Oude PC ombouwen naar Homeserver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cazure
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-04 09:11
Goededag,

Ik ben opzoek naar wat advies voor het bouwen van een homeserver van mijn oude PC.

Ik heb nu de volgeden specs in basis:
Processor Intel(R) Core(TM) i5-6600K CPU @ 3.50GHz
Video Card NVIDIA GeForce GTX 980 (dit is een upgrade van de 770 voor gaming).
Video Card #2 NVIDIA GeForce GTX 770 (ik heb deze gehouden voor GPU rendering
Operating System Windows 10
RAM 16 GB
En ik zou hier graag een homeserver van willen maken.
De doelen van de home server is
1. Opslag van mijn foto library (Photoprism)
2. Opslag van mijn film library (Jellyfin)
2b. Plus de varia aan ...rr apps
3. Het compressen van mijn video files (TDarr)
4. Het runnen van 2-4 VM's (Linux), voor het testen van kleine projecten of runnen van een servertje).
5. Het runnen van een aantal Docker Containers (Home Assistant als voorbeeld)

Ik zat te denken aan het gebruiken van UnRAID hiervoor als OS.

Uiteraard zit ik nog te dubben met de powerconsumption. Ik denk momenteel dat dit apparaat alles behalve zuinig gaat zijn.

Maar misschien dat mensen hier feedback op hebben.
Het liefste houd ik altijd schaalbaarheid in gedachten. En dat ik in de toekomst eventueel kan uitbreiden met meer harddrives.

Alvorens dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
op basis van mijn persoonlijke ervaring zou ik zeggen dat je mogelijk wel wat performance te kort zou kunnen komen als je dit echt allemaal wilt draaien

voorbeelden uit de praktijk laten zien dat je al minstens één core kwijt bent aan unraid en hun data management systeem

als je dan dingen als HA en jellyfin (en vadt ook torrenting) in verschillende dockers wilt hou je waarschijnlijk niet genoeg over om óók nog vms te draaien

kwa performance en stroomverbruik zou je hier en daar nog wel wat tuning kunnen doen met je scheduler en eventueel undervolts

wil je nou echt ook nog video gaan transcoderen dan raad ik je wel aan om heeeel goed te zoeken naar een geschikte zuinigere oplossing

maar gezien je hardware - ja het kan zeker zuiniger - maar bedenk ook dat je dan altijd weer de aanschaf moet meewegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

De videokaarten kun je er iig uithalen, die zijn te oud en te hongerig om nuttig te zijn voor deze doeleinden. De onboard videochip is echter niet geschikt voor H.265/HEVC dus je zult wel bij H.264 moeten blijven met je videobestanden.

Verder eens dat je veel wil met weinig rekenkracht. Een 6e generatie i5 is gewoonweg niet zo sterk en 4 cores is net aan als je geen VM’s gaat doen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
Betaal je zelf de stroomrekening? Dan zou ik nieuwe energiezuinige chip kopen ... Sneller en door permanent aan te staan verdient het zich in 1 a 2 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:51

D4NG3R

kiwi

:)

i-chat schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:20:
voorbeelden uit de praktijk laten zien dat je al minstens één core kwijt bent aan unraid en hun data management systeem
Voor veel zaken, iig veel van wat de TS wil, kan je FUSE bypassen. Al denk ik dat zelfs zonder bypass unRAID niet veel zal vreten bij de zaken welke de TS wil uitvoeren, mits de array niet constant aangesproken word.
als je dan dingen als HA en jellyfin (en vadt ook torrenting) in verschillende dockers wilt hou je waarschijnlijk niet genoeg over om óók nog vms te draaien
Op TDarr en de random Linux VM's na zal het beestje qua CPU waarschijnlijk het gros van de tijd uit z'n neus vreten. Maar ja, met precies de twee dingen verwacht ik juist problemen..

