SAP ten behoeve van EB-tarief verlaging bij laadpunten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:57
Gebaseerd op: https://wetten.overheid.n...ukVI_Afdeling4_Artikel60a
Ontstaan uit een discussie uit het "Zonneplan Nexus thuisbatterij" - topic
ntram schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:17:
[...]

Kunnen we stoppen met deze off-topic discussie over of autoladen via SAP en het lagere energiebelastingtarief.
Dat is wel erg makkelijk als je vervolgens zelf toch doorgaat, bij deze een separaat topic. We gaan elkaar niet monddood maken om vervolgens zelf het laatste woord te claimen toch?
ntram schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:17:
[...]
Ook wat je in het SAP topic post is alleen consistent met een leverancier die de regels verkeerd interpreteert. Wat jij er persoonlijk van vind, noch wat Tibber abusievelijk doet, maakt de juridische werkelijkheid anders. Als je de officiële definities hanteert en de toelichting op de regeling leest, zoals @Femme en ik doen, dan is dat volledig helder.
Wat je roept klopt niet, je kunt het nogmaals/harder roepen of je gesterkt voelen in jouw interpretatie door @Femme maar feit blijft dat je wel degelijk in aanmerking kunt komen voor dit verlaagde EB tarief.

Allereerst, de leverancier interpreteert niets verkeerd noch past deze dit abusievelijk toe. De verantwoordelijkheid ligt niet bij de energieleverancier, zij faciliteren alleen doormiddel van dat formulier waarin je zelf aangeeft in aanmerking te komen hiervoor. Zij zijn niet fout, als iemand fout zit dan is het de afnemer.

Dan de officiële definities en toelichting die ik zeker heb gelezen en waarschijnlijk met meer detail heb uitgeplozen dan Femme en uzelf.

Het bewuste artikel:
Artikel 60a

1 In afwijking van artikel 59, eerste lid, onderdeel c, bedraagt het tarief voor elektriciteit die wordt geleverd aan een oplaadinstallatie voor elektrische voertuigen die beschikt over een zelfstandige aansluiting, voor dat gedeelte van de geleverde hoeveelheid per verbruiksperiode van twaalf maanden per aansluiting dat:

– niet hoger is dan 10 000 kWh, per kWh € 0,04089;

– hoger is dan 10 000 kWh, maar niet hoger dan 50 000 kWh, per kWh € 0,04089;

– hoger is dan 50 000 kWh, maar niet hoger dan 10 000 000 kWh, per kWh € 0,01236;

– hoger is dan 10 000 000 kWh, per kWh € 0,00127.

2 De tarieven, genoemd in het eerste lid, zijn niet van toepassing als de verbruiker een onderneming in moeilijkheden is.

3 Bij of krachtens op voordracht van Onze Minister vast te stellen algemene maatregel van bestuur kunnen voorwaarden en beperkingen worden gesteld waaronder de tarieven, bedoeld in het eerste lid, worden toegepast en worden nadere regels gesteld ter vaststelling wanneer de verbruiker moet worden aangemerkt als een onderneming in moeilijkheden.

4 Bij regeling van Onze Minister kunnen nadere regels worden gesteld ten behoeve van de uitvoering van het eerste tot en met derde lid van dit artikel.

5 Indien een begunstigde staatssteun ontvangt als gevolg van de toepassing van dit artikel verstrekt de belastingplichtige:

a. aan Onze Minister van Infrastructuur en Waterstaat jaarlijks vóór een bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te bepalen datum en op een bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te bepalen wijze ten aanzien van die begunstigde de volgende gegevens en inlichtingen die worden gebruikt in verband met de verplichtingen die voortvloeien uit de Algemene Groepsvrijstellingsverordening met betrekking tot transparantievereisten:

1°. de naam en het adres van de begunstigde en de provincie waarin deze is gevestigd;

2°. het nummer, bedoeld in artikel 9, onderdeel a, van de Handelsregisterwet 2007;

3°. de datum waarop de steun voor het eerst is verleend;

4°. per EAN-code het bedrag van de staatssteun in het betreffende kalenderjaar;

b. aan Onze Minister op diens verzoek gegevens en inlichtingen die noodzakelijk zijn in het kader van artikel 108, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

