De huidige gas CV installatie is nu 21 jaar en werkt nog als een zonnetje.
Althans, we zitten er prima warm bij, maar kan de energieafgifte / efficiëntie moeilijk 100% controleren.
Toch wil ik alvast wat voorwerk rekenwerk besteden aan een volledige elektrische WP voor CV en DHW.
Ik hou er van om vooraf enigszins een theoretische berekening te maken en hier later op terug te komen.
Aandachtig heb ik de forums hierover gevolgd en hoop dat iemand mij een duw in de juiste richting, ofwel een bevestiging kan geven op onderstaand.
Ik heb geen praktische ervaring met WP installaties, noch een keuze in hardware gemaakt.
De lap tekst is ondertussen flink herschreven en gegroeid alvorens op send is gedrukt.
Erg leuke materie om 'even' in te duiken.
De CV en DHW aanvoertemperatuur is beide 55 °C.
De CV setpoint kan niet lager ingesteld worden, maar wordt door modulatie wel na verloop van tijd verlaagt als de vloer opwarmt. Omdat de setpoint niet lager kan, en ter beveiliging zit er voor de vloerverwarmingspomp nog een thermostaatkraan die de vloer limiteert op (ik meen) 35 - 40 gr.
Een airco unit Toshiba RAS-M18UAV-E buitenunit verwarmt en koelt de woonkamer, soms als hoofdverwarming en soms voor bijverwarming.
Vooral als 'warmte-deken' in een lichtstraat is deze onmisbaar in de winter.
De lichtstraat van 4,5 x 1,3 m is een grote stookput in de winter.
Hiervoor zoek ik nog een isolatie mogelijkheid (ander topic dat volgt, tips zijn welkom).
Er is weinig verwarming nodig in andere ruimtes.
Radiators op de laagste stand, lopen geknepen op het CV circuit mee.
Met een IKEA schakelaar kan de vloerverwarmingspomp uitgeschakeld worden om enkel de overige ruimtes te verwarmen als het een keer nodig is.
De badkamer is voorzien van een CV radiator en een eenvoudige straalkachel om sporadisch met 600 W of 1200 W een boost te geven.
CV op elektriciteit heeft t.o.v. gas een veel langere doorlooptijd nodig om dezelfde hoeveelheid energie in het huis te krijgen.
Een temperatuur van 35 graden direct in de vloer (en radiators) verwacht ik dan voldoende?
De vloerverwarming kan prima als buffer gebruikt worden, waardoor een buffervat specifiek voor CV overbodig is.
De doorstroom bij de vloer verdeler moet worden aangepast.
Ik neem aan dat het verwijderen van de vloerverwarmingspomp er voor moet zorgen, dat de WP de doorvoersnelheid kan bepalen?
Voor DHW heb ik nog geen onderbouwing kunnen maken.
Ik verwacht een setpoint van 55 graden, gelijk aan de huidige situatie, dat voldoende moet zijn.
Moet er een back-up warmte element van b.v. 3kW in om legionella met zekerheid te verdelgen?
Ik lees dat een 300L boilervat ~ 45 minuten aan 38 graden water kan laten mengen.
Dat lijkt me met een gezin van 4 personen prima om de douche en (keuken)kraan te voorzien van warm water.
In de winter, worst-case ga ik altijd van uit, is kraanwater 10 graden.
Om een volledig vat te warmen naar 55 graden is er: 300L * 45 graden * 0.00116 kWh = 16 kWh nodig.
In theorie met 6kW zou dat 3 uur duren. Echter, hoe werkt dat in de praktijk?
Zorgt een 3-weg klep er voor dat de warmte eerst de boiler verwarmt en daarna de CV?
Is DHW de piekgebruiker van het warmen, of zijn er settings aan te passen voor max stroomverbruik zodat deze 's avonds 'rustig' kan opwarmen?
Als het water bovenin het vat 40 graden heeft bereikt, is dat dan al voldoende om 38 graden te leveren op een douche? Dat snoept alweer een uur af van de stooktijd en kom je op 2 uur uit ipv 3.
Dan is er nog iets met een aftapbaarheid van ongeveer 85% van een boiler.
Enfin. Op het DHW hoofdstuk kan ik nog verder uitdiepen. Deze dag is voorbij.
