Maximale aansluitwaarde meterkast van 3x35A naar 3x25A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-03 09:07
Ik heb al jaren een 'verzwaarde' aansluiting van 3x35A en (zeker sinds dit jaar) betaal me scheel aan transportkosten van meneer Stedin. Eigenlijk zou ik terugwillen naar 3 x 25A.
Omgerekend zou dat 3 x 5.750 = 17.250 watt de grens zijn.

Jaren geleden heeft namelijk iemand een piekvermogenberekening gemaakt en hij zei toen dat ik een verzwaarde aanslutiing moest hebben.

Warmtepomp vraagt (heel soms) 10.000 watt, meestal veel minder, electrische auto heeft een load balancer erop en koken is ook electrisch. De zonnepanelen leveren maximaal 14.000 watt terug.

Als ik dan het scenario " Koude zonnige winterdag" heb, met max terugleveren EN warmtepomp staat te brullen. Heft dat dan elkaar op, of werkt het niet zo ?

Verder kan ik me niet echt scenario's bedenken waarbij een overload op een fase ontstaat. Ja, wellicht bij veel keukenapparatuur tijdens het koken. Maar op dat moment heb ik de warmtepomp eigenlijk altijd uit staan (vanwege hoge dynamische tarieven op dat tijdstip)

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden! Alvast dank voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
broera schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:08:
...
Als ik dan het scenario " Koude zonnige winterdag" heb, met max terugleveren EN warmtepomp staat te brullen. Heft dat dan elkaar op, of werkt het niet zo ?
...
Nee.
In de winter, doen je zonnepanelen ongeveer... ehmmm "kont".
Je mag dan wat mij betreft voor terugleveren rekenen: "0".

Als je van 3x35A naar 3x25A gaat, kan je dus maximaal 25A opnemen (per fase) of 25A terugleveren (per fase).
Dat is immers de hoofdzekering in je meterkast.

Als je opneemt en teruglevert tegelijkertijd op 1 fase, dan dient het verschil van die 2 onder de 25A te blijven.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:16
Met een P1 lezer bijvoorbeeld P1 Monitor kun je de maximale stromen per fase registreren en krijg je inzicht hoe vaak je daadwerkelijk boven de 25A uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat doet die warmtepomp als ie 10KW vraagt? Is dat het backup element dat dan ineens inschakelt? Kan je dat uitzetten of verminderen?

Zonnepanelen doen in de winter idd niet heel veel. De mijne 6 stuks 2610Wp doen bij daglicht op een grijze dag 100-150W, bij zon gaan ze wel volle bak, maar dagen zijn maar kort dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:48
GarBaGe schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:14:
[...]

Nee.
In de winter, doen je zonnepanelen ongeveer... ehmmm "kont".
Je mag dan wat mij betreft voor terugleveren rekenen: "0".
Dat hangt toch best wel van de omstandigheden af? Op onbewolkte en dus zonnige dag zie ik mijn zonnepanelen toch soms wel even wat doen voor een paar uurtjes, en juist die dagen kunnen steenkoud zijn. Ik zie bijvoorbeeld dat mijn zonnepanelen enkele uren vrijwel maximaal gedraaid hebben, juist op de koudste dagen van de afgelopen januari (8-9-10), nu was het niet 'steenkoud' met enkele graden onder 0, dus mogelijk nog steeds geen issue in situatie TS. Maar zonnepanelen zou ik toch niet op '0' zetten kijkende naar juist die koude maar zonnige dagen in de winter.

Op een bewolkte dagen is dat natuurlijk anders, dan doen ze inderdaad niet heel veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Opwekken en verbruiken op dezelfde fase gelijk 'heft' elkaar inderdaad wel op, in die zin dat het je hoofdzekeringen niet belast.

De belasting gaat wel volledig door je groepenkast, dat wordt nog wel eens vergeten door zonnepanelen installateurs.

