Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie81
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-05 08:34
Ik zit met een aankomend probleem en naast het even van mij afschrijven ben ik benieuwd naar tips/adviezen.

Een oom van mij heeft niet lang meer te leven helaas ( een paar maanden wordt er nog aangegeven) en heeft wel vastgelegd wat er moet gebeuren na overlijden. Maar niet bij leven.

Mijn oom heeft mij al lang geleden officieel benoemd in het testament als enige executeur testamentair. En de erfgenamen zijn ook benoemd. Niet iedereen in zijn familie wordt benoemd in het testament en de man zelf heeft geen kinderen en ook geen vrouw. Maar er is wel een flink vermogen.

En je raadt het vast al... de overige familie aast erop. Contacten onderling zijn minimaal. Ze spreken wel met elkaar maar een innige band hebben ze nooit gehad. Ik vermoed dat er dus behoorlijk wat gedoe gaat komen en er wordt nu al af en toe op hem ingepraat wie wat zou willen hebben enzo (schaamteloos!!).

De oom in kwestie is helaas niet meer helemaal helder in zijn hoofd. Vergeetachtig in heel veel zaken. Er is geen gemachtigde/bewindvoering/iemand die bij leven dingen kan/mag beslissen.

Ik ben jaren geleden al gevraagd om, als het ooit zo ver komt, het testament af te handelen. Hoewel ik er tegenwoordig steeds vaker tegenop zie met al die aasgieren. Ik heb altijd een goede band met mijn oom gehad en hem ook altijd met van alles geholpen. Dus uiteindelijk wil ik het graag voor hem doen. Maar de familie.... :X

Het liefst zou ik via/met de notaris nog graag van alles willen bespreken samen met mijn oom. Maar daar heeft mijn oom de energie niet meer voor. Hij wil uiteindelijk rustig het leven laten en niet nog meer gedoe of gedachtes aan zijn hoofd hebben. Hij dacht dat hij het met het testament goed geregeld zou hebben.

Klopt het dat het juridisch niet meer mogelijk is dat nu mijn oom niet meer helder is (en daarmee verwacht ik ook niet meer beslissingsbevoegdheid) 'bijzondere' transacties niet meer rechtsgeldig zijn?
Zijn er zaken die ik als toekomstige testamentair executeur nu kan coördineren?
Hebben jullie tips/adviezen om hier zo ongeschonden mogelijk uit te komen?
Ik heb gewoon zo geen zin in gedoe, maar ik voel aan alle kanten dat dat wel gaat gebeuren. En dat er een hoop mensen stennis gaan schoppen als ze niet voldoende / niets krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:15

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Een notaris mag alleen aanpassingen doen als jouw oom helder van geest is (handelsbekwaam). Dus als er op hem wordt ingepraat en als ze hem zo ver krijgen iets te veranderen, zou een notaris jouw oom ook wel helder genoeg moeten vinden om zo’n wijziging door te voeren. Of een notaris van mening is dat dit zo is kunnen we niet beoordelen hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:45

Qwerty-273

Meukposter

Ollie81 schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:35:
Hebben jullie tips/adviezen om hier zo ongeschonden mogelijk uit te komen?
Hou het zakelijk en laat je niet verleiden om in de familiesoap een rol te gaan spelen. Ook al wordt je (en eventuele directe familieleden) door een deel van de aasgieren aan alle kanten aangevallen.

Afhankelijk van de mensen, heb je ook nog kans dat er toch nog een nieuw testament boven komt drijven waarin een andere executeur wordt benoemd. En je eerst een berg gedoe zal krijgen wie verantwoordelijk is om de boel af te handelen.

Sterkte.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-05 14:56
Qwerty-273 schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:46:
[...]

Hou het zakelijk en laat je niet verleiden om in de familiesoap een rol te gaan spelen. Ook al wordt je (en eventuele directe familieleden) door een deel van de aasgieren aan alle kanten aangevallen.

Afhankelijk van de mensen, heb je ook nog kans dat er toch nog een nieuw testament boven komt drijven waarin een andere executeur wordt benoemd. En je eerst een berg gedoe zal krijgen wie verantwoordelijk is om de boel af te handelen.

