Vraag

• Toren
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Wij hebben een huis uit 1985 met vanuit de bouw spouwmuurisolatie, de kruipruimte is na-geïsoleerd en we hebben enkele jaren terug nieuwe kozijnen laten plaatsen. De zolder hadden we nog niet aangepakt maar tegenwoordig slaapt onze zoon daar. Vanuit de bouw is er wel wat isolatie aan het dak aangebracht, maar dat lijkt niet super veel te zijn.

Van de dakkapel hebben we destijds ook niet het raam vervangen omdat de leverancier zei dat dit relatief heel duur zou worden (bevestigd door de buren toen) en de zolderkamer toch niet heel veel gebruikt werd.

De nok is zo'n 3,40m hoog vanaf de zoldervloer. De vloer van de zolderkamer is zo'n 6.00*2.50m. Aan beide kanten zijn er knieschotten en er is een vaste open trap vanaf de eerste verdieping.
Stel nou dat we dit verder willen gaan isoleren, gaan we hier dan ook serieus wat geld mee besparen cq. significant comfort mee vergroten?

Alle reacties

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:26

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ja daar ga je zeker geld mee besparen en de ROI is beter dan alle andere technische maatregelen die je kunt bedenken.
Warmte stijgt op dus het gaat verloren op de zolder, op internet zijn er genoeg relatieve verlies plaatjes te vinden van woningen. Uit mijn hoofd is dat iets van 25-30% van je totale warmte verlies.

Voor inspiratie om te isoleren er is een topic hierover in bouwen en klussen

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:04
Het isoleren van het dak (hier binnenzijde) heeft hier het grootste effect gehad qua comfort. Qua energieverbruik is lastig te zeggen omdat we bijna gelijktijdig ook zijn overgegaan van gas naar verwarmen met airco.

• Toren
ollie1965 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:28:
Warmte stijgt op dus het gaat verloren op de zolder, op internet zijn er genoeg relatieve verlies plaatjes te vinden van woningen. Uit mijn hoofd is dat iets van 25-30% van je totale warmte verlies.
Oh wauw dat is best veel.

Maar dat is natuurlijk als er praktisch geen isolatie is. Ik heb de huidige isolatie niet kunnen bekijken (dan moet ik betimmering eraf slopen) maar stel dat we tegen de pakweg ~ 4cm PUR ofzo nog eens een rol glaswol zetten, gaat dat dan ook heel veel schelen?

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:03
Toren schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:33:
[...]

Oh wauw dat is best veel.

Maar dat is natuurlijk als er praktisch geen isolatie is. Ik heb de huidige isolatie niet kunnen bekijken (dan moet ik betimmering eraf slopen) maar stel dat we tegen de pakweg ~ 4cm PUR ofzo nog eens een rol glaswol zetten, gaat dat dan ook heel veel schelen?
Ja. De isolatie van die tijd is zeer gering. Laat het een paar procent schelen.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:26

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Als je vloer is na geïsoleerd en je kozijnen/glas is verbeterd maar je dak en muren niet …….. dan heb je dus daar relatief meer meer verlies dan gemiddelde/relatieve plaatjes laten zien voor een standaard geïsoleerde woning (naar welke norm dan ook)

Dus ja ik zou aan de slag gaan, en isoleren is ook nog een mooi voorjaar/zomer klusje om er later er lekker warm bij te zitten tegen minder stookkosten.
Overigens, isoleren = ventileren verdiep je jezelf daar ook in.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Toren
ollie1965 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:44:
Als je vloer is na geïsoleerd en je kozijnen/glas is verbeterd maar je dak en muren niet …….. dan heb je dus daar relatief meer meer verlies dan gemiddelde/relatieve plaatjes laten zien voor een standaard geïsoleerde woning (naar welke norm dan ook)

