• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Op allerlei sites zie en lees je dat zonnepanelen nog steeds een goede investering zijn. Met terugverdientijden van 4 a 5 jaar wordt je als consument gelokt om je 5000 euro uit te geven aan 10 zonnepanelen en daarna te verdienen.

Maar klopt dat wel?

Ik hoop op een eerlijke discussie, waarbij mensen alhier ook eerlijk kijken naar de kosten. Want de kosten daar praten we niet graag over.

De kosten.
Investering 5000. Aanname omvormer inclusief.
Dus 4000 zonnepanelen gedeeld door 25 jaar levensverwachting, kosten 160 per jaar.
Omvormer levensverwachting 10 jaar, dus 100 per jaar kosten.
Als U die 5000 10 jaar vast zet op een spaarrekening krijgt U 4 procent rente. Das 200 euro per jaar die U misloopt.

Servicekosten. Ik betaal 32 per jaar, maar waarvoor ik dat eigenlijk doe weet ik eerlijk gezegd niet. Ik krijg leuke overzichtjes. Ik neem ze toch mee als kosten, maar optioneel.

Verzekering. Ik begrijp dat weinig mensen hun panelen verzekeren, maar misschien is het toch handig Uw verzekeraar even te bellen. Als er eentje naar beneden valt op de buurmans auto, of U krijgt brand, dan bent U mogelijk niet verzekerd.
Mijn verzekeraar rekent 3 euro per maand, dus 36 euro per jaar.

WOZ. Uw huis wordt meer waard, energielabel beter, en de panelen horen bij het huis. Aanname Uw huis wordt 10 procent meer waard. Bij een jaarlijkse woz van 1000 mag U jaarlijks 100 euro meer aftikken.

De salderingsboete, nemen we aan dat U net onder de 2000 retour blijft, dan is dat 120 euro. Komt U daarboven mag U 240 betalen, bij buget i.i.g..

Dan zijn er nog meer extra kosten, stel U mag werkzaamheden aan Uw dak uit laten voeren, verwijderen en herplaatsen van Uw panelen zal niet gratis zijn.
En of U Uw panelen over 25 nog gratis bij de mileustraat in kunt leveren, wie weet.

Ik hoor graag of U nog andere kosten ziet die ik vergeten ben.
Tel ik dit alles bij elkaar op kom ik op jaarlijkse kosten van 748 euro per jaar.
U levert 1999 kwh terug met 30 cent saldering,
krijgt U 600 euro.

Maar mogelijk heb ik fouten gemaakt met rekenen, en heeft iedereen gelijk met hun 7 jaar? Ik zie het niet.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:16
Hoe reken je in je cijfers de energie mee die je niet teruglevert maar zelf gebruikt en dus niet hoeft af te nemen?

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:40
Je geeft nergens aan hoeveel energie je nu gebruikt en wat de verwachte totaalopbrengst van de panelen is. Lijkt me wel relevant voor het hele verhaal.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Eric-Peric
Ok. 700 watt maal 0.30 was ik even vergeten idd. 210 erbij.
Dus 810 retour ipv 600.
Dan wordt de balans al positief.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:50
Je zegt dat je huis 10% meer waard wordt? Althans zo reken je de ozb kosten. Als dat zo was zouden zonnepanelen echt fantastisch zijn. Geef 5k uit en je huis wordt 40k meer waard ;)

Verder eens dat tvt van 5 jaar bij laten leggen met de huidige kosten echt onzin is. Dan rekenen ze met vijf jaar volledig salderen, geen terugleverkosten en een veel te hoge stroomprijs.

• Eric-Peric
Himalaya schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:40:
Je geeft nergens aan hoeveel energie je nu gebruikt en wat de verwachte totaalopbrengst van de panelen is. Lijkt me wel relevant voor het hele verhaal.
Ik gebruik 700 wat zelf, en lever 2000 terug, totaal 2700 p.j.

Dank voor je comment.

• Eric-Peric
Johan Bogle schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:44:
Je zegt dat je huis 10% meer waard wordt? Althans zo reken je de ozb kosten. Als dat zo was zouden zonnepanelen echt fantastisch zijn. Geef 5k uit en je huis wordt 40k meer waard ;)

Verder eens dat tvt van 5 jaar bij laten leggen met de huidige kosten echt onzin is. Dan rekenen ze met vijf jaar volledig salderen, geen terugleverkosten en een veel te hoge stroomprijs.
Mijn woning was 3 ton met energielabel G.
Heb nu A en dat is volgens funda echt wel een hoop centjes extra. Volgens de gemeente na de vergunningsaanvraag echter ook :(

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Eric-Peric
als je echt wil rekenen, dan wel graag met de juiste eenheden.
wat ken ik niet watt is al duidelijker.
maar eigenlijk bedoel je vaak in je verhaal een kWh (letop de hoofdletters.)
wat dus 1000W 1 uur lang betekend. (mag ook kWu zijn als je dat leuker vind.)
ook graag Wp gebruiken of kWp als je groter wil gaan.

als je dit niet doet, dan worden er fouten gemaakt in het lezen van je berichten. ;)

ik zal straks een berekening maken waar je wel van schrikt, en een heel stuk relativiteit uit legt. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:06
Verzekering is onzin, zit gewoon in de opstal verzekering en als jouw verzekering dat niet heeft gewoon een andere nemen want de meeste doen dat gewoon.
Als er een paneel op de auto van de buren van is dat gedekt door je APV verzekering en nooit door enige andere verzekering.

De WOZ waarde van een huis neemt echt niet toe door zonnepanelen dus ook onzin.
32 euro servicekosten is natuurlijk weggegooid geld dus wegdoen.

Potentiële werkzaamheden aan je dak meenemen is natuurlijk ook onzin.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:24
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:36:
Als U die 5000 10 jaar vast zet op een spaarrekening krijgt U 4 procent rente. Das 200 euro per jaar die U misloopt.
Maar niemand zet het 10 jaar vast op een spaarrekening. Reken het dus door wat wat een persoon van vlees en bloed zoals jezelf doet.
Servicekosten. Ik betaal 32 per jaar, maar waarvoor ik dat eigenlijk doe weet ik eerlijk gezegd niet. Ik krijg leuke overzichtjes. Ik neem ze toch mee als kosten, maar optioneel.
Geen fatsoenlijk geinformeerde consument sluit een service contract af voor een PV-installatie.
Verzekering. Ik begrijp dat weinig mensen hun panelen verzekeren, maar misschien is het toch handig Uw verzekeraar even te bellen. Als er eentje naar beneden valt op de buurmans auto, of U krijgt brand, dan bent U mogelijk niet verzekerd.
Mijn verzekeraar rekent 3 euro per maand, dus 36 euro per jaar.
Zonnepanelen zijn onderdeel van het huis, nagelvast.
Dat valt onder de opstalverzekering. Je moet een enorme budgetpolis hebben als voor zonnepanelen extra betaald moet worden.
Schade aan derden door het eigen huis wordt in elke aansprakelijkheidsverzekering personen ("WA") gedekt.
WOZ. Uw huis wordt meer waard, energielabel beter, en de panelen horen bij het huis. Aanname Uw huis wordt 10 procent meer waard. Bij een jaarlijkse woz van 1000 mag U jaarlijks 100 euro meer aftikken.
10% is leuk als je in een garagebox van 50k woont. De maximale toename van waarde zijn de kosten om panelen te plaatsen. Dat is de waarde in het economisch verkeer. 5k op enkele tonnen is orde grootte 1-2%.