Stel (onrealistisch voorbeeld in een goede installatie) je hebt vanallerlei apparatuur aanstaan wat zorgt voor een belasting van 50A op een fase, zonder zonnepanelen zou je 35A hoofdzekering er uitklappen. Leveren je zonnepanelen op dat moment echter 15A op die fase, dan gaat er maar 50-15=35A door de hoofdzekering. Er gaat echter wel 50A door je groepenkast, die vaak maar tot 40A gedimensioneerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ongeveer dezelfde verbruikers thuis. Zitten zonder problemen op 3x25A. Dit is ook meestal het advies in het L/W warmtepomptopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Dennism schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:25:
[...]

Dat hangt toch best wel van de omstandigheden af? Op onbewolkte en dus zonnige dag zie ik mijn zonnepanelen toch soms wel even wat doen voor een paar uurtjes, en juist die dagen kunnen steenkoud zijn. Ik zie bijvoorbeeld dat mijn zonnepanelen enkele uren vrijwel maximaal gedraaid hebben, juist op de koudste dagen van de afgelopen januari (8-9-10), nu was het niet 'steenkoud' met enkele graden onder 0, dus mogelijk nog steeds geen issue in situatie TS. Maar zonnepanelen zou ik toch niet op '0' zetten kijkende naar juist die koude maar zonnige dagen in de winter.

Op een bewolkte dagen is dat natuurlijk anders, dan doen ze inderdaad niet heel veel.
Niet bij mij.
In de winter legt het zonlicht zoveel afstand af door de atmosfeer dat er veel minder energie in het licht zit.
Op de beste winterdag, zonnig en koud, haal ik hooguit 40% van de maximale Wp van de installatie.
Met een dag opbrengst van maximaal 10% van een zomerdag.

Nee, je piek opbrengst zit doorgaans in april, als de zon al heel sterk wordt en de temperatuur nog laag is
Meestal haal ik op dat soort dagen makkelijk 100% van de maximale Wp van de installatie.
Zelfs met 7 jaar oude panelen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:48
GarBaGe schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:00:
[...]

Niet bij mij.
In de winter legt het zonlicht zoveel afstand af door de atmosfeer dat er veel minder energie in het licht zit.
Op de beste winterdag, zonnig en koud, haal ik hooguit 40% van de maximale Wp van de installatie.
Met een dag opbrengst van maximaal 10% van een zomerdag.

Nee, je piek opbrengst zit doorgaans in april, als de zon al heel sterk wordt en de temperatuur nog laag is
Meestal haal ik op dat soort dagen makkelijk 100% van de maximale Wp van de installatie.
Zelfs met 7 jaar oude panelen.
Ik denk dat we het verschillend bedoelen, de opbrengst is uiteraard minder op een winterdag, maar mijn installatie (perfect op zuid, mogelijk maakt dat verschil?) haalt op een goede koele dag in april met goede zon zo'n maximaal 3kW - 3.1kW aan piek opbrengst in de app. Dat is het maximale dat mijn set kan qua panelen / omvormer. Op bijv. 9 januari deed mijn set korte tijd 2.7kW, vrij dicht tegen het maximum aan dus.

Dat is in de winter natuurlijk van korte duur, dus de dag opbrengst op die 9 januari was 'maar' 12.4 kWh totaal, terwijl ik op de beste april dag in 2023 24 kWh haalde (mijn record ooit is 25 kWh met mijn 11 paneeltjes (ook alweer 5 jaar oud).

Maar ik zit dus wel ruim boven jouw 10% dagopbrengst van een winterdag v.s. een dag in april met mijn 12.4 kWh tegenover 24 kWh, april is bij mij normaliter beter dan zomer, dan kom ik (ik denk door de hitte) niet op meer dan 20-22 kWh dag opbrengst op een mooie zomerdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
[quote]_JGC_ schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:16:
Wat doet die warmtepomp als ie 10KW vraagt? Is dat het backup element dat dan ineens inschakelt? Kan je dat uitzetten of verminderen?