Dus ja ik zou aan de slag gaan, en isoleren is ook nog een mooi voorjaar/zomer klusje om er later er lekker warm bij te zitten tegen minder stookkosten.
Overigens, isoleren = ventileren verdiep je jezelf daar ook in.
Ik denk dat ik het ga uitbesteden aan een lokale klusser, het is best even een werkje en ik wil het ook wel goed doen. Maar mijn zoon wil ook niet zijn kamer wekenlang opgeven natuurlijk. En ik weet niet voordat ik ga breken hoe ze het nu hebben gedaan met eventueel dampdichte folie. Voordat ik alles goed heb uitgezocht, ingekocht en uitgevoerd (en weer netjes afgewerkt en geschilderd) in mijn beperkte vrije tijd zijn we zo een paar weken verder. Dan liever een lokale klusser die het in een dag of wat fixt.

Qua ventilatie zit het overigens wel goed, we hebben centrale afzuiging en zijn raam staat normaal gezien ook op ventilatiestant.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bij bestaande isolatie in de constructie moet je als je van binnen isoleert waarschijnlijk werken met dampopen materiaal en klimaat folie om te zorgen dat je geen vocht gaat opbouwen in de constructie.

Toets te nemen maatregelen met onafhankelijke bouwkundige. Bijvoorbeeld VEH

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Toren
Ja wij zijn geen lid van VEH daar heb ik nog nooit zoveel meerwaarde van gezien. Ik ben zelf gelukkig ook geen nitwit, heb heel veel zelf gedaan in het verleden maar kom nu gewoon tijd tekort met de kinderen, fulltime baan en vrijwilligerswerk

• Toren
Lokale klusser schat het (op zich terecht) in op een kleine vijfduizend euro :o
Hij heeft toegelicht hoe hij aan dat bedrag komt en op zich niet gek maar wel veel geld...

Ik vraag me af: kan ik het misschien niet gewoon zelf doen? Vanuit de bouw is het van buiten naar binnen gezien:
dakpan
PUR
iets van houtplaat (ik twijfel of dat OSB of multiplex is)

Ik kan niet goed zien of er al folie tussen zit en of dat damp-open is of niet.

Kan ik dan in principe niet gewoon zelf daar isolatieplaten tegenaan zetten, daar tegenaan damp-open folie en dan tegen de bestaande balken weer afwerken met $plaatmateriaal naar keuze? Als ik het goed begrijp moet je minimaal aan 1 kant damp kwijt kunnen, maar zou het kwaad kunnen als er al damp-open folie aanwezig is en ik dat nog een keer gebruik voor ik het aftimmer?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Toren schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:27:
Lokale klusser schat het (op zich terecht) in op een kleine vijfduizend euro :o
Hij heeft toegelicht hoe hij aan dat bedrag komt en op zich niet gek maar wel veel geld...

Ik vraag me af: kan ik het misschien niet gewoon zelf doen? Vanuit de bouw is het van buiten naar binnen gezien:
dakpan
PUR
iets van houtplaat (ik twijfel of dat OSB of multiplex is)

Ik kan niet goed zien of er al folie tussen zit en of dat damp-open is of niet.

Kan ik dan in principe niet gewoon zelf daar isolatieplaten tegenaan zetten, daar tegenaan damp-open folie en dan tegen de bestaande balken weer afwerken met $plaatmateriaal naar keuze? Als ik het goed begrijp moet je minimaal aan 1 kant damp kwijt kunnen, maar zou het kwaad kunnen als er al damp-open folie aanwezig is en ik dat nog een keer gebruik voor ik het aftimmer?
Er is een heel topic met uitleg, het heet iets van Ijzige zolder warm welkom
je moet jouw dak als dampdicht beschouwen, dus van binnen met dampopen materiaal als houtvezel werken en afwerken met klimaatfolie.

edit- There you go: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

[ Voor 9% gewijzigd door No Hands op 04-06-2024 15:42 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Toren
Thanks! Da's een hoop leesvoer :)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
vandaar mijn beknopte samenvatting in mijn post hierboven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1