Wat is de volgende stap voor home cinema setup?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 18:56
Ik heb recent mijn setup een upgrade gegeven en heb nog een aantal vragen, ik zal ze hieronder genummerd neerzetten zodat reageren ook makkelijker gaat.

Ik was in het bezit van de Kef Q-series (4xQ900, Q600 + subs).

De setup is nu als volgt:
Front: 2x Kef R900
Rear: 2x Kef R500
Center: Kef R200c (de 600 is lastig aan te komen?)
Height (op de fronts): 2x Kef R50
Subs: 1x Kef Q400b + 1x Kef R400b. Nog een 2e Q400b aanwezig, maar niet in gebruik.
Oftewel een 5.2.2 setup.
Receiver: Onky TX-NR737
TV: LG C8 55 inch
Mediaplayer: Zappiti One SE 4K HDR (bewuste keuze vanwege de aparte uitvoer audio en video ivm geen ondersteuning HDR van de Onkyo).

Waar gebruik ik het voor? Muziek en films.

Ik heb meerdere vragen.

1. De subs. Wat is hierin wijsheid? Is het wijs om bv de 2Q's te verkopen en daarvoor nog een R aan te schaffen? Is het wellicht wijzer alle 3 de subs weg te doen en te kijken naar bv REL of SVS? Of om bij Kef te blijven de KC/KF92 ofzo?
Ik heb bv geen plek om de subs tussen de fronts te plaatsen. Ze staan nu aan beide zijden van een hoekbank.

2. Bekabeling. De speakers zijn aangesloten met 2,5mm kabel. Is het wijs om hierin bv nog een stapje te maken naar 4mm? De fronts zijn bi wired aangesloten, met zelfgemaakte kabel. Ik zou dit tzt willen vervangen door kant en klare kabels.

3. Afspelen van FLAC audio
Als ik Flac-bestanden afspeel via de tv, dan vindt de Onkyo dat het pcm 2.0 is. Hetzelfde met de mediaplayer of een aangesloten pc. Enkel als ik afspeel middels DLNA op Onkyo zelf geeft ie aan dat het Flac is. Klopt dit? En wat moet ik daar van vinden?

4. Films.
Ik heb wat films gedownload (shame on me), maar vind dat er erg veel ruis in het beeld zit. Recente YouTube content heeft hier zelfs minder last van. Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken? Of is dit wat het is?

5. Player.
Biedt het meerwaarde om bv een Bluray/cd speler aan te schaffen voor hogere kwaliteit content? Je haalt immers meer uit de speakers met een betere bron.

6. Afstellen geluid.
Ik zal de boel van de week nog eens opnieuw kalibreren middels de Onkyo methode. Hebben jullie hierin nog tips? Ik had bij het kijken van een film namelijk het idee dat het ruimtelijke geluid van bovenaf toch wat tegenviel met de R50's. Dat kan wellicht afstellen zijn, of een verkeerde keuze van film waarin het gewoonweg niet zo relevant is. Tips hierin?

7. Upgrades.
In het upgraden van bv de receiver zie ik op dit moment geen meerwaarde, of iemand moet dit kunnen weerleggen. Ik kan momenteel geen (extra) speakers kwijt in het plafond.

