Een kat is buiten ook een wild dier. Killer.D4NG3R schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:37:
[...]
Die nuance begrijp ik zeker wel, maar was expliciet niet waar ik op reageerde.
Er zit een wezenlijk verschil tussen wat je mag verwachten bij overlast van een wild dier, en overlast van een (huis)dier waar iemand eigenaar al dan niet verantwoordelijk van/voor is.
Als eigenaar c.q. ouder ben je onderaan de streep verantwoordelijk voor je huisdier/kat, daar kun je niet omheen. Ik heb zelf een kat en die wil graag graven, dus die kan ook niet meer op de galerij. Of ja, ik kan hem wel op de galerij laten maar alleen onder toezicht. Een tijdje ging het goed omdat de enige buren met planten, op eigen initiatief witte kiezels in de pot hadden gelegd en er dus niet meer gegraven kon worden. Sinds enkele weken hebben andere buren een bloempot op hun vensterbank buiten staan met alleen een bol erin. Lekker veel aarde om te graven en de pot staat heel precair op een aflopende vensterbank, maar als de kat het eraf tikt dan komen ze toch echt bij mij en ben ik verantwoordelijk.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:30:
[...]
Met kinderen kan je soms overlast niet voorkomen, persoonlijk vind ik eerder dat we moeten accepteren dat we dun bevolkt wonen en in een samenleving en dat we overlast van elkaar krijgen. Daar zit uiteraard een grens aan en dat is bij hun andermans katten in de tuin met de nodige overlast, maar die grens is niet zwart/wit maar absoluut grijs.
Voorkomen van overlast kan dan bijv. zijn dat ze alleen in de achtertuin mogen komen of binnen.
Ik zal in ieder geval met ze in gesprek om te zoeken naar oplossing.
Sommige mensen hebben er eerder vrede mee. In 't verleden heeft de kat tot drie keer het aardbeienplantje van de buurvrouw laten sterven (ze gaan er niet zo goed op als ze steeds ontpot worden). Die had zelf een kat dus vond het niet erg (ik heb haar wel af en toe een doosje aardbeien gegeven om 't goed te maken, want ik blijf het vervelend vinden). In jouw geval is het lastiger, waarschijnlijk zijn ze het al goed zat en dan is de kans dat ze toekomend zijn wat kleiner.
terzijde: we wonen juist niet dunbevolkt
Dat kan je nooit of te nimmer eenzijdig bepalen. Het is hier overduidelijk in elk geval. Ik denk dat elke manier waarop je zult proberen het te bagatelliseren, zal leiden tot een burenconflict.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:21:
[...]
ben het overigens niet perse mee eens dat als iemand aangesproken wordt op hinder dat het automatisch de ander z'n probleem is. Daar mag nog best afgewogen worden of dat zij vinden dat ze hinder ervaren terecht is.
Advocaat van de duivel-modus: Jij wilt je dieren meer grond geven dan je bezit....dan verhuis je en koop je maar meer grond.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Nee, zo werkt het niet. Je bent duidelijk degene die wil doen alsof er niets aan de hand is, jouw mening is zo ongeveer de minst belangrijke.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:21:
Daar mag nog best afgewogen worden of dat zij vinden dat ze hinder ervaren terecht is.
De hinder is duidelijk, en het is jouw verantwoordelijkheid. En dat zeg ik als kattenliefhebber die zich doodergert aan het de domme opmerkingen van kattenhaters in dit topic.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
100% realistisch dat jullie eigen tuin gaan aanpassen. Want als je nu de tuin van de buren gaat aanpassen dan gaat de kat bij de buren aan de andere kant verder en blijf je bezig.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:36:
[...]
Ben vooral op zoek naar ervaringsdeskundigen en hun oplossing met de situatie, dus in hoeverre is het realistisch dat wij de tuin gaan aanpassen of bijv. iets kopen waarmee de buren kunnen voorkomen dat onze kat in de tuin komt etc.. Niet zozeer dus naar tips hoe ik mijn kat toch binnen kan houden.
Al mijn kennissen met katten houden die of alleen binnen, of hebben manieren om die in de eigen tuin te houden.
Denk ook aan iets als https://www.dierenshop.nl...mheining-katten-catfence/
Ok, ik vond "een dier met een eigenaar mag je wel iets aandoen maar een wild dier niet" zo onnavolgbaar dat ik ervan uitging dat je reageerde op de algemene verantwoordelijkheid.D4NG3R schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:37:
[...]
Die nuance begrijp ik zeker wel, maar was expliciet niet waar ik op reageerde.
Er zit een wezenlijk verschil tussen wat je mag verwachten bij overlast van een wild dier, en overlast van een (huis)dier waar iemand eigenaar al dan niet verantwoordelijk van/voor is.
Ik vind hier persoonlijk ook wat van,maar misschien even een stukje belichting van de andere kant als iemand die zowel kinderen heeft als iemand die enorm last had van andermans katten.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:21:
[...]
Als ik het hier zo lees is dat 1 van de weinige opties inderdaad. Vind er persoonlijk wel wat van want waar stopt dit, kan ik straks zorgen dat hun kinderen waarvan ik wel eens een bal op mijn auto krijg of lawaai maken omdat ze spelen in de zomer ook maar in een ren moeten stoppen.
Het is nu eenmaal jouw kat en daarmee ook jouw probleem. Net zoals het mijn kinderen zijn en ergo dus ook mijn probleem het verschil zit erin dat ik heb nog nooit een discussie gehad over het feit dat als ik met een ouder/buur bespreek over mijn/hun kinderen en dat die iets beschadigd hebben, dan is het in bijna alle gevallen het antwoord "Heel vervelend maar daar zijn we voor verzekerd".
Helaas heb ik zelf mijn volledige tuin eruit moeten halen en alles moeten betegelen, omdat mijn buurman dezelfde insteek had. Ik zal je het hele verhaal besparen omdat hier veel meer aan de hand was naast de kattenoverlast en inmiddels opgelost. Wat ik dus wil aangeven is dat "jouw" probleem omdat je je huisdier niet binnen kunt houden, je nu semi een ander zijn probleem maakt door hem naar buiten te laten (met eventuele alle potentiële gevolgen van dien). Heel wettelijk (EU regel geving) gezien mag een kind wel buiten spelen maar een kat ongecontroleerd naar buiten laten weer niet ( Bron ) daarnaast zijn er vaak ook nog eens regels per gemeente opgesteld.
Okay toch een klein stukje van het verhaal dan, de uitkomst was uiteindelijk dat mijn buurman zijn tuin moest ombouwen om te zorgen dat de katten niet meer uit zijn tuin konden komen (op last van een aangespannen zaak met de hele buurt), ik geloof dat hij toen een composiete omheining heeft gemaakt met overhangende hekken zodat ze er niet overheen konden klimmen. 6 Maanden daarna is hij eruit gezet en kwam de volledige buurt weer tot rust.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:36:
[...]
Ben vooral op zoek naar ervaringsdeskundigen en hun oplossing met de situatie, dus in hoeverre is het realistisch dat wij de tuin gaan aanpassen of bijv. iets kopen waarmee de buren kunnen voorkomen dat onze kat in de tuin komt etc.. Niet zozeer dus naar tips hoe ik mijn kat toch binnen kan houden.
[ Voor 27% gewijzigd door ShadowBumble op 27-03-2024 12:51 ]
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Even schaamteloos meeliften op het 'succes' van dit topic.
Gezien hier waarschijnlijk veel huisdiereigenaren een kijkje wagen.
Komt je kat (of andere huisdier) buiten?
Zorg dan in ieder geval dat deze is gechipt en dat ook de chip is geregistreerd!
Stap 2 wordt vaak vergeten
(Bericht van een Dierenambu vrijwilliger)
Gezien hier waarschijnlijk veel huisdiereigenaren een kijkje wagen.
Komt je kat (of andere huisdier) buiten?
Zorg dan in ieder geval dat deze is gechipt en dat ook de chip is geregistreerd!
Stap 2 wordt vaak vergeten
(Bericht van een Dierenambu vrijwilliger)
Kwaed weer...
Onder de streep mag een kat loslopen. Dat is prima, daar zal niemand over klagen. Het gaat hier echt om jouw kat die zich niet kan gedragen en voor overlast zorgt (slapen op andermans tuinset en ontlasting in andermans tuin) en dat met enige regelmaat dat het niet meer sporadisch of af en toe is.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:36:
[...]
Je moet dus niet iets kopen waarmee je voorkomt dat de kat bij je buren komt, je moet voorkomen dat de kat uit jouw tuin komt. Want kan ie niet naar de buren dan gaat ie wellicht naar de volgende etc etc.
Zucht...
