Aankoopadvies nieuw koffiezetapparaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Ik heb dit topic gemaakt omdat wij opzoek zijn naar een nieuw koffiezetapparaat. Onze huidige volautomaat (uitvoering: Philips 5400-serie LatteGo EP5441/50 Zwart) begint steeds slechter te worden, lekt water en moet daarvoor worden vervangen.

Nu staan we voor de keus om weer voor een volautomaat te gaan of om te gaan voor een half automaat. We zijn echte koffieliefhebbers, maar een de balans tussen gemak en smaak is belangrijk.
Ik heb zelf uiteraard al onderzoek gedaan en ben benieuwd of er mensen een soortgelijke overstap hebben gemaakt en wat de ervaringen daarmee zijn!

Optie 1 : We gaan weer voor een volautomaat : uitvoering: Siemens EQ.6 Plus s800 TE658209RW Zwart
Voordelen : Lekker makkelijk, grooste upgrade voor ons : Van zo'n ellendig melkbakje (je doet er altijd teveel of te weinig in), naar een slangetje wat je in een pak melk kan steken
Nadelen : Qua smaak verwacht ik geen echte verbetering, relatief veel onderhoud nodig

Optie 2 : We gaan voor een half-automaat : uitvoering: Sage The Barista Touch Impress
Voordelen : Veel meer controle over smaak, minder onderhoud (want er gaat geen koffieprut door een zetgroep)
Nadelen : Meer werk om een bakkie te zetten, zeker in combinatie met een melkproduct

Zijn er mensen met ervaring van overstappen van vol- naar half-automaat? Hoe is dat bevallen?
Daarnaast lees ik online veel wisselende verhalen over de Sage, veel erg positieve verhalen, maar soms ook horror verhalen over garantie en reparatie drama's. Iemand die ervaring heeft met Sage en kan vertellen hoe dat bevalt?

Mochten er andere optie's zijn die we zeker moeten overwegen dan horen we dat uiteraard ook heel graag!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Hier al gekeken? Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1

Komen veel ervaringen langs met verschillende manieren van koffiezettten, ook de verschillende machines, in alle prijsklasse :)

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Bokkie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:57:
Hier al gekeken? Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1

Komen veel ervaringen langs met verschillende manieren van koffiezettten, ook de verschillende machines, in alle prijsklasse :)
Yes, dat topic volg ik al langere tijd maar wil ik liever niet kapen, dus vandaar het nieuwe topic :) Maar ik haal er zeker informatie uit, vandaar dat ik ook bij bovenstaande machines ben uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:08
Zo'n LatteGo is een beetje een knutsel apparaat.
Ik heb er zelf ook eentje, een 3200.
Deze is in zijn eerste 6 maanden al 2x onder garantie teruggegaan voor reparatie, omdat ie water begon te lekken tijdens het zetten van koffie.

Gewoon ff openschroeven, beetje ductapen en tiewrappen en dan kan ie weer mee :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wij hebben zelf de Bosch TIE20301 met een losse elektrische melk-opklopper erbij. Voor onder de 500 euro, draait dit apparaat al zo'n 4 jaar zonder problemen en koffie smaakt prima. Wij gebruiken geen melk in het apparaat zelf om het onderhoud te minimaliseren.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:29
N=1 Ervaring:
In het verleden een machine van siemens gehad (EQ9 serie). Fijne machine welke makkelijk in onderhoud is. Ook in alle jaren nooit problemen mee gehad. Deze kan ik je dus aanraden.
Daarnaast lees ik dat de machines van Nivona goed zijn en op de zaak hebben we machines van WMF. Ook deze werken ondertussen al een hele tijd probleemloos. Wel is dit de horeca versie en weet ik niet hoe de particuliere versies zijn.

Dan de Sage machines: Ik heb zowel de Sage impress als de Touch gehad. Beide machines hebben het einde van de maand niet gehaald. Problemen met beide machines waren voor mij het inconsistent doseren en malen en het lawaai dat daarbij hoorde. Ik kreeg er geen goede bak koffie uit. Ook het temp mechanisme van de Impress is op een bepaalde hoeveelheid koffie gebaseerd. Hiermee spelen is dan lastig.

Momenteel staat er een Profitect pro400 machine met losse molen. Hier heb ik nog geen moment spijt van gehad. Als je het spelletje eenmaal door hebt met maalgraad, dosering, doorlooptijd en eventueel temperatuur, maak je erg lekkere koffies. De problemen waar ik bij de Sage tegen aanliep heb ik hier tot op heden niet mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
raze88 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:45:

Dan de Sage machines: Ik heb zowel de Sage impress als de Touch gehad. Beide machines hebben het einde van de maand niet gehaald. Problemen met beide machines waren voor mij het inconsistent doseren en malen en het lawaai dat daarbij hoorde. Ik kreeg er geen goede bak koffie uit. Ook het temp mechanisme van de Impress is op een bepaalde hoeveelheid koffie gebaseerd. Hiermee spelen is dan lastig.
Thanks voor het delen van die ervaringen. Heb je deze dan in hun retour periode teruggestuurd? Of hoe werkt dat? Kan dat uberhaupt met zulke apparaten?
Anyways : Je kan de temperatuur dus niet aanpassen voor een algehele bak koffie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:35
Hier een tevreden gebruiken van de Sage Barrista Impress Express. Het vergt een beetje instellen per type boon om hem goed te krijgen maar dat maakt het ook leuk.

