Is een mobielloos leven nog te leven in de moderne maatschappij?
[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 06-04-2024 19:03 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 06-04-2024 19:03 ]
When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..
Een goede grap mag vrienden kosten.
En dan? Doorverwijzen naar een afkickkliniek ter opname? Kan dat?Tomatoman schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:57:
Het zal vast wel vaker tegen je gezegd zijn, maar hoe jij jezelf beschrijft is als een verslaafde. Je bent telefoonverslaafd. Geen grap, ik ben doodserieus! Ga er met je huisarts over praten, zoals je dat ook met andere verslavingen zou (behoren te) doen.
Hoe hij zich beschrijft is redelijk gemiddeld. Behalve dat de meeste er geen probleem mee hebben de telefoon op de WC bij zich te hebbenTomatoman schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:57:
Het zal vast wel vaker tegen je gezegd zijn, maar hoe jij jezelf beschrijft is als een verslaafde. Je bent telefoonverslaafd. Geen grap, ik ben doodserieus! Ga er met je huisarts over praten, zoals je dat ook met andere verslavingen zou (behoren te) doen.
iemand iets leuks?
[ Voor 14% gewijzigd door jongetje op 06-04-2024 15:51 ]
Dat heb ik werkelijk waar nooit begrepen. Op het toilet moet je je boodschap doen en dan zo snel mogelijk daar weg. Zo'n klein hokje, opgesloten zitten (eigenlijk dubbel opgesloten omdat je ook nog eens slaaf van je telefoon bent) en in je eigen stank blijven zitten? Nee, dank je. Dan heb ik het nog niet eens over het hygiëne aspect.Sissors schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:39:
[...]
Behalve dat de meeste er geen probleem mee hebben de telefoon op de WC bij zich te hebben
Zelf heb ik een aantal jaren geleden de stap gezet om :Anoniem: 479106 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:54:
Ik zoek al jaren een compacte Android, maar dan écht compact. Niet wat ze nu "compact" noemen maar dat eigenlijk niet is. Niet te vinden dus, een compacte Android. (geen Apple fan). Inmiddels overweeg ik om ipv een heel kleine smartphone een dumbphone te nemen. Wat is mijn probleem? Dat ik mentaal altijd met mijn telefoon bezig ben. Als ik naar de wc ga, naar buiten, naar sport, werk, vrienden, altijd wil ik dat ding mee. Zelfs naar de slaapkamer, want: wekker.
Nu overweeg ik om niet eens meer een dumbphone te nemen, maar gewoon helemaal mobielloos te worden. Ik wil namelijk mentaal vrijer zijn, minder nieuws, nos.nl, volkskrant, tweakers, nu.nl. meer in contact met de mensen en omgeving om mij heen. Ik heb natuurlijk geprobeerd mijn smartphone dom te maken, maar uiteindelijk installeer ik dan toch weer firefox, etc. Dit werkt dus gewoon niet voor mij, + ik neem dan toch telkens weer mijn telefoon mee. Ik voel mij gewoon niet meer echt vrij ofzo.
Wat wil ik wel? Een laptop voor werk, een e-reader voor boeken, een mp3 speler voor muziek en podcasts, en een vaste telefoon thuis. Zo kan ik gaan slapen, zonder mn telefoon bij me te moeten hebben (even wekker kopen). Zo kan ik de deur uit met mn (kleine en non-intrusive) mp3 speler, en zo kan ik boeken lezen op een e-reader. Zo ga ik misschien thuis eens een wandeling maken, of iets nuttigs doen ipv alleen maar scrollen, internetten, youtuben, etc. Maar juist een boek lezen, of muziek echt luisteren. (mijn vriendin wil niet dat ik dit experiment start btw.)
Mijn vraag: is een mobielloos leven nog te leven in de moderne maatschappij? Wordt het wat lastiger en onhandiger? Ja vast. Maar misschien krijg je er heel veel rust voor terug. Zonder mobiel leven in NL, heeft iemand dezelfde overwegingen, wel eens geprobeerd. Is dit te doen?
(Misschien ook geen tablet dan ofzo... Anders pak ik die de hele tijd)
Dit.Sanderp schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:06:
Leuk topic! En een goede vraag! Ik heb ook lang nagedacht over deze vraag en voor mij kwam ik uit bij een Apple Watch Ultra. Dit klinkt misschien wat vreemd, maar zoals je zelf zegt en hierboven al wordt aangegeven, zijn er praktische dingen die je met een dumbphone wel echt gaat missen. Voor mij waren bellen, sms, navigatie, 2fa en spotify wel echt een pre, en dat is standalone met een AWU met esim te regelen. Ik heb mijn iPhone 13 mini verkocht en een oude halfkapotte iPhone se als 'hub'-phone gebruikt, die gewoon thuis in een laatje ligt aan een oplader zonder ooit gebruikt te worden. Deze setup gebruik ik nu sinds oktober en ik zou niet meer zonder kunnen. In principe gewoon bereikbaar voor het belangrijkste, maar niet afgeleid. Ik voel me er een stuk vrijer door, zonder dat ik me ooit beperkter voel, het is echt de ideale oplossing voor mij.