De overstap van de Q naar de R heb ik als gigantisch ervaren.
De R500 heb ik beluisterd voordat ik ze kocht en die vond ik al meer body hebben dan de Q900.
De R900 heeft mij helemaal verbaasd, wat een gigantische diepgang.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/715BjJP/20240325-203035.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vL8G8Dn/20240324-213600.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Paulus0013 op 27-03-2024 20:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Paulus0013 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:01:
2. Bekabeling. De speakers zijn aangesloten met 2,5mm kabel. Is het wijs om hierin bv nog een stapje te maken naar 4mm? De fronts zijn bi wired aangesloten, met zelfgemaakte kabel. Ik zou dit tzt willen vervangen door kant en klare kabels.
Leesvoer: Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
3. Afspelen van FLAC audio
Als ik Flac-bestanden afspeel via de tv, dan vindt de Onkyo dat het pcm 2.0 is. Hetzelfde met de mediaplayer of een aangesloten pc. Enkel als ik afspeel middels DLNA op Onkyo zelf geeft ie aan dat het Flac is. Klopt dit? En wat moet ik daar van vinden?
Flac is een bestandsformaat, LPCM een audio formaat.
4. Films.
Ik heb wat films gedownload (shame on me), maar vind dat er erg veel ruis in het beeld zit. Recente YouTube content heeft hier zelfs minder last van. Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken? Of is dit wat het is?
Hulp bij niet legaal verkregen media gaan we niet bieden. Maar iets met compressie en kwaliteit. Waarbij een OLED niet vergevingsgezind is. Respect voor je LG C5, LG heeft dit jaar de C4 geïntroduceerd :P

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 27-03-2024 20:44 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:07

Twazerty

AVCHDCoder developer

Definieer ruis. Als je het hebt over filmgrain: heerlijk vind ik dat. Geeft een echte authentieke filmbeleving.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:55
Als je deze set hebt, en blijkbaar is er GAS aanwezig, zou de aanschaf van een dikke eindversterker geen goede optie zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
De beste stap is om de akoestiek aan te passen als daar nog niks mee is gedaan.
De volgende stap alle kabels mooi wegwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 12:31
Paulus0013 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:01:3. Afspelen van FLAC audio
FLAC is een lossless audio codec opgeslagen in een container. PCM is de uncompressed 2.0 stereo stream die erin zit en die je dus afspeelt.

Zie het als een zip file die je afspeelt, zelfde bestand aan de binnenkant. Je media speler herkent het FLAC bestand en speelt dus af wat erin zit.
4. Films.
Hier kunnen we eigenlijk niets over zeggen omdat we niet weten wat je hebt gedownload en kunnen die content eigenlijk ook niet bespreken. Maar grote kans is dat het ligt aan de compressie die is gebruikt.
5. Player.
Biedt het meerwaarde om bv een Bluray/cd speler aan te schaffen voor hogere kwaliteit content? Je haalt immers meer uit de speakers met een betere bron.
Dat ligt eraan welke content je nu kijkt. Kijk je enkel streaming dan zit er inderdaad verschil in. Streamingsdiensten gebruiken rond de 20Mbps, een Bluray kan pieken ruim over de 100Mbps. Ga je dat zien? Ga je het horen? Ik vind van wel, anderen vinden van niet. Het ligt er enorm aan wie je het vraagt, een leek zal waarschijnlijk nee zeggen. De vraag is of jij het dat waard vindt.

[ Voor 42% gewijzigd door Justevo op 28-03-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:11
Precies, wat hierboven ook wordt gezegd,
Wat heb je gedownload, formaat, is het daadwerkelijk 4k? of is het 4k en dan 6gb?
die .2 van atmos is doodzonde. daar ga je echt niets van merken.
Boor die aan de muur bovenaan. dan ga je het pas merken.

Verder is die receiver wel een oudje.. geen hdr doorvoer, maar wel een scherm en content hiervan.

