[WP] Juiste aantal te installeren kW en type L/W?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jvs1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-01 10:57
Historisch gasverbruik: 2.900 m³/jaar (winter '23/24?)
Afgiftesysteem:
- 260 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 24 groepen, 11 daarvan staan altijd open
- 6 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden 3 kW
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: milieuvriendelijk, stil, zuinig, goedkoop, domotica-integratie, design, DIY/tweakersvriendelijk, verkrijgbaarheid
Wie gaat het installeren?
Combinatie van Doe het zelf / het wordt uitbesteed
Overige info:
tussen de verdieping en bgg is een 28mm aanvoer en retour vanaf de Intergas aanwezig.
de bgg heeft een kruipruimte

Wens is full electric

Na het doorlezen van meerdere bronnen hier op het forum kom ik tot een volgende installatie mogelijkheid:

L/W zonder buffervat
leidinglengte tot de bestaande 28mm aanvoer / retour is circa 25m waarvan 13 meter door de grond en 12 door de kruipruimte
in de retour vuilafscheider en luchtafscheider opnemen

Als ik voor deze installatie opstelling ga ben ik er nog niet uit voor wat betreft
welke capaciteit warmtepomp?

op basis van het gasverbuik afgelopen jaar calculatie kom ik tot 15kw (2.900*8/1.650)
geeft uit de tabel 2,15 m3/h water -> leding diameter 28mm

Maar…..
met de Intergas opstelling is conform het prospect 14kw beschikbaar deze heeft bepaalde dagen 100% gedraaid en dan 1.5m3 gas per uur verbruikt
uit de technische gegevens lees ik bij de cv nom. Vermogen van 4-13.6 dat zal dus die 14kw zijn
het gasverbruik G25 wordt ook in de specificaties genoemd en is dan 0,43-3,02 m3/u
Ik ben dus nooit verder gekomen dan de helft per uur (?) vraag me dus af of ik wel die 14kw gehaald heb (?) of dat het maximum uit de specificatie voor warmwater geld o.i.d. (?)
de ervaring afgelopen jaar heeft eveneens geleerd dat de houtkachel echt nodig is (o.a. woonkamer met hoog plafond)
Bovendien….
afgelopen jaar was overall niet koud, op de extremere dagen hebben we moeite het huis op te warmen
maximale afgifte van het geinstalleerde systeem (vv+radiatoren) is grofweg 27kw bij 55/45

Ik twijfel dus over hoeveel kw warmtepomp ik zal installeren, wie heeft daar een voorstel

(ik heb overigens ook gelezen over cascade opstelling, ik begrijp dit als 15kw blijkt niet genoeg is dan zet ik er nog eentje naast van x kw)

welk type warmtepomp?
ik neig naar monoblock, maar weet niet of er bij hogere kw extra voordelen voor split spreken, het aanbod wordt sowieso wat dunner bij hogere KW's (?)

Alle reacties

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Schets eens een plaatje van de staat van het huis? Isolatie? gasverbruik laatste jaar?
Je kunt je warmtepomp beter installeren als je alle mogelijke isolatiemaatregelen hebt genomen, des te kleiner kan de wp zijn.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:13
Hoeveel graaddagen waren er in de periode waarover 2900m3 verbruikt is? Zie mindergas.nl

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jvs1
Ronald schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:30:
Hoeveel graaddagen waren er in de periode waarover 2900m3 verbruikt is? Zie mindergas.nl
Graaddagencalculator geeft over periode 1.4.2023 t/m 31.32024 en het overige standaard op station eindhoven 2328,72

• jvs1
P5ycho schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:15:
Schets eens een plaatje van de staat van het huis? Isolatie? gasverbruik laatste jaar?
Je kunt je warmtepomp beter installeren als je alle mogelijke isolatiemaatregelen hebt genomen, des te kleiner kan de wp zijn.
alles qua isolatie is ondernomen, o.a. nieuwe geisoleerde bgg vloer met vloerverwarming, dak met 4,7rd naisolatie voorzien, muren niks meer mogelijk, (de spouw is al met iets gevuld) en de ramen allemaal minimaal HR++, er is nog wel wat in kier afdichting/tocht te behalen

dan met Intergas jaar gedraaid om tot deze data te komen, het is een oude gerenoveerde boerderij, een berekening op papier is erg lastig gebleken...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een kuub geeft je ongeveer 8 tot 9 kWh warmte, dus 1.5 m³/h komt op 13.5 kW in afgelopen zachte winter. Dat is dus zonder extra isoleren een ondergrens.

