Hi Tweakers,
Ik lees nu een tijdje mee hier op het forum, maar ik denk zelf dat het tijd is voor een eigen topic mbt het aanschaffen van een warmtepomp. Onze uitdaging is dat wij geen historische gegevens hebben, omdat wij eind juni de sleutel pas krijgen en meteen gaan verbouwen.
Het gaat om een jaren 30 woning, in het bos, vrijstaand met nu 130m2 vloer oppervlakte. Daar gaat wat vanaf door het na-isoleren.
We gaan het huis volledig isoleren met voorzetwanden voor de huidige spouwmuren. Mijn idee is om 12cm PIR te nemen. Vanuit Ubakus komt er dan een RC waarde van 5,5 voor de muren.
Warmteverlies vind ik nog lastig. Ubakus zegt bij deze berekening 12KWh per m2 per verwarmingsperiode. Geen idee wat ik daar verder mee zou moeten qua berekening?
Het dak zal dezelfde isolatie krijgen.
Glas zal hoogstwaarschijnlijk triple glas worden (kozijnen moeten sowieso vervangen worden).
De vloer zal er ook uit gaan, en dat wordt vervangen voor een geïsoleerde betonvloer direct op zand, of anders een broodjesvloer.
Omdat de CV ketel op zolder hangt, en wij daar beginnen met strippen, zal die er vrij snel uit gaan. Dus vervanging hiervan zal vrij snel moeten gebeuren.
We leggen overal vloerverwarming neer, op 3 verdiepingen. De slaapkamer zullen we waarschijnlijk dicht zetten, alhoewel ik mij afvraag hoeveel dat gaat schelen in temperatuur.
- Ik denk 200 liter. We zijn met zijn 2en maar wel met een bad.
- Warmteterugwinning van de douche wil ik ook zeker gaan installeren.
We hebben aan de zijkant van het huis voldoende ruimte voor een warmtepomp. Dit is wel zo'n 6 meter vanaf de kelder waar ik de rest van de installaties zou willen doen (binnenunit indien van toepassing en warmtepompboiler).
We hebben en houden de houtkachel, mocht het ooit echt te koud worden. We stoken trouwens nu meestal maar tot max. 19 graden hier in huis. Extreem warm hoeft het niet te worden dus.
Nu zit ik al even mee te lezen en heb/had een aantal opties in gedachten. Vermogen twijfel ik nog of je het met 6KW zou redden, dus ik mik op 8KW.
AUX bi bloc. Deze kosten na subsidie -2 euro. Schijnen herrie te maken, dus valt af.
LG therma V monobloc 9KW. 3 fase. Kosten na subsidie ongeveer 900 euro.
LG therma V monobloc 9KW 1 fase. Kosten na subsidie ongeveer 300 euro.
Itho Daalderop HP-S 95. Split unit. Kosten na subsidie ongeveer -300 (zeer goedkoop dus).
Itho Daalderop amber 95. Ongeveer 2000 euro na subsidie.
Hebben jullie nog aanvullingen/opmerkingen/verbeteringen etc?
Wellicht nog extra opties voor warmtepompen, en opmerkingen over het vermogen bijvoorbeeld?
Heel erg bedankt!
Ik lees nu een tijdje mee hier op het forum, maar ik denk zelf dat het tijd is voor een eigen topic mbt het aanschaffen van een warmtepomp. Onze uitdaging is dat wij geen historische gegevens hebben, omdat wij eind juni de sleutel pas krijgen en meteen gaan verbouwen.
Het gaat om een jaren 30 woning, in het bos, vrijstaand met nu 130m2 vloer oppervlakte. Daar gaat wat vanaf door het na-isoleren.
We gaan het huis volledig isoleren met voorzetwanden voor de huidige spouwmuren. Mijn idee is om 12cm PIR te nemen. Vanuit Ubakus komt er dan een RC waarde van 5,5 voor de muren.
Warmteverlies vind ik nog lastig. Ubakus zegt bij deze berekening 12KWh per m2 per verwarmingsperiode. Geen idee wat ik daar verder mee zou moeten qua berekening?
Het dak zal dezelfde isolatie krijgen.
Glas zal hoogstwaarschijnlijk triple glas worden (kozijnen moeten sowieso vervangen worden).
De vloer zal er ook uit gaan, en dat wordt vervangen voor een geïsoleerde betonvloer direct op zand, of anders een broodjesvloer.
Omdat de CV ketel op zolder hangt, en wij daar beginnen met strippen, zal die er vrij snel uit gaan. Dus vervanging hiervan zal vrij snel moeten gebeuren.
We leggen overal vloerverwarming neer, op 3 verdiepingen. De slaapkamer zullen we waarschijnlijk dicht zetten, alhoewel ik mij afvraag hoeveel dat gaat schelen in temperatuur.
Afgiftesysteem:
- 125 m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, het aantal groepen zal nog worden berekend. Uiteraard met gesloten kunststof verdelers om ook te kunnen koelen.SWW:
- Er is plek voor een boiler, en ik wil die het liefst ook apart van de warmtepomp. Voor subsidie, maar ook omdat ik het verwarmingsproces niet wil verstoren.- Ik denk 200 liter. We zijn met zijn 2en maar wel met een bad.
- Warmteterugwinning van de douche wil ik ook zeker gaan installeren.
Warmtepompvoorkeur:
L/W, volgorde: goedkoop, stil, zuinig, verkrijgbaarheid, design, milieuvriendelijk, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijkWie gaat het installeren?
Doe het zelf, en in gebruik laten nemen door installateurWe hebben aan de zijkant van het huis voldoende ruimte voor een warmtepomp. Dit is wel zo'n 6 meter vanaf de kelder waar ik de rest van de installaties zou willen doen (binnenunit indien van toepassing en warmtepompboiler).
We hebben en houden de houtkachel, mocht het ooit echt te koud worden. We stoken trouwens nu meestal maar tot max. 19 graden hier in huis. Extreem warm hoeft het niet te worden dus.
Nu zit ik al even mee te lezen en heb/had een aantal opties in gedachten. Vermogen twijfel ik nog of je het met 6KW zou redden, dus ik mik op 8KW.
AUX bi bloc. Deze kosten na subsidie -2 euro. Schijnen herrie te maken, dus valt af.
LG therma V monobloc 9KW. 3 fase. Kosten na subsidie ongeveer 900 euro.
LG therma V monobloc 9KW 1 fase. Kosten na subsidie ongeveer 300 euro.
Itho Daalderop HP-S 95. Split unit. Kosten na subsidie ongeveer -300 (zeer goedkoop dus).
Itho Daalderop amber 95. Ongeveer 2000 euro na subsidie.
Hebben jullie nog aanvullingen/opmerkingen/verbeteringen etc?
Wellicht nog extra opties voor warmtepompen, en opmerkingen over het vermogen bijvoorbeeld?
Heel erg bedankt!