Overlast katten - wat mag je verwachten van eigenaar

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 12.418 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-05 08:11
Hi,

Zag dat hier al vaker topic worden geopend van mensen die overlast hebben van katten van de buren, de meningen lopen daar vaak enorm uiteen.

van kattenlief hebbers die aangeven dat het dieren zijn en dat dit erbij hoort - tot kattenhaters die opmerkingen maken van zet ze 20km verder op uit of muizenvallen etc.

Nu heb ik zelf ook buren die klagen over dat onze kat z'n behoefte doet in hun tuin en op de loungeset slaapt s'nachts. Onze kat is helaas niet binnen te houden s'nachts, dat hebben we 5 jaar van z'n leven geprobeerd maar is helaas niet te doen. Maar de buren leggen de bal echt bij ons neer, terwijl ik zoiets heb van, wat verwacht je van ons het is een dier en daar heb ik geen controle over wat hij s'nachts doet. Nu wil ik hierover niet perse hele discussie (meningen) discussie gaan starten want dat gaat nergens eindigen, maar ik ben vooral op zoek naar mensen die dezelfde situatie hebben gehad en benieuwd hoe jullie daar mee om zijn gegaan.

Moet ik aanbieden om een beschermhoes voor de loungeset aan mee te betalen? Maar waar stopt dat dan, straks doet hij dat bij de buren ook dan kan ik bij iedereen in de tuin wat kopen/meebetalen. Dus om eerlijk te zijn voel ik daar niet perse wat voor, maar wil de optie ook 'nog' niet afschieten als dit 'de goede vrede' bewaard in de buurt.

Ben benieuwd naar jullie oplossingen :)

Acties:
  • +88 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:52
Maar de buren leggen de bal echt bij ons neer, terwijl ik zoiets heb van, wat verwacht je van ons het is een dier en daar heb ik geen controle over wat hij s'nachts doet.
Ik vind dit eerlijk gezegd wel heel makkelijk gedacht. Het is jouw kat, dus jouw probleem als die voor overlast zorgt.

Dat je het geprobeerd hebt, en het je niet is gelukt om de overlast te stoppen, waart jou niet vrij van het probleem.

Waarom valt de kat niet binnen te houden 's nachts? Omdat jij er dan teveel overlast van ondervind?

The devil is in the details.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• carepolice
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:52
Goed dat je er in ieder geval over nadenkt.
Ikzelf vind dat de buren wel een punt hebben, zij hebben overlast van jouw kat.
Dan lijkt het mij ook jouw probleem op te lossen op een fatsoenlijke manier.

“Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:34
Het is jouw kat, dus jouw verantwoordelijkheid. Ik geef je buren groot gelijk.Dit soort opmerkingen mag je achterwege laten
Als binnenhouden niet lukt….dan is het misschien tijd om afscheid te nemen van het dier en deze ergens anders onder te brengen.

Ps. Effe lekker de boel uit de context rukken. Maar Tweakers staat vol met topics over ‘mijn aso buurman die niet werkt, iedere dag dronken is, altijd lawaai maakt, mijn auto sloopt’. Ga jij tegen die ‘klagers’ zeggen ‘zoek het maar uit…hoort erbij, die buurman is niet onder controle te houden….dit is nou eenmaal de aard van het beestje?’

[ Voor 43% gewijzigd door Outerspace op 27-03-2024 11:42 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:09
Je kunt je tuin prima afschermen dat een kat er niet uit kan, je kan die kat wel zeker binnenhouden. dat dat voor jou en/of de kat vervelend is is dan weer wat anders.
Nu is het voor je buren, die niks met jouw kat te maken hebben, vervelend.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als kattenliefhebber snap ik niet dat je je huisdier ongecontroleerd buiten laat rondstruinen. Ik heb al ruim 40 jaar katten, altijd binnenkatten. Los van overlast ben je ook verantwoordelijk voor de veiligheid van het diertje.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Jij veroorzaakt de overlast, dus het is daadwerkelijk jouw probleem om op te lossen. Gelukkig bestaan er genoeg oplossingen, zoals een tuigje waarmee je de kat kan uitlaten (net zoals met honden, is heel normaal).

Ook kan je je tuin aanpassen zodat de kat niet jouw tuin verlaat, zo kan je je schutting aanpassen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TsNtT_rSQFkWvf-UwoT5x7JQd4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vVnatEoqDN7PzObajpQit0St.png?f=user_large

Of een hele catio plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGxEOvvzGP6xynLWNYoCQ197Tvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D6kT9bcErDJE881CCUA7Phzc.png?f=fotoalbum_large

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:20
Je kunt jezelf afvragen hoe jij het zou vinden als de kat van de buren zijn behoefte in jouw tuin doet.

Mijn buren hebben 2 katten die mijn tuin als kattebak gebruiken en ik ben er wel behoorlijk klaar mee.
Het stinkt naar kattepis en als ik het gras maai vliegt de stront me om de oren.
Ik heb nu een paar van deze dingen staan maar vind het bizar dat ik er geld aan uit moet geven:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006140107287.html

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Panzer_V schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:09:
Het is jouw kat, dus jouw verantwoordelijkheid. Ik geef je buren groot gelijk.*knip*
*knip*

[ Voor 41% gewijzigd door rens-br op 27-03-2024 13:08 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:34
Knip, nogmaals niet nodig

[ Voor 89% gewijzigd door Outerspace op 27-03-2024 11:43 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Wij hebben ook een kat en hebben gewoon controle over dat beest. Dat wil zeggen, wij bepalen. Onze hond heeft een baas, onze kat ook en wij zijn geen personeel van de kat. Kat komt alleen buiten als wij ook in onze tuin zijn. Voor de rest niet want een kat is een moordenaar (het is overigens weer broedseizoen) en onze kat is onze keuze en niet die van de buren. Zelfs ik word niet blij van andere katten die in mijn tuin pissen/kakken. Ook een kat kan je opvoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:28

Mavamaarten

Omdat het kan!

evilution schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:10:
Als kattenliefhebber snap ik niet dat je je huisdier ongecontroleerd buiten laat rondstruinen. Ik heb al ruim 40 jaar katten, altijd binnenkatten. Los van overlast ben je ook verantwoordelijk voor de veiligheid van het diertje.
Als kattenliefhebber ben ik net heel blij dat alle buren hier in de buurt katten hebben, en dat alle katten dus bijgevolg vrolijk kunnen rond dartelen en socializen bij elkaar. Ik merk dat mijn kat, die nochtans binnen slaapt en ook graag binnen is, heel graag naar buiten wil om te genieten van het goede weer en z'n vrijheid.

