KPN Glasvezel 1 GBit/s snelheid via Speedtest erg laag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 12:29
Hallo Tweakers,

Ik ben vorige week overgetapt van Odido naar KPN. Wij hadden eerst een 60 mbps abonnement, maar via KPN konden we een goede deal krijgen op een 1 GBit/s abonnement.
Deze is maandag ingegaan.

Ik ben van een Vigor modem naar een KPN Box 12 gegaan en ik heb ook een nieuw kastje voor de glasvezel verbinding. Alles werkt.

Van de Glasvezel box gaat een Cat 8.1 kabel naar de KPN modem. Op poort 2 zit een cat 8.1 kabel die naar een Ubiquiti POE Switch 60W gaat. Op deze Switch zitten 3 UAC HD Pro access point verspreid door het huis, 1 Windows thuis-servertje (bedraad), een Tado dongle en de Philips Hue dongle.

Ik heb Ookla Speedtest app gedownload via de MS Store en deze eerst een keer gedraaid via de Wifi. De max snelheid was toen 91 mbps.
Daarna heb ik dezelfde app op de server geinstalleerd en gedraaid. Max snelheid was toen 95 mbps.
Vervolgens heb de laptop uit de eerste test bedraad aangesloten op de modem (poort 3) en nogmaals laten draaien. De max snelheid was toen 93 mbps.

Ik heb vanmorgen met KPN gebeld, maar de medewerker hamerde erop dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de prestaties van apparatuur die achter het modem aangesloten wordt (mijn Ubiquiti set enzo). Dat begrijp ik ook volledig. Maar op mijn speedtest rechtstreeks via de modem werd niet gereageerd. Ze zouden een monteur langs kunnen sturen, maar als het niet aan de modem ligt moet ik de kosten van de monteur betalen.

Voordat ik weer bij KPN ga proberen iets te bereiken wou ik mijn vraag hier neerleggen, want misschien kunnen de Tweakers hier mij verder helpen?

Dit is het abonnement dat ik heb:
https://www.kpn.com/shop/...=ja&internetsnelheid=1000

Dit is de POE Switch:
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)

Dit zijn de 3 AP's die in het huis hangen:
uitvoering: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Zoals gezegd zit alles (dat bedraad is) met een cat 8.1 kabel aangesloten.

Overigens weet ik dat ik via Wifi nooit 1 GBit/s zal halen, en ook dat mijn acces points niet eens tot 1 GBit/s kunnen gaan. Maar ze zouden een heel stuk verder moeten kunnen komen dan 90+ mpbs lijkt mij. Al helemaal als het bedraad en rechtstreeks op de modem is.

Toevoeging: exact dezelfde Speedtesten heb ik voorheen overigens ook gedaan toen ik nog bij Odido zat en toen haalde ik ongeveer 30 mbps minder dan nu.

[ Voor 3% gewijzigd door supervinnie40 op 29-03-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je rechtstreeks op de modem zit, wat is dan de verbinding volgens de status pagina van de modem?
Zowel WAN als LAN zou je daar moeten kunnen zien en beide zou je op 1Gb verwachten. Ergens zit bij jou nu een 100 Mbit verbinding lijkt t op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:55
99% dat er ergens een 100mbit bottleneck zit, anders haal je niet zo mooi die snelheden. Sluit kabels/netwerkkaart/alles wat er tussen het modem en je PC zit uit. Maar mogelijk een kabeltje niet goed geknipt, cat8.1 maakt overigens niks uit, zelfs met cat5e haal je makkelijk 1Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
wagenveld schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:29:
Als je rechtstreeks op de modem zit, wat is dan de verbinding volgens de status pagina van de modem?
Zowel WAN als LAN zou je daar moeten kunnen zien en beide zou je op 1Gb verwachten. Ergens zit bij jou nu een 100 Mbit verbinding lijkt t op.
Dit is het enige dat ik kan vinden dat enigzins lijkt op een status overzicht. Maar ik kan hier niet uit opmaken dat het op 1 gbit/s zou staan of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-CzIWUeGT-AKaIdRVZnxsuLV2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e8jlgQjKQ9LmCv3CcW0O7PV2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 09:22
Ik haal zelf met een UP AC Pro zo rond de 400-500Mbit/s max. draadloos dus dat zou moeten lukken.
Heb je in de Unify config separate netwerken voor de 2,4Ghz en 5 Ghz band?
Mocht dit op 'auto' staan kan het zijn dat je apparaat schakelt naar de 2,4Ghz band, dat zou wel de 90Mbit/s verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
SirMemeAlot schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:31:
99% dat er ergens een 100mbit bottleneck zit, anders haal je niet zo mooi die snelheden. Sluit kabels/netwerkkaart/alles wat er tussen het modem en je PC zit uit. Maar mogelijk een kabeltje niet goed geknipt, cat8.1 maakt overigens niks uit, zelfs met cat5e haal je makkelijk 1Gbps.
Klinkt niet geheel onlogisch. Dat heb ik nog niet getest. Eigenlijk hoef ik dan alleen de WAN kabel te vervangen en vervolgens de bedrade test op de modem te herhalen met mijn laptop.
Daar ga ik zometeen eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
HarryDeCowboy schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:35:
Ik haal zelf met een UP AC Pro zo rond de 400-500Mbit/s max. draadloos dus dat zou moeten lukken.
Heb je in de Unify config separate netwerken voor de 2,4Ghz en 5 Ghz band?
Mocht dit op 'auto' staan kan het zijn dat je apparaat schakelt naar de 2,4Ghz band, dat zou wel de 90Mbit/s verklaren.
Ik gebruik op 2.4 kanaal 1 en 11 op 20 Mhz. De AP's die 11 gebruiken zitten ver uit elkaar en hebben weinig effect op elkaar. Helaas was kanaal 6 heel erg vol, dus eigenlijk is die sowieso niet echt een goede optie.
Op 5 ghz gebruik ik 36, 44 en 64 op 40 Mhz.

