Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-02 13:05
Goedemiddag!

Wij hebben een nieuw huis gekocht en ons oude huis verkocht.

Voor de verkoop heeft de bank een schatting gemaakt van het bedrag waarvoor we ons huis zouden verkopen. Omdat we op dat moment natuurlijk nog niet met zekerheid wisten hoeveel de verkoop zou opbrengen. Dat bedrag is dus lager ingeschat dan de vermoedelijke marktwaarde.

Met dat (lagere) bedrag heeft de bank gerekend om de nieuwe hypotheek rond te maken.

Daarna hebben we ons huis verkocht voor een bedrag dat hoger ligt dan die conservatieve schatting van de bank.

So far so good dachten wij. Het verschil zullen we gebruiken om meteen een deel van het nieuwe hypotheekdeel af te lossen.

Nu zie ik net echter dat we niet het volledige bedrag dit jaar kunnen aflossen omdat het meer dan 10% bedraagt van het nieuwe hypotheekdeel.

Daar baal ik flink van en heb ook het gevoel dat de bank er baat bij heeft om dus lager in te schatten zodat we nu een jaar langer rente betalen over het deel dat we niet ‘boete’ vrij dit jaar al mogen aflossen.

Hadden we dit anders kunnen afspreken met de bank? Als wij er ons op dat moment bewuster van waren.

Of is dit de normale gang van zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
Ps

Ik snap dat ze conservatief moeten schatten omdat je anders zwaar in de knoop komt als je huis niet opbrengt wat je hoopt.

Maar je zou toch denken dat dit anders op te lossen moet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-07 19:09
Als dat een onderdeel van de voorwaarden (waar je voor getekend hebt) is, zal dat wel kloppen.
Maar is het dan niet gewoon verstandiger om dat bedrag wat je overhoudt in een deposito te stoppen met vergelijkbare (of hogere) rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56
Wat zegt je hypotheek adviseur?
Dit kan toch gewoon nog aangepast worden. Op basis van koopcontracten kan de adviseur de exacte lening aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:09

Rmg

Bij onze hypotheek was dat deel gewoon boetevrij af te lossen buiten de 10% om (Rabo), heb je dit al besproken met de bank of is dit op basis van wat de app/site mogelijk is?

Behalve aflossen of het huis mee verbouwen krijg je te maken met gevolgen voor de HRA (bijleenregeling/eigenwoningreserve).

[ Voor 29% gewijzigd door Rmg op 02-04-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Je adviseur has voor de geschatte meeropbrengst een aflossingsvrij hypotheekdeel in de berekening kunnen toevoegen, bij voorkeur met variabele rente of op een andere manier boetevrij inlosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Vaak kan je via een online portaal alleen 'normaal' boetevrij aflossen tot 10 à 15 procent van het oorspronkelijke leningdeel.

Echter geldt bij veel verstrekkers voor extra overwaarde een uitzondering. Ik zou je hypotheekadviseur of hypotheekverstrekker even bellen voor advies of dit mogelijk is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:47
Wees blij dat ze conservatief schatten.... zet dat geld gewoon op een spaarrekening en los ieder jaar af wat je wil aflossen. Of koop er wat leuks van, ik zie het probleem niet echt?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merkane
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:20
Wij hadden exact hetzeflde scenario maar dat kan je (gok ik) bij elke verstrekker gewoon boetevrij aflossen. Wij hadden dit van te voren gevraagd maar elke bank/verstrekker zal dit hebben, anders gaan klanten met een huis naar iemand anders toe. Om de Hypotheekrente aftrek te behouden is dit namelijk noodzakelijk (of je moet het in een verbouwing stoppen).

Wij moesten dit binnen 30 dagen na de getekende datum van de notaris op de bankrekening van onze verstrekker hebben gezet, hier hadden ze een aparte methode voor. Bel ze gewoon op en dan kunnen ze dit vast aan je uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
Ik bel nu inderdaad de Rabobank.

Hoop inderdaad wat RMG zegt. Zou het anders een vieze manier vinden voor hun om geld te verdienen. Gaat voor hun om peanuts maar als je dat bij iedereen doet tikt het wel aan. 1 jaar langer rente betalen.