Ik zou er geen seconde over twijfelen om voor mijn buren - moesten ze last ondervinden van mijn kat - een oplossing te betalen die mijn kat weghield van hun tuinmeubelen. Een automatische sprinkler en een dekzeil voor hun meubels, geen probleem. Dat klinkt als een leukere oplossing dan mijn kat in een hokje opsluiten of mijn tuin volledig kat-dicht maken (en dat is echt wel buiten proportie qua prijs en uitzicht tenzij je een simpel stadstuintje hebt)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 12:05
SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:02:

Nu heb ik zelf ook buren die klagen over dat onze kat z'n behoefte doet in hun tuin en op de loungeset slaapt s'nachts. Onze kat is helaas niet binnen te houden s'nachts, dat hebben we 5 jaar van z'n leven geprobeerd maar is helaas niet te doen. Maar de buren leggen de bal echt bij ons neer, terwijl ik zoiets heb van, wat verwacht je van ons het is een dier en daar heb ik geen controle over wat hij s'nachts doet. Nu wil ik hierover niet perse hele discussie (meningen) discussie gaan starten want dat gaat nergens eindigen, maar ik ben vooral op zoek naar mensen die dezelfde situatie hebben gehad en benieuwd hoe jullie daar mee om zijn gegaan.
Ik ken meerdere mensen met katten die, soms na klachten (en dreigementen) uit de buurt, hun tuin hebben aangepast zodat de katten er niet meer uit kunnen.
Nu gaat het alleen om materiele schade maar wat als jou kat bij het konijn of de vogels van de buren komt?
Of als de hond van de buren jouw kat grijpt?
Moet ik aanbieden om een beschermhoes voor de loungeset aan mee te betalen? Maar waar stopt dat dan, straks doet hij dat bij de buren ook dan kan ik bij iedereen in de tuin wat kopen/meebetalen. Dus om eerlijk te zijn voel ik daar niet perse wat voor, maar wil de optie ook 'nog' niet afschieten als dit 'de goede vrede' bewaard in de buurt.
Ik neem aan dat jij een aansprakelijkheidsverzekering hebt en daarbij ook het vinkje hebt aangezet zodat eventuele schades die jouw huisdier veroorzaakt ook mee zijn verzekerd.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wat mag je verwachten van de eigenaar?

Dat die dat kreng op eigen erf uit laat.
Dat hij niet in een ander zijn bloemperken schijt zodat de eigenaar niet naast onkruid kattestront aan zijn handen krijgt.
Dat een ander niet zijn kussenset onder het kattenhaar of katerzeik krijgt.
Dat de vogeltjes niet hun jongen kwijtraken.
Etc. etc.

Honden moeten aangelijnd, poep moet opgeruimd ze mogen niet te veel blaffen maar bij katten hoef je niks te doen want dat is nou eenmaal zo....

De katten die hier in de tuin komen krijgen een straal water op hun mik uit de tuinslang als ik de kans krijg.
Helaas struinen die krengen hier ook snachts rond zodat je smorgens weer met de schep richting tuin kunt om de drollen tussen je plantjes weg te vissen.

De katten om zeep helpen gaat te ver maar ik snap dat gevoel soms wel.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De kat proberen binnen jouw eigen tuin/grenzen te houden is al een eerste stap. Hoe zou jij het vinden als jouw tuin vol kattenstront ligt terwijl je zelf geen katten hebt?

Waarom moet ik mijn tuinaanpassen voor jouw huisdier? Beetje een omgekeerde wereld. Bij honden vinden wij het ook niet gewoon dat zij hun behoefte doen in andermans tuin en daar spullen kapot maakt.

[ Voor 21% gewijzigd door Caayn op 27-03-2024 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

knip, offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Outerspace op 27-03-2024 11:43 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:55
Hi,

Zag dat hier al vaker topic worden geopend van mensen die overlast hebben van katten van de buren, de meningen lopen daar vaak enorm uiteen.

van kattenlief hebbers die aangeven dat het dieren zijn en dat dit erbij hoort - tot kattenhaters die opmerkingen maken van zet ze 20km verder op uit of muizenvallen etc.

Hoezo kan je hem 's nachts niet binnenhouden?
Gewoon kattenluik nachts dichtmaken en de ramen zo sluiten dat er geen kat doorheen kan.
Beetje makkelijk gedacht. Ook kan je inderdaad je tuin zo inrichten dat de kat niet daaruit kan ontsnappen.

Verstandelijk beperkte mensen worden ook nachts binnen gehouden d.m.v. elektroniche sloten omdat ze anders hun behoefte gaan doen bij de voordeur van de buren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04:44
Hi,

Wij hebben zelf 2 katten die overdag naar buiten gaan en 's nachts binnen blijven (op een enkele keer na als ze echt niet willen komen als ik naar bed ga). Blijf vooral in gesprek met de buren want dat voorkomt meer drastische reacties (tot de meest bizarre die je hierboven ook leest :?)

Denk dat je je het best kunt focussen op wat jij zelf kunt doen. Jij bent uiteindelijk verantwoordelijk. Je geeft aan dat je hebt geprobeerd de kat binnen te houden maar dat dat niet lukt. Hoe heb je dat gedaan en hoe lang? Bij katten werkt het vaak om langere tijd consequent te zijn zodat ze aan de nieuwe situatie wennen. In ons vorige huis hadden we een kattenluik (merk Sureflap) die we 'savonds op 1 richting konden zetten. Ze konden dus wel binnen komen maar niet meer naar buiten. Daar wenden ze na een paar weken aan. In ons huidige huis geen kattenluik meer en ook daar zijn ze na een paar weken weer aan gewend,

Katten in eigen tuin houden is lastig (maar ook niet onmogelijk).

ps. Of je het wil of niet, tegenwoordig op een willekeurig internet forum / social media eindigen dit soort threads (of het nou over katten, honden, bomen, vliegtuigen, kerkklokken etc) toch weer in een discussie tussen mensen die heel graag hun mening willen verkondigen / gelijk willen krijgen. Vermoeiend.

[ Voor 5% gewijzigd door GerbenBK op 27-03-2024 11:33 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:29

D4NG3R

kiwi

:)

Als katteneigenaar kan ik er heel kort en krachtig over zijn: Houd de beestjes binnen of zorg er voor dat ze je eigen tuin niet kunnen verlaten als ze naar buiten mogen.

M'n eigen katten mogen regelmatig lekker de tuin in, maar zijn dan aangelijnd.

Het 'hoort erbij' argument wat ik van sommige mensen hoor is kolder, een ander hoeft geen last te hebben van mijn beestjes. Al helemaal nu het broedseizoen weer begonnen is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2022072

Ik mis een beetje wie er eerst was. Als de buren zijn gekomen terwijl de kat er al was, zou ik zeggen dat ze beter onderzoek hadden moeten doen naar de nieuwe woonomgeving. Als het andersom is, zal de eigenaar van de kat naar mijn idee iets moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:24
Ik heb ooit bij iemand in tuin soort waslijn van muur naar schutting gezien, die deed dan kat in hesje aan lijn aan waslijn.
Dan kan kat prima buiten snuffelen en wandelen, maar niet de tuin uit.

Enneh, poep van katten is gewoon vies - hoe zou jij het vinden als je kat ipv kattenbak je tuin / je bank gebruikt? en dan ga je er net in zitten / staan...

Of als iemand z'n hond voor jouw deur op de deurmat laat poepen (die kokosmatten zijn populair bij katten).

Tsja, het is een dier, dus dat is niet mijn probleem? Neem dan geen dier.

en totaal niet eens met @Anoniem: 2022072 , dus een asociaal persoon mag doen wat die wilt, zolang hij de buren maar wegpest? want dan woont hij er langer dan nieuwe buren.

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 27-03-2024 11:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09
Wij hebben zelf 2 katten en simpelweg de tuin afgezet met beugels die schuin omhoog naar binnen staan met mollengaas.
Vrij simpel zelf te maken, of een kattenren.