• Rukapul
Ben(V) schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:52:
Als er een paneel op de auto van de buren van is dat gedekt door je APV verzekering en nooit door enige andere verzekering.
Ik wil hierbij benadrukken dat de panelen expliciet op de eigen woning of het perceel daarvan moet liggen. Ik heb flink moeten zoeken naar een AVP voor een los stukje vastgoed :X
Potentiële werkzaamheden aan je dak meenemen is natuurlijk ook onzin.
In een persoonlijke overweging is dat juist wel een factor. Panelen weghalen/plaatsen voor dakwerkzaamheden zijn een dure aangelegenheid omdat niemand er zin in heeft.

De verstandige methode is om de verwachtingswaarde hiervan naar beneden te managen: voer al het onderhoud dat te verwachten is gedurende de komende 10-15 jaar uit voordat de panelen geplaatst wordt. Wat je dan overhoud is een kansrekening: bv 10% kans op 1000 euro meerkosten ergens in de komende 15 jaar, oftewel 100 euro.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:36:
Nou, case closed dus. Het kan met gemak uit. Gewoon bij verkoop leveren die panelen dus al 5x-10x de aanschafkosten op!

Of in andere woorden, prima een eerlijke kosten baten te doen, maar toen ik de titel zag wist ik al welke richting dit op ging, en de inhoud bevestigd het. Koop ze niet als je ze niet wil, maar kom niet met zulk soort redenaties aan.

[ Voor 21% gewijzigd door Sissors op 30-03-2024 12:01 ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:49:
[...]

Mijn woning was 3 ton met energielabel G.
Heb nu A en dat is volgens funda echt wel een hoop centjes extra. Volgens de gemeente na de vergunningsaanvraag echter ook :(
Neem dan die waardestijging ook mee je in berekening van de voordelen.

Dan heb je per definitie een positieve business case

• Eric-Peric
Dames en Heren.
Een moddergevecht in deze is niet de bedoeling!

Je WOZ gaat omhoog met een A label. Hoeveel exact is voor iedereen verschillend.

Servicecontract is voor iedereen zelf om te besluiten.

Nagelvast? Bij mij liggen ze los op een plat dak. Eerste lekkage is reeds hersteld.

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
En dan de berekening ook maken voor het rendement van zonnepanelen op een oost-westdak en niet alleen voor een dak op het zuiden met de ideale hellingshoek. Want het lagere rendement op deze daken wordt in de rooskleurige berekeningen van veel partijen vaak niet meegenomen. :)

• jeroenkb
  • Niet online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:04:
Dames en Heren.

Je WOZ gaat omhoog met een A label. Hoeveel exact is voor iedereen verschillend.

Nagelvast? Bij mij liggen ze los op een plat dak. Eerste lekkage is reeds hersteld.
Waarom negeer je de suggestie om de waardestijging van je huis door de zonnepanelen mee te nemen in je berekening?

• Sissors
  • Niet online
Squawk schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:07:
En dan de berekening ook maken voor het rendement van zonnepanelen op een oost-westdak en niet alleen voor een dak op het zuiden met de ideale hellingshoek. Want het lagere rendement op deze daken wordt in de rooskleurige berekeningen van veel partijen vaak niet meegenomen. :)
Als jij een offerte vraagt bij een installateur wordt dat gewoon netjes meegenomen. En zolang helling niet heel schuin is, is dat niet zo'n grote impact.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik bekijk het maar even simpel.
Ik heb vorig jaar 6310Kwh mogen salderen.
Dat maal 30 cent is 1893 euro per jaar.
Daarnaast had ik nog 1500Kwh over dat leverde toen meer maar nu 9 cent per kwh op met het huidige contract dat ik heb.
Maakt 135 euro plus die 1893 euro is 2028 euro per jaar.
Dat keer tien jaar dan had ik 20280 euro mogen investeren om in die 10 jaar op nul te komen.
Ik heb nog niet eens de helft geïnvesteerd....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:06

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:08:
[...]

Als jij een offerte vraagt bij een installateur wordt dat gewoon netjes meegenomen. En zolang helling niet heel schuin is, is dat niet zo'n grote impact.
Klopt, dan uiteraard wel.

Als je echter recente nieuwsberichten over de kortere terugverdientijd leest, vanwege het overschot aan zonnepanelen etc, dan wordt altijd gerekend met het meest gunstige scenario.

• Eric-Peric
jeroenkb schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:08:
[...]

Waarom negeer je de suggestie om de waardestijging van je huis door de zonnepanelen mee te nemen in je berekening?
Negeer ik niet, maar daar heb ik niet aan gedacht omdat ik niet wil verkopen, en zolang als ik niet verkoop kost een waardevermeerdering mij alleen maar geld.
Maar het is zeker wel een punt van overweging.

• Sissors
  • Niet online
Squawk schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:13:
[...]

Klopt, dan uiteraard wel.

Als je echter recente nieuwsberichten over de kortere terugverdientijd leest, vanwege het overschot aan zonnepanelen etc, dan wordt altijd gerekend met het meest gunstige scenario.
Het variabele tarief van Vattenfall is €0.34 per kWh. Met €1 per Wp heb je dan net niet in 3 jaar had terugverdient. Oftewel tenzij ze 3 jaar terugverdientijd noemen, rekenen ze niet met het meest gunstige scenario.

Edit: Uiteraard moet je wel met beetje realisme naar je eigen scenario kijken. In afgelopen jaren zijn hier daken vol op noorden langs gekomen en kon het nog uit. Als dat niet meer uit kan lijkt het mij niet heel vreemd. Net als wanneer er een grote boom voor je huis staat.

[ Voor 20% gewijzigd door Sissors op 30-03-2024 12:19 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:04:
Dames en Heren.

Ja - klopt, met een beter energielabel stijgt ook de WOZ-waarde,
maar hoeveel zonnepanelen hieraan bijdragen? - Ik weet het niet.

Gaat het om een energielabel van (ruim) voor 2021?

Dit was vaak natte vingerwerk en diagnose op afstand
- ik heb er ook zo een label met zonnepanelen uit 2015.

Ondertussen de complete installatie vervangen (dubbele capaciteit),
voor deze investering vraag ik geen nieuw energielabel aan.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-11 09:10
Sissors schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:16:
[...]

