Online Beelden Babyfoon niet toegankelijk zonder betaald abo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieXP
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:04

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een Motorola MBP667 en Motorola Focus 68 HD. De 1ste is een Babyfoon, met Stand Alone Monitor waarop de beelden altijd "Offline" te zien zijn. De Focus 68 HD schaart zich onder de "beveiligingscamera's" en is volledig afhankelijk van de Companion App. Deze Companion App werkt dus ook voor de Babyfoon (MBP667).

Sedert enkele jaren was de basis "livestream" gratis beschikbaar, en kon je voor extra diensten als terugkijken en "BabyZones" een abonnement afsluiten uitlopend van $2,99 tot $29,99. Dit was niet iets wat voor onze use case nodig was dus hebben wij hier nooit extra voor betaald.

Zonder mailaankondiging zag ik laatst ineens dat per 8 maart 2024 de "Gratis Streaming Toegang" beëindigd was. En vervangen door een "Lifetime Fee" van $14,99. Dit betekend dat de Focus 68 HD volledig onbruikbaar is, en ook een van de belangrijkere redenen om de MBP667 te kiezen hiermee ook komt te vervallen.

Ergens snap ik ook wel weer dat iets niet "voor altijd" gratis kan zijn, maar iets zegt me dat de "Lifetime Fee" eigenlijk al in de aanschaf prijs zat, en waarom zouden ze over 2 jaar niet opnieuw zeggen dat de kosten weer niet uitkomen, of de dienst volledig stopzetten. Als ik dit voor aankoop wist had ik bij de kosten / baten analyse van de beschikbare merken wellicht een andere keuze gemaakt.

Nu heb ik de verkoper gemaild, en deze geeft aan dat ik dat met de Producent / Fabrikant moet regelen. Motorola heeft haar hoofdkantoor volgens mij in de Verenigde Staten en lijkt deze wijziging wereldwijd doorgevoerd te hebben, waardoor ik denk dat e.e.a. vanuit Europees Recht de vork wellicht toch iets anders in de steel steek, maar hier wilde de verkoper niet in meegaan.

Een aantal weken later (vandaag dus) waagde ik er toch nog eens een zoekopdrachtje aan omdat ik er toch van overtuigd ben dat we volgens mij redelijk wat rechten hebben onder het (Europees) Consumentenrecht.

Ditmaal kwam ik uit bij https://cuccibu.com/blogs...at-betekent-dat-voor-jou/ waarin ze verwezen naar een wetswijziging van April 2022, wat volgens mij deze is: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2022-164.html. Nou wordt dit me al snel wat te "juridisch" maar wat ik er uit opmaak is in ieder geval dat wel degelijk de 'Verkoper' vaak de partij zou moeten zijn die hierin het voortouw neemt en je niet zomaar door mag verwijzen naar de Producent.

Cuccibu gaat zelfs zo ver om te stellen:
[..]Dit betekent dat je als ‘klant’ de ‘verkoper’ kunt aanspreken als de digitale inhoud of dienst niet goed werkt. De ‘verkoper’ is dan verplicht een oplossing te bieden, zoals vervanging.
Maar hoe lang mag je er dan van uit gaan dat iets werkt in de "Wegwerpmaatschappij" waarin we ons tegenwoordig bevinden. Want veel producten hebben een economische levensduur die hoger ligt dan de wettelijke garantie.

Zelf is dit mijn grootste angst bij bijv. apparaten als Sonos, mijn Rolgordijnen (Brunt), "Connected" Tesla's en andere Auto's of diensten van Google of bijv. Social Media Platformen. Maar dit volledig afvangen en jezelf hiervoor indekken is volgens mij praktisch onmogelijk zonder alles zelf te faciliteren / hosten o.i.d.

Inmiddels is het ook een principe kwestie geworden, maar kan ik nergens echt eenduidig vinden over hoe het nu daadwerkelijk zit. Met het oog op bovenstaande en vele andere SaaS diensten, ben ik wel benieuwd wat we de komende jaren kunnen verwachten en in welk opzicht we wel en niet recht van spreken hebben?

Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:42

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zet je topic even bij 't Shopping Forum neer, daar past het beter :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:20
Het product heeft niet meer de eigenschappen die jij ervan verwacht, en had tijdens de koop. Hiermee is het product non-conform geworden en moet je de verkoper de kans geven het te repareren (bijvoorbeeld door de lifetime fee voor jou te betalen), als de verkoper dit niet binnen een redelijke termijn doet kan je de koop ontbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

JunkieXP schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:30:
Sedert enkele jaren was de basis "livestream" gratis beschikbaar

(....)

een wetswijziging van April 2022
Wanneer heb je de babyfoons gekocht? Was er bij de aankoop iets gezegd over livestreamen door de verkoper of de fabrikant?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rhwerkman
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
they made a $400 baby monitor a subscription...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieXP

JunkieXP

Topicstarter
Outerspace schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:31:
Ik zet je topic even bij 't Shopping Forum neer, daar past het beter :)
Helemaal goed, ik zocht op termen als Recht en Juridisch en kwam toen hier haha. Was zelf ook niet 100% overtuigd.
fopjurist schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:54:
[...]

Wanneer heb je de babyfoons gekocht? Was er bij de aankoop iets gezegd over livestreamen door de verkoper of de fabrikant?
Dit is er nu nog op de Prenatal Website te vinden https://www.prenatal.nl/k...on-met-camera-118684.html, waarbij "Dankzij de wifi mogelijkheden kan je je telefoon of tablet koppelen aan de camera zodat je op elk gewenst moment je kindje kan zien." er zonder sterretje of iets staat.