6 Een begunstigde die staatssteun ontvangt als gevolg van de toepassing van dit artikel verstrekt:

a. aan Onze Minister van Infrastructuur en Waterstaat op diens verzoek gegevens en inlichtingen waaruit blijkt of de begunstigde een kmo is, indien op basis van gegevens en inlichtingen als bedoeld in het vijfde lid, onderdeel a, blijkt dat de begunstigde in een kalenderjaar meer staatssteun heeft ontvangen als gevolg van de toepassing van dit artikel dan het drempelbedrag, bedoeld in Bijlage I van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening, en Onze Minister van Infrastructuur en Waterstaat de op grond van dit onderdeel te verstrekken gegevens en inlichtingen nodig heeft om te bepalen of de begunstigde een kmo is;

b. aan Onze Minister op diens verzoek gegevens en inlichtingen die noodzakelijk zijn in het kader van artikel 108, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie voor zover de belastingplichtige niet over de gegevens en inlichtingen beschikt.

7 Onze Minister van Infrastructuur en Waterstaat kan een last onder dwangsom opleggen ter handhaving van het bepaalde bij of krachtens het vijfde lid, onderdeel a, of zesde lid, onderdeel a.

8 Ten behoeve van het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens het vijfde lid, onderdeel a, verstrekt de inspecteur indien beschikbaar aan Onze Minister van Infrastructuur en Waterstaat:

a. de naam van de belastingplichtige die het eerste lid toepast;

b. het nummer, bedoeld in artikel 9, onderdeel a, van de Handelsregisterwet 2007, het adres, telefoonnummer en e-mailadres van die belastingplichtige.
Dit artikel is voortvloeiend uit de motie Weyenberg-Grashoff. Deze motie verzocht de regering met een voorstel te komen voor aanpassing van de energiebelasting in relatie tot elektrisch laden. Daarop heeft PwC een rapport met aanbevelingen opgesteld welke deels zijn opgenomen in opdracht van de G4 (gemeente Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) en MRA-Elektrisch (provincie Noord-Holland, Flevoland en Utrecht inclusief 80 inliggende gemeenten) en in samenwerking met de TU/e, MRA-E en de G4.

Dit laatste rapport kun je hier lezen.

Waarom noem ik dit rapport? Om het doel van deze regeling aan te geven, dit staat nergens in het bewuste artikel benoemd en ook niet in opvolgende amendementen.

Dan het enige punt waar een discussie over gevoerd kan worden omdat het woord "gemakkelijk" wordt gebruikt:
Beschouwing
Wettelijk kader
Op grond van artikel 60a, lid 1, Wbm is in afwijking van artikel 59, lid 1, onderdeel c, eerste aandachtsstreepje, Wbm het tarief voor elektriciteit die wordt geleverd aan een oplaadinstallatie voor elektrische voertuigen die beschikt over een zelfstandige aansluiting, voor dat gedeelte van de geleverde hoeveelheid per verbruiksperiode van twaalf maanden per aansluiting dat niet hoger is dan 10.000 kWh, gelijk aan het in artikel 59c, lid 1, onderdeel c, tweede aandachtsstreepje, Wbm opgenomen tarief.

Op grond van artikel 21d, lid 1, Uitvoeringsbesluit is het tarief, bedoeld in artikel 60a, lid 1, Wbm, slechts van toepassing indien de elektriciteit via een aansluiting wordt geleverd en de verbruiker een verklaring heeft overgelegd aan degene die de elektriciteit aan hem levert, dat de elektriciteit uitsluitend wordt aangewend in een oplaadinstallatie voor elektrische voertuigen die beschikt over een zelfstandige aansluiting en dat deze oplaadinstallatie geen

deel uitmaakt van een meer omvattende onroerende zaak als bedoeld in artikel 16, onderdelen a tot en met e, Wet WOZ

.