Ik heb een Remeha Mercuria 16kW warmtepomp. Daarbij kreeg ik 2x een 3fase aansluiting: 1 voor de buitenunit en 1 voor het extra verwarmingselement in de binnenunit.
In de praktijk heb ik nooit vraag naar zoveel vermogen. Op een paar dagen per jaar heb ik een vraag van ongeveer 10kW, en dan ook nog heel kort.

Volgens mij kan ik het backupelement niet uitzetten in de instellingen. Alleen zorgen voor gelijkmatige vraag helpt wel om niet gelijk vol aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
Pejdref schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:28:
Opwekken en verbruiken op dezelfde fase gelijk 'heft' elkaar inderdaad wel op, in die zin dat het je hoofdzekeringen niet belast.

De belasting gaat wel volledig door je groepenkast, dat wordt nog wel eens vergeten door zonnepanelen installateurs.

Stel (onrealistisch voorbeeld in een goede installatie) je hebt vanallerlei apparatuur aanstaan wat zorgt voor een belasting van 50A op een fase, zonder zonnepanelen zou je 35A hoofdzekering er uitklappen. Leveren je zonnepanelen op dat moment echter 15A op die fase, dan gaat er maar 50-15=35A door de hoofdzekering. Er gaat echter wel 50A door je groepenkast, die vaak maar tot 40A gedimensioneerd zijn.
OK dank alvast voor t antwoord. Maar wat betekent dat dan dat er (in jouw voorbeeld) 50A door de groepenkast gaat ? Zijn er dan extra risico's, valt er iets uit en/of moeten er extra maatregelen genomen worden in de groepenkast ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Nu online
broera schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:28:
[...]

OK dank alvast voor t antwoord. Maar wat betekent dat dan dat er (in jouw voorbeeld) 50A door de groepenkast gaat ? Zijn er dan extra risico's, valt er iets uit en/of moeten er extra maatregelen genomen worden in de groepenkast ?
Je groepenkast is niet beveiligd tegen die stroom, dus in het ergste geval kan er iets doorbranden. De meeste aardlekschakelaars en hoofdschakelaars zijn geschikt voor 40A, daarboven kan er schade ontstaan. Er bestaan er ook van 63A. De gebruikte kabeldikte kan ook nog een probleem zijn.

Meestal wordt dit opgelost door een maximaal stroom beveiliging. Wat neerkomt op een extra rij hoofdzekeringen (40A meestal) die direct na de hoofdschakelaar worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Laatst online: 09:24

pistole

Frutter

Als het goed is dan gaat je PV door zijn eigen zekering (automaten). Als het goed is gaat die er eerder uit dan je hoofdzekering. Als die eigen zekering van PV niet meer is dan je hoofdzekering(en) dan zou er geen probleem moeten ontstaan.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Nu online
pistole schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:42:
Als het goed is dan gaat je PV door zijn eigen zekering (automaten). Als het goed is gaat die er eerder uit dan je hoofdzekering. Als die eigen zekering van PV niet meer is dan je hoofdzekering(en) dan zou er geen probleem moeten ontstaan.
Dit is dus niet waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
broera schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:25:
[quote]_JGC_ schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:16:

Ik heb een Remeha Mercuria 16kW warmtepomp. Daarbij kreeg ik 2x een 3fase aansluiting: 1 voor de buitenunit en 1 voor het extra verwarmingselement in de binnenunit.
In de praktijk heb ik nooit vraag naar zoveel vermogen. Op een paar dagen per jaar heb ik een vraag van ongeveer 10kW, en dan ook nog heel kort.

Volgens mij kan ik het backupelement niet uitzetten in de instellingen. Alleen zorgen voor gelijkmatige vraag helpt wel om niet gelijk vol aan te gaan.
Je warmtepomp zelf neemt niet meer dan 4kW electrisch op. Ik vermoed dat je een 6 of 9kW verwarmingselement hebt (volgens de technische specs bestaat er een 3, 6 en 9kW versie). Dat is enorme overkill. Ik zou eens op zoek gaan welke versie jij hebt en of je deze niet kunt downsizen. Wellicht kan je één of twee fasen uitzetten om het vermogen te dimmen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Technician- in "Remeha Mercuria / Eria warmtepomp topic"

Deze dus. Backup heater is 3x 3KW, elk op een fase, daarvan koppel je 2 af en dan nog heb je voldoende vermogen. Verder instellingen om die backup heater minder snel in te laten schakelen.

