Honeywell D117 deurbelgong werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:42
Hoi, ik heb een deurbelgong gekocht een Honeywell D117. Deze werkt helaas niet.

De beltrafo is 8V en 0,5A. Dat zijn ook de specs waar de trafo aan moet voldoen. Echter zie ik op sommige websites 1A.

Iemand enig idee? Er zit wel stroom op en je hoort de deurbel bewegen, maar je hoort de gong niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Iemand enig idee? Is het vervangen van zo'n deurbeltrafo trouwens goed te doen?

Ik kan stopcontacten e.d. aanleggen, maar in de meterkast heb ik nog niet eerder werkzaamheden uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je nieuwe trafo dezelfde maten heeft e.d, dan is het waarschijnlijk goed te doen.

Zorg wel dat je de installatie spanningsvrij maakt met de hoofdschakelaar.

Maak ook eerst een foto van de huidige aansluiting en dan kun je vervolgens de oude unit losschroeven en van de rails af klikken.
De nieuwe unit kun je er op klikken en alleen bij het aansluiten van de kabels even opletten dat je ze op de juiste punten aansluit.
Daarnaast moeten de kabeltjes ver genoeg gestript zijn, maar na het invoeren van de kabel moet er geen koper meer te zien zijn (maar het moet ook niet zo zijn dat hij klemt op de plastic van de kabel), hoeveel je moet strippen staat vaak op de e.o.a manier op de nieuwe unit.
De aansluitingen goed vast draaien en voor de zekerheid nog even kijken of het makkelijk lostrekt.

Pas nadat je de kap en alles er weer op hebt, de hoofdschakelaar er terug op zetten.

--

Of elektricien bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Accretion schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:46:
Als je nieuwe trafo dezelfde maten heeft e.d, dan is het waarschijnlijk goed te doen.

Zorg wel dat je de installatie spanningsvrij maakt met de hoofdschakelaar.

Maak ook eerst een foto van de huidige aansluiting en dan kun je vervolgens de oude unit losschroeven en van de rails af klikken.
De nieuwe unit kun je er op klikken en alleen bij het aansluiten van de kabels even opletten dat je ze op de juiste punten aansluit.
Daarnaast moeten de kabeltjes ver genoeg gestript zijn, maar na het invoeren van de kabel moet er geen koper meer te zien zijn (maar het moet ook niet zo zijn dat hij klemt op de plastic van de kabel), hoeveel je moet strippen staat vaak op de e.o.a manier op de nieuwe unit.
De aansluitingen goed vast draaien en voor de zekerheid nog even kijken of het makkelijk lostrekt.

Pas nadat je de kap en alles er weer op hebt, de hoofdschakelaar er terug op zetten.

--

Of elektricien bellen :)
Een kind kan de was doen, thanks voor de toelichting!

Spanningsvrij leek mij in deze ook zeker een goede inderdaad. Ik denk dat ik zelfs de kabels niet eens hoef te strippen. Die zijn namelijk al aangesloten op de huidige trafo. In principe gewoon loshalen en op de nieuwe trafo bevestigen?

Stroom komt altijd van onderen heb ik gelezen en aan de bovenkant verandert er namelijk niets (die kant gaat naar de deurbel).

Dit is mijn huidige trafo (foto van het internet). Hoe klik ik deze los? Of zit deze vastgeschroefd?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tJlnShLfPi9HyfStoBfOLhsQ6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bGgDJFMIH1TuyBrHGMEKYcNX.png?f=fotoalbum_large

En ik wil graag deze dan plaatsen:

- https://www.elektramat.nl/eaton-beltrafo-8-230v-1a-272480/
- https://www.elektramat.nl/eaton-beltrafo-8v-1a-1740298/

Wat is het verschil tussen deze twee? De één heeft extra kabels voor 50 cent meerprijs en een aan/uit knop?

