[Poll] Welke systemen zie jij graag terug in de Desktop BBG? Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:13

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Mede-auteur:
  • willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Het is alweer een jaar of twee geleden dat we jullie voor het laatst hebben gevraagd welke systemen deel uit zouden moeten maken van de Desktop Best Buy Guide. Sindsdien is er een hoop veranderd - we zijn de BBG-systemen zelf gaan bouwen en benchmarken, en sinds kort kunnen we de Desktop BBG systemen los van elkaar updaten.

We zijn benieuwd naar jullie voorkeuren en zullen die meenemen bij het besluit welke adviezen we maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/i/2006620214.png
(onze 'eigen' polls ondersteunen geen multiple choice, vandaar extern)

Heb je (onder andere) gekozen voor 'anders'? Laat dan in dit topic je suggestie achter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweaknet
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:02
Ik zou graag de budget voor een 1440p naar +/- 1500 euro willen zien ipv 1250 euro. Denk dat wel een mooie prijs is anno 2024 en upwards.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:36
Tweaknet schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:44:
Ik zou graag de budget voor een 1440p naar +/- 1500 euro willen zien ipv 1250 euro. Denk dat wel een mooie prijs is anno 2024 en upwards.
Inhoudelijk verandert er dan eigenlijk niet veel.
Het komt er op neer dat de GPU dan een klasse hoger gaat en dat je eventueel van 7600 naar 7800X3D overschakelt.

1250 euro is een goed basis budget omdat dat voldoende is om een ''allround PC'' met Ryzen 5 7600 en RX 7700XT te bouwen.
Als jouw budget dan een paar honderd euro meer is -> GPU en CPU upgraden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-06 15:11

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Er worden veel goede builts gemaakt tijdens de BBG forum posts. Misschien uitbereiden met schermen?
Welk scherm past het best bij deze 1440p BBG built? Of wordt de voorkeur dan te persoonlijk?

Bijvoorbeeld, als uit de Benchmarks blijkt dat het systeem 1440P en (gem.) 120FPS kan produceren heeft het geen zin om daar een 1440P 240Hz monitor aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:37

Thomg

Aww yiss

Baakster schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:45:
Bijvoorbeeld, als uit de Benchmarks blijkt dat het systeem 1440P en (gem.) 120FPS kan produceren heeft het geen zin om daar een 1440P 240Hz monitor aan te hangen.
Vind ik wel erg voorbarig. Zelfs met mijn oude 2080 haalde ik meestal rond de 90 fps op 1440p met medium settings, maar ik had toch nut bij mijn 165Hz scherm omdat ik in selecte "immersive" spellen de settings nog lager zet om 165Hz te halen of spellen speel die veel minder eisen van de pc (e.g. Rocket League).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeoDRONTEN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-06-2024
Hoewel vaak al gedeeltelijk besproken is een combinatie met “geluidsproductie” en “energieverbruik” vaak wel interessant vanwege de systemen die naast (intensief -4k) gamen ook voor hele dagen thuiswerken worden gebruikt. Blijft natuurlijk consessies doen maar ter overweging….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:08
NeoDRONTEN schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:34:
Hoewel vaak al gedeeltelijk besproken is een combinatie met “geluidsproductie” en “energieverbruik” vaak wel interessant vanwege de systemen die naast (intensief -4k) gamen ook voor hele dagen thuiswerken worden gebruikt. Blijft natuurlijk consessies doen maar ter overweging….
Vrijwel elke configuratie kan tegenwoordig zolang je er geen HDD's in zet onhoorbaar stil gemaakt worden in idle of desktopwerk ongeacht de exact componentkeuze. Dat is meer een kwestie van het goed afregelen van fancurves etc.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20

Rhapsody

In Metal We Trust

I.p.v. een game PC, een keer een mooi development systeem.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:54
In plaats van een prijs doel zou ik liever een prestatiedoel hebben.