Het variabele tarief van Vattenfall is €0.34 per kWh. Met €1 per Wp heb je dan net niet in 3 jaar had terugverdient. Oftewel tenzij ze 3 jaar terugverdientijd noemen, rekenen ze niet met het meest gunstige scenario.
1Wp zonnepaneel is natuurlijk niet 1KWh energie in een jaar

• Eric-Peric
Ronald.42 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:11:
Ik bekijk het maar even simpel.
Ik heb vorig jaar 6310Kwh mogen salderen.
Dat maal 30 cent is 1893 euro per jaar.
Daarnaast had ik nog 1500Kwh over dat leverde toen meer maar nu 9 cent per kwh op met het huidige contract dat ik heb.
Maakt 135 euro plus die 1893 euro is 2028 euro per jaar.
Dat keer tien jaar dan had ik 20280 euro mogen investeren om in die 10 jaar op nul te komen.
Ik heb nog niet eens de helft geïnvesteerd....
Precies wat ik bedoel. Als je simpel rekent ziet het er fantastisch uit.

• Sissors
  • Niet online
Sikkek schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:19:
[...]

Daarom noemde ik ook net iets meer dan 3 jaar.

• Sissors
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:19:
[...]

Ja - klopt, met een beter energielabel stijgt ook de WOZ-waarde,
maar hoeveel zonnepanelen hieraan bijdragen? - Ik weet het niet.

Gaat het om een energielabel van (ruim) voor 2021?

Dit was vaak natte vingerwerk en diagnose op afstand
- ik heb er ook zo een label met zonnepanelen uit 2015.

Ondertussen de complete installatie vervangen (dubbele capaciteit),
voor deze investering vraag ik geen nieuw energielabel aan.
Waarom zou je uberhaupt een energielabel aanvragen als je zonnepanelen neerlegt? Heb ik niet gedaan iig.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Sissors schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:20:
[...]

Waarom zou je uberhaupt een energielabel aanvragen als je zonnepanelen neerlegt? Heb ik niet gedaan iig.
Vroegah was dit ook goedkoper - ca. € 15,- als ik met niet vergis :+ .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• migjes
oke, ik heb nu op dak liggen: 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
dat maakt in totaal 6440Wp op 4kW omvormer. (dit kan goed door oost-west opstelling).
kijk ik in een random winkel zoals winkelman (geen aandelen).
dan kan ik 420Wp panelen kopen voor 76€ per stuk.
6440Wp / 420Wp = 15,3 afgerond 16 panelen voor zelfde hoeveelheid Wp.
https://www.winkelman-zon...eo-n-type-full-black.html
dit kost mij € 1.184,00 voor de panelen.
oke dan wat klemmen voor mijn 16panelen om dat vast te maken op dak.
https://www.winkelman-zon...an-4-panelen-voorbee.html
4x kost mij: € 748,00
omvormer zo als ik nodig heb:
https://www.winkelman-zon...xclusief-wifi-gprs-e.html
kost € 495,00
dan heb ik nog wat kabel nodig + groepje meterkast + kabel binnen, en voor de lol een extra kWh meter.
kosten grofweg € 500
totaal kosten een €3000,00

oke 2 rechterhanden, en geen angst op hoogte dus lekker een weekendje hobbyen en het werkt.
(niet voor iedereen natuurlijk zo, dat snap ik ook wel, maar zelf legger is goedkoop uit.)

dit heeft mij afgelopen jaar (met salderen) een 5500kWh opgeleverd.
met een kWh prijs van 0,38€/kWh
5500 x 0,38€/kWh = €2000,00

(lol ik had de pech/geluk dat mijn energie leverancier over de kop ging en ik werd door de curator naar een wurgcontract gedwongen. ik moet toen 0,67€/kWh afrekenen.
lol dat hebben ze geweten bij die club, geen probleem voor mij, maar mijn verdienste schoten in eens naar de 4+k€, die dachten slim te zijn maar kwamen thuis van een koude douche bij mij, lol.)

dus heel mijn set nu nog een keer op mijn dak leggen, dat kost mij 1,5 jaar om terug te verdienen.
als ik geen salderen zou hebben, dan word de berekening anders.
33% zelf gebruik (oost-west panelen betekend langere dagen en meer rechtstreeks gebruik.)
1800kWh rechtstreeks van de panelen het huis in is nog steeds 1800x0,38€/kWh=700€ per jaar aan geld gespaard.
+ 3700kWh voor maar 0,18€/kWh (80% van kaal tarief) = € 666.
dit maakt nog steeds 1366€ aan besparing.
of een TVT van 3000/1366 = 2,1 jaar.

zo zie je maak het is wat relatief.
genoeg verkopers die problemen met allerlei verhalen je perse naar micro/optimizers etc etc te duwen.
(vertel pas op schaduw, hoe klein dan ook, maak klant bang, en bied de oplossing en duur verkocht.
angst verkoop ook.)
en dan ben je vaak een stuk duurder uit.
tja daar kan ik ook weinig aan doen, echte kennis onder beginners van zonnepanelen is er vaak niet.
dus cowboy verkopers maken daar gretig gebruik van.

en ja je kunt zeggen, zelf leggen is goedkoper.
maar installatie kosten is niet altijd het grootste probleem zie ook:
https://www.winkelman-zon...n-inclusief-meterkas.html

dus nog steeds voor velen salderen of niet, zonnepanelen lonen nog steeds.
gewoon omdat ze nu zo goedkoop zijn geworden. ;)
(mijn eerste paneel was 180€ en had maar 110Wp, dat waren nog eens dure tijden voor zonnepanelen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Eric-Peric
Sissors schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:20:
[...]

Ik ook niet.
Maar op basis van mijn vergunningsaanvraag rekent mijn WOZ ambtenaar wel op die basis.

Wat mij even bij het volgende punt brengt in deze.

Heeft U allen een vergunning van de gemeente?

En heeft U Uw opstalverzekering gebeld en geinformeerd?

Lijkt me toch wel handig :*)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:27
Waar krijg je 4 procent rente dan als je je geld 10jr vast zet?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• migjes
Makrolon schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:30:
dit maakt niet veel uit of het nu 2 of 10% is wat je krijgt.

na 10jaar heb je ook 10 jaar inflatie gehad en is je geld ook 2% afgenomen in waarde per jaar.

(de % vervangen voor de echte getallen, maar getallen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
dus ik weet ook niet wat daar zou moeten staan. ;) )

• Eric-Peric
Makrolon schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:30:
ING, en er zijn betere deals

• Sissors
  • Niet online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:29:
[...]

Ik ook niet.
Maar op basis van mijn vergunningsaanvraag rekent mijn WOZ ambtenaar wel op die basis.

Wat mij even bij het volgende punt brengt in deze.

Heeft U allen een vergunning van de gemeente?

En heeft U Uw opstalverzekering gebeld en geinformeerd?

Lijkt me toch wel handig :*)
Even gezien je taalgebruik, kom je uit België? Want dan hebben we het natuurlijk over compleet andere situaties.

Anyway, je mijn verzekering dekt het gewoon standaard, en nee ik heb geen vergunning van de gemeente. Waarom zou ik die hebben? Buiten monumenten om ben je eigenlijk zo goed als nooit vergunningsplichtig voor zonnepanelen: https://open.overheid.nl/...ccb6505774bb0ac344604/pdf

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:19:
[...]

Precies wat ik bedoel. Als je simpel rekent ziet het er fantastisch uit.
Ik kan ook nog het energie label mee nemen natuurlijk we hebben nu nog een F maar als ik alles mee neem zal het een A met een plusje worden maar dat is niet alleen dankzij de panelen natuurlijk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• jeroenkb
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:22:
[...]