Het is wel begrijpelijker (met nadruk op die -er, want ik kan er nog steeds geen kaas van maken), maar ik vind het niet ok als iemand een kind doodschiet omdat er een kras op zijn auto zat en de ouders dat niet als hun verantwoordelijkheid zagen, hoe frustrerend dat ook mag zijn.SgtElPotato schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:32:
[...]
Uiteraard niet. Maar zoals @nst6ldr ook al zegt er spelen meer factoren mee en dat zijn voornamelijk frustraties omdat het baasje of de ouder niet luistert en gewoon doorgaat. Dat kun je er bijna op wachten dat dit soort dingen gebeuren. Is het goed te praten, zeker niet, nooit niet, maar het gebeurt.
Dat ben ik natuurlijk wel met je eens.Degene die verantwoordelijk is moet ook verantwoordelijkheid nemen. En zoals het er naar uit ziet in dit topic wou TS dat op geen enkele manier maar begint gelukkig al wat bij te draaien.
Ik zie eigenlijk maar 3 opties die je hebt.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:36:
[...]
1. Lever je kat bij het asiel af, je bent niet in staat om de overlast te stoppen dat het beest geeft..
2. Je houd de kat vanaf heden binnen.
3. Je bouwt een kattenkooi en/of zorgt er voor dat de kat de tuin niet uit kan komen.
Welke je van deze 3 kiest is natuurlijk aan je zelf.
Huisdieren zijn een bezit, een eigendom. De kat is jouw eigendom en je bent er zelf 100% verantwoordelijk voor. Je kan niks van je buren vragen/eisen om iets aan de overlast te doen dat van jouw huisdier komt.
Maar waarom leg je toch steeds de bal weer bij de ander neer en kijk je niet eerst eens naar je eigen situatie? JIJ bent de eigenaar van de kat en JIJ bent verantwoordelijk voor het nemen van maatregelen voor JOUW situatie.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:36:
[...]
En nee, een hoes aanbieden zou ik als buren geen oplossing vinden. Ik ga toch niet elke keer zitten klooien met zo'n stomme hoes als ik een keer even wil gaan zitten of weer wil opstaan omdat de eigenaar van de kat vooral niets wil doen tegen de overlast van het beest?
Overigens heb ik niets tegen katten en ik vond het altijd wel gezellig als de kat van de buren langs kwam om te komen knuffelen.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
In de APV zou het kunnen zijn opgenomen, dat weet ik niet en is natuurlijk plaatsafhankelijk, maar in de basis is het niet verboden om je kat zonder toezicht buiten te laten (dat staat ook niet in de bron die je aanhaalt). De EU heeft dat in ieder geval niet bepaald, zie ook dit artikel van MAX waarin een EU-woordvoerder expliciet te kennen geeft dat dit niet het geval is.ShadowBumble schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:42:
[...]
*knip*
Heel wettelijk (EU regel geving) gezien mag een kind wel buiten spelen maar een kat ongecontroleerd naar buiten laten weer niet ( Bron ) daarnaast zijn er vaak ook nog eens regels per gemeente opgesteld.
*knip*
Dat staat wel echt compleet los van de verantwoordelijkheid die je als eigenaar draagt voor je huisdier, dus het feit dat het niet expliciet verboden is wil niet zeggen dat ze je daarom ook niet verantwoordelijk (zouden) kunnen houden voor het overtreden van die Europese Vogel- en Habitatrichtlijn die ook in dat artikel wordt genoemd.
Het los laten lopen van katten is een ramp voor vogels en kleinere dieren. Katten zijn van nature jagers en kunnen een aanzienlijke bedreiging vormen voor lokale fauna wanneer ze vrij rondlopen. Dus of dat prima is, betwijfel ik.SgtElPotato schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:45:
[...]
Onder de streep mag een kat loslopen. Dat is prima, daar zal niemand over klagen. Het gaat hier echt om jouw kat die zich niet kan gedragen en voor overlast zorgt (slapen op andermans tuinset en ontlasting in andermans tuin) en dat met enige regelmaat dat het niet meer sporadisch of af en toe is.
Je moet dus niet iets kopen waarmee je voorkomt dat de kat bij je buren komt, je moet voorkomen dat de kat uit jouw tuin komt. Want kan ie niet naar de buren dan gaat ie wellicht naar de volgende etc etc.
Poah dikke Massey.
Anoniem: 39993
Volgens mij heb je als eigenaar van een "lastige kat" geen andere opties dan het beest op je eigen erf te houden. Je weet gewoon niet waar het beest heen gaat en wat het daar uitvreet. Er is dan altijd een risico dat iemand "iets" doet waardoor je kat niet meer terugkomt.
Oom en tante van me hebben in het verleden een terror kat gevangen en uitgezet op een boerderij in Friesland. Niemand wist van wie het beest was maar die kwam meerdere keren per week op slooptocht in hun achtertuin.
Oom en tante van me hebben in het verleden een terror kat gevangen en uitgezet op een boerderij in Friesland. Niemand wist van wie het beest was maar die kwam meerdere keren per week op slooptocht in hun achtertuin.
Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar om te zorgen dat de kat alleen daar gaat, waar hij/zij hoort te gaan. Ik zou het ook niet op prijs stellen als mijn buurman ongevraagd de tuin in zou lopen en zijn behoefte zou gaan doen in het bloemenperk.
Wij hebben onze tuin voor 99% uitbraakproof gemaakt. En als bijkomend voordeel ook inbraakproof zodat de buurkatten nu alleen een staring contest kunnen doen met de onze.. Wat overigens hilarisch is om te zien.
Wij hebben onze tuin voor 99% uitbraakproof gemaakt. En als bijkomend voordeel ook inbraakproof zodat de buurkatten nu alleen een staring contest kunnen doen met de onze.. Wat overigens hilarisch is om te zien.
Ik merk dat je vooral op zoek bent naar oplossingen waarbij je je eigen verantwoordelijkheid aan het afschuiven bent.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:30:[...]Met kinderen kan je soms overlast niet voorkomen, persoonlijk vind ik eerder dat we moeten accepteren dat we dun bevolkt wonen en in een samenleving en dat we overlast van elkaar krijgen. Daar zit uiteraard een grens aan en dat is bij hun andermans katten in de tuin met de nodige overlast, maar die grens is niet zwart/wit maar absoluut grijs.
Voorkomen van overlast kan dan bijv. zijn dat ze alleen in de achtertuin mogen komen of binnen.
Let wel: "Jij veroorzaakt de overlast, dus JIJ moet het oplossen".
Alle overlast is te voorkomen, je hoeft alleen maar in te zien dat iemand anders wel eens last zou kunnen hebben van iets wat je zelf veroorzaakt.
Dat heet SAMENLEVING, daar hoort niet het accepteren van overlast bij.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Overigens vind ik het goed om in een topic waarin we zo nadrukkelijk ingaan op iedereens wettelijke verantwoordelijkheden ook te vermelden dat dit diefstal is (indien eigendom), of een overtreding van de wet natuurbescherming (indien wild).Anoniem: 39993 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:59:
Ehh, het is serieus wel echt te kort door de bocht om te zeggen dat je je huisdier niet binnen kan houden. Uiteraard kan het wel, maar je kiest er zelf voor om het niet te doen. Overlast voor de buurt neem je dan dus gewoon op de koop toe.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:02:
Onze kat is helaas niet binnen te houden s'nachts, dat hebben we 5 jaar van z'n leven geprobeerd maar is helaas niet te doen. ..... wat verwacht je van ons het is een dier en daar heb ik geen controle over wat hij s'nachts doet.
Compleet terecht dat buren hierover klagen. Waarom zouden zij last moeten hebben van jouw hobby?
Stel dat jouw buurman een aantal honden zou hebben en die lopen ook jouw erf op en doen daar hun behoefte... Zou jij daar geen moeite mee hebben? Ik verwacht van wel.
Kat binnen houden?Ben benieuwd naar jullie oplossingen
Zet m aan een lijn in je eigen tuin?
Ik zou me kapot schamen als mijn buren last zouden hebben van mijn huisdieren.
Je moet niet zoveel aannames doen, ergens verantwoordelijkheid voor nemen wat ik doe en deed is wat anders dan het ergens mee eens zijn. Omdat jij van mening bent dat een kat niet vrij mag rondlopen hoeft niet de mening van iedereen te zijn he. Ik neem mijn verantwoordelijkheid en ga daarom op zoek naar ervaringsdeskundige even los wat ik er van vindt want daarin heeft echt nog niemand mij overtuigd, maar heb nu wel een aantal oplossingen die ik zou kunnen toepassen om de buren relatie goed te houdenSgtElPotato schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:32:
[...]
