• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:39
Beste,

Ik heb iemand over de vloer gehad die onze verwarmingsinstallatie eens nagekeken heeft. Ik vond hem oprecht kundig en sterk overkomen. Maar zou toch graag vanuit meerdere hoeken wat info krijgen aangezien ik zelf al een tijd mijn twijfels had bij de installatie, en deze man ze eigenlijk ''bevestigde''.

Situatie:
Ketel (vailliant ecotec CW5)
Beneden verdieping:
- vloerverwarming

Boven verdieping
- badkamer vloerverwarming en handdoekradiator
- slaapkamers enkelplaats verwarmingen, deze gebruiken we eigenlijk nooit. Alleen afgelopen winter i.v.m. een kleine.

Probleem volgens mij:
Ketel gaat heel vaak aan/uit, kan warmte niet kwijt(?) (stookt maar tot 35-36 graden terwijl die ingesteld staat op 75). Waardoor de radiatoren lauw aanvoelen, en de vloer nooit echt lekker op temperatuur komt.

Wat deze beste man gedaan heeft: warmtebeeld camera onderzoek. Nu blijkt (natuurlijk? :+) dat het retourwater super snel op temperatuur komt (dus geen goede afstelling van de voetventielen/radiatorknoppen). Zie onderstaande afbeelding, dit gebeurd er bij de radiator als je de radiatorknop open draait. Dit is een radiator op de slaapkamer, deze staat dus eigenlijk altijd dicht. De handdoekradiator op de douche, is een design radiator, maar laat hetzelfde beeld zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiRIjZfdNDT5L6JFMV5RCt3vY-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PIbyrLkHiQ0dU1Kef6DjBExN.png?f=fotoalbum_large

Ook viel deze man op dat de vloerverwarmingsverdeler verkeerd aangesloten zou zijn, en stelde voor om de leidingen aan te passen. Zie foto hoe het nu zit, en wat de warmte doet in de verdeler. Hij stelde voor om de retour leiding (rechts op de verdeler) te verplaatsen naar de voorste balk helemaal rechts (zit nu een ontluchtingsnippel). Ook zou de bypass (die zie je nog net rechts onder op de foto) weg kunnen, deze laten altijd wat water door?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cP_gggMkRTDOaZouc-HyKPywfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rVN1q42R1XwSbKRObM9CLKrp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ci-cMRVQBxb0h4Dsis605Wuurnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mzAXbtvE3qwxwVgR7WHRG5Zq.png?f=fotoalbum_large

Ook stelde hij voor om de leidingen te spoelen, omdat er in de leiding een hoop vervuiling/vernauwingen zouden zitten. Dit zou op onderstaande beelden duidelijk te zien moeten zijn, ik zie inderdaad ook veel ''lichtere'' vlekken, maar is dit ook echt vervuiling/vernauwing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IDrycI73Nd72TH-JWUmJGTnmlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JxUmfTBUarEerpul5uyQoK8C.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAzeEmc9ycXRKD5a0EjHfAD3zBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SRFfFrU8Utz64O1BGQhy4CF8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzxrNJPPUuSQDZS7wFbLW_IYJkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VbySEy4IF5DWkBmm5yMYwqVy.png?f=fotoalbum_large

Gemiddeld genomen was de aanvoer rond de 39 graden en de retour was binnen een aantal seconden 30 graden toen de beste man er was.

Hopelijk kan er iemand iets zinnigs zeggen, want ik ben van plan om het wel aan te laten pakken, en het systeem in te regelen.

Alvast bedankt!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:57

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

bovenste foto: radiator liefst diagonaal aansluiten. Aanvoer of retour (kies maar) moet naar de andere kant.

Handdoekradiatoren/design is altijd moeilijk met inregelen en zet je op een kiertje zodat hij net niet meer ruist.
Vloerverdeler lijkt me wel ok zo? Wat is daar mis mee?

Over spoelen heb ik niet echt een mening, kan ook vloerafwerking zijn die je ziet.
Bypass kan dicht mits er een radiator altijd open staat zodat de pomp niet in de war raakt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:16

BCC

Waar heb je dit laten doen? Ik zoek ook nog zo iemand.

Er kan ook een “stijgbuis” in de radiator of een radiator plaatsen met ingebouwde stijgbuis.

Een bypass zit er niet voor niets - als hij lekt moet je hem vervangen, niet zomaar weghalen.

[ Voor 72% gewijzigd door BCC op 27-03-2024 17:18 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:14
Zoek ff op waterzijdig inregelen. Denk dat je dan 80-90% van je problemen hebt opgelost. En die cv ketel kan dan best wel met wat minder hoge max temp draaien, maar dat komt allemaal daarna

• basjuuhhh
Proton_ schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:13:
bovenste foto: radiator liefst diagonaal aansluiten. Aanvoer of retour (kies maar) moet naar de andere kant.

Handdoekradiatoren/design is altijd moeilijk met inregelen en zet je op een kiertje zodat hij net niet meer ruist.
Vloerverdeler lijkt me wel ok zo? Wat is daar mis mee?