Sterkte.
Dus dit... zolang hij nog niet overleden is en je 'alleen' testamentair executeur bent, overal buiten blijven en straks de boel exact zo gaan verdelen als er in het testament staat beschreven.
Kans op een nieuw testament acht ik (zoals ik je verhaal lees) niet zo heel groot, en een grote kans dat die niet rechtsgeldig is gezien de toestand van je oom.
Maar voor nu... niets doen en je vooral niet gek laten maken (ik heb het idee dat sommigen dus ook via jou al dingen proberen te 'regelen' )

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
We Are Borg schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:39:
Een notaris mag alleen aanpassingen doen als jouw oom helder van geest is (handelsbekwaam). Dus als er op hem wordt ingepraat en als ze hem zo ver krijgen iets te veranderen, zou een notaris jouw oom ook wel helder genoeg moeten vinden om zo’n wijziging door te voeren. Of een notaris van mening is dat dit zo is kunnen we niet beoordelen hier :)
Mijn oom wil niet meer naar de notaris. Maar de familie vraagt nu om bij leven geld te schenken want dat heeft hij toch in overvloed zeggen ze. Dus of die notaris mijn oom wel/niet handelingsbekwaam vindt zo ver komt het niet eens omdat de notaris niet gezien wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie81
Qwerty-273 schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:46:
[...]

Sterkte.
Ik heb mij altijd buiten familiezaken gehouden en was nu ook zeker niet van plan om daar iets van te gaan vinden en mij erin te mengen. Dat is ook een van de redenen dat voor mij het contact met alle individuen ok is. Met mijn oom goed. De rest ben ik gewoon netjes on speaking terms mee ook al vind ik een hoop van mensen ;-). Maar ik kan dat gelukkig goed scheiden en heb nooit persoonlijke vetes gehad.

Klopt, ik ben mij er bewust van dat er idd een nieuw testament naar boven zou kunnen komen. Hoewel ik die kans klein acht. Ik zou het overigens niet erg vinden als het wel zo is en ik de boel niet hoef af te handelen.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
frumper schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:50:
[...]

Dus dit... zolang hij nog niet overleden is en je 'alleen' testamentair executeur bent, overal buiten blijven en straks de boel exact zo gaan verdelen als er in het testament staat beschreven.
Kans op een nieuw testament acht ik (zoals ik je verhaal lees) niet zo heel groot, en een grote kans dat die niet rechtsgeldig is gezien de toestand van je oom.
Maar voor nu... niets doen en je vooral niet gek laten maken (ik heb het idee dat sommigen dus ook via jou al dingen proberen te 'regelen' )
Dankje!. Ik hoor iig een hele hoop verhalen uit verschillende richtingen idd. Regelen via mij nee, maar bijvoorbeeld wel willen weten wat er in het testament zou staan om zogenaamd voorbereid te zijn.

Maar daar geef ik natuurlijk geen antwoorden op. Dat is niet aan mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:48

Speedmaster

Make my day...

Zorgen dat hi onder curatele komt te staan, en wel zo snel mogelijk:

https://www.rijksoverheid...vingen/aanvragen-curatele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:37
Ollie81 schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:51:
[...]

Mijn oom wil niet meer naar de notaris.
Een notaris kan ook langskomen mocht dat een verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
Speedmaster schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:59:

Dat wilt mijn oom niet op die manier. De vraag voor een notariële volmacht is uitgezet maar de notarissen in de randstad hebben pas tijd over een aantal maanden. Dan is het sowieso te laat.

En hoe ga je iemand die het niet wilt onder curatele zetten? Daarnaast ben ik bang dat dat de relatie niet goed gaat doen. En vind ik het vooral belangrijk dat mijn oom het gevoel van vertrouwen bij mij blijft behouden. Dat wil ik niet te grabbel gooien door dit aan te vragen.

Ja dan zal het antwoord wel snel worden dat je niks kunt doen. Ben ik mij van bewust. :-(
Maar voor nu vind ik de vertrouwensband belangrijker (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 15:32
Speedmaster schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:59:

Gezien zijn gezondheidstoestand is dit bijna niet meer mogelijk i.v.m. doorlooptijden aanvraag tot zitting. Daarnaast krijg je niet zomaar curatele en moet dit beoordeeld worden door kantonrechter. Kans is aanwezig dat je dit ook niet toegekend krijgt, omdat dit ook gebonden is aan Europese regels.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie81
Rukapul schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:01:
[...]