We waren sowieso niet tevreden over de manier waarop deze hypotheek tot stand is gekomen.

We hadden een voorgesprek met de adviseur. De keer daarop zou het echte gesprek tot in detail plaatsvinden. En toen wilde ze het ontzettend snel afdoen en was het wat haar betreft al ongeveer rond. Terwijl wij juist dachten: nu gaan we over de details praten.

Zo zijn ook oa de kosten koper en andere zaken meegefinancierd zonder dat we dat wilden.

Is natuurlijk ook onze eigen onkunde op dit vlak. Ik ben echt niet dom en kan veel info verwerken maar op zo’n moment komt er zoveel op je af dat je ook hoopt dat zo iemand duidelijk alles met je bespreekt. En dat ze niet van dingen uitgaat en het er doorheen fietst.

Maar goed. Wie weet is het inderdaad mogelijk dit af te lossen buiten die 10% regeling om.
Mag het hopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Ramon schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:01:
Wees blij dat ze conservatief schatten.... zet dat geld gewoon op een spaarrekening en los ieder jaar af wat je wil aflossen. Of koop er wat leuks van, ik zie het probleem niet echt?
HRA zegt je niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:45

Honesty

kattenneus!

Precies gratis geld, o wacht even...
Denk dat het wel goed komt maar dat het handmatig moet en niet via de app ofzo.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
En dan meer dan 5% rente betalen erover. Goed idee joh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Je geeft wat beperkte informatie...

Wat gangbaar is, is dat je een overbruggingshypotheek afsluit en dat je die met de verkoop weer aflost.
Ook kan je je nieuwe hypotheek in delen "opknippen" waarbij je een (of meerdere) delen met een flexibele / korte looptijd doet, zodat je deze eenvoudig kan aflossen.

Tenzij je in een goedkopere woning bent gaan wonen, dan houdt je onder aan de streep meer over dan dat je kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:47
Even vergeten idd, maar dan nog is er vast ergens een kantelpunt. Mijn oude appartement is ook veel lager ingeschat dan dat 'ie verkocht is (verschil van 53.000 euro), maar met de lage rente van toen is de HRA voor ons zakgeld, dan heb ik liever die overwaarde gewoon op de rekening...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:44
Als ik je berichten zo lees raad ik je af zelf financiële keuzes te maken .
Zoek een adviseur en neem daar alles mee door. Die zal ook je rant richting de bank als vieze geldwolf versterken.

Toevoeging: Je betaalt geen 5% over een (fictieve) 50+ die je op je bank aan overwaarde hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Anna991 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:52:

Met dat (lagere) bedrag heeft de bank gerekend om de nieuwe hypotheek rond te maken.
de bank heeft hier nergens mee gerekend.... die hebben een krediet afgesloten op basis van _jullie_ financieringsbehoefte..
Dat betekent ook dat _jullie_ degenen waren die die initiele schatting deden...

nu zal dit vermoedelijk deel zijn van een 'adviseringstraject' waarin een adviseur bepaalde aanbevelingen gedaan heeft, mar het is goed te realiseren dat de keuzes door _jullie_ gemaakt zijn en je je achteraf niet moet verschuilen achter een onjuist "de bank drong dat aan ons op"-excuus
Hadden we dit anders kunnen afspreken met de bank? Als wij er ons op dat moment bewuster van waren.
Natuurlijk heb je hierin zelf ook andere mogelijkheden
Boeterente ligt al samen met het lang hebben vastgelegd van de rente, waarbij er dan een zekerheid over die rente gerekend moet worden ... iets dat dan ook onnodige kosten oplever als de hypotheeknemer/leningnemer voortijdig eerder aflost...

de bank maakt an sich niet zo heel veel winst daarop, maar zal bepaalde kosten van het afdekken van een risico dan doorrekenen.