Verder 2 subs klinkt vaak wat gebalanceerder dan 1.
waarom heb je niet 2 dezelfde aangesloten, en verkoop je de andere?
Kun je dat bij je nieuwe receiver doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
Respect voor je LG C5, LG heeft dit jaar de C4 geïntroduceerd :P
Oeps foutje, moest C8 zijn.
Definieer ruis.
Een zwart of wit vlak dat verre van egaal is, maar gevuld met pixels met andere kleuren.
Hulp bij niet legaal verkregen media gaan we niet bieden. Maar iets met compressie en kwaliteit. Waarbij een OLED niet vergevingsgezind is.
Het probleem van (al dan niet illegaal) downloaden lost zichzelf op deze manier ook vanzelf wel op. Als het kennelijk niet de beste kwaliteit geeft, dan moet ik op zoek naar iets anders.
Ik heb overigens wat demo's gedownload van demolandia en daarin zie je die ruis niet.
Als je deze set hebt, en blijkbaar is er GAS aanwezig, zou de aanschaf van een dikke eindversterker geen goede optie zijn?
Welke meerwaarde biedt dat in het huidige stadium? Het is niet alsof het allemaal harder moet.
Dat ligt eraan welke content je nu kijkt. Kijk je enkel streaming dan zit er inderdaad verschil in. Streamingsdiensten gebruiken rond de 20Mbps, een Bluray kan pieken ruim over de 100Mbps. Ga je dat zien? Ga je het horen? Ik vind van wel, anderen vinden van niet. Het ligt er enorm aan wie je het vraagt, een leek zal waarschijnlijk nee zeggen. De vraag is of jij het dat waard vindt.
Tja ik merk ook goed het verschil tussen 128kps mp3 of Flac. Toen ik de R500 ging ophalen en beluisteren, werd mij ook weer duidelijk wat goede spullen en content doet met de beleving.
Als ik een film download en mij erger aan de ruis in het beeld, dan doe ik mijzelf te kort met deze spullen.
Ik lees ook veel over hogere kwaliteit muziek en bv mensen die laaiend enthousiast zijn over muziek met Atmos. Dan ben ik ook weleens benieuwd.
of is het 4k en dan 6gb?
Voor bv een 4k film is dat ook gerust 70GB ofzo.
die .2 van atmos is doodzonde. daar ga je echt niets van merken.
Dat idee heb ik nu ook een beetje.
Verder is die receiver wel een oudje.. geen hdr doorvoer, maar wel een scherm en content hiervan.
Vandaar ook de Zappiti speler ipv bv een Shield, vanwege de gescheiden audio/video uitvoer.
waarom heb je niet 2 dezelfde aangesloten, en verkoop je de andere?
Omdat ik 2 Q's had en voor een mooie prijs een R kon oppikken. Dan pik je die op en gebruik je die.
Dat is dan ook waar mijn vraag ligt. Want Q subs, terwijl de rest is geupgrade naar R, tja...
Boor die aan de muur bovenaan. dan ga je het pas merken.
Dat is precies wat op dit moment nog geen optie is. Net als bv speakers in het plafond. In een andere woning had ik wel speakers aan het plafond, dat gaf een veel betere beleving inderdaad.
Op het moment dat dat wel aan de orde komt, dan zal er ook zeker een nieuwe receiver moeten komen. Maar voor wat er nu staat zie ik de meerwaarde niet van een andere receiver.

Nog een vraag: ik kan op de Onkyo kiezen tussen 4 of 6 ohm, what shall it be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat betreft content/player.

Ik heb hier een set met alle James Bond films op disc, gezien ik dus het recht verkregen heb om ze te kijken en 'thuiskopieheffing' betaal vindt ik het verdedigbaar om deze naar mijn NAS te uploaden.

Dat is ergens nog wel grijs gebied, maar het argument dat ik schade veroorzaakt aan een andere partij, kan ik mij niet in vinden.

Nu had ik geen disclezer liggen dus heb ik ze maar gedownload; alleen ik moet toegeven dat het qua kwaliteit maar slecht is, het had alleen 2.0 audio, een lagere kwaliteit en minder talen/subtitles
(Technisch gezien is het downloaden wanneer je de originele schijf hebt, legaal gezien, nog beter te verdedigen, omdat je ook niets met kopieerbeveiliging doet.)

De enige echte legale optie is natuurlijk een (DVD/)BluRay-speler en handmatig schijfjes wissellen.
Voordeel is dat veel oude klassiekers op DVD zeer goedkoop zijn en DVD's ook afspelen in (de meeste?) BluRays.
Voor de 4K UHD content kun je dan de BluRay kopen.