Je kunt een voorschot nemen op extra isolatie en dan bij een strenge winter wat leunen op de backupverwarming, dan kom je op de 12 kW units.
Voor milieuvriendelijk en stil matcht de Vaillant VWL125/6 wel, maar er zijn er vast veel meer :)

55/45 is absoluut onwenselijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• jvs1
Proton_ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:52:
Een kuub geeft je ongeveer 8 tot 9 kWh warmte, dus 1.5 m³/h komt op 13.5 kW in afgelopen zachte winter.
_/-\o_ die vuistregel kende ik nog niet, dan begrijp ik de specificaties van de Intergas ook weer beter en heeft deze dus zoals ervaren maximaal gedraaid en de bijna 14kw geleverd

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:13
1,25m³ / graaddag.
Ofwel 10kWh thermisch per graaddag.

Bij 20 graden binnen, -10 buiten (gemiddeld) heb je dus (20 - -10)*10 = 300kWh thermisch nodig.

300kWh/24 uur = 12,5kW

De Vaillant 125/6 zou het moeten doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jvs1
enkel nog voor mijn begrip als ik dus nu in een relatief zachte winter volle 14kw gas had (dat was de max) en het dan net aan was qua temperatuur in huis, kan ik dan niet beter naar boven gaan 16kw(?) als naar beneden gaan (?)
De aanvoer haalde bij de koude dagen dan niet de 30gr op de verdeler met een delta t van altijd 5gr dus 25 retour...
gemeten op de aanvoer retour boven haalde de Intergas overigens ook nooit de ingestelde temperatuur 40 was dan zo'n beetje de max

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:33
jvs1 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:08:

Maar…..
met de Intergas opstelling is conform het prospect 14kw beschikbaar deze heeft bepaalde dagen 100% gedraaid en dan 1.5m3 gas per uur verbruikt
uit de technische gegevens lees ik bij de cv nom. Vermogen van 4-13.6 dat zal dus die 14kw zijn
het gasverbruik G25 wordt ook in de specificaties genoemd en is dan 0,43-3,02 m3/u
Ik ben dus nooit verder gekomen dan de helft per uur (?) vraag me dus af of ik wel die 14kw gehaald heb (?) of dat het maximum uit de specificatie voor warmwater geld o.i.d. (?)
Geen antwoord op je WP vraag, maar toch:

Ik weet niet precies welk type Intergas je hebt, waarschijnlijk de 28?

Maakt ook niet uit. Blijkbaar is je maximale CV vermogen 14 kW. Voor SWW kan deze dan gewoon de maximale 28 kW leveren. Veel CV ketels zijn afgetopt op het CV vermogen, omdat dit toch vaak veel te hoog is.

LG Therma V HM091MR.U44

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jvs1 Hoe de ketel de 13.5 kW verdeeld heeft over het water en de schoorsteen (=ketelrendement) is onbekend en afhankelijk van watertemperatuur, afstelling en onderhoud.
Ik weet niet of je nu ook al 24/7 constante temperatuur stookt; de 125/6 bijvoorbeeld levert bij -2 nog 13.7 kW (ex defrost) en bij -7 levert hij 12.7 kW.
Je hebt het over 'opwarmen' waar een warmtepomp, zeker bij vorst, beter is in 'warm houden'.

Van een te grote warmtepomp heb je 50% van de tijd last (slecht moduleren, pendelen, kost rendement), maar van een warmtepomp die alleen als het kouder dan -7 wordt wat hulpverwarming nodig heeft merk je de meeste winters niets.
Bovendien heb je dan een houtkachel/warmtepomp hybride :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1