Op dit moment past het geheel nog prima binnen de 1x 35 A hoofdzekering.
Bij het overschrijden van de max in de winter schakelt HASS de airco en vaatwasser uit (waar mogelijk).
Ik verwacht met een WP hier niet meer mee weg te komen in de winter en de meterkast moet opwaarderen naar 3x 25 Amp
/f/image/cQ0LFS6n3MXx6T4TOXjViyll.png?f=fotoalbum_large)
In bovenstaande afbeelding heb ik een poging gedaan om:
Neem ik een zwaarder gestookt jaar erbij, dan wordt het 1200 * 8 / 1650 = afgerond 6 kW
Een 6 kW met een COP van 2 zou een aansluitwaarde van 3kW zijn.
Dit kan denk ik prima op 1 fase aangesloten worden, maar hoe zit dit in de praktijk?
Ik verwacht dat de koevlaas2 formule als volgt is opgebouwd:
800 m3 gas heeft een calorische waarde van 9,76.
Haal er de efficiëntie van een gasketel af en je zit iets lager. Ik had daar 9,76 * 0,9 voor genomen.
De 1650 zijn het aantal stookuren, waarmee je het totale vermogen deelt door het benodigde aantal uren om op het op te wekken vermogen uit te komen. In die richting
Ik las dat een WP meestal 35% kan terug regelen.
Daarmee zou de 6 kW terug moeten kunnen moduleren naar naar 4 kW.
Voor CV denk ik hier een basis te hebben, of moet er meer reserve in zitten?
Is de gedachtengang realistisch?
Op deze vraag zoek ik dus een duw in de juiste richting.
Misschien heb je eenzelfde situatie of vermogensvraag vanuit gas al gehad?
Althans, we zitten er prima warm bij, maar kan de energieafgifte / efficiëntie moeilijk 100% controleren.
Toch wil ik alvast wat voorwerk rekenwerk besteden aan een volledige elektrische WP voor CV en DHW.
Ik hou er van om vooraf enigszins een theoretische berekening te maken en hier later op terug te komen.
Aandachtig heb ik de forums hierover gevolgd en hoop dat iemand mij een duw in de juiste richting, ofwel een bevestiging kan geven op onderstaand.
Ik heb geen praktische ervaring met WP installaties, noch een keuze in hardware gemaakt.
De lap tekst is ondertussen flink herschreven en gegroeid alvorens op send is gedrukt.
Erg leuke materie om 'even' in te duiken.
Mijn situatie:
De AWB thermomaster 2hr 28.02WT CV installatie levert hoofdzakelijk aan de vloerverwarming.De CV en DHW aanvoertemperatuur is beide 55 °C.
De CV setpoint kan niet lager ingesteld worden, maar wordt door modulatie wel na verloop van tijd verlaagt als de vloer opwarmt. Omdat de setpoint niet lager kan, en ter beveiliging zit er voor de vloerverwarmingspomp nog een thermostaatkraan die de vloer limiteert op (ik meen) 35 - 40 gr.
Een airco unit Toshiba RAS-M18UAV-E buitenunit verwarmt en koelt de woonkamer, soms als hoofdverwarming en soms voor bijverwarming.
Vooral als 'warmte-deken' in een lichtstraat is deze onmisbaar in de winter.
De lichtstraat van 4,5 x 1,3 m is een grote stookput in de winter.
Hiervoor zoek ik nog een isolatie mogelijkheid (ander topic dat volgt, tips zijn welkom).
Er is weinig verwarming nodig in andere ruimtes.
Radiators op de laagste stand, lopen geknepen op het CV circuit mee.
Met een IKEA schakelaar kan de vloerverwarmingspomp uitgeschakeld worden om enkel de overige ruimtes te verwarmen als het een keer nodig is.
De badkamer is voorzien van een CV radiator en een eenvoudige straalkachel om sporadisch met 600 W of 1200 W een boost te geven.
Verbruik
Gas CV gemiddeld over 4 jaar | 550 |
Gas CV worst case | 950 |
Gas DHW | 240 |
Wat ik heb opgepikt uit de andere posts:
CV en DHW zie ik nu als twee aparte warmtevragen, met elk hun kenmerken.CV op elektriciteit heeft t.o.v. gas een veel langere doorlooptijd nodig om dezelfde hoeveelheid energie in het huis te krijgen.