[ Voor 19% gewijzigd door turkeyhakan op 27-03-2024 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
0.5 A is te weinig.
Deze gong monteren wij altijd samen met de be-draade trafo, werkt prima, trafo plaats je in de groepenkast op de 'din' rail.
De 2 grijze 'pennen' van de trafo plaats je op een bestaande groep-automaat waarvan je de bruine en blauw hebt los gehaald; op deze pennen sluit je weer de los gehaalde bruine en blauwe draad aan; trek met een tang even aan de draden om te kontroleren dat de draden wel goed onder het schroefje zitten.
Op het zwarte blokje/ kroonsteentje van de trafo sluit je de ene draad van het bel-kabeltje én de ene draad van de beldrukker kabel aan. de overgebleven aders van beide kabels verbind je met elkaar en zet je vast in het middelste kroonsteentje van het zwarte blokje.
Het zwarte blokje past in een buisinvoer aan de bovenzijde van een Eaton groepenkast.

[ Voor 33% gewijzigd door natural colour op 27-03-2024 09:40 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

turkeyhakan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:50:
[...]
Spanningsvrij leek mij in deze ook zeker een goede inderdaad. Ik denk dat ik zelfs de kabels niet eens hoef te strippen. Die zijn namelijk al aangesloten op de huidige trafo. In principe gewoon loshalen en op de nieuwe trafo bevestigen?
Waarschijnlijk hoef je niets te strippen, maar het hangt er een beetje af van 'hoe diep' de (schroef)connector is van de huidige en nieuwe beltrafo.

De kabel moet er ver genoeg in zitten om goed contact te maken, het liefst zo ver mogelijk, dus indien nodig iets meer strippen.
Op het moment dat de kabel tegen de achterkant van de (schroef)connector zit, maar het koper nog buiten de module zichtbaar is, moet je juist weer het koper inkorten.

Op de zijkant van de module staat vaak een afbeelding, daar kun je de draad ook langs leggen.

Op deze afbeelding zie je bijvoorbeeld heel lichtjes: "12mm" staan in de rechterbovenhoek, maar vaak is het ook aangegeven met een 'pijltje' van een bepaalde lengte, dan kun je de draad daar langsaf leggen om te checken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02kqNGHDYTTk7OyIdwGKbZ2DD9Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rmBTtZKzU1S6TaOFRv7GNG1B.png?f=user_large
Stroom komt altijd van onderen heb ik gelezen en aan de bovenkant verandert er namelijk niets (die kant gaat naar de deurbel).

Dit is mijn huidige trafo (foto van het internet). Hoe klik ik deze los? Of zit deze vastgeschroefd?:
Normaal gesproken is het vast geklikt op een 'DIN rail' en moet je met een platte schroevendraaier een vierkant lipje bewegen om hem los te klikken, zie bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHPRhIN08HLTSSbPiybWEvd6JrU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VFw3nbUwIzsmljiTQdKg4B1D.png?f=user_large

En zie deze fotos van de huidige unit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8zVKK4LFpoc9xCMhyTGlPdQ5M4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ekhJbCluxLXo4XfGc7gG4eqw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SL3rNQ57IhgQMKxoRCN8m3Tx39Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4fB0e20YCcnhO34pKNsOWW99.png?f=fotoalbum_tile
En ik wil graag deze dan plaatsen:

- https://www.elektramat.nl/eaton-beltrafo-8-230v-1a-272480/
- https://www.elektramat.nl/eaton-beltrafo-8v-1a-1740298/

Wat is het verschil tussen deze twee? De één heeft extra kabels voor 50 cent meerprijs en een aan/uit knop?
Daar lijkt het wel op ja, dus een beetje afhankelijk van hoe vaak je last hebt van kinderen die belletje-lellen :P
De extra kabels worden vaak gebuikt om een bestaande installatie uit te breiden, maar gezien jij een bestaande module vervangt, zou je dat niet nodig moeten hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Accretion op 27-03-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
natural colour schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:23:
0.5 A is te weinig.
Deze gong monteren wij altijd samen met de be-draade trafo, werkt prima, trafo plaats je in de groepenkast op de 'din' rail.
De 2 grijze 'pennen' van de trafo plaats je op een bestaande groep-automaat waarvan je de bruine en blauw hebt los gehaald; op deze pennen sluit je weer de los gehaalde bruine en blauwe draad aan; trek met een tang even aan de draden om te kontroleren dat de draden wel goed onder het schroefje zitten.
Op het zwarte blokje/ kroonsteentje van de trafo sluit je de ene draad van het bel-kabeltje én de ene draad van de beldrukker kabel aan. de overgebleven aders van beide kabels verbind je met elkaar en zet je vast in het middelste kroonsteentje van het zwarte blokje.
Het zwarte blokje past in een buisinvoer aan de bovenzijde van een Eaton groepenkast.
Bedankt voor je reactie! Bijzonder dat 0,5A te weinig is, omdat op veel plekken over 500 mA wordt gesproken.

