Nieuwe werk/game PC voor 1000-1500 met oude grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thymon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-05 12:36
Hi Tweakers!

Mijn huidige systeem heeft een leeftijd bereikt dat upgraden niet meer heel veel zin heeft. Om die reden wil ik (voor een groot deel) vers beginnen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit is mijn main PC waar ik 'alles' op ga doen. Voor werk moet ik Windows VMs draaien, dus veel RAM (met upgrade mogelijkheid) is een vereiste, ik wil beginnen met 64 en dit later wellicht verder uitbreiden. Een goede processor is hier ook een vereiste voor. Mogelijkheid tot veel opslag is ook een eis. Daarnaast speel ik casual games, met name Factorio (waar de gekozen processor in moet helpen) en wat casual aRPG (Last Epoch, Diablo, Path of Exile) op 3440x1440.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Assemblage kan ik zelf doen. Aan de benodigde onderdelen dacht ik 1000-1500 kwijt te zijn

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Grafisch zijn mijn eisen niet meer heel hoog, dus neem ik voorlopig mijn huidige grafische kaart mee. Een MSI GTX 1080 Ti.
Ook neem ik wat opslag HDD en SSD schijven mee.
Randapparatuur is ook aanwezig (inclusief 4 beeldschermen)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn huidige systeem houdt het al bijna 10 jaar vol dankzij het feit dat het was voorbereid op upgrades, ik hoop dat deze dat ook weer gaat doen. Betrouwbare componenten en merken zijn dus een eis. Daarom ook al de PCI-5 componenten, al worden die nu nog niet benut. Verder geen specifieke merk voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast staat uit het zicht en moet dus vooral praktisch zijn, ook de inhoud van de kast hoeft geen daglicht te zien. Heb vaak USB poorten tekort, dus veel poorten is ook fijn. Verder zit ik vast aan Wifi, dus ingebouwde Wifi is een pre, in het huidige systeem zit een Wifi PCI kaart die eventueel meegenomen kan worden. Een stil systeem is natuurlijk ook een pre.

Ga je overklokken?
Niet in eerste instantie, maar als het nodig blijkt sta ik ervoor open. Al heb ik gehoord dat de 3D serie processoren zich minder leent voor overclocken (in elk geval bij release was dat het gerucht)

Wat verwacht je van ons?
Deze lijst is tot stand gekomen door het lezen van de verschillende topics hier.
Het gaat mij er vooral om of ik componenten over het hoofd gezien heb en of ergens incompatibele componenten gebruikt zijn. Of dat ik beter nog even kan wachten tot product X uitkomt. En natuurlijk of er betere/goedkopere opties zijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 385,27€ 385,27
1MoederbordenMSI X670E GAMING PLUS WIFI€ 257,-€ 257,-
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040G32GX2-RS5K€ 222,35€ 222,35
1VoedingenCooler Master GX III Gold 850W€ 119,90€ 119,90
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 1.203,42

Voor CPU koeling had ik deze in gedachten maar kon niet precies deze in de pricewatch vinden: Thermalright Peerless Assassin 120 SE CPU luchtkoeler, 6 Heatpipes, Dual 120 mm TL-C12C PWM ventilator, aluminium koellichaam afdekking, AGHP-technologie, voor AMD AM4 AM5/Intel 1700/1150/1151/1200

Bedankt voor het meekijken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 20:33

anc

Volgens mij hebben wij ongeveer dezelfde vraag.

Je budget reikt verder. Je kan ervoor kiezen om een snellere ssd erin te plaatsen zie mijn build. Verder kan je rekening houden bij de gekozen behuizing van Lancool dat er geen stoffilter zit aan de voorzijde.

Vanwaar de keuze voor een X670E board?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thymon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-05 12:36
Inderdaad erg vergelijkbaar! Had er wel langs gescrold en juist daarom de kast aangepast naar deze optie. Leuke ervan vind ik dat het IO paneel verplaatsbaar is (flexibiliteit voor het wegwerken van de kast), de goede prestaties en weinig looks waar je meer voor betaald. Stoffilter wou ik er misschien voor 15 euro bijkopen (LAN216-2).

Het X670E bord vanwege dat er al PCI 5.0 voor zowel opslag als GPU inzit, wifi, veel uitbreidingsmogelijkheden qua slots en lekker veel USB en 'maar' 50 euro duurder dan B650. Als dat betekend dat ik over 5 jaar nog geen nieuw moederbord heb is het voor mij een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:34
Ik zou zoveel mogelijk content van de HDD’s over plaatsen naar SSD’s en HDD’s uit de nieuwe configuratie laten.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+