Wilke schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:25:
Bedoel je met kunststof, polyester?
Dat is inderdaad een kunststof, maar een specifieke soort. Daarvan maken ze afaik de kapel uit één deel. Dus helemaal kunststof is mogelijk. Heb je anders een foto?
Bij mij in de straat zijn er die zowel airco als panelen op een polyester dakkapel hebben, tot nu toe staat het er al een paar jaar, voor wat dat waard is.
Ja ik verwacht dat het polyester is. Moet binnenkort toch een keer het dak op, dan zal ik meteen een foto maken!
Ethernety schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:32:
Ik heb 2 volkunststof dakkapellen op mijn dak (zolder), al 24 jaar.
Op 1 van de dakkapellen een buitenunit van de split airco staan. Deze staat voor stabiliteit vastgeschroefd op twee lange balken die op hun beurt los op het dakkapel met daaronder rubber demping. Dit al bijna 9 jaar en gaat prima zo.
Wel wat geluid van de buitenunit hoorbaar als de airco aanstaat, maar niet storend. Ik slaap op zolder.
Goed om te horen! Bij ons zal er niet geslapen worden, maar is er een thuiswerkplek op de zolder.
Kurios schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:40:
[...]
Dakkapellen hier zijn gewoon van hout, maar de buitendelen zijn van kunststof en erop ligt dakbedekking. Zo ook bij mij. Ik heb een hoekhuis, dus had de keuze voor de zijgevel.
Bij tussenwoningen zie ik het ook wel op de daken van de dakkapellen staan. Je zou je dakkapellen leverancier kunnen vragen wat de draagkracht is van dat dak. Ik zou alleen benieuwd zijn hoe dat de buitenunit vastgezet wordt. Het lijkt me dat je liever niet iets in je dakbedekking wil schroeven.
Ik heb de vorige bewoners een bericht gestuurd, mogelijk dat hun nog kunnen achterhalen wat voor merk/type dakkapel het is.
Eerlijk gezegd ik heb geen idee hoe normaal gesproken buitunits worden vastgezet. Als ik snel google zie ik dat ze vaak met bigfoots los op het dakkapel staan.
Yaksa schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:40:
Heb je ook met de beide buren overlegd? Kun je voldoen aan de wettelijke geluidsnorm?
We zitten hier namelijk niet te wachten op weer een topic: "Airco geplaatst en nou voldoe ik net niet aan de norm, buren klagen, wat te doen?".
Daar zal ik zeker naar kijken. Het laatste wat ik wil is ruzie met de buren. Is dit iets wat de installateur normaal gesproken berekend?
t14wo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:44:
[...]
Hier staat de buitenunit ook op de dakkapel. Zorg dat je een goed merk koopt en niet zo'n honkytonky Chinees ding. Koop een goede Mitsubishi of Daikin en je zit goed. De unit wordt op rubberen blokken geplaatst.
Ik hoor een lichte brom als hij aanstaat. Bij het opstarten kan het ven wat meer dreunen, maar zodra de unit op snelheid is, is het niet meer dan een brom.
Ik zat zelf ook aan een Daikin te denken, met name doordat deze stiller zijn dan goedkopere merken.
Voor nu wacht ik even of tot ik iets van de vorige bewoners hoor. Zou handig zijn als ik het merk/type dakkapel kan achterhalen.