Buffervat warmtepomp verkeerd aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2110304

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 2110304 op 16-04-2024 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Naar mijn mening heb je geen buffervat nodig met een standaard vloerverwarming. Dus waarom laat je het buffervat niet vervallen? Keep It Simple.

Voor de rest mis ik een datablad van dit buffervat met daarin de interne leidingloop. Op je foto lijkt het een verticaal buffervat met muurmontage, die maar gewoon los op grond is neerlegt. Warmwater stijgt en koudwater daalt. Hoe dat bij jou zit vraag ik me af met alle aansluitingen aan de bovenkant :+

Had je deze al gelezen en die plaatjes die er bij staan?
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 13-04-2024 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-06 18:56
Dre schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:00:
Naar mijn mening heb je geen buffervat nodig met een standaard vloerverwarming. Dus waarom laat je het buffervat niet vervallen? Keep It Simple.

Voor de rest mis ik een datablad van dit buffervat met daarin de interne leidingloop. Op je foto lijkt het een verticaal buffervat met muurmontage, die maar gewoon los op grond is neerlegt. Warmwater stijgt en koudwater daalt. Hoe dat bij jou zit vraag ik me af met alle aansluitingen aan de bovenkant :+

Had je deze al gelezen en die plaatjes die er bij staan?
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
je slaat de spijker op zijn kop. er zijn wel horizontale vaten maar dat is dit absoluut niet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Kun je het merk en type van het buffervat vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 2110304 op 16-04-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 2110304 op 16-04-2024 14:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

die tank moet weg. dat de tank compleet verkeerd aangesloten en gemonteerd is doet dan ook niet meer ter zake dus dat probleem verdwijnt dan ook.

bouw je verdeler beneden om naar een pomploos model ZONDER thermostaat en zonder voetventiel. dus gewoon direct 28mm staal de verdeler in en uit en dat naar je warmtepomp. probleem opgelost. gewoon nieuwe verdeler halen kan makkelijker en goedkoper zijn. dat je bestaande verdeler "nog goed is" doet toaal niet ter zake, dat ding kost je nu alleen maar geld en best veel ook.

ook zal je dan niet meer op 36 graden draaien maar veel minder. dat bespaart je ook weer flink centen.

[ Voor 53% gewijzigd door flippy op 13-04-2024 16:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 2110304 op 16-04-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anoniem: 2110304 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:30:
[...]

Het is een Tesy VB1.2 8047 A02 P2 van 82 liter. Ik heb de importeur van Tesy gebeld, maar zij leveren dit vat helemaal niet. Ik weet dus niet waar de installateur dit vat vandaan heeft.

Zoals je kunt zien op de foto is het een vat wat eigenlijk rechtop gemonteerd moet worden. Ik wil dan ook van de installateur een garantie, geleverd door de leverancier of fabrikant van het vat, dat dit geen problemen gaat opleveren. Tot op heden niet gekregen.
die garantie zal je ook nooit krijgen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mag hopen dat dit een werkspot installateur is zonder papieren. Als dit een “echt” bedrijf is dan ben je echt verkeerd voorgelicht.

Haal dat vat weg en koop voor 120 euro een nieuwe verdeler zonder pomp.

[ Voor 27% gewijzigd door Wolly op 13-04-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 2110304 op 16-04-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anoniem: 2110304 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:37:
[...]

Dat is een mogelijkheid. Heb ik ook aan gedacht. Maar ik wilde de mogelijkheid behouden om de cv-ketel weer te gaan gebruiken. Heb nog niet zo'n vertrouwen dat de warmtepomp tijdens koude periodes goed blijft werken. Daarom hebben we de thermostaatkraan bij het verdeelstation gebypassed. Als ik meet, dan heeft het water na de oude verdelerpomp precies dezelfde temperatuur als het water wat van boven aangeleverd wordt. In mijn optiek wordt er dan geen koud water uit de vloer bijgemengd en gaat al het water van boven ook door de vloer. En voldoet het systeem op die manier. Het enige is dat ik nu een extra pompje van zo'n 18 W extra heb. Maar die draait alleen bij warmtevraag.
welke warmtepomp heb je en wat was je gasverbruik de afgelopen jaren?