Een notaris kan ook langskomen mocht dat een verschil maken.
Dat is misschien wel iets om te onderzoeken voor mij! Daar zie ik dan nog wel wat bewegingsruimte.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 07:34

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ndere kant: het is niet helemaal jouw zaak wat er bij leven nog gebeurt, dus moet je daar druk om maken? Het zal zeker vervelend voelen maar je kan hier nooit voor iedereen een juiste rol in spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
superduper schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:05:
Ndere kant: het is niet helemaal jouw zaak wat er bij leven nog gebeurt, dus moet je daar druk om maken? Het zal zeker vervelend voelen maar je kan hier nooit voor iedereen een juiste rol in spelen.
Klopt. Druk om maken is het (nog) zeker niet. Maar doordat ik de verhoudingen ken vind ik het alles behalve netjes.
Ik bemoei mij overigens verder helemaal nergens mee. De vragen die mijn oom mij stelt die bespreek ik of die kan ik uitzoeken wat daar de mogelijkheden voor zijn. Maar verder is mijn mening in de TS een die ik niet met familie deel. Maar wel zorgen over heb. En wil enigszins de kennis in huis hebben dat als het ingewikkeld wordt ik wel een beetje beslagen ten ijs kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 15:32
Ik denk dat je moed moet verzamelen en je familieleden moet wijzen op het testament. Meer kan je niet doen, en dat is heel zwart wit. Je oom was toen gezond en wel en volledig bewust wat er is vastgelegd.

Je familie zal moeten focussen bij het samenzijn met je oom bij zijn laatste dagen. Compassie zal op de voorgrond moeten staan, om zijn pijn en leed te verzachten. Focus op je oom. De erfenis is al in feite vastgelegd.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
Monkeydancer schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:10:
Ik denk dat je moed moet verzamelen en je familieleden moet wijzen op het testament. Meer kan je niet doen, en dat is heel zwart wit. Je oom was toen gezond en wel en volledig bewust wat er is vastgelegd.

Je familie zal moeten focussen bij het samenzijn met je oom bij zijn laatste dagen. Compassie zal op de voorgrond moeten staan, om zijn pijn en leed te verzachten. Focus op je oom. De erfenis is al in feite vastgelegd.
Daar ben ik het 100% mee eens. Maar helaas zijn de andere mensen helaas niet zo. Compassie is niet iets wat ze kennen. Gemaakte compassie is er voor hun eigen doel en niet voor een ander.

Dank. Dat doe ik sowieso en blijf ik doen. En helemaal waar, testament ligt vast dus daar is niks in te veranderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bij vermoeden van misbruik is het mogelijk om transacties voor overlijden terug te draaien.
Ik zit verder niet in dat wereldje en gelukkig ook geen ervaring mee, maar wel iets wat eventueel van pas kan komen. Zie o.a. https://vean.nl/blog/wat-...cieel-misbruik-bij-leven/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 18:47
volgens mij kunnen is het niet zo dat als er een schenking bij leven plaats vind dat er dan zomaar minder te erven valt. Zeker als de schenking niet goed op papier is gezet.

als het vermogen bijvoorbeeld 100k is en er wordt 75k geschonken zeker vlak voor overlijden betekent het niet automatisch dat de het overgebleven 25k verdeeld wordt. Zeker met kinderen etc heb je kindsdelen waar een erfgenamen recht op heeft en kan het zomaar betekenen dat z'n geval een erfgenamen een vordering krijgt op de een andere erfgename. Ik zou als ik jou was gewoon contact opnemen met een notaris of als je weet wie de notaris is daarmee contact opnemen en vragen hoe met schenking om te gaan en hoe en of schenkingen nog steeds mee zullen tellen met de totale erfenis.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-05 19:04
Eventueel kan oom jou onderhands volmachtigen tot het doen van financiele handelingen en zelf afstand doen van (het wachtwoord van) de bankrekening. Na overlijden kunnen jouw handelingen betwist worden, maar zolang jij geen gekke dingen doet, is er niets te betwisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:02
lactaxative schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:26:
Eventueel kan oom jou onderhands volmachtigen tot het doen van financiele handelingen en zelf afstand doen van (het wachtwoord van) de bankrekening. Na overlijden kunnen jouw handelingen betwist worden, maar zolang jij geen gekke dingen doet, is er niets te betwisten.
Zou je dat zelf ook willen in deze situatie met deze familie?

