(noob) Advies gevraagd voor zonnepanelen op schuurtje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnandvo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09-2024
advies aanschaf,aanleg zonnepanelen op schuurtje

Wil graag beginnen met zonnepanelen op dak van schuur. In de toekomst wordt de schuur uitgebreid en wil daar ook graag panelen op. mogelijk later ook op het huis zonnepanelen

Mijn plan tot zover
2 zonnepanelen landscape richting oost west op schuur met micro omvormers.

Panelen , twijfel tussen Denim 480 wp n-type 1909 mm x 1134 mm of Jinko 440 tiger n-type 1762x1134.

Micro omvormer waarschijnlijk enphase, type?
zag ook omvormers die per 2 panelen gingen, misschien is dat wat?

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBfg9J55zHxbVf5FsH_BBTSIj8E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GrDDmsG28vaMSyrFmorAwrQ1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyFKUZPKJY29qf0vjkR0-VUpTWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vhPKIBSv5pHcsqtmm1mGOLe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUnouh7-_SF6QQUAXOoQS9tcPco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8i2bbClSQqvVxQqbOOSLDrgd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYPn2TcsTzqLnE0X1LNUyGnY6vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlS48D2lracwIKgjQZ16p6vU.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn vraag
Wat denken jullie van bovenstaande?
hebben jullie nog advies kwa hoe te leggen, portrait of landscape, orientatie, aantal panelen? micro omvormer ? welk montage materiaal? heb een voorkeur voor oostwest icm dynamisch contract. schuur loopt enigszins af.

Beschikbare ruimte
dak van schuur is 1,96m x 2,5m , deel schuur later aan te bouwen is 2,1m x 2,55m
dak loopt af, zie foto. Huizen bestaan uit twee woonlagen. Tuin is op oosten gericht, met klein tikje richting zuid.

Schaduw
behalve van huis van buren aan overkant en eigen huis, geen. in toekomst mogelijk van kleine boom.

Jaarverbruik
1100kwh, verwarm woning en water op gas , woningcorporatie is dit jaar woning klaar maken of aansluiten om te verwarmen met duurzame energie bronnen. dus mogelijk veranderd dit. krijg nog geen duidelijkheid verder van hun.

Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A , slimme meter

Budget en doel
EUR 500 , Doel is om eigen verbuik omlaag te brengen om zo icm met overstappen naar dynamisch of vast energie contract, mijn financiele lasten aan energie omlaag te brengen.
Ervaring op doen met zonnepanelen.

Wie gaat het uitvoeren
zelf met hulp,advies van vrienden met enige ervaring.

Bijhouden van de data
belangrijk

Reeds verkregen offertes
geen

Regio
Haarlem, Noord-Holland

Update;

Bedankt voor alle reacties tot zover!

Op dit moment zou ik elke maand 60 euri kunnen besparen als ik mn energie contract ergens anders afsluit.

Er wordt me dan alleen een boete opgelegd ivm opzeggen van paar honderd euro.

Nu is mn verbruik al wat omlaag en wil zonnepanelen dus gebruiken om de boete nog meer te verlagen. Dat zou voor nu al top zijn. Een simpele manier om 2 panelen op het schuurtje te knallen binnen korte tijd wordt the way to go.

Er is geen stroom buiten.
Twijfel om voor een plug en play setje te gaan met stekker stopcontact of zelf zoiets samen te stellen.

Montage op het dak of oostwest landscape met goedkope of tweedehands montage dingen.
Of iets simpels voor plat op het dak monteren , evt aan oostkant kant iets hoger om ze op 0 graden te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wijnandvo op 09-04-2024 14:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe ga je de panelen aansluiten in de meterkast? Heb je al iets hangen in de schuur?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

tip: https://www.elektrobode.nl/kennisbank/wat-is-een-pv-verdeler mocht er al stroom in de schuur zitten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Heb buiten nog geen stroom. Vriend van me wil me helpen extra groep te plaatsen, hij heeft ervaring. Zal vanaf meterkast kabel onder vloer door naar tuin moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Bedankt, zal link even bekijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Enphase is voor 2 panelen echt een heel, heel duur plan.

Pak 1 aps ds3. Pak een ecu-b voor 6 tientjes en je hebt nog monitoring ook.