Uiteraard niet. Maar zoals @nst6ldr ook al zegt er spelen meer factoren mee en dat zijn voornamelijk frustraties omdat het baasje of de ouder niet luistert en gewoon doorgaat. Dat kun je er bijna op wachten dat dit soort dingen gebeuren. Is het goed te praten, zeker niet, nooit niet, maar het gebeurt.
Degene die verantwoordelijk is moet ook verantwoordelijkheid nemen. En zoals het er naar uit ziet in dit topic wou TS dat op geen enkele manier maar begint gelukkig al wat bij te draaien.
Andere katten doen het ook bij mij in de tuin, we hebben hier in de buurt wel meerdere katten/honden en helaas komt de hond van de buren ook wel eens achter mijn kat aan in onze tuin. So be it, dat is wat mij betreft het wonen in een stad/dicht op elkaar. Beetje acceptatievermogen/samenleving creeeren hoort ook bij dat je wel eens overlast van elkaar hebt. Dat is mijn mening en mag ieder voor zich bepalen natuurlijk hij hoe/zij erin staat.Kurios schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:04:
[...]
Ehh, het is serieus wel echt te kort door de bocht om te zeggen dat je je huisdier niet binnen kan houden. Uiteraard kan het wel, maar je kiest er zelf voor om het niet te doen. Overlast voor de buurt neem je dan dus gewoon op de koop toe.
Compleet terecht dat buren hierover klagen. Waarom zouden zij last moeten hebben van jouw hobby?
Stel dat jouw buurman een aantal honden zou hebben en die lopen ook jouw erf op en doen daar hun behoefte... Zou jij daar geen moeite mee hebben? Ik verwacht van wel.
[...]
Kat binnen houden?
Zet m aan een lijn in je eigen tuin?
Ik zou me kapot schamen als mijn buren last zouden hebben van mijn huisdieren.
lees even TS nog eens door, je vragen heb ik al beantwoord en doe ik dus ook niet nogmaals.
[ Voor 37% gewijzigd door SirMemeAlot op 27-03-2024 13:10 ]
voor nog geen 100euro bouw je zelf een kattenverblijf in je tuin. Wat hout en kippengaas, zelfs met 2 linkerhanden lukt het je om een buitenverblijf te maken voor je kat.Duke of Savage schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:52:
[...]
Ik zie eigenlijk maar 3 opties die je hebt.
1. Lever je kat bij het asiel af, je bent niet in staat om de overlast te stoppen dat het beest geeft..
2. Je houd de kat vanaf heden binnen.
3. Je bouwt een kattenkooi en/of zorgt er voor dat de kat de tuin niet uit kan komen.
Welke je van deze 3 kiest is natuurlijk aan je zelf.
Huisdieren zijn een bezit, een eigendom. De kat is jouw eigendom en je bent er zelf 100% verantwoordelijk voor. Je kan niks van je buren vragen/eisen om iets aan de overlast te doen dat van jouw huisdier komt.
Dat is beter dan het risico lopen dat je buurman je kat wat aandoet of dat hij dood gereden wordt.
Het is niet alleen tegen de overlast goed maar ik voor de veiligheid van je kat.
Waar baseer je dit principe op? Ik ben niet bekend met wetgeving of iets dergelijks.Reptielenbrein schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:28:
Net als een hond mag een kat in principe ook niet los buiten lopen. Ja, er lopen veel katten buiten los maar het mag officieel niet.
Tenzij jij iets anders hebt, is de geldende norm dat huiskatten de vrijheid hebben zich buiten te begeven. Er zijn zeker mensen die ageren tegen die norm, maar daar lijkt op dit moment geen meerderheid voor te zijn. Dat betekent dat wij als maatschappij hebben geaccepteerd dat katten buiten kunnen zijn, en daar kattendingen doen.
Wel is de eigenaar van de kat verantwoordelijk voor schade bij derden die is aangericht.Ik zelf wou ook geen kat van een ander in mijn tuin hebben, en dan vooral omdat ze hun behoefte daar doen of op je tuin meubilair gaan. Mijn oude tuinset was helemaal kapot gekrabt door katten van buren.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
kinderen in een ren gaat best goed hoor. bakje voer en paar liter water, ze houden het zo 3 dagen uit.SgtElPotato schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:24:
[...]
Reageer er dan ook niet op, je lokt nu zelf meer reacties uit en wil een discussie starten die je zelf aangeeft niet te willen starten...
Als de kinderen van de buren een bal op mijn auto schoppen en daar ontstaat schade uit is dat toch echt de verantwoordelijkheid van de ouders. Daar hebben ze dan ook een aansprakelijkheidsverzekering voor die dat soort dingen dekt!
Beetje raar om kinderen in een ren te stoppen, die vergelijking gaat dan ook mank. Een huisdier (in een woonwijk) hoort dat wel als je het beest niet onder controle en in bedwang kan houden.
Alleen in de winter bevriest het water, dat is wel vervelend.
Idd. wat voor een opmerking was me dat zeg. (maar goed, is heel terecht weg gemodereerd).Dinictus208 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:15:
[...]
Even wat duidelijker gesteld: jij zou die kat dan vermoorden?
Ik denk dat er best gezegd mag worden dat dat geen normaal gedrag is.
Ik ben ook geen kattenmens, wil nog steeds niet zeggen dat ik een dier iets zou aandoen, of er hoegenaamd toe in staat zou zijn... ik laat verdere beoordeling van wat voor mensen hiertoe wel in staat zijn, maar achterwege.
Waarom kan je de kat niet binnenhouden? Ik zie daar nog geen antwoord op.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:05:
[...]
Je moet niet zoveel aannames doen, ergens verantwoordelijkheid voor nemen wat ik doe en deed is wat anders dan het ergens mee eens zijn. Omdat jij van mening bent dat een kat niet vrij mag rondlopen hoeft niet de mening van iedereen te zijn he. Ik neem mijn verantwoordelijkheid en ga daarom op zoek naar ervaringsdeskundige even los wat ik er van vindt want daarin heeft echt nog niemand mij overtuigd, maar heb nu wel een aantal oplossingen die ik zou kunnen toepassen om de buren relatie goed te houden
[...]
Andere katten doen het ook bij mij in de tuin, we hebben hier in de buurt wel meerdere katten/honden en helaas komt de hond van de buren ook wel eens achter mijn kat aan in onze tuin. So be it, dat is wat mij betreft het wonen in een stad/dicht op elkaar. Beetje acceptatievermogen/samenleving creeeren hoort ook bij dat je wel eens overlast van elkaar hebt. Dat is mijn mening en mag ieder voor zich bepalen natuurlijk hij hoe/zij erin staat.
lees even TS nog eens door, je vragen heb ik al beantwoord en doe ik dus ook niet nogmaals.
maar hier is toch al heel wat jurisprudentie over.
volgens mij is de strekking: kat is een kat en scharrelt dus buiten rond ook buiten de erfgrens. niets aan te doen.
volgens mij is de strekking: kat is een kat en scharrelt dus buiten rond ook buiten de erfgrens. niets aan te doen.
~
Omdat ik op zoek ben naar mensen die in deze situatie hebben gezeten en wat hun oplossing was, niet perse op tips over hoe ik m'n kat toch binnen kan houdentiswat schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:12:
[...]
Waarom kan je de kat niet binnenhouden? Ik zie daar nog geen antwoord op.
Dat is toch geen antwoord? Jij geeft aan dat je de kat niet binnen kunt houden,WAAROM niet? Dat is relevant voor dit topic.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:15:
[...]
Omdat ik op zoek ben naar mensen die in deze situatie hebben gezeten en wat hun oplossing was, niet perse op tips over hoe ik m'n kat toch binnen kan houden.

Weet je wat ik lees? Iemand die (katten)schijt heeft aan een ander. Het is een huisdier, geen buitendier. Het is jouw bewuste keuze om de kat buiten te laten, wetende dat een ander er last van heeft. Om dan te zeggen: jaa ik neem mijn verantwoordelijkheid, ik wil wel aan een hoes meebetalen... man man man. Omgekeerde wereld.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:05:
Nogmaals, ik zou me schamen.
Genoeg manieren om vandaag nog de overlast te stoppen/verminderen. Ga je m vanavond binnen houden?
inderdaad er moet wel een draadje lost zitten bij je wanneer je een dier moedwillig wat aan gaat doen.PinusRigida schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:11:
[...]
Idd. wat voor een opmerking was me dat zeg. (maar goed, is heel terecht weg gemodereerd).
Ik ben ook geen kattenmens, wil nog steeds niet zeggen dat ik een dier iets zou aandoen, of er hoegenaamd toe in staat zou zijn... ik laat verdere beoordeling van wat voor mensen hiertoe wel in staat zijn, maar achterwege.