Van katteneigenaren is te verwachten dat ze geen schade aanrichten bij iemand anders.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:00
Anoniem: 2022072 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:29:
Ik mis een beetje wie er eerst was. Als de buren zijn gekomen terwijl de kat er al was, zou ik zeggen dat ze beter onderzoek hadden moeten doen naar de nieuwe woonomgeving. Als het andersom is, zal de eigenaar van de kat naar mijn idee iets moeten doen.
Verwacht je dat ze even een paar dagen in de tuin (van hun nog niet gekochte huis) gaan hangen om te kijken of er een kat langskomt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-05 22:10
Maar de buren leggen de bal echt bij ons neer, terwijl ik zoiets heb van, wat verwacht je van ons het is een dier en daar heb ik geen controle over wat hij s'nachts doet. Nu wil ik hierover niet perse hele discussie (meningen) discussie gaan starten want dat gaat nergens eindigen, maar ik ben vooral op zoek naar mensen die dezelfde situatie hebben gehad en benieuwd hoe jullie daar mee om zijn gegaan.
Het is jouw kat en het is jouw probleem. Dat de kat snachts voor overlast zorgt moet je voorkomen, al dan niet met hekken, hokken of weet ik veel. Dat je geen controle hebt over wat ze snachts doen maakt het niet minder jouw probleem ;) :F

Ik heb buren gehad die ook katten hadden en die beesten kwamen ook in mijn tuin hun ding doen. Ik heb toen aangegeven dat ik daar geen behoefte aan heb en dat hun kat niet in mijn tuin hoort. Die buren hebben toen een soort buitenren gemaakt voor de kat zodat ie nog wel naar buiten kan maar niet 'weg' loopt.
Non-argument. Een kat hoort niet in andermans tuin.

[ Voor 16% gewijzigd door SgtElPotato op 27-03-2024 11:32 ]

Zucht...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• carepolice
Dit lijkt mij volkomen verkeerd om redeneren, je hoort gewoon op je eigen huisdieren te letten, of het nou een hond, kat of een parkiet is. Dus als je kat al overlast veroorzaakt voordat er een nieuw iemand komt te wonen, mag dit gewoon doorgaan? Ridicuul.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:34
Stroopwafels schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:31:
[...]

Verwacht je dat ze even een paar dagen in de tuin (van hun nog niet gekochte huis) gaan hangen om te kijken of er een kat langskomt?
_/-\o_ :P Ja man, doe jij dat niet nadat je 15 min een woning hebt bekeken samen met 10 anderen om dan diezelfde middag nog een "eindbod" neer te flikkeren dat minimaal 40.000 euro boven de vraagprijs is ? :+

Heerlijk dit soort wereldvreemde bullshit. Het maakt natuurlijk geen kont uit of die kat er eerder was of de buren. Het gaat om de situatie nu en die is duidelijk: de eigenaar zorgt maar dat de overlast binnen de perken blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-05 12:47
"We hebben geprobeerd de kat binnen te houden, maar dat is niet te doen. Dus de buren moeten er maar mee leren leven dat wij graag een kat willen en zij er last van hebben." Is een beetje je strekking...

Wij hebben zelf geen katten, maar heel veel buren wel. Ik heb er niet zo veel problemen mee dat die beesten in onze tuin rond lopen, een beetje grond weg krabben oid. Maar zodra er iets kapot wordt gemaakt, dan wordt het toch wel een ander verhaal.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daanbra
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-05 16:11
Ja in een overhitte woningmarkt eindelijk een huis kunnen vinden maar iemand kan niet goed zijn eigen huisdieren in bedwang houden. Dus is het maar een probleem voor de nieuwe bewoner. Sommige kattenmensen leven echt in een rare wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stroopwafels schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:31:
[...]

Je kan altijd informeren bij de verkopende partij over huisdieren in de buurt en de ervaren overlast daarvan. En soms kan je ook al zien dat er veel katten rondlopen bij het rondje door de buurt. Heb ik tot nog toe altijd nog altijd gedaan rondom bezichtigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

99ruud99 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:29:
Ik heb ooit bij iemand in tuin soort waslijn van muur naar schutting gezien, die deed dan kat in hesje aan lijn aan waslijn.
Ik zat net ff te zoeken naar foto's, maar dit is exact wat ik ook doe. :Y

Waslijn strak tussen de overkapping en achter schutting gespannen, daar twee lijnen aan welke met een karabijnhaak vrij langs de waslijn kunnen glijden. Katten een bandje/harnasje om en klaar is Klara.

Beestjes kunnen heel de tuin door, maar de tuin niet uit.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 27-03-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SgtElPotato schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:31:

Non-argument. Een kat hoort niet in andermans tuin.
Als je weet dat er katten rondlopen in de tuin kan je ook verder kijken naar een andere woning. Dan is het schijnbaar niet jouw type buurt.

En nee, ik ben geen kattenliefhebber. Dat is ook de reden dat er onderzoek naar doe voordat ik een woning koop.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 2022072 op 27-03-2024 11:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• carepolice
Anoniem: 2022072 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:36:
[...]

Als je weet dat er katten rondlopen in de tuin kan je ook verder kijken naar een andere woning. Dan is het schijnbaar niet jouw type buurt.

En nee, ik ben geen kattenliefhebber. Dat is ook de reden dat er onderzoek naar doe voordat ik een woning koop.
Als je weet dat je je kat niet onder controle kunt houden, dan is het schijbaar niet jouw type huisdier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:14

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Precies. Woont iedereen hier in villabuurten ofzo? Het stikt in mijn voortuin en achtertuintje af en toe van de katten. Vervelend, maar ik ga lekker door met mijn leven.

Ik krijg er in ieder geval geen moordneigingen van 8)7

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Enneh, poep van katten is gewoon vies - hoe zou jij het vinden als je kat ipv kattenbak je tuin / je bank gebruikt? en dan ga je er net in zitten / staan...

Of als iemand z'n hond voor jouw deur op de deurmat laat poepen (die kokosmatten zijn populair bij katten).

Tsja, het is een dier, dus dat is niet mijn probleem? Neem dan geen dier.

en totaal niet eens met @Anoniem: 2022072 , dus een asociaal persoon mag doen wat die wilt, zolang hij de buren maar wegpest? want dan woont hij er langer dan nieuwe buren.
Neen, in mijn beleving passen de nieuwe inwoners zich aan naar hoe de buurt is. Wegpesten valt daar niet onder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 14:33

Wimmel

Hello

Wij hebben twee katten en ervoor gezorgd dat zij de achteruin niet uit kunnen. Bijkomend voordeel, andere katten komen de tuin niet in. Wanneer ik zie hoeveel ontlasting deze twee katten weten te produceren kan ik mij goed voorstellen dat dit een grote ergernis kan zijn voor mensen die zelf niet voor katten hebben gekozen.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

In welke wereld leef jij?
Je kunt toch niet meerdere avonden in een tuin gaan zitten koekeloeren om te kijken of een toekomstig buurtgenoot in de buurt toevallig katten heeft? Wat als die toevallig niet in de tuin zijn die dagen dat jij er in een camouflagepakje zit te wachten?

Neem je dit op in ontbindende voorwaarden? 8)7

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Laatst online: 19:36
Panzer_V schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:22:
[...]

Oh neen, absoluut niet. Dat is bruut. Ik zou helemaal niets richting dat beest doen.

