Elektrische zonnescherm aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje1982
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16-04-2024
Mijn vraag

Goedendag allemaal,

Ik heb een vraag. Mijn vorige zonnescherm was kapot gegaan en heb via een kennis een goede over kunnen nemen.

Nu zie ik alleen dat uit de nieuwe gebruikte maar een 3 aderige stroomkabel uit komt. Groen/geel, bruin en blauw.

Hoe moet ik deze op een schakelaar aansluiten aangezien mijn vorige kap nog een zwarte draad er bij had zitten.

Zal er even wat foto’s bij zetten. Op de schakelaar is nog de oude aansluitingen. Wil de nieuwe kap op deze schakelaar aansluiten maar hoe…

Hoop dat hier iemand mij zou kunnen helpen en kan uit leggen hoe ik deze kap aan moet sluiten.

Alvast bedank.

Mvg
Edwin.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1kmkvnEzA37lsBjyuKOc3uQuk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdhaV1xrio32fx72D3vakGQE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXCaS4Hj1_M4ASGSZLwtW3_lSfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INQJBvpHGUlJlkvUhbkfbyv6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICT1gi-iuUNVIbh5Zr7UaMqrb98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjEGAT0Ra92ja1NYiPqNFTw9.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Edje1982 op 15-04-2024 18:46)

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 15:10
Edje1982 schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:27:
[...]

Heb hem gekocht. Heb hem er al af gehad en geprobeerd te openen maar alle boutjes zitten er in vast helaas. Dus ben aan het uitzoeken of het 24v is of 230v. Ga er vanuit et 230v is met op afstand bediening van somfy. Zo ver ben ik tot nu toe
voor zover ik kan lezen op het wereldwijde interweb is een somfy motor met 3 draden een RF motor. Dit houdt in dat deze gewoon stroom moet hebben. De ontvanger zit in de motorkop.
Soms lijkt het erop dat de motor bedraad aangesloten is geweest omdat dan de spanning naar de RF module gaat en direct door naar de motor.

Kijk eens op de link: https://www.klusidee.nl/F...isch-rolluik-drama.65911/

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:36
Ik zou denken dat de aardedraad (groen/geel) misbruikt is voor een van de twee richtingen.
Maar dat is niet met zekerheid te zeggen zonder te weten hoe het in de kap zit, of bij je vriend zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of het is een model met afstandsbediening, zou ook nog kunnen. Bovenstaande optie zou je kunnen meten/controleren met een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje1982
_ferry_ schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:20:
Of het is een model met afstandsbediening, zou ook nog kunnen. Bovenstaande optie zou je kunnen meten/controleren met een multimeter.
Bedankt voor de reactie. Hoe zou ik dit het beste kunnen door meten en wat zou de meter aan moeten geven? Niet helemaal thuis met het doormeten van dit soort situaties 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje1982
Inmiddels even contact gehad met die genen waarvan de scherm is geweest en die geeft aan dat hij bedraad was aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje1982
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEhdRtvEHyY6wN_N6y92W-b-7L4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lslGvwTZVQ2U2Vj7JAg5ht5.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas had hij de schakelaar er niet meer bij maar hij zegt dat die van hem op deze leek alleen zonder de windknopjes etc.

Even ter extra info 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje1982
RudolfR schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:09:
Ik zou denken dat de aardedraad (groen/geel) misbruikt is voor een van de twee richtingen.
Maar dat is niet met zekerheid te zeggen zonder te weten hoe het in de kap zit, of bij je vriend zat.
0
Henk 'm!
Inmiddels even contact gehad met die genen waarvan het scherm is geweest en die geeft aan dat hij bedraad was aangesloten

Met zo’n soort gelijke schakelaar als die op de foto staat. Heb heb er even bij gezet in de post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:24
Ergens mis je iets qua kabels/aansluiting, het zonnescherm heeft "stroom" nodig, dus de kabel die je ziet lijkt gewoon fase-nul-aarde, dan moet er nog ergens een kabel zijn die naar die schakelaar gaat, meestal ook 3 aderig, 1-fase en twee kabels voor sturen up en down.
Als dit de enige kabel is, dan hebben ze waarschijnlijk lopen klooien met de kleuren, dan zal je aan de andere zijde van de kabel (in het zonnescherm dus) moeten kijken welke kleur ze waar voor gebruikt hebben.

Als dit een zonnescherm is met een 24volt motor, dan moet je dus zeker niet die kabel op de 230volt aan gaan sluiten,
als ik zoek naar die getoonde schakelaar, lijkt het een "Somfy schakelaar met 24volt trafo ingebouwd"
https://www.rolluikonderd...ouw-drukknop-inis-dc.html

[ Voor 52% gewijzigd door Bushie op 13-04-2024 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernie2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-05 01:48
Zie je kans om een foto te maken van hoe de kabel in het zonnescherm aangesloten is? Waarschijnlijk kloppen inderdaad de gebruikte kleuren niet. Grote kans dat de aansluiting in het scherm meer duidelijkheid geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje1982
ernie2 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:02:
Zie je kans om een foto te maken van hoe de kabel in het zonnescherm aangesloten is? Waarschijnlijk kloppen inderdaad de gebruikte kleuren niet. Grote kans dat de aansluiting in het scherm meer duidelijkheid geeft
Als ik daar makkelijk bij kan is dat geen probleem. Kan ik daar bij als de kap gewoon hangt aan de gevel? Dan ga ik dat uiteraard gelijk even doen als dat helpt voor meer duidelijkheid 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje1982
Bushie schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 07:41:
Ergens mis je iets qua kabels/aansluiting, het zonnescherm heeft "stroom" nodig, dus de kabel die je ziet lijkt gewoon fase-nul-aarde, dan moet er nog ergens een kabel zijn die naar die schakelaar gaat, meestal ook 3 aderig, 1-fase en twee kabels voor sturen up en down.
Als dit de enige kabel is, dan hebben ze waarschijnlijk lopen klooien met de kleuren, dan zal je aan de andere zijde van de kabel (in het zonnescherm dus) moeten kijken welke kleur ze waar voor gebruikt hebben.