Vroegah was dit ook goedkoper - ca. € 15,- als ik met niet vergis :+ .
2,5 euro..... O-)

• jeroenkb
  • Niet online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:33:
[...]

Niet in NL

• Eric-Peric
Weet U.
Het zou toch eens leuk zijn als iemand eens echt zijn of haar situatie eens echt doorrekent.
In mijn geval heb ik zaken anders voorgesteld om het te normaliseren.
Feit is dat ik een 7000 euro lening a 7 procent ben aangegaan om in 2021 10 panelen te laten plaatsen.
U mag dat doorrekenen maar heel positief wordt het dan niet.

En 25 jaar 100 procent gaat ook niet op.

Los van rentebaten die jaar op jaar meer opleveren, en kosten die ook joj groeien.

Als ik dan die je gaat iets goeds voor het mileu doen en het levert je ook nog wat op artikeltjes lees, word ik een beetje onpasselijk.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:37
Zelf volg ik de energietransitie al jaren echter het juiste moment is nog niet gekomen (ik had hiervoor tijdelijk geen koophuis).

Wat ik zelf heel vervelend vind is dat de zonnepanelen qua inkoop de afgelopen maanden misschien wel met 50% zijn afgenomen qua inkoop, echter de offerte via de collectieve inkoop van VEH houdt hier totaal geen rekening mee en de consument die minder tijd heeft om in te lezen, is hier de Sjaak.

Of de Enphase IQ8, ook in prijs afgenomen. Echter ik vind het winst maximalisatie echt niet altijd een probleem, maar wees wel duidelijk.

Ik sta wel op het punt om solar-outlet te vragen om te komen installeren, echter vind ik het daar weer jammer dat je bij grotere bestellingen (29 zonnepanelen) niet een gedeeltelijke aanbetaling kan doen.

Daarnaast, er zijn buiten de X valuta ook andere voordelen, zo is energie-onafhankelijkheid ook belangrijk voor mij :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ecological op 30-03-2024 13:07 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• jeroenkb
  • Niet online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:53:
Weet U.
Het zou toch eens leuk zijn als iemand eens echt zijn of haar situatie eens echt doorrekent.
Feit is dat ik een 7000 euro lening a 7 procent ben aangegaan om in 2021 10 panelen te laten plaatsen.

Los van rentebaten die jaar op jaar meer opleveren, en kosten die ook joj groeien.

Als ik dan die je gaat iets goeds voor het mileu doen en het levert je ook nog wat op artikeltjes lees, word ik een beetje onpasselijk.
13 panelen op mijn dak.

Totale kosten waren 2700 euro (zelf gelegd en aangesloten)

Met eigen geld betaald.

Leveren jaarlijks 4000Kwh op.

Door saldering is dat per jaar 4000x0,25 1000 euro voordeel.

Ze liggen er nu al 5 jaar.....

Tel uit je winst

• Eric-Peric
jeroenkb schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:58:
[...]

13 panelen op mijn dak.

Totale kosten waren 2700 euro (zelf gelegd en aangesloten)

Met eigen geld betaald.

Leveren jaarlijks 4000Kwh op.

Door saldering is dat per jaar 4000x0,25 1000 euro voordeel.

Ze liggen er nu al 5 jaar.....

Tel uit je winst
min 100 euro omvormer per jaar
min investering
min overige kosten
Totaal?

• jeroenkb
  • Niet online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:04:
[...]

min investering
min overige kosten
Totaal?
Snap je mijn rekensom niet?

Als je 1000 euro per jaar stroom 'verdiend' dan is de hele investering van 2700 euro dus in iets minder dan 3 jaar terugverdiend.

Alles wat daarna komt is pure winst

• Eric-Peric
Weten jullie.
Ik kan ook simpel rekenen.
10 panelen 7000
Leveren 2700 kwh
maal 0.25 ct
675 per jaar
Toppie. Over 11 jaar verdien ik geld.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:48

Croga

The Unreasonable Man

Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:04:
min investering
min overige kosten
Totaal?
Niks min 100 euro omvormer per jaar....
Het geld is uitgegeven en terug verdient. Als die omvormer het over 10 jaar begeeft is het geld nogsteeds terug verdient. De vraag is of dat het op dat moment interessant is om de omvormer te vervangen of niet. Het zijn geen lopende kosten!

Op dit moment zijn wij bezig voor 5000 euro 14 nieuwe 440Wp panelen te plaatsen. Verwachte opbrengst zo'n 6300kWh per jaar. Terugverdientijd is dus 2.5 jaar. Als die omvormer het na 10 jaar begeeft heb ik 7.5 jaar lang hele bakken geld verdient.

- Geen onderhoudscontract
- Geen hogere WOZ waarde
- Geen verzekering nodig
- Salderingsboete is een schijntje in vergelijking met de opbrengst
- Kosten voor inleveren neem ik voor lief als ik op eenvoudige manier 15'000 euro in m'n eigen zak kan stoppen.
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:10:
Weten jullie.
10 panelen 7000
Leveren 2700 kwh
maal 0.25 ct
675 per jaar
Tsja... Dat €7000 voor 2700kWh per jaar een hele slechte deal is had ik je kunnen vertellen. Wij hebben in diezelfde periode de eerste set panelen laten leggen; €10k voor 6500kWh per jaar. Die zijn ondertussen voor 70% terug verdient.

[ Voor 20% gewijzigd door Croga op 30-03-2024 13:12 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
Weet U.

Volgens https://www.milieucentraa...n-opbrengst-zonnepanelen/ is de installatie van zonnepanelen vergelijkbaar met je geld op een spaarrekening zetten met een rente van 8%.

Als je dan een lening van 7% afsluit om die zonnepanelen aan te schaffen dan is dat niet per se handig inderdaad. Je houdt dan 1% "winst" over.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• jeroenkb
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:11:
[...]

[...]

Tsja... Dat €7000 voor 2700kWh per jaar een hele slechte deal is had ik je kunnen vertellen. Wij hebben in diezelfde periode de eerste set panelen laten leggen; €10k voor 6500kWh per jaar. Die zijn ondertussen voor 70% terug verdient.
Waarbij er dan ook nog eens een lening van 7% betaald moet worden.

Geen feest; maar ja. Zoals zo vaak: waarschijnlijk in de ban geraakt van de gouden bergen en geen goed onderzoek gedaan voordat hij contract aangegaan is

• Eric-Peric
Een van de krenten in mijn pap is dat ik van het gas afben. Levert me 300 per jaar op aan aansluiting en transportkosten die ik niet meer hoef te betalen.

