Bevestiging zonnescherm - sterk genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyKl0n_242
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-03 19:39
Goedemorgen,

ik heb gistermiddag een vrij groot zonnescherm aan de muur bevestigd. Afmeting is 5m breed met uitval 2,75m. Van het merk Verano, het weegt ook wat en is een vrij degelijke constructie volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlNCjnQ3IZEZmIyVvmiICwDrglQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4pHhvzLsvNQhSnSfw6uykJk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erD2zi6sZdYj9vAJ-R4rN9np8As=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07ru53OU4tsJVxZYQdlu4cYj.jpg?f=fotoalbum_large

Echter, zie ik wel scheurtjes in de bakstenen waar het in bevestigd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YquaOnr3Fv9r2UBnxmpMVWo9hjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DeDMtLjV0NyymFKt2nhz3eg.jpg?f=fotoalbum_large

Ook in de baksteen bij de onderste bevestiging zie ik een scheur zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9ZB6qOspK4e7goe7F2b_u042zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiLUjVCoQeA239SNl0kumazr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb M10 x 120mm schroeven met pluggen gebruikt (merk: Fisher). De gaten heb ik met een 10mm klopboor geboord.

Ook heb ik gemerkt dat sommige van de bovenste rij bakstenen aan die muur gewoon "los" zitten, je kunt ze bewegen.

Ik vraag me nu dus of of alles wel stevig genoeg is, of dat bij de eerst volgende windvlaag onder het scherm de boel los komt en ik met gaten in m'n muur zit.

* Moet ik dieper gaan boren, zodat de schroeven ook in de binnenmuur vast komen?
* Is het beter om het scherm wat lager te hangen? (bijv. 2 a 3 rijen lager, net boven het raam)

Graag jullie advies!

[ Voor 10% gewijzigd door ZyKl0n_242 op 27-03-2024 10:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:32
Muurstrips zonnescherm
Zonneschermen bevestigen aan uitbouw is meestal geen probleem. Houd je minimaal 5 lagen steen boven het scherm vrij? Dan zijn er geen bijzonderheden. Je kunt in dat geval elk type zonnescherm aan uitbouw bevestigen. Zijn er minder dan 5 rijen steen vrij? Dan zijn muurstrips essentieel. Deze strips verdelen de krachten over een groter wandoppervlak. Doe je dit niet? Dan loop je de kans dat de muren te zwak zijn om het zonnescherm te houden. Het gevolg is dat het knikarmscherm losraakt. Dat wil je natuurlijk niet! Muurstrips bestel je eenvoudig mee tijdens het samenstellen van jouw zonnescherm. De afmetingen van de aluminium muurstrips (ook wel verlengde steunen genoemd) zijn 71 x 10,5 x 2,8 cm. Weet je niet zeker welk formaat geschikt is voor jouw muur? Bel of mail gerust. Onze deskundige medewerkers helpen je graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat wil ik net zeggen, ik heb ook een Verano zonnescherm en ik heb er van die steunen bij die de krachten verdelen. Hangt aan soortgelijke bakstenen muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:52
Bij ons hebben ze door die bakstenen geboord en hem in de betonplaat (verdiepingsvloer) vastgemaakt. Andere optie was beugels die de krachten verdelen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou hem er nu afhalen want dit gaat verkeerd aflopen.

Bij mij hebben ze met chemische ankers het scherm vastgemaakt in de verdiepingsvloer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:25
De beugels die je nu hebt gebruikt is voor als er genoeg lagen steen boven zitten, dit is nu niet het geval.
Dit wordt een gevalletje, eraf halen, metselwerk herstellen en weer ophangen met beugels voor een uitbouw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyKl0n_242
Sh!t. Ga hem er straks weer afhalen.

Heeft iemand een voorbeeld van het type meurbeugels dat ik hiervoor kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ZyKl0n_242 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:52:

Heeft iemand een voorbeeld van het type meurbeugels dat ik hiervoor kan gebruiken?
Zoiets: https://www.shadowparts.n...e-muursteun-met-afdekkap/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyKl0n_242
Als ik hem 4 rijen lager hang (dus bovenste bevestiging aan de nu onderste), dan heb ik in principe 5 rijen bakstenen boven m'n bovenste bevestiging, zou het dan wel ok zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:32
ZyKl0n_242 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:52:

https://www.zonweringteko...uurstrippen-knikarmscherm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZyKl0n_242
Ok dus gewoon zo'n muurplaat bevestiging met 2 schroeven?