en dat pompje van 18W is het probleem, die verpompt bij lange na niet voldoende water en dat kan hij ook niet krijgen door het piepkleine gaatje van de thermostaat en voetventiel.
Anoniem: 2110304 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:46:
[...]
hij installeert al 30 jaar warmtepompen
dan hoort ie beter te weten.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 13-04-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 2110304 op 16-04-2024 14:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:50
Deze dus https://tesy.com/products...s/?product=vb-8047-a02-p2

Dit werkt dus horizontaal niet. Want volgens tekeningen in de user manual maakt het gebruikt van gelaagdheid die ontstaat bij verschillende temperaturen. Bij Viessmann doen ze dat door een lange of een korte pijp in het vat. Daarmee kan je zelf links of rechts bepalen (Overigens bij mij in serie ivm inhoud).

Denk dat de installateur 9c of 9d heeft willen maken, maar dat werkt alleen verticaal.

fijn (not) uit de user manual (waar ook de tekenigen voorbeelden staan):
De buffervaten worden niet geëmailleerd, dus de warmtedrager erin mag alleen in gesloten systemen circuleren en kan bestaan uit circulerend water of een mengsel van circulerend water en propyleenglycol, in beide gevallen is de toevoeging van anticorrosieadditieven verplicht.
......
. Om schade aan de gebruiker en derden in geval van storing van het systeem te voorkomen, is het noodzakelijk om de buffer te installeren in ruimten
wiens vloer waterdicht geïsoleerd is en afvoer naar het riool heeft. Plaats in geen geval voorwerpen die niet waterdicht zijn onder en rond de buffer. Bij het
installeren van de buffer in ruimten zonder waterdichte vloer is het noodzakelijk om er een beschermend bad onder te maken met afvoer naar het riool.
...

[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 13-04-2024 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 19:09
Maar met alleen advies over het buffervat ga je geen werkend systeem krijgen! Dat pompje wat al 20 jaar zijn werk doet heeft altijd heet water rondgepompt met weinig debiet. Nu heb je een systeem met minder heet water en zal je dus veel meer liters rond moeten pompen om dezelfde hoeveelheid warmte in je vloer te krijgen.

Als je alleen vloerverwarming hebt en geen radiatoren dan is het toch echt dik aan te raden om alles ertussenuit te halen, anders ga je nooit gelukkig worden van een warmtepomp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anoniem: 2110304 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:53:
[...]

Het gaat om een 10 kW SolarEast BLN-010TB1

Dat pompje van 18 watt pompt al 20 jaar lang voldoende water door de vloer. Het piepkleine gaatje van de thermostaat hebben we gebypassed, dus daar hebben we geen last van.

Het gaat me bij dit topic om de aansluitingen aan het buffervat. Daar hoor ik graag een mening over. Voorlopig ben ik nog niet van het gas af en ik wil voorlopig nog de mogelijkheid hebben terug te kunnen vallen op de cv-ketel voor de vloerverwarming. Betekent ook dat ik met deze warmtepomp niet aan een buffervat ontkom. Maar dan moet hij wel goed aangesloten zijn. Daarover heb ik een meningsverschil met de installateur. In mijn optiek zou het buffervat aangesloten moeten zijn volgens dit schema van www.warmtepomp-weetjes.nl:

[Afbeelding]
die 10kW machine is genoeg om meer dan 2000 kuub per jaar te compenseren. dus die unit is pas te klein als je boven dast jaarlijkse verbruik zit. ik durf wel de gok te nemen dat die unit VEEL te groot is. je moet een hele toffe vloer hebben wil je daar 10kW in kunnen duwen. dat lukt je zoizo niet met dat 18W aquariumpompje.

en dan nog zit je met het probleem dat die pomp van 20 jaar oud VEEL te weinig liters verpompt de vloer in. je paat niet over een beetje maar een orde van groote aan tekort. denk 5L/min tegenvover de minmaal 30L/min die je moet hebben.

en staar je svp niet al te blind op die site, die is opgezet door cvketelmensen en er staan flink want "artistieke vrijheden" op als het gaat om hoe het echt werkt.

en dan nog: het moet helemaal niet aangesloten zijn zoals op dat plaatje, die tank moet helemaal niet aangesloten zijn. je energieverbruik is makkelijk 15~20% hoger dan wat het hoort te zijn door die verdeler die je hebt en dat die tank er staat. dus hou rekening met dat bedrag op die energierekening die je nu teveel kwijt bent en bedenk dan of het niet gewoon beter is om voor 150 euro een andere verdeler te halen en die tank het raam uit te knikkeren en tegen die aannemer te vertellen dat hij hem uit de tuin kan komen halen.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 13-04-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 2110304 op 16-04-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anoniem: 2110304 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 21:42:
[...]

