Opstartgeluid relais SMA Sunny-Tripower beperken

Pagina: 1
Acties:

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Hallo allemaal,

Sinds een tijdje heb ik een SMA Sunny Tripower met 2x 10 panelen op het dak liggen (oost-west). De omvormer hangt op zolder, die ook als slaapkamer gebruikt wordt. Nu klikt het relais in de omvormer bij het opstarten (mits voldoende licht op de panelen valt) een aantal keer achter elkaar... lijkt mij normaal gedrag.

Echter is dit toch best storend. Nu heb ik wat zitten zoeken op het forum, en vraag me af of iemand weet of hier (wellicht in de software van SMA) iets aan te doen is. Ik las ergens een reactie dat je kon instellen dat de omvormer pas na een x tijd weer opnieuw gaat proberen aan te schakelen (als de opbrengst van de panelen is toegenomen bijvoorbeeld). Volgens mij ging dit over een ander merk omvormer.

Alternatief is wellicht de ruimte waar de omvormer hangt af te sluiten met een deur (is nu een wandje die aan 1 zijde open is), en te isoleren met een geluiddempend materiaal... Ik weet echter niet of dit afdoende is. Dus vandaar mijn zoektocht naar alternatieven...

Iemand die weet wat er met de SMA software mogelijk is?

Alvast dank!

M.v.g.

Kees

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Dus je wilt serieus een wand met deur gaan plaatsen om een geluid van een relais te kunnen beperken? Misschien was het dan handiger geweest om micro-omvormers te nemen, maar oke.

Je kan eventueel een kastje er omheen bouwen en zorgen dat deze in ieder geval boven en onder open is zodat de omvormer zijn warmte kwijt kan. Dit kastje goed isoleren, pas de juiste dempingsmaterialen toe, dan kom je vast een heel eind.

• HKees
RobertV70 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:06:
Dus je wilt serieus een wand met deur gaan plaatsen om een geluid van een relais te kunnen beperken? Misschien was het dan handiger geweest om micro-omvormers te nemen, maar oke.

Je kan eventueel een kastje er omheen bouwen en zorgen dat deze in ieder geval boven en onder open is zodat de omvormer zijn warmte kwijt kan. Dit kastje goed isoleren, pas de juiste dempingsmaterialen toe, dan kom je vast een heel eind.
De wand staat er al... enkel nog een deur maken..

Jouw idee is zeker ook een goede... heb de ventilatiebox ernaast hangen. Misschien kan ik aan de bovenzijde afzuigen (en onderaan toevoeren) om de warme lucht kwijt te raken..

[ Voor 13% gewijzigd door HKees op 30-03-2024 18:26 ]

• HKees
Ik was eerder benieuwd of er nog andere (softwarematige) oplossingen mogelijk zijn voordat ik een 'kast ga timmeren'..

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Heb je niet een te zware omvormer voor te weinig panelen met te weinig spanning. Vervangen door een 1-fase exemplaar scheelt je al een hoop relais :) Omruilen op marktplaats ofzo.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Overigens herken ik het vake opstarten ook met de Effekta ES5000 omvormer. Die heeft een heel slechte opstartprocedure waardoor de relais soms een flinke tijd staan te klapperen in de ochtend. De Effekta ES2200 (zelfde bouwjaar) heeft vreemd genoeg een veel betere opstartprocedure. StecaGrid Coolcept 4200 doet ook heel mooi opstarten.

Een goeie omvormer doet eerst de panelen goed belasten (=testen) voordat ie overgaat tot inschakelen.

• HKees
Hij klikt een keer of 4 - 6... Er hangt een vermogen op van 7800 WP, omvormer is 5 kW, maar wel in oost-west opstelling (bij het opstarten doen er dus slechts 10 panelen mee). 1 fase heb ik destijds naar gekeken... maar daar moest een enorm dikke kabel naar toe (6 mm2 ofzo).

SMA is volgens mij een kwaliteitsmerk, dus ik denk niet dat dat zozeer het probleem is...

[ Voor 14% gewijzigd door HKees op 31-03-2024 14:34 ]

• Psychoray
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-11 13:55
Herkenbaar dit. We hebben hier de slaapkamerdeur op eerste verdieping altijd gesloten tijdens het slapen, omdat de omvormer zo ongelofelijk veel lawaai maakt op zolder. Gaat overigens gedurende de dag ook lekker door. Het is dat het geld oplevert, anders had ik de boel uitgezet

Nog een oplossing gevonden toevallig?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan dmv modbus address 40016 de omvormer op 0% zetten (en op 100%)
Met een andere instelling zorg je dat dan het relais uit blijft
AUijtdehaag in "Het grote SMA topic"

Heb je home assistant?
Dan bepaal je zelf wanneer hij aan of uit gaat dmv druksensoren onder je matras ofzo 8)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2024 13:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:09
Ik hoor hem 's ochtends altijd klikken (wordt er altijd wel vrolijk van want Opwekking. Maar wij hebben de afzuig ventilator de hele nacht op stand drie voor de white noise :) helpt ook

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• HKees
AUijtdehaag schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:32:
Je kan dmv modbus address 40016 de omvormer op 0% zetten (en op 100%)
Met een andere instelling zorg je dat dan het relais uit blijft
AUijtdehaag in "Het grote SMA topic"

Heb je home assistant?
Dan bepaal je zelf wanneer hij aan of uit gaat dmv druksensoren onder je matras ofzo 8)
Haha, dat is wel heel geavanceerd. Ook zeker nog een algoritme inbouwen dat wanneer de druksensor herhaaldelijk opkomt en afvalt in een korte tijdspanne, hij het negeert? O-)

• HKees
timpel_800 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:08:
Ik hoor hem 's ochtends altijd klikken (wordt er altijd wel vrolijk van want Opwekking. Maar wij hebben de afzuig ventilator de hele nacht op stand drie voor de white noise :) helpt ook
Nou... om zes uur smorgens vind ik toch niet zo fijn. Daarbij... eenmaal wakker gaan bij mij meestal de raderen draaien (aard van het beestje), en is het slapen gedaan...

• HKees
Psychoray schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:25:
Herkenbaar dit. We hebben hier de slaapkamerdeur op eerste verdieping altijd gesloten tijdens het slapen, omdat de omvormer zo ongelofelijk veel lawaai maakt op zolder. Gaat overigens gedurende de dag ook lekker door. Het is dat het geld oplevert, anders had ik de boel uitgezet

Nog een oplossing gevonden toevallig?
Ik heb de doorgang naar de omvormer voor tijdelijk even gebarricadeerd met dozen en kussens, dat werkt (maar handig is het niet als je achter het knieschot moet zijn). Dus voor de lange termijn maar eens kijken of ik er toch een deur in maak...
Pagina: 1