Over spoelen heb ik niet echt een mening, kan ook vloerafwerking zijn die je ziet.
Bypass kan dicht mits er een radiator altijd open staat zodat de pomp niet in de war raakt.
Hm oke, ja dat is opzich wel mogelijk, aangezien ik achter die wand kan komen met wat moeite. Is het niet mogelijk om met het voetventiel die radiator beter in te regelen?

Oke, die handdoek radiator kan ik dus op het voetventiel afknijpen? Dan gaat er langzamer water doorheen richting de retour?

De vloerverwarming zou niet hydraulisch neutraal zijn nu, wat het precies inhoudt moet ik nog opzoeken. Maar je ziet ook bij de verdeler dat als er links warm water komt dit op de achterste balk meteen doorloopt richting de retour.

Ja ik twijfelde over dat spoelen, maar dat blijft waarschijnlijk altijd "gokken".

• basjuuhhh
olafmol schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:19:
Zoek ff op waterzijdig inregelen. Denk dat je dan 80-90% van je problemen hebt opgelost. En die cv ketel kan dan best wel met wat minder hoge max temp draaien, maar dat komt allemaal daarna
Ja waterzijdig inregelen was sowieso een must, 1 vloerverwarmingsgroep (de meeste linker) kwam ook direct terug met warm retour water, de rest duurde echt wel heel veel langer. Dit zou ook niet gunstig zijn. Maar echt goed afregelen was niet mogelijk met de kranen die er op zaten?

• basjuuhhh
BCC schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:16:
Waar heb je dit laten doen? Ik zoek ook nog zo iemand.

Er kan ook een “stijgbuis” in de radiator of een radiator plaatsen met ingebouwde stijgbuis.

Een bypass zit er niet voor niets - als hij lekt moet je hem vervangen, niet zomaar weghalen.
Zal je even pm'en voor het bedrijf.
Stijgbuis zou dan betekenen dat het water direct bovenin de radiator komt en langzaam naar beneden zakt neem ik aan?

Ja die bypass zou er tussen uit kunnen, handdoekradiator staat altijd open. Maar de ketel (vaillant ecotec) heeft sowieso een interne bypass als ik het goed heb, dat is meestal nadelig heb ik begrepen.

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-12 15:18
basjuuhhh schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:31:Ook stelde hij voor om de leidingen te spoelen, omdat er in de leiding een hoop vervuiling/vernauwingen zouden zitten. Dit zou op onderstaande beelden duidelijk te zien moeten zijn, ik zie inderdaad ook veel ''lichtere'' vlekken, maar is dit ook echt vervuiling/vernauwing?
Moeilijk in te schatten. Op de beelden is immers de temperatuur van het vloeroppervlak te zien. Er zijn verschillende factoren die daar invloed op hebben, zoals de diepte van de slang in je vloer, het materiaal van je vloer (homogeniteit van het mengsel) en je vloerbedekking.

Ik persoonlijk verwacht vervuiling (roest) eerder in hoekjes van (gietijzeren) radiatoren dan hier.

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01:13
Vloerverwarming verdeler is juist hydraulich neutraal aangesloten zoals hij nu zit. voor de rest, radiatoren en vloerverwarming groepen afregelen, dit kan met de radiator kraan (mits geen thermostaatknop) of met het voet ventiel. Of als je duur wilt instelbare kranen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:16

BCC

basjuuhhh schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:46:
[...]

Zal je even pm'en voor het bedrijf.
Stijgbuis zou dan betekenen dat het water direct bovenin de radiator komt en langzaam naar beneden zakt neem ik aan?

Ja die bypass zou er tussen uit kunnen, handdoekradiator staat altijd open. Maar de ketel (vaillant ecotec) heeft sowieso een interne bypass als ik het goed heb, dat is meestal nadelig heb ik begrepen.
Nee een stijgbuis voert het water van de invoer door een buis door de radiator naar de andere kant - afhankelijk van je type radiator past die er in

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
basjuuhhh schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:31:

Probleem volgens mij:
Ketel gaat heel vaak aan/uit, kan warmte niet kwijt(?) (stookt maar tot 35-36 graden terwijl die ingesteld staat op 75). Waardoor de radiatoren lauw aanvoelen, en de vloer nooit echt lekker op temperatuur komt.
Beter waterzijdig inregelen is natuurlijk sowieso goed idee, maar hoe warm wordt het bij je binnen? Want als hij nu netjes op temperatuur zit, gaan die radiatoren / vloer natuurlijk nooit warmer worden.

• basjuuhhh
Sissors schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:02:
[...]

Beter waterzijdig inregelen is natuurlijk sowieso goed idee, maar hoe warm wordt het bij je binnen? Want als hij nu netjes op temperatuur zit, gaan die radiatoren / vloer natuurlijk nooit warmer worden.
We stoken het naar 19,5. De thermostaat loopt dan vaak door naar 20,0. Nachtverlaging doen we naar 18,5.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
basjuuhhh schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:04:
[...]