Maar ik kan het niet verhelpen dat de kat zichzelf zou doden op mijn loungeset/ in mijn tuin.
Wat een held! Vraag me wel af hoe je zoiets dan zou doen eigenlijk. Boobty-traps? Gif? Je zult het maar vergeten zijn en je schoonmoeder op bezoek krijgen die de lucht in vliegt of stikt in het vergif ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
[...]

Serieus??? Het aantal katten dat bepaalde bewoners maar lekker rond laat lopen bepaald het type buurt?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
[...]

Een kat kan prima rondlopen al dan niet door de tuin of over de schutting om van A naar B te gaan, helemaal prima. Zo lang ik er geen last van heb door middel van ontlastingen of schade aan materialen.

Ik ben wel benieuwd hoe je hier onderzoek naar gaat doen. Ga je avonden / middagen lang posten en kijken of er een kat langs komt? En als die al langs komt kijk je dan waar die loopt? Loopt die over straat of over je oprit of gaat ie echt in de tuin? Dit is een beetje het probleem ontwijken.
silverball schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:38:
[...]

Precies. Woont iedereen hier in villabuurten ofzo? Het stikt in mijn voortuin en achtertuintje af en toe van de katten. Vervelend, maar ik ga lekker door met mijn leven.

Ik krijg er in ieder geval geen moordneigingen van 8)7
Af en toe een kat die langs loopt of wat dan ook is volgens mij ook niet het issue. Het gaat hier echt om katten die overnachten in de tuin van iemand anders en hun behoeftes doen in andermans tuin.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

True schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:40:
[...]

In welke wereld leef jij?
Je kunt toch niet meerdere avonden in een tuin gaan zitten koekeloeren om te kijken of een toekomstig buurtgenoot in de buurt toevallig katten heeft? Wat als die toevallig niet in de tuin zijn die dagen dat jij er in een camouflagepakje zit te wachten?

Neem je dit op in ontbindende voorwaarden? 8)7
In een wereld waarin ik tijdens het rondje door de buurt al meerdere katten zie rondstruinen, ik daar geen woning zal kopen. Daarom zal ik ook nooit in een nieuwbouwwijk gaan wonen. Daar zijn te veel onzekerheden van zaken die voor mij van belang zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:00
Dat is de omgekeerde wereld.

Ik kan, behalve de kat, geen enkel huisdier bedenken dat we zijn eigen gang laten gaan. Een kat hoort niet in andermans tuin. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar om die kat thuis te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:24
Helaas moet ik hahu gelijk geven.
Ik heb katten nooit erg gevonden, tot ik in zuilen kwam wonen.
Buurvrouw met 10 poezen zonder kattenbak. Die deden het massaal op mijn kokosmat.

Probleem: poezen van 6 maanden die weer zwanger werden, en zo steeds meer kweekten. Uiteindelijk is er door dierenarts dierenbescherming ingeschakeld. Heeft voor maand gewerkt, doordat er 15 kittens weg werden gehaald... Maar ze bleef de poezen buiten laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AppieK schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:41:
[...]

Serieus??? Het aantal katten dat bepaalde bewoners maar lekker rond laat lopen bepaald het type buurt?
Jep, een buurt met veel rondlopende katten is niet aan mij besteed. Daar ga ik mij alleen maar aan lopen ergeren omdat er dan ook een kans is dat ze in mijn tuin komen. Je moet ergens een woning en buurt of selecteren, nietwaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:09
Nou TS zien we waarschijnlijk nooit meer, de strekking is wel duidelijk.

Hoelang zou dit nog doorgaan :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:20
No Hands schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:45:

haha, ja, vroeg ik me ook af. Dit onderwerp levert altijd een discussie op.
Gelukkig zijn er wel een paar goede oplossingen voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:14

silverball

De wagen voor moderne mensen

SgtElPotato schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:42:
[...]

[...]

Af en toe een kat die langs loopt of wat dan ook is volgens mij ook niet het issue. Het gaat hier echt om katten die overnachten in de tuin van iemand anders en hun behoeftes doen in andermans tuin.
Nou ja geen idee; er poepen hier ook soms katten in de tuin. Ik weet niet van alle katten de eigenaar, het is wat mij betreft niet anders.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
No Hands schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:45:

Tot in den eeuwigheid. Zolang er geen wet is en mensen op hun fatsoen of moraal kompas moeten varen... succes met klagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 16:37
zelfs als de kat er al was, ontneemt dat jou niet van de verplichting er voor te zorgen dat die kat geen overlast veroorzaakt.

Hier zelf geen last van katten, om heel het huis/tuin staan gaas hekken om de honden binnen mijn tuin te houden.

Mocht er dus een kat zo dom zijn dat hij over het hek heen komt dan wens ik hem veel geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

madbwr schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:52:
[...]

zelfs als de kat er al was, ontneemt dat jou niet van de verplichting er voor te zorgen dat die kat geen overlast veroorzaakt.

Hier zelf geen last van katten, om heel het huis/tuin staan gaas hekken om de honden binnen mijn tuin te houden.

Mocht er dus een kat zo dom zijn dat hij over het hek heen komt dan wens ik hem veel geluk.
Overlast is subjectief. Ik ken genoeg mensen die slapende katten op hun loungeset of poepende katten van anderen in de tuin geen probleem vinden. Zelf zal ik mij daar mateloos aan storen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcojs
  • Niet online
Inderdaad gewoon aanbieden om een hoes te betalen en misschien af en toe wat poep te scheppen.

We proberen onze katten 's nachts ook binnen te houden, maar zeker als het lekker weer is komen ze niet altijd naar binnen. Gelukkig doen ze hun behoefte voornamelijk binnen op de kattenbak of in onze eigen tuin.

Wel opmerkelijk hoeveel mensen er een dier iets zouden aandoen voor een beetje overlast. Je doet een vogel toch ook niets aan omdat die in de tuin poept (en ja, dat is een wild dier, maar daar gaat het niet om).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Was er helaas al een beetje bang voor - ik was vooral benieuwd naar de ervaringsdeskundingen die al eens tegen dit probleem zijn aangelopen en wat hun oplossing is. Maar dit gaat al weer helemaal richting een discussie van voor en tegenstanders zonder concrete oplossingen.

Moet wel zeggen dat ik altijd weer schrik van de opmerkingen van sommige en hoe makkelijk we zijn in dieren omleggen voor 'kleine' problemen. Iedereen heeft wel last van elkaar op bepaalde manier, net zoals geluidsoverlast van kinderen of krassen op mijn auto omdat ze er vlakbij spelen. Ook maar vangen en 20km verder op uitzetten.

Ik is een open forum, dus vandaar dat ik gewoon even een beroep doe op iedereens volwassenheid, laten we het bij de oplossingen houden en de meningen achterwege laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
silverball schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:49:
[...]

Nou ja geen idee; er poepen hier ook soms katten in de tuin. Ik weet niet van alle katten de eigenaar, het is wat mij betreft niet anders.
Een enkele keer is natuurlijk prima en dat kun je ook niet voorkomen. Een ekster of wat dan ook die een ander klein vogeltje op zit te peuzelen in je tuin kun je ook niet voorkomen en hoort erbij.

