Opslagruimte verhuurder in ons huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bammbi
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-08-2024
Wij wonen met drie huurders in een onzelfstandige woning. Je moet door de gemeenschappelijke gang naar het toilet/ de badkamer. In het souterrain is een keukentje met een eenvoudige kitchenette, door de vorige verhuurder geplaatst in overleg met mij. Ik heb op papier het medegebruik van dat keukentje. Nu wil de nieuwe verhuurder, mijn kitchenette verwijderen. Mag dat? En stel dat mag niet en hij doet dat toch? Wij vullen daar bijv een emmer warm water om de vloeren e.d. schoon te maken. Een emmer vullen in de wasbak past niet.
Ook wil de verhuurder koste wat kost opslagruimte voor zichzelf claimen omdat er op de verdiepingen boven ons studenteneenheden zijn van hem waar regelmatig wat gerepareerd dient te worden. Hij wil dus gereedschap in ons souterrain opslaan, zodat hij dat bij de hand heeft.
Ben ik verplicht hem die gelegenheid te geven? Want hoe zijn de regels omtrent binnentreden door de verhuurder. Hij zegt dat hij binnen mag komen omdat de gangen gemeenschappelijk zijn. Er loopt wel eens iemand van de bewoners in ochtendjas naar het toilet bijv. Hij komt dan door het portaal de gang in, trap af naar het keukentje waaraan drie slaapkamers van verschillende huurders grenzen. Dan moet hij door een toilet heenstappen naar een gangetje ( onze vluchtroute) alwaar een plankenkast die hij als opslag zich wil toe-eigenen. Het voelt niet ok. Hij probeert het door te drukken. Kan ik dit voorkomen of dien ik mee te bewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:24
Een verhuurder mag geen gehuurd terrein betreden zonder nadrukkelijke toestemming (of zwaarwegende reden).

Dan is de vraag, wat huur je? Enkel je kamer of ook de gemeenschappelijke ruimte?

Opslag materialen: zelfde verhaal. Als je enkel je prive kamer huurt maar je mag gebruik maken van de keuken, Tsja dan kan je veel vinden maar je huurt het niet

Mbt de kitchenette, in wiens gehuurde gedeelte bevindt zich dit? Als dit niet gedeeld gebied is maar specifiek van die huurder, dan heb je weinig mogelijkheden. Je kan vragen of je het zelf mag verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bammbi
Dus als ik jouw redenatie volg, mag de verhuurder gewoon vrij door onze voordeur in en uit lopen in de gemeenschappelijke ruimtes van ons huis, waar slaapkamers, badkamer en toilet op uitkomen en daar een opslag houden omdat deze niet tot het gehuurde behoren maar door alle bewoners worden gebruikt om naar slaapkamer, tuin,toilet of badkamer te gaan? En mag hij daar een opslag houden? Ik vind het geen prettig idee daar de verhuurder tegen het lijf te lopen. Het lijkt me niet rechtmatig. Het is geen trappenhuis oid. met afgesloten gesplitste eenheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Bammbi schreef op zondag 31 maart 2024 @ 00:02:
Dus als ik jouw redenatie volg, mag de verhuurder gewoon vrij door onze voordeur in en uit lopen in de gemeenschappelijke ruimtes van ons huis, waar slaapkamers, badkamer en toilet op uitkomen en daar een opslag houden omdat deze niet tot het gehuurde behoren maar door alle bewoners worden gebruikt om naar slaapkamer, tuin,toilet of badkamer te gaan? En mag hij daar een opslag houden? Ik vind het geen prettig idee daar de verhuurder tegen het lijf te lopen. Het lijkt me niet rechtmatig. Het is geen trappenhuis oid. met afgesloten gesplitste eenheden.
Maar je huurt een kamer? Of je huurt samen met de andere huurders het huis (en jullie hebben zelf bepaald wie/wat gebruikt, dus gewoon huisgenoten)?