Enphase kost de monitoring je een gateway van >160 en je moet een Q relay gebruiken van 6 tientjes.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 07-04-2024 19:03 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ronald schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:03:

Enphase kost de monitoring je een gateway van >160 en je moet een Q relay gebruiken van 6 tientjes.
Heb je daar een link van (type etc, ik zie er meerdere voor hogere prijzen) - heb ook nog een schuurtje waar ik twee paneeltjes op west-noord kwijt kan, zoek nog naar een omvormer oplossing daarvoor.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 07-04-2024 19:06 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Ronald schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:03:

is het met een aps ds3 ook mogelijk uit te breiden? Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
franssie schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:05:
[...]

Heb je daar een link van (type etc, ik zie er meerdere voor hogere prijzen) - heb ook nog een schuurtje waar ik twee paneeltjes op west-noord kwijt kan, zoek nog naar een omvormer oplossing daarvoor.
misschien heb je hier iets aan?

https://ati-solar.nl/wink...OnD7pDCcY0uwaAsDUEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Mooie prijs, echter is de garantie wel wat korter op de panelen en inverters. ga opzich t liefst wel voor wat meer kwaliteit,garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
12 jaar garantie is genoeg. Dan wil je weer wat anders.

25 jaar is onzin. Hoe goed waren de panelen en omvormers van 25 jaar geleden?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2024 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:23
Wijnandvo schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:27:
[...]

Mooie prijs, echter is de garantie wel wat korter op de panelen en inverters. ga opzich t liefst wel voor wat meer kwaliteit,garantie.
Sorry, maar deze reactie toont aan dat je e.e.a. niet goed begrijpt. Je staart naar begrippen als 'garantie'. Allemaal leuk en aardig maar Enphase is vele malen duurder dan een Hoymiles/APsystems. Is ook goede kwaliteit en werkt uitstekend. Daarnaast heb je zelfs minder onderdelen die kapot kunnen gaan.

Mijn tip: twee panelen bijvoorbeeld de Jinko 430 of gelijkwaardig met een Hoymiles HM800 of APsystems erop. Dan ben jij helemaal het heertje voor een zacht prijsje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:55

FreakNL

Well do ya punk?

Die set van Cedel is prima. Komt nog wel prijs voor montagesysteem bij.

Zelf zou ik opteren voor 1x HMS-800w ipv twee keer de 400 variant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:19
Waarom wil je ze eigenlijk op schuur? Dak van huis is hoger, dus minder schaduw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:17
Volgens mij bestaat er met APSystems tegenwoordig ook de EZ1 dit is praktisch de APS DS3 maar dan met Wifi geïntegreerd scheelt weer een ecu.

Wijnandvo, in principe is de APS micro omvormers oneindig uitbreidbaar. zolang de stroom het aankan, wel verstandig om alvast na te denken over bekabeling voor de toekomst, voor het gemak heeft APS een soort koppelkabel welke van Micro naar Micro koppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
99ruud99 schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:45:
Waarom wil je ze eigenlijk op schuur? Dak van huis is hoger, dus minder schaduw.
Omdat ik het zelf wil doen en niet in 1 een te groot project ervan wil maken. daarnaast is het de snelste goedkoopste manier om mn verbruik te verlagen, zodat ik mn overstapboete ook kan verlagen.

Als ik dan eenmaal op dak van huis bezig ga wil ik liever meteen 4 aan elke kant leggen.

financieel ook nu niet middelen om dit te doen. Voor staat ook nog eens een flinke boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
TwingyTwingy schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:30:
[...]

Sorry, maar deze reactie toont aan dat je e.e.a. niet goed begrijpt. Je staart naar begrippen als 'garantie'. Allemaal leuk en aardig maar Enphase is vele malen duurder dan een Hoymiles/APsystems. Is ook goede kwaliteit en werkt uitstekend. Daarnaast heb je zelfs minder onderdelen die kapot kunnen gaan.

Mijn tip: twee panelen bijvoorbeeld de Jinko 430 of gelijkwaardig met een Hoymiles HM800 of APsystems erop. Dan ben jij helemaal het heertje voor een zacht prijsje.
Mijn reactie was op deze panelen en de hoymiles inverter. Niet op Apsystems.
Waarom zou ik voor JInko 430 gaan en niet voor 480?
Zou je ook 2 panelen oostwest zoals beschreven adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
FreakNL schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:31:
Die set van Cedel is prima. Komt nog wel prijs voor montagesysteem bij.