Als je dit vooraf al aangeeft te 'weten' kun je bv vooraf al realiseren dat je helemaal geen behoefte bepaalde extra risico's af te dekken, kun je iig een leningdeel met een variabele rente kiezen...
dan moet je dus zelf die keuze maken...

natuurlijk zou het leuk zijn als iedere adviseur zulke opties goed kan uitleggen en je dan al de voordelen ervan op een onafhankelijke manier uitleggen....
Maar veel mensen betalen liever niet veel extra geld voor zo'n adviseur en nemen dan al snel eentje die gewoon wat standaard cliches opnoemt of en standaard oplossing aanbeveelt aan iedereen voor een laag bedragje.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 11:07

Croga

The Unreasonable Man

Wat bij normale hypotheekverstekkers de norm is, is dat er geen limiet zit op hoeveel je af kunt lossen, zolang je kunt bewijzen dat het geld niet van een andere lening af komt..... Helaas zijn er maar weinig normale hypotheekverstrekkers.

Net zo min als normale hypotheekadviseurs. Ze zijn een noodzakelijk kwaad maar ik ben er nog geen één tegen gekomen die wist waar hij over sprak, noch die het belang van de klant centraal had staan.

De beste manier is dus zorgen dat je zelf wél snapt waar het over gaat en je niet laten overrompelen met meefinancieren van kosten of een hypotheekverstrekker kiezen met inflexibele voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
jopie schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:22:
Als ik je berichten zo lees raad ik je af zelf financiële keuzes te maken .
Zoek een adviseur en neem daar alles mee door. Die zal ook je rant richting de bank als vieze geldwolf versterken.

Toevoeging: Je betaalt geen 5% over een (fictieve) 50+ die je op je bank aan overwaarde hebt staan.
Je begrijpt me verkeerd.

Die 5% rente zouden we betalen over het stuk hypotheek wat we dan niet zouden kunnen aflossen terwijl we dat wel willen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Anna991
Heb inmiddels de Rabobank gesproken en er schijnt in dit scenario gelukkig inderdaad een mogelijkheid te zijn om dit bedrag af te lossen. Daar wordt dan een apart verzoek voor ingediend en staat los van de 10% rente die je jaarlijks boetevrij mag aflossen bij deze hypotheek.

Zoals RMG ook aangaf.

Dank voor jullie snelle reacties!

[ Voor 10% gewijzigd door Anna991 op 02-04-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-07 14:42

MeesterPieter

PnP Pinball

kijk ook even of je woninglening door het aflossen niet in een gunstigere rente staffel kan komen, hoe kleiner de hypotheek ten opzichte van de waarde van de woning hoe lager de rentestaffel

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-07 12:48
Anna991 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:52:
Goedemiddag!

Wij hebben een nieuw huis gekocht en ons oude huis verkocht.

Voor de verkoop heeft de bank een schatting gemaakt van het bedrag waarvoor we ons huis zouden verkopen. Omdat we op dat moment natuurlijk nog niet met zekerheid wisten hoeveel de verkoop zou opbrengen. Dat bedrag is dus lager ingeschat dan de vermoedelijke marktwaarde.

Daarna hebben we ons huis verkocht voor een bedrag dat hoger ligt dan die conservatieve schatting van de bank.

So far so good dachten wij. Het verschil zullen we gebruiken om meteen een deel van het nieuwe hypotheekdeel af te lossen.

Nu zie ik net echter dat we niet het volledige bedrag dit jaar kunnen aflossen omdat het meer dan 10% bedraagt van het nieuwe hypotheekdeel.

Daar baal ik flink van en heb ook het gevoel dat de bank er baat bij heeft om dus lager in te schatten zodat we nu een jaar langer rente betalen over het deel dat we niet ‘boete’ vrij dit jaar al mogen aflossen.

Of is dit de normale gang van zaken?
Wij kunnen prima >10% zonder boete aflossen. Elk jaar. Zonder dat daarvoor een bijzonderheid nodig is zoals verkoop oude woning. Onze hyp zit bij BLG Wonen. Check dus heel goed of het werkelijk niet mag.