Bijvoorbeeld:
  • triple A games op 1440p 60fps 1%low
  • Instapgamepc + upgrade suggesties
  • E-Sports op 1080p 300fps 1% low
  • Passief gekoelde 1080p m-itx
Zelfbouw NAS/Server vindt ik leuk, maar ook lastig.
Belangrijk is het beoogde gebruik.
Voorbeelden van gebruik:
  • Private Game Server
  • Fileserver
  • Domotica
  • Homelab voor beginners
  • ERP omgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:13

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
DVX73 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:59:
In plaats van een prijs doel zou ik liever een prestatiedoel hebben.
Voor alle duidelijkheid, de Desktop BBG's worden al samengesteld op gebruiksdoel. De prijzen die ik in de poll noem bij sommige systemen, zijn puur indicatief voor wat (bestaande) adviezen doorgaans zo'n beetje kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruben314199
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-04 21:08
Ik ben benieuwd naar een syteem dat je de beste "bang voor je buck" geeft. Waarbij "beste" natuurlijk nader gedefinieerd moet worden. Bijv:

- meeste frames [game, FPS] per euro
- meeste frames [blender render] per euro
- benchmark-score per euro
- AI training epochs per uur per euro,
- etc.

De gaafste watergekoelde pc ter wereld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adiposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-06 11:00
Ik heb o.a. gekozen voor itx. maar dat mag van mij ook een serieuze game pc zijn. Laat maar eens zien waar toe zo'n systeem in staat is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kec
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-12-2024

Kec

Anders, namelijk een redelijke alleskunner voor een redelijke prijs.
Er ligt erg veel nadruk op gaming, maar voor foto/video-editing of 3D design of zo zou ook best wat aandacht mogen zijn.

En inderdaad, geluidsproductie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:27
Ik heb de poll al ingevuld voor een budget kantoor PC, maar eigenlijk zoek ik iets meer, maar dan weer niet een gaming PC.
De reden dat ik naar een andere PC kijk is dat ik iets wil gaan doen aan foto- en video bewerking op basis van AI. En dat hoeft dan ook niet eens op superformaat. Als ik MPEG 2 naar 1080p kan opblazen dan ben ik tevreden.

Eigenlijk vind ik de poll veel te veel gericht op gaming. Alsof je niets anders kan doen met een PC.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldberg82
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 31-07-2024
ik zou wel de beste 4k60hz bouw willen zien

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OldSchoolPhoto
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 16:47
Een compacte machine geoptimaliseerd voor stilte en lange termijn met als doel kantoor en lichte games (~1000Euro).

Ik zal lange termijn toelichten: een machine die naar alle waarschijnlijk de technologie aan boord heeft om een jaar of tien upgrades te kunnen blijven ontvangen van bijvoorbeeld Microsoft. Ik loop er tegen aan dat mensen om mij heen machines gekocht hebben die nu niet naar W11 kunnen terwijl ze maar een paar jaar oud zijn. Wij tweakers kunnen dat zien en uitvogelen, de meeste mensen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:50
OldSchoolPhoto schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 06:35:
Een compacte machine geoptimaliseerd voor stilte en lange termijn met als doel kantoor en lichte games (~1000Euro).

Ik zal lange termijn toelichten: een machine die naar alle waarschijnlijk de technologie aan boord heeft om een jaar of tien upgrades te kunnen blijven ontvangen van bijvoorbeeld Microsoft. Ik loop er tegen aan dat mensen om mij heen machines gekocht hebben die nu niet naar W11 kunnen terwijl ze maar een paar jaar oud zijn. Wij tweakers kunnen dat zien en uitvogelen, de meeste mensen niet.
Probleem is dat we totaal niet weten wat w12 voor eisen gaat hebben, laat staan w13.

10 jaar updates willen en compatibel blijven is erg lang... Dan kan je beter wat goedkopere pc kopen en na 6 jaar opnieuw een kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-06 17:51
Is een home server bbg iets?
Ik weet dat het een grote wereld is en variabelen.
Mijn Pi3 werkt perfect voor home assistant en een andere met PiHole, Unifi en vpn.

Maar dan heb je natuurlijk de koude opslag, de foto opslag, online workspace systemen. Of een game server.

En dat tov een Synology voor de mensen die niet willen knutselen.

Zuinig, krachtig, toegankelijk of juist afgeschermd.

