Leven zonder mobiele telefoon, (te) doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.328 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Topicstarter
Is een mobielloos leven nog te leven in de moderne maatschappij?

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 06-04-2024 19:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Goed initiatief!

Het zal even wennen zijn, maar uiteindelijk wel te doen. Nu ik jouw verhaal zo lees, zou het voor mijzelf ook niet slecht zijn. :)

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:20
Praktisch lastig; kijk bv naar de belastingaangifte waarbij je met DigiD met 2 FA moet inloggen. Dit kan dacht ik alleen via sms of de DigiD app. Naast dit soort praktische zaken lijkt het me verder niet zo’n probleem, dus als je daar iets voor kunt vinden, vooral doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-05 10:49
Digid kan met vast telefoonnummer prima. Gewoon doen.
Soms zijn kleine stapjes handiger.
Begin dan met die wekker te kopen, geen telefoon meer in de slaapkamer.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:15
Euh, ik denk dat je op langere termijn er meer aan hebt om aan je zelfbeheersing te gaan werken…
Dit is namelijk niet echt een telefoon probleem ;) .

Begin eens met alle notificaties uit te zetten en bij thuis komst aan te wennen de telefoon op te bergen (op stil). En koop een wekker :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sanderp
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Leuk topic! En een goede vraag! Ik heb ook lang nagedacht over deze vraag en voor mij kwam ik uit bij een Apple Watch Ultra. Dit klinkt misschien wat vreemd, maar zoals je zelf zegt en hierboven al wordt aangegeven, zijn er praktische dingen die je met een dumbphone wel echt gaat missen. Voor mij waren bellen, sms, navigatie, 2fa en spotify wel echt een pre, en dat is standalone met een AWU met esim te regelen. Ik heb mijn iPhone 13 mini verkocht en een oude halfkapotte iPhone se als 'hub'-phone gebruikt, die gewoon thuis in een laatje ligt aan een oplader zonder ooit gebruikt te worden. Deze setup gebruik ik nu sinds oktober en ik zou niet meer zonder kunnen. In principe gewoon bereikbaar voor het belangrijkste, maar niet afgeleid. Ik voel me er een stuk vrijer door, zonder dat ik me ooit beperkter voel, het is echt de ideale oplossing voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:19

Tomatoman

Fulltime prutser

Het zal vast wel vaker tegen je gezegd zijn, maar hoe jij jezelf beschrijft is als een verslaafde. Je bent telefoonverslaafd. Geen grap, ik ben doodserieus! Ga er met je huisarts over praten, zoals je dat ook met andere verslavingen zou (behoren te) doen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen nieuw lezen is een kwestie van even wennen, in het begin heb je nog wel eens de neiging om op nu.nl of zo te kijken, maar dat gaat snel over.
Je kan ook gewoon al die site blokkeren in je browser dan kan je er ook niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Tomatoman schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:57:
Het zal vast wel vaker tegen je gezegd zijn, maar hoe jij jezelf beschrijft is als een verslaafde. Je bent telefoonverslaafd. Geen grap, ik ben doodserieus! Ga er met je huisarts over praten, zoals je dat ook met andere verslavingen zou (behoren te) doen.
En dan? Doorverwijzen naar een afkickkliniek ter opname? Kan dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:14
Waarom wil je vriendin trouwens niet dat je dit experiment start? Is zij toevallig de reden van 9023 notificaties per dag ;)?

Ik denk dat het prima te doen is, tot op zekere hoogte. Uiteindelijk maak je het jezelf wel moeilijk op vele vlakken. In ieder geval, geen mobiele telefoon zou hier wel voor wat kronkels zorgen. 2FA, sociale contacten, DigiD (het kan vooralsnog wel...geloof ik), ...

Op de lange termijn heb je denk ik meer aan het afleren van dat standaard gedrag om direct te scrollen, sites te bezoeken, enz. Doe het functionele wat je wilde doen, en hou het daarbij. Op mijn telefoon ben ik simpelweg nergens ingelogd (websites) heb ik geen social media geïnstalleerd (anders dan chat-apps om met vriendin/familie in contact te blijven) en heb ik alle notificaties op silent staan en 90% van de notificaties helemaal uitgeschakeld. Ik kijk wanneer ik kijk, niet wanneer een of andere app wilt dat ik kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:03
Tja, die vrienden zie je alleen als je met ze afspreekt. Hoe ga je dat doen? Ga je een vaste telefoon nemen om toch gewoon met ze te bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tomatoman schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:57:
Hoe hij zich beschrijft is redelijk gemiddeld. Behalve dat de meeste er geen probleem mee hebben de telefoon op de WC bij zich te hebben ;) .

Dat hij er minder bezig mee wil zijn is lovenswaardig. En ik snap dat het heel makkelijk is als je hem hebt om hem toch weer erbij te pakken. Maar als je dingen erop blokkeert, apps verwijderd, etc, zou je toch een eind moeten komen? Ja je kan die weer installeren, maar dat is een stap extra. Ik geef het een halve week voordat hij de laptop gewoon naast zijn bed neerzet als hij geen telefoon meer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:25

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Heb je ook al geprobeerd om app-timers in te stellen, en dan name met je browser? Je zit dan dat je bijvoorbeeld nog een half uur over hebt. Je kan deze er natuurlijk weer afhalen als je wilt, maar zo kan je geleidelijk je smartphone gebruik minderen. En dan is het aan jezelf wat je met je tablet/laptop doet, want het is natuurlijk makkelijk om daar dan verder op te gaan.

iemand iets leuks?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:45
Waarom begin je niet eerst met bijv. een https://www.belsimpel.nl/nokia-105-4g/zwart

Dan kun je iig nog bellen en sms-en en ben je het hele smart gebeuren kwijt. Als dat goed gaat kun je stap 2 doen en helemaal zonder.