Ik zou dat niet willen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
aegis schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:22:
volgens mij kunnen is het niet zo dat als er een schenking bij leven plaats vind dat er dan zomaar minder te erven valt. Zeker als de schenking niet goed op papier is gezet.

als het vermogen bijvoorbeeld 100k is en er wordt 75k geschonken zeker vlak voor overlijden betekent het niet automatisch dat de het overgebleven 25k verdeeld wordt. Zeker met kinderen etc heb je kindsdelen waar een erfgenamen recht op heeft en kan het zomaar betekenen dat z'n geval een erfgenamen een vordering krijgt op de een andere erfgename. Ik zou als ik jou was gewoon contact opnemen met een notaris of als je weet wie de notaris is daarmee contact opnemen en vragen hoe met schenking om te gaan en hoe en of schenkingen nog steeds mee zullen tellen met de totale erfenis.
Ik kan het iig uitzoeken ben ik daarop voorbereid. Afhandelen testament moet ook gewoon tussen het werken door gebeuren.
En wat als er nu mensen een schenking krijgen die uiteindelijk niet eens in het testament zullen staan? Dat lijkt mij dan weer erg lastig. Maar misschien werkt dat hetzelfde. Ik ga dr eens in verdiepen en kijken of ik zo een vraagstuk bij de/een notaris kan toetsen. `

Dank voor je input. Fijn dat er zo meegedacht wordt dat ik bepaalde puzzelstukjes nu wel al wat kan uitzoeken bij wat als situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
lactaxative schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:26:
Nee dat vind ik geen optie. Dan weet ik zeker dat ik in het vuur van het gezeik terecht ga komen. Als ik nu financiële afhandelingen doe dan is dat bij mijn oom en alles volledig gedocumenteerd met akkoord.

En dat zijn vaak betalen van rekeningen ed. Geen bijzondere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
Cheesy schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:20:
Bij vermoeden van misbruik is het mogelijk om transacties voor overlijden terug te draaien.
Ik zit verder niet in dat wereldje en gelukkig ook geen ervaring mee, maar wel iets wat eventueel van pas kan komen. Zie o.a. https://vean.nl/blog/wat-...cieel-misbruik-bij-leven/
Dit is dan wel fijn om te lezen die link. Er staat oa dit:

"Vernietiging schenking
Erfgenamen kunnen na overlijden schenkingen gedaan voor het overlijden vernietigen (waardoor de nalatenschap toeneemt) als:
– er sprake was van een geestelijke stoornis bij de schenker (3:34 BW). De erfgenamen dienen de geestelijke stoornis op het moment van schenking dan wel met medische gegevens te bewijzen. Op grond van 7:458a BW kan er na overlijden nog informatie worden gevraagd aan de hulpverlener/arts mits er een zwaarwegend belang is dat inzage/afschrift van medische gegevens noodzakelijk maakt;
– er sprake was van misbruik van omstandigheden (artikel 7:176 BW). Als er voldoende feiten van misbruik worden gesteld rust de bewijslast op de begiftigde, tenzij van de schenking een notariële akte is opgemaakt of omkering bewijslast in strijd is met de redelijkheid en billijkheid. "

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Schenken vlak voor overlijden kent valkuilen. Binnen 180 dagen voor overlijden en de Belastingdienst rekent het automatisch tot de erfenis. Ook kunnen erfgenamen inbrengplichtig zijn als dat in het testament of bij de gift wordt afgesproken, wat betekent dat de gedane giften met de erfdelen van ontvangers van giften worden verrekend.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:43

Herman

FP ProMod
@Ollie81 Sterkte in deze situatie. Geld kan zelfs goede relaties verstoren, laat staan wat het kan doen wanneer de onderlinge verhoudingen al op scherp staan.

Jouw 'rol' start bij het overlijden van je oom. Dan krijg jij 'ineens' bevoegdheden en is het aan jou om de wil van je oom (toen hij nog daartoe bekwaam was) uit te voeren. Tot die tijd kun je (helaas) niet zoveel, denk ik. Als ik jou was, zou ik na het overlijden van de oom de transacties van de afgelopen periode goed in de gaten houden. Als hierin opvallende transacties in zijn gebeurd, dan zou ik proberen om deze ongedaan te maken omdat je oom handelingsonbekwaam is.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:34
Je bent al een tijd genoemd in een testament. Neem met de betreffende notaris kontakt op en vraag of er een nieuwere versie is (als ze dat mogen aangeven). Zie ook het Centraal Testementrnregister. Is het niet zo, afstand bewaren en wachten tot het testament door de notaris geopend en voorgelezen wordt. De enigste aanwezigen zijn in principe alleen de personen genoemd in het testament.

Dan is het voor de erfgenamen en de pechvogels duidelijk. Wel moet je als executeur rekening houden met "wettelijke erfdeel".