Leuk spul, die CV boeren die warmtepompen gaan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
Pejdref schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:39:
[...]

Je groepenkast is niet beveiligd tegen die stroom, dus in het ergste geval kan er iets doorbranden. De meeste aardlekschakelaars en hoofdschakelaars zijn geschikt voor 40A, daarboven kan er schade ontstaan. Er bestaan er ook van 63A. De gebruikte kabeldikte kan ook nog een probleem zijn.

Meestal wordt dit opgelost door een maximaal stroom beveiliging. Wat neerkomt op een extra rij hoofdzekeringen (40A meestal) die direct na de hoofdschakelaar worden geplaatst.
OK, dus qua aansluitwaarde van 3x25A zit ik wel goed. Maar in de gevallen dat er veel apparaten tegelijk 'aan' zijn is er het risico op schade vanwege overschrijding van de 40A op groepenkastniveau.
Stel weer scenario mooie koude winterdag: 10-12 kW warmtepomp + 10-14kW panelen + laden auto 7 kW + koken 5 - 7 kW + oven 3,5 kW + quooker 2,5 kw = is worst case 47,5 kW. Maar is wel onrealistisch zo omdat niet al die activiteiten op hetzelfde tijdstip plaatsvinden. Redeneer ik zo goed ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@broera Je aardlekschakelaars zijn waarschijnlijk berekend op 40A. Die worden gevoed door 35A vanaf de netbeheerder en 16A of 20A vanaf je zonnepanelen. Zit je in totaal op 51A of 55A wat door zo'n aardlek gaat en daar zijn ze niet op berekend. Mocht je 63A aardlek hebben is dat geen issue.

Bij terug naar 3x25 zit je op 41A of 45A afhankelijk van hoe je PV afgezekerd is. 41A valt binnen de toleranties van een 40A aardlek en mag nog. Zit je hoger moet je ofwel 63A aardlekschakelaars nemen, ofwel een 40A beveiliging aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:23
@broera die piekbelasting valt heel erg mee. De automaten volgens een B-krakteristiek kunnen bijna een uur (3000sec) een overbelasting van 40% aan voordat ze trippen.

Dit betekent dat een 25A automaat ongeveer een uur een stroom van 35A aan kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat voor warmtepomp heb je die 10kW vraagt?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:43
Gewoon terug naar 3x25a, elk normaal huis waar 1 gezin in woont zonder sauna, jacuzzi of zwembad kan op 3x25a.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-06 09:14
Niet dat ik de wijsheid in pacht heb maar:

Je hebt 3-fase met 35A hoofdzekering. Deel je dit door 1,6 betekent dat je misschien automaten hebt van max 20A. Voor deze automaten zit een aardlekschakelaar die in een normaal huis tot 40A kan hebben (kan ook 63A).
Kan ook dat je geen automaten en aardlekschakelaars hebt, dan heb je aardlekautomaten die dan fungeren als automaat met max. 20A en uiteraard de functie van de aardlekschakelaar hebben.
Kan zijn dat dit allemaal is uitgevoerd in 16A omdat 25A hoofdzekering (meest gebruikt want goedkoper dan 35) delen door 1,6 is afgerond 16A.

Dus je warmtepomp zit op een 3 fase automaat van 20A of op een 3 fase automaat van 16A dit kan omdat je, je zonnepanelen zouden op een 20A automaat moeten zitten omdat dit meer is dan 3*230*16=11000W.
Of je hebt een omvormer van max 11kW.

Foto van je meterkast zegt een hele hoop! net zoal hoe groot je omvormer is!