Een temperatuur van 35 graden direct in de vloer (en radiators) verwacht ik dan voldoende?
De vloerverwarming kan prima als buffer gebruikt worden, waardoor een buffervat specifiek voor CV overbodig is.
De doorstroom bij de vloer verdeler moet worden aangepast.
Ik neem aan dat het verwijderen van de vloerverwarmingspomp er voor moet zorgen, dat de WP de doorvoersnelheid kan bepalen?
Voor DHW heb ik nog geen onderbouwing kunnen maken.
Ik verwacht een setpoint van 55 graden, gelijk aan de huidige situatie, dat voldoende moet zijn.
Moet er een back-up warmte element van b.v. 3kW in om legionella met zekerheid te verdelgen?
Ik lees dat een 300L boilervat ~ 45 minuten aan 38 graden water kan laten mengen.
Dat lijkt me met een gezin van 4 personen prima om de douche en (keuken)kraan te voorzien van warm water.
In de winter, worst-case ga ik altijd van uit, is kraanwater 10 graden.
Om een volledig vat te warmen naar 55 graden is er: 300L * 45 graden * 0.00116 kWh = 16 kWh nodig.
In theorie met 6kW zou dat 3 uur duren. Echter, hoe werkt dat in de praktijk?
Zorgt een 3-weg klep er voor dat de warmte eerst de boiler verwarmt en daarna de CV?
Is DHW de piekgebruiker van het warmen, of zijn er settings aan te passen voor max stroomverbruik zodat deze 's avonds 'rustig' kan opwarmen?
Als het water bovenin het vat 40 graden heeft bereikt, is dat dan al voldoende om 38 graden te leveren op een douche? Dat snoept alweer een uur af van de stooktijd en kom je op 2 uur uit ipv 3.
Dan is er nog iets met een aftapbaarheid van ongeveer 85% van een boiler.
Enfin. Op het DHW hoofdstuk kan ik nog verder uitdiepen. Deze dag is voorbij.
Op dit moment past het geheel nog prima binnen de 1x 35 A hoofdzekering.
Bij het overschrijden van de max in de winter schakelt HASS de airco en vaatwasser uit (waar mogelijk).
Ik verwacht met een WP hier niet meer mee weg te komen in de winter en de meterkast moet opwaarderen naar 3x 25 Amp
/f/image/cQ0LFS6n3MXx6T4TOXjViyll.png?f=fotoalbum_large)
In bovenstaande afbeelding heb ik een poging gedaan om:
- Het gasverbruik per maand om te zetten naar kWh ( x 9,76 ) minus efficiëntie gasketel (0,9)
- Middels een COP schatting de elektrische energie per maand voor CV en DHW
- De energie in jan als voorbeeld / 31 geeft me een idee hoeveel kWh er nodig is per dag
- Voor CV 271 kWh / 6 kW = een runtime van 7 uur
- Deze 7 uur genomen met een COP van 2, zou een belasting van 6 / 2 = 3kW voor 7 uur zijn
- DHW is enkel 1-op-1 berekend van gas verbruik en verwacht ik niet correct te zijn
Neem ik een zwaarder gestookt jaar erbij, dan wordt het 1200 * 8 / 1650 = afgerond 6 kW
Een 6 kW met een COP van 2 zou een aansluitwaarde van 3kW zijn.
Dit kan denk ik prima op 1 fase aangesloten worden, maar hoe zit dit in de praktijk?
Ik verwacht dat de koevlaas2 formule als volgt is opgebouwd:
800 m3 gas heeft een calorische waarde van 9,76.
Haal er de efficiëntie van een gasketel af en je zit iets lager. Ik had daar 9,76 * 0,9 voor genomen.
De 1650 zijn het aantal stookuren, waarmee je het totale vermogen deelt door het benodigde aantal uren om op het op te wekken vermogen uit te komen. In die richting
Ik las dat een WP meestal 35% kan terug regelen.
Daarmee zou de 6 kW terug moeten kunnen moduleren naar naar 4 kW.
Voor CV denk ik hier een basis te hebben, of moet er meer reserve in zitten?
Is de gedachtengang realistisch?
Op deze vraag zoek ik dus een duw in de juiste richting.
Misschien heb je eenzelfde situatie of vermogensvraag vanuit gas al gehad?