[ Voor 14% gewijzigd door jongetje op 06-04-2024 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:39:
[...]
Behalve dat de meeste er geen probleem mee hebben de telefoon op de WC bij zich te hebben ;)
Dat heb ik werkelijk waar nooit begrepen. Op het toilet moet je je boodschap doen en dan zo snel mogelijk daar weg. Zo'n klein hokje, opgesloten zitten (eigenlijk dubbel opgesloten omdat je ook nog eens slaaf van je telefoon bent) en in je eigen stank blijven zitten? Nee, dank je. Dan heb ik het nog niet eens over het hygiëne aspect.

Verder: telefoon naast bed. Ook nooit begrepen. Appjes, mailtjes en berichten in andere apps kunnen prima wachten. Familie die midden in de nacht belt omdat er iemand doodgaat of is doodgegaan? Ik begrijp het aspect van afscheid nemen maar al te goed, daar zou nog een kleine nuance in kunnen zitten. Voor het geval mensen al doodgegaan zijn en je midden in de nacht gebeld wordt is er geen verschil wanneer je dat bericht in de ochtend pas zou krijgen. Mensen die al dood zijn kun je niets meer aan veranderen. Wanneer je dat bericht in de ochtend pas hoort, leest of ziet heb je in ieder geval een goede nachtrust gehad.

Over de wekker functie: het gevolg bij velen wanneer ze de wekker van hun telefoon gebruiken is dat ze al wakker worden met dat scherm in hun vingers. Veel dopamineshotjes komen dan meteen in de ochtend al binnen, terwijl je nog niet eens fatsoenlijk wakker bent. Dus nee, een budget wekkertje van de IKEA of de HEMA voldoet prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-05 23:48
Anoniem: 479106 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:54:
Ik zoek al jaren een compacte Android, maar dan écht compact. Niet wat ze nu "compact" noemen maar dat eigenlijk niet is. Niet te vinden dus, een compacte Android. (geen Apple fan). Inmiddels overweeg ik om ipv een heel kleine smartphone een dumbphone te nemen. Wat is mijn probleem? Dat ik mentaal altijd met mijn telefoon bezig ben. Als ik naar de wc ga, naar buiten, naar sport, werk, vrienden, altijd wil ik dat ding mee. Zelfs naar de slaapkamer, want: wekker.

Nu overweeg ik om niet eens meer een dumbphone te nemen, maar gewoon helemaal mobielloos te worden. Ik wil namelijk mentaal vrijer zijn, minder nieuws, nos.nl, volkskrant, tweakers, nu.nl. meer in contact met de mensen en omgeving om mij heen. Ik heb natuurlijk geprobeerd mijn smartphone dom te maken, maar uiteindelijk installeer ik dan toch weer firefox, etc. Dit werkt dus gewoon niet voor mij, + ik neem dan toch telkens weer mijn telefoon mee. Ik voel mij gewoon niet meer echt vrij ofzo.

Wat wil ik wel? Een laptop voor werk, een e-reader voor boeken, een mp3 speler voor muziek en podcasts, en een vaste telefoon thuis. Zo kan ik gaan slapen, zonder mn telefoon bij me te moeten hebben (even wekker kopen). Zo kan ik de deur uit met mn (kleine en non-intrusive) mp3 speler, en zo kan ik boeken lezen op een e-reader. Zo ga ik misschien thuis eens een wandeling maken, of iets nuttigs doen ipv alleen maar scrollen, internetten, youtuben, etc. Maar juist een boek lezen, of muziek echt luisteren. (mijn vriendin wil niet dat ik dit experiment start btw.)

Mijn vraag: is een mobielloos leven nog te leven in de moderne maatschappij? Wordt het wat lastiger en onhandiger? Ja vast. Maar misschien krijg je er heel veel rust voor terug. Zonder mobiel leven in NL, heeft iemand dezelfde overwegingen, wel eens geprobeerd. Is dit te doen?

(Misschien ook geen tablet dan ofzo... Anders pak ik die de hele tijd)
Zelf heb ik een aantal jaren geleden de stap gezet om :
- Van social media te gaan (Facebook etc.) m.u.v. LinkedIn
- Uit de erg actieve whatsapp groepen (vrienden)
- Geen werk apps op mijn privé telefoon
- Een nieuw nummer en hier ga ik heel secuur mee om (alleen directe familie en vrienden), voor pakketjes heb ik een 'spam' nummer + 'spam' emailbox
- Meldingen grotendeels uit m.u.v. telefoontjes, belangrijke contacten en e-mail

Nu zou ik graag willen zeggen dat ik helemaal zen ben en meer in contact met anderen in de niet digitale wereld maar helaas is dat toch anders gelopen. Vrienden vinden het maar lastig dat je niet meer in de 'app' zit en je gaat links en rechts nieuws en uitnodigingen missen. Ook ben je zelf minder in the picture (er leunen blijkbaar ontzettend veel mensen op facebook om te onthouden wie wanneer jarig is).

Schermtijd maak ik nog steeds maar dan is het voor eigen interesses (fora, techniek etc).