Heb je 20A automaten en je gaat naar 25A hoofdzekering MOET je deze automaten (laten) vervangen door 16A automaten.

Over het afkoppelen van je warmte-element zul je eerst info moeten inwinnen of dit kan en mag.
Zou erg vervelend zijn als dit element in een strenge (kuch kuch) winter de geest geeft en de oorzaak is dat dit niet goed aangesloten zit.

Buiten al de goede raad, laat eens een expert komen kijken in plaats van al die goedbedoelde raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Remeha heeft er bij die warmtepomp voor gekozen om 3x3000W warmte element toe te passen. Ding gaat ook te pas en te onpas aan, vandaar de link naar het topic hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

Marc25579 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:08:

Je hebt 3-fase met 35A hoofdzekering. Deel je dit door 1,6 betekent dat je misschien automaten hebt van max 20A. Voor deze automaten zit een aardlekschakelaar die in een normaal huis tot 40A kan hebben (kan ook 63A).

Heb je 20A automaten en je gaat naar 25A hoofdzekering MOET je deze automaten (laten) vervangen door 16A automaten.
Selectiviteit is niet verplicht dus het MOET niet.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

_JGC_ schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:13:
Remeha heeft er bij die warmtepomp voor gekozen om 3x3000W warmte element toe te passen. Ding gaat ook te pas en te onpas aan, vandaar de link naar het topic hierboven.
vooral onpas.

remeha moet het gewoon laten bij gasketels.

het zijn juist die hele zware machines die geen heaters nodig hebben omdat die toch al veel te zwaar zijn overbemeten door de installateur.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 29-03-2024 20:25 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
broera schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:18:
[...]

OK, dus qua aansluitwaarde van 3x25A zit ik wel goed. Maar in de gevallen dat er veel apparaten tegelijk 'aan' zijn is er het risico op schade vanwege overschrijding van de 40A op groepenkastniveau.
Stel weer scenario mooie koude winterdag: 10-12 kW warmtepomp + 10-14kW panelen + laden auto 7 kW + koken 5 - 7 kW + oven 3,5 kW + quooker 2,5 kw = is worst case 47,5 kW. Maar is wel onrealistisch zo omdat niet al die activiteiten op hetzelfde tijdstip plaatsvinden. Redeneer ik zo goed ?
En als de hele wijk dat tegelijk doet, knalt er een transformatorkastje uit. Alles tegelijk aanzetten is niet realistisch. En als je hoofdzekering een automaat is, hoef je die in het uiterste geval alleen weer aan te zetten mocht het toch misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RemcoDelft schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:25:
[...]

En als de hele wijk dat tegelijk doet, knalt er een transformatorkastje uit. Alles tegelijk aanzetten is niet realistisch. En als je hoofdzekering een automaat is, hoef je die in het uiterste geval alleen weer aan te zetten mocht het toch misgaan.
dat is niet hoe (wijk) aansluitingen werken. en de hele wijk doet zoiets niet. en de netbeheerders hebben meer dan genoeg marge op de wijken zitten om wat laadpalen en inductieplaatjes extra te kunnen trekken zonder een hele postcode in het donker te zetten.

als wijken teveel in de marge gaan zitten word de aansluting in de wijk opgewaardeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 29-03-2024 20:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Over het afkoppelen van je warmte-element zul je eerst info moeten inwinnen of dit kan en mag.
Zou erg vervelend zijn als dit element in een strenge (kuch kuch) winter de geest geeft en de oorzaak is dat dit niet goed aangesloten zit.

