Kleine / 'hybride' warmtepomp met elektrische CV?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peaceandflowers
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-04-2024
Hee allen, onze CV ketel moet binnenkort vervangen worden.

Het lijkt ons mooi om naar een warmtepomp over te stappen, maar een grote unit zonder ketel is voor ons nog wat te duur. Daarom kijken we naar hybride. We hebben vloerverwarming en een redelijk goed geisoleerd huis.

Ik kwam er achter dat de vaste kosten voor een gas aansluiting tegenwoordig dusdanig hoog zijn dat een elektrische CV ketel op jaarbasis goedkoper is dan gas.

Wij verbruiken nu tussen de 600 en 700 m3 gas. Als een kleine warmtepomp 85% van dat verbruik op zich neemt blijft er 15% over voor de ketel (zeg, 100 m3 of 1000 kWh). Bij een gas ketel zit je dan op de 500 euro per jaar (waarvan ~350 euro aansluitkosten), en met een elektrische ketel zit je onder de 400 euro. Een elektrische ketel is dus goedkoper, puur vanwege de hoge vaste lasten voor een gasaansluiting.

Ik heb tot nu toe twee reacties van installateurs: Één snapt er helemaal niks van en de ander zegt dat dit verboden is. Beide lijken ze er geen zin in te hebben.

Ik heb dus nog wat vragen over:

- Klopt het dat dit verboden is? Het wordt me na wat zoeken niet helemaal duidelijk of dit voor enkel een elektrische CV geldt, of ook i.c.m. een kleine warmtepomp. Het lijkt af te hangen van de COP, maar ik weet niet of dat een gemiddelde mag zijn of niet
- Zou een 3x25A netaansluiting genoeg zijn? Ik heb gehoord dat je je warmwater op 60 graden kan doen (CV lager natuurlijk), dat zou voor ons prima zijn. Wat voor vermogen CV ketel moet ik dan aan denken?
- Heb ik nog iets over het hoofd gezien in deze afweging?
- Waar kan ik wel terecht voor zo'n installatie? Wij zijn zelf niet echt klussers...

Ben benieuwd naar jullie inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als zon grote unit je niet aanstaat zou je aan een monoblock warmtepomp kunnen denken voor de verwarming en een eenvoudige boiler voor het warme water (evt. eentje van MP). Op termijn zou je dan nog kunnen overstappen naar een warmtepompboiler.

Nu ben je dan voor ongeveer 2500 euro klaar en van het gas af. Als je een deel van het werk zelf doet iig.

[ Voor 15% gewijzigd door Sethro op 04-04-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:38

Aardedraadje

Met kabelschoen

Praktisch gezien zijn er veel meer installaties die ongeveer net zo werken. Warmtepomp die deels op een naverwarmingselement draait. Dat zijn dan toevallig ook de installaties waar mensen hier op DEI over komen klagen :) Ik zou er zelf nooit over nadenken. Waarom er nu moeite in stoppen om iets te realiseren wat net niet de juiste oplossing is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:59
Je warmtepomp zou het grootste deel doen. Een verwarmingselement in de pomp voor de allerkoudste dagen is een optie, maar dat vindt het net dan juist niet leuk omdat het juist dan zwaar belast wordt.
Nu een te kleine hybride betekent dat als je later wel full electric wilt, je nog een nieuwe moet en niemand wil de oude meer hebben: dus 2 x kosten. Een elektrische cv voor juist als het het koudst is betekent dat die dan dus hard aan de bak moet en je dus goed moet kijken of je aansluiting dat trekt en of je dan ook nog koffie kunt zetten in huis. Ik zou een e-cv nooit doen, er zijn vast een paar zinvolle gevallen, maar goed. Kijk ook eens naar evt. groene leningen en anderszins als je net even dat extra geld nodig hebt om het in 1 keer goed te doen. Uiteindelijk gaat zo'n systeem heel lang mee en zonder omkijken of gedoe voor de koudste dagen lijkt mij wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20
Als je de Koevlaas-formule op dit gasverbruik loslaat kom je op een benodigd vermogen van 3.4kW. De kleinste hybride warmtepomp die ik kan vinden heeft een compressor van 4kW. Maar die 4kW zou al ruim genoeg moeten zijn voor je hele systeem. Ik zie dus niet wat je nog met een (al dan niet elektrische) CV zou moeten. Gewoon een kleine warmtepomp neerzetten en gaan.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
De gemiddelde FE warmtepomp heeft al een "Elektrische CV" ingebouwd. Het Back-up element. En nee op die manier is het niet verboden.

