Makelaar dwingt ons overdrachtdatum af?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:33
Groningerkoek schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:44:
[...]

Die vraag is in meerdere rechtszaken reeds beantwoord. Ook een recreatiewoning is een voor bewoning bestemde onroerende zaak.
Ok. Dan zit ik er naast. Hier een voorbeeld https://deeplink.rechtspr...ECLI:NL:RBLEE:2006:AX9937 waarbij het toevallig ook ging om de situatie dat er overeenstemming leek te zijn, maar de Rechter zei: 'omdat de overeenkomst niet (in een akte) is vastgelegd, is de verkoper niet verplicht mee te werken aan verkoop en levering, want artikel BW 7:2 is ook van toepassing op een recreatiewoning.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
barry86 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:55:
Jeej! ons vakantie huis in NL is verkocht!

De makelaar informeerde ons bij de telefonische verkoop toezegging dat de overdracht met 6 weken kon plaats vinden.
Overdonderd door de snelle verkoop en overdracht hebben wij dit telefonisch toegezegd.
Maar direct voelde dit als te snel. wij moeten immers nog van alles regelen.

De volgende dag hebben we besloten de overdrachtsdatum 4 weken naar achteren te schuiven, waarbij de makelaar erg kwaad is geworden en nu dreigt met zelfs een rechtzaak...
Op dit moment zijn er nog geen papieren getekend.

Ongeacht wat wij van zijn houding vinden;
Heeft de makelaar wel enig recht van spreken hier?
Naar mijn inziens is het een overeenkomst tussen verkoper en koper.
De makelaar is hier de bemiddelaar en kan op dit punt niets eisen of afdwingen.

Of zie ik wat over het hoofd....
Zo veel recht van spreken heeft de makelaar niet inderdaad. Je was overdonderd en hebt toen ja gezegd op de verkoop maar dat is juridisch heel lastig te bewijzen als het al juridisch geldig is.

Maar wat een rare gang van zaken van de makelaar, misschien heeft hij nog een deal met de kopende partij en werkt hij zowel voor koper als verkoper want hij is helemaal geen partij in deze situatie.

Tenzij jij het telefonisch verkeerd begrepen hebt of hij het verkeerd omschreven was als een voorwaarde bij het bod maar dat moet hij dan ook per email gewoon duidelijk communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:41
Shadowhawk00 schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:26:
[...]

Zo veel recht van spreken heeft de makelaar niet inderdaad. Je was overdonderd en hebt toen ja gezegd op de verkoop maar dat is juridisch heel lastig te bewijzen als het al juridisch geldig is.

Maar wat een rare gang van zaken van de makelaar, misschien heeft hij nog een deal met de kopende partij en werkt hij zowel voor koper als verkoper want hij is helemaal geen partij in deze situatie.

Tenzij jij het telefonisch verkeerd begrepen hebt of hij het verkeerd omschreven was als een voorwaarde bij het bod maar dat moet hij dan ook per email gewoon duidelijk communiceren.
Tussen verkoper en koper dient het schriftelijk te zijn geregeld. Ook de verkoper kan onder de deal uit. Artikel 16 van NVM algemene voorwaarden stelt ook wat moois: https://www.nvm.nl/media/...mentenvoorwaarden-nvm.pdf. Aangezien niks is ondertekend lijkt het er dus op dat TS zich geen zorgen hoeft te maken op enige rechtszaak oid omdat de bemiddeling niet is afgerond. Makelaar kan het beste gewoon de opdracht teruggeven en uithuilen. Sommige klanten heb je liever niet.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:02
Oké nog 1x resumé:

Ons vakantie huis waar wij nog steeds plezier van hebben en niet noodzakelijk wegmoet, staat inmiddels een jaar te koop voor als er een mooi bod wordt gedaan.

De makelaar hebben wij zelf uitgezocht, hij heeft ervaring met het park en de huizen, maar wij hebben hem nog nooit ontmoet. Alles is over de telefoon/mail gegaan.

In alle contact momenten die er zijn geweest is er nooit gesproken over de overdrachtsperiode. Wel heeft hij benoemd dat zoiets vaak snel kan gaan. Wij hebben gedacht dat bekijken we dan wel.

