Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr3tender
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-10 01:24
Graag jullie mening over volgende offertes:
(vooral benieuwd naar jullie mening over de prijs/kwaliteit) De installateurs beweren natuurlijk allemaal iets anders, en zonder technische achtergrond raak ik niet wijs uit de technische fiches :D

Opstelling, 8 Oost en 10 West, Geen schaduw, groot dak (open bebouwing)
Jaarverbruik 6000 kwh ( 50% dag, 50%nacht/weekend)
Doel is zoveel mogelijk eigen verbruik, rekening houdend met toekomstig elektrische wagen en warmtepompboiler
Aansluiting = 3 fasen
Regio Limburg (België)

Offerte 1:

- 18 St JA SOLAR 435 Wp Double Glass Half-Cut Full Black = 7830 Wp
- HUAWEI HYBRIDE OMVORMER 5,5 KW 3F
- Garantie: panelen 25j, 30j lineaire opbrengstgarantie (87.5%), omvormer 10j, montage onderdeel 10j
- Montage: Inox haken en allu montage rails 4cm hoogte en one turn technologie
- Prijs incl btw: 6.484,25 euro = 0.83€ /Wp

Offerte 2:

- 14 St [ELAT-FB-GG-430] ELAT Solar met bifacial double glass Topcon techonologie = 6020 Wp
- [SUN2000-5KTL-M1] Huawei Omvormer | 5KTL Driefasig
- Garantie: panelen 38j alsook opbrengstgarantie (90.8%), omvormer 10j, bijkomende elektricitietswerken 5j - Montage roestvrije haken en variabele baar regeling verstelbaar zowel voor als achter
- Prijs incl btw: 6755.91 euro = 1.12 €/Wp

Offerte 3:

- 18 St Longi 430W Full black = 7740 Wp SUNGROW
- Sungrow SH6.0RT hybride 3*400 6kW (+ smart meter)
- Garantie: panelen 12j, opbrengstgarantie 25j (80%), omvormer 10j
- Montage: Clickfit evo
- Prijs incl btw: 7323.92 euro = 0.95 €/Wp

Offerte 4:

20 SolarEdge Optimizers met 25 jaar garantie
20 Belga Solar 420 wp performance Glas/folie , met 25 jaar prestatiegarantie (BE)
1 SolarEdge SE 6000H HD-Wave met 25 jaar garantie
1,325€/Wp

Offerte 5:
SolarEdge SE 6000H HD-Wave met 25 jaar garantie
20 SolarEdge Optimizers met 25 jaar garantie
20 Trina Vertex S+ N-Type Dual Glass 430W Glas/Glas Topcon, 25 jaar prestatiegarantie 1,15€/Wp

Offerte 6:
18 Bisol (made in EU) 410Wp glas/folie panelen 25jr garantie 85% opbrengst
Hybride Huawei omvormer € 6696 = 0,9€/Wp

Van deze laatste hebben we geen officiële offerte ontvangen aangezien we gelezen hebben dat glas/folie achterhaald is (degradatie). Deze installateur is er van overtuigd dat glas/folie minstens even goed is. Na wat verder te zoeken op het wereld wijde web kom ik ook producenten tegen waar ze de producten die degraderen vervangen hebben en hierdoor glas/folie panelen maken die bijna niet meer degraderen. Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten

Bij voorbaat dank voor jullie tijd, expertise, tips!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Glas/glas is pas een paar jaar redelijk mainstream, ik weet vrij zeker dat het meeste dat nu op daken ligt glas/folie is en zoveel wordt er niet vervangen; degradatie is doorgaans überhaupt niet meetbaar.
Delaminatie kan met glas/glas ook. Het is doorgaans wel mechanisch sterker (en zwaarder)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29
Glas/folie is prima.

Ik zou dit zeer geringe premium absoluut over hebben voor EU-geproduceerd, en dus offerte 6 om die reden interessant vinden.

Wel een vraag, wat is de hellingshoek? 8/10 over Oost/West is erg krap voor de meeste 3-fasen omvormers - en ik zie verschillende offertes dat wel voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:32
ik zou gewoon makkelijk voor offerte 1 gaan, lage prijs + glas glas is niet slechter dan glas-folie.

ps, offerte 1 is erg goedkoop, mooi gevonden :)
ik wil je wel even waarschuwen, heb net mijn berekening gemaakt over hoeveel winst ik heb g emaakt sinds ik panelen heb (gereken vanaf 1 nov):
65 euro...
Ja, in zomer wek je meer op - maar dan is stroomprijs ook lager (of zelfs negatief). Dus denk dat ik per jaar maar 100 euro opbrengst heb.

(ik heb eigen verbruik * inkooopprijs + injectie * injectietarief gedaan, als ik al mijn opbrengst zou verbruiken kom ik wel op 500 euro per jaar uit...

[ Voor 71% gewijzigd door 99ruud99 op 07-04-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr3tender
Bedankt voor jullie reacties!
@Proton_ inderdaad, ik ben er ook wel van overtuigd dat glas/folie evengoed is, zeker omdat er daar meer ervaring is opgebouwd, maar buiten het feit dat glas zwaarder is en dat de temperatuur hoger zou oplopen achter de panelen? Hoor ik geen nadelen over glas/glas, en de offertes zijn goedkoper.

