij houdt, maar Netanyahu sprak eerder al oorlogstaal.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Israël is op dit moment op zoek naar een langere/verlengde oorlog/dreiging om te voorkomen dat de huidige regering wordt weggestemd en als bliksemafleider van de genocide die ze plegen in de Gazastrook.

Deze oorlog zorgt ervoor dat de democratie op pauze blijft en westerse landen niet moeilijk gaan doen over de uithongering van het Palestijnse volk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Sky meldt dat er inmiddels ook ballistische raketten zijn gelanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

rik86 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:39:
[...]
en zo kan je terug blijven gaan;
Niet zo heel ver hoor, iets met Ottomaans en Engelsen (westen), nog geen eeuw geleden.

Maar goed, miz is dit niet handig van Iran, het is precies waar Israël op uit is, verdere escalatie zodat zij weer als slachtoffer worden gezien.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:35

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Brazos schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:44:
[...]

Israël is op dit moment op zoek naar een langere/verlengde oorlog/dreiging om te voorkomen dat de huidige regering wordt weggestemd en als bliksemafleider van de genocide die ze plegen in de Gazastrook.

Deze oorlog zorgt ervoor dat de democratie op pauze blijft en westerse landen niet moeilijk gaan doen over de uithongering van het Palestijnse volk.
Inderdaad. Deze aanval van Iran komt de Israëlisch regering goed uit.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Videos van de kruisraketten komen nu ook online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Ik las het ook. Die zullen er dan binnen enkele minuten zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 02-06 16:37

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Luchtalarm bij Libanese grens met Israël
Aan de grens met Libanon zou het luchtalarm afgaan, meldt de Israëlische krant Haaretz.
Nu.nl liveblog. Zou Hezbollah getimed ook rakketten afvuren? Alles tegelijkertijd de landsgrens over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RobinHood schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:40:
[...]

Voor de Iraanse binnenlandse PR is 1 dadelpalm uitschakelen al een "gevoelige klap voor de israelische economie"

Plus dat Shahed drones zo goedkoop zijn dat ze allemaal neerhalen ook gewoon debiel duur is, maarja, je moet wel, want hoewel het een soort vliegende grasmaaier is, doen ze enorm veel schade. Plus dat munitie ook gewoon opraakt, als Iran dit iedere nacht gaat doen heeft dat echt wel een impact op de wapensystemen van Israel. Dat is ook waarom Rusland ze graag inzet.
Nu heeft Israël idioot veel munitie, en in tegenstelling tot Oekraïne kan het blijven putten uit Amerikaanse voorraden.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Toch een mogelijk positief aspect aan dit alles. De VS hulp aan UA is verbonden aan de hulp aan Israel. De roep om die wet, die maar niet ter stemming wordt gebracht, alsnog ter stemming te brengen zal wel toenemen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-06 15:37
VidaR-9 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:45:
Ik las het ook. Die zullen er dan binnen enkele minuten zijn lijkt me.
Volgens nu.nl het volgende:
Zaterdag 13 april om 22:58: Kruisraketten bereiken Israël sneller dan drones. Naast drones heeft Iran ook kruisraketten afgevuurd op Israël. De drones bereiken Israël naar verwachting tegen 2.00 plaatselijke tijd. Dat is 1.00 uur Nederlandse tijd. De kruisraketten vliegen sneller, maar onbekend is wanneer ze precies verwacht kunnen worden. Het zou kunnen gaan om enkele uren.
Afwachten dus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
XWB schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:41:
[...]

Het zou mooi zijn als Israël na deze Iraanse reactie zijn conclusies trekt en het hierbij houdt, maar Netanyahu sprak eerder al oorlogstaal.

[Twitter]
Israël zal hard terugslaan richting het Iraanse leger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:44:
Sky meldt dat er inmiddels ook ballistische raketten zijn gelanceerd.
Het enige is dat er niet weten welk doel.

Lees ook dat het gericht is aan militaire doelen, wat dat ook mag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

XWB schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:46:
[...]

Nu heeft Israël idioot veel munitie, en in tegenstelling tot Oekraïne kan het blijven putten uit Amerikaanse voorraden.
Klopt, maar Iran heeft laten zien dat ze ook idioot veel drones kunnen bouwen.

Nu zou het toch wel erg mooi zijn, ook voor UA, als Israel voor wat "smoking accidents" kan zorgen in de fabrieken. Ik bedoel, de escalatie komt er toch wel, maar als die dronefabrieken even stilleggen heeft UA er tenminste nog wat aan.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
HollowGamer schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:47:
[...]

Ja dat roepen ze in die hoek wel vaker, om goed te praten dat je een ziekenhuis platgooit…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Brazos schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:44:
[...]

Vergeten we de gijzelingen weer even?