Let wel als je gasten over de vloer krijgt ga je het niet bijbenen met deze machine 2 koppen zetten duurt toch al snel 5 minuten met alle handelingen. Ik vind het zelf wel lekker als ochtend ritueel om het zo te doen. Maar we kijken voor een Moccamaster voor filter koffie voor ernaast als er gasten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Mjelnir schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:54:
Hier een tevreden gebruiken van de Sage Barrista Impress Express. Het vergt een beetje instellen per type boon om hem goed te krijgen maar dat maakt het ook leuk.

Let wel als je gasten over de vloer krijgt ga je het niet bijbenen met deze machine 2 koppen zetten duurt toch al snel 5 minuten met alle handelingen. Ik vind het zelf wel lekker als ochtend ritueel om het zo te doen. Maar we kijken voor een Moccamaster voor filter koffie voor ernaast als er gasten zijn.
Thanks voor de input :) Kan je wel 2 koppen koffie tegelijk zetten met de Sage? Of is het echt kop per kop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:29
DennusB schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:51:
[...]

Thanks voor het delen van die ervaringen. Heb je deze dan in hun retour periode teruggestuurd? Of hoe werkt dat? Kan dat uberhaupt met zulke apparaten?
Anyways : Je kan de temperatuur dus niet aanpassen voor een algehele bak koffie?
Temperatuur is wel aanpasbaar maar je zit met een koude zetgroep(wordt niet actief warm gehouden zoals bij een E61 machine). Verder is de vraag hoe stabiel de temperatuur is. Deze heeft invloed op de smaak van de koffie.

Testen van de machine: Aanschaffen en op marktplaats.. Andere optie is iemand zoeken met de machine en daar proberen.
DennusB schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:55:
[...]

Thanks voor de input :) Kan je wel 2 koppen koffie tegelijk zetten met de Sage? Of is het echt kop per kop?
Je kan 2 koppen tegelijk zetten (dubbele uitloop)

[ Voor 16% gewijzigd door raze88 op 03-04-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:35
DennusB schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:55:
[...]

Hangt ervanaf. Als je een grote kop cappucino wil zetten (wat ik zelf doe) dan is het kop per kop 1 dubbele espresso dus.

Wil je een kleine cappucino zetten of espresso dan kan het prima 2 tegelijkertijd. Melk zelf nog wel schuimen dan ofcourse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d1psaus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-04 18:22
Hier een tevreden gebruiker van de Samsung EQ.6 (wellicht niet exact hetzelfde model), maar waarom verwacht je relatief veel onderhoud? Het is een kwestie van af en toe de zetgroep (heet dat zo?) schoonmaken en automatisch via het menu de schoonmaak opties doorlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:15

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik en heb al heel wat automaten gehad, allemaal hadden ze zo hun kuren. Het komt er op neer dat als je een beetje handig bent het meeste prima te repareren is (na garantie periode) maar er zitten modellen bij die gewoon nooit op de markt hadden mogen komen. Je in lezen in periodiek onderhoud, juiste afstelling, goede bonen etc helpt wel allemaal mee voor de levensduur.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 03-04-2024 13:02 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:58

DarkUnreal

Postmaster General

Hier van een vol automaat (Delonghi) naar een handmatig (Gaggia) apparaat + losse grinder gegaan. Inderdaad iets meer werk, en ook wel wat handigheidjes vereist. Maar, na een jaar, zou ik niet meer terug willen. Veel meer controle over hoe de koffie eruit komt. En natuurlijk als er veel bezoek is, kun je altijd nog filter koffie zetten, zodat je niet constant koffie aan het zetten bent.

Misschien iets meer werk, maar meeeeer dan de moeite waard.

(edit: Dank @ID-College , het is natuurlijk Gaggia, had het verkeerd staan)

[ Voor 10% gewijzigd door DarkUnreal op 03-04-2024 14:22 ]

13:37

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:30
DarkUnreal schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:01:
Hier van een vol automaat (Delonghi) naar een handmatig (Gaccia) apparaat + losse grinder gegaan. Inderdaad iets meer werk, en ook wel wat handigheidjes vereist. Maar, na een jaar, zou ik niet meer terug willen. Veel meer controle over hoe de koffie eruit komt. En natuurlijk als er veel bezoek is, kun je altijd nog filter koffie zetten, zodat je niet constant koffie aan het zetten bent.

