Laptop/Driver/DELL Expert gezocht (

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi91
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een oude Dell XPS 13 9360 en deze heeft sinds kort een aantal problemen.

Zo vind die op dit moment nog alleen maar Ziggo netwerken in mijn omgeving. Ik vermoed dat dit een driver een probleem is aangezien hij wel WIFI netwerken vind.

Het zelfde geld voor de USB aansluitingen. Deze geven beide wel stroom maar ze vinden het apparaat niet. Telefoon opladen daarentegen gaat prima ;)

Is er iemand die verstand heeft van de Dell drivers op dit oude model. Ik heb namelijk nu een clean install gedaan maar dat heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Installeer InSSIDer eens of een andere wifi scanner, en kijk eens wat je dan vindt?

Als ik hier kijk: uitvoering: Dell XPS 13 9360-P54G
staat er bij de wifi specs dat ie 5Ghz doet, maar (band 1). Wat dat exact betekent en impliceert durf ik even niet te zeggen (wellicht iemand anders wel), maar het doet me overkomen als dat wellicht niet het hele 5Ghz spectrum ondersteund wordt door je WIfi chip. If so en de rest zit op een andere bandbreedte, dan zie je idd lang niet alle netwerken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:02
Soms hebben laptops de fabrikant drivers nodig om te goed te werken.

Heb je al eens via de sit van Dell zelf geprobeerd?

Hierbij de link voor de 9360 (maar deze bied alleen de optie om te automatisch te laten zoeken/installeren
https://www.dell.com/supp...ps-13-9360-laptop/drivers

En hierbij de link voor de gehele 93XX serie
https://www.dell.com/nl-n...&ac=facetselect&t=Support
Vaak worden onderdelen over de verschillende uitvoeringen gedeeld, wat je een goede kans geeft mocht het via de eerste link niet lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi91
Inderdaad op de site gekeken daar staan verschillende drivers. Ik ga het straks proberen om ze erop zetten via de usb C aansluiting die werkt namelijk nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi91
@The Eagle Dat is mij inderdaad bekend.

Ik heb zelf een 2,4 en 5 ghz wifi netwerken. Deze krijg ik helaas ook niet gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:30
Jordi91 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:58:
Zo vind die op dit moment nog alleen maar Ziggo netwerken in mijn omgeving. Ik vermoed dat dit een driver een probleem is aangezien hij wel WIFI netwerken vind.
Je hebt waarschijnlijk pas een nieuw (Ziggo) modem gekregen?
Bepaalde Wifi adapters kunnen dan het Wifi signaal niet meer zien.
Ziggo Community: Waarom werkt de wifi op mijn (Dell) laptop niet na installatie Sagemcom modem?

Welke Wifi adapter zit er in je Dell als je kijkt bij apparaatbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi91
@The_Doman nee sorry daar ben ik een beetje onduidelijk in geweest. Ik heb dus helemaal geen Ziggo modem Haha

Ik heb een modem van Zyxel en daar heb ik al verschillende aanpassingen op gedaan. Ik vind hem met al mijn apparaten behalve deze laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Jordi91 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:45:
@The_Doman nee sorry daar ben ik een beetje onduidelijk in geweest. Ik heb dus helemaal geen Ziggo Ik heb een modem van Zyxel en daar heb ik al verschillende aanpassingen op gedaan. Ik vind hem met al mijn apparaten behalve deze laptop.
Ja, dat was niet meteen duidelijk dus ik gokte maar even. :)
Maar het is verder hetzelfde probleem met de nieuwe (sagemcom) modems bij Ziggo/KPN en de andere providers:
Ziggo Sagemcom Wifi: Realtek adapters zien geen signaal meer

Als het goed is is bij jou ook een juiste driver update dan de oplossing.
Dus controleer eens welke Wifi adapter er in je Dell zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi91
Hij geeft aan bij netwerkadapters Intel (R) Dual Band Wireless-N 7265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Jordi91 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:36:
Hij geeft aan bij netwerkadapters Intel (R) Dual Band Wireless-N 7265
Aha, dus dezelfde Wifi adapter/situatie als hierboven eerder gelinkt op het Ziggo forum.
Daar werkte de Windows update en officiële driver van Dell dus ook niet.

Intel heeft zelf alle downloads van niet meer ondersteunde producten verwijderd van hun site dus moet je de juiste drivers ergens anders vandaan halen zoals bijvoorbeeld hier:

Tous Les Drivers: Intel Wi-Fi Drivers 3160/7260/7265 21.10.1 WHQL
Download van die site (Mirror 2) het bestand WiFi_21.10.1_Driver64_Win10.exe
Hiermee wordt je driver dan geüpdate en zal je het WiFi signaal weer kunnen vinden als het goed is.