@Cazure
Het gros van wat je wil zal prima kunnen, eigenlijk alles wat je daar noemt slinger je in een Docker container en zal vlekkenloos draaien. HA raad ik aan om als VM te draaien indien je ooit wat met addons wil doen en/of devices wil doorgeven aan HA. Ik draaide tot voor kort een vergelijkbare setup op een i5 4460, en doe dat inmiddels op een N100 welke qua CPU performance ergens tussen beide i5'jes zit.

Waar ik je plan echter zie falen is bij TDarr en "2-4 VM's".

Je hebt geen hardwarematige HEVC encoder, dus TDarr zal softwarematig bezig moeten gaan. En dat trekt met alle liefde je volledige CPU naar 100% als je deze niet knijpt. Als je plan is om bij H.264 content te blijven (wat wel hardwarematig kan) vraag ik mij weer af waarom je nog TDarr zou willen gebruiken. :+

Meer dan 1 VM per CPU core draaien zou ik niet aan beginnen, en minder dan 2 CPU cores overlaten voor je docker stack zou ik ook niet aan beginnen.

Qua zuinigheid; trek iig de GPU's uit dat systeem, en neem een kijkje in Het grote zuinige server topic - deel 3

[ Voor 72% gewijzigd door D4NG3R op 03-04-2024 23:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Op TDarr en de random Linux VM's
tdarr moet best lukken als je een geschikte gpu in het systeem kunt vinden
maar toegegeven zou dat in veel gevallen liever iets met een geschikte igpu zijn die zulke codecs al snapt

home assistant in docker draaien omwille van de plugin support is een goede tip maar het feit dat je dan dus een guestOS moet draaien maakt jet voor zo'n systeem vrij zwaar

dan kom je wellicht dus op een soort keuzevlak waarbij je wellicht moet kiezen

mijn advies zou dan zijn om home assistant als vm op je nas te draaien en om tidar en eventueel andere media gerelateerde apps op een tweede machine iets als een nuc met een goede gpu of bijvoorbeeld iets met een mobiele ryzenchip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@i-chat Absoluut, maar m'n reactie was gebaseerd op de H/W welke de TS al heeft. Met een andere GPU, bij voorkeur iGPU omwille van zuinigheid, zal TDarr prima gaan.

Even op een rij:
- Photoprism en Jellyfin belasten het systeem nauwelijks, behalve kort wanneer er nieuwe media geïmporteerd word. De uitzondering hierop zijn transcodes, maar die wil je ongeacht hardware zo veel mogelijk voorkomen.
- HASS VM vereist nauwelijks resources (Anekdotisch; draai het zelf met 1 core / 2GB RAM)
- Een *arr stack vereist nauwelijks resources
- Torrenting/usenet gaat wat harder op de CPU, maar is doorgaans iets wat gerust wat langer mag duren.
- TDarr vereist nauwelijks CPU resources mits er H/W acceleratie gebruikt kan worden, anders zet deze met alle liefde het systeem op slot. :P

De "2-4 Linux VM's" blijf ik echter wel als problematisch zien, en vooral daar zal een keuze moeten worden gemaakt.

Ik weet niet wat de TS verder aan hardware in huis heeft liggen, maar ik deel het advies om het e.e.a. op een ander systeem te draaien. En dan zou ik, zonder H/W acceleratie, voornamelijk kijken naar TDarr en de random Linux VM's. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:58

M2M

medicijnman

D4NG3R schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:01:

Ik weet niet wat de TS verder aan hardware in huis heeft liggen, maar ik deel het advies om het e.e.a. op een ander systeem te draaien. En dan zou ik voornamelijk kijken naar TDarr en de random Linux VM's. :)
Ik heb hier een 12-tal VM's op een i3 9100 draaien. Werkt prima, de meeste staan 99% van de tijd idle te zijn. Af en toe wat verkeer (backup machine, encryptie machine, freeNAS) en af en toe een windows update van 1 van de VM's die een spike veroorzaakt, maar tot op heden kom ik nauwelijks performance tekort.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het zal wel geheel liggen aan wat de TS precies verstaat onder kleine projectjes en servers. :Y

Pagina: 1