Dank voor het opzoeken. Ik weet niet wat de installateur dacht bij het installeren maar dat de huidige manier niet goed is is wel duidelijk. Ook het horizontaal plaatsen waarbij het vat op de niet-gebruikte aansluitpunten rust had niet gemoeten. Daarom moet het vat sowieso verticaal geplaatst worden. Van gelaagdheid kan nu geen gebruik gemaakt worden maar volgens mij hoeft dat ook niet als je de aanvoerleiding van de warmtepomp rechtstreeks aansluit op de toevoerleiding van de vloerverwarming. En de retourleiding van de vloerverwarming direct op de retourleiding naar de warmtepomp aansluit. Zoals in dit schema. Er komt dan namelijk helemaal geen koud water in het buffervat. Het enige wat er in stroomt is overtollig warm water van de warmtepomp en het enige wat er uit gaat is water wat naar de warmtepomp gaat. Het koude retourwater van de vloerverwarming gaat al rechtstreeks naar de warmtepomp.

[Afbeelding]
dat laatste gebeurt niet want je vloer verpompt 5x minder water. als je het op die manier aansluit waarbij de WP pomp direct je verdelerpomp voed zal je verdelerpomp desintegreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 2110304 op 16-04-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 109% gewijzigd door Anoniem: 2110304 op 16-04-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 2110304 op 16-04-2024 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anoniem: 2110304 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 21:55:
[...]

Dank voor het meedenken. Maar wat je hier zegt klopt niet. Dat pompje heeft al 20 jaar lang water van hooguit 35 graden rondgepompt en daarmee onze benedenverdieping verwarmd. En de warmtepomp is prima in staat om die hoeveelheid water van 35 graden te leveren. Zelfs hoe het nu is aangesloten lukt het wel te verwarmen, zei het ontzettend langzaam omdat de warmtepomp zichzelf terugregelt in vermogen.

Natuurlijk ben ik het met je eens dat ik beter de hele zooi er tussenuit kan halen, maar het is geen nieuwbouw waar ik naar believen iets kan installeren. Ik heb ook nog een paar radiatoren beneden hangen die nu niet mee kunnen doen. Deden ze met de cv-ketel normaliter ook niet, maar ze waren handig als je snel even de kamer wat warmer wilde hebben. En hoe de installatie nu is aangelegd kan ik altijd terugvallen op die cv-ketel mocht ik in de winter toch van de snelheid van de cv-ketel gebruik willen maken. Mits ik water van 35 graden in de vloer krijg zonder dat de warmtepomp water van 50 graden moet gaan maken.
je maakt een denkfout weer. die pomp is voldoende als je 50+ graden CV water hebt, die is niet voldoende om een 10kW warmtepomp "bezig" te houden met 25~30 graden water. de pomp in die WP stampt er meer dan 30L/min doorheen om enigsinds normaal te kunnen werken. al die liters "verdwijnen" nu je tank in en je verdeler likt daar af en toe een litertje uit. daarom draait je installatie nu ook zo inefficient en pendelt enorm.
Anoniem: 2110304 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:03:
[...]

Waarom zou de verdelerpomp desintegreren? Ik heb dan toch gewoon deze situatie? Er gaat een stroom door het buffervat en een kleinere stroom door de vloerverwarming.

[Afbeelding]
omdat je WP pomp stroming de voorkeur heeft om de verdeler in te gaan ipv af te slaan de tank in. dus je verdelerpomp krijgt een niet zo spreekwoordelijke brandslang in zijn reet gedrukt.
Anoniem: 2110304 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:06:
[...]

Jij zou zo'n schema wel kunnen goedkeuren? Hier scheid je de waterstroom van de warmtepomp nog meer van de waterstroom naar de vloerverwarming.
er is geen oplossing voor dit probleem zolang je die verdelerpomp ertussen laat, het simpele feit dat die pomp er zit cireert het hele probleem. als die pomp er niet is kan je die tank nog zelfs en serie zetten als je dat wilt.

en die radiatoren moet je negeren, "ff" de toko op temperatuur brengen doe je niet met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 2110304 op 16-04-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anoniem: 2110304 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:44:
[...]