Stelselmatig overlast van hetzelfde huisdier van een ander vind ik daarbij een ander verhaal, dat is en blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het huisdier. Kun je het beestje niet onder controle houden en zorgen ze voor overlast dan heb je het huisdier op de verkeerde plek of ben je geen geschikte 'ouder'.

Zucht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AppieK
marcojs schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:00:
Je doet een vogel toch ook niets aan omdat die in de tuin poept (en ja, dat is een wild dier, maar daar gaat het niet om).
Euhh, daar gaat het juist wel om!

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SgtElPotato
SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:01:
Was er helaas al een beetje bang voor - ik was vooral benieuwd naar de ervaringsdeskundingen die al eens tegen dit probleem zijn aangelopen en wat hun oplossing is. Maar dit gaat al weer helemaal richting een discussie van voor en tegenstanders zonder concrete oplossingen.

Moet wel zeggen dat ik altijd weer schrik van de opmerkingen van sommige en hoe makkelijk we zijn in dieren omleggen voor 'kleine' problemen. Iedereen heeft wel last van elkaar op bepaalde manier, net zoals geluidsoverlast van kinderen of krassen op mijn auto omdat ze er vlakbij spelen. Ook maar vangen en 20km verder op uitzetten.

Ik is een open forum, dus vandaar dat ik gewoon even een beroep doe op iedereens volwassenheid, laten we het bij de oplossingen houden en de meningen achterwege laten.
Er zijn natuurlijk al een aantal oplossingen voorbij gekomen. Ik denk dat het zaak is om je daar op te richten als je de discussie een beetje wil proberen te sturen :)

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je doet een vogel toch ook niets aan omdat die in de tuin poept (en ja, dat is een wild dier, maar daar gaat het niet om).
Het feit dat het wilde dieren zijn is juist het stuk wat relevant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Anoniem: 2022072 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:57:
[...]

Overlast is subjectief. Ik ken genoeg mensen die slapende katten op hun loungeset of poepende katten van anderen in de tuin geen probleem vinden. Zelf zal ik mij daar mateloos aan storen.
waar ik me vooral over verbaas is je inschatting dat een situatie blijkbaar rigide is. Zo van "nee er zijn al katten hier, dus daar kom ik niet wonen" OF andersom juist "hey het is hier kattenvrij, dus laat ik dat huis lopen. --> twee maanden later heeft de buurman een kat ---> ja nee buuf op het moment dat IK de woning kocht is de state van de buurt bevroren en dus mag er geen kat meer bij. Regel het maar".

Je bedoelt vast iets anders maar ik vind dit een grappige en tegelijk onvoorstelbare gedachtengang. De wereld beweegt nogal zeg maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
Inderdaad gewoon aanbieden om een hoes te betalen en misschien af en toe wat poep te scheppen.

We proberen onze katten 's nachts ook binnen te houden, maar zeker als het lekker weer is komen ze niet altijd naar binnen. Gelukkig doen ze hun behoefte voornamelijk binnen op de kattenbak of in onze eigen tuin.

Wel opmerkelijk hoeveel mensen er een dier iets zouden aandoen voor een beetje overlast. Je doet een vogel toch ook niets aan omdat die in de tuin poept (en ja, dat is een wild dier, maar daar gaat het niet om).
Daar gaat het wel om. Van wilde dieren vind ik dat je ze hun gang moet laten gaan, van huisdieren vind ik dat het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om die (wanneer niet begeleid) op privé terrein te houden. Als dat zielig is voor het beestje, is het misschien geen geschikt huisdier.

Katten staan er ook om bekend veel kleinere dieren, zoals vogeltjes, te doden. Alleen dat is al een reden om ze binnen te houden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Fr33z

Je hebt toch bakken met oplossingen gekregen?

De catio
Het waslijntje met een touwtje en een harnas
het slotje op de het kattenluik
De manieren om je tuin zo te maken dat je katten er niet makkelijk uit kunnen
de katten-ren/soort groot kattenkonijnenhok.

Kijk dat de oplossingen niet zijn "oh wat vervelend dat je kat echt niet binnen kan blijven" is een ander ding. Je legt niet uit waarom het snachts zo onmogelijk zou zijn. Je huis heeft ramen en deuren lijkt me :+

[ Voor 27% gewijzigd door Fr33z op 27-03-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
SgtElPotato schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:02:
[...]

Er zijn natuurlijk al een aantal oplossingen voorbij gekomen. Ik denk dat het zaak is om je daar op te richten als je de discussie een beetje wil proberen te sturen :)
http://www.pistolenpaultj...en%20jegens%20het%20dier.

Ook een oplossing tegen geweld tegen dieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcojs
  • Niet online
AppieK schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:01:
[...]

Euhh, daar gaat het juist wel om!
D4NG3R schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:02:
[...]

Het feit dat het wilde dieren zijn is juist het stuk wat relevant is.
Nee, het gaat erom dat je het een dier niet kwalijk kan nemen dat die natuurlijk gedrag vertoont.
Hoe vervelend het ook is, een kat die buiten zijn behoefte doet is natuurlijk gedrag.

Je kan het zijn baasje wel kwalijk nemen en zelfs eisen dat die zijn kat buiten je tuin houdt, maar dat wil niet zeggen dat je een dier maar moet doodmaken.

[ Voor 16% gewijzigd door marcojs op 27-03-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Dat is een discussie waar ik me niet in ga mengen. Lijkt me daarom ook niet moeilijk om dit soort opmerkingen in dit topic te negeren en te laten voor wat het is. Roept onnodig discussie op en die rotte appels gaan we in dit topic echt niet ineens oplossen.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Voor de buren van TS, even een belletje doen naar het asiel en een vangkooi aanvragen om de verdwaalde kat te kunnen vangen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Maar dit gaat al weer helemaal richting een discussie van voor en tegenstanders zonder concrete oplossingen.
Huh? Ik heb er al drie aangedragen en ik lees van minimaal twee andere mensen soortgelijke oplossingen - die hebben de door jou gevraagde "zelfde ervaringen".

Zou het kunnen dat je liever wilt dat de buurman jouw overlast maar ondergaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09

Puur uit nieuwsgierigheid, waarom houden jullie de katten dan niet in de tuin door de tuin af te zetten of een kattenren te gebruiken?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
marcojs schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:04:
[...]

Nee, het gaat erom dat je het een dier niet kwalijk kan nemen dat die natuurlijk gedrag vertoont.
Hoe vervelend het ook is, een kat die buiten zijn behoefte doet is natuurlijk gedrag.

Je kan het zijn baasje wel kwalijk nemen en zelfs eisen dat die zijn kat buiten je tuin houdt, maar dat wil niet zeggen dat je een dier maar moet doodmaken.
Inderdaad.

Ik zou het nog een stap verder willen trekken: als een dier geen natuurlijk gedrag kan vertonen, zou het niet eens als huisdier (of als vee) gehouden mogen worden. Dat kan in het geval van TS betekenen dat deze misschien geen katten meer kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Anoniem: 91634 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:07:
Voor de buren van TS, even een belletje doen naar het asiel en een vangkooi aanvragen om de verdwaalde kat te kunnen vangen.
Die lezen de chip in de nek van de kat uit en brengen 'm netjes weer terug naar huis. Dat kun je maar 1x doen en dan komen ze de volgende keer ook geen kooi meer plaatsen. Ze plaatsen sowieso geen kooi in een drukke woonwijk waar meerdere katten loslopen. In het wild misschien wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

[...]