Misschien zijn de gebruiksmogelijkheden te breed, maar ben zelf wel into een zuinige server nu mijn Synology niet meer naar DSM 7 kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:57
Denk dat het meer een evolutie is.
Verschill tussen 1440 , widescreen en 4k zit hem vaak in de videokaart

Basis is op misschien een andere processor of videokaart vaak identiek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P47-Thunderbolt
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-05 07:34
Een opa en oma pc voor zeg maximaal 400 euro.
Die windows 11 aan kan. Voor internet, mail en bankzaken. Meer niet.
Verder mis ik pc die niet voor game zijn dus echt huis tuin en keuken pc.
Met Apu of een Gpu van zeg 40 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik zou graag een high refreshrate op 1080p build zien, binnen een redelijk budget (1500 euro?)

Er zijn steeds meer schermen die boven de 100Hz gaan, en het zou mooi zijn daar ook goed gebruik van te kunnen maken. Het is alleen zo dat PC games in FPS (volgens mij) niet altijd linear schalen, waardoor er wat slimmer gekozen moet worden in componenten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

Zelf ben ik mij aan het oriënteren op een compacte game/htpc.

Een leuke ITX build zou leuk zijn, eventueel een APU build met een 8500/8600/8700G.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PseudoCoder
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-06 14:49
Met de opkomst van AI, valt het mij tegen dat er nog maar weinig/geen aanbod is voor LLM/AI systemen.
Dit zijn systemen waar je wellicht tegen exotischere videokaarten aanloopt (en/of meerdere RTX) en unieke configuraties en uitdagingen met betrekking tot het graag willen en hebben van veel en snel RAM (Denk 128GB+ en meer).

Ik zat met smart te wachten hoe de tweakers hier zouden reageren op dit topic: relativity in "Systeem voor LLM & AI" (niet door mij gepost maar een medetweaker)
Maar het heeft helaas niet veel reacties uitgelokt.

Ik zou wel graag hier meer over willen zien, zij het een BBG of ander artikel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 11:20
Een roundup van de diverse mini pc's die on-line verkrijgbaar zijn lijkt mij wel een keer leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killergrave
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-01 12:15
Ik zou echt super graag een Price/Performance review willen zien. Per categorie hardware. Gezien de prijzen voor GPU's bizar zijn. Zou die grafiekjes wel willen zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BoeBoe
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-04 16:51
Voor mij zou er een development PC tussen mogen zitten. En misschien dan nog wel differentiëren tussen prijs vs stilte vs performance vs toepassingsgebied: mobile ontwikkeling dat emulators gebruikt of applicatie dev dat dan weer vaak virtualisaties nodig heeft, game dev dat een gpu nodig heeft en misschien niet veel geeft om geluidsproductie, AI modellen ontwikkelen heeft dan weer heel andere eisen,...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ruben314199
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-04 21:08
Als toevoeging op alle bovenstaande voorstellen zou ik graag een BBG willen voor een PC die probleemloos werkt met Linux. DWZ: goede open-source drivers voor alle hardware.

De gaafste watergekoelde pc ter wereld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard Richard
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-03 11:20
Ik zou graag een BBG voor een DAW (Digital Audio Workstation) willen zien die sowieso Pro Tools kan draaien.
Op Windows 11 en zo stil mogelijk, met veel USB poorten om randapparatuur aan te sluiten. Simultaan 25 tot 30 vsti's moet ook mogelijk zijn.

Budget max 2000 à 2500.

[ Voor 35% gewijzigd door Richard Richard op 03-05-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Voor de verandering zou ik graag eens willen zien wat met een beperkt energie-budget mogelijk zou zijn. In het bijzonder de ongeveer 200W van de nieuwste niet-mobiele spelcomputers, een meer uitdagende 100W, en het bizar lage 16W budget van de originele switch.