Maar dat zou de bedrade resultaten nog niet verklaren lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
supervinnie40 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:38:
[...]

Ik gebruik op 2.4 kanaal 1 en 11 op 20 Mhz. De AP's die 11 gebruiken zitten ver uit elkaar en hebben weinig effect op elkaar. Helaas was kanaal 6 heel erg vol, dus eigenlijk is die sowieso niet echt een goede optie.
Op 5 ghz gebruik ik 36, 44 en 64 op 40 Mhz.

Maar dat zou de bedrade resultaten nog niet verklaren lijkt me?
De bedrade test heb ik overheen gelezen inderdaad.
Als je die direct met een laptop op het modem hebt uitgevoerd dan is de oorzaak vrij makkelijk te vinden.
Wat geeft de laptop aan wat de linksnelheid is?
Je kunt evt. nog met een andere PC/laptop en een andere kabel nogmaals de test uitvoeren, blijft het probleem kun je er wel vanuit gaan dat KPN z'n zaakjes (zoals gewoonlijk) niet helemaal voor elkaar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Ik heb de Box 12 niet meer aangesloten dus kan het niet even snel checken, maar oha geven de LEDjes op de LAN poorten ook aan wat de linksnelheid is. (oranje = 100Mbit, groen = 1 Gbit).
Afhankelijk van je NT kun je daar ook het 1 en ander op aflezen: https://www.kpn.com/servi.../betekenis-van-de-lampjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
wagenveld schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:54:
Ik heb de Box 12 niet meer aangesloten dus kan het niet even snel checken, maar oha geven de LEDjes op de LAN poorten ook aan wat de linksnelheid is. (oranje = 100Mbit, groen = 1 Gbit).
Afhankelijk van je NT kun je daar ook het 1 en ander op aflezen: https://www.kpn.com/servi.../betekenis-van-de-lampjes
Op de modem brandt een groen lampje stabiel en een oranje lampje knippert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVGYSPrNmdTyTyg_TxNf-3LF5NA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8ePTxmI9rmu3EGlCq7bWB6l.jpg?f=fotoalbum_large

Op het kastje van de glasvezel brandt alleen oranje lampje. Meer niet. Deze knippert overigens ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kN02C96EXIe-1qKA11Om2KTPYD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyilrqDvgJIMgOtzsYrhHQKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
SirMemeAlot schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:31:
Zojuist de Ubiquiti ontkoppeld, een andere Cat 8.1 kabel tussen de glasvezel-box en de modem en een andere Cat 8 kabel in de laptop gestoken en de speedtest herhaald. Dit keer bleef hij steken op 72.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCkyKHNQvBCORjNQVBN5klEufEc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kzxKhXLrlQq9XYIVcCm3PT5K.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:55
Kijk nu eens bij je netwerkkaart, geeft die 1.0Gbps.

Even naar start gaan en daar Run intypen en programma openen. Dan vul je daar NCPA.CPL en druk je op enter. Als het goed is zie je dan al je netwerkverbinden en selecteer die van Ethernet en klik daar rechtermuisknop op en dan op status.

Zet voor de zekerheid ook nog eens de wifi adapter daar uit, klik erop met rechtermuis knop en klik op uitschakelen. Heb in het verleden wel eens meegemaakt dat PC zowel draadloos als bekabeld verbind en daardoor gekke snelheden liet zien. Gok in dit geval niet het probleem, maar het doet geen pijn om het te testen :)

[ Voor 112% gewijzigd door SirMemeAlot op 29-03-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
SirMemeAlot schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:21:
Kijk nu eens bij je netwerkkaart, geeft die 1.0Gbps.