Buiten al de goede raad, laat eens een expert komen kijken in plaats van al die goedbedoelde raad.
Het probleem met Remeha is dat ze geen end user support leveren, dus of het kan en mag kom je alleen achter door het te doen.
Ze verwijzen alles door naar de installateur. Gezien 16KW met 9KW backup heater weet die installateur waarschijnlijk ook niet waar hij mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
flippy schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:22:
wat voor warmtepomp heb je die 10kW vraagt?
Een Remeha Mercuria 16kW. Beetje overkill blijkt achteraf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera

Kan ook dat je geen automaten en aardlekschakelaars hebt, dan heb je aardlekautomaten die dan fungeren als automaat met max. 20A en uiteraard de functie van de aardlekschakelaar hebben.
Kan zijn dat dit allemaal is uitgevoerd in 16A omdat 25A hoofdzekering (meest gebruikt want goedkoper dan 35) delen door 1,6 is afgerond 16A.

Dus je warmtepomp zit op een 3 fase automaat van 20A of op een 3 fase automaat van 16A dit kan omdat je, je zonnepanelen zouden op een 20A automaat moeten zitten omdat dit meer is dan 3*230*16=11000W.
Of je hebt een omvormer van max 11kW.

Foto van je meterkast zegt een hele hoop! net zoal hoe groot je omvormer is!

Dank voor je goede raad! Ik heb 2 foto's van mijn meterkast toegevoegd. Mijn omvormer is 9000wp en daar haal ik max zo'n 7500 watt op bij een hele zonnige dag. Ik ben voornemens om nog eens 5000wp toe te voegen aan dit systeem. Dat zou dan nog binnen de tolerantie van 3x25a blijven, toch ?

Ik heb (dacht ik) 1 automaat van 20a, voor de electrische auto, en aar zit dan ook een load balancer op.

Omdat ik al 5 jaar een energiemanagementsysteem op de P1-meter heb, heb ik eens goed naar de data gekeken. In de praktijk zijn er 3-5 dagen per jaar waarin ik even (5 minuten of minder) 12.000 watt verbruik. Dat is altijd in de winter en ligt aan de warmtepomp.

Koken is ook allemaal electrisch (3fase), maar als we koken staat de warmtepomp altijd uit vanwege ons dynamisch energiecontract.

Wat voor advies heb je / hebben jullie nog meer voor mij? Ik denk nog steeds dat 3x25 werkbaar moet zijn, maar ik ben ook geen expert. Dank alvast voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osho7si72ejOnBTKrdbgOsEn7Ck=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/6oxjZgmAMrs4Z2Xxty6LDYgH.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fovcyaDd4Yei6BYWLNKQPOGbjpQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/k2zH6dkcm26x9uxqqz62nxgG.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:49
broera schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:47:
Koken is ook allemaal electrisch (3fase), maar als we koken staat de warmtepomp altijd uit vanwege ons dynamisch energiecontract.
En de loadbalancer schakelt dan de auto uit. Opgelost! 3x25A it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik zie automaten... wat is dan het probleem... als je hoofdzekering wel klapt door overbelasting wacht je even tot die weer is afgekoeld en je zet 'm zo weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
_JGC_ schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 00:16:
Ik zie automaten... wat is dan het probleem... als je hoofdzekering wel klapt door overbelasting wacht je even tot die weer is afgekoeld en je zet 'm zo weer aan.
Het probleem is dat ik er geen verstand van heb. Maar zo'n post hier op de groep helpt daar wel bij ;-)
Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Omdat ik al 5 jaar een energiemanagementsysteem op de P1-meter heb, heb ik eens goed naar de data gekeken. In de praktijk zijn er 3-5 dagen per jaar waarin ik even (5 minuten of minder) 12.000 watt verbruik. Dat is altijd in de winter en ligt aan de warmtepomp.
Dan heb je het antwoord op je vraag toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
Osxy schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:15:
[...]

Selectiviteit is niet verplicht dus het MOET niet.
Waarom is selectiviteit niet verplicht? Als ik dit opzoek dan krijg ik dit bovenaan:

"De verplichting tot selectiviteit is er overigens niet. Alleen op het overdrachtspunt tussen netbeheerder en installatie is in de netcode elektriciteit (uitgave ACM), een verplichting opgenomen over selectiviteit tussen de beveiliging van de netbeheerder en de hoofdbeveiliging in de installatie."