Zelf heb ik ook overwogen om de volgende stap te zetten en een dumbphone met whatsapp te nemen maar met jonge kinderen merk ik toch dat er veel specifieke apps zijn (KDV, basisschool) en whatsapp groepen waar je wel in moet zitten om als ouder op de hoogte te blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usernamerandom
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-04 09:50
Sanderp schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:06:
Leuk topic! En een goede vraag! Ik heb ook lang nagedacht over deze vraag en voor mij kwam ik uit bij een Apple Watch Ultra. Dit klinkt misschien wat vreemd, maar zoals je zelf zegt en hierboven al wordt aangegeven, zijn er praktische dingen die je met een dumbphone wel echt gaat missen. Voor mij waren bellen, sms, navigatie, 2fa en spotify wel echt een pre, en dat is standalone met een AWU met esim te regelen. Ik heb mijn iPhone 13 mini verkocht en een oude halfkapotte iPhone se als 'hub'-phone gebruikt, die gewoon thuis in een laatje ligt aan een oplader zonder ooit gebruikt te worden. Deze setup gebruik ik nu sinds oktober en ik zou niet meer zonder kunnen. In principe gewoon bereikbaar voor het belangrijkste, maar niet afgeleid. Ik voel me er een stuk vrijer door, zonder dat ik me ooit beperkter voel, het is echt de ideale oplossing voor mij.
Dit.

Hoewel ik zelf een normale telefoon heb. Zorgt mijn 4g smartwatch er voor dat ik het huis uit kan zonder afgeleid te zijn en toch bereikbaar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Zoals al geopperd heeft het waarschijnlijk meer zin om aan je zelfbeheersing te werken. Neem je telefoon niet meer mee naar het toilet, kijk alleen 1x nieuws op tv per dag of lees een krant oid, koop een normale wekker etc etc.

Misschien helpt het om inzage te krijgen hoeveel uur per week je je telefoon gebruikt en wat je allemaal voor andere dingen zou kunnen doen met die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:31
Heb net een week in het ziekenhuis gelegen en smartphone was gewoon uit. Te ziek maar ook geen interesse is. Had wel een tablet maar dat was om de tijd te doden met flimpjes want je moet heel veel geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:39:
Heb net een week in het ziekenhuis gelegen en smartphone was gewoon uit. Te ziek maar ook geen interesse is. Had wel een tablet maar dat was om de tijd te doden met flimpjes want je moet heel veel geduld hebben.
Oké, maar is dat een tip voor TS? Een week in een ziekenhuis liggen? Of als antwoord of leven zonder mobieltje te doen is? Waarbij een week in een ziekenhuis niet te vergelijken is met je hele leven zonder mobieltje te doen.

Overigens voor TS wat voor mij iig werkt: Iets te doen hebben. En soms moet je jezelf dan natuurlijk wel een trap onder je kont geven ook te gaan doen, maar of dat nu wandelen is, of een boek lezen, of dweilen, een serie kijken (wel van je telefoon afblijven dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmm. Met alle respect en sommige reacties uitgezonderd: dit topic is niet geworden wat ik gehoopt had. Toch bedankt. Ik ga verder denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

Probeer het gewoon. Zal een uitdaging worden maar niet onmogelijk.

Mijn vader van 78 weet niet beter, maar is zelfs nu op het punt dat hij zich toch gaat interesseren. Want hij krijgt toch echt het gevoel dat hij te veel mist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:32

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Anoniem: 479106 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:02:
Hmmm. Met alle respect en sommige reacties uitgezonderd: dit topic is niet geworden wat ik gehoopt had. Toch bedankt. Ik ga verder denken...
Het stoppen met dergelijke verslavingen werkt imho alleen als je er zelf echt 100% achter staat. Als dat niet zo is, dan is het vaak "niet te doen".
Leven zonder mobiele telefoon, zij het dumb of smart, is goed mogelijk, ik ken een kerel van midden 20 die weigert om een mobiele telefoon te nemen. Hij heeft een huistelefoon en zijn vrienden weten hem daarop gewoon te bereiken. Ik krijg ook niet het idee dat hij een soort sociale paria is, of zo.
Persoonlijk zou ik niet zonder smartphone meer willen maar ik zie het dan ook als gebruiksvoorwerp, niet als extensie van mijn leven. Ik heb geen social media-apps op mijn telefoon staan; de paar die ik gebruik (Twitter en LinkedIn) bekijk ik wel op mijn pc. Het meest waar ik mijn telefoon voor gebruik is om muziek te streamen tijdens het wandelen. Daarbij zit 'ie in mijn broekzak, want om muziek te luisteren hoef ik niet aan dat scherm gekleefd te zitten zoals het gros van de mensen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

FooLsKi schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:35:
[...]

Het stoppen met dergelijke verslavingen werkt imho alleen als je er zelf echt 100% achter staat. Als dat niet zo is, dan is het vaak "niet te doen".
Leven zonder mobiele telefoon, zij het dumb of smart, is goed mogelijk, ik ken een kerel van midden 20 die weigert om een mobiele telefoon te nemen. Hij heeft een huistelefoon en zijn vrienden weten hem daarop gewoon te bereiken. Ik krijg ook niet het idee dat hij een soort sociale paria is, of zo.
Persoonlijk zou ik niet zonder smartphone meer willen maar ik zie het dan ook als gebruiksvoorwerp, niet als extensie van mijn leven. Ik heb geen social media-apps op mijn telefoon staan; de paar die ik gebruik (Twitter en LinkedIn) bekijk ik wel op mijn pc. Het meest waar ik mijn telefoon voor gebruik is om muziek te streamen tijdens het wandelen. Daarbij zit 'ie in mijn broekzak, want om muziek te luisteren hoef ik niet aan dat scherm gekleefd te zitten zoals het gros van de mensen.
Eens..dit moet wel kunnen. Maar zelfs die mensen die ik ken met dit, zijn toch over.