Moet je als gezegd in het testament ook de begrafenis regelen? Ben voorzichtig hiermee. Degene die tekent is financieel verantwoordelijk. En jij bent ook degene die het geld beheert.

En hou er alvast rekening mee, je mag ook weigeren. En je krijgt het voor de kiezen. En het kost flink wat tijd.
familie-erfrecht.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:45

Qwerty-273

Meukposter

n8tur3 schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:57:
Zie ook het Centraal Testementrnregister.
Om het CTR aan te vullen, denk eventueel ook aan ARERT/ENWRA voor de EU varianten. Je kan al heel snel in een valkuil komen met een persoon die niet meer helder van geest is, die vervolgens "op vakantie" onderdruk wordt gezet en ter plekke een nieuw testament bij een lokale notaris op laat pennen. Waarna de persoon dit voorval vergeet (of niet meer weet wat er eigenlijk getekend is) en er op vertrouwd dat een testament lang geleden opgesteld in NL nog steeds de boventoon zal voeren.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Reken maar minstens op een jaar… :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:44
n8tur3 schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:57:
Je bent al een tijd genoemd in een testament. Neem met de betreffende notaris kontakt op en vraag of er een nieuwere versie is (als ze dat mogen aangeven). Zie ook het Centraal Testementrnregister. Is het niet zo, afstand bewaren en wachten tot het testament door de notaris geopend en voorgelezen wordt. De enigste aanwezigen zijn in principe alleen de personen genoemd in het testament.
Voorlezen van een testament gebeurt in films, in de dagelijkse Nederlandse praktijk is dat een zeldzaamheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:56
Wat een vervelende situatie om in te zitten in deze lastige tijd als het einde nadert voor je oom.

Helaas heb ik mijn moeder verloren een paar maanden geleden en ook als je in mijn geval de enige erfgenaam bent blijft het best een werkje om van alles door te nemen en te regelen. En als je zelfs enig erfgenaam bent blijven er mensen die erom heen stonden ineens te vinden dat ze ook ergens wel iets van de inboedel mogen hebben ( mijn moeder had in de laatste 2 jaar van haar leven een nieuwe partner, die zou wel even de gehele inboedel incl. duur mechanisch bed en andere rambam willen hebben voor zijn dochter. Heeft al een duur horloge van meerdere duizenden euro's nog gehad bij leven. Op een gegeven moment is het genoeg. )

Misschien heb je iets aan de volgende ervaringen die ik heb gehad afgelopen maanden, niet geheel hetzelfde natuurlijk.

Mijn moeder had een schenking op papier gedaan, precies 184 dagen nadat ze was overleden. Daarom viel deze schenking op papier in mijn geval niet in de erfenis. Als jou oom nog maar een paar maanden te gaan heeft, en er eigenlijk geen uitzicht is op dat hij nog 180 dagen blijft leven vallen alle schenkingen binnen de te verdelen erfenis. De schenkingen moeten dan ook zichtbaar zijn op de bankrekening dus dit is goed traceerbaar en schenkingen op papier zijn ook altijd te vinden bij een notaris.

Het aanvragen van toegang tot de bankrekening van de overledene heeft in mijn geval 1,5 maand geduurd bij de ABN. De nabestaande desk was wel heel behulpzaam in dat de automatische incasso's door konden gaan en dat als er facturen zijn voor de begrafenis deze ingediend kunnen worden en dan kunnen ze van de rekening betaald worden.
Een bank weet alleen niet dat iemand is overleden en dat moet je zelf actief aangeven, het is niet zo dat ze daar "achter" komen en dan de rekening blokkeren. Dus indien iemand de pincode weet van de bankieren app kan die totdat dit is gemeld gewoon bij de rekening. Ik heb eerst bijvoorbeeld alle automatische incasso's bekeken en opgezegd wat ik kon, rustig gewacht tot de notaris een akte van erfrecht had opgesteld en daarna pas gemeld dat mijn moeder was overleden. Dan had ik direct alle stukken voor de bank.

Je hebt ook bij heel veel dingen een akte van overleiden nodig. Dit wordt opgemaakt door de gemeente en in mijn geval heb ik deze gekregen van de begrafenis onderneemster. Zij heeft dit gemeld bij de gemeente.
Die akte is van best groot belang en niet iedereen krijgt zomaar een uitdraai van de gemeente. Nou scheelt het denk ik dat je een notaris nodig hebt voor het testament waardoor de notaris een kopie moet krijgen van de akte van overleiden dat hij daar altijd mee kan helpen.