Dit betekent dus dat je bij een hoofdzekering van 25A daarna verder MOET gaan met 16A en dan mag je dus niet je 20A automaat laten zitten.

Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc25579
[...]
Dank voor je goede raad! Ik heb 2 foto's van mijn meterkast toegevoegd. Mijn omvormer is 9000wp en daar haal ik max zo'n 7500 watt op bij een hele zonnige dag. Ik ben voornemens om nog eens 5000wp toe te voegen aan dit systeem. Dat zou dan nog binnen de tolerantie van 3x25a blijven, toch ?
7500W max. en je hebt 14000W dan heb je panelen verdeeld over oost/west of noord/zuid, toch?
9000/230/3=13A betekent dat je bij een 16A automaat en hoger goed zit.
Die 5000 zal dan zonnepanelen zijn, is aan jezelf uiteraard maar of dit loont betwijfel ikzelf.
Ik heb (dacht ik) 1 automaat van 20a, voor de electrische auto, en aar zit dan ook een load balancer op.
Dat is dan nu juist wat ik mij afvraag, mag je een 20A automaat hebben bij 25A hoofdzekering?
Ik neem aan dat je het hier ook over een 3 fase automaat hebt.
12000/3/230=iets meer dan 17A en kortstondig is dit geen probleem.
Wat voor advies heb je / hebben jullie nog meer voor mij? Ik denk nog steeds dat 3x25 werkbaar moet zijn, maar ik ben ook geen expert. Dank alvast voor het meedenken!
5000 erbij? ik zou dan eens gaan kijken naar het idee van een thuisbatterij in de vorm van wat zonneplan nu aanbied. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2230992

3*25 is zeker werkbaar voor misschien wel 99% van de gevallen en aangezien dat je hoofdzekering bestaat uit automaten kun je makkelijk de automaat weer aanzetten nadat je het probleem (warmtepomp+koken+auto) hebt uitgezet.

Ik zou gaan voor die 3*25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
Marc25579 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:31:
[...]

7500W max. en je hebt 14000W dan heb je panelen verdeeld over oost/west of noord/zuid, toch?
9000/230/3=13A betekent dat je bij een 16A automaat en hoger goed zit.
Die 5000 zal dan zonnepanelen zijn, is aan jezelf uiteraard maar of dit loont betwijfel ikzelf.

Ik heb nu 9KW (op 3 fase) en er komt dan 5KW bij, met een tweede omvormer op 1 fase (advies van installateur). De nieuwe panelen komen inderdaad op een andere hoek. In theorie heb ik dan 14kw installatie, maar dat haal ik nooit vanwege de verschillende ligging van de panelen.

[...]

Dat is dan nu juist wat ik mij afvraag, mag je een 20A automaat hebben bij 25A hoofdzekering?
Ik neem aan dat je het hier ook over een 3 fase automaat hebt.

Nee, mijn auto is een Nissan Leaf 40kW (ook geschikt als batterij, met een bidirectionele lader, maar dat is een ander projectje ;-) . Deze auto kan maar 1 fase 20A laden. En daar zit dus wel een load-balancer op.

[...]

12000/3/230=iets meer dan 17A en kortstondig is dit geen probleem.

[...]

5000 erbij? ik zou dan eens gaan kijken naar het idee van een thuisbatterij in de vorm van wat zonneplan nu aanbied. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2230992

3*25 is zeker werkbaar voor misschien wel 99% van de gevallen en aangezien dat je hoofdzekering bestaat uit automaten kun je makkelijk de automaat weer aanzetten nadat je het probleem (warmtepomp+koken+auto) hebt uitgezet.