Wat jij zegt is dat ik de afgelopen 20 jaar mijn huis niet heb kunnen verwarmen terwijl dat toch echt wel het geval is geweest. Die pomp van 20 watt schakelt zichzelf uit bij een watertemperatuur boven de 50 graden. Hij heeft 20 jaar lang met zo'n 18 watt water van zo'n 35 graden rondgepompt. En ik heb het nooit koud gehad.

De installatie pendelt overigens ook niet, de warmtepomp draait constant op een laag vermogen.
je mist (nog steeds) wat ik bedoel. het aantal liters wat door je vloer gaat met die pomp is te weinig voor de warmtepomp om te blijven werken. daarom moet je met een onnodig hoge temperatuur werken en moet de tank ertussen om het enorme volume van de warmtepomp op te vangen. je bent dus met de tank en je WP een CV ketel aan het simuleren ten koste van een flink hoger energieverbruik.
ik weet 100% zeker dat je warmtepomp niet 24/7 draait als het een graad of 10 of meer is buiten. die gaat zeker doorschieten en uit.
Anoniem: 2110304 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:46:
[...]

Dan draai ik het om. De warmtepomp rechtstreeks het buffervat in met een aftakking naar de vloerverwarming. Maakt niks uit, maar zou met jouw redenering beter zijn. Toch?
zolang die pomp ertussen zit en je bent aan het mengen ben je nog steeds een trap in je kloten aan het vervangen met een trap tegen je tanden. het voelt anders maar onder de streep je schiet er niet veel mee op. het is letterlijk minder werk om de boel er gewoon tussenuit te halen dan aan te passen.
Anoniem: 2110304 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:49:
[...]

Heb de documentatie doorgelezen. Tesy geeft in mijn situatie helemaal geen garantie omdat er geen anti-corrosie-additieven in het water zitten :(
scheelt dat je voor 1500 euro die unit op de chinese webshops kan kopen als die wel stukgaat. ;)
of je koopt voor 1000 euro een unit in nederland van panasonic of zo met garantie. :X

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 13-04-2024 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anoniem: 2110304 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:20:
[...]

Klopt dat ik je nog steeds niet begrijp. De warmtepomp regelt zichzelf terug als hij zijn warmte niet kwijt kan, het is niet een aan/uit-warmtepomp. Zolang er warmtevraag is, en dat wordt bepaalt door een thermostaat in de kamer die het pompje schakelt wat water uit het buffervat naar de vloerverwarming brengt, zal de warmtepomp draaien. Stopt de warmtevraag, dan draait de pomp nog even op vermogen door, verwarmt het buffervat en gaat dan in slaapstand. Als de warmtepomp water kan verwarmen naar 35 graden (daarbij zichzelf regelend op vermogen), en het 18 W pompje kan water van 35 graden naar mijn vloerverwarming brengen waar het oude pompje van 18 W water van 35 graden in de vloer pompt, dan kan ik mijn huis verwarmen. Zoals ik al 20 jaar doe. Maar dan moet er wel water van 35 graden uit de warmtepomp komen wat direct richting vloer gaat. Maar door het buffervat zuigt de vloer koud retourwater aan ipv warm warmtepompwater en zakt de temperatuur van het water wat naar de vloer gaat naar 30 graden. Het koude water uit de vloer gaat dus gedeeltelijk niet naar de warmtepomp. In plaats daarvan krijgt de warmtepomp zijn eigen warme water retour en regelt zich daardoor terug in vermogen. Wij hebben ons huis 20 jaar lang verwarmd met water van 35 graden door het pompje van 18 W. Dat kan de warmtepomp ook. Maar niet met hoe dit buffervat is aangesloten.
een CV ketel zoals wat je eerst op je verdeler had aangesloten verpompt ongeveer 5L/min. dit geeft ongeveer een temperatuurverschil van 15~20 graden en dat vind een CV helemaal top.
een warmtepomp van jouw formaat werkt niet goed onder die omstandigheden en zal onherroepelijk in storing gaan. die wilt niet 5 liter maar 30+ per minuut om een temperatuusverschil van 5 graden of minder te halen. daarom is de pomp in de WP ook zoveel groter. je vloer doet nog steeds maar 5 liter met dat aquariumpompje wat je al 20 jaar gebruikt. om dat enorme verschil op te vangen zit die enorme tank ertussen en staat de WP in de tussentijd gewoon zijn eigen ding te doen met die tank. dat de efficientie ver te zoeken is doet je dus weinig zolang je maar je dierbare pompje kan blijven gebruiken.