Als dit een zonnescherm is met een 24volt motor, dan moet je dus zeker niet die kabel op de 230volt aan gaan sluiten,
als ik zoek naar die getoonde schakelaar, lijkt het een "Somfy schakelaar met 24volt trafo ingebouwd"
https://www.rolluikonderd...ouw-drukknop-inis-dc.html
Er komt nergens meer bedrading uit dit is echt alles wat er uit de zonnewering komt helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje1982
ernie2 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:02:
Ik krijg helaas de kap niet open omdat deze in geklapt is dus kan geen foto maken van de aansluiting op de motor 😞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje1982
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eucO6EBiPelXvydSebL46kShJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmC3VOjg36iQChXUWxKucKFq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGZVUlm_lAoX-5Ojqc7czI-ahxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdxczd48HXjFmxTdT2u3yi59.jpg?f=fotoalbum_large

Multimeter er bij gepakt. Ik krijg op deze ohm stand op de blauwe en bruine draad deze meting. Op de groen/gele niks. In welke combi ik hem ook pak doet groen/geel niks. Iemand een idee en of dit dan gewoon een 230v motor is of een 24v… loop even vast op het moment.

Alvast bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Edje1982 schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:26:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Multimeter er bij gepakt. Ik krijg op deze ohm stand op de blauwe en bruine draad deze meting. Op de groen/gele niks. In welke combi ik hem ook pak doet groen/geel niks. Iemand een idee en of dit dan gewoon een 230v motor is of een 24v… loop even vast op het moment.

Alvast bedankt allen!
Tja meten is weten maar dan moet je wel weten wat je moet meten!!

Haal dat ding eraf, je hebt hem toch gekregen. Er zal mijn inziens een 240V buismotor inzitten. Deze op 24V zo groot heb ik nog niet gezien, vooral omdat het een knikarmscherm betreft.

Pas als die eraf is weet je wat je hebt. Zo te zien is het een Jo-Ann knikarmscherm, maar die heeft de keuze uit verschillende soorten bedieningen. Eraf halen en kijken is op dit moment het beste wat je kunt doen. De bediening kun je dan uitzoeken, dat zijn de kosten ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje1982
nodri2000 schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:17:
[...]

Tja meten is weten maar dan moet je wel weten wat je moet meten!!

Haal dat ding eraf, je hebt hem toch gekregen. Er zal mijn inziens een 240V buismotor inzitten. Deze op 24V zo groot heb ik nog niet gezien, vooral omdat het een knikarmscherm betreft.

Pas als die eraf is weet je wat je hebt. Zo te zien is het een Jo-Ann knikarmscherm, maar die heeft de keuze uit verschillende soorten bedieningen. Eraf halen en kijken is op dit moment het beste wat je kunt doen. De bediening kun je dan uitzoeken, dat zijn de kosten ook niet.
Heb hem gekocht. Heb hem er al af gehad en geprobeerd te openen maar alle boutjes zitten er in vast helaas. Dus ben aan het uitzoeken of het 24v is of 230v. Ga er vanuit et 230v is met op afstand bediening van somfy. Zo ver ben ik tot nu toe

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
Edje1982 schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:27:
[...]

voor zover ik kan lezen op het wereldwijde interweb is een somfy motor met 3 draden een RF motor. Dit houdt in dat deze gewoon stroom moet hebben. De ontvanger zit in de motorkop.
Soms lijkt het erop dat de motor bedraad aangesloten is geweest omdat dan de spanning naar de RF module gaat en direct door naar de motor.

Kijk eens op de link: https://www.klusidee.nl/F...isch-rolluik-drama.65911/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje1982
Het is gelukt! Is een sompfy met draadloos bediening.

Bedankt voor alle hulp. Even zoeken en met wat geduld is het gelukt. Uiteindelijk het bedrijf weten te achterhalen waar de kap vandaan komt en via hun een sompfy smoove origin rts wandzender besteld op hun advies. Stekker op de bedrading van de kap gemaakt in de stopcontact gedaan. En de wandzender ge Connect en werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Edje1982 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:28:
Het is gelukt! Is een sompfy met draadloos bediening.

Bedankt voor alle hulp. Even zoeken en met wat geduld is het gelukt. Uiteindelijk het bedrijf weten te achterhalen waar de kap vandaan komt en via hun een sompfy smoove origin rts wandzender besteld op hun advies. Stekker op de bedrading van de kap gemaakt in de stopcontact gedaan. En de wandzender ge Connect en werkt perfect!
Kijk goed nieuws en bedankt voor de feedback!

Pagina: 1