Zelf zou ik opteren voor 1x HMS-800w ipv twee keer de 400 variant
Begrijp niet helemaal wat je bedoelt, de link is toch een set van 2x400?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:40
Wijnandvo schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:54:
[...]

Twee versies in de linkjes. 1 met twee losse micros en 1 met een 800 dubbele micro omvormer.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Wijnandvo schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:10:
[...]

is het met een aps ds3 ook mogelijk uit te breiden? Bedankt voor je reactie!
Alles is uit te breiden. De voorwaarden verschillen bij micro's, solaredge en string omvormers.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Wat vinden jullie van de opstelling 2 panelen oost-west in landscape ? ook gelet op het hellende dak van schuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wijnandvo schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:54:
[...]

Ik zou opteren voor 1x 800 omvormer variant en niet twee losse 400 variant onvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
FreakNL schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:41:
[...]

Ik zou opteren voor 1x 800 omvormer variant en niet twee losse 400 variant onvormers
Wat is hierin je overweging? prijs? denk je dat met de beschikbare ruimte 2 panelen oost west in landscape een goed idee is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Oei, daar heb ik overheen gelezen.

Dan zou ik wellicht toch voor twee losse omvormers gaan.

Ik dacht dat het een 2x opstelling naar dezelfde richting was… Excuus

[ Voor 36% gewijzigd door FreakNL op 07-04-2024 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexnorton
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-03 23:58
Voor een Oost-west configuratie heb je of 2 micro-omvormers, of één met twee aparte MPPT's, bijvoorbeeld de DS3. Ik ben ook bezig met het zelfde project op dit moment, ik ben van plan om hem gewoon aan de stekker in de tuin te koppelen. Hij zou nooit meer dan 800w leveren en ik lees ergens dat tot 1300w maag gewoon op de stekker zonder een pv verdeler (klopt dat?). Ik zal in iedere geval een aparte aardlekautomaat in de schuur installeren omdat de schuur is van metaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Wie o wie, zit nu met de vraag:

Is 2 panelen oost west landscape the way to go?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wijnandvo schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:27:
Wie o wie, zit nu met de vraag:

Is 2 panelen oost west landscape the way to go?
portret lijkt me lastiger, dus die keuze is makkelijk.

Over Oost-West, hangt van je schaduw af, maar is wel de meest lang opleverende plaatsing - en afhankelijk van je montage kan je het altijd bijdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
franssie schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:34:
[...]

portret lijkt me lastiger, dus die keuze is makkelijk.

Over Oost-West, hangt van je schaduw af, maar is wel de meest lang opleverende plaatsing - en afhankelijk van je montage kan je het altijd bijdraaien?
Dacht aan deze opstelling omdat het dak van schuurtje afloopt richting oost, en je anders een rare hoek krijgt? Daarnaast lijkt dit me het minst uitsteken boven de constructie. Woon 10 kilometer bij kust vandaan, dus dat is ook belangrijk en ziet er netter uit.

Later een andere opstelling lijkt me lastig. Sowieso is het montage materiaal in dit geval best prijzig. ben beetje aan het onderzoeken of ik dit niet gewoon van marktplaats af kan halen, om de kosten te drukken.

Ga het forum maar even afspeuren voor fijne webshops,bedrijven om 1 en ander aan te schaffen voor mooi prijsje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:37
Of zelf betonsteunen maken als montage.
Als je de Hoymiles wil uitlezen, dan kan je zelf een dtu maken.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnandvo
mjjveldt schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:58:
Of zelf betonsteunen maken als montage.
Als je de Hoymiles wil uitlezen, dan kan je zelf een dtu maken.
Wil het graag zo simpel mogelijk maken, maak dan liever een frame van hout(ervaring) dan van beton.
Maar liefst gewoon iets 2ehands van mp. scheelt ook tijd etc.

Gister even gegoogled en kwam op 230 euro kwa montage, das met net even te gortig voor 2 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Dit is een optie die mij in de buurt lijkt komen

https://np-energy.eu/wing...l6aX3W9u0vNEaAoKsEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Deze prijs valt me nog mee voor montage, iemand die minder biedt?

https://www.jbsolar.nl/2-panelen-o-w-ls-141034068.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Of gewoon plat leggen. Plat op dak montage Alla Lardman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:37
Wij hebben er voor gekozen een aluminium frame op onze schuur te bevestigen, en daar de, in ons geval 4 zonnepanelen op vast te maken.