Want als jullie allemaal een kamer huren en gebruik mogen maken van de aanwezige gedeelde badkamer en keuken e.d. dan zijn de regels wat flexibeler in het voordeel van de verhuurder, maar als jullie gezamenlijk de gehele woning huren mag de verhuurder gewoon niet binnen zonder toestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-08 11:19
Ik heb op papier het medegebruik van dat keukentje.

Als dat op papier staat dan doe ik de aanname dat jullie niet (al dan niet via een hoofdhuurder) de gehele woning huren, en aldus mag de verhuurder de algemene ruimten betreden. Dat jouw kamer of een douche daarop uitkomt maakt niets uit.

Als jij verder niets inboet aan voor jou beschikbare ruimte of bruikbare opties dan kun je denk ik weinig met dat keukentje. Wat die emmers betreft vraag hem of hij een kraan in de keuken erbij wil plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bammbi
Het is een tamelijk uitzonderlijke en ingewikkelde woonsituatie. Elk vd 3 huurder s heeft een eigen huurcontract. We wonen samen op hetzelfde woonadres in een ongesplitst huis. Even als voorbeeld: Onze buren hebben als gezin het hele huis. Hun souterrain is een kelder, ons heeft daar drie kamers.
Wij hebben als gezin de huur van de rechter vleugel ( is incl. een keuken toilet en een douche) en de huur van een slaapkamer van het souterrain gelegen in de linker vleugel. Kunnen jullie het nog volgen? 🤭
De geplaatste kitchenette beneden links is daar gekomen nadat het hele keukenblok dat ik in het souterrainkeukentje in gebruik ( idd niet in de huur maar gebruik volgens contract) had, verwijderd moest worden na waterschade. Door de grootte van het huis is het uber handig ook beneden een warmwaterpunt te hebben ivm schoonmaak van onze kamers , toilet en keukentje beneden. ( linker en rechter vleugel zijn verbonden beneden. Je kunt vanuit een vd slaapkamers in de rechtervleugel naar het toilet / keukentje en slaapkamer in de linkervleugel lopen. Het tweede toilet daar heeft een open verbinding met een klein gangetje naar onze tuin ( wij huren en onderhouden de tuin. Niet de andere twee huurders) en dient als vluchtroute voor alle bewoners.
In dat gangetje, tussen het toilet en onze tuin, wil de verhuurder zijn spullen opslaan. Het kan dus gebeuren dat je even naar t toilet gaat, daar gaat zitten en links de verhuurder ziet staan bij zn spullen.....?
Als dat waterpunt verwijderd zou worden: Soit! Het gaat mij erom of de verhuurder zonder aankondiging binnen kan lopen en ruimte in keukentje of vluchtroute kan gebruiken als opslag als klusjesman. De vorige verhuurder respecteerde ons standpunt dat wij graag afstemden als hij of n klusjesman beneden moest zijn voor bijv de cv ketel. Ook daar in het souterrain. Wij vinden het geen probleem hem te begeleiden en toegang te geven als ons dat schikt.
Deze verhuurder heeft ook geeist dat we onze vrieskast, die daar met toestemming in de keuken in t souterrain stond, (de vorige verhuurder trok zelfs stroom voor ons door,) zouden weghalen.
Het laatste woord is hier nog niet over gezegd....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:16

LankHoar

Langharig tuig

Kun je dit sen beetje uittekenen in paint ofzo? Het is voor mij heel lastig om me dit goed voor te stellen, zo'n lap tekst.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:03
Enneh @Bammbi ,

Vrolijk Pasen trouwens! Je posts lezen, heb ik het vermoeden dat je in België woont? Belgisch en Nederlands huurrecht zullen voor 99 procent overkomen, maar de duivel zit 'm juist in de details....