Wat niet mag volgens bouwbesluit is centrale, primaire COP1 elektrische verwarming. Met Action kacheltjes mag het wel... Veranderd er weinig aan... Het kost veel stroom.

Het probleem is dat je voor een zuinige douche >15kW nodig hebt. Dat red je niet zonder serieus opletten met een doorstromer op een 3x25A aansluiting. (Ook dat mag).
11kW is zo'n beetje het max haalbare zonder wel heel erg op te moeten letten... en daar heb ik in het VK te vaak onder gestaan... en het is armoe. (Doorstroomdouches zijn populair in het VK: stroom was ernstig goedkoop, makkelijk realiseren op hun 80A-100A enkelfase aansluitingen)

3x35A is het overwegen niet waard.

Om het knap te doen zal je dus door moeten pakken. Amber 65 zou het met 4,5kW bij -10 met gemak moeten redden. Met een beetje mazzel woon je voldoende dicht bij de Topicstarter Itho Daalderop Amber

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:33
Zijn er ook kleinere voorraadvaten bij de Amber of andere WP te krijgen? Overal krijg je direct 150liter voor de kiezen terwijl wij ivm ruimtegebrek liever een heel klein vat hebben met eventueel een doorstromertje erachter om eventueel bij te trappen indien nodig.

Een gewone elektrische boiler aansluiten op de WP kan zeker niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:32
Als je met een losse SWW buffer werkt die door de warmtepomp gevoed wordt, dan zijn die in zo'n beetje elk formaat wel te krijgen.

En als ik op "kleine warmtepompboiler" Google, vind ik exemplaren van 80 en 100 liter. Prima voor een eenpersoons huishouden. Of een meerpersoons huishouden waarbij de personen niet direct na elkaar gaan douchen maar met enige tijd tussen de douche beurten in.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Itho heeft kleine vaten: https://www.ithodaalderop...uctoverzicht/a02_80_01_01
https://www.ithodaalderop...uctoverzicht/a02_80_02_02

Of grote vaten die wandmonteerbaar zijn (tot 200l zonder vloersteun)

De direct verwarmde vaten zal je systeemwater van SWW moeten scheiden met de laadmodule (=platenwisselaar en drinkwatercirculatiepomp)

Probleem van kleine traditionele indirect verwarmde boilers is dat de spiraal waarschijnlijk bij lage deltaT niet voldoende vermogen aan het SWW af kan geven.. Grote deltaT zit je al snel met het probleem dat je het SWW niet voldoende warm krijgt vanwege de temperatuur beperking van een warmtepomp.

De 100L warmtepomp boiler lijken varianten van de Atag lydos. Lage COP, veel element gebruik... Geen geweldig ding.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peaceandflowers
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-04-2024
Dank allen voor de informatie! Veel geleerd weer.

Ja als je het met 3x25A niet redt dan kom je inderdaad op een oplossing met een buffer uit. Ik kan me voorstellen dat als je kijkt naar een kleine warmtepomp + losse "CV" + voorraadvat je inmiddels wel op de kosten van een geintegreerde oplossing zit.

Bij ons telt ook mee dat we waarschijnlijk niet al te lang blijven wonen in ons huidige huis, wat een grote investering nog wat risicovoller maakt. Maar goed, of je je warmtepomp investering terug krijgt bij een wat ouder huis is weer een heel ander onderwerp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:11

Dido

heforshe

In de tussentijd (uitzending van 8 april) heeft Radar ook aandacht besteed aan de electrische CV-ketel, en de conclusies waren niet mals.

Wat betekent mijn avatar?

Pagina: 1