En dan is het zover, hij belt op met de mededeling dat hij een bezichtig heeft gehad en direct een bod kan overhandigen. Wij waren direct content er mee en hebben het geaccepteerd. Een uur later worden we gebeld met de mededeling/vraag dat de overdracht met 6 weken rond kan zijn. Is dat akkoord?
Wij werden hiermee overvallen, zijden dat het wel erg snel is, maar is goed. Dus een instemming. Zo simpel is het.

Al snel kregen we door dat het allemaal net niet past in de tijd, om de simpele reden dat we niet in NL zijn voor werk/vakantie. Deze reden schijnt hier nogal een dingetje te zijn kom ik achter…
Het gaat tevens om een groot vrijstaand huis en geen chaletje. We moeten nog wat zaken afronden om het netjes achter te laten en zelf onze privé spullen er uit halen.

Door de snelheid waarmee het is gegaan waren we simpelweg overvallen en
wij dachten door de volgende dag sochtends weer op te bellen er vroeg genoeg bij waren, met de mededeling dat we het liever 4 weken later doen.
Niet wetende wat de makelaar en tweakers hier van ging vinden…

Inmiddels hebben we contact gehad met kopers. Rationele mensen waar we een vriendelijk gesprek mee hebben gehad. We begrijpen elkaars situatie en we zijn uitgekomen op +2 weken.

De makelaar? Die heb ik een mail gestuurd met de uitkomt van ons gesprek. Misschien kan hij dat meenemen in zijn voorbereiding naar de gerechtsgang…

Desalniettemin bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@barry86 dank voor de terugkoppeling.edit: en de volgende keer met een vergelijkbare vraag weet je nu waarom je beter een jurist kan bellen :P

[ Voor 57% gewijzigd door franssie op 07-04-2024 22:31 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:41
Goed opgelost.

Je woorden zijn en blijven vreemd. Een mededeling doen is wat anders dan een overleg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Er is al voldoende over gezegd vermoedelijk, maar mijn twee centen over deze kwestie. De topictitel had moeten zijn 'Makelaar wil ons houden aan onze toezeggingen?' en niet 'Makelaar dwingt ons overdrachtdatum af?'. Dat dekt de lading van de situatie denk ik beter, maar enfin.

Mooi dat het voor zowel kopers als verkopers nu op een bevredigende manier opgelost lijkt te worden.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:16
Joost1981_2 schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:08:
[...]

Tussen verkoper en koper dient het schriftelijk te zijn geregeld. Ook de verkoper kan onder de deal uit. Artikel 16 van NVM algemene voorwaarden stelt ook wat moois: https://www.nvm.nl/media/...mentenvoorwaarden-nvm.pdf. Aangezien niks is ondertekend lijkt het er dus op dat TS zich geen zorgen hoeft te maken op enige rechtszaak oid omdat de bemiddeling niet is afgerond. Makelaar kan het beste gewoon de opdracht teruggeven en uithuilen. Sommige klanten heb je liever niet.
Volgens mij heb je wel gelijk wat betreft verkoper/koper, maar in dit geval is dit denk ik niet van toepassing. Makelaar stelt vraag over opleverdatum en verkoper geeft bevestiging - het conflict is niet tussen verkoper/koper, maar verkoper en makelaar. Makelaar steekt vervolgens werk in het opstellen van contract en kopers informeren, waarna verkoper terugkomt op de bevestiging. Kan mij voorstellen dat de makelaar daardoor geconfronteerd wordt met extra werk en daar niet op zit te wachten.

Desondanks lijkt een rechtzaak mij hiervoor wel zwaar overdreven en kansloos. Wat enigszins kans zou maken, kan ik mij indenken, is als makelaar zou zeggen "hey, dat kost mij drie uur extra werk, dus wil ik daar drie uur uurloon voor ontvangen". Wat ook niet heel sympathiek is, maar wel redelijker. En DAT lijkt mij iets waarbij mondelinge toezeggingen als "overdracht kan over 6 weken" wel zullen gelden, omdat het niet tussen verkoper&koper is.