Ik begrijp je verhaal trouwens niet helemaal.
Had je 2 hypotheken, 1 voor elk huis? Het huis waarin je hebt gewoond is verkocht voor meer dan verwacht? Dan is het de normaalste zaak van de wereld dat je het restant gebruikt voor aflossing van hyp 2. Ongeacht hoeveel dat is.

Zelf 2x in dezelfde situatie gezeten, elke keer bij andere bank. Dus ik weet niet waarom jij dit niet mag. Ik zou heel secuur je voorwaarden gaan bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
MeesterPieter schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:10:
kijk ook even of je woninglening door het aflossen niet in een gunstigere rente staffel kan komen, hoe kleiner de hypotheek ten opzichte van de waarde van de woning hoe lager de rentestaffel
Goeie, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
Jazco2nd schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:17:
[...]

Wij kunnen prima >10% zonder boete aflossen. Elk jaar. Zonder dat daarvoor een bijzonderheid nodig is zoals verkoop oude woning. Onze hyp zit bij BLG Wonen. Check dus heel goed of het werkelijk niet mag.

Ik begrijp je verhaal trouwens niet helemaal.
Had je 2 hypotheken, 1 voor elk huis? Het huis waarin je hebt gewoond is verkocht voor meer dan verwacht? Dan is het de normaalste zaak van de wereld dat je het restant gebruikt voor aflossing van hyp 2. Ongeacht hoeveel dat is.

Zelf 2x in dezelfde situatie gezeten, elke keer bij andere bank. Dus ik weet niet waarom jij dit niet mag. Ik zou heel secuur je voorwaarden gaan bestuderen.
Ja vond het ook gek dat de adviseur van de Rabo die ik net aan de lijn had ‘moest overleggen met collegas’. Lijkt me een veel voorkomende situatie.

Hoeveel je boetevrij mag aflossen verschilt per hypotheekverstrekker en hypotheekvorm.
Bij de Rabo geldt bij een hypotheek met basisvoorwaarden dat je 10% per jaar boetevrij mag aflossen.
Bij plusvoorwaarden is het meer.

We hebben het hypotheek deel van onze vorige woning meegenomen met een erg gunstige rente zoals die destijds was. (Hierom moesten we ook bij de Rabo blijven)
En een tweede hypotheek deel bijgenomen voor de duurdere nieuwe woning.

We hebben in de tussentijd ook een afspraak gehad met een onafhankelijk financieel adviseur maar die kon uiteindelijk weinig spannends voor ons doen omdat we hoe dan ook bij de Rabo moesten blijven.

En we hadden geen ingewikkelde wensen. Gewoon lineair en zsm stukken afbetalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anna991 op 02-04-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Anna991 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:29:
[...]

Ja vond het ook gek dat de adviseur van de Rabo die ik net aan de lijn had ‘moest overleggen met collegas’. Lijkt me een veel voorkomende situatie.

Hoeveel je boetevrij mag aflossen verschilt per hypotheekverstrekker en hypotheekvorm.
Bij de Rabo geldt bij een hypotheek met basisvoorwaarden dat je 10% per jaar boetevrij mag aflossen.
Bij plusvoorwaarden is het meer.

We hebben het hypotheek deel van onze vorige woning meegenomen met een erg gunstige rente zoals die destijds was. (Hierom moesten we ook bij de Rabo blijven)
En een tweede hypotheek deel bijgenomen voor de duurdere nieuwe woning.
De 10% regeling gaat vooral om het lenen van geld met doel af te lossen. Dat soort dingen. Die worden beperkt. Dat staat vrijwel altijd in de voorwaarden, dat daar kosten ("boete") aan verbonden zijn.

Als het om je eigen geld gaat, wat dus van jezelf is, bijvoorbeeld door sparen, mag je volgens mij altijd meer dan 10% aflossen.. elk jaar.

Bankmedewerkers zijn net als zoveel medewerkers drones die alleen weten wat in hun training folder staat.
Ik betwijfel of je werkelijk een boete kunt krijgen als je met eigen geld aflost. Tenzij je een andersoortig leningdeel hebt ipv standaard aflosvrij of annuïtair/lineair. Ook blijft de looptijd even lang. Die wordt dus niet verkort na aflossing.
Ik zou in elk geval never nooit een hypotheek met een dergelijke bizarre clausule afsluiten. Zat alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
Jazco2nd schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:34:
[...]