Helaas heb je genoeg van die debielen tegenwoordig en daarom heb ik een verblijf voor mijn kat gemaakt.
vergif rondstrooien, stroomdraad, schoppen, extra gas geven wanneer je een kat over ziet steken, beest vangen en 20km verderop loslaten. Het gebeurd allemaal bij mij in de buurt.
Dus als je om je beest geef, neem maatregelen anders gaan zwakzinnige het voor je doen.
Patriot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:42:
[...]
Ok, ik vond "een dier met een eigenaar mag je wel iets aandoen maar een wild dier niet" zo onnavolgbaar dat ik ervan uitging dat je reageerde op de algemene verantwoordelijkheid.
offtopic:
Die hele discussie ga ik mij niet aan branden en zorgt voor ruis, dat is dan ook de reden waarom ik niet op dat deel in ging.
Als je overlast van een dier (of deze nu wild is of niet) ervaart los je het op via de juiste wegen. Al helemaal als het aankomt op katten, honden of andere dieren welke doorgaans als huisdier gehouden worden.
Ik ben een groot kattenliefhebber, en hekel dat zo veel mensen nonchalant hun beestje los rond laten lopen. Behalve dat het funest is voor de lokale fauna (zeker nu tijdens het broedseizoen) zou je beestje een keer per ongeluk ontsnappen en een mafklapper met kwade bedoelingen tegenkomen welke al jaren last heeft van andere katten welke wel 24/7 rondlopen..
Die hele discussie ga ik mij niet aan branden en zorgt voor ruis, dat is dan ook de reden waarom ik niet op dat deel in ging.
Als je overlast van een dier (of deze nu wild is of niet) ervaart los je het op via de juiste wegen. Al helemaal als het aankomt op katten, honden of andere dieren welke doorgaans als huisdier gehouden worden.
Ik ben een groot kattenliefhebber, en hekel dat zo veel mensen nonchalant hun beestje los rond laten lopen. Behalve dat het funest is voor de lokale fauna (zeker nu tijdens het broedseizoen) zou je beestje een keer per ongeluk ontsnappen en een mafklapper met kwade bedoelingen tegenkomen welke al jaren last heeft van andere katten welke wel 24/7 rondlopen..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
vermoedelijk heeft hij er overlast van met slapen, omdat dat beest gewoon gewend is om buiten te zijn.tiswat schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:16:
[...]
Dat is toch geen antwoord? Jij geeft aan dat je de kat niet binnen kunt houden,WAAROM niet? Dat is relevant voor dit topic.
Katten hebben een groeps terriorium waar ze elkaar "ontmoeten" socializen en een stukje privé MIJN TERRITORIUM.
Meestal is dat bjj een huis kat de achtertuin en of voortuin van hun eigen huisadres.
Dit bewaken zij en markeren ze met plas en poep.
Door het overschot aan katten per km2 is de vrije ruimte in het geding en zijn er catfights die door vooral katers word uitgevochten. Poesen zijn territoriaal op een kleiner gebied.
Die cat fights worden met plas en poep gemarkeerd en met regelmatig een vaste route lopen om rivalen er uit te vechten gehandhaaft.
En hier ligt het probleem.
De gene die geen kat in de tuin wilt is vaak zelf geen katten houder. Aka stukje braak liggend territorium in de lappen deken van territoriums. Daar word dus om gestreden met poepen en plassen.
Overlast van katten is dan dus erger.
Onze kat, maincoon poepte in onze eigen tuin en weigerde een kattebak. Sliep lieverbuiten in een hondenhok dan in huis. Andere katten waren doodsbang van onze poes want groot en sterk.
Dus we ruimde regelmatig in onze tuin de poep op en ik keek ook altijd even bij de buren. (ze had poep wat zo groot was als wat je als mens produceert dus redelijk herkenbaar. 😉
Toen we er een hond(je) bij kregen was de katten migratie route helemaal klaar. Niks werd getolereerd in onze tuinen. Honden zijn roedel dieren met een hechte groeps en hiërarchie structuur. (jagen in groepen/families vereist dit dus dat gedrag zit er nogsteeds in.) dat maakt honden zo vies en schoon als de baas zelf is. Pissende poepende honden in andersmans tuin of tegen heg /schutting / hek is toegestaan door het alfa mannetje vrouwtje aka de lijn houder. Stuk makkelijker te controleren.
Nu hebben we een nieuwe maincoon die nog niet buiten is geweest en ik weet zeker dat ze vogels wilt pakken want jong en energiek. Dus daar moeten we iets mee doen. En een tag om te zien waar ze is.
Maar binnen houden is onmogelijk als het weer beter word.
Hond loopt naar buiten en de kat wil mee. Gevalletje ongelijkheid en zal regelmatig mis gaan.
Oplossing is alle schuttingen voorzien van antikatten rollen en netten zodat ze niet de schuttingen kunnen passeren is de enige oplossing.
Maar dan word schreeuwende kinderen, feestjes, muziek, tuinverlichting, fietsen, bomen bladeren, schaduw door buren schuur en bomen of juist te weinig praten, topless zonnen, of juist gluren of schijtende kut vogels op mn net schoongemaakte stoelen,tafel en terras 😁 misschien moeten we gewoon eens leren dat gewoon samen er uit komen wat werkt als buurtgemeenschap en een beetje tolerant zijn en inschikken er nu eenmaal bij hoort in de randstad.
Vogels voeren is voor sommige een hobby en voor anderen een plaag.
Dus voeren van vogels ook maar verbieden want tja je kan vogels niet leren in de tuin van de voerder te schijten in plaats van bij de buren op zn schone was.
Soms denk ik dat we doorgeschoten zijn in de ik wil geen last hebben van anderen en daar heb ik recht op want ik woon hier.
Ik ben ook geen fan van motoren die op zaterdag ochtend vroeg gestart worden voor een groeps ritje want zinloos km maken? Ik heb wel wat anders te doen.
Uitslapen 😁. Maar ik draai me om en als t te erg word ga ik op een andere dag een gesprek aan of het open draaien vd hendel iets minder kan.
Lange termijn oplossing is gestaffelde huisdier belasting en verplichte chippen en registering.
1kat? Prima 1 hond? Prima.
2? Staffeltje en prima.
3,4? Sorry alleen met ontheffing/vergunning.
Reguleren van de hoeveelheid en spontane aanschaf bemoeilijken van huisdieren voorkomt verwaarlozing en overlast door overtallen.
Meestal is dat bjj een huis kat de achtertuin en of voortuin van hun eigen huisadres.
Dit bewaken zij en markeren ze met plas en poep.
Door het overschot aan katten per km2 is de vrije ruimte in het geding en zijn er catfights die door vooral katers word uitgevochten. Poesen zijn territoriaal op een kleiner gebied.
Die cat fights worden met plas en poep gemarkeerd en met regelmatig een vaste route lopen om rivalen er uit te vechten gehandhaaft.
En hier ligt het probleem.
De gene die geen kat in de tuin wilt is vaak zelf geen katten houder. Aka stukje braak liggend territorium in de lappen deken van territoriums. Daar word dus om gestreden met poepen en plassen.
Overlast van katten is dan dus erger.
Onze kat, maincoon poepte in onze eigen tuin en weigerde een kattebak. Sliep lieverbuiten in een hondenhok dan in huis. Andere katten waren doodsbang van onze poes want groot en sterk.
Dus we ruimde regelmatig in onze tuin de poep op en ik keek ook altijd even bij de buren. (ze had poep wat zo groot was als wat je als mens produceert dus redelijk herkenbaar. 😉
Toen we er een hond(je) bij kregen was de katten migratie route helemaal klaar. Niks werd getolereerd in onze tuinen. Honden zijn roedel dieren met een hechte groeps en hiërarchie structuur. (jagen in groepen/families vereist dit dus dat gedrag zit er nogsteeds in.) dat maakt honden zo vies en schoon als de baas zelf is. Pissende poepende honden in andersmans tuin of tegen heg /schutting / hek is toegestaan door het alfa mannetje vrouwtje aka de lijn houder. Stuk makkelijker te controleren.
Nu hebben we een nieuwe maincoon die nog niet buiten is geweest en ik weet zeker dat ze vogels wilt pakken want jong en energiek. Dus daar moeten we iets mee doen. En een tag om te zien waar ze is.
Maar binnen houden is onmogelijk als het weer beter word.
Hond loopt naar buiten en de kat wil mee. Gevalletje ongelijkheid en zal regelmatig mis gaan.
Oplossing is alle schuttingen voorzien van antikatten rollen en netten zodat ze niet de schuttingen kunnen passeren is de enige oplossing.
