Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.V.V
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-05-2024
Beste Tweakers,

Ik heb even een vraag.
Ik ga de bestaande zonnepanelen die op het dak liggen uitbreiden mede omdat mijn omvormer aan vervanging toe is .
Er liggen nu 30 x 250wp panelen op uit 2013.
Nu wil ik er 10 bij leggen van ook 250wp ook uit ongeveer 2013.
Alle zonnepanelen liggen vol op het zuiden.
Dan zit ik precies goed met mijn verbruik.

in totaal komt er dus 10.000wp op te leggen allen uit 2013.

Nu wil ik een Huawei omvormer gaan kopen.
Ik twijfel tussen een 8ktl(8kw) of een 10 ktl.(10kw)

Ik kan een 10 ktl overnemen van een maatje van mij voor 850 euro.
Of een 8 ktl kopen voor 1300 euro.

Zal er veel verschil in zitten wat opbrengst betreft?

Omdat de zonnepanelen al 10 jaar oud zijn zullen ze wel wat verlies hebben daarom twijfel ik welke ik zal nemen.

wat zouden jullie adviseren en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-04 18:06
je weet dat oude zonnepanelen soms duurder zijn als nieuwe kopen?
(reken de kosten per Wp uit, dan zie je het beter en sneller, vergeet ook de bevestegings kosten niet)
een paneel als dit:
https://www.winkelman-zon...eo-n-type-full-black.html
kost maar 76€ en dan meteen een 420Wp dus 76€/420Wp= 0,18€/Wp.
dan moeten oude panelen wel heel goedkoop zijn om nog effectief te zijn. ;)

je hebt een 3fase zo te lezen.
de meeste 3fase omvormers kunnen maximaal 1000V aan per mpp.
(de meeste is niet allemaal, dus check die even goed, kan ik niet gokken.)
de meeste 250Wp panelen leveren 30Vmpp en 39Voc.
(de meeste is niet allemaal, dus check die even goed, kan ik niet gokken.)
dan is er ook nog een temperatuur invloed, simpel gesteld 10% in de + en in de -.

dus 1000V - 10% = 900V / 39Voc = maximaal aantal panelen per mpp. (grofweg een 22 tot 23 per mpp, maar is gok met deze gegevens)
(of de omvormer nu 3000W of 15000W is dat maakt geen bal uit voor het werken, alleen het aftoppen verschild.)

(een tip die ik aanraad.
hang maximaal de oude panelen aan 1 mpp van de omvormer.
hang aan mpp 2 dan nieuwe panelen(minimaal 12).
hier ben je meestal beter mee uit.)

edit:
nog een tip neem de 30x250Wp oude panelen + 10x250Wp.
maak 1 string van 20 panelen op zuid + 1 string van 20 panelen op noord.
dan kunnen die 2 gewoon op 1 mpp van de omvormer. >:)
dan heb je nog mpp 2 over voor nog 12(of meer) nieuwe.
(of te wel oude panelen parallel op 1 mpp.)
of hier een grofweg variant op. ;)
2x15x250Wp kan ook op een 3fase omvormer b.v., dan heb je nog steeds 1 mpp over voor iets nieuws er bij.
etc... etc...

een 8kW omvormer of een 10kW omvormer, het maakt niet zo heel veel uit.
zelfs met nieuwe panelen maakt het niet uit.
een paneel levert meer als 98% van de tijd toch minder als 70% van zijn Wp op.
dus 30% meer Wp als vermogen omvormer is amper schade aan de opbrengst per jaar.
(ik heb zelfs 5770Wp op een 3kW omvormer gehad, merkte amper verschil nadat het een 4kW omvormer werd. nu een 6440Wp op 4,6kW (hybride)omvormer te zwaar voor wat ik nodig heb maar wil voorbereid zijn op toekomst.)

[ Voor 32% gewijzigd door migjes op 28-03-2024 16:58 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.V.V
Bedankt voor je reactie Migjes.
Het klopt dat ik een 3 fase aansluiting heb.

het blauwe gedeelte zijn de 30 panelen die blijven liggen.
Het rode gedeelte ga ik eraf halen deze panelen zijn al 25 jaar oud (95wp) en draaid op een apparte omvormer.