Anoniem: 316512
Oké, maar is dat een tip voor TS? Een week in een ziekenhuis liggen? Of als antwoord of leven zonder mobieltje te doen is? Waarbij een week in een ziekenhuis niet te vergelijken is met je hele leven zonder mobieltje te doen.Vaevictis_ schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:39:
Heb net een week in het ziekenhuis gelegen en smartphone was gewoon uit. Te ziek maar ook geen interesse is. Had wel een tablet maar dat was om de tijd te doden met flimpjes want je moet heel veel geduld hebben.
Het stoppen met dergelijke verslavingen werkt imho alleen als je er zelf echt 100% achter staat. Als dat niet zo is, dan is het vaak "niet te doen".Anoniem: 479106 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:02:
Hmmm. Met alle respect en sommige reacties uitgezonderd: dit topic is niet geworden wat ik gehoopt had. Toch bedankt. Ik ga verder denken...
Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.
Eens..dit moet wel kunnen. Maar zelfs die mensen die ik ken met dit, zijn toch over.FooLsKi schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:35:
[...]
Het stoppen met dergelijke verslavingen werkt imho alleen als je er zelf echt 100% achter staat. Als dat niet zo is, dan is het vaak "niet te doen".
Leven zonder mobiele telefoon, zij het dumb of smart, is goed mogelijk, ik ken een kerel van midden 20 die weigert om een mobiele telefoon te nemen. Hij heeft een huistelefoon en zijn vrienden weten hem daarop gewoon te bereiken. Ik krijg ook niet het idee dat hij een soort sociale paria is, of zo.
Persoonlijk zou ik niet zonder smartphone meer willen maar ik zie het dan ook als gebruiksvoorwerp, niet als extensie van mijn leven. Ik heb geen social media-apps op mijn telefoon staan; de paar die ik gebruik (Twitter en LinkedIn) bekijk ik wel op mijn pc. Het meest waar ik mijn telefoon voor gebruik is om muziek te streamen tijdens het wandelen. Daarbij zit 'ie in mijn broekzak, want om muziek te luisteren hoef ik niet aan dat scherm gekleefd te zitten zoals het gros van de mensen.
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Anoniem: 221425
[ Voor 4% gewijzigd door Theo op 06-04-2024 20:22 ]
7400 Wp op het dak
Laat de huisarts daar zelf zijn oordeel maar over vormen.Wispe schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:11:
[...]
En dan? Doorverwijzen naar een afkickkliniek ter opname? Kan dat?
Het belangrijkste punt is dat de topicstarter zijn eigen gedrag als problematisch ervaart. Dan is het niet langer ‘redelijk gemiddeld’ telefoongedrag.Sissors schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:39:
[...]
Hoe hij zich beschrijft is redelijk gemiddeld. Behalve dat de meeste er geen probleem mee hebben de telefoon op de WC bij zich te hebben.
Een goede grap mag vrienden kosten.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
DIt dus. Je mobiele telefoon is niet het probleem, maar jouw manier van gebruiken. Geef dus niet de telefoon de schuld, maar jezelf.Smobbo schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:05:
Euh, ik denk dat je op langere termijn er meer aan hebt om aan je zelfbeheersing te gaan werken…
Dit is namelijk niet echt een telefoon probleem.
Begin eens met alle notificaties uit te zetten en bij thuis komst aan te wennen de telefoon op te bergen (op stil). En koop een wekker
[ Voor 3% gewijzigd door Cass Casey op 08-04-2024 08:21 ]
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Deze vraag is ook gesteld door de topicstarter. Enige notie van de onderliggende oorzaak bespreken lijkt in de wind geslagen te worden. Het beste lijkt om het gewoon te proberen.