Zoals de spullen uit het doosje komen, uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikkeeee
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-06 02:56
Ik ben wel benieuwd wat jullie zouden aanraden voor hogere refresh rates. Zowel voor 1080p als 1440p, zodat ik kan overwegen of 1440p ook een optie is zonder te veel geld kwijt te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• danger89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 22:30
Rhapsody schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:39:
I.p.v. een game PC, een keer een mooi development systeem.
Exact. In mijn geval ben ik een programmeur. Maar ik heb dus dan gekozen voor de optie: "Creator PC (videobewerking etc)".

Ik zit te denken aan een threadripper 7000 systeem. Volledig draaiende onder Linux. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door danger89 op 05-05-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FraGment
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-03 16:39
Ik zou graag naast de zoveelste amd ryzen setup (en ik snap waarom) een gelijkwaardig 1440p systeem op basis van Intel zien.

Met daarbij ook een goede onderbouwing tussen i5/i7 en de verschillende beschikbare chipsets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !mark
FraGment schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:22:
Ik zou graag naast de zoveelste amd ryzen setup (en ik snap waarom) een gelijkwaardig 1440p systeem op basis van Intel zien.

Met daarbij ook een goede onderbouwing tussen i5/i7 en de verschillende beschikbare chipsets
Welke noodzaak/use-case wordt hiermee behandeld?

Het lijkt mij vanzelfsprekend dat in de BBG verschillende use-cases aan bod komen en daarbij de meest geschikte processor relatief aan het budget gekozen wordt. Voor het leeuwendeel van de toepassingen/systemen is Intel dat momenteel simpelweg niet. Om dan toch geforceerd een Intel systeem erbij te zetten terwijl dat gewoon niet de optimale keuze is voor o.a. gaming doet m.i. zelfs afbreuk aan de BBG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lutser
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-06 22:43
Wat ik mis is een 'developer' PC, grafische kaart is bijvoorbeeld niet nodig. Support voor linux wel (al is vrijwel alles tegenwoordig ondersteunt).

Hoe snel start Intellij/VS code, compileren van een project, etc...

Budget ergens tussen de 1000 en 2000 euro.

[ Voor 9% gewijzigd door lutser op 08-05-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:37

Thomg

Aww yiss

lutser schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:58:
Wat ik mis is een 'developer' PC, grafische kaart is bijvoorbeeld niet nodig. Support voor linux wel (al is vrijwel alles tegenwoordig ondersteunt).

Hoe snel start Intellij/VS code, compileren van een project, etc...

Budget ergens tussen de 1000 en 2000 euro.
Het antwoord hierop is simpelweg een gaming build met iets meer geld naar de CPU en geheugen (en misschien opslag) en GPU eruit of veel eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulHoogmoed
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-06 21:54
Hij wordt al genoemd, een serieuze thuiscomputer waar geen spelletjes op gedaan worden maar wel wat video en foto bewerking enz. rond de 1000 euro. Dat is waar ik in geintreseerd ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:53
Ruben314199 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:38:
Ik ben benieuwd naar een syteem dat je de beste "bang voor je buck" geeft. Waarbij "beste" natuurlijk nader gedefinieerd moet worden. Bijv:

- meeste frames [game, FPS] per euro
Ik denk dat je dan uitkomt op een systeem van € 1.000 tot € 1.500
Waarbij een Ryzen 5 5600 systeem icm een RX 7900 GRE een van de betere opties zou kunnen zijn, voor zover de processor in dat geval niet te veel de bottleneck is.

Ik vraag mij wel af hoe je het systeem gaat kiezen, want de prestaties worden pas gemeten eens het systeem in elkaar gezet is. Om dit te kunnen doen, moet je de grootste kanshebbers (dat kunnen dus een hoop verschillende systemen zijn) binnen deze prijsrange gaan bouwen en dan kijken welk systeem wint. Ik weet niet of dit praktisch haalbaar is. Momenteel wordt één systeem gebouwd, nadien getest en dat wordt de BBG.

Verder eens met @Anoniem: 57411, een gamesysteem dat bijna 100W idle verbruikt vind ik wat van het goede teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 20:32
Ik zou graag een 'Best Buy' willen zien voor home office. Denk hierbij aan een home-office pc (of all in one) waarbij je ook nog redelijk kan gamen.