Maar zaken als gratis stroom en saldering die door leveraciers afgeroomd word, dat kon ik niet voorzien.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:05
Tja,

Ik heb voor 0,7 eur/wp panelen laten leggen
Op noord. Opbrengst ca 0,6 kWh / Wp.
Dus voor eur 1,17 heb ik elk jaar 1 kWh
Daar betaal ik 0,32 voor
Dus binnen 4 jaar terugverdienen.
En contract voor 3 jaar vast, dus daar geen risico.
Nagelvast aan het huis en volgens verzekeraar standaard inbegrepen in de polis

Nb.
Ze duur inkopen en duur geld voor lenen is natuurlijk niet handig

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• jeroenkb
  • Niet online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:26:
Een van de krenten in mijn pap is dat ik van het gas afben. Levert me 300 per jaar op aan aansluiting en transportkosten die ik niet meer hoef te betalen.

Maar zaken als gratis stroom en saldering die door leveraciers afgeroomd word, dat kon ik niet voorzien.
Die 300 hoort dan ook in je berekening ;)

En dat afromen zag ik deze zomer aankomen. Toen bewust voor 3 jarige contract gekozen (al was dat iets duurder)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Eric-Peric Even een crude schatting:
10 panelen (geplaatst in 2021) leveren 2700 kWh per jaar.
Met gemidddeld 85% jaarrendement kom ik dan op panelen van ca. 320 Wp per paneel.
ca. 3200 Wp voor € 7000,- => ca. € 2,2/Wp

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 30-03-2024 13:49 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
migjes schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:33:
[...]

na 10jaar heb je ook 10 jaar inflatie gehad en is je geld ook 2% afgenomen in waarde per jaar.

(de % vervangen voor de echte getallen, maar getallen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Natuurlijk maakt het wel héél veel uit of je 2% of 10% rente krijgt :? Inflatie maakt dat alleen nog maar belangrijker.
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:33:
[...]

Waar precies? Want bij ING zie ik enkel 2,35% voor deposito van 5 jaar: https://www.ing.nl/particulier/sparen/spaardeposito

The devil is in the details.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:02
migjes schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:33:
[...]

En de kWh prijzen van over 10 jaar weet ook niemand. Het blijft allemaal koffiedik kijken.

Zelf leggen wat jij doet is denk ik wel een aardige manier om de kosten te verlagen waardoor je 'winst' omhoog gaat.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Met overeenkomstige kwaliteit van het energielabel _O-

• Eric-Peric
ING is blijkbaar gekeldert qua rente. Rood staan kost maar 14 procent, lol.
Maar 4 procent is volgens google makkelijk te krijgen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:48

Croga

The Unreasonable Man

Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:47:
Mooi. Mijn zonnepanelen doen zo'n 40%. Lijkt me niet echt een discussie.

• Kalentum
  • Laatst online: 21:02
Croga schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:48:
[...]

Jij hebt geldbomen.

Ik geef je 1000 euro. Jij koopt daar panelen voor (tegen 40% rendement) en geeft me 1100 euro terug over een jaar. Deal?

40% rendement per jaar betekent dat je met 1000 euro begint. Een jaar later 1400. En weer een jaar later 1960 etc etc etc.

[ Voor 16% gewijzigd door Kalentum op 30-03-2024 13:58 ]

• Eric-Peric
Croga schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:48:
[...]

Tuurlijk.
Jij verdient ze terug in 2.5 jaar.

• jeroenkb
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:45:
[...]

Met overeenkomstige kwaliteit van het energielabel _O-
He, ik heb denk ik toch echt wel 3 documentjes moeten opsturen ;)

Ging me vooral om de rentekorting die ik er mee kon krijgen op mijn hypotheek. Als we het hebben over snelle terugverdientijd........

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Eric-Peric Het beeld wordt heel langzaam duidelijker (voor mij dan):

Relatief dure zonnepaneelinstallatie i.c.m. geleend geld (ook relatief duur)
=> onvoordelige verhouding kosten/baten
- vergeleken met (heel) veel andere installaties

• jeroenkb
  • Niet online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:47:
Geloof nou niet gelijk alles van Google. Zo ben je ook aan je te dure panelen gekomen.

Raisin is 1 van de grootste aanbieders van deposito's in Europa. De beste 10 jaar deal is daar 3,3%

Als jij hogere rentes ziet dan zal er wel een catch zijn

• Ronald
  • Laatst online: 19:25
jeroenkb schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:15:
[...]

Waarbij er dan ook nog eens een lening van 7% betaald moet worden.

Geen feest; maar ja. Zoals zo vaak: waarschijnlijk in de ban geraakt van de gouden bergen en geen goed onderzoek gedaan voordat hij contract aangegaan is
Correct. Toen was dit te financieren met een consumptieve energiebespaarlening met onder de 2% rente.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
jeroenkb schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:04:
[...]

Geloof nou niet gelijk alles van Google. Zo ben je ook aan je te dure panelen gekomen.

Raisin is 1 van de grootste aanbieders van deposito's in Europa. De beste 10 jaar deal is daar 3,3%

Het zal Trade Republic zijn. Vrij opneembaar en garantie van het percentage tot de deur.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sander
  • Niet online
Weet U.

Gezien de aanpassingen in je casus (van 4% rente op spaargeld naar tegen 7% lenen) wordt de berekening significant anders.

Ook is 7000 voor slechts 2700 kWh opbrengst per jaar echt heel erg duur. Marktconform betaal je tussen de 1 en 1,50 per Wp dus tussen 4500 en 7000 Wp op je dak voor 7000 en dan heb je fors meer opbrengst

32€ per jaar aan abonnement is al de eerste 100 kWh die je afboekt op “onderhoud” (aan wat?!).

Het klinkt alsof je misschien achteraf niet de beste aanpak hebt gehad voor de investering die je gedaan hebt…

Hier liggen sinds 2017 voor ~ 4500€ destijds 3840 Wp panelen die per jaar 3700 kWh opleveren. Onderhoud: 0, terugverdientijd was met oude stroomprijzen etc 6 jaar.

Dit jaar een nieuwe set erbij voor 3500€ voor 2835 Wp ook niet de goedkoopste dus, maar ook hiervoor verwacht ik met een jaar of 3 uit de kosten te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Sander op 30-03-2024 14:16 ]

• Rukapul
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:10:
Weten jullie.
10 panelen 7000
Leveren 2700 kwh
maal 0.25 ct
675 per jaar
Je laat je vooraf rijk rekenen.

En achteraf reken je jezelf arm.

Je hebt gewoon een hele slechte deal gemaakt met duur inkopen en duur lenen. Daarmee is de situatie absoluut niet representatief.

Zie hier hoe je slimmer kunt acteren. De eerste tip is gratis: stop met achteruit kijken met topics als dit, maar focus op zaken waar je invloed op uit kunt oefenen.

Zo converteer je hersencapaciteit in besparingen of inkomsten. En je valt ons niet lastig met een vooringenomen discussie zonder open te zijn over het doel (klagen vs oprechte vraag).

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 30-03-2024 14:16 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-11 23:17
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:57:
[...]

Tuurlijk.
Jij verdient ze terug in 2.5 jaar.
Een jaar geleden 17 panelen extra op ZZW (42 graden) zelf gelegd, klein steigertje gehuurd en gaan. Aan het einde van de zomer een "onbetaalbare" LW-warmtepomp zelf geinstalleerd. In oktober een vast contract voor elektra afgesloten voor 3 jaar. TVT net iets boven de 2 jaar. Maar eerlijk is eerlijk, dan reken ik mijn eigen uren niet mee.