Even naar start gaan en daar Run intypen en programma openen. Dan vul je daar NCPA.CPL en druk je op enter. Als het goed is zie je dan al je netwerkverbinden en selecteer die van Ethernet en klik daar rechtermuisknop op en dan op status.

Zet voor de zekerheid ook nog eens de wifi adapter daar uit, klik erop met rechtermuis knop en klik op uitschakelen. Heb in het verleden wel eens meegemaakt dat PC zowel draadloos als bekabeld verbind en daardoor gekke snelheden liet zien. Gok in dit geval niet het probleem, maar het doet geen pijn om het te testen :)
Die staat inderdaad op 1,0 Gbps.

Wat ik zojuist wel ontdekte is dat het zwarte Glasvezel-kastje van KPN, daar brandt het lampje van Ethernet helemaal niet. Ik heb 3 lampjes, waarvan 2 groen branden. Maar de onderste, met Ethernet, brandt helemaal niet. Gewoon niks, nada, noppes, zilch.... (you get the drift ;-) ).
Ik lees net op KPN forum dat dit betekent dat de verbinding met de modem niet werkt. Terwijl ik daar al 2 verschillende kabels tussen heb gezet en ik wel internet heb (anders kon ik dit bericht ook niet typen haha).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pt7ijj3_H1DCnDhDCK-Eh9JRBQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zN6QDEm7Na3mrka0KHrfgsGb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door supervinnie40 op 29-03-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
Dat zegt mij dat óf de NTU (zwarte kastje) defect is, óf dat de verbinding naar het modem op maar 100Mbit/s draait.
Het laatste lijkt mij het meest waarschijnlijk gezien je wel internet hebt.

Probeer eens je laptop op het zwarte kastje aan te sluiten, kijk dan eens wat je laptop aangeeft als linksnelheid. Blijft dit ook op 100Mbit/s kun je evt. nog een andere werkende kabel testen, blijft het euvel hetzelfde.... Nieuwe NTU aanvragen bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Aangezien je geen groen lampje op je NT hebt, idd 100Mbit daar. Gebruik je de kabel die KPN meegeleverd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Kleine kogel door de kerk? Ik heb de WAN kabel uit de modem gehaald en direct op de laptop gezet. Ik kon toen niet internetten, maar het lampje op het kastje brandde wel groen bij Ethernet. Ook bij de poort had ik nu een groen lampje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaHIjThz3ID8wgzorWCI4JIXrbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0XUS3U9DBn4QBzBfQxPfaWg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAdsYl16spVlbxOiG-k19thlWyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGdgAK43SGr7rirOKKmeSNXF.jpg?f=fotoalbum_large

Op de laptop zag ik bij Status van de ethernet verbinding dat deze op 1 gbps stond.

Ik heb eerst de meegeleverde kabel gebruikt, maar later vervangen door een cat 8.1 kabel. Zover de testen tot nu toe gaan werkt die 8.1 ook prima.
Zoals de test hierboven vermoed ik dat het niet aan de kabel ligt?

Zou dit dan betekenen dat het toch in de modem zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Volgens mij is KPN verantwoordelijk voor zowel je NTU als je Experiabox. Ik zou gewoon een monteur laten komen, denk dat je wel safe zit.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:07

Speedmaster

Make my day...

Sluit eerst het KPN modem aan en laat deze volledig starten, doe dan de test rechtstreeks op het KPN modem, alleen dan weet je zeker of je snelheid klopt. KPN zal alleen een klacht in behandeling nemen als de test met KPN modem is aangesloten

Edit: en gebruik gewoon een simple CAT 5 kabel

[ Voor 9% gewijzigd door Speedmaster op 29-03-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Speedmaster schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:52:
Sluit eerst het KPN modem aan en laat deze volledig starten, doe dan de test rechtstreeks op het KPN modem, alleen dan weet je zeker of je snelheid klopt. KPN zal alleen een klacht in behandeling nemen als de test met KPN modem is aangesloten

Edit: en gebruik gewoon een simple CAT 5 kabel
Dat heb ik al gedaan.
Ik heb de laptop al rechstreeks verbonden met de modem en ik heb voorheen al een keer de meegeleverde gele kabel gebruikt. Als de modem opnieuw opstart wacht ik sowieso enkele minuten, anders zijn de lampjes ook nog niet allemaal groen ;-).
Maakt allemaal geen verschil. Hij blijft op 100 mbps steken.