[...]

Bij wet ben jij verantwoordelijk voor wat jouw eigendom aan eventuele schade/overlast veroorzaakt. Een wilde merel is niemands eigendom.

Dat stukje kan je niet doodleuk negeren, en maakt juist het verschil tussen iets wat acceptabel is (of heel kort door de bocht; je maar mee te leven hebt) en wat door de eigenaar van een beestje opgelost moet worden.

Ofwel dit, en dat haalde je in de eerder gequote reactie niet aan:
Je kan het zijn baasje wel kwalijk nemen en zelfs eisen dat die zijn kat buiten je tuin houdt
Maar goed, we zijn het dus met elkaar eens.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-05 21:12

MevrouwDeKat

Miauw

Tuin afzetten en de katten gewoon alleen in je eigen tuin rond laten struinen. Gaat hier al jaren prima, ik vind niet dat mijn kat voor overlast bij buren hoort te zorgen. Daarnaast vind ik loslopende katten ook niet zo'n goed idee voor de vogels en insecten in de buurt. Ik doe een bijdrage kattenoverlast te beperken, zou fijn zijn als meer mensen dat zouden doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 12:56

Nullifiel

╞═══════╡

@SirMemeAlot misschien moet je kijken hoe jij je kat in eigen tuin kan houden.
De buren op welke manier dan ook persoonlijk tegemoetkomen zou ik zeker niet doen.
Besef vooral ook dat je hoogstwaarschijnlijk meer zwijgende buren hebt die zich eraan storen, dan klagende.
Dus je zal je buurt vooral een plezier doen door je kat in eigen tuin te houden.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcojs
  • Niet online
Ora et Labora schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:08:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid, waarom houden jullie de katten dan niet in de tuin door de tuin af te zetten of een kattenren te gebruiken?
Klein huis en kleine tuin, wat met vier katten anders niet altijd goed gaat.
Maar misschien wel belangrijker: bij ons heeft zo'n beetje de helft van onze buurt wel (buiten)katten en doen onze katten hun behoefte eigenlijk vooral bij ons en niet in de tuin van de buren.

Ik sluit niet uit de tuin af te zetten als we ooit verhuizen naar een groter huis met een grotere tuin.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:20
..., net zoals geluidsoverlast van kinderen of krassen op mijn auto omdat ze er vlakbij spelen.
In het eerste spreek je elkaar aan ter correctie (Dat doe ik, en mijn buren mogen dat bij mij doen.) Voor het tweede geldt simpelweg wettelijke aansprakelijkheid.

Zodra je op hinder wordt aangesproken zal je er als eigenaar iets mee moeten doen.

Wij hebben ook eens zoiets gehad. Buren klaagden over gebonk in de nacht. Ik vermoedde dat onze konijnen ergens overstuur van waren. (Die gaan zitten stampen dan)
Webcam gekocht (want mijn konijnen); wat bleek? Kat van de buren zat bij het konijnenhok. Buren hebben de kat nu binnen; probleem opgelost. Buren boden aan de kosten van de webcam te vergoeden :) Maar dat vond ik niet nodig.
Samen oplossen! Dat is de strekking. Jij bent aan zet. Een goede relatie met buren is priceless.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
marcojs schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:13:
[...]

Klein huis en kleine tuin, wat met vier katten anders niet altijd goed gaat.
Maar misschien wel belangrijker: bij ons heeft zo'n beetje de helft van onze buurt wel (buiten)katten en doen onze katten hun behoefte eigenlijk vooral bij ons en niet in de tuin van de buren.

Ik sluit niet uit de tuin af te zetten als we ooit verhuizen naar een groter huis met een grotere tuin.
Misschien zijn 4 katten dan iets teveel van het goede ivm de grootte van de tuin.

Je gaat toch ook geen paard in je tuin houden als dat niet kan ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:06

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ons snoezelepoezelediertje is 's nachts binnen, eigenlijk overdag ook altijd tenzij we zelf in de tuin zijn. Buiten gaat er een tuigje om en hangt er een looplijn over de tuin gespannen. Dan kan poes enigszins vrij bewegen en kan toch geen kant op.

's Nachts gaat poes zonder pardon de bijkeuken in. Als we niet thuis zijn ook. Poes heeft namelijk een voorliefde om aan de bank te krabben en dit krijgen we niet afgeleerd. Als poes gaat mauwen dat ze er uit wilt, heeft poes pech. Simpel. De bijkeuken is ook zo ingericht dat er niks kapot kan worden gemaakt behalve de krabpaal en het omstoten van het drinkbakje.

Als de lijn in de tuin geen goed plan is, zou ik serieus kijken naar een oplossing die de kat binnen de schutting houdt. Een stukje overhangend gaas/net komen ze ook niet langs.

Afbeeldingslocatie: https://nl.protectapet.com/wp-content/uploads/2018/02/protectapet-cat-fence-header-2.jpg
bron: https://nl.protectapet.com/

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:35
Als eigenaar van een huisdier ben je in alle tijden verantwoordelijk voor de schade die jouw huisdier veroorzaakt. Natuurlijk gedrag of niet.

Een hond die af en toe bijt is ook natuurlijk gedrag of het buiten zijn behoefte doet. Ook daar wordt geacht dat de rommel opgeruimd wordt en dat de hond niet andere gaat bijten.

Dus als jouw kat iemand anders zijn tuin(meubelen) ruïneert ben je daar als eigenaar van de kat verantwoordelijk voor en dien je de schade te vergoeden. Ook de bumper die beschadigd is na een aanrijding met jouw kat is jouw verantwoordelijkheid.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcojs
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:18:
[...]

Als eigenaar van een huisdier ben je in alle tijden verantwoordelijk voor de schade die jouw huisdier veroorzaakt. Natuurlijk gedrag of niet.

Een hond die af en toe bijt is ook natuurlijk gedrag of het buiten zijn behoefte doet. Ook daar wordt geacht dat de rommel opgeruimd wordt en dat de hond niet andere gaat bijten.

Dus als jouw kat iemand anders zijn tuin(meubelen) ruïneert ben je daar als eigenaar van de kat verantwoordelijk voor en dien je de schade te vergoeden. Ook de bumper die beschadigd is na een aanrijding met jouw kat is jouw verantwoordelijkheid.
Dat is precies wat ik zeg. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar, niet het dier zelf.
Je gaat toch ook geen hond doodschoppen wanneer die op de stoep poept?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Nullifiel schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:12:
@SirMemeAlot misschien moet je kijken hoe jij je kat in eigen tuin kan houden.
De buren op welke manier dan ook persoonlijk tegemoetkomen zou ik zeker niet doen.
Besef vooral ook dat je hoogstwaarschijnlijk meer zwijgende buren hebt die zich eraan storen, dan klagende.
Dus je zal je buurt vooral een plezier doen door je kat in eigen tuin te houden.
Als ik het hier zo lees is dat 1 van de weinige opties inderdaad. Vind er persoonlijk wel wat van want waar stopt dit, kan ik straks zorgen dat hun kinderen waarvan ik wel eens een bal op mijn auto krijg of lawaai maken omdat ze spelen in de zomer ook maar in een ren moeten stoppen.

Maar thanks in ieder geval aan degenen die constructief meedenken, ik heb een paar opties die ik verder kan gaan uitzoeken.