Maar dan word schreeuwende kinderen, feestjes, muziek, tuinverlichting, fietsen, bomen bladeren, schaduw door buren schuur en bomen of juist te weinig praten, topless zonnen, of juist gluren of schijtende kut vogels op mn net schoongemaakte stoelen,tafel en terras 😁 misschien moeten we gewoon eens leren dat gewoon samen er uit komen wat werkt als buurtgemeenschap en een beetje tolerant zijn en inschikken er nu eenmaal bij hoort in de randstad.
Vogels voeren is voor sommige een hobby en voor anderen een plaag.
Dus voeren van vogels ook maar verbieden want tja je kan vogels niet leren in de tuin van de voerder te schijten in plaats van bij de buren op zn schone was.
Soms denk ik dat we doorgeschoten zijn in de ik wil geen last hebben van anderen en daar heb ik recht op want ik woon hier.
Ik ben ook geen fan van motoren die op zaterdag ochtend vroeg gestart worden voor een groeps ritje want zinloos km maken? Ik heb wel wat anders te doen.
Uitslapen 😁. Maar ik draai me om en als t te erg word ga ik op een andere dag een gesprek aan of het open draaien vd hendel iets minder kan.
Lange termijn oplossing is gestaffelde huisdier belasting en verplichte chippen en registering.
1kat? Prima 1 hond? Prima.
2? Staffeltje en prima.
3,4? Sorry alleen met ontheffing/vergunning.
Reguleren van de hoeveelheid en spontane aanschaf bemoeilijken van huisdieren voorkomt verwaarlozing en overlast door overtallen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Genoeg manieren om je kat binnen jou tuin te houden.
Het lijkt wel dat jij zelf er geen probleem inziet dat jou kat ergens anders de nacht doorbrengt.
Maar je wel een probleem van maakt dat je buurman een probleem heeft door jou kat.
Ik kan je zeggen, hier hebben wij al jaren last van katten, en sinds de hond weg is, zien we gemiddeld 4 a 6 katten per dag bij ons, door de tuin, bij de kippen, gans de moestuin volschijten, je zaaibed verneuken omdat ze daar ook willen schijten,...
Zakken openkrabben, hels lawaai als ze in hun tijd zijn,... kortom niks leuks meer aan.
Oplossing was hier schrikdraad spannen.
Als je ze ermee kan buitenhouden, dan moet omgekeerd ook wel lukken he.
Ps schrikdraad is niet constant actief, ligt nu al paar weken uit. En ze blijven weg.
En kan ook melden, dat er nog geen kat tegen heeft gezeten, ze blijven op afstand, precies ofda ze da voelen of ruiken
Het lijkt wel dat jij zelf er geen probleem inziet dat jou kat ergens anders de nacht doorbrengt.
Maar je wel een probleem van maakt dat je buurman een probleem heeft door jou kat.
Ik kan je zeggen, hier hebben wij al jaren last van katten, en sinds de hond weg is, zien we gemiddeld 4 a 6 katten per dag bij ons, door de tuin, bij de kippen, gans de moestuin volschijten, je zaaibed verneuken omdat ze daar ook willen schijten,...
Zakken openkrabben, hels lawaai als ze in hun tijd zijn,... kortom niks leuks meer aan.
Oplossing was hier schrikdraad spannen.
Als je ze ermee kan buitenhouden, dan moet omgekeerd ook wel lukken he.
Ps schrikdraad is niet constant actief, ligt nu al paar weken uit. En ze blijven weg.
En kan ook melden, dat er nog geen kat tegen heeft gezeten, ze blijven op afstand, precies ofda ze da voelen of ruiken
[ Voor 13% gewijzigd door RedPas op 27-03-2024 13:22 ]
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Ik heb de situatie gehad en is opgelost door de kattenluik op slot te houden. Simpel. Geen gedoe meer, geen overlast bij de buren.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:15:
[...]
Omdat ik op zoek ben naar mensen die in deze situatie hebben gezeten en wat hun oplossing was, niet perse op tips over hoe ik m'n kat toch binnen kan houden.
Vond mijn kat het leuk? Nee, zeker niet. Maar na een paar weken was het geklaag voorbij en is het een binnen kat geworden van 16 jaar oud inmiddels.
Verder, "ervaringsdeskunige" voor katten ga je lastig vinden op een tech forum.
Maar als ik zo je reacties lees ben je aan het vissen tot je een antwoord hebt die naar jouw oren is ipv de realiteit.....
Alle antwoorden zijn al gegeven: weg doen, binnen houden, een kattenkooi bouwen of een net/draaibalk aan de bovenkant van je schutting/hek monteren.
[ Voor 24% gewijzigd door Duke of Savage op 27-03-2024 13:21 ]
Hebben ze ongelijk?Ronald.42 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:19:
Je bedenkt het niet..
Komt net binnen op nextdoor..
[Afbeelding]
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Vul je informatie dan goed aan. Dat jij je niet overtuigd voelt door de vele aangedragen oplossingen en meningen is toch niet ons probleem? Het probleem is in dit geval het baasje van de kat die overlast veroorzaakt. Kat zorgt voor overlast bij iemand anders in de tuin. De oplossing: zorgen dat de kat niet uit je tuin kan of je kat binnenhouden.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:05:
[...]
Je moet niet zoveel aannames doen, ergens verantwoordelijkheid voor nemen wat ik doe en deed is wat anders dan het ergens mee eens zijn. Omdat jij van mening bent dat een kat niet vrij mag rondlopen hoeft niet de mening van iedereen te zijn he. Ik neem mijn verantwoordelijkheid en ga daarom op zoek naar ervaringsdeskundige even los wat ik er van vindt want daarin heeft echt nog niemand mij overtuigd, maar heb nu wel een aantal oplossingen die ik zou kunnen toepassen om de buren relatie goed te houden
Dat een andere kat in jouw tuin komt betekend toch niet dat jouw kat in een andere tuin mag komen? Of zeg je ook tegen de politie als je te hard reed, ja maar diegene die voor mij reed reed nog harder maar je pakt nu mij?
Zucht...
In een buurt met rijtjeswoningen is het geven en nemen. Katten die buiten lopen is heel normaal, en een zekere mate van overlast heb je gewoon te tolereren. Dat geldt ook voor geluid, uitzicht en lichtoverlast.
Betekent dat dat de katteneigenaar niets moet doen en niet mee hoeft te denken? Uiteraard niet, het is vervelend dat iemand last van het beest van iemand anders heeft. Maar je kan niet elk dingetje waar je je aan ergert tot in de eeuwigheid blijven escaleren.
In een gemiddelde buurt kan je niet verwachten dat je je helemaal nergens aan hoeft te ergeren, iedereen woont op een kluitje bij elkaar en dat betekent dat je soms een keer iets voor lief moet nemen. De ene keer is dat een drol in je tuin, de andere keer blaadjes van iemands boom. Of je hebt een drummer/pianist naast je wonen, dan is het ook onredelijk om te vragen of die nooit meer een instrument aanraakt.
Betekent dat dat de katteneigenaar niets moet doen en niet mee hoeft te denken? Uiteraard niet, het is vervelend dat iemand last van het beest van iemand anders heeft. Maar je kan niet elk dingetje waar je je aan ergert tot in de eeuwigheid blijven escaleren.
In een gemiddelde buurt kan je niet verwachten dat je je helemaal nergens aan hoeft te ergeren, iedereen woont op een kluitje bij elkaar en dat betekent dat je soms een keer iets voor lief moet nemen. De ene keer is dat een drol in je tuin, de andere keer blaadjes van iemands boom. Of je hebt een drummer/pianist naast je wonen, dan is het ook onredelijk om te vragen of die nooit meer een instrument aanraakt.
Share and Enjoy!
Beslist niet, maar volgens mij was ik al duidelijk geweest wat ik vind van die loslopende vandalen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Wij hebben 12 jaar lang een kat gehad. Sinds we in 2018 zijn verhuisd kwam ze eigenlijk nauwelijks nog buiten onze eigen tuin. En dat vond ik prima, wist ik waar ze was en dat ze geen overlast veroorzaakte.
En oh man, als ik dan ging grasmaaien. Een ander zei het al, de stront vliegt je om de oren. Maar goed, het was onze eigen kat dus soit.
Ze is inmiddels dood, zonde maar met het oog op huishouden en de stank in de tuin ook wel weer fijn.
Maar als ik daadwerkelijk klachten had gekregen had ik dat zeker niet afgedaan als "aard van het beestje" of "is nou eenmaal zo". Jouw kat, jouw verantwoordelijkheid.
We hadden ooit buren die hun honden naar buiten deden snachts omdat ze binnen vervelend werden. Staan ze onder mijn slaapkamer raam te janken. Nee fraai. Dus ook daarin kan ik je redenering niet echt volgen.