In principe veranderd het volgens mij ook niet veel aan het feit dat het Ethernet lampje van de NTU niet gaat branden als de modem erop aangesloten wordt, maar wel als ik de laptop er op aansluit?

Via het KPN forum kwam ik dit tegen, en bij mij staat die op 100 mb?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8lCO61ck6PENvSnGtFAgt3XVrA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hhtj3A8vHsJubUsg1AXuXEA3.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door supervinnie40 op 29-03-2024 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
Ok, je kunt nu concluderen dat de NTU goed werkt gezien deze wel op 1000Mbit/s in traint direct op je laptop, gebruik diezelfde kabel nu eens richting het modem. Blijft dit op 100Mbit/s steken kun je er vanuit gaan dat je modem defect is, of dat de WAN poort op het modem handmatig op 100Mbit/s is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:50
supervinnie40 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:08:
[...]

In principe veranderd het volgens mij ook niet veel aan het feit dat het Ethernet lampje van de NTU niet gaat branden als de modem erop aangesloten wordt, maar wel als ik de laptop er op aansluit?
Geen lampje = geen lan aangesloten of een 100Mbit link bij deze Genexis, bij de oude packetfront NT brande die wel oranje.
Je kunt gerust de monteur laten komen, wanneer hij komt, zorg er gewoon voor dat enkel de NT en de KPN box met de meegeleverde rode cat6 kabel is aangesloten en laat dan maar zien dat die op 94Mbit uitkomt. Monteur pakt zo een andere NT uit de bus, is dat hem niet, pakt die een andere Modem, 1 van die 2 is deels defect.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
geen pinnen zichtbaar verbogen in de WAN poort van het modem te zien :?

404 Signature not found

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• supervinnie40
SMSfreakie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:18:
En de prijs gaat naar..... _/-\o_

Toen ik je bericht las dacht ik nog "Nah, dat heb ik nog nooit meegemaakt....". Maar goed, checken kan geen kwaad.
En ja hoor... Als je in het gat van de wan poort kijkt zat de meeste links pin helemaal schuin naar rechts toe.
Dus mijn horloge-gereedschap erbij gepakt, de pin losgemaakt en terug in zijn gleuf gedrukt. Even de rest gecheckt en een paar keer de kabel er terug in gedaan om te controleren dat hij niet weer opnieuw scheef schiet.

Alles ging goed. Dus alles weer terug gehangen, eerst de NTU aangesloten... ff wachten... Toen de modem aangezet en vrijwel direct ging de Ethernet lamp branden.

Even alles gechecked in de modem en ik zie (zie mijn Ethernet Wan data in de vorige screenshots) dat hij nu op 1000 mb staat :-D

Nooit aan een scheef pinnetje gedacht. Maar zoiets simpels bleek de oplossing.

Iedereen in dit topic bedankt voor de bijdrage. Ik heb sowieso weer wat meer geleerde over de verschillende testmethodes. Bedankt voor de moeite om mij op weg te helpen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nouja de ntu konden we eigenlijk uitsluiten... Want met een laptop ging die wel op 1gbps..

Kabel hadden we eigenlijk ook uitgesloten...

Blijft er alleen de experiabox over.. En dan is pinnetje die niet lekker is een optie.. Of een soldering in het ding die niet lekker is..
Al had het ook een software fout kunnen zijn..

Maar fijn dat het toch zo simpel kan zijn soms..

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robert357000
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-05 06:39
SMSfreakie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:18:
Je gelooft het niet, zit in pas opgeleverde woning dus lekker aan het klussen, internet van KPN glasvezel 1 Gbps, paar keer testen netjes rond de 1 Gbps constant. Maar plaats van het modem was niet maar mijn zin, dus wat kabels verlegd en het modem centraal opgehangen. Effe testje draaien, zie ik ineens dat mijn snelheid rond de 50 ~ 80 Mbps blijft hangen. Modem direct op het glasvezel punt aangesloten en ja hoor geen probleem. Gelukkig had ik dit stukje gelezen dus schoot me ineens te binnen dat die pinnetjes wel eens verbogen konden zijn en ja hoor, de aansluiting is vanuit de bouw doorgelust vanaf het glasvezelpunt buiten mijn woning met een kabel naar een ander aansluitpunt waar dan de modem stekker ingaat en dat was de boosdoener, als je goed kijkt zie je dat er meerdere pinnetjes niet goed zitten, dit is trouwens nadat ik ze met een plastic tandenstoker weer een beetje gefatsoeneerd had, dus ze zitten nog niet top, voor nu werkt het maar die wordt binnenkort vervangen. Nogmaals bedankt _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiAZYhY2nNVahZTsZAB7gIuFygY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfBIcTinx2bVB1jiA2RZvXF4.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1