• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:30:
Ik koop voor 2 euro lollies.
Ik eet ze op.
Ik heb ze al gekocht dus ze waren gratis.
Nou snap ik de financiële tekorten bij sommige mensen ineens véél beter :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik eet ze op.
Nee maar ze kosten ook niet 4 euro omdat je later weer nieuwe wil kopen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:26
Vermakelijk topic. TS kan niet zo goed rekenen en heeft een domme investering gedaan. Maar TS vindt dat het niet aan TS kan liggen, dus gaat hij nu andere mensen (die het een stuk beter begrijpen) vertellen dat zij niet kunnen rekenen. Beetje dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://www.startpage.com/av/proxy-image?piurl=https%3A%2F%2Flectrr.be%2Ffiles%2Fattachments%2F.2436%2Fh500q50_NMBS_spookrijder_NL.png&sp=1711808984T9a10cba0282127199644107fd16e675bfe1edcbe1674e284b1274795ed7479f4

Kostelijk. Ben benieuwd of al die spookrijders op een gegeven moment een lampje laten branden...

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik eet ze op.
Ik ben ZZP'er (voor dit voorbeeld). Ik koop een nieuwe bus voor €40k. Ik trek dit dus van mijn winst af voor de inkomsten belasting. Ik schrijf hem af over 10 jaar. Dus ik schrijf nog eens €4k per jaar af de komende jaren van mijn winst voor de belasting. Voor de kosten baten analyse van mijn bus moet ik nu ook nog eens de boete voor belastingfraude meenemen.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:20:
Jeemig.
Als je 1000 euro betaald voor een omvormer die 10 jaar meegaat kost die omvormer je 100 euro per jaar.
Even afgezien van rente...

Het is of en niet en.

Dus die omvormer kost je éénmalig 1000 euro, OF je betaalt 100 euro per jaar, 10 jaar lang.
Als dat concept te moeilijk is reageer dan niet.
Tenzij je natuurlijk meteen aan het reserveren slaat om tezijnertijd de boel weer te kunnen vervangen. Maar dan nog... ;)

Mooie Plaatjes   

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:20:
Jeemig.
Als je 1000 euro betaald voor een omvormer die 10 jaar meegaat kost die omvormer je 100 euro per jaar.

Als dat concept te moeilijk is reageer dan niet.
Maar je bent geen 100 euro extra per jaar kwijt.

Dat is geld dat op je rekening komt om te sparen voor een volgende aanschaf. Dat is afschrijven.

In dit topic is maar 1 persoon die niet kan rekenen

• ArthurMorgan
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:35:
[...]

Tenzij je natuurlijk meteen aan het reserveren slaat om tezijnertijd de boel weer te kunnen vervangen. Maar dan nog... ;)
Nee dan ook niet, want dan heb je het over de investering in de toekomst, terwijl we kijken naar de terugverdiendtijd van reeds gedane investeringen.

Het is alleen interessant als je een vaste periode neemt van bijvoorbeeld 25 jaar. Wat kost de installatie in die tijd en wat zijn de opbrengsten in die tijd.
Maar omdat we de kosten van de elektriciteit en de overheidsmaatregelen over die tijd met geen mogelijkheid kunnen voorspellen kan dat alleen achteraf. En dan neem je dus gewoon de ksoten die je gehad hebt in die periode.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:48

Croga

The Unreasonable Man

Kalentum schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:55:
[...]

Jij hebt geldbomen.

Ik geef je 1000 euro. Jij koopt daar panelen voor (tegen 40% rendement) en geeft me 1100 euro terug over een jaar. Deal?

40% rendement per jaar betekent dat je met 1000 euro begint. Een jaar later 1400. En weer een jaar later 1960 etc etc etc.
Ik begin met 5000 euro. Daar maak ik zonnepanelen van. Volgend jaar heb ik 2000 euro en nogsteeds de zonnepanelen. Als ik die 2000 herinvesteer zou dat kunnen maar volgend jaar heb ik zowieso weer 2000 euro én de zonnepanelen. Rente op rente ga ik even niet op in maar het financiele rendement van de panelen is gewoon 40% per jaar.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ArthurMorgan Ik zei toch ook 'reserveren', als zijnde de vervanginginvestering voor in de toekomst. ;)

Maar dat terzijde; wat de elektratarieven gaan doen: ?
Wat gaan de fiscale componenten van energie doen: ?
Is er überhaupt nog een wereld waarin we energie kunnen verbruiken: ?

Die kristallen bol heb ik helaas niet. :+
We kunnen hooguit terugkijken.

Mooie Plaatjes   

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Ok.
Ik geef 1000 euro uit voor een omvormer in 2021. Hij doet t tot 2031.
Ik koop een nieuwe a 1000 euro.
2041 hetzelfde.
Dan zijn de kosten voor inventaris omvormer 100 euro per jaar.
Dus voor de belasting van het bussie is het OF 40k in 2021 of 4k per jaar. Niet EN

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:42:
Ok.
2041 hetzelfde.
Dus voor de belasting van het bussie is het OF 40k in 2021 of 4k per jaar. Niet EN
Zijn we het daarover eens. Dus als jij met afschrijving rekent, dan moet je niet ook EN met aankoopkosten rekenen. Oftewel als je alleen met afschrijving rekent heb je geen terugverdientijd, want je hebt het op de eerste dag al terugverdient. Immers je panelen hebben op die dag €3 opgeleverd, en je hebt €2 afgeschreven, dus €1 pure winst.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:29:
[...]

Je had die €1000,- ook op een spaarrekening kunnen zetten en er dan vervolgens risicoloos (een beetje) rente over kunnen krijgen. Nou zijn de spaarrentes momenteel maar ± 2,5% dus veel zoden aan de dijk zetten doet het niet, maar..... :9
Ja uiteraard moet je die kosten (gemiste opbrengsten) ook meenemen als je gaat vergelijken, maar mijn argument en bierviltjesberekening was alleen bedoeld om aan te tonen dat TS niet juist redeneert.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:42:
Ok.
2041 hetzelfde.
In 2031 heb jij die panelen en omvormer al terugverdiend. Je doet in 2031 een nieuwe investering die je in de jaren daarna (hoopt) terug te verdienen. Je hoeft die omvormer niet te kopen dan. Je kunt ook zeggen ik stop ermee.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Heet het daarom soms ook "Creatief Boekhouden"? -
En staat MBA misschien ook voor "Master Of Business Artistiek"

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ArthurMorgan schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:47:
[...]

In 2031 heb jij die panelen en omvormer al terugverdiend. Je doet in 2031 een nieuwe investering die je in de jaren daarna (hoopt) terug te verdienen. Je hoeft die omvormer niet te kopen dan. Je kunt ook zeggen ik stop ermee.
Je kunt ook gaan rekenen met die aangedragen afschrijving van €100,-/Jaar en het apparaat dus tot '0' afschrijven in 10 jaar. Ieder jaar daarna is 'zuivere winst' totdat het apparaat stopt met werken.

Apparatuur technisch afschrijven is iets anders dan diezelfde apparatuur fiscaal afschrijven :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

goed, we hebben het even aangekeken, maar -zoals verwacht- dit topic gaat nergens heen. @Eric-Peric je mag aannemen dat iedereen die panelen plaatst de rekensom heeft gemaakt. Dat jouw rekensom wellicht wat minder gunstig is kan je anderen niet aanrekenen. Dit topic gaat in ieder geval erg dicht..

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.