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bammbi
Nee, sorry, wij wonen in Nederland. Het keukentje, toilet en gangetje beneden zijn ons door de vorige verhuurder getoond bij de bezichtiging voor aanvang van de huur en voor ons opgeknapt en in gebruik gegeven. ( in bijlage huurcontract) als de nieuwe verhuurder daar onaangekondigd loopt, voelt dat als dat hij door ons privédeel loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bammbi
Jullie ook allemaal Vrolijk Pasen🐣🐰🤍🐤🌼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Als je contractueel een kamer huurt (met alleen mede-gebruik van genoemde gemeenschappelijke ruimtes), dan heeft inderdaad je huisbaas iets meer vrij spel als het aankomt op het betreden van die gemeenschappelijke ruimtes, hoe onrechtmatig dit ook klinkt. Inmiddels ben ik al lang verhuisd, maar dit heb ik ook een tijdje meegemaakt: huisbaas kwam elke dag in de gemeenschappelijke ruimtes om deze schoon te maken en dingen te controleren. Misschien zit je hier niet op te wachten als je aan het koken bent, maar het mag wel. Overigens heet de situatie die jij beschrijft “hospita verhuur” (in de situatie als de huisbaas er vaak is en wellicht ook ingeschreven staat op het adres); wellicht kan je daarop nog wat gerichter zoeken om te zien wat je rechten zijn.

Dat jouw huisbaas via een andere ingang (?) je wc kan betreden terwijl jij daar zit is wel van de zotte.

[ Voor 5% gewijzigd door Daam op 31-03-2024 11:50 ]

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bammbi
Ik denk niet dat onze situatie hospita verhuur is. Hij woont niet in ons huis maar elders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-08 13:41
Als verhuurder elders woont en alle ruimtes in het pand verhuurd zijn, danwel onderdeel maken van de "gemeenschappelijke ruimten", dan heeft de verhuurder niets in het pand te zoeken zonder toestemming van één van de bewoners.
Bij legitieme redenen (inspectie en onderhoud, bezichtigingen doen met een nieuwe huurder) kan die toestemming wel worden afgedwongen, maar vindt het moment van toetreding altijd in overleg plaats en mag je er als huurder ook altijd bij aanwezig zijn.

Als niet alle ruimten verhuurd zijn of zijn aangemerkt als gemeenschappelijke ruimte, dan mag de verhuurder het pand vrij betreden om zichzelf toegang te verschaffen tot de ruimte(n) die niet verhuurd zijn. Daarbij mag de verhuurder op dat moment ook gebruik maken van de gemeenschappelijke ruimten. Is er bijvoorbeeld een "privé" berging of hobbyruimte van de verhuurder in het pand dan mag hij die gewoon gebruiken. En als hij daar dan bezig is, mag hij ook gewoon gebruik maken van het gemeenschappelijke toilet of de gemeenschappelijke keuken.