Op deze manier konden we ze qua maat beter kwijt, we konden zelf de hoek bepalen, en hadden geen zorgen over het gewicht van de ballast op het dak, en het eventueel schuiven van de ballast door de helling.

Geen goedkope oplossing maar wel praktisch hier. En het gaf ons de mogelijkheid onze 8 panelen op zuid uit te breiden met 4 oost-west.

Ook dat is een optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLRLAZrQJeXB6BrJ_42sSpTSC6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxJ1MwEN2MKi3bX9xXEkT8w6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Dan liggen ze oost, omdat het dakje afhellend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Misschien plat frame en aan 1 kant wat ophogen zodat ze wel op 0 graden komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Sjamo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:43:
Wij hebben er voor gekozen een aluminium frame op onze schuur te bevestigen, en daar de, in ons geval 4 zonnepanelen op vast te maken.

Op deze manier konden we ze qua maat beter kwijt, we konden zelf de hoek bepalen, en hadden geen zorgen over het gewicht van de ballast op het dak, en het eventueel schuiven van de ballast door de helling.

Geen goedkope oplossing maar wel praktisch hier. En het gaf ons de mogelijkheid onze 8 panelen op zuid uit te breiden met 4 oost-west.

Ook dat is een optie.

[Afbeelding]
Netjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wijnandvo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:21:
[...]

Dan liggen ze oost, omdat het dakje afhellend is.
Een beetje hellend maakt niet zo heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
franssie schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:22:
[...]

Een beetje hellend maakt niet zo heel veel uit.
Ja denk 10 a 15 graden zoiets naar oost.
Wel simpel monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Misschien moet je nog eens kijken naar de helling van het dak en of je dat wil houden.
Wij hebben ook die helling, maar zo'n 4 maanden merken we invloed van de schaduw van het dak van het huis. Zeker december en januari hebben we op die panelen nauwelijks opbrengst door de schaduw omdat de zon dan zo laag staat, terwijl dat natuurlijk het moment is dat je het lietst de opbrengst hebt (wij althans).

Misschien kan je het uitrekenen met een simulatieprogramma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Sjamo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:37:
Misschien moet je nog eens kijken naar de helling van het dak en of je dat wil houden.
Wij hebben ook die helling, maar zo'n 4 maanden merken we invloed van de schaduw van het dak van het huis. Zeker december en januari hebben we op die panelen nauwelijks opbrengst door de schaduw omdat de zon dan zo laag staat, terwijl dat natuurlijk het moment is dat je het lietst de opbrengst hebt (wij althans).

Misschien kan je het uitrekenen met een simulatieprogramma?
Ja uiteindelijk zou ik daar mogelijk wel wat aan willen doen, alleen niet in nabije toekomst. Sowieso zit schuur vast aan die van de buren, dus das ook een dingetje.

Is dat omdat je zelf wil verbruiken? Stroom al niet meer kunt salderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Wijnandvo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:09:
[...]

Ja uiteindelijk zou ik daar mogelijk wel wat aan willen doen, alleen niet in nabije toekomst. Sowieso zit schuur vast aan die van de buren, dus das ook een dingetje.

Is dat omdat je zelf wil verbruiken? Stroom al niet meer kunt salderen?
We kunnen nog salderen, maar leggen deze dingen aan alsof dat niet zo is. Dat maakt het eenvoudiger voor ons wanneer salderen weg gaat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Even update gedaan in mn originele vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXU0UiCGTYG1-tlBo2gpCvr_VTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppI7aqJCwwIQkUNpcG2uOyof.jpg?f=fotoalbum_large

Kan om het simpel te houden, 2 of 3 blokken hout aan elke kant van schuur schroeven. Aluminium frame (welke?) daarop schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Zie dat de valkbox 3 ook simpel en voordelig is, iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Wijnandvo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:31:
[...]

Ja denk 10 a 15 graden zoiets naar oost.
Wel simpel monteren
Op 10 graden helling kun je geen van de bekende merken plat dak ballast systemen gebruiken. Die vragen een veel lagere helling.

Je wil niet dat het het dak af schuift.

Makkelijkste is dus naar een bitumen systeem kijken, plat op het dak, netjes op oost. Al het andere is 10x lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Ronald schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:36:
[...]