Akte van erfrecht heb ik bij veel zaken nodig gehad die met de hypotheek of geld te maken hebben gehad zoals uitkeringen uit verzekeringen. Akte van overleiden was voldoende voor abonnementen etc.

In mijn geval kwam er nog een "lijk" uit de kast in de vorm van een Overleidensrisicoverzekering waarvan mijn moeder zeker was dat deze was opgezegd en niet meer bestond. Bleek niet waar te zijn want er was een premievrij bedrag van 1/3 van het origineel wat is blijven bestaan. Ik kwam hier alleen maar achter omdat deze verpand was op de hypotheek en de hypotheek verstrekker dit kenbaar heeft gemaakt bij de verzekeraar. Bleek uiteindelijk juridisch 10 jaar geleden niet goed ondertekend dus het was toch niet voor de hypotheekverstrekker maar voor de nabestaande. Viel dan wel weer onder de erfenis lijkt het.

Er zijn allerlei ingewikkelde regeltjes omtrent het uitstellen van de erfbelasting. Dat is echt wel even materie om in te duiken. Ik zou persoonlijk ook als je met meerdere erfenden te maken hebt de aanslag erfbelasting echt laten uitbesteden. 1 persoon doet namelijk de aangifte voor iedereen en moet dus echt tot in de puntjes weten wat iedereen krijgt, maar ook iedereen zijn gegevens hebben (BSN etc).

ik heb echt heel veel kopieën moeten maken van mijn paspoort, dan weer gelegaliseerd, dan weer met de overheid app. En de meeste instanties zijn wel heel begripvol bij het afhandelen van een nalatenschap. Dat heb ik wel als prettig ervaren.

Als je je echt al wilt voorbereiden kan je kijken naar een inboedelbeschrijving mocht je daartoe in staat zijn.
Ik weet ook niet of je Oom nog een huis heeft of dat al het geld op de bankrekening staat. Het is uiteindelijk het makkelijkste als er niets anders is dan liquide geld. (geen huizen en veel spullen scheelt werk in het verdelen).

Verder kunnen alle familie leden hoog en laag springen maar wat er in het testament staat wordt uitgevoerd.

Het is trouwens mogelijk om bij overleiden het executeurschap te weigeren. Daarna zullen de erfenden moeten bepalen of zei gezamelijk alles regelen of dat ze bijvoorbeeld een advocaat of iemand in dienst nemen om dit af te handelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ollie81
Aurum schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:44:
Wat een vervelende situatie om in te zitten in deze lastige tijd als het einde nadert voor je oom.

Helaas heb ik mijn moeder verloren een paar maanden geleden en ook als je in mijn geval de enige erfgenaam bent blijft het best een werkje om van alles door te nemen en te regelen. En als je zelfs enig erfgenaam bent blijven er mensen die erom heen stonden ineens te vinden dat ze ook ergens wel iets van de inboedel mogen hebben ( mijn moeder had in de laatste 2 jaar van haar leven een nieuwe partner, die zou wel even de gehele inboedel incl. duur mechanisch bed en andere rambam willen hebben voor zijn dochter. Heeft al een duur horloge van meerdere duizenden euro's nog gehad bij leven. Op een gegeven moment is het genoeg. )

Misschien heb je iets aan de volgende ervaringen die ik heb gehad afgelopen maanden, niet geheel hetzelfde natuurlijk.

Mijn moeder had een schenking op papier gedaan, precies 184 dagen nadat ze was overleden. Daarom viel deze schenking op papier in mijn geval niet in de erfenis. Als jou oom nog maar een paar maanden te gaan heeft, en er eigenlijk geen uitzicht is op dat hij nog 180 dagen blijft leven vallen alle schenkingen binnen de te verdelen erfenis. De schenkingen moeten dan ook zichtbaar zijn op de bankrekening dus dit is goed traceerbaar en schenkingen op papier zijn ook altijd te vinden bij een notaris.

Het aanvragen van toegang tot de bankrekening van de overledene heeft in mijn geval 1,5 maand geduurd bij de ABN. De nabestaande desk was wel heel behulpzaam in dat de automatische incasso's door konden gaan en dat als er facturen zijn voor de begrafenis deze ingediend kunnen worden en dan kunnen ze van de rekening betaald worden.
Een bank weet alleen niet dat iemand is overleden en dat moet je zelf actief aangeven, het is niet zo dat ze daar "achter" komen en dan de rekening blokkeren. Dus indien iemand de pincode weet van de bankieren app kan die totdat dit is gemeld gewoon bij de rekening. Ik heb eerst bijvoorbeeld alle automatische incasso's bekeken en opgezegd wat ik kon, rustig gewacht tot de notaris een akte van erfrecht had opgesteld en daarna pas gemeld dat mijn moeder was overleden. Dan had ik direct alle stukken voor de bank.