Afbeeldingslocatie: https://www.zonwering-onderdelen.nl/media/catalog/product/cache/7e6728ba5a6c86e565004e6d0ee3eef9/m/u/muurstrippen-verlengd-knikarmscherm.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door ZyKl0n_242 op 27-03-2024 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:04
DISCLAIMER MODE "ON"
Onderstaande oplossing werkte voor mij! Geen idee of dit van toepassing is bij jouw situatie.
DISCALIMER MODE "OFF"

Ik heb dit ooit zonder muurplaat opgelost. Ik moest in mijn specifieke situatie wel een beugel toepassen om "om" een dakgootombouw te geraken, maar gezien het grootte van het scherm heb ik de beugels toentertijd aan het binnenblad/binnenmuur bevestigd met speciale pluggen en lange stokeinden.

Het binnenblad ondersteunt in veel gevallen (bij mijn huis ook) de kanaal/vloerplaten en kan hierdoor veel grotere horizontale krachten opvangen, welke voor een zonnescherm & windbelasting vrij groot kunnen zijn.
Het buitenblad neemt met deze oplossing dan alleen de verticale krachten op.

Pluggen (deze kan je erin slaan m.b.v. je stokeind, ze spreiden pas als je je stokeind erin gaat draaien):

Stokeind (bijvoorbeeld)

Wel gebruik maken van een bus t.p.v. het buitenblad!! Zie foto's zoals ik het ooit gemonteerd heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kglXzE3LZB-KD3GGCG_QZ6TuYy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJgvItRKqPInsbL4V5rKgEuC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjGeNJB_wLKxhdgC245GWz9oLQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dEJDu6c4gF75Jos8RFdnft6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UdT-PaqxVhmPsB47AE0t-llERs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOJsthOYx7PVyOz9xSorQdBR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeSxs8jXuI0QVMQ2I6nY6JtbWfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwkQcR6T6SFZsJVHoFpgpFM0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hLILUoVVHOyxuYmQfBcM7Q1jbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8heUrhitUpjNtPLgKN8RdB4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUW8-TyzrSCv2JuBj6rlIVQ92Hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIoWsopEPzRAqB28ksHMebYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iF43TyZTFGkNYMoT2ZVbmQYS6xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sfCEf0Css9qi9QMaZ9LeroSR.webp?f=fotoalbum_large

Zoiets moet je hebben.

https://verano.nl/upload/...dleiding-V280-Ipanema.pdf pagina van handleiding laten ze zien hoe je het moet bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZyKl0n_242
Nou hij "hangt" weer, 25cm lager zodat er 5 rijen bakstenen boven zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIk7M_LiXKkAPvY4xjrvDbyHbd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03vJBhwzp0JqeZjvbLn3LD8v.jpg?f=fotoalbum_large

En het was wel nodig ook, zo zien de bakstenen uit waar ik ze eerst bevestigd had:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jxJ1LZstNVbiKIMGQJyJl9x558=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNaewjVjDoRg8YsDzk8p1jLA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HLu5yxPMthiJG5HrFlNVPxZ230=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjeowFgeqCWoxuwItekWQm1g.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga die oude boorgaten opvullen met iets, nog tips hiervoor?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:25

Angeloonie

Cheeseburger Addict

ZyKl0n_242 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:02:
Nou hij "hangt" weer, 25cm lager zodat er 5 rijen bakstenen boven zitten:

[Afbeelding]
is de muur scheef en het zonnescherm waterpas? Want iets loopt scheef..

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZyKl0n_242
Angeloonie schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:05:
[...]