Ik zou gaan voor die 3*25
Hartelijk dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:53

timovd

Voorsprong door techniek

Je PV systeem is afgezekerd op 20A, neem ik aan? Als je <35A uit het net kunt halen, kan er dus 55A door je groepenkast. Heeft je kast een remautomaat naar je eindgroepen (verbruikers) en/of heb je componenten die 63A aankunnen? Zelfs al ga je naar 3x25A, moet je daar rekening mee houden.
Edit: Ik zie een B16 voor PV. Hoe kom je aan 14kW van je zonnepanelen? Is dat op basis van het Wp van de panelen en niet de omvormer zelf?
Mijn omvormer is 9000wp en daar haal ik max zo'n 7500 watt op bij een hele zonnige dag. Ik ben voornemens om nog eens 5000wp toe te voegen aan dit systeem.
Gebruik a.j.b. de juiste termen. Dit is niet te lezen.
gokje: 9000Wp panelen, 7500Wh/dag.

[ Voor 43% gewijzigd door timovd op 02-04-2024 12:40 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

[...]
...
...
Ik zie een fornuisgroep achter één 1f ALS. Wie heeft die aangesloten 8)7 ? Mag wel achter een 35A aansluiting, maar niet handig. Als je naar 3x25A gaat, moet je die dan ook écht naar 3f overzetten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
timovd schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:32:
Je PV systeem is afgezekerd op 20A, neem ik aan? Als je <35A uit het net kunt halen, kan er dus 55A door je groepenkast. Heeft je kast een remautomaat naar je eindgroepen (verbruikers) en/of heb je componenten die 63A aankunnen? Zelfs al ga je naar 3x25A, moet je daar rekening mee houden.
Edit: Ik zie een B16 voor PV. Hoe kom je aan 14kW van je zonnepanelen? Is dat op basis van het Wp van de panelen en niet de omvormer zelf?

Het huidige zonnepanelensysteem is 9000 wp. En er komt er eentje nog bij (die is nog niet geinstalleerd) van 6500 wp. Vandaar die 14 kw (omvormercapaciteit) .

Wat is een remautomaat eigenlijk ?

[...]

Gebruik a.j.b. de juiste termen. Dit is niet te lezen.
gokje: 9000Wp panelen, 7500Wh/dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
timovd schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:35:
[...]

Ik zie een fornuisgroep achter één 1f ALS. Wie heeft die aangesloten 8)7 ? Mag wel achter een 35A aansluiting, maar niet handig. Als je naar 3x25A gaat, moet je die dan ook écht naar 3f overzetten.
Oh echt? Is mij nooit opgevallen, dat heeft de keukenboer destijds gedaan. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Een rem-automaat zorgt er voor dat er niet meer dan 40A naar de eindgroepen gaat. De meeste ALS's en ook de interne bedrading is vaak geschikt voor maximaal 40A. Als je een aansluiting hebt van 35A is dat prima, maar als je dan nog een PV-installatie hebt, moet je dit optellen bij de hoofdaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc25579
Ik had ook nog niet goed naar de foto gekeken ;)
In ieder geval heb ik, onder eigen beheer, al eind 90 mijn toenmalige gekochte inductiekookplaat voorzien van 3 fase aansluiting.
Netbeheerder gebeld, geloof heette toen hier MEGA, kan ik 3 fase van jullie krijgen? Ja zeker meneer, de kabel is al voorzien. U zorgt voor een meterkast komen wij daarna de 3 fases aansluiten.
Wat kost dat en hoelang gaat dat duren? kost niks, meneer en maandag bellen voor het eind van de week heeft u 3 fases.
Electroboer gebeld en bij praxis gekeken wat een meterkast kostte, bleek de kast met inbouw 6 tientjes duurder dan bij de praxis. En ook binnen 1 week geleverd en geplaatst. Heb zelf de kabel van meterkast naar keuken getrokken.
Dat waren nog tijden 8)
Ik geloof van een kookgroep had men toen nog nooit gehoord.
Echt weer een nederlandse uitvinding |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Mercuria heeft het element in 3 stappen. Als je van de 3 stappen er twee uit zet (maar op 1 fase aansluiten of de bruggen weghalen) gaat je WP nooit meer die 10kw vragen.
Probleem opgelost en ook beter voor de stroomrekening, netbalans, SCOP etc. etc

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1