Discussie link naar Intel forum waar honderden mensen met hetzelfde probleem zich meldden:
Intel Forum: Latest driver for intel dual band wireless-n 7260 Win 10 64bit
n_scott_pearson

You know, you could write a book about Intel's screwed up versioning schemes. What's most important to understand is that, because Intel bundles multiple drivers into each package, you have to be careful to keep package version numbers separate from driver version numbers.

In this case, as you can verify in WiFi_21.10.1_Release_Notes.docx, 18.33.17.1 is, in fact, the correct driver version number for the 7265 (Rev.C), 7260 and 3160 adapter families. What's important about the 21.10.1 package is that this is the last package that will contain a driver for the 7265 (Rev.C), 7260 and 3160 adapters; all subsequent packages did not include this driver.

Hope this helps,

...S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi91
@The_Doman Top ik ga het meteen proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordi91
@The_Doman Aangezien ik dit type vanaf de bank op de laptop, kan ik je niet genoeg bedanken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Jordi91 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:56:
@The_Doman Aangezien ik dit type vanaf de bank op de laptop, kan ik je niet genoeg bedanken :D
Top dat het is opgelost. :)
Ik had er zelf ook al heel wat uitzoekwerk aan besteed :P
Ook dat Dell een blijkbaar niet werkende/installerende driver op hun site had staan maakte het extra lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Jordi91 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:58:
Het zelfde geld voor de USB aansluitingen. Deze geven beide wel stroom maar ze vinden het apparaat niet. Telefoon opladen daarentegen gaat prima ;)
Ik was dit al bijna vergeten, maar werken de USB aansluitingen nu wel volledig?
Eventueel bij optionele Windows updates kijken voor extra drivers.
Of gaat het specifiek om een bepaald USB apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
@The_Doman heb jij toevallig ook kunnen vinden wat de incompatibiliteit veroorzaakt? Behalve dan dat de nieuwe driver wel werkt? Wat zou de nieuwe driver ondersteunen dat de oude niet doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi91
@The_Doman nee de usbaansluitingen laden beiden op maar vinden geen apparaten. Ik heb geprobeerd drivers te zoeken maar krijg ze niet gevonden.

Bluetooth werkt bijvoorbeeld ook niet en de webcam ook niet.

Maar voor gewoon surfen op internet is die perfect 👍

[ Voor 29% gewijzigd door Jordi91 op 28-03-2024 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Jordi91 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:16:
@The_Doman nee de usbaansluitingen laden beiden op maar vinden geen apparaten. Ik heb geprobeerd drivers te zoeken maar krijg ze niet gevonden.
Wel heel apart/onwaarschijnlijk dat echt geen enkele USB poort functioneert?
Kijk eens bij Windows update / optionele updates / drivers of die beschikbaar zijn?
Voor Windows 11 kijk bij Windows Update / Geavanceerde Opties / Extra Opties / Optionele updates / drivers.

Toch niet misschien een beveiligingsinstelling in de bios geactiveerd?
Bij bepaalde Dell series kan je de USB functionaliteit helemaal uitschakelen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:45

xpc

Eventueel zou je ook nog kunnen overwegen om Ubuntu te installeren in dual boot, zie hier voor een howto. Goede kans dat het dan wel allemaal werkt, de Dell XPS 13 is zowat ontworpen om goed met Ubuntu te werken. Je kan het altijd proberen, baat het niet dan schaadt het niet zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi91
@xpc Dat heb ik zeker overwogen. Ik weet alleen niet of er mogelijkheid is om Ubuntu te instaleren is zonder dat je de USB's nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi91
@The_Doman Ze staan in de BIOS aan dat heb gecontroleerd.

Optionele updates zijn er niet op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc

xpc

Zonder USB is het inderdaad lastig maar niet onmogelijk, heb het zelf nooit gedaan maar even googlen op "Install Ubuntu without USB". Deze methode lijkt me het eenvoudigst:

code:
1
2
3
Use Windows Disk Management to create FAT32 partition 3GB or larger.
Copy/Paste contents of ISO file to new partition.
Reboot pressing F12 and select UEFI Ubuntu.

Bron (even omlaag scrollen)
Maar zoals gezegd, zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi91
@xpc De drivers heb ik geïnstalleerd door de USB in mijn Dell scherm van het werk te steken en deze aan te sluiten via de usb-c aansluiting. Wie weet werkt het op deze manier :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xpc

xpc

Ja, dat is idd nog makkelijker :P als het werkt, dan werkt het.

Mocht je toch genoemde methode willen proberen, ter verduidelijking: je moet dus de inhoud van de ISO kopiëren, niet de ISO zelf (dus eerst even unzippen en dan kopiëren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi91
@xpc Het instaleren van Ubuntu is gelukt.

Echter, vind die nog steeds geen USB's of usb aangesloten apparaten.

Wat het nog gekker maakt is dat hij nu wel in Microsoft en in Ubuntu de geformatteerde Ubuntu USB wel vind. Op beide besturingssystemen.
Pagina: 1