is de muur scheef en het zonnescherm waterpas? Want iets loopt scheef..
De beschermkap zit los aan de linker kant, omdat ik de motor nog moest afstellen. Daardoor lijtk het dat hij links wat hoger hangt. Hij hangt gewoon waterpas.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 20:37
Persoonlijk denk ik dat dit nog onvoldoende is. Je hebt nog steeds dezelfde puntbelasting op de gevel. Of een plaat eronder om de krachten te verdelen of verankeren aan de binnenkant en dan aan de buitenkant een moer erop. Zodat je zonnescherm tegen de moer afsteunt en niet op de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZyKl0n_242
JaMaaT schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:41:
Persoonlijk denk ik dat dit nog onvoldoende is. Je hebt nog steeds dezelfde puntbelasting op de gevel. Of een plaat eronder om de krachten te verdelen of verankeren aan de binnenkant en dan aan de buitenkant een moer erop. Zodat je zonnescherm tegen de moer afsteunt en niet op de muur.
Maar dan bedoel je (denk ik) een bredere plaat met bijv. 4 schroeven in de muur? En niet zo'n dunne plaat met 2 schroeven waarmee je de hoogte kunt aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/89_P6220004a_1.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:19
JaMaaT schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:41:
Persoonlijk denken en onderbuik gevoelens zijn niet zo heel relevant...
Een gemetselde muur is erg sterk, Houtdraadbouten in pluggen zijn dat ook, mits gat, plug en schroef op elkaar zijn afgestemd.

Op de manier zoals het nu opgelost is is helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
hfolkers schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:57:
[...]

Persoonlijk denken en onderbuik gevoelens zijn niet zo heel relevant...
Een gemetselde muur is erg sterk, Houtdraadbouten in pluggen zijn dat ook, mits gat, plug en schroef op elkaar zijn afgestemd.

Op de manier zoals het nu opgelost is is helemaal prima.
Ik zal vanavond kijken of ik de fotos nog heb. Bij ons (scherm was iets groter dat wel) kwamen de gevelstenen los. Daar is de aannemer weer voor terug geweest en heeft weer opnieuw moeten metselen. De "zonneschermboer" heeft nu met chemische ankers draadeind aan de kanaalplaat bevestigd. Aan de buitenkant zit nu een moer met grote kop waarop het scherm gemonteerd is. Dis geen krachten meer op het metselwerk.

Mijn mening is dus gebaseerd op praktijk ervaring. Waarop is jouw onderbuikgevoel gebaseerd?

Want dit is ook niet echt onderbouwd. Aluminium is ook heel sterk maar met een hamer mep je er zo een deuk in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eJazz42
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-05 19:18
Wij hadden dezelfde uitdaging. Zou echt muurplaten en chemische ankers gebruiken. Bij ons begon de muur namelijk na een week te barsten op de voegen.

https://chemtechniek.nl/knowlegde-base/chemisch-verankeren/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:19
JaMaaT schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:12:
[...]Mijn mening is dus gebaseerd op praktijk ervaring. Waarop is jouw onderbuikgevoel gebaseerd?
Op zich geen zin in een wedstrijd ver plassen, maar mijn mening is gebaseerd op enkele jaren plaatsen en vervangen van zonneschermen, niet bij beun de haas, maar gewoon bij een gerenommeerd en gerespecteerd bedrijf, met jarenlange service op geplaatste systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
hfolkers schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:29:
[...]
Op zich geen zin in een wedstrijd ver plassen, maar mijn mening is gebaseerd op enkele jaren plaatsen en vervangen van zonneschermen, niet bij beun de haas, maar gewoon bij een gerenommeerd en gerespecteerd bedrijf, met jarenlange service op geplaatste systemen.
Prima, die van mij is door zon bedrijf geïnstalleerd. Hij baalde er zelf ook van, heb er dus geen cent voor hoeven te betalen. Maar wil dus niet zeggen dat hier niets mee gebeurt, terwijl jij hier zelfs een soort van garantie voor afgeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:10
Ik vind de kop van je bouten vrij klein tov de gaten in het zonnescherm (derde foto in je startpost).
Lijkt me beter om daar nog een goede ring achter te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-05 23:29
Ik heb dit topic even met interesse gelezen, bij ons komen ze binnenkort een zonnescherm knikarm installeren aan een uitbouw. Wij hebben expliciet gekozen voor verankering in de betonvloer van de 1e verdieping/dak van de uitbouw (niet in het buiten spouwblad). Maar ik vraag mij even af, wat voor bevestigingsmateriaal komt er met het chemische anker in de betonvloer?

Want zo dacht ik, als ze een chemisch anker gebruiken met daarin een draadeind je ze monteren daaraan de zonwering, dan heb je nog steeds trekkracht via het draadeind op het buitenspouwblad. Of komt men met iets ingenieus? Iemand ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
lucas321 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:58:
Ik heb dit topic even met interesse gelezen, bij ons komen ze binnenkort een zonnescherm knikarm installeren aan een uitbouw. Wij hebben expliciet gekozen voor verankering in de betonvloer van de 1e verdieping/dak van de uitbouw (niet in het buiten spouwblad). Maar ik vraag mij even af, wat voor bevestigingsmateriaal komt er met het chemische anker in de betonvloer?