@Panzer_V Moet zeggen dat ik echt schrik van jouw opmerking en me echt niet in je kan verplaatsen. Bizarre opmerking..
Mistraller schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:16:
[...]

In het eerste spreek je elkaar aan ter correctie (Dat doe ik, en mijn buren mogen dat bij mij doen.) Voor het tweede geldt simpelweg wettelijke aansprakelijkheid.

Zodra je op hinder wordt aangesproken zal je er als eigenaar iets mee moeten doen.

Wij hebben ook eens zoiets gehad. Buren klaagden over gebonk in de nacht. Ik vermoedde dat onze konijnen ergens overstuur van waren. (Die gaan zitten stampen dan)
Webcam gekocht (want mijn konijnen); wat bleek? Kat van de buren zat bij het konijnenhok. Buren hebben de kat nu binnen; probleem opgelost. Buren boden aan de kosten van de webcam te vergoeden :) Maar dat vond ik niet nodig.
Samen oplossen! Dat is de strekking. Jij bent aan zet. Een goede relatie met buren is priceless.
Ben het volledig eens hoor met dat een goede relatie belangrijk is, daarom open ik hier ook een topic om te kijken wat goede oplossingen zijn. Heb er nu een aantal gekregen die ik verder kan gaan uitzoeken.

ben het overigens niet perse mee eens dat als iemand aangesproken wordt op hinder dat het automatisch de ander z'n probleem is. Daar mag nog best afgewogen worden of dat zij vinden dat ze hinder ervaren terecht is.

[ Voor 39% gewijzigd door SirMemeAlot op 27-03-2024 12:25 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:32
Mijn kat poept ook wel eens in de tuin van de buren. Ik luister de hele dag naar het geschreeuw van hun kinderen.
Ik vraag hun niet om hun kinderen binnen te houden, dus ik ga ook mijn kat niet binnen houden.
Zo is er altijd wel iets waar je je aan kunt ergeren. Voor sommige mensen ligt de drempel nou eenmaal lager dan van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcojs
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:16:
[...]

Misschien zijn 4 katten dan iets teveel van het goede ivm de grootte van de tuin.

Je gaat toch ook geen paard in je tuin houden als dat niet kan ;)
Klopt helemaal, was ook zeker niet de bedoeling. We hadden onze twee katten niet op tijd te laten steriliseren en toen kregen ze allebei een nestje. Vervolgens lukte het bij twee kittens niet om een goed huisje te vinden.
Achteraf erg dom dat we ze snel hadden laten steriliseren, maar ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:41

Osxy

Holy crap on a cracker

SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:21:
[...]

Als ik het hier zo lees is dat 1 van de weinige opties inderdaad. Vind er persoonlijk wel wat van want waar stopt dit, kan ik straks zorgen dat hun kinderen waarvan ik wel eens een bal op mijn auto krijg of lawaai maken omdat ze spelen in de zomer ook maar in een ren moeten stoppen.
In een ren stoppen nee maar het voorkomen van overlast? Jazeker.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
[...]

Maar thanks in ieder geval aan degenen die constructief meedenken, ik heb een paar opties die ik verder kan gaan uitzoeken.

@Panzer_V Moet zeggen dat ik echt schrik van jouw opmerking en me echt niet in je kan verplaatsen. Bizarre opmerking..
Reageer er dan ook niet op, je lokt nu zelf meer reacties uit en wil een discussie starten die je zelf aangeeft niet te willen starten...

Als de kinderen van de buren een bal op mijn auto schoppen en daar ontstaat schade uit is dat toch echt de verantwoordelijkheid van de ouders. Daar hebben ze dan ook een aansprakelijkheidsverzekering voor die dat soort dingen dekt!

Beetje raar om kinderen in een ren te stoppen, die vergelijking gaat dan ook mank. Een huisdier (in een woonwijk) hoort dat wel als je het beest niet onder controle en in bedwang kan houden.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
[...]

Nee hoor, maar de ouders van die kinderen zijn wel verantwoordelijk voor de schade die de kinderen aan jouw auto veroorzaken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:12

Patriot

Fulltime #whatpulsert

LordSinclair schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:18:
[...]

Je voert een andere discussie. Je schiet een dier niet dood omdat dat dier in je tuin kakt, om dezelfde reden dat je een kind van 5 niet doodschiet als hij met zijn loopfiets een kras op je auto maakt.

In beide gevallen is de primaire dader niet verantwoordelijk, maar de gezaghebbende.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Mijn advies zou zijn om hier echt eens op te reflecteren, je bent constant naar anderen aan het wijzen om jouw probleem niet op te hoeven lossen.

Kinderen kunnen, en moeten, opgevoed worden. Dat betekent voetballen op een pleintje of veldje waar geen auto's staan en niet de hele dag gillen. Daarnaast hebben wij als samenleving kinderen nodig en kunnen we niet opeens stoppen met kinderen krijgen. Bovendien krijgen kinderen duidelijke grenzen mee, zullen ze niet snel andermans tuin in rennen of 's avonds laat nog buiten spelen of bij anderen op de lounge set slapen.
En als een kind zich niet gedraagt krijgt hij toch ook huisarrest? En als kinderen bewust of onbewust overlast veroorzaken kan de politie of de kinderbescherming ingeschakeld worden om het probleem te beperken.

Voor katten ligt het net even anders. Die zijn juist, indien ze buiten rondlopen, een negatieve invloed op de wereld en enkel een positieve invloed op hun eigen eigenaren. Tevens kunnen ze niet opgevoed worden.

Dat betekent dus dat je voor katten andere oplossingen moet zoeken dan voor kinderen. En dat begint toch bij de kat in je eigen omgeving houden. Dat heb ik zelf overigens ook gedaan, mijn achtertuin is voor een deel afgesloten en kat vriendelijk ingericht, daar kunnen ze altijd vrij spelen. Mijn buren hebben daar weinig tot geen last van buiten af en toe wat plukjes haar.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 27-03-2024 12:28 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Patriot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:25:
[...]

Je voert een andere discussie. Je schiet een dier niet dood omdat dat dier in je tuin kakt, om dezelfde reden dat je een kind van 5 niet doodschiet als hij met zijn loopfiets een kras op je auto maakt.

In beide gevallen is de primaire dader niet verantwoordelijk, maar de gezaghebbende.
Ik dacht dat het topic ging over of TS verantwoordelijkheid moest nemen over de overlast die zijn/haar kat veroorzaakt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Mooi dit. TS met het heerlijk passief agressive "ik vind daar wel wat van".

Ja dat is duidelijk anders had je gewoon de maatregelen genomen die volgens de meeste mensen die reageren heel logisch zijn. Jouw kat, jouw gedoe om hem uit de tuin van buren te houden. Niet moeilijker dan dat. Als je "daar wat van vindt...." (goh wat zou het zijn? ^^ ) dan is dat mooi maar gaat niet zo lekker samen met buren hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Ik kwam dit artikel uit 2019 tegen. Nog steeds actueel voor deze discussie.

https://www.rtlnieuws.nl/...s-moord-dieren-uitsterven
Katten zijn 'de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld', stellen juristen Arie Trouwborst en Han Somsen van Tilburg University. Katten doden inderdaad miljoenen dieren, zegt dierecoloog Jasja Dekker. "We hebben ze daarop gefokt." Maar is er ook iets tegen te doen?