We stoken het naar 19,5. De thermostaat loopt dan vaak door naar 20,0. Nachtverlaging doen we naar 18,5.
Dat dus, je krijgt nooit een lekker warme vloer zonder dat het 25 graden bij je binnen is dan ;)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:03
basjuuhhh schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:31:
Probleem volgens mij:
Klinkt als ketel met hoog minimum vermogen in redelijk goed geïsoleerd huis.
Aanvoertemperatuur van 75 graden moet je sowieso niet willen, dan loopt je ketel in VR bedrijf ipv HR. De condensatie energie verdwijnt bij 75 graden als een wolk uit het dak, ipv dat het afgekoeld wordt, condenseert en via het riool wegloopt.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-12 18:56
Zijn die vlekken bij de vloerverwarmingen geen luchtbellen?, dat had ik namelijk bij mijn vloerverwarming, mijn wp heeft gelukkig een 'rondpompen' functie zodat de watercirculatiepomp dan op maximaal vermogen wordt gezet om alle luchtbellen weg te krijgen... en dat was hier heel hard nodig.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• basjuuhhh
Oilman schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:16:
[...]

Klinkt als ketel met hoog minimum vermogen in redelijk goed geïsoleerd huis.
Aanvoertemperatuur van 75 graden moet je sowieso niet willen, dan loopt je ketel in VR bedrijf ipv HR. De condensatie energie verdwijnt bij 75 graden als een wolk uit het dak, ipv dat het afgekoeld wordt, condenseert en via het riool wegloopt.
Dat goed geïsoleerd valt helaas tegen. Maar wellicht komt daar ook deels het probleem vanaf. Isoleren staat nog op de planning van bepaalde delen, maar dat duurt helaas nog even.

De temperatuur is nu ook omlaag gezet, naar 50 graden en het ketel vermogen staat op 9kW heb ik gecontroleerd.

Dan kan het ook nog aan de thermostaat liggen, dit is een vaillant ecotherm thermostaat. Die is modulerend ingesteld op dit moment. Misschien is een aan/uit regeling ook wel beter voor mijn situatie? Daar heb ik het niet over gehad toen hij er was.

• basjuuhhh
natural colour schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:24:
Zijn die vlekken bij de vloerverwarmingen geen luchtbellen?, dat had ik namelijk bij mijn vloerverwarming, mijn wp heeft gelukkig een 'rondpompen' functie zodat de watercirculatiepomp dan op maximaal vermogen wordt gezet om alle luchtbellen weg te krijgen... en dat was hier heel hard nodig.
Ja ook dat zou zomaar kunnen, de installatie ligt er al enkele jaren, maar is natuurlijk wel eens bijgevuld etc.
Dan moet ik kijken of ik iets met de ketel kan, zodat die ook gaat rondpompen? Maar dan moet ik gaan ontluchten tijdens het rondpompen?

• natural colour
basjuuhhh schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:30:
[...]

Ja ook dat zou zomaar kunnen, de installatie ligt er al enkele jaren, maar is natuurlijk wel eens bijgevuld etc.
Dan moet ik kijken of ik iets met de ketel kan, zodat die ook gaat rondpompen? Maar dan moet ik gaan ontluchten tijdens het rondpompen?
Bij zit er een automatische ontluchtiger in de warmtepomp, in een gasketel weet ik niet.
Ik had al na 1.5 jaar veel grote luchtbellen, sommige lussen van de vloerverwarming deden maar voor de helft.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• basjuuhhh
natural colour schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:36:
[...]

Bij zit er een automatische ontluchtiger in de warmtepomp, in een gasketel weet ik niet.
Ik had al na 1.5 jaar veel grote luchtbellen, sommige lussen van de vloerverwarming deden maar voor de helft.
Ja ik weet dat ik op een leiding boven bij de ketel een automatische ontluchter heb zitten. Dat is zo'n ding wat tussen de leiding is geplaatst. Maar ik heb geen idee of de pomp van de ketel sterk genoeg is om die lucht er uit te krijgen? Op de vloerverwarmingsverdeler zit namelijk ook nog een pomp.

• natural colour
basjuuhhh schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:41:
[...]

Ja ik weet dat ik op een leiding boven bij de ketel een automatische ontluchter heb zitten. Dat is zo'n ding wat tussen de leiding is geplaatst. Maar ik heb geen idee of de pomp van de ketel sterk genoeg is om die lucht er uit te krijgen? Op de vloerverwarmingsverdeler zit namelijk ook nog een pomp.
Ik heb destijds de vloerverwarming met leidingwater via een slang gevuld.
Bij mijn vv verdeler zit er een slang aansluiting om te vullen en één om af te tappen, op één zet je de waterleiding slang en op de andere een stuk slang dat naar buiten of riool uitkomt.
Nu kun je per groep de vv leiding met vers water krachtig doorspoelen zodat de groep vrij is vuil en lucht.
Sluit de ene dan af en doe dit nogmaals met de andere groepen.

Pagina: 1