En oh man, als ik dan ging grasmaaien. Een ander zei het al, de stront vliegt je om de oren. Maar goed, het was onze eigen kat dus soit.
Ze is inmiddels dood, zonde maar met het oog op huishouden en de stank in de tuin ook wel weer fijn.
Maar als ik daadwerkelijk klachten had gekregen had ik dat zeker niet afgedaan als "aard van het beestje" of "is nou eenmaal zo". Jouw kat, jouw verantwoordelijkheid.
We hadden ooit buren die hun honden naar buiten deden snachts omdat ze binnen vervelend werden. Staan ze onder mijn slaapkamer raam te janken. Nee fraai. Dus ook daarin kan ik je redenering niet echt volgen.
waarom?WCA schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:21:
Katten die buiten lopen is heel normaal, en een zekere mate van overlast heb je gewoon te tolereren.
Dat zeg ik ookKurios schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:21:
[...]
Een kat is een huisdier. Geen bij-de-buurman-in-de-tuin-dier
wij hadden een kat die overdag er op uit ging en savonds weer thuis kwam, geen katten luik of wat dan ook en alleen naar buiten ging als we zelf thuis waren rond 6 uur en om 10 uur kwam die weer netjes thuis (geen idee interne klok ofzo) maar als ie thuis kwam kreeg die natvoer, doen ze echt ALLES voor om dat te krijgen, heel goed af te stellen met de brokken.
ook hebben we heb een tracker om gedaan van Tractive, deze kan je zo instellen dat wanneer onze kat bij de buren in de tuin kwam met bijvoorbeeld vogels ik hm op haalde, om de oren kwam en na een paar keer ging die er niet meer heen. de tractive app stuurt je een push notificatie dat de kat in de "rode" zone is. vrij ruim opgezet omdat het GPS blijft maar goed helpt wel!
ook gewoon goed om je kat in de gaten te houden.
ook hebben we heb een tracker om gedaan van Tractive, deze kan je zo instellen dat wanneer onze kat bij de buren in de tuin kwam met bijvoorbeeld vogels ik hm op haalde, om de oren kwam en na een paar keer ging die er niet meer heen. de tractive app stuurt je een push notificatie dat de kat in de "rode" zone is. vrij ruim opgezet omdat het GPS blijft maar goed helpt wel!
I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
-Volgens een artikel van 2019 dat een stel juristen citeert- zou het illegaal zijn om je kat vrij buiten te laten lopen. (nu is dat 1 artikel en weet ik niks over handhaving of precedenten)
Er werden hier al dingen aangedragen die me wel wat lijken zoals die kat-patio, lijkt me een ideale oplossing. Die draaidingen bovenop een hek... zeker ben ik er niet over maar gezien hoe lenig katten zijn, denk ik dat die wel een manier zullen vinden om desondanks toch nog over dat hek te geraken, ik zie het zo gebeuren dat ze het ding niet eens hoeven aan te raken en ze in hun fluffy vuistje lachen.
.
Iemand praat over tuigjes... dat kan je doen bij katten die tuigjes al van kitten af gewoon zijn, of eventueel bij van nature uit heel "chill" katten, vermoedelijk zijn er wel katten die hieraan nog kunnen gewoon worden op latere leeftijd...
In een ver verleden, toen PinusRigida nog bij mam en pap woonde, heeft m'n moeder dat ook 's geprobeerd -nee, niet bij mij maar bij onze kat!
- maar het dier was al 8 jaar oud en had nooit een tuigje aangehad, onze kat heeft zo 'gevochten' dat ze haar onderkaak ergens tussen heeft gekregen en m'n ma met een schaar het tuigje heeft moeten doorknippen want de kat was aan het stikken... dus ik weet niet of een tuigje zal helpen maar het hangt wellicht van de kat af...
Er werden hier al dingen aangedragen die me wel wat lijken zoals die kat-patio, lijkt me een ideale oplossing. Die draaidingen bovenop een hek... zeker ben ik er niet over maar gezien hoe lenig katten zijn, denk ik dat die wel een manier zullen vinden om desondanks toch nog over dat hek te geraken, ik zie het zo gebeuren dat ze het ding niet eens hoeven aan te raken en ze in hun fluffy vuistje lachen.
Iemand praat over tuigjes... dat kan je doen bij katten die tuigjes al van kitten af gewoon zijn, of eventueel bij van nature uit heel "chill" katten, vermoedelijk zijn er wel katten die hieraan nog kunnen gewoon worden op latere leeftijd...
In een ver verleden, toen PinusRigida nog bij mam en pap woonde, heeft m'n moeder dat ook 's geprobeerd -nee, niet bij mij maar bij onze kat!
[ Voor 60% gewijzigd door PinusRigida op 27-03-2024 13:58 . Reden: bronvermelding ]
Is er een reden nodig voor iets om normaal te zijn? In elke buurt of park zie je wel katten rondlopen. Hoort er wat mij betreft gewoon een beetje bij. Je hoeft het er niet leuk te vinden om iets 'normaal' te laten zijn
Share and Enjoy!
De enige oplossing is er voor zorgen dat jouw kat geen overlast kan veroorzaken en dat kan je alleen maar bereiken door er voor te zorgen dat de kat niet uit je tuin kan.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:15:
[...]
Dat is ook meteen een stuk veiliger voor jouw kat.
Niet alleen omdat er, helaas, genoeg mensen zijn die een dier iets aan zouden doen als ze denken er overlast van te hebben maar ook omdat het risico dat de kat onder een auto komt oneindig veel kleiner is als ie niet op de openbare weg kan komen.
Vrienden van mij vonden het ook niet nodig om hun katten op hun eigen terrein te houden met dezelfde excuses die hier worden gebruikt dat katten vrij moeten kunnen rondzwerven, etc.
Helaas is een van de katten hiervan de dupe geworden toe het beestje bij een bedrijf in de buurt onder een vrachtwagen gekomen.
Aan alles komt een eind.
Ik wil die vraag best beantwoorden maar zie niet in hoe dit relevant voor dit Topic is? Nogmaals mijn vraag is ervaringsdeskundigen met dit soort situaties en wat daar in hun oplossing is geweest. Kan best zijn dat sommige uiteindelijk best zijn als jij zo iemand bent en zegt ik heb uiteindelijk toch mijn kat binnen gehouden dat dit het antwoord is. Dan zou een vervolgvraag kunnen zijn hoe je dat gedaan hebt, maar dat is dan weer een andere discussietiswat schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:16:
[...]
Dat is toch geen antwoord? Jij geeft aan dat je de kat niet binnen kunt houden,WAAROM niet? Dat is relevant voor dit topic.
Het is mijn bewuste keus om een kat te nemen, maar huisdieren bestaan niet, wij hebben er huisdieren van gemaakt maar in de basis is elk dier een buitendier. Verder wil je mij vooral een schuld gevoel aanpraten en heel moreel doen maar dit voegt niks toe aan dit topic en/of de oplossing die ik met de buren kan bespreken.Kurios schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:16:
[...]
Weet je wat ik lees? Iemand die (katten)schijt heeft aan een ander. Het is een huisdier, geen buitendier. Het is jouw bewuste keuze om de kat buiten te laten, wetende dat een ander er last van heeft. Om dan te zeggen: jaa ik neem mijn verantwoordelijkheid, ik wil wel aan een hoes meebetalen... man man man. Omgekeerde wereld.
Nogmaals, ik zou me schamen.
Genoeg manieren om vandaag nog de overlast te stoppen/verminderen. Ga je m vanavond binnen houden?
Aangezien je de vraag heel erg uit de weg gaat, is het wel duidelijk dat jij overlast hebt van je kat als je 'm binnenhoudt (rennen en/of mauwen, gok ik?), en dat je het vooral het probleem van je buren wilt houden.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:15:
[...]
De drie opties die je wat mij betreft hebt, zonder dat je het andermans probleem maakt, zijn:
- Ervoor zorgen dat je kat jouw tuin niet uit kan
- Je kat 's nachts binnenhouden
- Je kat wegdoen
The devil is in the details.
En ondertussen heeft je kat het nestje van het winterkoninkje, de tjiftjaf en de fitis leeggevroten.maubaan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:23:
wij hadden een kat die overdag er op uit ging en savonds weer thuis kwam, geen katten luik of wat dan ook en alleen naar buiten ging als we zelf thuis waren rond 6 uur en om 10 uur kwam die weer netjes thuis (geen idee interne klok ofzo) maar als ie thuis kwam kreeg die natvoer, doen ze echt ALLES voor om dat te krijgen, heel goed af te stellen met de brokken.
Maar natte brokjes zijn ook lekker.......