en je moet ECHT stoppen met vasthouden aan hoe je het de afgelopen 20 jaar hebt zitten doen. je WP is geen CV ketel dus laat die 35 graden nu eens los. met een WP en vloerverwamring werk je op 25 tot maximaal 30 graden als het vriest.

je zegt zelf ook al dat er een groot temperatuurverschil is. dat komt omdat je vloer en warmtepomp simpelweg niet op elkaar afgestemd zijn momenteel. je vloer doet maar wat en de warmtepomp ook. het "werkt" maar is verre van efficient zoals je zelf ook al aangeeft met het temperatuursverschil.

zolang je vast blijft houden aan die mengverdeler met pomp kan geen enkele aanpassing je helpen. of je nu wel of niet exact begrijpt waar het probleem ligt doet daar niks aan af.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 14-04-2024 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:05

ByteDelight

Retro computing is alive!

Anoniem: 2110304 schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:50:
[...]

Nogmaals dank voor het meedenken. Ik snap dat jij een andere insteek hebt en ik snap dat het beter is om de warmtepomp direct op de vloerverwarming aan te sluiten. Maar dat gaat even niet hier. Het systeem hier kan beter werken als twee problemen worden opgelost. De warmtepomp moet de temperatuur leveren die hij zegt te leveren (dit is een fout in de warmtepomp zelf, waarschijnlijk een sensorfout) en ongewenste menging in buffervat moet voorkomen worden. Dat is het issue hier en staat los van hoe je idealer een warmtepomp op een vloerverwarming aansluit. Dat laatste had ik graag een reflectie op. Maar nogmaals dank voor het meedenken.
Je oorspronkelijke vraag was of het buffervat verkeerd is aangesloten, omdat het water niet goed vermengd werd.

Daarop constateerde zo'n beetje iedereen dat het buffervat helemaal niet op z'n kant gemonteerd hoort te worden, en zo nooit echt (efficiënt) kan werken.

Daarnaast had de installateur advies moeten geven de bestaande pomp te verwijderen en verdeler te vervangen.
Maar daar wil je nog niet aan omdat je eraan twijfelt of de warmtepomp voldoende warmte oplevert.

De huidige oplossing hoort niet te bestaan - een warmtepomp neem je immers vanwege de grotere efficiëntie, die nu verloren gaat.
Dat is geen mening of voorkeur, maar een feit.

Advies van anderen heeft blijkbaar niet veel zin.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anoniem: 2110304 schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:36:
[...]

Ik had de installateur gevraagd of ik het verdeelstation moest vervangen. Hij vond dat het niet nodig was.
dat heeft hij dus fout.
De efficiëntie van de warmtepomp gaat niet verloren, ik snap jullie echt niet.
dat is dus WEL zo. dat zie je zelf door het temperatuursverschil. heter water = minder efficient. elke graad heter water kost je 1,5 a 2% efficientie. en je zit nu dsu 10+ graden te hoog dus laat je 20% of meer aan lager verbruik op tafel liggen.
Als ik 500 liter water per minuut de vloer in ram, dan is die zo op temperatuur en gaat de warmtepomp uit.
nee, dat gaat hij niet want de vloer is tientallen tonnen aan beton en staal wat opgewrmt moet worden, de voer is een idioot grote "buffertank", vele malen groter dan dat pistankje wat boven staat. jouw warmtepomp zal vele dagen of zelfs weken bezig zijn om op vol gas om die vloer op 35 graden te krijgen. daarom moet je ook een stooklijn gebruiken op de watertemperatuur direct de vloer in.
Maar die warmtepomp kan niet warm water met 500 liter per minuut leveren.
de macine levert 30.
Dus ergens zit er een kronkel in jullie gedachtengang die ik niet snap. Kunnen jullie je mening onderbouwen met artikelen met voorbeelden? Als ik ga meten aan de installatie dan zie ik dat het gewoon moet kunnen, even los van de aansluiting van het buffervat.
klopt die kronkel zit er zeker. helemaal omdat je zelf ook al aangeeft dat het niet klopt maar je blijft vasthouden aan je dierbare vloerverdeler voor 1 of ander reden.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 14-04-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha0
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-05 16:24
Het is eigenlijk redelijk simpel,
Je moet de huidige pomp zien als een vernauwing in de pijp, hierdoor kan water vanuit de WP welke een lagere temperatuur heeft dan jouw oude cv ketel niet gemakkelijk door jouw vloerverwarming stromen.