Want zo dacht ik, als ze een chemisch anker gebruiken met daarin een draadeind je ze monteren daaraan de zonwering, dan heb je nog steeds trekkracht via het draadeind op het buitenspouwblad. Of komt men met iets ingenieus? Iemand ervaring?
Daarom draaien ze een moer erop thv je buitenblad. De zonwering steunt dan tegen die moer en niet tegen je gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-05 23:29
Wolly schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:18:
[...]

Daarom draaien ze een moer erop thv je buitenblad. De zonwering steunt dan tegen die moer en niet tegen je gevel.
Dan zit er tussen de muur en de bevestiging plaat dus ruimte met de dikte van minimaal een moer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:02
Ik zou voor mijn gemoedsrust sowieso muurstrips gebruiken.

1. Stel het waait een keer goed hard, dan heeft een muurstrip veel meer grip. Zo'n strip verdeeld het gewicht van het scherm (en de woei) over een groter gebied omdat de gaten uit elkaar zitten en mogelijk wat meer gaten hebben. Moet toegeven dat het met altijd verbaasd dat bakstenen zo'n ding kunnen houden
2. Je krijgt er hoogte voor terug. Je bent nu 5 rijen omlaag, dat is toch zonde. Een beetje hoogte geeft een meer open gevoel, wat zeker buiten wel lekker is.

En als je er iets mooiers van wilt maken: Ik las over dat je een motor daar hebt dus mogelijk ook wat stroom. Je zou misschien een lamp kunnen monteren op de sierkappen die je op de muurstrips plaatst. Heb je gelijk 's avonds wat licht, en omdat t onder je scherm zit heb je dat ook nog dichtgeklapt.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:21
Omdat mijn uitvalscherm ook aan de uitbouw kwam, adviseerde de installateur muurstrips, of indien ik meer afstand wilde, palen op ca. 3 meter van de meter.
Uiteindelijk voor dat laatste gekozen. Die palen gaan een flink stuk de grond in. Neemt verder bijna geen ruimte in, staan bijna strak tegen de schuttingen aan beide kanten. En het voelt veel fijner als het begint te waaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
ZyKl0n_242 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:39:
Goedemorgen,

ik heb gistermiddag een vrij groot zonnescherm aan de muur bevestigd. Afmeting is 5m breed met uitval 2,75m. Van het merk Verano, het weegt ook wat en is een vrij degelijke constructie volgens mij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Echter, zie ik wel scheurtjes in de bakstenen waar het in bevestigd is.

[Afbeelding]

Ook in de baksteen bij de onderste bevestiging zie ik een scheur zitten:

[Afbeelding]

Ik heb M10 x 120mm schroeven met pluggen gebruikt (merk: Fisher). De gaten heb ik met een 10mm klopboor geboord.

Ook heb ik gemerkt dat sommige van de bovenste rij bakstenen aan die muur gewoon "los" zitten, je kunt ze bewegen.

Ik vraag me nu dus of of alles wel stevig genoeg is, of dat bij de eerst volgende windvlaag onder het scherm de boel los komt en ik met gaten in m'n muur zit.

* Moet ik dieper gaan boren, zodat de schroeven ook in de binnenmuur vast komen?
* Is het beter om het scherm wat lager te hangen? (bijv. 2 a 3 rijen lager, net boven het raam)

Graag jullie advies!
toon volledige bericht
Ik zou.altijd een chemische ankers gebruiken voor zoiets. Hier heb ik een iets lichter zonnescherm, maar die zit in totaal met 6 chemische ankers in 6 verschillende bakstenen verankerd. Bakstenen bovenaan een muur zijn inderdaad vaak verrassend los en niet stevig. In dat geval zou ik zeker eerst dem bovenste stenen eerst opnieuw voegen en dan wellicht met een dikke aluminium plaat de krachten verdelen over een groter oppervlak, zo wordt het moment en druk ook een stuk kleiner op je bakstenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:39
Zal vast en zeker goed gaan zoals TS het heeft gedaan maar ik zou toch echt die 2 beugels gekocht hebben. Mocht het alsnog fout gaan, zal de verzekering zeker even kijken hoe e.e.a. was geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 17:22
Excuus voor de bump, maar ik zie een aantal onderbouwde meningen in het topic die mogelijk kunnen helpen bij mijn knikarmschermcasus :) :

We hebben een pui laten plaatsen in onze achtergevel. Is een jaren 70 huis (dus spouwmuren). De muur was aardig verzwakt na het plaatsen van de pui, dus ik heb de voegen uitgekrabt en opnieuw gevoegd. Andere kleur, maar ivm keimen in de toekomst maakt dat niet uit.