Op 10 graden helling kun je geen van de bekende merken plat dak ballast systemen gebruiken. Die vragen een veel lagere helling.

Je wil niet dat het het dak af schuift.

Makkelijkste is dus naar een bitumen systeem kijken, plat op het dak, netjes op oost. Al het andere is 10x lastiger.
Aha! Dus een valkbox 3 zou bijv niet kunnen?
Heb je voorbeelden van wat wel zou kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Is zo een lang model 5 graden niks?
https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/
2 panelen in portrait = 3 steunen

Lange steun (5 graden):
De lengte van de lange steun is 150 cm en de breedte is 17 cm. Het hoogste punt is 24 cm en laagste punt 10,5 cm. Te gebruiken voor 2 x Landscape of als 1 x Portrait 5 graden.

Edit: oh dak loopt iets af, dat ziet er raar uit richting zuid.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2024 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Nu dacht ik dat ik voldoende beschrijving gaf :?

https://www.esdec.com/nl/clickfit-evo-epdm-en-bitumendak/

Of je laat @AUijtdehaag de boel vasthouden in een storm, doet hij graag voor je :-) :-) :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Gewicht 58 kg

Neefje heeft ze gekocht en klaagde over het gewicht.
Moet ook nog op zijn dakkapel komen
Mij nie bellen nie >:)

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2024 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@AUijtdehaag die dingen die bij enkelen wel degelijk zijn gaan schuiven dus. Op 0 graden daken.

Ook waarschuw maar even… ik zou het risico niet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Ook met rubberen granulaat matjes eronder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@AUijtdehaag ik laat het oordeel aan de TS :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Ja ivm wind hier in de kuststreek wil ik geen risico nemen, bedankt voor je heads up.
zal het gewoon plat op het dak monteren met aluminium rails. ga kijken wat waar leverbaar is en welke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Okeee, heb de hellingshoek berekent , klein beetje verkeerd ingeschat, klein beetje maar.
het is 4 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Valkbox kan tot 5 graden wordt gebruikt volgens Cedel. dat lijkt me wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Zou bijvoorbeeld het ValkPitched - Trapezoidal | Clamp niet een nette optie zijn? In principe simpele u profielen die je aan je dak schroeft, paneel erop en klaar.

Bij mijn broer zijn schuur ook zo gedaan, ligt als een huis en kost significant minder dan alle ballast systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Chrisverst schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:18:
Zou bijvoorbeeld het ValkPitched - Trapezoidal | Clamp niet een nette optie zijn? In principe simpele u profielen die je aan je dak schroeft, paneel erop en klaar.

Bij mijn broer zijn schuur ook zo gedaan, ligt als een huis en kost significant minder dan alle ballast systemen.
Valkbox 3 is 30 a 40 euro per paneel. in dit geval dus 70 a 80 euro. dan liggen ze wel mooi oost west.
Lijkt me wel wat. schroef liever niet in het bitumen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
Wijnandvo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:23:
[...]

Valkbox 3 is 30 a 40 euro per paneel. in dit geval dus 70 a 80 euro. dan liggen ze wel mooi oost west.
Lijkt me wel wat. schroef liever niet in het bitumen.....
Ik begrijp je punt over het bitumen, een goeie shell kit en de profielen zijn van onder uitgevoerd met rubber. Lekt echt niet! Plus het zonnepaneel zelf is ook een soort afdakje waar ze grotendeels onder liggen.

De profielen zijn 3 euro per stuk en een paar klemmen ook zoiets. Dan ligt het er op voor ongeveer 20 euro per paneel en geen geklooi met hele zware ballast op een klein schuurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnandvo
Chrisverst schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:27:
[...]

Ik begrijp je punt over het bitumen, een goeie shell kit en de profielen zijn van onder uitgevoerd met rubber. Lekt echt niet! Plus het zonnepaneel zelf is ook een soort afdakje waar ze grotendeels onder liggen.

De profielen zijn 3 euro per stuk en een paar klemmen ook zoiets. Dan ligt het er op voor ongeveer 20 euro per paneel en geen geklooi met hele zware ballast op een klein schuurtje.
Keuzes Keuzes Keuzes. Ja het is inderdaad een goede optie. ballast bij valkbox is 140 per paneel, is 280 kilo voor 2. Opzich is het geen issue om het schuurtje wat te versterken, paar extra 2x3 balken monteren, maar t is wel meer werk indd.
Pagina: 1