Als ik naar deze afbeelding kijk, kan ik me voorstellen dat onder het "2"tje, de "voorwaarden" staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTdwCe0KCLCkkvU8kUEjhBPLLxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJkYRHsbWe9NgnZPtDm5eneW.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze ben ik daar echter weer een stuk minder van overtuigd, al zullen ze het ergens vast juridisch geborgd hebben, maar moet je dat dan bij "aankoop" weten, als het apparaat voluit ook nog MBP667Connect heet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1h9yQfbeRwHe2CvBAxo3eI21Iuk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dNVm0vuUPuTAPE3JNISHQMdb.jpg?f=user_large

Ik vind het interessante stof tot nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:28
Ik ga deze even volgen! Wij hebben horloges van O2T 2 jaar geleden gekocht welke gebruik maken van het 2g netwerk... Nu lees ik overal dat kpn er mee gaat stoppen, maar beweren ze van O2T zelf dat ze 'er nog niks over hebben gehoord'...

Maar per december 2024 zal ik het horloge van tegen die tijd 2,5 jaar oud dus niet meer kunnen gebruiken als het 2G netwerk dan niet meer werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gaat het om een door hen gehoste dienst die stopt, of schakelen ze actief functionaliteit vh apparaat uit? Dat eerste kan nu eenmaal op een gegeven moment.

https://blog.iusmentis.co...n-mensen-thuis-uitzetten/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:39
F_J_K schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:37:
Gaat het om een door hen gehoste dienst die stopt, of schakelen ze actief functionaliteit vh apparaat uit? Dat eerste kan nu eenmaal op een gegeven moment.

https://www.pwc.nl/nl/act...oor-nieuwe-eu-regels.html

De nieuwe europeese richtlijnen zijn het daar toch niet mee eens zoals ik het lees.

Wat ik lees is dat het een product is die TS specifiek heeft gekocht vanwegen zijn free live steam. Die draaien ze nu de nek om dat ze via die manier meer geld kunnen verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

loki504 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:02:
[...]

De nieuwe europeese richtlijnen zijn het daar toch niet mee eens zoals ik het lees.
We weten niet of Richtlijn (EU) 2019/771 van toepassing is op TS omdat hij de vraag wanneer hij de babyfoons heeft aangeschaft niet heeft beantwoord.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:39
fopjurist schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:09:
[...]

We weten niet of Richtlijn (EU) 2019/771 van toepassing is op TS omdat hij de vraag wanneer hij de babyfoons heeft aangeschaft niet heeft beantwoord.
Aai ja die zullen inderdaad niet geldig zijn op aankopen voor dat ze aangenomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieXP

JunkieXP

Topicstarter
F_J_K schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:37:

Beide camera's staan duidelijk te boek als "Connected" of zelfs "WiFi" Camera's, waarbij dat laatste misschien nog wel het meest verneukeratief is, omdat ik dat ook als "Lokaal" zou kunnen interpreteren mijns inziens.

En in de bredere zin, vraag ik me dan af of een bedrijf dan echt maar 2 jaar ondersteuning hoeft te leveren en allerlei connected apparaten dan al af mag schrijven, zelf zit ik qua mindset dan vooral in de consumenten electronica, maar als je je volledig Sonos "Home Theater" en Harmony afstandsbediening dan niet meer kan configureren of zelfs gebruiken, zou toch zuur zijn mijn inziens. Maar dat is ergens natuurlijk ook waar die hele E-Waste stroming nu zo op hamert.
fopjurist schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:09:
[...]

De (nog deels bruikbare, maar niet langer "slimme") Babyfoon (MBP667) heb ik reeds in 2018 aangeschaft, de (volledig onbruikbare) Beveiligingscamera is gekocht in 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:58
President schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:48:
Ik ga deze even volgen! Wij hebben horloges van O2T 2 jaar geleden gekocht welke gebruik maken van het 2g netwerk... Nu lees ik overal dat kpn er mee gaat stoppen, maar beweren ze van O2T zelf dat ze 'er nog niks over hebben gehoord'...

Maar per december 2024 zal ik het horloge van tegen die tijd 2,5 jaar oud dus niet meer kunnen gebruiken als het 2G netwerk dan niet meer werkt...
Volgens mij stopt dat per december 2025, ik dacht trouwens ook dat O2T juist om deze redenen al enkele jaren over was op 4G voor de horloges en alarm knoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

JunkieXP schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:09:
[...]

Beide camera's staan duidelijk te boek als "Connected" of zelfs "WiFi" Camera's, waarbij dat laatste misschien nog wel het meest verneukeratief is, omdat ik dat ook als "Lokaal" zou kunnen interpreteren mijns inziens.
Maar nog steeds: gaat het om een door hen gehoste dienst die stopt, of schakelen ze actief functionaliteit vh apparaat uit? In dat tweede geval sta je sterker.

Verder: helemaal eens dat je jaren aan diensten mag verwachten als je het vandaag in de winkel koopt. Da's dan ook een reden voor mij om geen cloud connected hardware te kopen. Maar had laatst iets dergelijks met mijn boxen die nu geen webradio meer kunnen spelen.

Ook: recht hebben versus recht krijgen. Als enkeling die er geen principekwestie van wil maken, is waarschijnlijk het beste om met de portemonnee te stemmen en een product kopen zonder 'cloud-verbinding'.

Andere voorbeelden:
https://blog.iusmentis.co...ten-15-games-uit-mag-dat/
https://blog.iusmentis.co...n-koopknop-is-misleidend/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1