Moraal: Je kunt een kat alleen in je eigen tuin in de gaten houden en dan ook nog alleen wanneer je zelf ook in de tuin bent, een app laat je niet zien hoeveel onschuldige vogels 'ie vermoord.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Jouw buren hebben hier helemaal niks mee te maken. Die zijn slachtoffer van jouw gedrag. Er is maar 1 oplossing en die ligt bij jou. Dat jij dat niet wil inzien is denk ik nog het schokkendst van dit hele topic.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:27:
dit voegt niks toe aan dit topic en/of de oplossing die ik met de buren kan bespreken.
Spijker op zn kop. Het dier is JOUW keuze, niet die van de buren.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:27:
Het is mijn bewuste keus om een kat te nemen
[ Voor 21% gewijzigd door Kurios op 27-03-2024 13:32 ]
Het zijn huisdieren. Veel moeilijker hoeven we het niet te maken. Jouw verantwoordelijkheid om schade te voorkomen. Dat mensen hun katten loslaten, is ook totaal niet normaal. Maar dat is de laksheid van de eigenaar.WCA schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:26:
[...]
Is er een reden nodig voor iets om normaal te zijn? In elke buurt of park zie je wel katten rondlopen. Hoort er wat mij betreft gewoon een beetje bij. Je hoeft het er niet leuk te vinden om iets 'normaal' te laten zijn
Graag antwoord, want je gaat de vraag non-stop uit de weg.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:27:
[...]
Ik wil die vraag best beantwoorden maar zie niet in hoe dit relevant voor dit Topic is?
[ Voor 20% gewijzigd door tiswat op 27-03-2024 13:32 ]
Ik snap TS wel. Mijn python is een buiten-python. En dat die soms een kat opvreet, tja, dat is de aard van het beestje?
Iets serieuzer: Als je nu gewoon zorgt dat ze je tuin niet uitkunnen, dan kan die kat dus wel prima nog buitenkomen, hij veroorzaakt geen overlast, hij roeit niet de lokale vogelpopulatie uit, en je hoeft je niet af te vragen als hij niet thuis komt een keer of hij is doodgereden.
Iets serieuzer: Als je nu gewoon zorgt dat ze je tuin niet uitkunnen, dan kan die kat dus wel prima nog buitenkomen, hij veroorzaakt geen overlast, hij roeit niet de lokale vogelpopulatie uit, en je hoeft je niet af te vragen als hij niet thuis komt een keer of hij is doodgereden.
Eigenlijk had je dit moeten doen toen je kat nog een kitten was maar de oplossing voor een flink aantal gedragsproblemen van een kat is zorgen dat de kat een soortgenoot heeft om mee op te trekken. Als ze zich dan vervelen (want wangedrag van een kat heeft vaak te maken met verveling of het niet kunnen uiten van natuurlijke behoeftes), hebben ze een maatje om mee te spelen.
Ik ben nog steeds wel benieuwd of je de kat vanavond binnen gaat houden, wetende dat je buren er last van hebben?
*knip* dan maak je een TR aan, op deze manier is je bijdrage niets meer dan flame bait
[ Voor 65% gewijzigd door twain4me op 27-03-2024 13:42 ]
Ga de vraag niet uit de weg, ik wil alleen voorkomen dat we straks nog meer tips gaan krijgen over hoe ik de kat binnen kan houden maar dat is niet de reden dat ik het topic hebt aangemaakt. Heb nu al het gevoel dat mensen zoals @Kurios vooral graag z'n mening wil doordrukken zonder constructief discussie.Hahn schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:28:
[...]
Aangezien je de vraag heel erg uit de weg gaat, is het wel duidelijk dat jij overlast hebt van je kat als je 'm binnenhoudt (rennen en/of mauwen, gok ik?), en dat je het vooral het probleem van je buren wilt houden.
De drie opties die je wat mij betreft hebt, zonder dat je het andermans probleem maakt, zijn:Van #2 heb jij schijnbaar last, #3 is vrij extreem, dus dan blijft er één optie over
- Ervoor zorgen dat je kat jouw tuin niet uit kan
- Je kat 's nachts binnenhouden
- Je kat wegdoen
Ben er zelf helaas ook debet aan, wil vooral proberen hier ervaringsdeskundigen horen. Verder ben ik ook tot dezelfde conclusie als jouw gekomen, ik zal eens uitzoeken wat voor opties er zijn om de tuin af te schermen.
Dat is niet mijn intentie in ieder geval, maar wat mij betreft mag er wel een slotje op het topic. Maar daar ga ik niet over, dus ik zou zeggen rapporteer het topic i.p.v. de discussie nog verder van de TS af te halen.Duke of Savage schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:36:
Ik krijg nu sterk de indruk dat TS gewoon een trol topic geopend heeft en deze blijft voeden door de zelfde reactie te blijven recyclen..
[ Voor 16% gewijzigd door SirMemeAlot op 27-03-2024 13:40 ]
Waarom vind je het normaal dat katten buiten lopen zonder mens erbij?WCA schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:26:
[...]
Honden mogen het niet, paarden niet, koeien niet, etc Waarom katten wel. Hou dat ding thuis.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Bij onze vorige woning hadden wij ook last van een kat uit de straat. Poepen in de voortuin en achtertuin en op de zomerdag klom die gewoon binnen in ons huis. Wij hadden toen zelf ook nog 2 katten en hielden die altijd binnen. Op het moment dat die kat bij ons binnen kwam waren die van ons zwaar in de stress.
Hebben toen de eigenaar aangesproken en kreeg daarop terug; "Tja... wat kan ik daar aan doen? Het is ooit een boerderij kat geweest en kan hem moeilijk aan een ketting houden".
Heb daarna de kat met emmers water en veel kabaal weggejaagd bij ons huis. Daarna liep hij altijd met een boog om ons huis heen.
Hebben toen de eigenaar aangesproken en kreeg daarop terug; "Tja... wat kan ik daar aan doen? Het is ooit een boerderij kat geweest en kan hem moeilijk aan een ketting houden".
Heb daarna de kat met emmers water en veel kabaal weggejaagd bij ons huis. Daarna liep hij altijd met een boog om ons huis heen.
Loslopende katten zorgen voor een beste druk op het milieu, dat is algemeen bekend (https://www.nrc.nl/nieuws...n-de-kat-4575380-a1524631). Als eigenaar van een loslopende kat ben jij daar mijns inziens verantwoordelijk voor. Ik vind het altijd bizar dat eigenaren zich daar de ogen voor sluiten - en dat dit soort conflicten dus überhaupt kunnen ontstaan.
Mwah wij hebben één tuinset achter in de tuin met van dat kunstof gevlochten spul daar liggen geen kussens dus die hoeven er ook niet af.PinusRigida schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:25:
- katten die op de tuinset komen slapen, is dat dan zo'n overlast? Het enige dat ik me een béétje kan voorstellen is als het een tuinset is met kussens, dat dat kattenhaar daar op blijft hangen, maar iedereen neemt 's nachts toch de kussens van z'n tuinset af, niet?
Wat doen ze dan nadat het geregend heeft: op natte kussens zitten?!
Mij lijkt me dat toch een beetje overdreven: ik heb zelf een tuinset, en tot noch toe komen er geen katten op slapen, maar als dat zou gebeuren zou ik daar nu niet zo'n ding van maken... zolang ze idd. er niet op zitten te poepen... maar wellicht heeft het ene met het andere te maken, als in; dezelfde kat die er slaapt, poept er?
Dat is niet overdekt zodat je lekker in de zon kunt zitten.
Dan hebben we nog een tuinset onder een overkapping dat zijn stoelen met een vaste stoffen bekleding. Daar zitten we als het in de zon te heet is of in de avond als het afkoelt lekker nog even met de heater aan.
De katten vinden dat een mooie plek om zichzelf uitgebreid te wassen en vervolgens de stoelen onder het haar en weet ik veel wat voor smurrie achter te laten.
Nee daar wordt ik niet vrolijk van, dus ik doe mijn best om elke kat die ik hier tref het af te leren dat dit een leuke plek voor hun is.
Dat varieert meestal tussen de supersoaker van de jeugd of de tuinslang.
Moet zeggen dat ze het inmiddels aardig snappen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
En toch zijn er ontzettend veel mensen die het wél normaal vinden. Dat is niet per se laksheid hoor. Het kan prima dat je in een buurt woont waar het gewoon geaccepteerd is, zal per buurt ook wel een beetje verschillen.tiswat schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:31:
[...]
Het zijn huisdieren. Veel moeilijker hoeven we het niet te maken. Jouw verantwoordelijkheid om schade te voorkomen. Dat mensen hun katten loslaten, is ook totaal niet normaal. Maar dat is de laksheid van de eigenaar.