Je hebt ook bij heel veel dingen een akte van overleiden nodig. Dit wordt opgemaakt door de gemeente en in mijn geval heb ik deze gekregen van de begrafenis onderneemster. Zij heeft dit gemeld bij de gemeente.
Die akte is van best groot belang en niet iedereen krijgt zomaar een uitdraai van de gemeente. Nou scheelt het denk ik dat je een notaris nodig hebt voor het testament waardoor de notaris een kopie moet krijgen van de akte van overleiden dat hij daar altijd mee kan helpen.

Akte van erfrecht heb ik bij veel zaken nodig gehad die met de hypotheek of geld te maken hebben gehad zoals uitkeringen uit verzekeringen. Akte van overleiden was voldoende voor abonnementen etc.

In mijn geval kwam er nog een "lijk" uit de kast in de vorm van een Overleidensrisicoverzekering waarvan mijn moeder zeker was dat deze was opgezegd en niet meer bestond. Bleek niet waar te zijn want er was een premievrij bedrag van 1/3 van het origineel wat is blijven bestaan. Ik kwam hier alleen maar achter omdat deze verpand was op de hypotheek en de hypotheek verstrekker dit kenbaar heeft gemaakt bij de verzekeraar. Bleek uiteindelijk juridisch 10 jaar geleden niet goed ondertekend dus het was toch niet voor de hypotheekverstrekker maar voor de nabestaande. Viel dan wel weer onder de erfenis lijkt het.

Er zijn allerlei ingewikkelde regeltjes omtrent het uitstellen van de erfbelasting. Dat is echt wel even materie om in te duiken. Ik zou persoonlijk ook als je met meerdere erfenden te maken hebt de aanslag erfbelasting echt laten uitbesteden. 1 persoon doet namelijk de aangifte voor iedereen en moet dus echt tot in de puntjes weten wat iedereen krijgt, maar ook iedereen zijn gegevens hebben (BSN etc).

ik heb echt heel veel kopieën moeten maken van mijn paspoort, dan weer gelegaliseerd, dan weer met de overheid app. En de meeste instanties zijn wel heel begripvol bij het afhandelen van een nalatenschap. Dat heb ik wel als prettig ervaren.

Als je je echt al wilt voorbereiden kan je kijken naar een inboedelbeschrijving mocht je daartoe in staat zijn.
Ik weet ook niet of je Oom nog een huis heeft of dat al het geld op de bankrekening staat. Het is uiteindelijk het makkelijkste als er niets anders is dan liquide geld. (geen huizen en veel spullen scheelt werk in het verdelen).

Verder kunnen alle familie leden hoog en laag springen maar wat er in het testament staat wordt uitgevoerd.

Het is trouwens mogelijk om bij overleiden het executeurschap te weigeren. Daarna zullen de erfenden moeten bepalen of zei gezamelijk alles regelen of dat ze bijvoorbeeld een advocaat of iemand in dienst nemen om dit af te handelen.
Als eerste gecondoleerd met overlijden van je moeder.

Dank voor je uitgebreide reactie! Daar kan ik zeker wat mee.

Ik ben idd al begonnen met een inboedelbeschrijving. Foto’s van eigendommen e.d.
het verhaal wordt alleen maar lastiger en lastiger. Mijn oom gaat hard achteruit. En sommige familieleden zijn echt asociaal bezig. Te triest voor woorden en gewoon walgelijk zulk gedrag. Maar ik probeer het zoveel mogelijk naast mij neer te leggen. En mijn oom zo goed mogelijk te helpen. Maar wel zonder dat ik er zelf gedoe mee krijg, dat is voor mij nu een harde grens.
De bewindvoering is secundair aangevraagd nu. Ik hoop dat dat snel geregeld kan worden. Dat zal iig discussies verminderen en makkelijker af te kappen.

Triest dat men nog steeds niet voor mijn oom komt zorgen maar wel azen op geld en overige bezittingen.

Ik ga je tips alvast goed doornemen. En daar waar nodig alvast een soort actielijst maken wanneer de tijd daar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homehub
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-05-2024
Heel veel sterkte in de komende periode.