Die 17 panelen drijven de TVT nog een beetje op, want puur met salderen hadden we ook wel met iets minder afgekund, maar dit kwam netjes uit en zo vindt de WAF het ook prima.

• Eric-Peric
los van mijn persoonlijke fouten in aankoop en financiering kloppen delen van mijn berekening nog steeds.
Als je uitgaat van 5000 euro voor 10 panelen en omvormer met 2700 kwh opbrengst.
260 per jaar investering
120 per jaar boete
150 per jaar rentederving a 3 procent
530 kosten per jaar.
opbrengst bij 0.30ct 810
280 per jaar, 18 jaar terugverdientijd.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
jeroenkb schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:04:
[...]

Even voor de volledigheid en correctheid: Raisin biedt geen deposito's aan, net zoals de Tweakers Pricewatch geen producten verkoopt. Via Raisin kan je bij buitenlandse banken/aanbieders deposito's afsluiten.

The devil is in the details.

• Oilman
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:29:
los van mijn persoonlijke fouten in aankoop en financiering kloppen delen van mijn berekening nog steeds.
Als je uitgaat van 5000 euro voor 10 panelen en omvormer met 2700 kwh opbrengst.
260 per jaar investering
120 per jaar boete
530 kosten per jaar.
opbrengst bij 0.30ct 810
5000 Euro voor 2700 kWh breekt het sommetje nogal. 10 panelen is tegenwoordig 10 * 420 WP = 4200 WP, die moeten wel heel beroerd liggen wil je op 2700 kWh opbrengst uitkomen.

Boete had je gewoon kunnen voorkomen, het zat er al maanden aan te komen. Ff overstappen had je minder tijd gekost dan de reacties in dit topic ;)

En voor de rest als je er vanuit gaat dat de panelen het 25 jaar doen, dan hoef je hooguit een keer de omvormer binnen te vervangen. Een 1 fase omvormer kost een Eurotje of 500. Dus laat dat de totale kosten voor de installatie tot 5500 Euro brengen. Dan kom ik op 220 Euro per jaar.

PV-panelen kan voor 99 van de 100 huishoudens prima uit, mits het huiswerk vooraf is gedaan.

• Sissors
  • Niet online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:29:
En als je nou niet zo'n extreem dure nu nog koopt.
120 per jaar boete
En als je nou niet bij een energieleverancier gaat die dat heeft.
Vergeet niet de box3 belasting dan ook.
530 kosten per jaar.
opbrengst bij 0.30ct 810
Wacht even: Je schrijft af per jaar, en je kijkt dan hoe lang het duur voor het zich terugverdient. Je bent dus gewoon de kosten van de zonnepanelen 2x aan het meenemen!

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 30-03-2024 14:41 ]

• Sissors
  • Niet online
Oilman schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:35:
[...]
Boete had je gewoon kunnen voorkomen, het zat er al maanden aan te komen. Ff overstappen had je minder tijd gekost dan de reacties in dit topic ;)
Sterker nog, dat is hem in zijn topic uit januari ook al verteld...

• Ronald
Sander schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:15:

Ook is 7000 voor slechts 2700 kWh opbrengst per jaar echt heel erg duur. Marktconform betaal je tussen de 1 en 1,50 per Wp dus tussen 4500 en 7000 Wp op je dak voor 7000 en dan heb je fors meer opbrengst
In 2021 was dichterbij de €1 per Wp mogelijk. Als ik mijn SolarEdge systeem door Solar Outlet had laten leggen was het €1,1/Wp geweest. (Zelf gedaan @ €0,87/Wp)

De TS had niet meer dan €3500-4000 hoeven betalen voor de set.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Leuk topic! Heb vorig jaar op 15 april een set van 6 panelen van 415 WP op mijn overkapping gelegd. Zelf uitgevoerd en daarbij nog een onderverdeler in de schuur gehangen om eea op aan te sluiten. Kosten:
€ 2116,- voor de zonnepanelen en het bevestiging systeem, gekocht voor de grote prijsdaling helaas. Inclusief AC en DC bekabeling, optionele monitoring unit van €29,75 en inclusief aanknijptang voor de connectoren.
€ 23,40 voor de ballast (6 trottoirbanden bij Hornbach)
€ 155 voor het groepenkastje en de werkschakelaar

Totaal afgerond dus €2295 en 5-6 uur werk. Was de eerste keer dat ik zoiets deed.

De opbrengst monitor ik via Homewizard Energy. Ik heb deze set panelen aangesloten op een meter met dynamisch contract (Tibber). Dus het is discutabel of dit economisch de meest voordelige keuze is.

Totale opbrengst tot en met nu as we speak: 2075 kWh €423. Dus zelfs in een suboptimaal jaar met suboptimale plaatsing (veel schaduwval in de winter en op de panelen onderling door ruimtegebrek) is de investering in 5,5 jaar terugverdiend.

Reken ik de opbrengst door naar het tarief wat ik bij mijn werkgever mag verrekenen O-) voor het opladen van mijn auto dan zijn de opbrengsten opeens €685 en is de terugverdientijd nog maar minder dan 3,4 jaar.

NB de omvormer die ik heb kost nog geen €300 en heeft 10 jaar fabrieksgarantie.

Hoor graag van @Eric-Peric wat ik mis in mijn berekening.

• Eric-Peric
Het gaat mij niet echt om de details hier.
Als je zelf panelen kunt leggen is het plaatje anders.
En als je die 5000 anders aan een skivakantie uitgeeft dan zal het je niet interesseren wat een deposito je oplevert.
Rente op rente neem ik ook niet mee, in deposito en ook in woz belasting.

Maar al die veel te mooie rekensommetjes die alle kosten niet meenemen, is leuk om bij familiefeestjes te pochen, maar een hoop gebakken lucht.

• Homer-Simpson
  • Nu online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:41:
En als je die 5000 anders aan een skivakantie uitgeeft dan zal het je niet interesseren wat een deposito je oplevert.

Maar al die veel te mooie rekensommetjes die alle kosten niet meenemen, is leuk om bij familiefeestjes te pochen, maar een hoop gebakken lucht.
Daarom nogmaals de vraag: wat mis ik dan in mijn berekening aan kosten? Ik geloof niet dat die veel te rooskleurig is. Sterker nog: ik had geen losse monitoring unit hoeven kopen, had geen zijplaten hoeven kopen en heb eigenlijk veel te lange bekabeling gekocht. Je hebt waarschijnlijk zelf een bijzonder dure deal gemaakt die op het moment zelf absoluut niet marktconform was in NL. Dit ook nog eens met relatief duur geleend geld.

En nu kom je ons vertellen dat wij het allemaal fout hebben en doe je zelf aannames van overdreven hoge vervangings- en verzekeringskosten en een veel te grote impact op de WOZ waarde. 8)7

Wat @Sissors al terecht opmerkt: als je woning 10% meer waard wordt door het installeren van 7k aan zonnepanelen dan ga ik vanmiddag nog al mijn spaargeld in zonnepanelen steken en dan een groot te koop bord in mijn tuin zetten.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:43
Sikkek schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:19:
Dus wel, in het meest positieve scenario waar degene die dat opmerkte het over heeft.