Omdat dit water een lagere temperatuur heeft wat standaard is voor een WP en niet veranderd kan worden is er echter een hoger volume aan water nodig, wat de huidige pomp gewoon niet kan aanleveren.

Daarom wordt er ook gesuggereerd om de huidig thermostaat en pomp te verwijderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29

Barrycade

Through the...

Wil je nu alleen je eigen gelijk horen? Of heb je wellicht aangestuurd op deze set up? En wil je je ongelijk niet toegeven?
Je buffervatoplossing is niet goed, je installateur geeft er ook geen garantie op, uit eindelijk loopt over een tijdje het cv water uit je plafond. Je hebt nog ergens een cv in het schema die je bewust of onbewust uit de plaatjes laat.

Waarom heb je niet voor een simpele hybride set up gekozen, want daar lijkt het gewoon op wat je wil hebben.

Maar even samenvattend, je installateur levert een prut installatie op, maar je kopt hier alle suggesties terug dat je installateur wel gelijk had over je verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:45
Het buffervat moet gewoon volgens specificatie geïnstalleerd worden en vanuut daar moet je verder gaan kijken.

Hier op tweakers is het anti-buffervat evangelie nogal sterk, wat ook logisch is want tweakers willen een optimale installatie. Ik zou er ook geen buffervat tussen willen, maar het is niet onmogelijk om het werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 2110304 op 16-04-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 23:29

Barrycade

Through the...

Je hebt een hybride opstelling alleen met een over gedimensioneerde wp. Dus imho had je net zo goed voor een 5-6 kWh hybride kunnen gaan. Dat gepruttel met een te zware installatie met een inefficiente buffer tank die niet adequaat geinstalleerd is is hopeloos ingewikkeld. En denk dat je nu overbodig complex aan het doen bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Anoniem: 2110304 schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:42:
[...]
Een hybride systeem gaat beneden 7 graden buitentemperatuur over op gas, mijn installatie doet dat niet.
Dat is niet wat een hybride installatie kenmerkt :)

SWW met de gasketel kan zinvol zijn (het houdt de aanpassing aan de bestaande installatie beperkt en scheelt ruimte voor een boilervat), maar de radiatoren boven met gas blijven stoken is onder de meeste omstandigheden duurder dan de warmtepomp dat laten doen. Ik neem aan dat je dat sommetje intussen ook zelf kunt maken.

Vreemd dat het buffervat niet ook als open verdeler is gebruikt om de CV in te koppelen; ik ben benieuwd hoe dat gebeurd is.

Je hebt het ook over een bypass in je mengverdeler, daar ben ik ook erg benieuwd naar eigenlijk. Er is blijkbaar nagedacht en geklust maar toch op een inefficiëntie oplossing gekomen.

Als antwoord op je vraag zou je met een stijgbuis of stromingbuis (voorbeeld, let op aansluitmaat) misschien nog iets kunnen redden maar eigenlijk is dat alleen maar meer geld uitgeven met symptoombestrijding - het gekozen buffervat blijft ongeschikt voor deze montage (nog los van de 'het buffervat is onnodig en zelfs schadelijk' discussie).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 2110304 op 16-04-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 107% gewijzigd door Anoniem: 2110304 op 16-04-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je wijziging zou inderdaad een verbetering zijn, maar zolang de retour nog (indirect) is aangesloten gaat elk debietverschil alsnog mengen = verlies.
Zonder hoogteverschil is er ook minder sprake van stratificatie, daar zou de stijgbuis bij helpen.
En zonder debietverschil zit het buffervat er voor niets, dus tja.