@Wilke het huis heeft aan de westkant 2 verschillende hellingsgraden: ong 4m aan 20°
het steile dakgedeelte ong 3m aan 45-55°
de oostkant is volledig 45-55°
de flauwe helling wordt op de zonnekaart aangeduid als ideaal oppervlakte, maar geen enkele installateur stelt zelf voor om de panelen daar te plaatsen wat ik niet helemaal begrijp

@99ruud99 Het is ook daardoor dat ik hier zo hard m'n hoofd over breek, als het niet opbrengt laat ik ze niet leggen... maar
- 1 dit lijkt me een hele goede periode door de prijzen.
- 2 m'n vrouw werkt van thuis uit 3 van de 5 dagen en ik werk in ploegen waardoor we zelfverbruik wel kunnen optimaliseren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFj9fAZiiKfD_aXjvm77Yky_v2g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CaDsTce76aHfzykWzEnjwHgr.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLkh6vAoqrDDlIfo7aYek7mKY1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdq84gbXVCIog1FRbZO7Dl99.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ak8g7i36WsaO0KTso-auBXW-JM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8zKafxnARTrOkJ5rW88xDTZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfN0ZWC15Kf3Iv0mQ4wTmWR4tlg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnCNnCtxGgtO7cpSIguGLrfU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
3 verschillende hellingshoeken met 18 panelen, ik mis even hoe een 3-fasenomvormer zonder optimizers hier iets mee gaat kunnen. Helemaal aangezien ze gewoonlijk max. 2 MPTT's hebben.

En toch staat zo'n constructie in de helft van deze offertes.

@Ronald , weten die installateurs iets dat ik heb gemist?

(Ik sluit verrassingen niet uit, mijn werk is het zeker niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Ik ben installateur, werk veel met REC (Noorwegen) glas/folie zonnepanelen, ik weet zeker dat deze panelen beter en sterker zijn dan veel Chinese glas/glas panelen. Vergelijk de specificaties maar eens op het datablad wat draagkracht betreft. Kwaliteit en levensduur, ik wil stellig beweren dat REC daarin vele malen hoger scoort dan welk Chinees paneel dan ook, glas/folie of glas/glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20
@Wilke Soms ben ik te lui om mensen hier op te wijzen: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen
Daarom had ik niet al wat gepost :-)

Ik kan hier niets mee op deze manier..

Ik houd van plaatjes... Ik ben nogal visueel ingesteld.. :-)

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 08-04-2024 19:36 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je 3 aparte vlakken op je dak hebt, kan je bijvoorbeeld ook een polystring doen.

Dan schakel je 2 vlakken met verschillende orientaties op 1 mppt ingang parallel

De sungrow SH10RT kan op 1 ingang het dubbele aan ampere aan, dus polystring
Panelen in een polystring moeten hetzelfde aantal panelen hebben.
https://www.sma-sunny.com...tring-zonnestroom-arrays/

Een SMA 10.0 hybide tripower smart energy heeft dat ook
https://www.stralendgroen...t-energy-hybride-omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQSgNIfUZKm0UOZtm7qGJoK5Ia0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGcg4M9UiGhXYDs2njCk9YCn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-04-2024 20:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
AUijtdehaag schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:52:
Als je 3 aparte vlakken op je dak hebt, kan je bijvoorbeeld ook een polystring doen.

Dan schakel je 2 vlakken met verschillende orientaties op 1 mppt ingang parallel
Ah, dat is wel een leuke idd, maar met max 10 panelen aan één kant zit je dan op het voltage van 5. Dat gaat toch niet genoeg zijn?

Enfin, idd wat meer details zooals in de template genoemd zou helpen om te suggereren wat er kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr3tender
laatste offerte ook binnengekregenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YK-KKAuZeJvX6mR9TctZ0xlu2Pk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LCnEEQFrqSzif1xX0ov5AHvf.png?f=user_large

8 panelen oost
10 west

omvormer: SE5000H Home Wave EF-OMV-SE5000H 12jr garantie
optimizers: 18 S440 EF-OPT-S440 solaredge 25jr garantie
DAS Solar 425 wp Glas-Glas full black 30 jaar product- en opbrengstgarantie
Wp = 1,08€/Wp
1string

Ik had ook ergens gelezen dat er met de opstartspanning geen rekening gehouden moet worden. Van zodra er licht op het paneel komt is de spanning er 100% of 0% er kan geen 10% spanning zijn, het zou gaan over het vermogen? Heb je dan een minimum aantal panelen nodig om het nodige vermogen te leveren?

Tot nu toe heeft geen enkele verkoper het gehad over het minst steile gedeelte, terwijl dit volgens de "zonnekaart" juist het meest interessante oppervlakte is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr3tender
Zoals ik het begrepen heb zou je op een 1 fasige omvormer minder zelfverbruik kunnen bereiken doordat je verbruikers misschien wel op 3 fasen zijn aangesloten.

met een 3 fasige omvormer moet je een minimum aantal panelen hebben per string om de omvormer te starten? Ik vind in sommige bronnen zelfs tot 14panelen per string :o

alles op 1 string zorgt ervoor dat de zwakste schakel bepaald hoeveel de rest van de panelen kunnen doorgeven?
Of heb ik dit verkeerd begrepen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
Pr3tender schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:25:
Zoals ik het begrepen heb zou je op een 1 fasige omvormer minder zelfverbruik kunnen bereiken doordat je verbruikers misschien wel op 3 fasen zijn aangesloten.
Maakt niks uit, de meter verrekent de fasen intern. Dat moet, staat in de netcode. Heb het al vaak gelinkt, dus je zult zelf even moeten zoeken.
Pagina: 1