Er zijn recent zelfs jaren geweest waarin Nederlandse tweakers hier ruim overheen zijn gegaan qua opbrengst, en qua aanschafprijs nog wel eronder ook. Dat zijn dan inderdaad wel uitzonderingen en daarom meestal ook niet de getallen die nieuwsartikelen noemen.

• Oilman
In ieder geval wel een stuk gezelliger dan dat iedereen aan het janken is over z'n slechte investeringen. :+

• Eric-Peric
Homer-Simpson schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:40:
Leuk topic! Heb vorig jaar op 15 april een set van 6 panelen van 415 WP op mijn overkapping gelegd. Zelf uitgevoerd en daarbij nog een onderverdeler in de schuur gehangen om eea op aan te sluiten. Kosten:
€ 2116,- voor de zonnepanelen en het bevestiging systeem, gekocht voor de grote prijsdaling helaas. Inclusief AC en DC bekabeling, optionele monitoring unit van €29,75 en inclusief aanknijptang voor de connectoren.
€ 23,40 voor de ballast (6 trottoirbanden bij Hornbach)
€ 155 voor het groepenkastje en de werkschakelaar

Totaal afgerond dus €2295 en 5-6 uur werk. Was de eerste keer dat ik zoiets deed.

De opbrengst monitor ik via Homewizard Energy. Ik heb deze set panelen aangesloten op een meter met dynamisch contract (Tibber). Dus het is discutabel of dit economisch de meest voordelige keuze is.

Totale opbrengst tot en met nu as we speak: 2075 kWh €423. Dus zelfs in een suboptimaal jaar met suboptimale plaatsing (veel schaduwval in de winter en op de panelen onderling door ruimtegebrek) is de investering in 5,5 jaar terugverdiend.

Reken ik de opbrengst door naar het tarief wat ik bij mijn werkgever mag verrekenen O-) voor het opladen van mijn auto dan zijn de opbrengsten opeens €685 en is de terugverdientijd nog maar minder dan 3,4 jaar.

NB de omvormer die ik heb kost nog geen €300 en heeft 10 jaar fabrieksgarantie.

Hoor graag van @Eric-Peric wat ik mis in mijn berekening.
2300 plus 300 omvormer
30 p j omvormer
90 p.j panelen
69 rente
opbrengst dus 685 min 189 min 120 boete dus 376 per jaar opbrengst.
Jaar of 8 terugverdientijd. Good busy.

• Ronald
Wilke schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:48:
[...]

Dus wel, in het meest positieve scenario waar degene die dat opmerkte het over heeft.

Er zijn recent zelfs jaren geweest waarin Nederlandse tweakers hier ruim overheen zijn gegaan qua opbrengst, en qua aanschafprijs nog wel eronder ook. Dat zijn dan inderdaad wel uitzonderingen en daarom meestal ook niet de getallen die nieuwsartikelen noemen.
Het systeem van mijn pa doet... met een Berkenboom er voor, niet pal zuid, tussen de 970 en 1120kWh/kWp.
Dat ligt er dan sinds 2016... dus het begint erg op bruikbare statistiek te lijken.

• jeroenkb
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Wacht even: Je schrijft af per jaar, en je kijkt dan hoe lang het duur voor het zich terugverdient. Je bent dus gewoon de kosten van de zonnepanelen 2x aan het meenemen!
Dit....

@Eric-Peric
Afschrijven zoals jij doet (bedrag per jaar aan kosten) verdwijnt niet maar komt als het goed is op je spaarrekening terecht om later weerpanelen te kunnen kopen.

Daarnaast heb je nog 'winst' over per jaar.

Dus totaal hou je per jaar 260 + 280 = 540 over

En met dat bedrag reken je je terugverdientijd uit

• Eric-Peric
Oilman schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:49:
[...]

In ieder geval wel een stuk gezelliger dan dat iedereen aan het janken is over z'n slechte investeringen. :+
lol. Op de beurs ging het van 600 naar 800 nogwat. Meer dan 30 procent up. Hihi

• Homer-Simpson
  • Nu online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:51:
[...]

2300 plus 300 omvormer. Hoezo plus €300 omvormer? Die zal al in dat bedrag.
30 p j omvormer. Hoezo? Zijn dit de kosten voor over 10 jaar? Dan hou ook maar rekening met rente op rente effect.
90 p.j panelen. Hoezo kosten voor de panelen? Ik heb ze al gekocht dus dat kost me niks extra’s per jaar.
69 rente. Ik zal niet discussiëren over het door jou gekozen rentepercentage.
opbrengst dus 685 min 189 min 120 boete dus 376 per jaar opbrengst. Hoezo -120 boete. Ik heb een dynamisch energiecontract, die hebben geen terugleverboete.
Jaar of 8 terugverdientijd. Good busy.
Jouw discutabele gedachtegang volgende kom ik uit op €30 per jaar aan kosten van de omvormervervanging en €69 gemiste renteopbrengsten. Dan is de opbrengst in minder dan 50 weken (wel goed blijven lezen) dus 685-99=586.
Terugverdientijd minder dan 5 jaar. Good busy inderdaad.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Vreemd dat de meeste mensen hier blijkbaar een veel te optimistische kijk 8) op de kosten/baten relatie bij hun eigen zonnepaneelinstallatie hebben. Kunnen zij niet rekenen?

Maar ik persoonlijk was bij € 2,2/Wp en een rentevoet van 7% sowieso niet :N
met dit "pv-avontuur" begonnen 7(8)7 .

@Eric-Peric Wie heeft deze installatie verkocht? (Details weten we helaas niet)

En hoe is toen gerekend c.q. wat is er qua rendement belooft?

• Sander
  • Niet online

Tja ik heb hier 3840 Wp op het dak laten leggen sinds 2017 en die zijn terugverdiend (tegen destijds nog 20ct per kWh) en leveren ondertussen ook al een jaar of wat gewoon geld op. Prima als jij dat gebakken lucht noemt, maar de enige gebakken lucht die d’r hier van komt is wel met die terugverdiende panelen opgewekt!

Je vraagt om een eerlijke discussie, voer die dan ook! 7000 en daarna 5000 euro voor 2700 kWh is veel te duur en niet markt conform. Dat zijn geen details dat is een volledig verkeerd uitgangspunt

[ Voor 9% gewijzigd door Sander op 30-03-2024 15:10 ]

• Eric-Peric
dunklefaser schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:57:
Vreemd dat de meeste mensen hier blijkbaar een veel te optimistische kijk 8) op de kosten/baten relatie bij hun eigen zonnepaneelinstallatie hebben. Kunnen zij niet rekenen?

Maar ik persoonlijk was bij € 2,2/Wp en een rentevoet van 7% sowieso niet :N
met dit "pv-avontuur" begonnen 7(8)7 .

@Eric-Peric Wie heeft deze installatie verkocht? (Details weten we helaas niet)

En hoe is toen gerekend c.q. wat is er qua rendement belooft?
Ik zie ook dat de meeste techneuten hier wat moeite hebben met MBA rekentechnieken.