Wat niet mag is ruimten die benoemd zijn als "gemeenschappelijke ruimte" volgens het huurcontract ineens afsluiten voor de huurders of voorzieningen uit het pand of de ruimten verwijderen. Het huurcontract is gebaseerd op de aanwezigheid van die gemeenschappelijke ruimten en voorzieningen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bammbi schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:08:
Het is een tamelijk uitzonderlijke en ingewikkelde woonsituatie. Elk vd 3 huurder s heeft een eigen huurcontract. We wonen samen op hetzelfde woonadres in een ongesplitst huis. Even als voorbeeld: Onze buren hebben als gezin het hele huis. Hun souterrain is een kelder, ons heeft daar drie kamers.
Wij hebben als gezin de huur van de rechter vleugel ( is incl. een keuken toilet en een douche) en de huur van een slaapkamer van het souterrain gelegen in de linker vleugel. Kunnen jullie het nog volgen? 🤭
De geplaatste kitchenette beneden links is daar gekomen nadat het hele keukenblok dat ik in het souterrainkeukentje in gebruik ( idd niet in de huur maar gebruik volgens contract) had, verwijderd moest worden na waterschade. Door de grootte van het huis is het uber handig ook beneden een warmwaterpunt te hebben ivm schoonmaak van onze kamers , toilet en keukentje beneden. ( linker en rechter vleugel zijn verbonden beneden. Je kunt vanuit een vd slaapkamers in de rechtervleugel naar het toilet / keukentje en slaapkamer in de linkervleugel lopen. Het tweede toilet daar heeft een open verbinding met een klein gangetje naar onze tuin ( wij huren en onderhouden de tuin. Niet de andere twee huurders) en dient als vluchtroute voor alle bewoners.
In dat gangetje, tussen het toilet en onze tuin, wil de verhuurder zijn spullen opslaan. Het kan dus gebeuren dat je even naar t toilet gaat, daar gaat zitten en links de verhuurder ziet staan bij zn spullen.....?
Als dat waterpunt verwijderd zou worden: Soit! Het gaat mij erom of de verhuurder zonder aankondiging binnen kan lopen en ruimte in keukentje of vluchtroute kan gebruiken als opslag als klusjesman. De vorige verhuurder respecteerde ons standpunt dat wij graag afstemden als hij of n klusjesman beneden moest zijn voor bijv de cv ketel. Ook daar in het souterrain. Wij vinden het geen probleem hem te begeleiden en toegang te geven als ons dat schikt.
Deze verhuurder heeft ook geeist dat we onze vrieskast, die daar met toestemming in de keuken in t souterrain stond, (de vorige verhuurder trok zelfs stroom voor ons door,) zouden weghalen.
Het laatste woord is hier nog niet over gezegd....
Wat de buren hebben maakt niet zo veel uit (dat is allleen maar ruis in dit topic), wat huur jij? Het klinkt alsof je een kamer huurt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vluchtroute's mag je niet vol zetten met spullen, de naam zegt het al vluchtroute die moet dus ten alle tijden vrij toegankelijk zijn (als het een echte vluchtroete is), dus geen fietsen of gereedschapsopslag. Voor de rest is je verhaal super onduidelijk maak even een tekening in paint zodat wij de situatie wat beter begrijpen, kan je gelijk aangeven want je nou precies huurt en wat gezamenlijke ruimtes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bammbi
Iedereen, bedankt!!!!
Ik denk dat we het beste een advocaat in de arm kunnen nemen, als ik jullie uiteenlopende reacties lees🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
&
Bammbi schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:36:
Iedereen, bedankt!!!!
Ik denk dat we het beste een advocaat in de arm kunnen nemen, als ik jullie uiteenlopende reacties lees🤗
Weet je zeker dat je je vingers niet brandt?

Ik lees heel veel historische afspraken, zaken die werken omdat de bewoners het erover eens zijn en ook zaken die misschien wel helemaal niet kunnen. (Een wc als vluchtweg?)
Als de verhuurder een opslag maakt die via de gezamenlijke ruimtes te bereiken is, dan wordt hij naast verhuurder ook gebruiker, dan krijgt hij ook meer rechten.

Deze nieuwe verhuurder kent jullie niet en heeft blijkbaar plannen. Ik zou eerst maar eens informeel achterhalen wat er gaande is en wat hij/zij wil.
Een blaf brief van een advocaat kan dan ook averechts werken.

Ik heb zelf in een oud pand gewoond. Toen dat niet meer voldeed aan de brandveiligheid normen zijn er meerdere opties besproken. Een van de opties was het beëindigen van de verhuur! Uiteindelijk is dat 'simpel' opgelost. Maar dat had dus ook kunnen eindigen in 'verplicht' verhuizen als de verhuurder gestopt was met het zoeken naar oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Bammbi schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:36:
Iedereen, bedankt!!!!
In plaats van meteen met grof geschut aankomen is het misschien raadzaam om wat informatie in te winnen bij de woonbond. Ook zij verlenen juridische bijstand, maar hebben wel meer kennis aan boord.

En schets inderdaad de situatie inzichtelijker/simpeler. Dit is te vaag en te veel van de hak op de tak.
Ik hoop voor je dat je deze dreigende minder prettige verandering kunt afweren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-08 19:13

Barrycade

Through the...