De 10% regeling gaat vooral om het lenen van geld met doel af te lossen. Dat soort dingen. Die worden beperkt. Dat staat vrijwel altijd in de voorwaarden, dat daar kosten ("boete") aan verbonden zijn.

Als het om je eigen geld gaat, wat dus van jezelf is, bijvoorbeeld door sparen, mag je volgens mij altijd meer dan 10% aflossen.. elk jaar.

Bankmedewerkers zijn net als zoveel medewerkers drones die alleen weten wat in hun training folder staat.
Ik betwijfel of je werkelijk een boete kunt krijgen als je met eigen geld aflost. Tenzij je een andersoortig leningdeel hebt ipv standaard aflosvrij of annuïtair/lineair. Ook blijft de looptijd even lang. Die wordt dus niet verkort na aflossing.
Ik zou in elk geval never nooit een hypotheek met een dergelijke bizarre clausule afsluiten. Zat alternatieven.
Dat zou interessant zijn.

Maar voor zover ik weet is die 10% regeling vrij duidelijk en rechtlijnig.
Ze lopen immers ook inkomsten mis wanneer mensen sneller aflossen. Dus beperken ze dat op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Anna991
Ja er zal vast een soort grens zijn waarbij ze minder zouden kunnen verdienen. Maar die is echt niet vanzelfsprekend. Hypotheken worden nadat jij het hebt afgesloten, door je bank gewoon verkocht, verhandeld etc. Daar verdienen ze geld mee. Daar zit een hele wereld achter.
De renteinkomsten, die blijven 30 jaar lang. Daarnaast is de lage rente die we nu hebben (als je kijkt naar de laatste 30 jaar, was de rente tegen de 11% 'vroeger') misschien juist niet interessant voor hun om lang uit te buiten.
Dankzij hoge aflossingen kunnen ze juist meer geld uitlenen (tegen hogere rente) > dat is de manier voor hun om meer geld te verdienen. Want zo hebben ze meer om te verhandelen. Dus hoge aflossingen zijn win-win. Al zal er ergens een soort treshold zijn.

edit: BLG Wonen, waar ik zit, verkoopt alleen maar hypotheken.. en bij hun kan je met eigen geld onbeperkt aflossen.. ze verdienen dus alleen maar geld aan hypotheken tov een Rabobank. Dus als 1 partij hun verdienmodel hebben geoptimaliseerd zijn zij het wel.

15 jaar geleden was BLG trouwens onderdeel van Rabobank Groep. Geen idee hoe dat nu zit.

[ Voor 18% gewijzigd door Jazco2nd op 02-04-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
Jazco2nd schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:40:
@Anna991
Ja er zal vast een soort grens zijn waarbij ze minder zouden kunnen verdienen. Maar die is echt niet vanzelfsprekend. Hypotheken worden nadat jij het hebt afgesloten, door je bank gewoon verkocht, verhandeld etc. Daar verdienen ze geld mee. Daar zit een hele wereld achter.
De renteinkomsten, die blijven 30 jaar lang. Daarnaast is de lage rente die we nu hebben (als je kijkt naar de laatste 30 jaar, was de rente tegen de 11% 'vroeger') misschien juist niet interessant voor hun om lang uit te buiten.
Dankzij hoge aflossingen kunnen ze juist meer geld uitlenen (tegen hogere rente) > dat is de manier voor hun om meer geld te verdienen. Want zo hebben ze meer om te verhandelen. Dus hoge aflossingen zijn win-win. Al zal er ergens een soort treshold zijn.

edit: BLG Wonen, waar ik zit, verkoopt alleen maar hypotheken.. en bij hun kan je met eigen geld onbeperkt aflossen.. ze verdienen dus alleen maar geld aan hypotheken tov een Rabobank. Dus als 1 partij hun verdienmodel hebben geoptimaliseerd zijn zij het wel.