Ik heb 3 kids en als bioloog en mens heb ik zonnepanelen aangeschaft om een klein beetje te helpen, geld was niet mijn drijfveer, break even is mij prima.

Via feenstra aangeschaft fyi.

• Sissors
  • Niet online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:05:
[...]

Ik zie ook dat de meeste techneuten hier wat moeite hebben met MBA rekentechnieken.
Misschien eerst een MBO boekhoudcursus doen voor je zulk soort opmerkingen maakt. Je berekening is gewoon onjuist. Even naast dat je op zo ongeveer elk vlak met te hoge kosten rekent.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Oilman schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:49:
[...]

Ik heb JustEat gekocht op gemiddeld € 75 en voel me aangesproken.

Maar goed, TS wil cijfers?

Hier 3500 WP voor € 3575 in 2020, € 620 BTW terug, netto € 2954 (€ 0,84/WP), bij een energieleverancier die dat niet beboet (of toch wel, met een hogere gasprijs).

Opbrengst ongeveer 3250 kWh in een jaar. Eigen gebruik 750, teruglevering 2500, afname net 1750 (nu nog 100% gesaldeerd). Dit bespaarde me voorheen 2500 * 0,21 = € 525 aan stroom, en leverde € 45 op aan teruglevering. Samen € 570. TVT vijf jaar en een beetje. Het volgende jaar verdien ik een omvormer. Jaar 8, 9 en 10 zijn cashen, en elk volgend jaar dat de omvormer het volhoudt ook.

Die € 2954 moet aardig wat rente opleveren om een slimmere investering te zijn dan die panelen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:05:
[...]

Ik heb 3 kids en als bioloog en mens heb ik zonnepanelen aangeschaft om een klein beetje te helpen, geld was niet mijn drijfveer, break even is mij prima.

Via feenstra aangeschaft fyi.
Waarom gaat je openingspost dan alleen maar over kosten en terugverdienen?

• Eric-Peric
Lening is reeds afgelost overigens.
Moest destijds eerst ex betalen en ali was dodelijk. Maar je wil toch vooruit in het leven :D

• Sander
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:12:
[...]

Misschien eerst een MBO boekhoudcursus doen voor je zulk soort opmerkingen maakt. Je berekening is gewoon onjuist. Even naast dat je op zo ongeveer elk vlak met te hoge kosten rekent.
Ja maar dat zijn details [/sarcasm]

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je kunt niet en de aankoopkosten en de afschrijving/vervanging van de omvormer tegelijk meenemen in de berekening. Dan doe je ze dubbel. Of je werkt vanuit de kosten die je gemaakt hebt op een bepaald punt, of je werkt vanuit de afschrijving.

Wij hebben een 3 jarig contract zonder terugleverkosten, We hebben geen service contract, Onze verzekering dekt het gewoon (staat letterlijk in het contract).

Onze TVT is (iets minder dan) 5 jaar onder de huidige voorwaarden. Met terugleververgoedingen komt er misschien een half jaar bij. Zonder saldering en terugleververgoedingen met een terugleververgoeding van 50% van de kale leverprijs komen we op ongeveer 9 jaar uit. (Het tiende jaar zou genoeg opleveren voor een nieuwe omvormer, maar de meeste van die dingen gaan echt jaren langer mee dan 10 jaar.)
WOZ is hier helemaal nergens veranderd bij woningen met zonnepanelen tov die zonder.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:22
Nog simpelere berekening;

Ik heb gisteren opdracht gegeven voor 36 panelen 440Wp voor net iets minder dan €10k (€0,62/Wp)

Ga uit van 13.500kWh per jaar, dan over 10 jaar: €10k/135.000kWh= €0,074/kWh

Als het langer dan 10 jaar mee gaat wordt de kostprijs lager.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Eric-Peric
Jeemig.
Als je 1000 euro betaald voor een omvormer die 10 jaar meegaat kost die omvormer je 100 euro per jaar.

Als dat concept te moeilijk is reageer dan niet.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Eric-Peric schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:20:
Jeemig.
Als je 1000 euro betaald voor een omvormer die 10 jaar meegaat kost die omvormer je 100 euro per jaar.

Jij lijkt te denken dat je bij de kosten van je huidige auto ook alvast de opvolger moet rekenen.

Daar wordt alles twee keer zo duur van, ja.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 30-03-2024 15:21 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
assje schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:17:
Nog simpelere berekening;

Ik heb gisteren opdracht gegeven voor 36 panelen 440Wp voor net iets minder dan €10k (€0,62/Wp)

Ga uit van 13.500kWh per jaar, dan over 10 jaar: €10k/135.000kWh= €0,074/kWh

Als het langer dan 10 jaar mee gaat wordt de kostprijs lager.
Wat is je verbruik als ik vragen mag en/of wat denk je in de toekomst (gasloos?) te gaan verbruiken?

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jeemig.

Nee

Die heb je namelijk al gekocht. Die zit in je aankoopbedrag. Het gaat om de terugverdientijd, niet om de investeringstijd.

Zodra je die nieuwe koopt krijg je daarvoor een nieuwe TVT.

Je moet kiezen, of hij kost 100 euro per jaar, of hij kost 1000 aan het begin. Niet beiden.

[ Voor 9% gewijzigd door ArthurMorgan op 30-03-2024 15:23 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:50
Jeemig.

als je 3.000 betaalt voor een omvormer die 2 jaar mee gaat betaal je 1500 per jaar voor een omvormer.

Maar wat heeft dat met de titel "De echte kosten baten analyse zonnepanelen" te maken?
Je bent niet geinrtreseerd in de echte kosten, je bent alleen opzoek na een scenario waarbij het niet rendabel is.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je een omvormer van 1000 euro koopt op krediet en dat lineair afbetaalt, ja, dan kost hij je 100 euro per jaar (en rente). Maar als je dat ding gewoon van je eigen geld koopt dan kost hij je daarna niets meer toch? Ik heb dan geen MBA, maar dit is wel een beetje basisschool…

• Sissors
  • Niet online
Jeemig.

Maar dan moet je dus niet ook met de €1000 rekenen. Dan moet je enkel met de €100 per jaar rekenen. En dan heb je dus vanaf dag 0 al positieve opbrengst.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kurkentrekker schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:24:
Als je een omvormer van 1000 euro koopt op krediet en dat lineair afbetaalt, ja, dan kost hij je 100 euro per jaar (en rente). Maar als je dat ding gewoon van je eigen geld koopt dan kost hij je daarna niets meer toch? Ik heb dan geen MBA, maar dit is wel een beetje basisschool…
Je had die €1000,- ook op een spaarrekening kunnen zetten en er dan vervolgens risicoloos (een beetje) rente over kunnen krijgen. Nou zijn de spaarrentes momenteel maar ± 2,5% dus veel zoden aan de dijk zetten doet het niet, maar..... :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Eric-Peric
Ik koop voor 2 euro lollies.
Ik eet ze op.
Ik heb ze al gekocht dus ze waren gratis.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.