Misschien iets meer werk, maar meeeeer dan de moeite waard.
Hier eigenlijk zelfde verhaal.. Ja het is meer werk, maar schoonmaken is weer enorm snel/makkelijk. Ik kwam van deze Philips af (jongere broertje overigens) en daarna naar een Eureka maler en Gaggia Classic gegaan.

Je moet inderdaad meer geduld hebben, maar daar krijg je dan ook een lekkerder bakje koffie voor terug. Zeker met verse bonen is het wel echt een wereld van verschil. Echter, niet iedereen kan ermee overweg. Visite en/of vrouw/vriendin stoeit er geregeld meer mee dan ik (en heeft ook minder geduld) dus hou dat in je achterhoofd..

Ik ben nu wel om, en overweeg om een betere te halen (Gaggia was puur om te bekijken of een espressomachine mij beviel en wilde niet direct 1k+ neerleggen). Je zou dat ook kunnen overwegen wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 08:48
Wij hebben sinds een paar maanden een Siemens EQ9, de 300 serie.
Luxeprobleem, want onze Krups koffiemachine was gewoon prima in orde.

De Siemens bevalt prima, alleen zeurt dat ding wel bijzonder vaak over lekschalen legen. Die lekschalen zijn dan, vooral voor de koffieprut, erg klein in mijn ogen. De Krups machine kon ik rustig 2 dagen koffie tappen zonder te legen. De Siemens moet ik soms 2x per dag legen.

Ook het calc'n clean procedé moet vaak. Nu hebben wij bijzonder hard water hier (9 tot 14,5dH), dus heb ik de hardheid in het apparaat natuurlijk ook op z'n hoogst gezet. De Krups moest in 1x in de 1,5 maand cleanen, ontkalken, de EQ9 maximaal om de 2 weken.
Ik accepteer dit omdat ik zelf de hardheid hoog gezet heb, maar ik vind de interval wel erg kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik was na lekkage na lekkage van Siemens volautomaat helemaal klaar met Siemens. Is gewoon niet meer de kwaliteit van vroeger. Mijn vorige was 12 jaar meegegaan. Heb nu een Jura E6 en heb nog nooit zulke lekkere koffie gehad (en ik ben een kritische drinker). Verschil zit denk ik in het malen en de zetgroep die totaal verschilt van Siemens. Verplicht filter erin is onzin (kost veel geld) en ontkalken en reinigen doe ik gewoon met merkloze spullen ipv de dure Jura spullen. Heb een E6 omdat wij hier zelden de schuimfunctie van melk gebruiken. Enige nadeel is dat als je de zetgroep een keer echt schoon wil maken de machine open moet.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 03-04-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:28:
Ik was na lekkage na lekkage van Siemens volautomaat helemaal klaar met Siemens. Is gewoon niet meer de kwaliteit van vroeger. Mijn vorige was 12 jaar meegegaan. Heb nu een Jura E6 en heb nog nooit zulke lekkere koffie gehad (en ik ben een kritische drinker). Verschil zit denk ik in het malen en de zetgroep die totaal verschilt van Siemens. Verplicht filter erin is onzin (kost veel geld) en ontkalken en reinigen doe ik gewoon met merkloze spullen ipv de dure Jura spullen. Heb een E6 omdat wij hier zelden de schuimfunctie van melk gebruiken. Enige nadeel is dat als je de zetgroep een keer echt schoon wil maken de machine open moet.
Thanks voor je reactie. Begrijp ik goed dat je bij de Jura E6 niet makkelijk de zetgroep uit de machine kan halen om te spoelen? Dat kan bij ons Philips apparaat momenteel wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
DennusB schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:47:
[...]

Thanks voor je reactie. Begrijp ik goed dat je bij de Jura E6 niet makkelijk de zetgroep uit de machine kan halen om te spoelen? Dat kan bij ons Philips apparaat momenteel wel.
De Siemens/Philips etc zetgroep moet je iedere week bij veel gebruik eruit halen, schoonmaken en laten drogen anders word hij echt smerig. De Jura heeft een totaal andere zetgroep en werkt totaal anders. Denk dat daarom de koffie ook veel lekkerder is. Je hoeft deze dus ook niet wekelijks schoon te maken maar ik vermoed dat het na een paar jaar wel zinvol is de machine open te maken (zie filmjes Youtube) om hem eens goed te reinigen. Dit kan je zelf doen of hem wegbrengen voor een servicebeurt. Al met al hoef je een Jura juist minder te reinigen maar als het ooit gaat gebeuren meer werk of kosten. Onderaan de streep wil ik nooit meer anders dan Jura vanwege de topsmaak van de koffie. NB: hier worden 8 tot 10 koppen per dag gemaakt en tot op heden heb ik nog geen actie hoeven te ondernemen na ik schat 3 jaar.

YouTube: Hoe werkt het zetsysteem van een Jura espressomachine?

Ik reinig hiermee: https://www.amazon.nl/Ver...gstabletten/dp/B0744KTFQF

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 03-04-2024 14:05 ]

Pagina: 1