Op grond van artikel 20b, lid 1, Uitvoeringsregeling belastingen op milieugrondslag (hierna: Uitvoeringsregeling) wordt de verklaring, bedoeld in artikel 21d, lid 1, Uitvoeringsbesluit, door de verbruiker ondertekend en bevat ten minste:

de dagtekening;
naam en adres van de verbruiker;
naam en adres van de leverancier;
de EAN-code van de aansluiting waarop de verklaring betrekking heeft;
de verklaring dat de elektriciteit uitsluitend wordt aangewend in een oplaadinstallatie voor elektrische voertuigen die beschikt over een zelfstandige aansluiting en dat deze oplaadinstallatie geen deel uitmaakt van een meer omvattende onroerende zaak als bedoeld in artikel 16, onderdelen a tot en met e, Wet WOZ.
https://www.belastingdien...t-is-een-onroerende-zaak/
Wat is een onroerende zaak?
Een onroerende zaak is een zaak die vast is verbonden met een gedeelte van het aardoppervlak. Een zaak is vast met de grond verbonden als deze niet gemakkelijk is te demonteren of te verplaatsen. Dus 'zonder inspanningen of hoge kosten'. Is de zaak redelijk makkelijk te verplaatsen? Dan is het een roerende zaak.

Ook elementen die deel uitmaken van een gebouw of die blijvend geïnstalleerd zijn in een gebouw, zijn onroerende zaken.

Voor de uitleg van het begrip onroerende zaak is het nationaal burgerlijk recht niet van belang. Lees paragraaf 3.2 van het besluit Omzetbelasting Onroerende zaken voor een volledige omschrijving van het begrip onroerende zaak.
4 schroeven, dat lijkt mij als "redelijk makkelijk te verplaatsen" zoals bij een verhuizing, een laadinstallatie is dus een roerende zaak.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:48
Mogelijk is er informatie verloren gegaan in het uitsplitsen van dit topic uit een ander topic. Maar wat is nu je doel of bedoeling en waarom past deze discussie niet in het SAP topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Homer-Simpson schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:06:
Mogelijk is er informatie verloren gegaan in het uitsplitsen van dit topic uit een ander topic. Maar wat is nu je doel of bedoeling en waarom past deze discussie niet in het SAP topic?
Relevante vraag, deze discussie werd gevoerd in het Zonneplan Nexus topic. Ik zal later nog wat linkjes toevoegen van eerdere posts in het SAP topic. Het is mijn inziens wel een losstaand topic waard omdat het een heel specifiek doel achter een SAP betreft en er veel onduidelijkheid lijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:50
bokkow schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:08:
Het is mijn inziens wel een losstaand topic waard omdat het een heel specifiek doel achter een SAP betreft en er veel onduidelijkheid lijkt te zijn.
Helemaal mee eens (y)

Maar schrijf dan een nieuwe topicstart from scratch, dit is niet te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:48
bokkow schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:08:
[...]

Relevante vraag, deze discussie werd gevoerd in het Zonneplan Nexus topic. Ik zal later nog wat linkjes toevoegen van eerdere posts in het SAP topic. Het is mijn inziens wel een losstaand topic waard omdat het een heel specifiek doel achter een SAP betreft en er veel onduidelijkheid lijkt te zijn.
Ik zou je willen uitdagen om de info goed te bundelen zodat er een duidelijke TS ontstaat. Mogelijk goed om zodra er een helder beeld is een crosspost te plaatsen in het SAP topic om de geïnteresseerden hierop te attenderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eigenlijk is de vraag heel simpel:

'Is het legitiem / legaal om bij een SAP die je enkel gebruikt voor een EV-lader verlaging/ontheffing van de EB te vragen?'.. Risico is namelijk naheffing door de belastingdienst van de EB.

Als je eigenlijk alleen thuis oplaadt (privé) en je maakt nogal wat km. dan kan het wrs. wel uit om een SAP te laten plaatsen (mocht je verlaging van de EB toegekend krijgen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
ASW1 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:11:
[...]

Helemaal mee eens (y)

Maar schrijf dan een nieuwe topicstart from scratch, dit is niet te volgen.
Je hebt gelijk, ik heb dit ook overhaast getikt wellicht iets gefrustreerd omdat het zo makkelijk af werd gedaan.

Ik ga proberen de topic-start minder gekleurd en meer logisch op te stellen (Y)

Edit:

Ik hou er toch over op, heb geen zin in de daar op volgende welles-nietes discussie.