Voor wekker: Ik heb een oude smartphone offline aan de kabel naast mijn bed; kan je alle tijden van de week prettig op kwijt.Flapperbol schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:08:
[...]Het was nog wel even zoeken naar een degelijke wekker, want ik wilde er perse één die met een zelfgekozen MP3 mij wakker kon maken. Die zijn vrij lastig te vinden, want veel webshops hebben foutieve productbeschrijvingen dus er moesten er een paar terug (Tip: Deze kan dat wel)
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
TS heeft de start post leeg gehaald helaas, maar gelukkig was er Tweaker @r.e.s die de start post had gequote.Falcon schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:43:
@Anoniem: 479106 Vanwaar de vraag? Ik vind de startpost wel erg karig.
Ik zoek al jaren een compacte Android, maar dan écht compact. Niet wat ze nu "compact" noemen maar dat eigenlijk niet is. Niet te vinden dus, een compacte Android. (geen Apple fan). Inmiddels overweeg ik om ipv een heel kleine smartphone een dumbphone te nemen. Wat is mijn probleem? Dat ik mentaal altijd met mijn telefoon bezig ben. Als ik naar de wc ga, naar buiten, naar sport, werk, vrienden, altijd wil ik dat ding mee. Zelfs naar de slaapkamer, want: wekker.
Nu overweeg ik om niet eens meer een dumbphone te nemen, maar gewoon helemaal mobielloos te worden. Ik wil namelijk mentaal vrijer zijn, minder nieuws, nos.nl, volkskrant, tweakers, nu.nl. meer in contact met de mensen en omgeving om mij heen. Ik heb natuurlijk geprobeerd mijn smartphone dom te maken, maar uiteindelijk installeer ik dan toch weer firefox, etc. Dit werkt dus gewoon niet voor mij, + ik neem dan toch telkens weer mijn telefoon mee. Ik voel mij gewoon niet meer echt vrij ofzo.
Wat wil ik wel? Een laptop voor werk, een e-reader voor boeken, een mp3 speler voor muziek en podcasts, en een vaste telefoon thuis. Zo kan ik gaan slapen, zonder mn telefoon bij me te moeten hebben (even wekker kopen). Zo kan ik de deur uit met mn (kleine en non-intrusive) mp3 speler, en zo kan ik boeken lezen op een e-reader. Zo ga ik misschien thuis eens een wandeling maken, of iets nuttigs doen ipv alleen maar scrollen, internetten, youtuben, etc. Maar juist een boek lezen, of muziek echt luisteren. (mijn vriendin wil niet dat ik dit experiment start btw.)
Mijn vraag: is een mobielloos leven nog te leven in de moderne maatschappij? Wordt het wat lastiger en onhandiger? Ja vast. Maar misschien krijg je er heel veel rust voor terug. Zonder mobiel leven in NL, heeft iemand dezelfde overwegingen, wel eens geprobeerd. Is dit te doen?
(Misschien ook geen tablet dan ofzo... Anders pak ik die de hele tijd)
Mijn reviews al gezien?
Dit heeft dus niks met mobiel zelf te maken, maar discipline.PeacekeeperNL schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:59:
[...]
TS heeft de start post leeg gehaald helaas, maar gelukkig was er Tweaker @r.e.s die de start post had gequote.
En voor de goede orde nog een keer:
[...]
Je kan de belastingaangifte nog altijd op papier doen. Kwestie van de belastingtelefoon te bellen en het formulier aan te vragen.stefanass schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:59:
Praktisch lastig; kijk bv naar de belastingaangifte waarbij je met DigiD met 2 FA moet inloggen. Dit kan dacht ik alleen via sms of de DigiD app. Naast dit soort praktische zaken lijkt het me verder niet zo’n probleem, dus als je daar iets voor kunt vinden, vooral doen!
Het kan zeker wel, maar zoals gezegd, sommige zaken zijn in "praktische" zin gewoon lastiger zonder smartphone. Dit was een voorbeeld, maar er zijn waarschijnlijk meer zaken te bedenken die zonder smartphone lastiger zijn. Het kan meestal wel zonder smartphone, maar is gewoon net iets lastiger. Daar moet je bij zo'n keuze gewoon rekening mee houden zodat je niet voor verrassingen komt te staan.XWB schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:07:
[...]
Je kan de belastingaangifte nog altijd op papier doen. Kwestie van de belastingtelefoon te bellen en het formulier aan te vragen.
Ik neem aan een reactie op mij?Sissors schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:05:
Vind ik ook weer heel erg kort door de bocht. Gezien mobieltjes, en alle apps erop, ook gemaakt zijn om aandacht op te eisen.
Ik vind dit psychologisch wel interessant. Net als je (originele) topicstart leg je de schuld buiten jezelf. Als dit topic niet is geworden wat je voor ogen had, was je blijkbaar in je TS niet duidelijk over je intenties. En heb je zelf niet de moeite genomen om je intenties te verduidelijken.Anoniem: 479106 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:02:
Hmmm. Met alle respect en sommige reacties uitgezonderd: dit topic is niet geworden wat ik gehoopt had. Toch bedankt. Ik ga verder denken...