15 jaar geleden was BLG trouwens onderdeel van Rabobank Groep. Geen idee hoe dat nu zit.
Goed punt.

Oa vandaar wss ook de regeling dat je wel onbeperkt extra mag aflossen wanneer je hypotheekrente lager is dan de actuele hypotheekrente die de bank aanbiedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Anna991 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:45:
[...]

Goed punt.

Oa vandaar wss ook de regeling dat je wel onbeperkt extra mag aflossen wanneer je hypotheekrente lager is dan de actuele hypotheekrente die de bank aanbiedt?
Aha dat onderscheid zullen veel banken ook maken ja. Dat zal inderdaad een verklaring kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:42
Anna991 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:18:
[...]

En dan meer dan 5% rente betalen erover. Goed idee joh.
Is de rente die je ná HRA betaalt nog steeds hoger dan wat een deposito op dit moment oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:41
Anna991 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:00:
Heb inmiddels de Rabobank gesproken en er schijnt in dit scenario gelukkig inderdaad een mogelijkheid te zijn om dit bedrag af te lossen. Daar wordt dan een apart verzoek voor ingediend en staat los van de 10% rente die je jaarlijks boetevrij mag aflossen bij deze hypotheek.

Zoals RMG ook aangaf.

Dank voor jullie snelle reacties!
Tip voor de volgende keer: doe iets aan je volgorde van probleemoplossing. MAW: eerst de bank bellen met je vraag voordat je hier een rant plaatst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anna991
Citroentjuh schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:34:
[...]

Tip voor de volgende keer: doe iets aan je volgorde van probleemoplossing. MAW: eerst de bank bellen met je vraag voordat je hier een rant plaatst.
Een rant? Nou nou.
Ik heb liever wat info van derden voordat ik zoiets voorleg aan de commerciële partij om wie het gaat.

Tip voor de volgende keer: doe iets aan je toon. MAW: als je niks aardigs of vriendelijks hebt bij te dragen ga dan vooral iets anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
De man van ‘financieel advies’ die ik gister van Rabo aan de lijn had gaf trouwens in eerste instantie aan dat ik de overwaarde maar gewoon via de app moest aflossen. Terwijl daar die 10% regeling geldt.

Pas toen ik aangaf dat ik van iemand anders met een Rabo hypotheek had begrepen dat dit anders te regelen zou zijn, bleek er inderdaad een andere optie te zijn.

Namelijk het aflossen van die overwaarde buiten die 10% regeling om.

Maar die man moest wel eerst overleggen met collega’s om dat na te vragen.

Dus was toch blij dat ik hier van enkelen van jullie begrepen had dat het wel degelijk buiten die 10% regeling om kan.

En vind het ook wel gek dat je daar zelf op deze manier achteraan moet. Op zoek naar de info. Terwijl het een vrij veel voorkomend scenario is lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:16
Anna991 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:44:

En vind het ook wel gek dat je daar zelf op deze manier achteraan moet. Op zoek naar de info. Terwijl het een vrij veel voorkomend scenario is lijkt me.
Wij hadden dit vooraf al lang met onze hypotheek adviseur besproken, het verbaast mij dat jij of je adviseur dit niet ter sprake heeft gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
President schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:53:
[...]

Wij hadden dit vooraf al lang met onze hypotheek adviseur besproken, het verbaast mij dat jij of je adviseur dit niet ter sprake heeft gebracht.
We hebben wel besproken dat we dat (waarschijnlijke verschil) zsm wilden aflossen. Ze gaf ook aan dat dat binnen dit kalenderjaar zou moeten als we HRA willen behouden.

Over de manier van aflossen heeft ze echter niks gezegd.

Ze wilde vooral alles snel aftikken.

Wat kan je ook verwachten van een adviseur die bij de bank zelf werkt.

Een afhankelijk adviseur was echter weggegooid geld geweest omdat we sowieso bij de Rabo moesten blijven en ‘gewoon’ lineair wilden.

Dank voor jullie reacties!
Pagina: 1