Als ik de wet op de letter volg is het toegestaan, is het de bedoeling; nee.

[ Voor 17% gewijzigd door bokkow op 03-04-2024 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 23:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@bokkow wellicht goed om te weten dat dit ook al eerder is langsgekomen in het SAP als verdienmodel topic. Er zijn wat tweakers die de verlaging ook hebben aangevraagd en toegepast.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:06

de Peer

under peer review

Rimco schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:58:
@bokkow wellicht goed om te weten dat dit ook al eerder is langsgekomen in het SAP als verdienmodel topic. Er zijn wat tweakers die de verlaging ook hebben aangevraagd en toegepast.
Haha dat weet @bokkow Wel hoor, want hij is er zelf ook 1 nadat ik hem tipte in dat topic :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:50
Rimco schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:58:
Zou toch leuk zijn als er een topicstart was, met een korte wat/hoe/waarom uitleg.

Heb nog geen EV maar die gaat er wel komen, heb wel een SAP en een oprit.
Zit er stilletjes over te denken de SAP op te geven omdat deze weinig meer oplevert, maar misschien is de verlaagde energiebelasting voor een laadpunt een reden om de SAP nog even aan te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bij welke energieleveranciers zitten de mensen die dit al succesvol toegepast hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bbbrumbrum schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:21:
Bij welke energieleveranciers zitten de mensen die dit al succesvol toegepast hebben?
In ieder geval Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:18
bokkow schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:03:

[......]

Dan het enige punt waar een discussie over gevoerd kan worden omdat het woord "gemakkelijk" wordt gebruikt:

[...]

https://www.belastingdien...t-is-een-onroerende-zaak/

[...]

4 schroeven, dat lijkt mij als "redelijk makkelijk te verplaatsen" zoals bij een verhuizing, een laadinstallatie is dus een roerende zaak.
Is wel wat kort door de bocht.....
Kabel verwijderen, in de groepenkast automaat verwijderen eventueel (boorgaten) gaten dichten.
En dan de discussie of je als ondeskundig persoon deze werkzaamheden zelf mag doen.
Als je het op jouw manier bekijkt is een PV installatie ook een roerende zaak.
Het zijn geen wandlampen met stekker die je weg haalt, een schilderij die je van een spijker tilt of een stoel die je zo naar buiten draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Per 1 mei ga ik over naar Tibber. Ik heb een garagebox met daarin een 3 fase aansluiting die ik heb laten aanleggen voor het opladen van mijn EV. De garagebox ligt zo'n 50 meter bij mijn woning vandaan en dus moest ik er wel een eigen aansluiting laten aanleggen.
Tot 1 mei zit ik nog bij EnergieDirect die erg moeilijk doen over het toepassen van het verlaagde tarief. Tot nog is dat niet gelukt, omdat ze telkens weer een andere reden verzinnen om het niet te hoeven toepassen.
Bij Tibber heb ik gevraagd, na uitleggen van mijn situatie, hoe zij daar mee omgaan en ik kreeg meteen een formulier toegestuurd om dit aan te geven. Daarna werden meteen de tarieven in de app verlaagd, zodat ik nu al kan zien wat de prijs voor mij gaat worden per 1 mei.
Het kan dus heel moeilijk gaan, maar ook heel makkelijk...

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rokil schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:16:

Het kan dus heel moeilijk gaan, maar ook heel makkelijk...
Ja, maar houd er rekenining mee dat het niet Tibber is die er voor verantwoordelijk is als blijkt dat jij hier geen recht op hebt. Dan zul je het misschien terug moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Inderdaad, je moet wel zeker van je zaak zijn, anders kost het je meer dan het zal opleveren.
In mijn geval maak ik me daar geen zorgen om. Duidelijker kan het niet volgens mij.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rokil schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:37:
Inderdaad, je moet wel zeker van je zaak zijn, anders kost het je meer dan het zal opleveren.
In mijn geval maak ik me daar geen zorgen om. Duidelijker kan het niet volgens mij.
Dus in jouw geval gaat het niet om een SAP maar een extra netaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Klopt

Pagina: 1