Het beste m.b.t streaming is wel echt een NVidia Shield

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Paulus0013 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:56:
[...]
Nog een vraag: ik kan op de Onkyo kiezen tussen 4 of 6 ohm, what shall it be?
6 Ohm

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 07:12

JT

VETAK y0

Ik zie volgens mij veel harde oppervlaktes. Ik denk dat er veel winst te behalen is in het reduceren van reflecties door de akoestiek te verbeteren. Je kunt ook nog experimenteren met de plaatsing van de subs. Mocht de optimale plek naast de fronts zijn, dan kun je wellicht een ander av-meubel fixen dat smaller is.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
De vraag is of er iets moet. Je setup is volgens mij al heel behoorlijk. Woon je vrijstaand? Of tolereren je buren als het geluid nog indringender zou worden?

Voor nu zou ik even niet zoveel doen of veranderen. Ik kan ook niet precies vatten waar je onrust voor iets nieuws vandaan komt. Kijk wat anderen hier aangeven eerst naar optimalisaties in je huidige setup. Op termijn als je Onkyo gaat haperen kan je eens op zoek gaan naar een andere versterker/receiver.

Maar tot dan zou ik weinig veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
Het beste m.b.t streaming is wel echt een NVidia Shield
Alleen stream ik dus bijna niets. De Shield viel voor mij destijds af, ivm maar 1 HDMI out.
Je kunt ook nog experimenteren met de plaatsing van de subs.
Dat is nogal een ding. De Q is front firing en de R zijwaarts. Dat laatste is nu een issue. Het liefst zou ik de R vooraan tussen de fronts plaatsen. Nu staat ie links naast de bank en ik vind het behoorlijk irritant dat ie in mijn linkeroor staat te pompen. Met 2x Q in de kamer vond ik het fijner.
Mocht de optimale plek naast de fronts zijn, dan kun je wellicht een ander av-meubel fixen dat smaller is.
Ik zou inderdaad eens kunnen kijken naar een ander meubel. De enige reden dat ik dit meubel heb, is omdat de receiver er in paste. Verder zit er ook niets in de laden van het meubel. Dus op zich mis ik er ook niets aan als ik er iets kleiners voor in de plaats neem.
En dan kan ik wellicht ook inderdaad 1 of 2 subs tussen de fronts kwijt en is het probleem van rechtstreeks in mijn oor tetteren natuurlijk ook verholpen.

Ik zal eens kijken voor een ander meubel, desnoods laat ik iets op maat maken en dan meteen rekening houdend met bv een andere receiver. En dan kan ik daarna eens kijken hoe dat met een sub vooraan bevalt.
Ik denk alleen dat de ruimte wel wat krap wordt voor de subs vooraan. Er zit maar 1.8m tussen de fronts. Dus dan zou je maar ca 15cm rondom de R400b hebben. Ik weet niet of ie dan lekker zijn werk kan doen.
Ik zie volgens mij veel harde oppervlaktes. Ik denk dat er veel winst te behalen is in het reduceren van reflecties door de akoestiek te verbeteren.
Dat verwacht ik ook. Achter de tv is hout tegen de muur. Achter de bank is een voorzetmuur van hout. Het plafond is van metalen platen en rammelt lekker als de sub zijn werk doet.
Of tolereren je buren als het geluid nog indringender zou worden?
Tot op heden geen issue met de buren ervaren. Ik woon in een rijtjeshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
We zijn een week verder en ik heb iets teveel uitgegeven. :X

Inmiddels binnen de sub: Kef KF92. Nu al overtuigd, zonder eea goed af te stellen. Alle andere subs gaan weg.
De sub staat nu rechts naast de bank. Dus tussen bank en rechsvoor speaker.
Ook binnen: Kef R600c center speaker. Nieuw nog wel.
Ook binnen: bi-wire kabels van JKE hifi voor de fronts. Als het bevalt, bestel ik voor de rest ook alles daar.
Besteld: Denon x4800h.
Komende week ook maar eens op zoek naar nieuwe high speed HDMI-kabels, dan is tenminste echt alles vervangen.

Nog enige twijfel over wel of geen Blu ray-speler aanschaffen.

Nu de oude speakers nog kwijt zien te raken. Het wordt een beetje vol hier. :/
Pagina: 1