Overigens: dat je executeur bent betekent dat je moet zorgen dat de boel goed wordt afgehandeld, niet perse dat jij alles moet doen. Je mag dat prima uitbesteden. Wellicht een overweging, om niet teveel met je familieleden te hoeven dealen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 17:03
Al veel goede tips. Wees er van bewust dat gemaakte kosten als executeur van de erfenis mogen worden afgetrokken. Dus notariskosten, belastingadviseur, reiskosten etc. Wat betreft de begrafenis of crematie hangt dat waarschijnlijk weer af van het testament, maar volgens mij kan dit ook van de erfenis.

Zoals al opgemerkt kunnen giften zo vroeg voor het overlijden als onderdeel van de erfenis worden gezien. Als je hier zin in hebt (kan me ook voorstellen van niet) zou je de familie hier nog even vriendelijk op kunnen wijzen.

Succes en sterkte! Ik had het voordeel dat ik destijds samen met m'n zus executeur was, dat maakt het wel prettiger als je het niet in je eentje hoeft te doen. Misschien iets om over na te denken.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
als je opziet tegen de afhandeling, maar wel wil dat het fatsoenlijk gebeurt, kun jij als executeur een derde inhuren om dit voor jou te doen op een manier die jij goed acht. de kosten komen ten laste van de nalatenschap.
zo'n derde kan bij voorkeur een notaris(kantoor) of advocaat(kantoor) zijn. die weten wel raad met aasgieren.

lastiger is natuurlijk de huidige situatie. je kunt nog misschien met je oom afspreken dat jij zijn pinpas beheert, zonder dat ding kunnen anderen niet pinnen of overschrijvingen doen. je moet hem dan natuurlijk wel zeer regelmatig helpen met zijn bankzaken.

sterkte. ik benijd je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:18
Ollie81 schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:51:
[...]

Mijn oom wil niet meer naar de notaris. Maar de familie vraagt nu om bij leven geld te schenken want dat heeft hij toch in overvloed zeggen ze. Dus of die notaris mijn oom wel/niet handelingsbekwaam vindt zo ver komt het niet eens omdat de notaris niet gezien wordt.
https://www.evivanlanscho...20wordt%20dan%20verrekend.

Tip ze even hierop, dat zal de aasgieren misschien wat temmen...

edit: inmiddels al benoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:43

Herman

FP ProMod
ybos schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:08:
[...]

https://www.evivanlanscho...20wordt%20dan%20verrekend.

Tip ze even hierop, dat zal de aasgieren misschien wat temmen...

edit: inmiddels al benoemd.
Je linkt naar een fiscale regeling welke gevolgen heeft op de fiscale afhandeling van een schenking. Niet naar een civielrechtelijke regeling waarmee je een schenking ongedaan kunt krijgen. In het civiel recht is het (bij mijn weten) wel mogelijk om een schenking terug te draaien (herroepen of vernietigen), maar daar zitten veel haken en ogen aan.

Anders gezegd: Leuk dat de belastingdienst heeft geregeld dat dergelijke schenkingen onder het erfrecht vallen, maar daarmee haal je het geld nog niet mee terug.

Disclaimer: IANAL.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:24
Je hoeft het executeurschap tzt niet te aanvaarden en/of je mag dan zelf een notaris inschakelen. Zoals je het nu beschrijft is er een groot risico dat het vermogen wordt leeggetrokken door anderen. Risico: negatieve boedel bij overlijden waar jij op aangekeken gaat worden. Er is blijkbaar een reden dat oom een specifieke neef de boel wil laten afhandelen, hij heeft vast de aasgieren al zien cirkelen.

Ik zou zelf met je eigen (of in de buurt van je oom) notaris de boel bespreken - inclusief curatele en volmacht. Mogelijk dat die notaris - als t niet te gek wordt - bij je oom op bezoek kan gaan om eea te regelen nadat jij het voorbereid. De situatie klinkt vooral alsof hij nog wel wil maar er zelf geen echte energie in wil steken, ontlast hem dus. Ik weet dat er notarissen zijn die onder omstandigheden gevallen waarbij overlijden aanstaande is voorrang geven, die zullen er ook in de randstad wel zijn.

Vooral: Ga zelf nu al met een notaris in gesprek, dat kan je veel gevoelens van zorg en onmacht besparen. 1e gesprek is altijd gratis maar als je voorbereid bent kun je in een uurtje al heel ver komen. Maak vooraf een briefje met punten, relaties, angsten/zorgen, wensen.
Pagina: 1