M'n punt is dat het echt niet zo is dat de enige oplossing is om het beest binnen te houden, en dat met je buurman om tafel gaan om samen een oplossing te verzinnen echt niet zo onmogelijk of onredelijk is als men hier schetst.
Share and Enjoy!
Hier ervaringsdeskundige. Doe de deur dicht. Voor zover ik weet is dat een kat niet je sleutel kan pakken om de deur open te doen.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:36:
[...]
Ga de vraag niet uit de weg, ik wil alleen voorkomen dat we straks nog meer tips gaan krijgen over hoe ik de kat binnen kan houden maar dat is niet de reden dat ik het topic hebt aangemaakt. Heb nu al het gevoel dat mensen zoals @Kurios vooral graag z'n mening wil doordrukken zonder constructief discussie.
Ben er zelf helaas ook debet aan, wil vooral proberen hier ervaringsdeskundigen horen. Verder ben ik ook tot dezelfde conclusie als jouw gekomen, ik zal eens uitzoeken wat voor opties er zijn om de tuin af te schermen.
Heeft wat mij betreft niks met mijn mening te maken, maar gewoon met fatsoen.
[quote]Helixes schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:09:
[...]
Waar baseer je dit principe op? Ik ben niet bekend met wetgeving of iets dergelijks.
Tenzij jij iets anders hebt, is de geldende norm dat huiskatten de vrijheid hebben zich buiten te begeven. Er zijn zeker mensen die ageren tegen die norm, maar daar lijkt op dit moment geen meerderheid voor te zijn. Dat betekent dat wij als maatschappij hebben geaccepteerd dat katten buiten kunnen zijn, en daar kattendingen doen.
Niets principe. https://www.rtlnieuws.nl/...rten-europese-regelgeving
[...]
Waar baseer je dit principe op? Ik ben niet bekend met wetgeving of iets dergelijks.
Niets principe. https://www.rtlnieuws.nl/...rten-europese-regelgeving
commentaar op moderating mag via de pm of via feedback topic, hier is dat offtopic
[ Voor 80% gewijzigd door twain4me op 27-03-2024 13:47 ]
Poah dikke Massey.
Het risico wat je neemt als je kat in tuinen van de buren loopt, is dat iemand er een keer klaar mee is. In het meest extreme geval krijgt dat iemand de kat iets aan wil doen
Zodra iemand er over klaagt, betekent dit dat de irritatie al aan het oplopen is. Indien jij geen maatregelen neemt, kan een ander besluiten dat te gaan doen
*knip* (voegt niets toe )
Zodra iemand er over klaagt, betekent dit dat de irritatie al aan het oplopen is. Indien jij geen maatregelen neemt, kan een ander besluiten dat te gaan doen
*knip* (voegt niets toe )
[ Voor 40% gewijzigd door twain4me op 27-03-2024 13:52 ]
*knip * op de man
[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 27-03-2024 13:55 ]
Was me achteraf idd. aan het bedenken dat het wellicht niet persé ligt aan het "de kat slaapt op onze tuinset" maar aan andere gedragingen zoals wat jij aangeeft, daarom ook dat ik dat stukje uit m'n reactie verwijderd heb.Ronald.42 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:40:
[...]
Mwah wij hebben één tuinset achter in de tuin met van dat kunstof gevlochten spul daar liggen geen kussens dus die hoeven er ook niet af.
Dat is niet overdekt zodat je lekker in de zon kunt zitten.
Dan hebben we nog een tuinset onder een overkapping dat zijn stoelen met een vaste stoffen bekleding. Daar zitten we als het in de zon te heet is of in de avond als het afkoelt lekker nog even met de heater aan.
De katten vinden dat een mooie plek om zichzelf uitgebreid te wassen en vervolgens de stoelen onder het haar en weet ik veel wat voor smurrie achter te laten.
Nee daar wordt ik niet vrolijk van, dus ik doe mijn best om elke kat die ik hier tref het af te leren dat dit een leuke plek voor hun is.
Dat varieert meestal tussen de supersoaker van de jeugd of de tuinslang.
Moet zeggen dat ze het inmiddels aardig snappen.
Nou wacht even. Het gaat hier om een advocaat die een juridisch proefballonnetje oplaat. Dat moet hij doen.
Er is nog geen enkele kat - of eigenaar - veroordeeld voor het doden van een vogeltje buiten. Misschien is het inderdaad tijd voor een proefproced, dat ben ik met je eens.
Maar zolang deze "eigenlijk" niet door een rechter bekrachtigd is, gaat het hier om juridische theorie. Ook zou de politiek kunnen besluiten invulling te geven aan dit principe (zie stikstofdossier).
Maar tot die tijd blijft de maatschappelijke norm van kracht. Katten mogen naar buiten. De maatschappij accepteert te dealen met de gevolgen. De directe schade bij derden is voor de katteneigenaar.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Er zijn al meer als genoeg oplossingen gegeven, daarnaast blijf je de vraag ontwijken waarom je de kat niet binnen kunt houden nachts. Wat ik vooral merk is dat je het alleen wilt oplossen samen met je buren en je totaal geen verantwoordelijkheid neemt om het probleem zelf op te lossen door je eigen tuin aan te passen.SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:27:
[...]
Ik wil die vraag best beantwoorden maar zie niet in hoe dit relevant voor dit Topic is? Nogmaals mijn vraag is ervaringsdeskundigen met dit soort situaties en wat daar in hun oplossing is geweest. Kan best zijn dat sommige uiteindelijk best zijn als jij zo iemand bent en zegt ik heb uiteindelijk toch mijn kat binnen gehouden dat dit het antwoord is. Dan zou een vervolgvraag kunnen zijn hoe je dat gedaan hebt, maar dat is dan weer een andere discussie.
[...]
Dus je topicstart had moeten zijn:SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:36:
[...]
Ga de vraag niet uit de weg, ik wil alleen voorkomen dat we straks nog meer tips gaan krijgen over hoe ik de kat binnen kan houden maar dat is niet de reden dat ik het topic hebt aangemaakt. Heb nu al het gevoel dat mensen zoals @Kurios vooral graag z'n mening wil doordrukken zonder constructief discussie.
[...]
Dat is niet mijn intentie in ieder geval, maar wat mij betreft mag er wel een slotje op het topic. Maar daar ga ik niet over, dus ik zou zeggen rapporteer het topic i.p.v. de discussie nog verder van de TS af te halen.
ik WIL de kat niet binnen houden want ... (redenen) dus hoe zorg ik dat mijn buren minder/geen overlast ervaren? Je lijkt niet in te willen zien dat die eerste stap de meest simpele, effectieve en goedkope is. Maar gezien dat vanwege #Reasons# geen optie is kom je bij stap 2--> de tuin zo maken dat je kat er niet uit kan.
daar zijn toch ook genoeg voorbeelen van geweest of zoek je nog een andere middenweg?
*knip*
[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 27-03-2024 13:59 . Reden: offtopic / flame bait ]
*knip*
[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 27-03-2024 14:00 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]
Share and Enjoy!
Het is relevant omdat het gevolg hiervan is dat jouw kat overlast veroorzaakt bij mensen die niet gekozen hebben voor een kat. Jij zegt: "onze kat is helaas niet binnen te houden 's nachts", maar waarom zeg je niet: "onze kat is helaas niet buiten te houden 's nachts"? Dat is echt cruciaal voor dit vraagstuk. Het lijkt er nu op alsof jij jouw probleem (overlast bij jou als kat binnen blijft) nu opzadelt bij iemand anders (overlast bij buren als kat buiten verblijft). En als dat zo is, zou ik dat behoorlijk asociaal vinden. Maar zolang jij hier geen enkele toelichting op wilt geven blijft het helaas speculerenSirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:27:
[...]
Ik wil die vraag best beantwoorden maar zie niet in hoe dit relevant voor dit Topic is? Nogmaals mijn vraag is ervaringsdeskundigen met dit soort situaties en wat daar in hun oplossing is geweest. Kan best zijn dat sommige uiteindelijk best zijn als jij zo iemand bent en zegt ik heb uiteindelijk toch mijn kat binnen gehouden dat dit het antwoord is. Dan zou een vervolgvraag kunnen zijn hoe je dat gedaan hebt, maar dat is dan weer een andere discussie.
Goed, het gaat weer over katten (had ook insert ander dier kunnen zijn) en vervolgens lijkt de boel wel te ontploffen. Zoals meerdere mensen al aangeven @SirMemeAlot, je doet aan symptoombestrijden en niet de oorzaak bij de bron aan te pakken.
Ik zie weinig heil in het topic en ik voorzie als ik het weer open laat staan wederom gekibbel.
/slotje.
Ik zie weinig heil in het topic en ik voorzie als ik het weer open laat staan wederom gekibbel.
/slotje.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Dit topic is gesloten.