Ik wil die 2 kabels aan de onderkant (met grijze pennen) loshalen, om zo de 0 en L eronder aan te sluiten. Zoals het nu ook is zeg maar. Dat lijkt mij verder prima toch?

Het zwarte blokje/kroonsteentje daarentegen (aan de bovenkant), kan ik wel goed gebruiken omdat de deurbelkabels mogelijk net te kort zijn. Maakt het uit welke kleur ik waar op aan sluit? Kan dat zwarte blokje ook "los" in de meterkast achterblijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Accretion schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:37:
[...]

Waarschijnlijk hoef je niets te strippen, maar het hangt er een beetje af van 'hoe diep' de (schroef)connector is van de huidige en nieuwe beltrafo.

De kabel moet er ver genoeg in zitten om goed contact te maken, het liefst zo ver mogelijk, dus indien nodig iets meer strippen.
Op het moment dat de kabel tegen de achterkant van de (schroef)connector zit, maar het koper nog buiten de module zichtbaar is, moet je juist weer het koper inkorten.

Op de zijkant van de module staat vaak een afbeelding, daar kun je de draad ook langs leggen.

Op deze afbeelding zie je bijvoorbeeld heel lichtjes: "12mm" staan in de rechterbovenhoek, maar vaak is het ook aangegeven met een 'pijltje' van een bepaalde lengte, dan kun je de draad daar langsaf leggen om te checken.

[Afbeelding]

[...]

Normaal gesproken is het vast geklikt op een 'DIN rail' en moet je met een platte schroevendraaier een vierkant lipje bewegen om hem los te klikken, zie bijvoorbeeld:

[Afbeelding]

En zie deze fotos van de huidige unit:
[Afbeelding][Afbeelding]

[...]

Daar lijkt het wel op ja, dus een beetje afhankelijk van hoe vaak je last hebt van kinderen die belletje-lellen :P
De extra kabels worden vaak gebuikt om een bestaande installatie uit te breiden, maar gezien jij een bestaande module vervangt, zou je dat niet nodig moeten hebben.
Dank je wel!!

Is het aandraaimoment van 1,2 nm nog van belang? Of moet ik gewoon met beleid de kabels vastmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
turkeyhakan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:54:
[...]

Bedankt voor je reactie! Bijzonder dat 0,5A te weinig is, omdat op veel plekken over 500 mA wordt gesproken.

Ik wil die 2 kabels aan de onderkant (met grijze pennen) loshalen, om zo de 0 en L eronder aan te sluiten. Zoals het nu ook is zeg maar. Dat lijkt mij verder prima toch?

Het zwarte blokje/kroonsteentje daarentegen (aan de bovenkant), kan ik wel goed gebruiken omdat de deurbelkabels mogelijk net te kort zijn. Maakt het uit welke kleur ik waar op aan sluit? Kan dat zwarte blokje ook "los" in de meterkast achterblijven?
Zwart blokje kan in kast, kleuren maakt niet uit, ik heb al meer dan 100 aangesloten; nooit opgelet..
Wel zo veel als mogelijk is weg houden van de 230/ 400 volt draden

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
natural colour schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:16:
[...]

Zwart blokje kan in kast, kleuren maakt niet uit, ik heb al meer dan 100 aangesloten; nooit opgelet..
Wel zo veel als mogelijk is weg houden van de 230/ 400 volt draden
Thanks! En laatste vraag: moet ik rekening houden met een aandraaimoment of is het gewoon niet doordraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
turkeyhakan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:38:
[...]