Kun je uitrekenen wat voor jouw energieprijzen de break-even COP is? Bij een nu gangbare €1.18/m³(=9 kWh) en €0.27/kWh kom je op 2.1.
Je warmtepomp heeft volgens zijn specs bij -10 buiten en 55°C voor de radiatoren nog een COP van 2.2 dus ik vermoed dat de moeite die genomen is om de circuits te splitsen je onder alle omstandigheden geld kost :)
Radiatoren doen het met hulp van wat goedkope fans ook prima op 35 graden, trouwens.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-06 18:56
@Anoniem: 2110304 ik snap het concept van je installatie willen stoken met zowel je warmtepomp als met je cv ketel post eens een foto van je vloerverdeler met bypass kraan dan is het vrij simpel om te beoordelen of deze gaat werken te ja of te nee. het is als je het goed in elkaar steekt prima mogelijk om dit te maken.
er bestaan vanuit de fabrikant speciale verdelers die bedoelt zijn om te werken met een warmte pomp en/of met je cv ketel. helaas vanuit de praktijk nog geen ervaring mee maar ik kan me bepaalde situaties voorstellen waarin een dergelijke setup nodig kan zijn. zie linkje voor meer informatie. https://www.vloerverwarming.nl/product/composite-hybride/ echter schrik niet van de prijs.

dat buffervat. vervangen voor een horizontale versie en die gewoon correct aansluiten. dit zorgt voor een juist werkende installatie waar een ander niet meer zijn hoofd over moet breken. ook al kan jouw idee misschien wel/ligt er compleet aan of er nog iets van binnenwerk inzit ja of nee. Het binnenwerk verwijderen kan technisch gezien niet dus ik heb geen idee waar de monteur dit hele idee vandaan heeft. (onzin)

het is wel vele malen complexer om een hybride systeem te maken voor een cv montuer/installatie monteur
dan twee onafhankelijke installaties. bij sommige huizen/klanten draait de warmte pomp alleen voor de benedenverdieping /vloerverwarming. door het ontbreken van een mengverdeler draait de warmtepomp zeer efficiënt. (en als die echt gaat staan pendelen kan je een buffervat opnemen in de installatie. )
echter voor alle duidelijkheid dit is dus een compleet gescheiden systeem en niet een hybride systeem.

verder geef je aan dat het niet mogelijk is om boven te stoken met je warmte pomp omdat je radiatoren te klein zijn.. vervangen voor een maatje groter en boosters eronder. en stoken met die hap maar als je airco,s
hebt hangen ja dan is het wel een beetje onzinnig om dubbel systeem erin te hangen kwa verwarming.
(maar @Proton_ was me al voor.)

kliene toevoeging normaal gesproken is het idee van hybride systeem dat eerste de warmte pomp en daarna de cv ketel gaat draaien om de woning op tempratuur te krijgen ergens tot de 2 graden daarna gaat de warmte pomp uit na verschilt dit een beetje per merk en per systeem. echter bij jouw lijkt het er vooral op dat je warmte pomp deels niet wilt laten draaien en/of enkel het buffervat wilt laten vullen. (ja als de vloerverdeler dicht zet voor de warmte pomp en deze kwa cv wilt voeden dan is een buffervat wel een bergrijpelijk idee. echter de vraag is tegelijkertijd is je huidige vloerverdeler wel geschikt om te tappen uit uit je buffervat/zelf aanzuigendt (ergens zie ik zoveel fouten dat ik door de bomen het bos niet meer zie :+ )
eigenlijk is dit syteeem hetgeen wat jij zoekt. https://www.youtube.com/watch?v=LL6YhT_HkIY

[ Voor 17% gewijzigd door miciel op 14-04-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 2110304 op 16-04-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Anoniem: 2110304 schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:52:
[...]

Ik wil niet stoken met beide. Ik stook nu met alleen warmtepomp. Maar ik kan door drie kranen om te zetten terugschakelen naar de gasketel. Daar is die bypass voor. Om de thermostaatkraan van de vloerverwarming te omzeilen wanneer ik met de warmtepomp stook. En dat is in principe altijd. Maar mocht de gasprijs dalen en de elektriciteitsvoorziening stagneren, dan kan ik terug naar gas. Als voorzorg zeg maar.
Cv ketel doet het ook niet zonder elektra.

Verder hebben vele Tweakers je al verteld wat je blijkbaar niet wilt horen, dus dat zal ik maar niet herhalen.

Had je al wat fotos van je verdeler gepost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Pagina: 1