Maar goed, ik ben juridisch verder niet geschoold of ervaren. En sowieso zijn koper/verkoper er onderling al uitgekomen, dus zal het wel loslopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:36
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door twain4me op 08-04-2024 09:35 . Reden: op de man, onvriendelijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

zie nu MBR

[ Voor 84% gewijzigd door Oid op 08-04-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje_boos
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-06-2024
Accretion schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:47:
[...]

Zoals eerder aangegeven, niet bij de aankoop van een huis, daar heb je een schriftelijkheidsvereiste.
De makelaar informeerde ons bij de telefonische verkoop toezegging dat de overdracht met 6 weken kon plaats vinden.
Het gaat er om dat de makelaar vertelde dat de overdracht over 6 weken plaats kon vinden en daar is de verkopende partij mee akkoord mee gegaan.
Later besloten ze echter nog eens vier weken extra tijd nodig te hebben.

Twee en een halve maand om een vakantie huis leeg te halen? dat klinkt meer van we gaan nog even een paar weken lekker zelf even in dat huisje wonen daar je binnen een week zo huisje kan leeg halen.
Sterker nog ik zou zelfs in me eentje een woning leeg kunnen halen in die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:36

Qwerty-273

Meukposter

barry86 schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:19:
Al snel kregen we door dat het allemaal net niet past in de tijd, om de simpele reden dat we niet in NL zijn voor werk/vakantie.
Deze hele periode van 6 weken? Of puur in de week van de oplevering? Je kan natuurlijk al eerder aan de slag om alles rond te krijgen.
Inmiddels hebben we contact gehad met kopers. Rationele mensen waar we een vriendelijk gesprek mee hebben gehad. We begrijpen elkaars situatie en we zijn uitgekomen op +2 weken.
Probleem opgelost :)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Bolletje_boos schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:20:
[...]

Twee en een halve maand om een vakantie huis leeg te halen? dat klinkt meer van we gaan nog even een paar weken lekker zelf even in dat huisje wonen daar je binnen een week zo huisje kan leeg halen.
Sterker nog ik zou zelfs in me eentje een woning leeg kunnen halen in die tijd.
Lezen....
barry86 schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:19:
Oké nog 1x resumé:

om de simpele reden dat we niet in NL zijn voor werk/vakantie.

[ Voor 19% gewijzigd door barry86 op 08-04-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb barry86 in "Makelaar dwingt ons overdrachtdatum af?" even doorgelezen, helder verhaal nu :)
Ter lering voor iedereen: direct contact met de kopende partij (en gewoon even persoonlijk kennismaken tijdens een kop koffie) voorkomt vaak een hoop ellende en onduidelijkheid :)

Waar ik nog wel benieuwd naar ben: wat was de reden van de makelaar dat ie zo strak in de zaak zit, meteen met rechttzaak dreigt etc? Want dat lees ik eigenlijk nergens terug (of ik heb er overheen gelezen, zou kunnen).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
The Eagle schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:10:
Ik heb barry86 in "Makelaar dwingt ons overdrachtdatum af?" even doorgelezen, helder verhaal nu :)
Ter lering voor iedereen: direct contact met de kopende partij (en gewoon even persoonlijk kennismaken tijdens een kop koffie) voorkomt vaak een hoop ellende en onduidelijkheid :)

Waar ik nog wel benieuwd naar ben: wat was de reden van de makelaar dat ie zo strak in de zaak zit, meteen met rechttzaak dreigt etc? Want dat lees ik eigenlijk nergens terug (of ik heb er overheen gelezen, zou kunnen).
Geen idee, in zijn dreigementen heeft hij ook nooit gesteld dat de kopers niet akkoord waren oid.
Ik heb de kopende partij nog wel verteld hoe wij worden benadered door de makelaar, maar zij wouden zich daar niet tussen mengen en/of uitlatingen over doen. En dat is ook begrijpelijk.
Wordt vervolgd zegmaar...?

[ Voor 4% gewijzigd door barry86 op 08-04-2024 13:21 ]

Pagina: 1 2 Laatste