Home office kan ook zijn een complete office omgeving van:
- PC
- Printer (all in one)
- Keyboard Muis
- Netwerk modem (access point)
- ....

Totaal budget tussen de 1000 en 1500 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door Oortjes op 12-05-2024 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alansalomon
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:08
Een BBG voor audio bewerking/muziek productie zou ik ook graag wel willen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mauritsvdp
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-01 09:43
een AI training build + een edge AI inference build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidberkouwer
  • Laatst online: 28-05 07:30
De ideale ontwikkel PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidberkouwer
  • Laatst online: 28-05 07:30
Ben zelf een topic gestart mocht dat interessant zijn:
Ultieme Software ontwikkel pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-06 11:50
Nieuwe NAS / thuisserver BBG zou wel weer leuk zijn. De meest recente is ondertussen alweer een jaar oud: review: Desktop Best Buy Guide - Juli 2023

Toen werd een i3-12100 aangeraden. Nu zou je bijvoorbeeld ook iets met een Ryzen 5 8500G of 8600G kunnen, en er zijn wat leuke nieuwe kasten op de markt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:30
Een stille 4K game PC.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-06 13:12
+1 voor een stille pc. Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-06 13:32

TheAncientDovah

Meester in de kunsten van...

Ik zou wel eens graag upgrade kits voorbij zien komen. Als je bijvoorbeeld een vijf jaar oud systeem pakt, en daar nu nog wat extra's uit zou willen trekken. Moet ik dan de CPU of de GPU vervangen? Kan ik RAM bij prikken, en hoe werkt dat? Of moet ik gewoon een snelle SSD erin gooien? Tweakers zou hiervoor goed terug kunnen grijpen op oude BBGs, en die proberen te updaten met componenten die nu op de markt zijn.

Meester in de kunsten van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:49
Wanneer komt er weer een desktop bbg (game pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Laatst online: 12:53
ik zou wel eens een "hybride" BBG willen zien met een mix van nieuwe en/of tweedehands onderdelen. Ik vermoed dat je op die manier goede systemen voor een aanlokkelijke prijs kunt bouwen en het is zo eens iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-06 10:25
TheAncientDovah schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:35:
Ik zou wel eens graag upgrade kits voorbij zien komen. Als je bijvoorbeeld een vijf jaar oud systeem pakt, en daar nu nog wat extra's uit zou willen trekken. Moet ik dan de CPU of de GPU vervangen? Kan ik RAM bij prikken, en hoe werkt dat? Of moet ik gewoon een snelle SSD erin gooien? Tweakers zou hiervoor goed terug kunnen grijpen op oude BBGs, en die proberen te updaten met componenten die nu op de markt zijn.
5 jaar oude systemen kunnen of (als het AM4 is) nog updaten naar een Ryzen 5, of (als het iets anders is) eigenlijk gewoon volledig vervangen kunnen worden (misschien kast/SSD meenemen naar een nieuw systeem). Maar voor zulk soort maatwerk kan het beste gewoon een draadje op dit forum aangemaakt worden.
Tom Vertommen schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:55:
ik zou wel eens een "hybride" BBG willen zien met een mix van nieuwe en/of tweedehands onderdelen. Ik vermoed dat je op die manier goede systemen voor een aanlokkelijke prijs kunt bouwen en het is zo eens iets anders.
Voor de tweedehands is beschikbaarheid een probleem. Deze week kunnen er heel veel van het ene op V&A staat, volgende week iets heel anders. Daarop kan je geen BBG maken die (het liefst) 6 maanden redelijk relevant blijft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik maak af en toe wenslijstjes voor de lol en ik merkte op dat de zeer lage budget pc's weer mogelijk zijn, misschien een idee voor een toekomstige bbg?