Verder, snap ik de TS wel... ik ben er zelf ook heel erg mee bezig, maar de alternatieven zijn lastig. Het zit 'm ook in twee hele belangrijke dingen.

1. Mobiele telefoon
2. Jezelf niet kunnen vermaken met kleine dopamineshots.

Om cold-turkey te gaan, zal enorm lastig worden. Aldaniet wel heel tof als je het kan.

Zelf kies ik ook voor simpeler te gaan; maar wel met smartphone.

Mijn idee:

- Smartphone in de tas (ik wil gewoon kunnen navigeren, evt muziek, en andere tools)
- Dumbphone/e-ink... klein, simpel, voor tetheren.

Smartphone gaat dan ongetethered erin. Dumphone gaat ook in de tas. Stil... en pak 'm wanneer nodig.

Nadeel nu is dat goede dumbphones slecht te vinden zijn. Nokia heeft teveel rommel erop (Google + Facebook). Lightphone is nog net geen goed alternatief (en slecht verkrijgbaar). Mudita komt een dezer weken/maanden met een nieuwe versie.

Ik ben zelf nu bezig met mijn iphone op zwart-wit te zetten, screen-time heftiger in te stellen.. iedere keer snoozen is echt mega irritant.. en ik merk al zelf 50% minder gebruik. Dat is van 13h per dag (deels voor werk, maar even goed teveel) naar 8 uur per dag. En nu richting de 5 uur per dag.

Helemaal vanaf wil ik ook niet. Airtags helpen mij dingen terug te vinden, en voor development vind ik het fijn te hebben. Ook nog aantal andere zaken als boodschappenlijstjes, gezamelijke agenda, en todos. Die todos zijn heel fijn (en geven mij persoonlijk geen stress).

Je merkt dat aantal dingen wel werken zonder telefoon, aantal dingen niet. Het is ook echt afkicken, en ook leren weer andere dingen te doen, en je telefoon te kunnen laten liggen. Het is echt een proces. Voor mij...

Ik hoop dat we dit topic wel houden... ik vind het erg interessant.

Ik merk wel na nu 4 weken minderen, dat kwaliteit van slapen, leven, gemoedstoestand echt verbeteren. Ook wegdoen van social media is prettig. Maar goed..voor iedereen is dit natuurlijk erg persoonlijk.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 221425

Wat ook helpt om minder met je telefoon bezig te zijn: Iedere dag om 20.00 WiFi en data uit.
Ben je nog (telefonisch) bereikbaar voor familie, maar verder niks. Heerlijk rustig.

*GZFan checkt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:22
Je kan ook een app zoals Digital Detox (Android, gratis) installeren. Dan blokkeer je je apps voor een bepaalde tijd en je kan dan apps uitsluiten (zoals voor je bank of maps voor navigatie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 20:48

Theo

moederbord

@Anoniem: 479106 Ik denk dat het goed te doen moet zijn om zonder smartphone te leven zonder hoogbejaard te zijn. Ik heb zelf de boot zo lang mogelijk afgehouden en ben drie jaar geleden voor het eerst overgegaan naar een smartphone, simpelweg omdat voor veel communicatie een smartphone helaas vereist is. Geen Signal of WA hebben is bijna een handicap omdat bijna alle sociale communicatie langs je heen gaat en je onderbewust jezelf best hard overal van afsluit en isoleert.
Maar wanneer je nu een smartphone hebt dan werken WA en Signal ook op de pc waardoor je qua sociaal contact niet buiten de boot zal vallen.

Voor bijna al het andere wat een smartphone kan dat kan ook via een pc of via een simpele telefoon met sms. DigID, Paypal, veel bankzaken daar heb je een 2FA met een telefoon voor nodig, en dit kan gerust een sms zijn. Voor bankzaken heb je een randomreader/Edentifier en een pc nodig.

De smartphone die ik heb is vrij van Googlediensten (LineageOS). Ik merk niet dat ik iets mis omdat mijn smartphone niet zo heel slim is doordat Google niet meekijkt en er niet zo veel apps draaien. Dus zelfs met smartphone gebruik ik nog veel van de legacy methodes van 2FA.

Mijn advies gebaseerd op mijn ervaring: Je kan gerust zonder smartphone leven mits twee voorwaarden:
1) Zorg dat WA en/of Signal op een pc draaien en je daar ingelogd bent zodat je sociale leven niet instort en je niet geïsoleerd kom van je vrienden en familie.
2) Zorg dat je een simpele telefoon hebt die kan bellen en sms'en.

Met bovenstaande twee zaken kun je gerust zonder smartphone door het leven gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Theo op 06-04-2024 20:22 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-05 11:07
Ja hoor. Ik heb mijn telefoon weggedaan toen ik weer single was. Vrouwen vallen nou eenmaal op mannen die onbereikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:19

Tomatoman

Fulltime prutser

Wispe schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:11:
[...]

En dan? Doorverwijzen naar een afkickkliniek ter opname? Kan dat?
Laat de huisarts daar zelf zijn oordeel maar over vormen.
Sissors schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:39:
[...]

Hoe hij zich beschrijft is redelijk gemiddeld. Behalve dat de meeste er geen probleem mee hebben de telefoon op de WC bij zich te hebben ;) .
Het belangrijkste punt is dat de topicstarter zijn eigen gedrag als problematisch ervaart. Dan is het niet langer ‘redelijk gemiddeld’ telefoongedrag.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
(jarig!)
Het kan wel en ik kom het in mijn werk vaak genoeg tegen, alleen het is flink behelpen. De maatschappij is hierop niet meer gebouwd en heeft heel veel problemen. Ook de uitdaging als je dan ook geen computer hebt. Soms moet ik ook zaken te bespoedigen toch iets inzetten om het werkbaar te houden qua elektronica maar eigenlijk het kan gewoon niet en dat is kwalijk. De post is te onbetrouwbaar, gesproken SMS via vaste telefonie is lastig soms, banken werken soms niet mee, gemeente en belastingdienst is drama en ga zo maar door. We gaan er maar steeds vanuit dat iedereen in de sneltrein meegaat maar sommige mensen kunnen dat niet.
Dat is altijd wat ik schrijf, kijk wat nodig is om 1 letter op papier mechanisch te zetten. Met een typemachine is alleen lint en papier nodig en met PC zijn heel veel zaken nodig om dat te doen, het begint al met stroom en dan alles wat erbij komt. Het is vaak te gecompliceerd en we hadden vooruit moeten gaan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:52
Smobbo schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:05:
Euh, ik denk dat je op langere termijn er meer aan hebt om aan je zelfbeheersing te gaan werken…
Dit is namelijk niet echt een telefoon probleem ;) .

Begin eens met alle notificaties uit te zetten en bij thuis komst aan te wennen de telefoon op te bergen (op stil). En koop een wekker :+
DIt dus. Je mobiele telefoon is niet het probleem, maar jouw manier van gebruiken. Geef dus niet de telefoon de schuld, maar jezelf.

Begin inderdaad met een normale wekker te kopen en leg die telefoon eens weg. Niet bij je in de buurt, maar n de hal/gang van je huis en niet op de bank. En als hij tóch naast je ligt: leg hem dan met het display naar beneden. Maar beter: houd hem uit het zicht en buiten bereik.

Voor sommigen, misschien voor jou ook, is de smartphone een verslaving geworden. Een verslaving is moeilijk te doorbreken. Kijk maar naar rokers, drugsgebruikers, alcoholisten, obesitas. Is het bij jou zo erg dat je het een verslaving kunt noemen? Vraag dan hulp. Dat is niet raar of zwak, maar juist sterk om toe te geven dat het gebruik een probleem is geworden.

Ik merk het bij mezelf soms ook hoor. Vooral het gewend zijn om altijd direct alles op te zoeken. Bij elk minuscuul ding, direct die telefoon pakken om te googlen. Dus ja, ik ben soms ook bewust bezig om dat ding even niet te gebruiken. Alleen voor mij is hij soms nodig voor mijn werk (hulpverlening) en is het ook een bloedsuikermeter. Ik moet hem dus wel bij me in de buurt hebben, maar ik leg hem wel regelmatig uit het zicht. En van veel apps staan de notificaties inderdaad uit. Ik heb een iPhone en daarop maak ik ook gebruik van focusmodes. Na 18:00 komen er van mijn zakelijke apps geen notificaties meer. Behalve als ik piket heb (oproepdienst).

Succes!

@Smobbo, voor de duidelijkheid: ik heb het niet tegen jou, maar borduur verder op jouw bericht. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cass Casey op 08-04-2024 08:21 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:39
Ik ben zelf begonnen met het kijken waar ik het meeste tijd aan verspilde.
Jaren geleden was dat Facebook, en aangezien het mij toch vrij weinig interesseerde wat daar allemaal gepost werd heb ik dat account gesloten (met mensen waarmee ik contact wil houden heb ik WhatsApp/Signal)
Paar jaar daarna had ik hetzelfde met LinkedIn, ook de deur uit gedaan. In de tussentijd 3x van baan gewisseld, dus daar heb je het ook niet voor nodig :P

Iets van een jaar geleden heb ik een timer op het internet van mijn mobiel gezet, na 22:00 gaat ie op stil en heeft hij geen internet meer.
Merkte dat ik, wanneer ik op bed leg, soms nog wel stiekem het internet aan deed "om nog even wat dingen te checken".
Dat heb ik een half jaar geleden opgelost door mijn mobiel voortaan beneden te laten.
Het was nog wel even zoeken naar een degelijke wekker, want ik wilde er perse één die met een zelfgekozen MP3 mij wakker kon maken. Die zijn vrij lastig te vinden, want veel webshops hebben foutieve productbeschrijvingen dus er moesten er een paar terug (Tip: Deze kan dat wel)

Qua compacte smartphones: Ik heb zelf een Jelly Star, die werkt uitstekend, helpt ook goed bij minderen van gebruik, en veel kleiner dan 3" zal je niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrit94
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Deze vraag is ook gesteld door de topicstarter. Enige notie van de onderliggende oorzaak bespreken lijkt in de wind geslagen te worden. Het beste lijkt om het gewoon te proberen.

En zoals andere reacties ook aangeven zal het nemen van kleine stappen waarschijnlijk succesvoller zijn. Toegewijde wekker, boek lezen, app limieten, opbergen, smartwatch etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Flapperbol schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:08:
[...]Het was nog wel even zoeken naar een degelijke wekker, want ik wilde er perse één die met een zelfgekozen MP3 mij wakker kon maken. Die zijn vrij lastig te vinden, want veel webshops hebben foutieve productbeschrijvingen dus er moesten er een paar terug (Tip: Deze kan dat wel)
Voor wekker: Ik heb een oude smartphone offline aan de kabel naast mijn bed; kan je alle tijden van de week prettig op kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-05 12:32
Ik kom nog uit de tijd dat mobiele telefoons niet bestonden.
Ik denk dat het prima kan.
Dan heb je wel natuurlijk een computer nodig met internet voor de diverse online zaken die geregeld moeten worden, zoals overheid en belastingdienst.
Maar waarom dit allemaal op een draagbaar apparaat moet wat je meeneemt in je broekzak?
Dat is toch allemaal verwennerij... en verslaving.
Niet nodig om te overleven.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Anoniem: 479106 Vanwaar de vraag? Ik vind de startpost wel erg karig.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Falcon schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:43:
@Anoniem: 479106 Vanwaar de vraag? Ik vind de startpost wel erg karig.
TS heeft de start post leeg gehaald helaas, maar gelukkig was er Tweaker @r.e.s die de start post had gequote.

En voor de goede orde nog een keer:
Ik zoek al jaren een compacte Android, maar dan écht compact. Niet wat ze nu "compact" noemen maar dat eigenlijk niet is. Niet te vinden dus, een compacte Android. (geen Apple fan). Inmiddels overweeg ik om ipv een heel kleine smartphone een dumbphone te nemen. Wat is mijn probleem? Dat ik mentaal altijd met mijn telefoon bezig ben. Als ik naar de wc ga, naar buiten, naar sport, werk, vrienden, altijd wil ik dat ding mee. Zelfs naar de slaapkamer, want: wekker.

Nu overweeg ik om niet eens meer een dumbphone te nemen, maar gewoon helemaal mobielloos te worden. Ik wil namelijk mentaal vrijer zijn, minder nieuws, nos.nl, volkskrant, tweakers, nu.nl. meer in contact met de mensen en omgeving om mij heen. Ik heb natuurlijk geprobeerd mijn smartphone dom te maken, maar uiteindelijk installeer ik dan toch weer firefox, etc. Dit werkt dus gewoon niet voor mij, + ik neem dan toch telkens weer mijn telefoon mee. Ik voel mij gewoon niet meer echt vrij ofzo.

Wat wil ik wel? Een laptop voor werk, een e-reader voor boeken, een mp3 speler voor muziek en podcasts, en een vaste telefoon thuis. Zo kan ik gaan slapen, zonder mn telefoon bij me te moeten hebben (even wekker kopen). Zo kan ik de deur uit met mn (kleine en non-intrusive) mp3 speler, en zo kan ik boeken lezen op een e-reader. Zo ga ik misschien thuis eens een wandeling maken, of iets nuttigs doen ipv alleen maar scrollen, internetten, youtuben, etc. Maar juist een boek lezen, of muziek echt luisteren. (mijn vriendin wil niet dat ik dit experiment start btw.)

Mijn vraag: is een mobielloos leven nog te leven in de moderne maatschappij? Wordt het wat lastiger en onhandiger? Ja vast. Maar misschien krijg je er heel veel rust voor terug. Zonder mobiel leven in NL, heeft iemand dezelfde overwegingen, wel eens geprobeerd. Is dit te doen?

(Misschien ook geen tablet dan ofzo... Anders pak ik die de hele tijd)

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

PeacekeeperNL schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:59:
[...]

TS heeft de start post leeg gehaald helaas, maar gelukkig was er Tweaker @r.e.s die de start post had gequote.

En voor de goede orde nog een keer:

[...]
Dit heeft dus niks met mobiel zelf te maken, maar discipline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Vind ik ook weer heel erg kort door de bocht. Gezien mobieltjes, en alle apps erop, ook gemaakt zijn om aandacht op te eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
stefanass schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:59:
Praktisch lastig; kijk bv naar de belastingaangifte waarbij je met DigiD met 2 FA moet inloggen. Dit kan dacht ik alleen via sms of de DigiD app. Naast dit soort praktische zaken lijkt het me verder niet zo’n probleem, dus als je daar iets voor kunt vinden, vooral doen!
Je kan de belastingaangifte nog altijd op papier doen. Kwestie van de belastingtelefoon te bellen en het formulier aan te vragen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:20
XWB schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:07:
[...]

Je kan de belastingaangifte nog altijd op papier doen. Kwestie van de belastingtelefoon te bellen en het formulier aan te vragen.
Het kan zeker wel, maar zoals gezegd, sommige zaken zijn in "praktische" zin gewoon lastiger zonder smartphone. Dit was een voorbeeld, maar er zijn waarschijnlijk meer zaken te bedenken die zonder smartphone lastiger zijn. Het kan meestal wel zonder smartphone, maar is gewoon net iets lastiger. Daar moet je bij zo'n keuze gewoon rekening mee houden zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Sissors schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:05:
Vind ik ook weer heel erg kort door de bocht. Gezien mobieltjes, en alle apps erop, ook gemaakt zijn om aandacht op te eisen.
Ik neem aan een reactie op mij? :)

Ja, maar soms moet zoiets simpelweg gezegt worden. Uiteindelijk hebben wij allemaal een bepaalde repeterende handelingen dagelijks met een mobiel. Het is aan ons individueel hoever je dit beperkt, t.b.v. jezelf of juist voor een ander.

Het volledig weghalen is een oplossing, maar eigenlijk niet... want eigenlijk loop je er voor weg i.p.v. het patroon te veranderen wat beter bij je past.

