Vraag

• tubjes
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-04 00:17
Heb me al een tijd goed ingelezen in de materie, veel dingen staan al vast, maar ben op zoek naar iemand die hier ervaring mee heeft.

Casus is dat we een woning hebben gekocht waar wij beneden gaan wonen en boven voor vakantieverhuur gaan verhuren.
Twee woningen eigenlijk, daarom twee aparte verwarmings systemen.

voordeel denk ik: lagere minimum vermogen (minder pendelen)
eventueel kan ik beide woningen op 1 warmtepomp laten draaien (driewegkranen)

nadeel :kosten, maar die vallen mee, totale warmtevraag is 15 kw dus twee van 7 of 8 zou kunnen, we hebben nog bijverwarming voor koude periode mbv hout.

gewoon een vraag of iemand deze casus gebruikt en er ervaring mee heeft.

ben benieuwd

Alle reacties

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Heb je vloerverwarming of radiatoren?

• tubjes
volledige vloerverwarming

• RobertV70
Dan kan het, maar wat een investering, heb je veel gasverbruik?

• tubjes
het huis in kwestie heeft geen gasaansluiting en bevind zich niet in nederland. word nu verwarmd met houtkachels, dus een nieuwe setup.
de vraag is is het nuttig om 2 warmtepompen te hebben om wat flexibeler te zijn kwa inzet.
waar ik bang voor ben is een te grote warmtepomp (15 kw) en 1 verdieping te verwarmen, ivm leegstand bovenverdieping. ik zoek een ervaring met problemen met range warmtwepompen van laag naar hoog.

• RobertV70
Je geeft aan dat er vloerverwarming aanwezig is, is een pallet cv ketel dan niet een optie? Eén voor elke ruimte?

• tubjes
geloof niet zo in pellets, pellet cv's zijn niet goedkoop.
Elektriciteit is nog niet heel prijzig hier, warmtepomp moet het worden, icm zonnepanelen om de pijn wat te verzachten, het huis bevind zich in oostenrijk.

• SkillZ4LollZ V2
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-11 18:38
Pellet CV die het gehele huis verwarmt is misschien een leuke optie? Ik heb er al een tijdje zelf een staan in Polen (Galmet Eko GT) en niks op aan te merken.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

waarop baseer je dat je 15kW nodig hebt?

het voordeel van 2 pompen icm met vloerverwarming is vrij klein. met vloerverwarming is de warmtevraag voor boven al een stuk lager omdat het pand veel stabieler is van temperatuur.

het is natuurlijk mogelijk maar aangezien een slordige 70% van je verwrming voor boven alsnog van de begane grond komt is de meerwaarde van een eigen machine relatief klein. helemaal als beneden altijd bewoond is. men hoeft dan eigenlijk aleen een klep op de verdeler boven te hebben om de verwarming uit te zetten als die niet verhuurd word. in princiepe als je waterzijdige inregeleing goed is heb je verder alleen die klep nodig en een draad naar een termostaat die de vloer aan en uitzet in zijn geheel.

[ Voor 126% gewijzigd door flippy op 31-03-2024 00:48 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• tubjes
Hallo Flippy, de 15Kw komt van een energieberekening van het huis.

zo had ik er nog niet naar gekeken, goed punt, eigenlijk gaat het verlies via het plafond van de benedenverdieping naar de bovenverdieping en heeft daardoor minder warmtevraag?

maar hoe verdeel ik de 15 kw dan en voorkom dat de 15 kw te groot is voor beneden, dat is nog steeds mijn angst.

ronald

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:25
Een energieberekening, tenminste die in NL gemaakt worden, moet je heel, heel precies lezen.

Een van de dingen die ze meenemen is een zekere stijging van temperatuur kunnen doen binnen zoveel tijd... en dat kost serieus veel vermogen. Dat is niet wat je normaal doet met een WP... En een WP dus ook niet op gedimensioneerd wordt...

Hoeveel m2 vloerverwarming op elke verdieping :-)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• tubjes
hallo ronald,

op elke verdieping komt 100 m2 vloerverwarming dus totaal 200 m2
ronald

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:49
1 warmtepomp die 2 ruimten afzonderlijk kan aansturen; aftak in de cv leiding met Kamstrup energiemeter naar de verdieping.
Leesvoer: Kamstrup 603 uitleesmodules? en Welke Kamstrup kiezen?

[ Voor 15% gewijzigd door natural colour op 31-03-2024 12:04 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Op het werk komen wij nu wel situaties tegen waarbij de warmtepompen niet genoeg kunnen moduleren en daardoor gaan pendelen.

Het is natuurlijk erg situatie afhankelijk en ik denk dat je echt een installatie advies ter plekke moet gaan vragen.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:41
tubjes schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:10:
Hallo Flippy, de 15Kw komt van een energieberekening van het huis.

zo had ik er nog niet naar gekeken, goed punt, eigenlijk gaat het verlies via het plafond van de benedenverdieping naar de bovenverdieping en heeft daardoor minder warmtevraag?

maar hoe verdeel ik de 15 kw dan en voorkom dat de 15 kw te groot is voor beneden, dat is nog steeds mijn angst.

ronald
Ik zou me hier niet al te blind op staren. Als je het huis boven je wilt gaan verhuren dan moet je - vind ik - er daar voor zorgen dat mensen het warm kunnen hebben. En warm is in deze een relatief begrip, als jij het bij 18 graden warm vindt dan kunnen je gasten vinden dat het pas rond de 22 graden warm is.

Als je één unit van 15kw neerzet dan is die per definitie te groot voor het huis als er geen huurder is. Dat is toch niet zo erg? Dan werkt hij wat minder hard...

Persoonlijk zou ik voor twee losse ietwat te grote units zodat je weet dat je altijd nog wat capaciteit over hebt. Op die manier heb je helder hoeveel stroom het verhuurde stuk gebruikt en kun je daar in je huur berekeningen rekening (huurprijs, afschrijving, etc) mee houden.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-11 07:41
Welk deel van het jaar verwacht je dat het bovendeel verhuurd zal zijn? Als dat het grootste deel van het jaar is dan zul je dat deel ook warmtevraag hebben en zal pendelen dus geen probleem zijn en is het de vraag wat je aan 2 losse systemen hebt.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:40
Gezien het Oostenrijk is zal het vooral verwarmen zijn in het wintersport seizoen.
Met zoveel vloerverwarming liever geen buffer maar zou wel een optie zijn om beide woningen aan 1 warmtepomp te koppelen.
Pagina: 1