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 08-04-2024 13:49 ]
Ik vind het wel typisch dat je Facebook nog noemt voor je bank en DigiD appTdv98 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:16:
Dat het zich zal verplaatsen dan klopt. Je moet gewoon zelf initiatief nemen en geen externe factoren gaan downloaden. Zelf had ik alleen facebook, bankapp, digid en nog een paar noodzakelijke apps. Uiteindelijk facebook en instagram ook maar verwijderd.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Wilde hem graag als eerste benoemen, omdat dit ook de eeste app was die er weer af ging.YakuzA schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:30:
[...]
Ik vind het wel typisch dat je Facebook nog noemt voor je bank en DigiD app
En zelfs de Digid en bankApp kun je verwijderen zonder gevolg. DigID 2FA werkt ook met SMS. Mogelijk werkt de app anders, maar elke telefoon kan SMS ontvangen waarmee de DigID app geen noodzaak is.YakuzA schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:30:
[...]
Ik vind het wel typisch dat je Facebook nog noemt voor je bank en DigiD app
7400 Wp op het dak
Je kan zonder telefoon niet inloggen op WA online.Theo schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:19:
@Anoniem: 479106 Ik denk dat het goed te doen moet zijn om zonder smartphone te leven zonder hoogbejaard te zijn. Ik heb zelf de boot zo lang mogelijk afgehouden en ben drie jaar geleden voor het eerst overgegaan naar een smartphone, simpelweg omdat voor veel communicatie een smartphone helaas vereist is. Geen Signal of WA hebben is bijna een handicap omdat bijna alle sociale communicatie langs je heen gaat en je onderbewust jezelf best hard overal van afsluit en isoleert.
Maar wanneer je nu een smartphone hebt dan werken WA en Signal ook op de pc waardoor je qua sociaal contact niet buiten de boot zal vallen.
Voor bijna al het andere wat een smartphone kan dat kan ook via een pc of via een simpele telefoon met sms. DigID, Paypal, veel bankzaken daar heb je een 2FA met een telefoon voor nodig, en dit kan gerust een sms zijn. Voor bankzaken heb je een randomreader/Edentifier en een pc nodig.
De smartphone die ik heb is vrij van Googlediensten (LineageOS). Ik merk niet dat ik iets mis omdat mijn smartphone niet zo heel slim is doordat Google niet meekijkt en er niet zo veel apps draaien. Dus zelfs met smartphone gebruik ik nog veel van de legacy methodes van 2FA.
Mijn advies gebaseerd op mijn ervaring: Je kan gerust zonder smartphone leven mits twee voorwaarden:
1) Zorg dat WA en/of Signal op een pc draaien en je daar ingelogd bent zodat je sociale leven niet instort en je niet geïsoleerd kom van je vrienden en familie.
2) Zorg dat je een simpele telefoon hebt die kan bellen en sms'en.
Met bovenstaande twee zaken kun je gerust zonder smartphone door het leven gaan.
Dat is bij Signal gelukkig anders; daar stel je het éénmalig in op je pc (en koppel je je telefoon), waarna je de telefoon uit kan en in de kast kan verdwijnen voor een heel lange tijd.. Daarmee is je sociale communicatie dus ook niet meer hard afhankelijk van een handschermpje..Ansa schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:38:
[...]
Je kan zonder telefoon niet inloggen op WA online.
Ik was de mijne eens thuis vergeten en ik kon niks.
7400 Wp op het dak
Elke werkgever die ik ooit had had een appgroup voor het personeel.Anoniem: 479106 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:07:
Ik heb al jaren geen whatsapp, en zit al helemaal nooit in groepsapps. Signal heb ik wel, maar dat heb ik onlangs van mn telefoon gegooid omdat ik het op de laptop had, maar nu blijkt, als je het niet op je telefoon hebt, kun je het ook niet meer gebruiken op je laptop .Dus ik overweeg deze ook maar helemaal af te schaffen. Sms is ook gewoon bruikbaar, het maakt voor mensen niet veel uit of je iemand een bericht stuurt via Signal of via de berichten app. Dus ik denk dat ik Signal ook kan skippen, om te proberen of ik dat "mis". De Jelly Star is toch ook wel echt iets wat ik overweeg nu btw.
Bellen, sms, podcasts en muziek (niet pers's Spotify maar gewoon mp3's die ik heb), da's alles wat ik graag wil.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq