Joost1981_2 schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:08:
[...]
Tussen verkoper en koper dient het schriftelijk te zijn geregeld. Ook de verkoper kan onder de deal uit. Artikel 16 van NVM algemene voorwaarden stelt ook wat moois:
https://www.nvm.nl/media/...mentenvoorwaarden-nvm.pdf. Aangezien niks is ondertekend lijkt het er dus op dat TS zich geen zorgen hoeft te maken op enige rechtszaak oid omdat de bemiddeling niet is afgerond. Makelaar kan het beste gewoon de opdracht teruggeven en uithuilen. Sommige klanten heb je liever niet.
Volgens mij heb je wel gelijk wat betreft verkoper/koper, maar in dit geval is dit denk ik niet van toepassing. Makelaar stelt vraag over opleverdatum en verkoper geeft bevestiging - het conflict is niet tussen verkoper/koper, maar verkoper en makelaar. Makelaar steekt vervolgens werk in het opstellen van contract en kopers informeren, waarna verkoper terugkomt op de bevestiging. Kan mij voorstellen dat de makelaar daardoor geconfronteerd wordt met extra werk en daar niet op zit te wachten.
Desondanks lijkt een rechtzaak mij hiervoor wel zwaar overdreven en kansloos. Wat enigszins kans zou maken, kan ik mij indenken, is als makelaar zou zeggen "hey, dat kost mij drie uur extra werk, dus wil ik daar drie uur uurloon voor ontvangen". Wat ook niet heel sympathiek is, maar wel redelijker. En DAT lijkt mij iets waarbij mondelinge toezeggingen als "overdracht kan over 6 weken" wel zullen gelden, omdat het niet tussen verkoper&koper is.
Maar goed, ik ben juridisch verder niet geschoold of ervaren. En sowieso zijn koper/verkoper er onderling al uitgekomen, dus zal het wel loslopen.