Volgens Trouwborst en Somsen zijn loslopende huiskatten desastreus voor de natuur, omdat ze bedreigde diersoorten doden en ziektes overbrengen. Ze pleiten voor een verbod op het laten loslopen van katten die als huisdier worden gehouden.

Veel dode vogels
Dierecoloog Jasja Dekker beaamt dat katten schade aanrichten. "Het aantal vogels dat door katten wordt gedood is groot." Hij deed er onderzoek naar en schat het aantal gedode vogels tussen de 50 en 215 miljoen per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:09
Net als een hond mag een kat in principe ook niet los buiten lopen. Ja, er lopen veel katten buiten los maar het mag officieel niet. Ik zelf wou ook geen kat van een ander in mijn tuin hebben, en dan vooral omdat ze hun behoefte daar doen of op je tuin meubilair gaan. Mijn oude tuinset was helemaal kapot gekrabt door katten van buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

marcojs schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:21:
[...]

Dat is precies wat ik zeg. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar, niet het dier zelf.
Je gaat toch ook geen hond doodschoppen wanneer die op de stoep poept?!
Niemand zal stellen dat het rationeel is, de reden dat het gebeurd is omdat frustraties dermate oplopen en niet wordt gehoord, dat mensen geen andere uitweg zien.

Voor de lezers die niet weten waar ze met hun klacht heen moeten (laten we wel wezen: de meeste katteneigenaren boeit het niet), kunnen ze proberen wat bij te dragen (kennis/kunde/naamsbekendheid) aan stichting Huiskat Thuiskat om zo hopelijk tot een duurzame oplossing te komen die afgedwongen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:12

Patriot

Fulltime #whatpulsert

LordSinclair schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:27:
[...]

Ik dacht dat het topic ging over of TS verantwoordelijkheid moest nemen over de overlast die zijn/haar kat veroorzaakt. :)
Dat is het overkoepelende topic, maar het ging hier specifiek over of het normaal is om zo'n dier iets aan te doen. Dat was een nuance die @D4NG3R ook nog niet helemaal begreep, daarom werd het een wat slepend discussiepunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Ik denk dat dit alle argumenten wel samenvat waarom ik als kattenhouder onze kat binnen houd.
https://www.vrt.be/vrtnws...en-te-laten-buiten-lopen/

Wij vinden onze kat leuk, de buitenwereld niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Osxy schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:24:
[...]

In een ren stoppen nee maar het voorkomen van overlast? Jazeker.
Met kinderen kan je soms overlast niet voorkomen, persoonlijk vind ik eerder dat we moeten accepteren dat we dun bevolkt wonen en in een samenleving en dat we overlast van elkaar krijgen. Daar zit uiteraard een grens aan en dat is bij hun andermans katten in de tuin met de nodige overlast, maar die grens is niet zwart/wit maar absoluut grijs.

Voorkomen van overlast kan dan bijv. zijn dat ze alleen in de achtertuin mogen komen of binnen.

Ik zal in ieder geval met ze in gesprek om te zoeken naar oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-05 17:14

Leg eens uit dan wat je hebt gedaan om dat beest 's nachts binnen te houden en waarom dat niet werkt? Nogal essentieel stukje info, zéker als je op zoekt bent naar 'oplossingen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Patriot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:25:
[...]

Uiteraard niet. Maar zoals @nst6ldr ook al zegt er spelen meer factoren mee en dat zijn voornamelijk frustraties omdat het baasje of de ouder niet luistert en gewoon doorgaat. Dat kun je er bijna op wachten dat dit soort dingen gebeuren. Is het goed te praten, zeker niet, nooit niet, maar het gebeurt.

Degene die verantwoordelijk is moet ook verantwoordelijkheid nemen. En zoals het er naar uit ziet in dit topic wou TS dat op geen enkele manier maar begint gelukkig al wat bij te draaien.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Laatst online: 10-04 09:05
SirMemeAlot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:30:
[...]

Met kinderen kan je soms overlast niet voorkomen, persoonlijk vind ik eerder dat we moeten accepteren dat we dun bevolkt wonen en in een samenleving en dat we overlast van elkaar krijgen. Daar zit uiteraard een grens aan en dat is bij hun andermans katten in de tuin met de nodige overlast, maar die grens is niet zwart/wit maar absoluut grijs.

Voorkomen van overlast kan dan bijv. zijn dat ze alleen in de achtertuin mogen komen of binnen.

Maar wat heb je dan al geprobeerd om de overlast te beperken? Er zijn al veel opties genoemd en de kat ‘s nachts binnen houden lost probleem ook op.

Het klinkt bijna als gebrek aan opvoeding / wil om overlast te beperken

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Mijn kinderen poepen niet in de tuin van anderen en moorden geen andere dieren uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Sethro schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:33:
[...]

Maar wat heb je dan al geprobeerd om de overlast te beperken? Er zijn al veel opties genoemd en de kat ‘s nachts binnen houden lost probleem ook op.

Het klinkt bijna als gebrek aan opvoeding / wil om overlast te beperken
We hebben nu alleen de info "het lukt mij niet om de kat binnen te houden snachts". Waarom dat dan zo lastig is volgt niet uit andere antwoorden.

TS heeft duidelijk een aantal hele concrete suggesties gekregen, ben benieuwd of het helpt :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
[...]

Die grens is in dit geval absoluut wel zwart/wit. Jouw kat heeft niks te zoeken in de tuin van een ander. Daar klaagt de buurman nu ook over en het is aan jou om er wat aan te doen (dus je kat of binnen houden of in je tuin houden of gewoon besluiten dat je geen geschikt baasje bent voor een kat omdat er geen ruimte is in en rondom huis voor je kat).

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
The_Admin schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:31:
[...]

Leg eens uit dan wat je hebt gedaan om dat beest 's nachts binnen te houden en waarom dat niet werkt? Nogal essentieel stukje info, zéker als je op zoekt bent naar 'oplossingen'.
Ben vooral op zoek naar ervaringsdeskundigen en hun oplossing met de situatie, dus in hoeverre is het realistisch dat wij de tuin gaan aanpassen of bijv. iets kopen waarmee de buren kunnen voorkomen dat onze kat in de tuin komt etc.. Niet zozeer dus naar tips hoe ik mijn kat toch binnen kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Fr33z schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:34:
[...]

We hebben nu alleen de info "het lukt mij niet om de kat binnen te houden snachts". Waarom dat dan zo lastig is volgt niet uit andere antwoorden.

TS heeft duidelijk een aantal hele concrete suggesties gekregen, ben benieuwd of het helpt :9
Omdat dat beest dat gewend is en dan de eerste tijd zit te bleren voor de deur. Katten zijn gewend personeel te hebben. Gewoon dagen/weken negeren en laten zien dat jij de baas bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Patriot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:29:
Dat was een nuance die @D4NG3R ook nog niet helemaal begreep, daarom werd het een wat slepend discussiepunt.
Die nuance begrijp ik zeker wel, maar was expliciet niet waar ik op reageerde.

Er zit een wezenlijk verschil tussen wat je mag verwachten bij overlast van een wild dier, en overlast van een (huis)dier waar iemand eigenaar al dan niet verantwoordelijk van/voor is.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.