Nu heb ik een 4,5mtr knikarmscherm met 3m uitval die ik hieraan wil bevestigen. Ivm de zwakkere muur kregen we al verlengde muursteunen geadviseerd. Hierbij voor de langste gekozen (80cm).

Nu zit 1 steun er al op. De andere kwam los doordat de ankermortel niet goed uitharde, mogelijk slechte tube geweest of onvoldoende gemengd in de mengtuit. Kortom, die gaten ga ik opnieuw uitboren (en gelijk van M8 naar M10 draadeindes toe).

Aangezien het ding ca 70kg weegt en ik nooit en te nimmer wil dat hij eraf komt zeilen, wil ik mogelijk toch nog wat aanpassen in de bevestiging van die tweede steun (rechts).

Concrete vragen:

- Als ik die tweede steun beter wil vastzetten, is het raadzaam om langere draadeindes te gebruiken en door te boren naar de binnenmuur? (ofwel vast in binnen en buitenblad?). Aannemer raadde dit af ivm koudebrug. Overigens kan ik dit nog maar voor 1 vd 2 steunen doen.

- Is het gebruik van zeefhulsen nodig? Ik lees dat dit bij holle wanden geldt, maar dit soort bakstenen gevels zijn wellicht ook nog enigszins poreus? of onzin?

Hieronder nog wat foto's van de situatie. Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XvQk7ub6htE276aGtA0yzk51iI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0tzxrUdf6A1obOgj9zME7zV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3aFdunnWHhjfuNzWWKX1_Tj0ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTuQtfSw5hy5KN0feyXQIrIy.jpg?f=fotoalbum_large

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

@Igor4 Je hebt er gelukkig wat metselwerk bovenop staan, dus dat is gunstig. Maar aanvankelijk M8? daar schrik ik van in deze toepassing. Je wil genoeg omtrek om de schroefdraad om dat chemisch anker goed te laten werken. Ik zou de M10 overslaan en M12 nemen. Goed de gaten uitblazen, schroefdraad ontvetten en goed volsmeren.

Bij zo'n coaxiale kitbus even goed kijken of beide gaten vrij zijn. Vooral als de bus al ooit gebruikt is gaat het wel eens mis. Je krijgt dan ook een verkeerde kleur uit je mengtuit. Verder ook: snel doorwerken, alles netjes klaar leggen en meteen de schroefdraad er in.

[ Voor 29% gewijzigd door AtomicShockwave op 15-08-2024 22:16 ]

• Igor4
AtomicShockwave schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:13:
@Igor4 Je hebt er gelukkig wat metselwerk bovenop staan, dus dat is gunstig. Maar aanvankelijk M8? daar schrik ik van in deze toepassing. Je wil genoeg omtrek om de schroefdraad om dat chemisch anker goed te laten werken. Ik zou de M10 overslaan en M12 nemen. Goed de gaten uitblazen, schroefdraad ontvetten en goed volsmeren.

Bij zo'n coaxiale kitbus even goed kijken of beide gaten vrij zijn. Vooral als de bus al ooit gebruikt is gaat het wel eens mis. Je krijgt dan ook een verkeerde kleur uit je mengtuit. Verder ook: snel doorwerken, alles netjes klaar leggen en meteen de schroefdraad er in.
Ja die kreeg ik erbij... (zonweringfabriek.nl). Had er ook twijfels bij. De andere steun zit dus nu wel vast met M8 (gaten wel 10mm) :(
Dank voor je advies

• Igor4
AtomicShockwave schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:13:

Ik kan overigens die linker steun nog voorzien van een extra gat direct in de steen boven die bovenste; doorboren met metaalboor, dan in situ muurboren en anker plaatsen etc. Dan pak ik gelijk M12

[ Voor 5% gewijzigd door Igor4 op 15-08-2024 23:05 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Zou ik doen!

More better :7
Pagina: 1