Niks mis mee om de mobiel weg te leggen voor een paar dagen, maar volledig mobielloos is het andere uiterste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:52
Anoniem: 479106 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:02:
Ik vind dit psychologisch wel interessant. Net als je (originele) topicstart leg je de schuld buiten jezelf. Als dit topic niet is geworden wat je voor ogen had, was je blijkbaar in je TS niet duidelijk over je intenties. En heb je zelf niet de moeite genomen om je intenties te verduidelijken.

On topic: nogmaals: het is niet je telefoon, maar jouw keuze hoe die te gebruiken. En ja, met name de social media apps worden zó gemaakt dat je blijft lezen, maar ook dat kan je doorbreken. Meest eenvoudige (heb ik ook gedaan): stoppen met social media. Ik heb nu alleen nog linkedin, maar dat account blijft ook niet meer lang bestaan waarschijnlijk.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-05 15:55
Even een verhaal over mijn eigen ervaring en beweegredenen.

Anderhalf jaar terug heb ik besloten om mijn smartphone weg te doen. Ik merkte dat wanneer ik met een groep vrienden, collega's zelfs familie in gesprek was en het gesprek stil viel mijn telefoon er bij pakte. Op een gegeven moment begon ik er op te letten, in heel veel situaties gebeurde dit. Ook bij anderen zag ik het voorbij komen. (net zoals dat de tafel vol ligt met telefoons.)

Ik nam de beslissing om een nokia flip ..... nog wattes te kopen. Maar voor thuis (bankzaken, mail etc.) een tablet er bij.

In het begin nam ik overal de telefoon mee naar toe. Na zeker een 3 kwart jaar vergat ik de telefoon wel eens. En nu heb ik al 3 kwart jaar eigenlijk alleen mijn werk telefoon bij mij waar ik 5 goede vrienden/familie het nummer ook van hebben. Hierdoor krijg ik veel rust, ook thuis. MAAAR de tablet neemt dat stukje beetje bij beetje over. De afgelopen maanden heb ik daarom nu daar een schermtijd op gezet van een uurtje. Want de "Verslaving" verplaatst zich dan gewoon.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar het is zeeker de moeite waard om het te proberen voor een jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik heb inmiddels een heuse wekker besteld. En verder ga ik idd proberen om de telefoon minder te gebruiken, maar dit heb ik uiteraard eerder geprobeerd, zonder succes. Kijk, stoppen met roken is ook gewoon makkelijker als er niet een pakje sigaretten naast je op tafel ligt.

De @Tdv98 oplossing had ik ook bedacht maar dan zou ook ik idd het probleem verplaatsen van telefoon naar tablet. Dus die optie heb ik gecancelled.

Voor nu heb ik een werktelefoon alleen op werk. Dan voor thuis ga ik naar een oude Sony z5 compact met Lineage oid en dan idd alleen de apps die ik echt wil hebben, zoals vlc player voor muziek, Spotify en Podcast Player. En dan kijken hoe dat voelt. Ik denk nog steeds dat een e-ink scherm zoals een LightPhone II het beste en leukste zou zijn. Maar ja, zie punt 2.

Alternatieven:
1. KaiOS + podcast app. (lijkt mij ook een serieus goede optie, mits podcasts makkelijk te downloaden zijn.)
2. LightPhone II, €300+ geen terugstuur optie.
3. Jelly Star.
4. Domste dumbphone voor bellen en sms en aparte mp3 speler.
5. Niks. (maar hier ben ik een beetje vanaf, want dat is echt hardcore en de maatschappij is hier gewoon niet meer op ingesteld)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 08-04-2024 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tdv98
Dat het zich zal verplaatsen dan klopt. Je moet gewoon zelf initiatief nemen en geen externe factoren gaan downloaden. Zelf had ik alleen facebook, bankapp, digid en nog een paar noodzakelijke apps. Uiteindelijk facebook en instagram ook maar verwijderd.

Hierdoor alleen nog youtube waar ik "filmpjes" mee kan kijken. Hier nu de oplossing 2 filmpjes kijken en dan gewoon met je luie flikker van de bank. Nu ga ik weer lekker rondje fietsen als me het overkomt. In de winter was het spul opruimen in het hok en handige excel lijstjes maken.

De nijging om je telefoon te pakken is gewoon iets om op dat moment de verveling tegen te gaan. Maar na 30min op je telefoon zit je je dan ook alweer te vervelen.

Ik zou gewoon een telefoon kopen waar je mee kunt sms'en en bellen + een simpele tablet waar je net niks mee kan behalve wat noodzakelijke apps downloaden. Eventueel nog een apparte mp3. (deze had ik ook aangeschaft. alleen maar een maand gebruikt, omdat met spotify de batterij ontzettend snel leeg gaat + wifi via telefoon.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tdv98 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:16:
Dat het zich zal verplaatsen dan klopt. Je moet gewoon zelf initiatief nemen en geen externe factoren gaan downloaden. Zelf had ik alleen facebook, bankapp, digid en nog een paar noodzakelijke apps. Uiteindelijk facebook en instagram ook maar verwijderd.
Ik vind het wel typisch dat je Facebook nog noemt voor je bank en DigiD app :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdv98
YakuzA schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:30:
[...]

Wilde hem graag als eerste benoemen, omdat dit ook de eeste app was die er weer af ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

YakuzA schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:30:
[...]