<€300;

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 4600G Boxed€ 87,95€ 87,95
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 55,77€ 55,77
1BehuizingenInter-Tech B-42€ 28,81€ 28,81
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 30,-€ 30,-
1Voedingenbe quiet! System Power 10 450W€ 46,27€ 46,27
1SSD'sCrucial BX500 500GB€ 32,39€ 32,39
Totaal€ 281,19

<€400;

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 76,-€ 76,-
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 6400€ 128,85€ 128,85
Totaal€ 398,09

<€500;

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 76,-€ 76,-
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6€ 199,-€ 199,-
Totaal€ 468,24

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:27
Ik zou een simpel thuis/kantoor systeem graag terugzien. Niet om te gamen, niet om heel actief foto's/video's te bewerken. Maar 'gewoon' om wat te browsen, office te gebruiken en misschien eens wat vakantiefoto's te croppen en in een fotoboek te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Daar sluit ik mij bij aan. Een BBG met zo'n systeem heb ik al een lange tijd (langer dan een jaar?) niet meer gezien.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-06 15:31
Ik zou graag de perfecte combo van de PS5 + TV + Soundbar + Controller + Draadloze Headset willen zien met een budget van €2500 (Ultimate Gaming Setup Guide September 2024)

Dan kan ik ze alvast aanschaffen voor GTA 6 volgend jaar, denk dat meer mensen dat wel zien zitten?..

[ Voor 36% gewijzigd door Glamourt op 09-08-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Ik denk dat we in een best wel interessante tijd leven waarbij een interessant 4K budget systeem van max 1500 euro mogelijk is. Dat is dan ook mijn suggestie.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-06 16:10
bang for the buck systeempje voor 2000,-. Met high end onderdelen. Echt waar voor je geld volgens mij. CPU en mobo kan je natuurlijk wisselen voor iets moderners. Maar price/performance is dit top. Verwacht geen DDR5-7600 met dit bord. maar qua specificaties is dit erg sterk. Randapparatuur zitten ook goede deals tussen.

1ProcessorsIntel Core i9-12900KS Boxed€ 286,56€ 286,56
1MoederbordenASRock Z690 Taichi€ 188,99€ 188,99
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2€ 596,55€ 596,55
1MonitorsViewSonic XG272-2K-OLED Wit, Zwart€ 599,-€ 599,-
1ToetsenbordenMountain Everest Max (MX Red, Qwerty US) Zwart€ 99,99€ 99,99
1MuizenMountain Makalu 67 Zwart€ 14,99€ 14,99
1Geheugen internPatriot Viper Extreme PVX532G76C36K€ 119,95€ 119,95
1VoedingenFSP Hydro K PRO ATX3.0(PCIe5.0) 750W, bulk€ 64,-€ 64,-
Totaal€ 1.970,03

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
@Kalis Je mist de behuizing en cpu koeling.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-06 16:10
ja inderdaad, ik heb nu beter mijn best gedaan en iets leuks bij elkaar gesprokkeld; een min max DDR4 systeem waarmee je wel masterlijk kan gamen voor 1500 euro.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Tray€ 176,99€ 176,99
1MoederbordenASRock B550 PG Velocita€ 132,89€ 132,89
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER TWIN X2€ 819,87€ 819,87
1BehuizingenMontech X3 Mesh Zwart€ 54,90€ 54,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 24,83€ 24,83
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB12K2/32€ 74,90€ 74,90
1VoedingenASUS Prime 750W Gold€ 82,12€ 82,12
1SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 1.496,40

• Brummen
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-05 15:44
Ik zou graag een advies zien voor kant en klare sytemen die je niet zelf hoeft te bouwen. Ik waardeer de precisie van de adviezen waarin alles afzonderlijk wordt afgewogen, maar het is gewoon onwaarschijnlijk dat ik zelf een pc ga bouwen. Ik ben veel te bang dat ik ergens in het hele proces iets fout ga doen, en dat het dan allemaal in de soep loopt. Dan heb ik misschien een paar honderd euro bespaard, maar dan heb ik nog steeds geen nieuwe werkende computer.

Ik zou jullie advies waarderen over waar je een kant en klare pc kunt kopen, wat een redelijke prijs is, en wat je dan voor prestaties en bouwkwaliteit kunt verwachten. Dat dat meer kost dan individuele componenten is logisch, maar een computer met een garantie is voor mij ook meer waard.

Ik zie op allerlei sites prachtige exemplaren die wel tot drieduizend euro oplopen, maar daarvan kan ik zelf niet inschatten of die ook zoveel waard zijn. Bovendien hebben ze vaak een opzichtige uitstraling waar ik zelf de voorkeur heb voor een understated uitstraling zonder RGB verlichting. Een mooi ontwerp en goede bouwkwaliteit vind ik wel meer geld waard, maar dat kan ik zelf vanuit huis niet goed beoordelen.

Als jullie ooit met zo'n bbg zouden komen dan zou ik het zeer waarderen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• !mark
Brummen schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:50:
Ik zou graag een advies zien voor kant en klare sytemen die je niet zelf hoeft te bouwen. Ik waardeer de precisie van de adviezen waarin alles afzonderlijk wordt afgewogen, maar het is gewoon onwaarschijnlijk dat ik zelf een pc ga bouwen. Ik ben veel te bang dat ik ergens in het hele proces iets fout ga doen, en dat het dan allemaal in de soep loopt. Dan heb ik misschien een paar honderd euro bespaard, maar dan heb ik nog steeds geen nieuwe werkende computer.
Wellicht denk ik nu te simpel, maar wat houdt je tegen de onderdelen uit de BBG bij een winkel als Azerty in de winkelwagen te zetten en tegen een meerprijs van ~100 euro door hen te laten bouwen?

Hoef je zelf niks te bouwen, heb je gewoon garantie op het geheel maar wel alle voordelen van componenten die goed bij jouw gebruik aansluiten :)

Probleem met het aanraden van 'merk' prebuilds (Dell, HP etc) is dat ze vaak heel summier zijn in specificaties wat advies geven zo lastig maakt. Leuk een '850W voeding', maar welke? Moederbord vind je ook vaak niks over

[ Voor 3% gewijzigd door !mark op 28-11-2024 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie de Drenth
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-06 09:40
Ik zou graag een bbg ultra stille kantoor pc willen zien, met extreem goede stoffilters. Of zelfs passief gekoeld.

En vind een 1440p/4k ultra stil heel interessant. Ik zit te kijken om mijn 7800x3d/7900xt systeem stiller te maken. Vind t nu maar een herrieschopper, ook vanwege coilwhine. Misschien dat met airflow optimalisatie het inschakelmoment van de fans vertraagd kan worden, maar dat moet ik eens gaan testen met andere en extra fans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadwo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-06 14:57
Ik weet niet of dit al bestaat, maar ik zou een grafiek willen zien waarop de prijs van een aantal verschillende builds tegenover de verwachte framerate in games is te zien (bijv. gemiddelde van een aantal populaire games). Dan kan je zien wat je terugkrijgt voor het extra geld instoppen in je nieuwe build.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_WleuyWuSlxKPPsZBwIuLSWfxk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xaeczEvsS7dFcMUYSv9pr4Bd.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-06 17:10

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Appie de Drenth schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:19:
Ik zou graag een bbg ultra stille kantoor pc willen zien,
Ik verwacht niet dat er ooit een BBG speciaal hiervoor gaat komen.
Omdat je eigenlijk alle BBG's wel zeer stil kan krijgen (zolang het geen overclock/high-end systeem is).
Gewoon een kwestie van grote koelers, grote ventilatoren en een grote kast met demping. En natuurlijk wat kieskeurig zijn met het kiezen van de onderdelen.
Dit is eigenlijk meer iets voor een how-to.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-06 22:35

krouwen

Hardware Enthusiast

Wat mij leuk/interessant lijkt (als oude tweaker) is een build voor jonge kinderen 8-12 jaar voor school, gamen (welke games ze dan op die leeftijd spelen) en een beetje compact en aantrekkelijk in een kinderkamer.

Verder voor mij en andere tweakers mogelijk interessant: selfbuild NAS/homelab server

Verder zou ik inderdaad voorstander zijn van prestatie doel gerichte BBG's waarbij een prijsklasse wordt losgelaten waarbij dan vooral gekeken wordt naar beste prijs/kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:14
Een klein formaat HTPC die in een TV meubel past en waarop met een Linux based systeem als Bazzite of SteamOs gegamee kan worden als een console.

Wellicht ook met uitgebreide gebruikerservaring review.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Laatst online: 12:53
Een developer pc gericht op programmeren(vlot werkende IDE en multiscreen setup(3 schermen?)). Iets tussen budget en high performance...Wat is dat dan, value oriented misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radko
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:53
Ik zou graag een Stille NUC / mini HTPC willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:12

jdh009

FP ProMod
Ik ben wel benieuwd naar een echte monster-PC voor AI en VR, met een hoge resolutie en een high-framerate setup, waarmee je echt alles uit een 5090 kunt halen straks.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSVSupp1913
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-04 19:54
Vrijdag stond er nog een BBG kantoor-pc op de site. Is deze weer verwijderd? Ik kan 'm niet meer vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:00
PSVSupp1913 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:59:
Vrijdag stond er nog een BBG kantoor-pc op de site. Is deze weer verwijderd? Ik kan 'm niet meer vinden.
Mensen lazen alleen de (misschien wat achterhaalde) titel "kantoor-pc" en niet de omschrijving, wat een hoop gezeur gaf. Nu is het Best Buy Guide: De beste basis-pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 25-06 13:07
met de nieuwe steamdeck software en linux gaming dat steeds weer een beetje beter wordt is een leuk systeempje voor die doeleinden wel leuk en relevant om eens samen te stellen lijkt me

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-06 13:26

Frituurman

Mjam!

TL;DR

Maar ik zou een overzicht van mini-PC's (zeg maar de nieuwe NUC's) willen zien. Ze zijn er in ontzettend veel gradaties. Zelf ben ik op zoek naar een mini-PC waar nog een beetje casual op te gamen valt en je valt dan in een enorm groot gat met tientallen, zo niet honderden modellen, waarbij je voor tussen de 500 en 1000 euro echt heel veel moois kan vinden, maar zelfs ónder de 500 euro heb je varianten met bijvoorbeeld een Intel Core Ultra 5 125H met geïntegreerde Arc GPU, waar je gewoon zelfs nog Cyberpunk kunt spelen (ja ja, low settings, maar toch! Cyberpunk is toch een beetje de nieuwe Crysis he).

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MellowSG
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-06 09:21
Zou het een leuke uitdaging zijn om team red/green tegen elkaar te zetten..

Ik ben zelf niet principieel in een of andere team.. maar uiteen zetten wat je als max kan halen binnen verschillende settings als je je persé wil committeren aan een of het andere en hoe dat zich verhoud..

Zoieso leuk om te kijken hoe goed de merken presteren. Oké geen verrassing dat de ultimate build wss een nvidia gaat worden atm maar klopt dat ook voor de lagere categorieen en moet je persé 2k uitgeven aan een GPU voor 4k 7900XTX ook genoeg performance voor 95% van de gamers. Min of meer dus de best buy guide maar dat je dan steeds zoekt naar 2 systemen, en dan ook ziet wat je inlevert of voor welke meer prijs je hoeveel iets beters ( of slechters krijgt)

Je kan denken aan verschillende prestatie categoriën.

Best of the best
De allerbeste build die je kan krijgen ongeacht prijs/kwaliteit.

1080/1440/4k builds met oog voor $/frame (best buy guides anyone?)

of simpel weg prijs categoriën <800 euro etc. maar vind dit zelf wat minder zinvol en heeft overlap met voorgenoemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:14
Tweedehands koopje voor de allerbeste bang for buck.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Gezien AI steeds belangrijker aan het worden is, duidelijk is dat het geen goed plan is om al je data over de plas te gooien:

Hebben jullie al nagedacht over een BBG voor het lokaal draaien van LLM's/Inference workloads?

Het is een ruimte waar op dit moment heel veel in gebeurt en de ene ontwikkeling de ander opvolgt. Ik ben nu aan het rondshoppen, twijfel dan tussen een Mac Studio M3 Ultra, een zelfbouw met 5090 of zelfs een tinypod. Maar waarschijnlijk zie ik dan weer hele andere dingen over het hoofd.

Een BBG zou zeker interessant zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door init6 op 19-03-2025 16:28 ]

Pagina: 1