Thanks! En laatste vraag: moet ik rekening houden met een aandraaimoment of is het gewoon niet doordraaien?
De schroefjes in de trafo zijn fragiel (de 8 volt kant zeker) dus niet te vast, je kan beter de kabeltjes van beide kanten laten zitten en met kroonstenen verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
natural colour schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:24:
[...]

De schroefjes in de trafo zijn fragiel (de 8 volt kant zeker) dus niet te vast, je kan beter de kabeltjes van beide kanten laten zitten en met kroonstenen verlengen.
Wat bedoel je met je laatste zin precies? Er komt bij mij aan de bovenkant 2 keer blauw binnen (deurbeldraden) en onderin N en L (2.5 mm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

turkeyhakan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:55:
[...]
Is het aandraaimoment van 1,2 nm nog van belang? Of moet ik gewoon met beleid de kabels vastmaken?
Draaien totdat die vastzit en dan nog een slag.
En even proberen of de kabel goed vast zit door er wat aan te trekken.

Als je d'r echt geen gevoel voor hebt kun je een momentschroevendraaier gebruiken, een goede verbinding is wel belangrijk maar het hoeft niet exact 1,2nm te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
turkeyhakan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:26:
[...]

Wat bedoel je met je laatste zin precies? Er komt bij mij aan de bovenkant 2 keer blauw binnen (deurbeldraden) en onderin N en L (2.5 mm).
De aansluitingen op de trafo zijn fragiel, daarom de draden die al op de trafo zijn aangesloten mooi laten zitten, de zwarte 8 volt connector liet je al zitten, de grijze 230 volt pennen eraf halen (bewaren) en vervangen door kroonstenen waarmee je de bestaande N en L draden mee verbindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Beste @Accretion en @natural colour: mijn dank is enorm groot aan jullie beiden! Het is mij vanochtend succesvol gelukt om de oude beltrafo te vervangen door een nieuwe. En na de vervanging werkt de D117 deurgong ook nog eens! Zonder jullie was het mij niet gelukt, en ik waardeer jullie hulp enorm!

Paar zaken die mij zijn opgevallen:

- De schroeven van de oude beltrafo zaten muurvast. Zo vast dat ik echt veel kracht heb moeten zetten om de kabel L los te krijgen. Hierbij is een stukje aderdraad (groen/geel) van ergens mogelijk midden in de meterkast naar beneden gevallen. Het lijkt er op dat dit stukje geknipt/gestript is (bij vervanging meterkast 3 jaar terug) en toen ergens in de meterkast is gevallen. Nu ik dan iets kracht heb gezet is die waarschijnlijk vanaf het randje van een automaat naar beneden gevallen. Kan dat kloppen? Alle aderdraden zitten namelijk nog gewoon vast en ik ben daar zeker niet in de buurt gekomen.

- De oude beltrafo kreeg ik er enorm eenvoudig uit na jullie tip (nadat alle draden los waren).

- De nieuwe ging er ook makkelijk in. Nog even gecheckt of die goed vast zat.

- De N en L heb ik direct onderin de nieuwe beltrafo gemonteerd. Dus die "verlengkabel" voor onder heb ik losgemaakt. Beide kabels zitten er perfect in.

- Ik wilde de signaalkabel aan de bovenkant ook direct in de beltrafo monteren, maar dat lukte niet. Die kabel is namelijk te dun. Dus toch maar het verlengstukje aan de bovenkant gebruikt. De kroonsteen die hierbij geleverd is, rust op de bovenkant van de beltrafo. Dat is geen probleem lijkt mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Prima, doe de groepenkast maar dicht... en geniet van het geluid van de ding dong als de kinderen voortdurend aan de bel trekken :9

Ik heb hier trouwens de ding dong uitvoering met twee buizen, is wat luider en heeft meer nagalm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
natural colour schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:13:
Prima, doe de groepenkast maar dicht... en geniet van het geluid van de ding dong als de kinderen voortdurend aan de bel trekken :9

Ik heb hier trouwens de ding dong uitvoering met twee buizen, is wat luider en heeft meer nagalm.
Gelukkig geen belletje lellen hier! Maar we hebben het schuifje gelukkig nog op de tafo!

Deze heeft ook ietwat nagalm, maar niet storend gelukkig.
Pagina: 1