Nu wil ik dus op het rode gedeelte 10 zonnepanelen leggen. meer passen er niet op.

Het is best een klus om de 30 die blijven liggen allemaal te verplaatsen naar een zuid-noord opstelling.

Als ik de 30 bestaande panelen aan elkaar koppel zoals ze nu liggen dan kan dat niet op 1 string.
Daarom dacht ik om er 10 bij te leggen op het rode gedeelte en deze aan te sluiten op blauwe gedeelte.
Dat is het minste werk lijkt mij.

Maar het maakt dus volgens jou niet zoveel uit of het een 8kw of 10kw omvormer word? Op een systeem van 10.000wp

ps. Ik kan nu 10 panelen kopen alleen die zijn 285wp per stuk zou dat nog een probleem geven om die aan te sluiten op de bestaande 250wp panelen?

[ Voor 19% gewijzigd door R.V.V op 29-03-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ehhh, mmmm, tja....
hier moet ik ook over na denken.

heb je gegevens van de panelen ?(ik gok nog steeds de Vmpp en de Voc, en dat is niet handig om een juiste tip te geven.)
zijn de hoeken van de panelen een beetje het zelfde?

een 8kW of een 10kW omvormer, die hebben beide 1000V als max, en dat is dus het zelfde voor beide.
jep, een 8kW zal maar 8kW het net op zetten en een 10kW zal 10kW het net op zetten, maar ook een 3fase 3kW omvormer kan de zelfde hoeveelheid aan en dat is 1000V.
dus dit boeit niet zoveel. (aftoppen heeft vaak meer met de bloeddruk van de gebruiker te maken als echt verlies.)

maar?
4x5x95Wp=1900Wp versus 10x250Wp=2500Wp
voor 600Wp meer al die moeite doen :?

(er is ook een mogelijkheid om nieuwe en oude panelen te mixen in 1 string.
maar ik heb 0 gegevens om daar iets van te kunnen zeggen. dus vul die gevraagde gegevens aan.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:28
Heb je de afmetingen van het schuine dak,
En wat kosten die 10x250 wp je?
Want mijn vermoeden is dan je 8x 430 kan leggen... Maar ligt sterk aan afmetingen van dak.

Dan zou ik gewoon schuin dak op eigen omvormer doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Beetje een illegaal bouw werk of niet?
Met de afstand tot de rand en de hoogte?

Normaal geef ik advies hoor, maar ik wil ook wel eens wat anders. :+

Edit: SMA kan polystring aan, 2x 15 op 1 ingang en 10x overig nieuw panelen
Even invoeren
Het grote SMA topic

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-03-2024 19:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.V.V
@migjes Het zijn centrosolar panelen S250P Proffesional.
Vmpp is 29.73 V
Lmpp is 8.41 A
Voc is 37.62 V
lsc is 8.91 A

Ik snap niet wat je bedoeld met of de hoeken hetzelfde zijn.

Volgens de vorige eigenaar brengen de 20 panelen van 25 jaar oud( SHELL RSM 95WP) nog 800kw wat. Deze zitten op een mastervolt 1800 omvormer (is volgens mij een 1 fase omvormer) van 25 jaar oud.

De omvormer van de 30 zonnepanelen is aan het overlijden. Omdat ik toch een nieuwe omvormer moet kopen dacht ik dat het makkelijk was om alles op 1 omvormer aan te sluiten.

@99ruud99 De afmetingen van het dak weet ik niet precies ik weet wel de maten van de panelen die er nu op liggen dan kom ik uit op 5.31x3.55 m
De panelen kosten 22.50 per stuk dus 225 euro totaal.
Als ik nieuwe panelen ga leggen op het schuine dak dan moet ik 2 omvormers kopen 1 voor de nieuwe en 1 voor de oude.
En aangezien een omvormer ongeveer 10 jaar mee gaat kan ik over 10 jaar alles in 1 keer gaan vervangen omdat de zonnepanelen dan ook ruim 20 jaar zijn.

@AUijtdehaag Ik heb geen id of dit illegaal is op deze manier. Het is in 2013 gelegd door een zonnepaneel bedrijf ik heb het huis pas gekocht. het ligt wel aardig dicht op de rand ja dat klopt.