Al vaker gezegd, wat daar in Gaza zitten, zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Ze pakken eten af, en verkopen dat aan de mensen waarvoor het bedoeld is. En dan vergeet ik nog even wat ze allemaal doen met mensen, ook bij hun eigen volk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-06 10:35

HaterFrame

Well... Poo came out!

HollowGamer schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:47:
[...]

Luchtafweer, balistische en kruisraketten zijn een stuk moeilijker te onderscheppen. Dus proberen ze met die zo veel mogelijk Luchtafweer en vliegvelden uit te schakelen zodat de drones meer doelen kunnen raken.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

user109731 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:45:
[Embed]
Videos van de kruisraketten komen nu ook online.

Propagandafilmpjes vanuit Iran met waarschijnlijk de gebruikte drones en raketten.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 13-04-2024 23:52 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Dit is een actualiteiten topic, dus alles wat betreft de achtergrond en/of schuldvraag bij het conflict of de situatie in de oorlog tussen Hamas en Israel is hier offtopic. Dit is niet de plek om het Israel-Gaza topic over te doen, dat topic is gesloten.

Verder geen speculatie of paniek reacties over WW3.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Tien minuten, dan zullen we de eerste berichten krijgen of iron dome erin slaagt de aanval af te slaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tja, dit hing al even in de lucht (no pun intended).
Wolfp4ck schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:35:
toch wel 500 drones die Iran nu niet aan Rusland gaat leveren
Zou je denken.

Probleem is Rusland heeft dik voor de Shahed's betaald, en heeft ook de blauwdrukken erbij gekregen. Rusland produceert ze inmiddels zelf.

Het mooie is dat Israël dit relatief makkelijk zelf makkelijk kan verdedigen (ervan uitgaande dat er geen verzadiging van AA optreed) en nog hulp krijgt van buurlanden en VK en VS ook. Knal die dingen af in de woestijn. Maakt niet zoveel uit welke woestijn maar dan is de schade zo klein mogelijk. Want de nevenschade van de vliegende brommers is wel vervelend.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Iran will allegedly launch hypersonic missiles
https://twitter.com/leventkemaI/status/1779265467988754828

Geen idee hoe betrouwbaar deze journalist (Levent Kemal) is maar het lijkt wel alsof Iran al hun wapensystemen gaat testen vanavond. Veel gaat afhangen van welke doelen ze hebben gekozen vrees ik.

Edit; over verwachte doelen gesproken:

Israel expects Iranian missiles & UAVs to target military sites in Golan and Negev Desert, NYT reports.

[ Voor 20% gewijzigd door Razr op 13-04-2024 23:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Iran says it will target any country that opens its airspace for an Israeli attack against Iran - CNN Liveblog

Gaan ze die andere landen dan ook aanvallen? Die zullen minder systemen hebben dan Israël, maar dan neem je de hele regio mee lijkt me?

Goed punt ook van CNN, deze informatie komt vanuit Iran. Ben benieuwd of ze hierin overdrijven of niet.. maar aan de andere kant willen ze echt niet voor schut staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Razr schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:54:
[...]

Geen idee hoe betrouwbaar deze journalist (Levent Kemal) is maar het lijkt wel alsof Iran al hun wapensystemen gaat testen vanavond. Veel gaat afhangen van welke doelen ze hebben gekozen vrees ik.
Hopelijk niet, want Iran heeft nogal wat wapens...

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
[...]

Israel expects Iranian missiles & UAVs to target military sites in Golan and Negev Desert, NYT reports.
Zijn deze missiles anders dan de andere? Ben geen kenner, of bedoeld hij hiermee de groep mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

*knip* offtopic, zie modbreak en topic warning.

[ Voor 97% gewijzigd door defiant op 14-04-2024 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

[...]

Ik snap dat niet... dan gaat Israël toch vernietigend terugslaan? Onbegrijpelijke keuze.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Laatst online: 22:35

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

[...]

Geen idee hoe betrouwbaar deze journalist is maar het lijkt wel alsof Iran al hun wapensystemen gaat testen vanavond. Veel gaat afhangen van welke doelen ze hebben gekozen vrees ik.
Rusland heeft rond nieuwjaar eenzelfde soort aanval gedaan op Oekraïne. Honderden drones, kruisraketten en hypersonische ballistische raketten. Toen vielen er +/- 50 doden. Maar Israël heeft een goed afweersysteem. Bovendien gok ik dat Iran niet op burgerdoelen richt.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een actualiteiten topic, dus alles wat betreft de achtergrond en/of schuldvraag bij het conflict of de situatie in de oorlog tussen Hamas en Israel is hier offtopic. Dit is niet de plek om het Israel-Gaza topic over te doen, dat topic is gesloten. Dit topic is ook zero tolerance, wat betekent dat bij overtredingen eerder tot sancties overgegaan wordt.

Verder geen speculatie of paniek reacties over WW3.