Als je kosten wil besparen; MAND!
Wat een onsamenhangend verhaal hang je hier op. Advocaten werken met uurtje factuurtje dus voordat je duidelijk hebt wat er nu aan de hand is ben je heel wat geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bammbi
Het is niet mijn bedoeling met grof geschut te komen maar me te informeren via mijn rechtsbijstandverzekering. En ja het is een ingewikkelde kwestie, maar ook weer niet. Ik krijg voldoende bevestigd dat de verhuurder hier niet zomaar mag binnenlopen en al helemaal geen opslag kan beginnen in het gangetje/ onze vluchtroute of in onze keuken beneden.
Maar er zijn inderdaad ook andere wegen te bewandelen. Dank voor het opperen van suggesties. We hopen er het beste van🙏🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Bammbi schreef op maandag 1 april 2024 @ 06:11:
Het is niet mijn bedoeling met grof geschut te komen maar me te informeren via mijn rechtsbijstandverzekering. En ja het is een ingewikkelde kwestie, maar ook weer niet. Ik krijg voldoende bevestigd dat de verhuurder hier niet zomaar mag binnenlopen en al helemaal geen opslag kan beginnen in het gangetje/ onze vluchtroute of in onze keuken beneden.
Maar er zijn inderdaad ook andere wegen te bewandelen. Dank voor het opperen van suggesties. We hopen er het beste van🙏🏻
Ik lees uit de reacties (en denk dat zelf ook) dat de verhuurder wel in zijn recht staat. De verhuurder lijkt onverhuurde ruimtes, die niet behoren tot de algemene ruimtes, zelf in gebruik te nemen. Daarmee heeft hij recht op toegang tot het pand en de algemene ruimtes.

Ik vermoed wel ook dat het huurdertjepesten is. Tenminste, een soortgelijke situatie heb ik zelf gehad. De huisbaas gebruikte zijn 'recht op toegang' om zijn onderhandelingspositie op andere vlakken te versterken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:15

FreakNL

Well do ya punk?

Het leest alsof je in een studenten-woning woont maar je zegt ergens ook ineens “gezin”….

Misschien beter om een eensgezinswoning te zoeken? (En ik weet, dat is lastig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bammbi
Er zijn geen onverhuurde ruimtes/ kamers in ons huis. Tenzij je de cv ruimte bedoeld.
En nee er wonen hier geen studenten. Wij als gezin hebben ruim de helft vt geheel, goed voor 140 m2 oid. En het is verder een heel fijn karakteristiek huis van ruim een eeuw oud, dus een eensgezinshuis zoeken is niet onze ambitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:24
Kan je een plattegrond maken met kleurtjes wat nu gehuurd en wat gemeenschappelijk is?

Gewoon in paint, hoeft niet perfecte verhoudingen te hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-08 19:18
Het warrige verhaal van dat souterrain kwam me bekend voor.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2216634

In dat topic ging je al naar een advocaat. Hoe is dat gesprek verlopen?
Bammbi schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:08:
Van de toeslagen klopt, maar daarvan maken wij geen gebruik, dus niet aan de orde. Ik heb inmiddels een advocaat in de arm genomen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bammbi
De verhuurder heeft gedreigd met een rechtzaak, maar heeft daar uiteindelijk vanaf gezien. De kamer is daarmee door hem erkend als horende bij hetgeen ik huur.
Wat rest is zijn wens opslag te hebben in onze bijkeuken/ vluchtroute en vrij toegang te hebben tot ons huis om daar naartoe te kunnen. Zo ook bijna maandelijkse werkzaamheden bij de afvoer van eenheden boven vanuit onze tuin. Ook daarvoor wil hij geen toestemming hoeven vragen. Ik geef hem natuurlijk toestemming zijn werk te doen maar niet voordat hij van mij toestemming heeft gekregen mijn tuin te betreden. ( Kan alleen bereikt worden via ons huis binnendoor)
Pagina: 1