Ik dacht dat het vrij simpel was om 10 panelen aan de huidige 2 strings toe te voegen en dan 1 nieuwe omvormer kopen, Maar blijkbaar is het toch wat ingewikkelder.

De 30 zonnepanelen die blijven liggen wekken 6000kw op volgens de vorige eigenaar.
ik verbuik ongeveer 7800-8000kw per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
R.V.V schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:48:
@migjes Het zijn centrosolar panelen S250P Proffesional.
Vmpp is 29.73 V
Lmpp is 8.41 A
Voc is 37.62 V
lsc is 8.91 A

Ik snap niet wat je bedoeld met of de hoeken hetzelfde zijn.
de hoek is waar kijken de panelen naar toe.
vaak de hoek van het dak of de schans, maar ook de richting (denk oost-west-zuid)
per mpp horen de panelen de zelfde kant op te kijken.
(kleine afwijking kan wel als het moet.)
2x mpp dan kun je 2 verschillende hoeken gebruiken.
Volgens de vorige eigenaar brengen de 20 panelen van 25 jaar oud( SHELL RSM 95WP) nog 800kw wat. Deze zitten op een mastervolt 1800 omvormer (is volgens mij een 1 fase omvormer) van 25 jaar oud.
dat zijn geen foute panelen en zouden met gemak een 1500kWh per jaar moeten doen.
de omvormer, die is niet origineel, die is te nieuw.
aan de panelen, daar zou je eens een Voc meting aan moeten doen.
(als je niet weet hoe dat moet zeg dat is erg simpel als je het weet.)
De omvormer van de 30 zonnepanelen is aan het overlijden. Omdat ik toch een nieuwe omvormer moet kopen dacht ik dat het makkelijk was om alles op 1 omvormer aan te sluiten.
een omvormer die aan het overlijden is, doet het in mijn ogen nog steeds.

nieuwe omvormer kan, dan moet je wel 2x15x250Wp op 1 mpp zetten.
(is wat veel Ampp, maar de Vmpp is wat lager maar wel oke.
parallel/polystring zo als @AUijtdehaag al melde.)
en de oude 20x95Wp op mpp 2.
(hier is de Voc meting nodig zodat we weten of en hoe dit kan.)
@99ruud99 De afmetingen van het dak weet ik niet precies ik weet wel de maten van de panelen die er nu op liggen dan kom ik uit op 5.31x3.55 m
De panelen kosten 22.50 per stuk dus 225 euro totaal.
Als ik nieuwe panelen ga leggen op het schuine dak dan moet ik 2 omvormers kopen 1 voor de nieuwe en 1 voor de oude.
En aangezien een omvormer ongeveer 10 jaar mee gaat kan ik over 10 jaar alles in 1 keer gaan vervangen omdat de zonnepanelen dan ook ruim 20 jaar zijn.

@AUijtdehaag Ik heb geen id of dit illegaal is op deze manier. Het is in 2013 gelegd door een zonnepaneel bedrijf ik heb het huis pas gekocht. het ligt wel aardig dicht op de rand ja dat klopt.
het is niet illegaal als in bankovervallen.
maar wel, als er een buurman/vrouw klaagt bij de gemeente, dan moet je het aanpassen.
normaal moet je van af de straat in een 45graden hoek de panelen niet kunnen zien.
wat grofweg neer komt op, hoogste punt schans = afstand tot de dakgrens.
en die haal je nooit, lol.
(niemand hier gaat je aangeven hoor, het spreekwoord: een goede buur is beter als een verre vriend, is hier van toepassing.)
Ik dacht dat het vrij simpel was om 10 panelen aan de huidige 2 strings toe te voegen en dan 1 nieuwe omvormer kopen, Maar blijkbaar is het toch wat ingewikkelder.

De 30 zonnepanelen die blijven liggen wekken 6000kw op volgens de vorige eigenaar.
ik verbuik ongeveer 7800-8000kw per jaar.
het is simpel, maar effectiviteit is wat ingewikkelder.
en on effectief werken, doe ik liever met een kratje bier in de tuin. ;)

Pagina: 1