En zelfs de Digid en bankApp kun je verwijderen zonder gevolg. DigID 2FA werkt ook met SMS. Mogelijk werkt de app anders, maar elke telefoon kan SMS ontvangen waarmee de DigID app geen noodzaak is.

Hetzelfde voor de bank app. Dit kan ook via de browser met je randomreader/Edentifier om in te loggen.

@Anoniem: 479106 Zoals ik eerder ook schreef, ik heb pas drie jaar de ziekte die Smartphone heet. Hiertoe heb ik jarenlange immuniteit op kunnen bouwen terwijl de rest van de maatschappij verslaafd raakte aan hun handschermpje. :P En nu ik zo'n ding heb weet ik ook hoe ik 'm kan gebruiken zonder last te krijgen van de symptomen.

Je zal je verbazen hoe weinig je zo'n ding echt nodig hebt voor allerlei zaken, en hoe veel ook gewoon via de laptop kan. (inclusief Signal en WhatsApp, de enige redenen waarom een smartphone in de maatschappij eigenlijk noodzakelijk is om mee te kunnen komen)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-05 13:41
Waarom zou ik dat willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Theo schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:19:
@Anoniem: 479106 Ik denk dat het goed te doen moet zijn om zonder smartphone te leven zonder hoogbejaard te zijn. Ik heb zelf de boot zo lang mogelijk afgehouden en ben drie jaar geleden voor het eerst overgegaan naar een smartphone, simpelweg omdat voor veel communicatie een smartphone helaas vereist is. Geen Signal of WA hebben is bijna een handicap omdat bijna alle sociale communicatie langs je heen gaat en je onderbewust jezelf best hard overal van afsluit en isoleert.
Maar wanneer je nu een smartphone hebt dan werken WA en Signal ook op de pc waardoor je qua sociaal contact niet buiten de boot zal vallen.

Voor bijna al het andere wat een smartphone kan dat kan ook via een pc of via een simpele telefoon met sms. DigID, Paypal, veel bankzaken daar heb je een 2FA met een telefoon voor nodig, en dit kan gerust een sms zijn. Voor bankzaken heb je een randomreader/Edentifier en een pc nodig.

De smartphone die ik heb is vrij van Googlediensten (LineageOS). Ik merk niet dat ik iets mis omdat mijn smartphone niet zo heel slim is doordat Google niet meekijkt en er niet zo veel apps draaien. Dus zelfs met smartphone gebruik ik nog veel van de legacy methodes van 2FA.

Mijn advies gebaseerd op mijn ervaring: Je kan gerust zonder smartphone leven mits twee voorwaarden:
1) Zorg dat WA en/of Signal op een pc draaien en je daar ingelogd bent zodat je sociale leven niet instort en je niet geïsoleerd kom van je vrienden en familie.
2) Zorg dat je een simpele telefoon hebt die kan bellen en sms'en.

Met bovenstaande twee zaken kun je gerust zonder smartphone door het leven gaan.
Je kan zonder telefoon niet inloggen op WA online.

Ik was de mijne eens thuis vergeten en ik kon niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Ansa schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:38:
[...]

Je kan zonder telefoon niet inloggen op WA online.

Ik was de mijne eens thuis vergeten en ik kon niks.
Dat is bij Signal gelukkig anders; daar stel je het éénmalig in op je pc (en koppel je je telefoon), waarna je de telefoon uit kan en in de kast kan verdwijnen voor een heel lange tijd.. Daarmee is je sociale communicatie dus ook niet meer hard afhankelijk van een handschermpje..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb al jaren geen whatsapp, en zit al helemaal nooit in groepsapps. Signal heb ik wel, maar dat heb ik onlangs van mn telefoon gegooid omdat ik het op de laptop had, maar nu blijkt, als je het niet op je telefoon hebt, kun je het ook niet meer gebruiken op je laptop .Dus ik overweeg deze ook maar helemaal af te schaffen. Sms is ook gewoon bruikbaar, het maakt voor mensen niet veel uit of je iemand een bericht stuurt via Signal of via de berichten app. Dus ik denk dat ik Signal ook kan skippen, om te proberen of ik dat "mis". De Jelly Star is toch ook wel echt iets wat ik overweeg nu btw.

Bellen, sms, podcasts en muziek (niet pers's Spotify maar gewoon mp3's die ik heb), da's alles wat ik graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Anoniem: 479106 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:07:
Ik heb al jaren geen whatsapp, en zit al helemaal nooit in groepsapps. Signal heb ik wel, maar dat heb ik onlangs van mn telefoon gegooid omdat ik het op de laptop had, maar nu blijkt, als je het niet op je telefoon hebt, kun je het ook niet meer gebruiken op je laptop .Dus ik overweeg deze ook maar helemaal af te schaffen. Sms is ook gewoon bruikbaar, het maakt voor mensen niet veel uit of je iemand een bericht stuurt via Signal of via de berichten app. Dus ik denk dat ik Signal ook kan skippen, om te proberen of ik dat "mis". De Jelly Star is toch ook wel echt iets wat ik overweeg nu btw.

Bellen, sms, podcasts en muziek (niet pers's Spotify maar gewoon mp3's die ik heb), da's alles wat ik graag wil.
Elke werkgever die ik ooit had had een appgroup voor het personeel.

Ik vind Signal gedoe en op Telegram krijg ik alleen ranzige Duitsers die seks willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:09

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Een topic zonder fatsoenlijke topicstart, terwijl je nog in een ander topic het hebt over een dumpphone, dan is hier een slotje wel op zijn plaats

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.